Kesätyön hankala saanti :/

kristalli_peikkio

Täytän elokuussa 18 ja pitäis saada kesätyötä, jotta saan rahaa autokouluun.. Noh, oon tehnyt asian eteen paljon töitä.. Oon lähettäny ainakin 30 hakemusta kaikkiin mahdolllisiin paikkoihin. Muutamasta paikasta oon saanu tiedon, etten pääse sinne kesätöihin. Kiitos tiedosta, nyt en enää odota siltä suunnalta ilmotusta. Kaikki paikat ei lähetä tietoa ei-saadusta-paikasta.. Sitä alkaa odotella turhaan soittoa..

Mikä on, kun nuori ei saa kesätöitä? Oon hakenu nyt jo 3 vuotta kesätöitä. Yleensä työkokemus katsotaan eduksi.. Miten voi saada työkokemusta, jos ei saa töitä? Miten voi olla kokemusta alalla, jos ei pääse minnekään alalle.

Suhteilla pääsee kesätöihim, mutta kaikilla ei ole suhteita. Paljon on kesätyöpaikkoja, jotka annetaan ns. pöydän alta. Nämä paikat eivä tule kaikkienn tietoon :( Alan olla jo toivoni menettänyt ja turhautunut tän asian suhteen.

Mistä te ootte saanu kesätöitä? Vai saittekos sittenkään?

22

3035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lotta.

Mulla on aivan sama ongelma, kesätöitä ei millään tuu, ja sitä kautta en voi saada työkokemustakaan. Viime kesänä lähetin yli 20 hakemusta eri paikkoihin, ympäri suomea (joista voisin myös saada majoituksen) ja tänä keväänä olen lähettänyt yli kymmenen hakemusta. Mutta ei, jos olisin saanut töitä, olisi siitä jo varmasti ilmoitettu. Mulla ei oo mitään suhteita mihinkään, eikä vanhemmilla, joten sitä kautta en voi saada töitä... tämä on niin turhauttavaa ja epäreilua! Raha ei todellakaan olisi pahitteeksi, mutta ennenkaikkea haluaisin edes jonkinlaisen rytmin edes pariksi viikoksi, eli kävisin töissä ja saisin jotain kokemusta.

Mutta ei niin ei.

• Attention

Koittakaa soitella niihin paikkoihin perään mihin ootte hakemuksianne lähettäneet. Saattaa olla että vielä miettivät että ketä ottaisivat ja silloin juuri SINÄ voit olla se joka jää mieleen ja sitten saat sen paikan, ehkä. Mulla kävi hyvä tuuri kun tehtiin näin ja sain duunia...:)

Jatkakaa vaan hakemista, helppoa se ei oo, sen tiedän. Mullakaan ei ollu viime kesänä mitään töitä ja oli tosi kurja kesäloma. Ei vaan saanut mistään. Oottekos hakeneet esim seurakunnalle tai kaupungille...? Ne yleensä järjestää jonkin verran kesätöitä nuorille.

Sitten joissakin paikossa tulee peruutuksia eli se joka on jo paikan saanut, ei tulekaan, niitäkin kannattaa ihan oikeasti mennä kysymään tai soittaa. Mä sain toissakesänä sillä tavalla töitä, että olin soittanut siihen paikkaan ja antanut numeroni että saa soittaa jos tulee peruutuspaikkoja ja ihan keskellä kesää mulle soitettiin että tuutko töihin? :) Tsemppiä työnhakuun...;)

• kristalli_peikkio

Olen soitellu ja käyny paikan päällä.. Oon tehny kaikkeni.. ja hakenu kaupungille kaikkienn 1 000:n muun kanssa ja... Huh! Kirkkoon en kuulu, eli siltä suunnalta on ihan turha hakea kesätöitä.

• -n-

... on hyviä kokemuksia työnantajille soittamisesta, monet kesätyöpaikat olen sillä tavoin saanut. Henkilökohtainen kontakti on aina tehokas ja siksi se on hyvä tapa jäädä työnantajan mieleen ja erottautua muista hakijoista.

Työnhaku ei ole kenellekään helppoa - älä anna periksi! Tärkeää on yrittää pitää yllä positiivista otetta, vaikkei töitä heti löytyisikään - jos saat sata kieltävää vastausta, niin 101. voi olla kyllä. Tsemppiä ja sinnikkyyttä!

• ankeli

Nykyään asia on todellakin niin että useimmat kesätyöpaikat on kohdistettu niille tietyille ryhmille. Eräät on kohdistettu ikävälillä 15-17, monet jo 18 täyttäneille, toiset taas abiturienteille ja muutaman näillä aikuisille joila on jo työkokemusta ja opiskelut joko alla tai takana.

