Mazda6 2017, miten ylläpitolaturi jotta akun valvonta, Mazdan iStop tunnistaa latauksen?

Anonyymi

Miten ulkoinen ylläpito/älylaturi pitää liittää uudehkossa Mazdassa oikeaoppisesti akkuun jotta akunvalvonta anturi tunnistaa myös latauksen, ja iStop? Plussa akun plus-napaan mutta mihin maa..? Yleensä ohjeistetaan liittämään suoraan auton runkoon, ei akun miinus-napaan. Onko myös Mazdassa vai joku tietty paikka valvonta-anturin takia?

Testattu on molemmilla maa-kytkennöillä. Yön yli jännite latauksen jälkeen on esim. 12.6V eli ok. Mutta OBD2 Forscan softalla näen että Batt-SOC varaus% näyttää
kuitenkin esim 60% eikä siitä nouse ulkoisesta latauksesta vaikka on ladattu useita kertoja, eri aikoina ja latureilla. Eikä siis myöskään iStop toimi silloin sen takia kun käyttää tuota laskennallista varausprosenttia. Eli selkeästi akunvalvonta ei tunnista tuota ulkoista lataus vrt kun auton oma laturi lataa. Silloin SOC kyllä nousee kun lataa, ja iStop toimii.

Tulee paljon pätkäajoa. Akku itsessään testattu ja ok.

22

2039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä akku, alkuperäinen ??? luultavasti joku kampanja-akku, koska ei lataudu

      Valtä pätkäajoa

    • Anonyymi

      Miksi asentaa älylaturi kun normi hoitaa sen ihan riittävän hyvin ????
      Yleensä näillä "virityksillä" vai aiheuttaa lisäongelmia sähköpuoleen,,,, no huoltofirmat tykkää näistä virittäjistä

      • Anonyymi

        MIksi sinulla on aivot, kun et niitä edes käytä?


      • Anonyymi

        No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
        Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.

        Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.

        Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
        Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.

        Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.

        Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteita

        Ai oikein paksuilla piuhoilla, hihii! Et ole oikein ymmärtänyt näiden ylläpito ja älylatureitten toimintaa ja funktiota. Nykyautoissa on usein AGM akut ja se tarvitsee mielellään latauksen välillä ellei aja jatkuvasti pidempiä matkoja, kovalla pakkasella auto alkaa helposti ilmoittelemaan alhaisesta varauksesta, vaikka auto yleensä toimii normaalisti.


    • Anonyymi

      muista irroittaa ja kiinnittää kaapelit oikeassa järjestyksessä, tarkista kiinikkeet ja alusta sensorit oikealla jännitteellä, muuten voi osa eletroniikasta kärähtää, eikä ole halpaa huvia.
      miksi muuten asennat tuollaisen turhakkeen, jos hyvä akku niin auto hoitaa latauksen ??

      • Anonyymi

        Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.

        Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.

        Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa.

        No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.

        "HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?

        Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.

        "HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?

        Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ?

        Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).

        Nykyautoissa suurin kuluttaja voi olla piilossa. Lämmityslaitteessa voi olla puolen kilowatin tehoinen lämmitysvastus tai sitten moottorin jäähdytysnestettä lämmitetään sähkövastuksella. Näitä on paljon dieseleissä, muttei taida olla bensakoneissakaan ihan tuntemattomia. Ideana on mm. tehostaa huurteenpoistoa. Lisäksi reipas sähkönkulutus aiheuttaa kuormaa moottorille (huoma laturit bensakoneissakin jo 100 A ja dieseleissä enemmänkin), mikä nopeuttaa lämpenemistä - tarpeen etenkin dieseleissä.

        No, tietysti lämmitykset kytketään sitten pois, kun akun varaus alkaa pahemman kerran hiipua, mutta sekään ei sitten ole kauhean kivaa, jos ei enää saa edes takalasinlämmitintä päälle.


      • Anonyymi

        Jos autossa on Webasto ja ajomatkat lyhyitä, niin akku ei ehdi latautua riittävästi ja siksi akun lataaminen on hyvästä.


    • Anonyymi

      nämä asennukset ja asentajat kyllä työllistävät meitä huollossa, no asiakas maksaa

      • Anonyymi

        Totta, monet TSI -remppaajat aiheuttavat itse virityksillään lisähintaa huoltoihin, työllistävä vaikutus.


    • Anonyymi

      En suosittele uudehkoa 6:sta pätkäajoon, suunniteltu maantieajoon, jännitys laskee ja putkisto tukossa melko nopeasti. Ja talvella alkaa ongelmat !

      Vaihda 3:seen !

      • Anonyymi

        Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
        Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
        Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
        Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
        Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ???

        Näin lauantai aamupäivällä Leppävaaran kohdalla lannan ruskea kutosen joka tuprutteli vain toisesta putkesta,,,johtuukohan pakkasista ???
        Kuski ei varmaan huomannut (no tietenkään kun katsoi eteenpäin), ajoi 'puolikas karvahattu' päässä leuka pystyssä, kevät auringosta varmaan nauttien

        MuRu


    • Anonyymi

      Miksi pätkä ajaa ???

      Malli on suunniteltu maantie ajoon, onhan niitä pienempiä kinnereitäkin jos ajaa vaan pätkiä.

      Odotettavissa sähköongelmia ja mahdollisesti putken/katalysaattorin tukkeuma, ja lisää kysymyksiä palstalle.

      Oma M3 ei kaipaa lisä/äly/ylläpito/high tecnic laturia, sähköt toimii moitteettomasti, vm 2016.

    • Anonyymi

      kun sen asentaa oikeaoppisesti, niin kaikki menee laakista oikein, ihan niin kuin kysysit

    • Anonyymi

      2017, uudehko ?? Mulla max 3v vanha ja taas vaihtuu uuteen, duunin etuja.

    • Anonyymi

      M 6 ei ole tarkoitettu pätkä ajoon, olisi varmaan kannattanut miettiä kevyempää kinneriä. Matkajossa toimii ja tulee taloudellisemopi kilometrejä.
      Mutta ehkä ÄLYlaturi auttaa

    • Anonyymi

      Älylaturia käytetään vain park asennossa ei ajon aikana!

      • Anonyymi

        Mulla on manuaali laatikko, siinä ei Park asentoa, toimiiko myös siinä ??? Ja en aja pätkä ajoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      117
      6096
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

      Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4217
    3. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

      Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

      "Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2120
    6. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

      Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1892
    8. Mikä sinua ja

      kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      144
      1819
    9. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

      Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe