Miten ulkoinen ylläpito/älylaturi pitää liittää uudehkossa Mazdassa oikeaoppisesti akkuun jotta akunvalvonta anturi tunnistaa myös latauksen, ja iStop? Plussa akun plus-napaan mutta mihin maa..? Yleensä ohjeistetaan liittämään suoraan auton runkoon, ei akun miinus-napaan. Onko myös Mazdassa vai joku tietty paikka valvonta-anturin takia?
Testattu on molemmilla maa-kytkennöillä. Yön yli jännite latauksen jälkeen on esim. 12.6V eli ok. Mutta OBD2 Forscan softalla näen että Batt-SOC varaus% näyttää
kuitenkin esim 60% eikä siitä nouse ulkoisesta latauksesta vaikka on ladattu useita kertoja, eri aikoina ja latureilla. Eikä siis myöskään iStop toimi silloin sen takia kun käyttää tuota laskennallista varausprosenttia. Eli selkeästi akunvalvonta ei tunnista tuota ulkoista lataus vrt kun auton oma laturi lataa. Silloin SOC kyllä nousee kun lataa, ja iStop toimii.
Tulee paljon pätkäajoa. Akku itsessään testattu ja ok.
Mazda6 2017, miten ylläpitolaturi jotta akun valvonta, Mazdan iStop tunnistaa latauksen?
22
2229
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä akku, alkuperäinen ??? luultavasti joku kampanja-akku, koska ei lataudu
Valtä pätkäajoa - Anonyymi
Miksi asentaa älylaturi kun normi hoitaa sen ihan riittävän hyvin ????
Yleensä näillä "virityksillä" vai aiheuttaa lisäongelmia sähköpuoleen,,,, no huoltofirmat tykkää näistä virittäjistä- Anonyymi
MIksi sinulla on aivot, kun et niitä edes käytä?
- Anonyymi
No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.
Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.
Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteita - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No noin vanhassa autossa voi akku jo kaivatakin lisälatausta/ylläpitoa, mutta kannattaa antaa huollon asentaa kunnonlaturi.
Joissakin halvoissa malleissa on liian ohuet piuhat, ja vakuutusyhtiö ei varmaankaan korvaa, jos lisäksi vielä tsi -asennus.
Itselläni 2020 malli, muta varmaan asennutan vastaavan ensin vuoden puolella. Kunnon laite ja paksuilla piuhoilla.
Onneksi nykyakut kestävät hiukan enemmän kulutusta, autoihinkin asennetaan paljon sähköä kuluttavia apulaitteitaAi oikein paksuilla piuhoilla, hihii! Et ole oikein ymmärtänyt näiden ylläpito ja älylatureitten toimintaa ja funktiota. Nykyautoissa on usein AGM akut ja se tarvitsee mielellään latauksen välillä ellei aja jatkuvasti pidempiä matkoja, kovalla pakkasella auto alkaa helposti ilmoittelemaan alhaisesta varauksesta, vaikka auto yleensä toimii normaalisti.
- Anonyymi
muista irroittaa ja kiinnittää kaapelit oikeassa järjestyksessä, tarkista kiinikkeet ja alusta sensorit oikealla jännitteellä, muuten voi osa eletroniikasta kärähtää, eikä ole halpaa huvia.
miksi muuten asennat tuollaisen turhakkeen, jos hyvä akku niin auto hoitaa latauksen ??- Anonyymi
Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.
Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ylläpitolaturi on liitettynä akkuun koko ajan, eikä akkua irroitella latausta varten. Nykyautoissa auton järjestelmät voivat jopa seota, tai ainakin resetoituu täysin kun akku irroitetaan.
Vaikka olisi kuinka hyvä akku ja auton oma laturi täydessä timmissä, pätkäajossa (erityisesti talvella akun ollessa kylmä) akun lataustila vähenee koko ajan kunnes auto ei enää käynnisty. Pahimmillaan tuollainen lähes tyhjä akku jäätyy pilalle kovassa pakkasessa. Aloittaja siis kertoi ajavansa pätkäajoa.No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.
"HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?
Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sitten on väärä auto valittu jos käytetään vain pätkäajoon.
"HAI TEK" laite, ihan turha, ellei ole tekemisen puute ?