Itse asun pienessä kunnassa, joten kesätyön saanti ei ole enää vaikeaa. Noh, olen 19, joten ei tottakai, mutta viime vuonna se oli vaikeaa. Toissavuonna pääsin hautausmaalle, mutta sinnekin otettiin vain muutama hakijoista. Viime vuonna en päässyt minnekään, koska mitään ei ollut. Nyt tänä vuonna, kun on ajokortti, voin lähteä vähän pidemmällekin, joten työpaikka on 10 kilsan päässä.

Käy työkkäristä kyselemässä lisää kesätyöpaikkoja. Hakemuksissa kehut itseäsi, kaikki mahdolliset hyvät puolet sekä kaikki mahdollinen esille mitä vain olet tehnyt, pitänyt kerhoja, tehnyt kotona jotain, kaikki millä voi olla vähänkin arvoa!

• kristalli_peikkio

Työkkäri toimii nyt pääsääntöisesti netissä.. Kävin työkkärissä ja mut pistettiin istumaan tietokoneen taakse ja etsimään töitä! Se on siis -0 olenko mä kotona vai jonotanko työkkärin koneelle.. P***a juttu!

• Lotta.
        kristalli_peikkio kirjoitti:

Työkkäri toimii nyt pääsääntöisesti netissä.. Kävin työkkärissä ja mut pistettiin istumaan tietokoneen taakse ja etsimään töitä! Se on siis -0 olenko mä kotona vai jonotanko työkkärin koneelle.. P***a juttu!

Täytyy taas tähän kommenttoida. Minäkin kävin työkkärillä, mutta laittoivat istumaan koneen eteen ja etsimään itse sieltä. Kävin vielä toisen kerran, ajattelin jos viimeksi oli kova ruuhka eikä aikaa minulle, mutta, kappas vain, laittoivat taas etsimään koneelta itse ja lähtivät pois.

huoh

• ankeli
        Lotta. kirjoitti:

Täytyy taas tähän kommenttoida. Minäkin kävin työkkärillä, mutta laittoivat istumaan koneen eteen ja etsimään itse sieltä. Kävin vielä toisen kerran, ajattelin jos viimeksi oli kova ruuhka eikä aikaa minulle, mutta, kappas vain, laittoivat taas etsimään koneelta itse ja lähtivät pois.

huoh

Poikakaveri kävi työkkärissä, ja siellä kyllä etsittiin ihan kunnolla sopivaa työtä. Tai siis kesätyötä. Ei vain istutettu tietokoneen ääreen.

• Nuori_M

ikävää, mut itse oon huomannu et noi hakemukset ei oo se, mikä auttaa.

Vaan vakituiseen duuniin opiskelujen rinnalle pääsin ilman työkokemusta ala-ikäisenä niin että soitin työpaikkaan, kyselin, ja pääsin haastatteluun.

kesätöihin olen päässyt samalla lailla: Menin vaan työmaalle kysymäöän töitä niin töitä sai.

Eli hakemuksen sijasta soitto tai käynti voi auttaa. :)

• kokenut

Useiden kymmenien hakemusten lähettely ja puhelimen vieressä kyttääminen ei todellakaan lisää työnsaanti-mahdollisuuksiasi.

Arvaa vaan kuinka monta hakemusta työpaikoille vuosittain lähetetään. Jos oikeasti haluat töitä, tartu puhelimeen ja vielä parempi: käy paikan päällä ilmaisemassa halusi tehdä töitä. Personalisoit itsesi heti, kun työnantaja näkee/kuulee sinusta.

Sinnikäs työnhakija ei häviä suhteilla työpaikkansa saaneille yhtään. On vain sinusta itsestäsi kiinni saatko töitä!

• Heidi

Ja kun menet paikanpäälle tai soitat yritykseen yleisin vastaus on "lähetä meille kirjallinen hakemus". Ja jos on ensin lähettänyt hakemuksen ja sitten soittelee perään, vastaus on "kyllä me sitten ilmoitamme kenet valitsemme" tai "en osaa sanoa vielä mitään, päätöksiä ei ole tehty".

• kokenut
        Heidi kirjoitti:

Ja kun menet paikanpäälle tai soitat yritykseen yleisin vastaus on "lähetä meille kirjallinen hakemus". Ja jos on ensin lähettänyt hakemuksen ja sitten soittelee perään, vastaus on "kyllä me sitten ilmoitamme kenet valitsemme" tai "en osaa sanoa vielä mitään, päätöksiä ei ole tehty".

Noiden soittelujen ja käyntien tarkoitus ei tietenkään ole heti antaa sinulle paikkaa tarjoittimella.

Tarkoitus on siinä, että kun riittävän monta kertaa puelimessa tai käynneillä esittäydyt, jäät paremmin mieleen kuin pelkän hakemuksen lähettänyt nimi paperissa -tyyppi.

• joo
        kokenut kirjoitti:

Noiden soittelujen ja käyntien tarkoitus ei tietenkään ole heti antaa sinulle paikkaa tarjoittimella.

