Nyt kun puolitoista tonnia painavia perheautoja varustetaan 3 sylinterisillä litraisilla "suzuki alto-kokoluokan" moottoreilla ja jopa urheiluautoja ja ahdetaan niitä kuin viimeistä pä
ivää turboilla, niin koska aletaan näkemään samaa kehitystä venemoottoreissa ja erityisesti perämoottoreissa ?
Nelitahtisuuden paino perämoottissa kun on melkoinen riippakivi niin eikö aika olisi jo kypsä seurata perässä automaailmaa tässä asiassa.
Itse ainakin näkisin mielelläni 100 kuutioisen turboahdetun 10 hv moottorin, ja mitä se painaisi. Ei ainakaan 45 kiloa mikä on ihan järjetön paino tuolle teholle.
ja onko 2,5 hv moottorin pakko olla 40 kuutiota, eikö 20 kuutioista voida virittää samaan ?
miksi muuten moottorisahat on vapautettu päästöistä, ja 7 hv saadaankin 120 kuutioisella kakstahtisella ilman mitään ekokikkailuja ronskilla kaasutinmitoituksella.
venemaailmassa asiat muuttuu hitaasti kuin sinkityn kattopellin ruostuminen mutta kunhan ajatteleen ääneen mitä mahdollisuuksia voisi olla. Muilla mitään kehittäviä ideoita asian suhteen ?
milloin nihismi iskee veneilyn kuutiotilavuuksiin ?
33
75
Vastaukset
- Anonyymi
Onhan samaa kehitystä jo nähty. Esim. 20 heppainen jammu muutaman vuoden takaa on noin 500cc ja nykyinen 360cc.
- Anonyymi
Eiköhän veneidenkin moottoreiden kanssa olla menossa samaan suuntaan.
Varsinkin liukuvissa veneissä painon keveneminen vaikuttaa suoraan kulutukseen.
Tosin moni veneen moottori on jo nyt paljon korkeammalle viritetty kuin autojen voimalähteet.- Anonyymi
Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?
Veneen mottori. Juurihan sen kerroin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?
Mennään vaikka Cummins 6,7 jota käytetään dodgen myllynä ja otetaan max 400hp ulos.
Sama kone veneessä, niin tarjolla on 227-542hp samasta koneesta heavy duty - pleasure
Kelpaako esimerkiksi?
https://dodgereleasecars.com/2020-ram-6-7-cummins/
https://www.cummins.com/engines/qsb67qsb7
- Anonyymi
On päinvastaistakin liikehdintää, ehkäpä mailman suosituin diesel josta myös tehtaan oma merikone uusiutui 5.9 litrasta 6.7 litraan Cummins qsb.
Todellinen merikone, ensimmäinen ventiilisäätö 5000 tunnin kohdalla ja elinkaari odote asianmukaisesti käytettynä keski viritettynä luokkaa 20 000 tuntia. - Anonyymi
Mikä on nihismi?
- Anonyymi
Nihlisti?
Ktso nyky suomen sanakirjastasi, jok löytyy jokisen sivistyneen ihmisen kirjastosta tai ehkä netistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nihlisti?
Ktso nyky suomen sanakirjastasi, jok löytyy jokisen sivistyneen ihmisen kirjastosta tai ehkä netistä.Kyllä minä nihilismin tiedän, mutta kysynkin mikä on nihismi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä nihilismin tiedän, mutta kysynkin mikä on nihismi.
Synonyymi, rakkaalla lapsella on useita nimiä, sinä, SINÄ!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synonyymi, rakkaalla lapsella on useita nimiä, sinä, SINÄ!
Ei se ole mikään synonyymi. Tietämättömyyttä se on.
- Anonyymi
Näyttää menevän toiseen suuntaan ainakin isoissa perämoottoreissa. Mercury käytti 2,7 litraista remmiahdettua V6 konetta 400 hv asti, nyt tilalle vaihtui 4,6 litrainen vapaasti hengittävä V8. Silti kevyempi, vääntävämpi, luotettavampi ja hiljaisempi. 450 hv kilpaversio on kuitenkin remmiahdettu.
