Onko mulla masennus?

Anonyymi

Oon 12-vuotias tyttö ja mulla saattaa olla masennus. Ainakin kaikki testit näyttää et mul ois vakava masennus. Mut kannattaako nettitesteihin luottaa? Tuntuu tosi tyhjältä ja siltä et tulevaisuudessa ei ois mitään toivoa. Ja mua pelottaa tulevaisuus, koska mun elämä menee vaan koko ajan huonompaan suuntaan. Ku katoin netistä masennuksen oireita nii mulla oli kaikki niistä. Oon harkinnu monesti itsemurhaa ja mulla on itsetuhoisia ajatuksia. Sit mä alan joskus vaan yhtäkkiä itkemään ja tärisemään ilman mitään syytä. Koulussa en itke melkein ikinä mut sit ku oon yksin omassa huoneessa nii itken melkein koko ajan. Oon nykyään paljon väsyneempi ku ennen ja mun koulunkäyntikin on huonontunu. En jaksa enää panostaa kouluun samalla tavalla ku ennen. En naura enää nii paljon ku ennen, mun tosi läheinen kaverikin on huomannut sen. Ja myös mun äiti on sanonu et oon nykyään paljon enemmän mun omassa huoneessa yksin ja en enää naura ja puhu senkaa niin paljon ku ennen. Koulussa oon ihan eri ihminen ku kotona. Koulussa esitän ilosta ja pirteetä ja nauran koko ajan, mut sit ku tuun kotiin nii vaan itken ja haluun olla yksin. Tätä on kestänyt jo 3 vuotta mut tän kolmen vuoden aikana tää on vaan koko ajan pahentunu, koska en oo puhunu kenellekkään. Kukaan ei siis tiiä tästä enkä haluakkaan puhua kenellekkään varsinkaan silleen face to face niin siksi kirjotan tänne. Mulla menee tällä hetkellä aika huonosti ja haluisin vaan kuolla. En tiiä mitä mun pitäis tehä. Pitäskö mun puhua jollekki vai jatkaa tätä tunteiden peittämistä?

18

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sun pitää kyllä jutella jollekin. Vanhemmilles, koulun terkalle tai soita vaikka tänne Kriisipuhelin - keskusteluapua numerossa 09 2525 0111. Jotain apua tarvitset kyllä. Jospa näillä pääsisit alkuun liikkeelle. Oireesi ja tilanteesi kuulostavat pahoilta mutta apua on saatavilla ❤

    • Anonyymi

      Puhu jollekin! Mieluiten koulun vanhemmille/huoltajalle tai koulun terkkarille. Kyseessä voi olla masennus tai oire jostain muusta sairaudesta, jotka saattaa oirehtia mm. masennuksena nuorena ja se kannattaa tarkistaa. Ne on yleensä sairauksia, joihin tarvitsee vain lääkinnällistä tai ruokailumuutos apua. Hyvä oikeasti ajoissa selvittää mistä kyse niin voit paremmin.

      Nuorille löytyy myös sekaisin247 chatti mistä kannattaa pyytää apua ja rohkeutta jos jännittää soittaa tai kertoa jollekin aluksi puhelimessa/kasvotusten.
      Nuortennetti:ssä on kanssa apuja tällaiseen ammattilaisilta, jotka toimii lasten ja nuorten kanssa, joten kannattaa käydä siellä katsomassa.

    • Anonyymi

      Nyt on ihan pakko puhua esim koulun terveydenhoitajalle, elleivät vanhempasi kuuntele sinua. Jo pelkkä puhuminen voi korjata koko tilanteen. Olet aivan liian yksin pelkojesi kanssa. Se pahentaa tilannettasi.

      Kun saat purettua huolesi, olosi helpottuu. Sinulla on koko tulevaisuus edessäsi ja mahdollisuus kaikkeen hyvään.

      Siis heti maanantaina koulun terveydenhoitajan luokse, ellet sitä ennen saa hyvää puheyhteyttä vanhempiisi tämän asian tiimoilta.