Tarkoitus on siinä, että kun riittävän monta kertaa puelimessa tai käynneillä esittäydyt, jäät paremmin mieleen kuin pelkän hakemuksen lähettänyt nimi paperissa -tyyppi.

Juu tänä keväänä on mulle tarjottu kesätöitä kolmesta paikkaa ilman että oon ees kyselly mitään töitä. Kannattaa omata hyvän työntekijän maine ja suhteita. :D

• kokenut
        joo kirjoitti:

Juu tänä keväänä on mulle tarjottu kesätöitä kolmesta paikkaa ilman että oon ees kyselly mitään töitä. Kannattaa omata hyvän työntekijän maine ja suhteita. :D

ja sun oli tarkoitus kommentoida mitä???????? Nyt oli kyseessä muiden, kuin meidän suhteilla työskentelevien duunihaku.

Tuo sun omalöyhkäinen puhuttelu nyt ei liittynyt mitenkään alkuperäisen kirjoittajan epätoivoon. Ajattele hiukan, ennenkuin lähdet näppäileen....

• -MH-

Kokeile käydä kysymäs suoraan työnantajalta... Itse odottelin turhaan vastauksia hakemuksiin, mutta heti kun kysyin suoraan niin töitä tuli. Oma-aloitteisuus!! Se on tärkeää..osoittaa suurta kiinnostusta. Toivottavasti saat töitä. :)

• -MH-

Sori... En lukenu noita muita viestejä... Tsemppiä kuitenkin!

• mico27

tartte tehdä kesätöitä kun mun faija maksaa
      mulle huumerahat joka viikko..
      chillailkaa ja ottakaa rennosti!
      tyhymä töitä tekkee!

• Infoa

Kirjoittele osoitteella [email protected], niin
      katsotaan olisiko sinulle työtä ihmisläheisellä palvelualalla. Yritys on toiminut Pohjoismaissa jo yli 30 vuotta.

• Hemulihemuli

Hei!!! Mä tiiän, varma paikka jos ei matka haittaa, mee Karkkilan Vilho Leino OY:hyn, eli K-Rautaan. Se on tos yrittäjän´tiellä ja siel on mukavii työkavereita.

• abi

Just soitin viimeseen ja oikeestaan ainooseen paikkaan mistä oisin voinu saada kesätöitä, ja vastaus oli: "Otetaan noita ketkä on ennenkii ollu täällä töissä, siulla vissiin ei ollut sitä kokemusta. Mut en nyt voi luvata mitään, pitää kyllä kattoa noita lomituksien pituuksia, mut en tosiaan voi luvata mitään." Eli en saa töitä. Surkimus...
      Seurakunnalla oon sentään parilla leirillä, mut vähän ois pakko saada muita töitä kun ens syksynä luultavasti alotan opinnot muualla niin... Onneks isi auttaa..
      Vähän vaan ärsyttää. Oisin yläasteella käyny tetin jossain muualla kun päiväkodissa niin ois ehkä hieman helpompi saada jostain töitä. Pöllö mie.

Toisaalta nyt on koko kesä aikaa makoilla ja tehä mitä tykkää. Mut toisaalt sitä aikaa on nyt vähän liikaakin ku ei oikeesti oo mitään tekemistä. plaah... kiva jos joku ymmärtää...

• alaikäinen

missäs asut?

jos asut lähellä Abloyn Joensuun tehdasta nii kannatas hakee sinne!(jos et oo jo hakenu)

• tielmo

Mie oon koko pienen ikäni ollut kesätöissä meidän pienellä mansikkatilalla, kunnes myö sitten lopetettiin se. Eihän siitä isoja tienestejä herunut, mutta vähän rahaa joka kesä kuitenkin.
      Sitten ysillä hain kunnan kesätöihin ja sain töitä siivoojana. Lukion ykkösellä ja kakkosella sain myös kesätöitä kunnalta.
      Lukion ykkösellä hain myös PKO:lle (Pohjois-Karjalan osuuskauppa) ja sain paikallisesta S-Marketista töitä sen kaksi viikkoa. Samoin lukion ykkösellä olin töissä paikallislehden toimituksessa freelance-toimittajana ja lukion kakkosella ja sen jälkeisenä kesänä myös.
      Tämän lisäksi olen ollut muutaman päivän naapurissa lapsenvahtina kesällä.
      Nyt hain töitä kauppaan myyjäksi ja käsittääkseni paikka on minun. Hain myös Karjalaiseen kesätoimittajaksi ja kunnan töihin, muttei kumpikaan ottanut minua töihin.
      Kannattaa käydä katsomassa www.mol.fi
      Kaikki ei saa kesätöitä, varsinkaan isommilla paikkakunnilla. Minä olen saanut mukavasti kesätöitä, mutta tänä kesänä ensimmäistä kertaa koko kesäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      79
      3204
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2410
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2127
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2122
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1889
    6. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      31
      1802
    7. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      10
      1579
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1320
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1264
    Aihe