Suomessa tulisi pikaisesti saada käyttöön samanlainen nastarenkaiden haittamaksu joka on säädetty Norjassa suurten kaupunkien alueella. Näin siellä on saatu nastoilla ajavien määrä laskemaan 90 prosentista noin 20 prosenttiin.
Samalla tämän säädöksen myötä siellä on ilman laatu parantunut merkittävästi ja myös onnettomuuksien määrä väheni merkittävästi, koska ihmiset ryhtyivät ajamaan ennakoivemmin. Jos siellä haluaa ajaa nastoilla niin voi maksaa
Norjan toimiva nastarengasmalli
8
54
Vastaukset
- Anonyymi
Samalla noilla alueilla lisättiin merkittävästi tienhoitoa, suolausta, hiekoitusta ja myös mekaanista liukkaudentorjuntaa. Olosuhteita parannettiin siis kovasti. No Norja on rikas valtio, jossa satsataan myös tienhoitoon ja tietysti talviseen liukkaudentorjuntaankin.
Tosin nuo haittamaksut koskevat vain eteläisimpiä rannikkokaupunkeja, joissa olosuhteet muutenkin siedettävämpiä. Ehkä vastaavat olosuhteet voisi löytyä pk-seudulla ja lounaisrannikolla. Ainakin pk-seudulla suolaus ja hiekoitus on jo nyt todella suurta ja kuinkahan paljon lisää luonto ja infra sitä lopultakaan kestää. Luultavasti Turussa kokolailla samanlainen tilanne.
Norjankaan tilanteesta suolauksen haittojen osalta ei ole osunut silmiin mitään. Kuten ei muuten Suomenkaan. Aika kummallista, ettei ketään juuri näy kiinnostavan tuo kemiallinen liukkaudentorjunnan haitat, mutta mekaanisen liukkaudentorjuntahaittoja on tutkittu hyvinkin perusteellisesti. Joskus hieman ujosti on jossain mainittu infran osalta siltojen ja muiden rakenteiden rapautumisesta, asfaltin murenemisista, autojen ruostumisista ja jopa pohjavesien saastumisista, mutta hyvin ’ujosti’. Äkkinäinen voisi luulla, että kemiallisen myrkyn levittäminen luontoon ei aiheuta mitään haittaa. - Anonyymi
Ei tartte. Huono systeemi.
- Anonyymi
Hyvä idea, täytyy myöntää. Olis se mukavaa hengittää täälläkin puhdasta ilmaa ja jos ihmiset ennakoivat enemmän kuin ennen, niin mikä ettei.
- Anonyymi
Tulee mennä terveys edellä.
- Anonyymi
Mutta Norjassa rekat jyrää ketjuilla koko ajan lähes talvella sillä ne pakolliset vuoristossa ja ei niitä tarvitse joka nyppylän jälkeen vaihtaa. Samoin ketjut henkilöautossakin sallittu käyttää ja niillä on kunnon sakemanni ketjut jotka saa nopeasti päälle ja pois ja ajaa voi 100km/h ketjuilla.Saa muuten suomestakin noin 358€ pari.
- Anonyymi
Onneksi nuo ketjut eivät kuluta tienpintoja laisinkaan.
- Anonyymi
Eihän Suomessa ole kuin yksi suurehko kaupunki!
- Anonyymi
Meinaatko että autoilun pitäisi olla vieläkin kalliinpaa
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1831994Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671686Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä791492En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1461406- 481324
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1191072- 173987
Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke212938Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60784Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja43774