Uudet autot pääsääntöisesti lataa ihan tarpeeksi lyhyilläkin ajoilla, ellei nyt seurustele media centerin kanssa ja pidä pitkiä päällä kokoajan. Ellei ole kyseessä sähköauto kyseessä ?Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akku ottaa vastaan latausvirtaa sitä vähemmän mitä kylmempi se on. Vaikka olisi kuinka hyvä laturi, lataustila vähenee. Uudessa autossa on se etu että päiväajovalot ei ota paljon virtaa kun on ledit. Suurin kulutus taitaa olla lämmityslaitteen puhallin ja mahdolliset lämmitykset (mm. ikkunat, peilit penkit).
Nykyautoissa suurin kuluttaja voi olla piilossa. Lämmityslaitteessa voi olla puolen kilowatin tehoinen lämmitysvastus tai sitten moottorin jäähdytysnestettä lämmitetään sähkövastuksella. Näitä on paljon dieseleissä, muttei taida olla bensakoneissakaan ihan tuntemattomia. Ideana on mm. tehostaa huurteenpoistoa. Lisäksi reipas sähkönkulutus aiheuttaa kuormaa moottorille (huoma laturit bensakoneissakin jo 100 A ja dieseleissä enemmänkin), mikä nopeuttaa lämpenemistä - tarpeen etenkin dieseleissä.
No, tietysti lämmitykset kytketään sitten pois, kun akun varaus alkaa pahemman kerran hiipua, mutta sekään ei sitten ole kauhean kivaa, jos ei enää saa edes takalasinlämmitintä päälle. - Anonyymi
Jos autossa on Webasto ja ajomatkat lyhyitä, niin akku ei ehdi latautua riittävästi ja siksi akun lataaminen on hyvästä.
- Anonyymi
nämä asennukset ja asentajat kyllä työllistävät meitä huollossa, no asiakas maksaa
- Anonyymi
Totta, monet TSI -remppaajat aiheuttavat itse virityksillään lisähintaa huoltoihin, työllistävä vaikutus.
- Anonyymi
En suosittele uudehkoa 6:sta pätkäajoon, suunniteltu maantieajoon, jännitys laskee ja putkisto tukossa melko nopeasti. Ja talvella alkaa ongelmat !
Vaihda 3:seen !- Anonyymi
Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ??? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin tänään aamulla Espoon päässä kehä1:llä uudehkon Mazdan joka puski vain toisesta putkesta tuplasavut, voiko toinen putki tosiaan mennä tukkoon ???
Kuski ei ollut huomaavinaan, ajoi nappanahka paistaen ja muodikkaat "Kutsit" silmillä, mutta takana ajaneet ohittivat nopeasti.
Miten estää putkiston tukkeutuminen jos tästä nyt oli kyse ???Näin lauantai aamupäivällä Leppävaaran kohdalla lannan ruskea kutosen joka tuprutteli vain toisesta putkesta,,,johtuukohan pakkasista ???
Kuski ei varmaan huomannut (no tietenkään kun katsoi eteenpäin), ajoi 'puolikas karvahattu' päässä leuka pystyssä, kevät auringosta varmaan nauttien
MuRu
- Anonyymi
Miksi pätkä ajaa ???
Malli on suunniteltu maantie ajoon, onhan niitä pienempiä kinnereitäkin jos ajaa vaan pätkiä.
Odotettavissa sähköongelmia ja mahdollisesti putken/katalysaattorin tukkeuma, ja lisää kysymyksiä palstalle.
Oma M3 ei kaipaa lisä/äly/ylläpito/high tecnic laturia, sähköt toimii moitteettomasti, vm 2016. - Anonyymi
kun sen asentaa oikeaoppisesti, niin kaikki menee laakista oikein, ihan niin kuin kysysit
- Anonyymi
2017, uudehko ?? Mulla max 3v vanha ja taas vaihtuu uuteen, duunin etuja.
- Anonyymi
M 6 ei ole tarkoitettu pätkä ajoon, olisi varmaan kannattanut miettiä kevyempää kinneriä. Matkajossa toimii ja tulee taloudellisemopi kilometrejä.
Mutta ehkä ÄLYlaturi auttaa - Anonyymi
Älylaturia käytetään vain park asennossa ei ajon aikana!
- Anonyymi
Mulla on manuaali laatikko, siinä ei Park asentoa, toimiiko myös siinä ??? Ja en aja pätkä ajoa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1452499
En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k1541639Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1331613Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1461334- 661328
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut131160Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall2541102- 156966
Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht58889Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek21886