    • Anonyymi

      Todellako???????????????. Munsta kun näyttää, että pahasti tietokone spämmäämiseen erikostunut pappa tuhoaa terveyspalstankin!

      • Anonyymi

        Ei me voida kuvitella, että kaikki on pappa Alluja ja vaikka olisi niin kyllä tänne voi oikeasti googlettamalla eksyä apua etsivä lapsi tai nuori. Hyvä kun on silloin asiallisia neuvoja kommenteissa niin ei tarvitse etsiä apuja kaukaa.


    • Anonyymi

      mä mainitsin tukinet.netin mutta viesti posuettiin,mutta kun toinen mainitsee niin sitä viestiä ei poisteta.Ylläpito vois tutustua siihen tukinet.net sivustoon jossa voi saada keskusteluapua.

      • Anonyymi

        Joo.. Ne viestit poistetaan joskus ja etenkin jos on linkki niin poiston tekee yleensä robootti. Mie olen saattanut vaikuttaa asiaan kun olen linkittänyt noita paikkoja usein niin robootti luulee pahaksi.

        Tukinet sopii kanssa, vaikka mitä nuorempi niin kannattaa ensin hakea apua paikoista missä on on enemmän kokemusta nuorten kanssa työskentelystä. Tukinetissä se hieman vaihtelee mitä löytyy ja 12 vuotias on vielä sen verran nuori, että hyvä katsoa ensin hänen ikäisen avut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo.. Ne viestit poistetaan joskus ja etenkin jos on linkki niin poiston tekee yleensä robootti. Mie olen saattanut vaikuttaa asiaan kun olen linkittänyt noita paikkoja usein niin robootti luulee pahaksi.

        Tukinet sopii kanssa, vaikka mitä nuorempi niin kannattaa ensin hakea apua paikoista missä on on enemmän kokemusta nuorten kanssa työskentelystä. Tukinetissä se hieman vaihtelee mitä löytyy ja 12 vuotias on vielä sen verran nuori, että hyvä katsoa ensin hänen ikäisen avut.

        Mä olen itse aikuinen ja jos haluaa anonyymisti keskustella niin suosittelen.Mä sain parempaa apua tuolta sivustolta kuin psykiatriselta sairaanhoitajalta kasvotusten.Ja voin sanoa että aikoinaan masennuksen syyt oli samat kuin teini-ikäisellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen itse aikuinen ja jos haluaa anonyymisti keskustella niin suosittelen.Mä sain parempaa apua tuolta sivustolta kuin psykiatriselta sairaanhoitajalta kasvotusten.Ja voin sanoa että aikoinaan masennuksen syyt oli samat kuin teini-ikäisellä.

        Se aina riippuu tuurista ja ongelmasta. Itse olen tukinetistä saanut just sopivaa apua vuosien varrella, mutta viime kerralla meni kyllä kokonaan huti. Mutta tämä sama arvonta homma on kyllä psykiatrisissakin avuissa, se kenet saa, mikä ongelma on ja missä on niin vaikuttaa samalla tapaa onnituuko vai meneekö huti.
        Lapsille ja nuorille tarkoitetuissa avuissa on se hyvä puoli, että ne on koulutettu tietämään, että jos tarvitsee apua useammassa asiassa ja perheen kanssa. Nuortennetissä pystyvät jopa parhaimmillaan hankkimaan lisäapua.
        Kaikki nuo paikat on anonyymejä onneksi ja saa rauhassa puhua. Oli minkä ikäinen tahansa ja mikä ongelma tahansa. Kunhan löytää sen mikä sopii itselle.


    • Anonyymi

      Ajatelkaa: Me elämme aikakautta jolloin ihminen ei itse enää tiedä onko hän masentunut vai ei.

      Nykyajan ihminen uskoo tarvitsevansa ulkopuolisen asiantuntijan arvioimaan omia tunnetilojaan, koska ihminen ei itse usko tietävänsä miltä hänestä tuntuu. Ihminen ei itse tiedä onko hän msentunut, onnellinen, surullinen, vihainen... Hän uskoo että tällaiset asiat saa selville jollakin testillä ja ulkopuolisen asiantuntijan arvioinnilla.

