Mazda6 2017, miten ylläpitolaturi jotta akun valvonta, Mazdan iStop tunnistaa latauksen?

Anonyymi

Miten ulkoinen ylläpito/älylaturi pitää liittää uudehkossa Mazdassa oikeaoppisesti akkuun jotta akunvalvonta anturi tunnistaa myös latauksen, ja iStop? Plussa akun plus-napaan mutta mihin maa..? Yleensä ohjeistetaan liittämään suoraan auton runkoon, ei akun miinus-napaan. Onko myös Mazdassa vai joku tietty paikka valvonta-anturin takia?

Testattu on molemmilla maa-kytkennöillä. Yön yli jännite latauksen jälkeen on esim. 12.6V eli ok. Mutta OBD2 Forscan softalla näen että Batt-SOC varaus% näyttää
kuitenkin esim 60% eikä siitä nouse ulkoisesta latauksesta vaikka on ladattu useita kertoja, eri aikoina ja latureilla. Eikä siis myöskään iStop toimi silloin sen takia kun käyttää tuota laskennallista varausprosenttia. Eli selkeästi akunvalvonta ei tunnista tuota ulkoista lataus vrt kun auton oma laturi lataa. Silloin SOC kyllä nousee kun lataa, ja iStop toimii.

Tulee paljon pätkäajoa. Akku itsessään testattu ja ok.

22

1931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä akku, alkuperäinen ??? luultavasti joku kampanja-akku, koska ei lataudu

      Valtä pätkäajoa

    • Anonyymi

      Miksi asentaa älylaturi kun normi hoitaa sen ihan riittävän hyvin ????
      Yleensä näillä "virityksillä" vai aiheuttaa lisäongelmia sähköpuoleen,,,, no huoltofirmat tykkää näistä virittäjistä

      • Anonyymi

        MIksi sinulla on aivot, kun et niitä edes käytä?


      • Anonyymi

        No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
        Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.

        Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.

        Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
        Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.

        Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.

        Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteita

        Ai oikein paksuilla piuhoilla, hihii! Et ole oikein ymmärtänyt näiden ylläpito ja älylatureitten toimintaa ja funktiota. Nykyautoissa on usein AGM akut ja se tarvitsee mielellään latauksen välillä ellei aja jatkuvasti pidempiä matkoja, kovalla pakkasella auto alkaa helposti ilmoittelemaan alhaisesta varauksesta, vaikka auto yleensä toimii normaalisti.


    • Anonyymi

      muista irroittaa ja kiinnittää kaapelit oikeassa järjestyksessä, tarkista kiinikkeet ja alusta sensorit oikealla jännitteellä, muuten voi osa eletroniikasta kärähtää, eikä ole halpaa huvia.
      miksi muuten asennat tuollaisen turhakkeen, jos hyvä akku niin auto hoitaa latauksen ??

      • Anonyymi

        Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.

        Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.

        Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa.

        No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.

        "HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?

        Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.

        "HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?

        Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ?

        Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).

        Nykyautoissa suurin kuluttaja voi olla piilossa. Lämmityslaitteessa voi olla puolen kilowatin tehoinen lämmitysvastus tai sitten moottorin jäähdytysnestettä lämmitetään sähkövastuksella. Näitä on paljon dieseleissä, muttei taida olla bensakoneissakaan ihan tuntemattomia. Ideana on mm. tehostaa huurteenpoistoa. Lisäksi reipas sähkönkulutus aiheuttaa kuormaa moottorille (huoma laturit bensakoneissakin jo 100 A ja dieseleissä enemmänkin), mikä nopeuttaa lämpenemistä - tarpeen etenkin dieseleissä.

        No, tietysti lämmitykset kytketään sitten pois, kun akun varaus alkaa pahemman kerran hiipua, mutta sekään ei sitten ole kauhean kivaa, jos ei enää saa edes takalasinlämmitintä päälle.


      • Anonyymi

        Jos autossa on Webasto ja ajomatkat lyhyitä, niin akku ei ehdi latautua riittävästi ja siksi akun lataaminen on hyvästä.


    • Anonyymi

      nämä asennukset ja asentajat kyllä työllistävät meitä huollossa, no asiakas maksaa

      • Anonyymi

        Totta, monet TSI -remppaajat aiheuttavat itse virityksillään lisähintaa huoltoihin, työllistävä vaikutus.


    • Anonyymi

      En suosittele uudehkoa 6:sta pätkäajoon, suunniteltu maantieajoon, jännitys laskee ja putkisto tukossa melko nopeasti. Ja talvella alkaa ongelmat !

      Vaihda 3:seen !

      • Anonyymi

        Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
        Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
        Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
        Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
        Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ???

        Näin lauantai aamupäivällä Leppävaaran kohdalla lannan ruskea kutosen joka tuprutteli vain toisesta putkesta,,,johtuukohan pakkasista ???
        Kuski ei varmaan huomannut (no tietenkään kun katsoi eteenpäin), ajoi 'puolikas karvahattu' päässä leuka pystyssä, kevät auringosta varmaan nauttien

        MuRu


    • Anonyymi

      Miksi pätkä ajaa ???

      Malli on suunniteltu maantie ajoon, onhan niitä pienempiä kinnereitäkin jos ajaa vaan pätkiä.

      Odotettavissa sähköongelmia ja mahdollisesti putken/katalysaattorin tukkeuma, ja lisää kysymyksiä palstalle.

      Oma M3 ei kaipaa lisä/äly/ylläpito/high tecnic laturia, sähköt toimii moitteettomasti, vm 2016.

    • Anonyymi

      kun sen asentaa oikeaoppisesti, niin kaikki menee laakista oikein, ihan niin kuin kysysit

    • Anonyymi

      2017, uudehko ?? Mulla max 3v vanha ja taas vaihtuu uuteen, duunin etuja.

    • Anonyymi

      M 6 ei ole tarkoitettu pätkä ajoon, olisi varmaan kannattanut miettiä kevyempää kinneriä. Matkajossa toimii ja tulee taloudellisemopi kilometrejä.
      Mutta ehkä ÄLYlaturi auttaa

    • Anonyymi

      Älylaturia käytetään vain park asennossa ei ajon aikana!

      • Anonyymi

        Mulla on manuaali laatikko, siinä ei Park asentoa, toimiiko myös siinä ??? Ja en aja pätkä ajoa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4207
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4056
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3652
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3069
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2761
    6. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2558
    7. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2548
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2426
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2309
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2265
    Aihe