      Omia tunnetiloja käsitellään kuin ne olisivat sairauden oireita.

      Kasvuikä on olemassa sitä varten, että silloin on tarkoitus oppia autonomiseksi itsestään ohjautuvaksi aikuiseksi. Kasvuiässä pitäisi oppia uskomaan omaan arvostelukykyyn ja siihen että ihminen on itse itsensä paras asiantuntija. Mielenterveyskulttuuri, joka käytännössä tarkoittaa psykiatrisen uskomusjärjestelmän vaikutusta normaaliin elämään, opettaa jo lapset ja varhaisteinit omaksumaan käsityksen, että ihminen ei itse enää tiedä edes miltä hänestä tuntuu. Ikäänkuin ihminen ei tietäisi omasta itsestään mitään. Jo lapset oppivat suhtautumaan omiin tunnetiloihinsa patologiana. Aika pirun järkkyä.

      Mielenterveyskulttuuri kasvattaa meidät jo lapsesta asti ulkoapäin ohjautuviksi avuttomiksi rassukoiksi jotka eivät luota oaan arvostelukykyynsä edes näin yksinkertaisissa asioissa.

      • Anonyymi

        Kuule kyllä teini-iässä voi masentaa.Itse vasta liian myöhään tajusin että mulla oli teininä masennusta ja ahdistuneisuutta,mutta kun sitä ei kukaan huomannut niin se jätti jälkkensä.Olin 35-vuotias kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.Ja syyt kantautui kauas nuoruuteen.Eli kannattaa puhua ahdistuksestaan vaikka olis teini-ikäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuule kyllä teini-iässä voi masentaa.Itse vasta liian myöhään tajusin että mulla oli teininä masennusta ja ahdistuneisuutta,mutta kun sitä ei kukaan huomannut niin se jätti jälkkensä.Olin 35-vuotias kun pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.Ja syyt kantautui kauas nuoruuteen.Eli kannattaa puhua ahdistuksestaan vaikka olis teini-ikäinen.

        Kommenttisi ei liity edes etäisesti oman kommenttini (22.10.2020 klo:11:06) asiasisältöön.

        Hämmästyttävää tämä ihmisten luetun ymmärtämistaidon puute.

        Kommenttini kritiikki ei kohdistunut 12- vuotiaaseen aloittajaan, vaan mielenterveyskulttuuriin ja sen vaikutukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ei liity edes etäisesti oman kommenttini (22.10.2020 klo:11:06) asiasisältöön.

        Hämmästyttävää tämä ihmisten luetun ymmärtämistaidon puute.

        Kommenttini kritiikki ei kohdistunut 12- vuotiaaseen aloittajaan, vaan mielenterveyskulttuuriin ja sen vaikutukseen.

        eikö 12-vuotias ole kasvuiässä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ei liity edes etäisesti oman kommenttini (22.10.2020 klo:11:06) asiasisältöön.

        Hämmästyttävää tämä ihmisten luetun ymmärtämistaidon puute.

        Kommenttini kritiikki ei kohdistunut 12- vuotiaaseen aloittajaan, vaan mielenterveyskulttuuriin ja sen vaikutukseen.

        Itse olin teini-iässä masentunut koska hormonit heitteli ja olin niin hukassa itseni kanssa. Itsetunto nollissa. Yritin yltää ihanteisiin, mitä media tyrkytti kyseenalaistamatta niitä lainkaan. Tuntui että koulukin asetti paineita. Olin ujo, epävarma ja yksinäinen. Luulin että elämässä tärkeää on suorittaminen. Oli ollut kaikenlaisia ikäviäkin elämäntapahtumia mihin reagoin.

        Aikuisena tajusin että minulla oli puutteellisia työkaluja selviytymiseen jotka saattoi välillä olla itselle haitallisia. Masennus alkoi kaikota kun löysi itsevarmuuden ja ei ollut enää niin hukassa itsensä kanssa. Löysi itsensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin teini-iässä masentunut koska hormonit heitteli ja olin niin hukassa itseni kanssa. Itsetunto nollissa. Yritin yltää ihanteisiin, mitä media tyrkytti kyseenalaistamatta niitä lainkaan. Tuntui että koulukin asetti paineita. Olin ujo, epävarma ja yksinäinen. Luulin että elämässä tärkeää on suorittaminen. Oli ollut kaikenlaisia ikäviäkin elämäntapahtumia mihin reagoin.

        Aikuisena tajusin että minulla oli puutteellisia työkaluja selviytymiseen jotka saattoi välillä olla itselle haitallisia. Masennus alkoi kaikota kun löysi itsevarmuuden ja ei ollut enää niin hukassa itsensä kanssa. Löysi itsensä.

        Mitä siitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olin teini-iässä masentunut koska hormonit heitteli ja olin niin hukassa itseni kanssa. Itsetunto nollissa. Yritin yltää ihanteisiin, mitä media tyrkytti kyseenalaistamatta niitä lainkaan. Tuntui että koulukin asetti paineita. Olin ujo, epävarma ja yksinäinen. Luulin että elämässä tärkeää on suorittaminen. Oli ollut kaikenlaisia ikäviäkin elämäntapahtumia mihin reagoin.

        Aikuisena tajusin että minulla oli puutteellisia työkaluja selviytymiseen jotka saattoi välillä olla itselle haitallisia. Masennus alkoi kaikota kun löysi itsevarmuuden ja ei ollut enää niin hukassa itsensä kanssa. Löysi itsensä.

        onnea sinulle.Mä olin 13 vuotta putkeen koulukiusattu .Poislukien lomat eli ala-asteelta ammattikoulun loppuun asti.Mitä sä voit tehdä siinä tilanteessa kun sä menet johonkin ryhmään ja ryhmä siirttyy susta kauemmaksi?Pitääkö sitä ryhmän siirtymistä seurata mukana?Tiiätkö miltä tuntuu tehdä pari-ja ryhmätyöt yksin?Kun opettaja ei ole edes luokassa.Ja opettaja ei kiinittänyt huomioita että tein kaikki ryhmätyöt yksin.Luuletko ettei tämä vaikuta ihmisen itsetuntoon ja mielenterveyteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onnea sinulle.Mä olin 13 vuotta putkeen koulukiusattu .Poislukien lomat eli ala-asteelta ammattikoulun loppuun asti.Mitä sä voit tehdä siinä tilanteessa kun sä menet johonkin ryhmään ja ryhmä siirttyy susta kauemmaksi?Pitääkö sitä ryhmän siirtymistä seurata mukana?Tiiätkö miltä tuntuu tehdä pari-ja ryhmätyöt yksin?Kun opettaja ei ole edes luokassa.Ja opettaja ei kiinittänyt huomioita että tein kaikki ryhmätyöt yksin.Luuletko ettei tämä vaikuta ihmisen itsetuntoon ja mielenterveyteen.

        Onko joku sanonut ettei tuollaiset kokemukset vaikuta itsetuntoon ja mielenterveyteen? Kuka on sanonut niin?


    • Anonyymi

      Masennus ei ole jotakin mikä ihmisellä on. Ihminen on masentunut tai sitten ei ole.

      Olisi hassua kysyä vastaavasti "Onko minulla onnellisuus?" Että onko joku testi jolla voin testata onko minulla onnellisuutta vai ei, kun en itse tiedä.

      On karmaisevaa ajatella että jo 12- vuotiaat lapset opetetaan hahmottamaan itseään tällä tavoin. Kun ihminen on vaikkapa ylensyönyt viime aikoina, hän ei enää sano "olen ylensyönyt viimeaikoina" vaan hän sanoo "minulla on ollut ylensyömistä viimeaikoina".

      Mielenterveyskulttuuri kannustaa ihmisiä tarkkailemaan omaa käytöstään ja omia tunnetilojaan itsensä ulkopuolelta kuin oma käytös olisi jotakin mikä tapahtuu hänelle, eikä jotakin mitä hän itse tekee.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      3010
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      117
      2184
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1594
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1408
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      73
      1057
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      921
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      890
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      884
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      805
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      746
    Aihe