- Anonyymi
Uppoumarunkoisissa ja yli 100 hv moottoreissa ei tuolla ole niin väliä, mutta nämä avoveneet niin sillä on vinhasti väliä.
Mikä siinä on, että metsuri saa kanniskella tuliterää 7 kiloista 7 hv 125 kuutioista kaasuttimelka varustettua 2-tahti moottoria jolle kalpenee yökerhon savukoneetkin, laillisesti ja 2,5 hv apujollan perämoottoria operoiva kanniskelee 15 kiloista asentoherkkää 4- tahti mineraaliöljypohjallista päästösäänneltyä rautaläjää ? Vapaa-ajan Eko ce yhteiskunnan tiet ovat mystiset...- Anonyymi
14" laippa ja teräketju on hieman kevyempi kuin perämoottorin alaosa, vaihteisto ja ropeli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
14" laippa ja teräketju on hieman kevyempi kuin perämoottorin alaosa, vaihteisto ja ropeli.
mulla oli aikoinaan marinerin 2 hv moottori, jossa nylon-potkuri. paino about karkkipussin verran... useimmissa 2 hvssa ei ole edes mitään vaihteita vaan suora 10 mm akselin pätkä. sekö kaiken painon selittää ? on tosi raju kulmavaihde jos se on kaiken painon alkulähde, kun rikikin on kaikissa kevyttä alumiinia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mulla oli aikoinaan marinerin 2 hv moottori, jossa nylon-potkuri. paino about karkkipussin verran... useimmissa 2 hvssa ei ole edes mitään vaihteita vaan suora 10 mm akselin pätkä. sekö kaiken painon selittää ? on tosi raju kulmavaihde jos se on kaiken painon alkulähde, kun rikikin on kaikissa kevyttä alumiinia
Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.
Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.
Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.Kun moottorisaha on tuon kokoinen, se jos mikä on käytössä 8 tuntia päivässä yhtä soittoa koska kyseessä on ammattisaha. Eniten sekin kuumenee sitäpaitsi silloin hetkellisesti kun se sammutetaan ja puhallinjäähdytys lakkaa. Taisit reputtaa fysiikan tunneilla, ja mökkisahojen ja ammattisahojenkin käyttötavat ovat hakusessa kuin tuttisi
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.
Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.Mikään ei tietenkään estä moisen toimenpiteen suorittamista. Ennenkuin siihen ryhtyy, kannattaa miettiä miten ratkaisee erilaisen voimanlähteen tuomat ongelmat perämoottorin voimansiirrossa. Moottorisahan joutokäyntinopeus on n. 3 000 vääntömomentitonta k/min. Suurin teho saavutetaan n. 10 000:lla kierroksella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikään ei tietenkään estä moisen toimenpiteen suorittamista. Ennenkuin siihen ryhtyy, kannattaa miettiä miten ratkaisee erilaisen voimanlähteen tuomat ongelmat perämoottorin voimansiirrossa. Moottorisahan joutokäyntinopeus on n. 3 000 vääntömomentitonta k/min. Suurin teho saavutetaan n. 10 000:lla kierroksella.
Välityksiin homma tuskin kaatuisi. Kehitystä olisi kuitenkin että moottorit kevenisi. Perämoottorien Nelariajalla olla mitään muuta kun menty huonompaan suuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.
Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.Moottorisahan moottoreita mm. käytettiin ennen karting-autojen voimanlähteinä, ja myös sahakoneisilla oli oma kilpailuluokkansa, ja ne olivat aikanaan lukumäärältäänkin suurin luokka Suomessa.
- Anonyymi
Minulla iski nihilismi. Vaihdoin savuttavan ja äänekkään perämoottorin sähkömoottoriin joka kuljettaa kauniisti, äänettömästi ja hiljaisesti 3 tonnista paattiani. Laittakaa noissa pikkuveneissäkin nuo metelöiväs saategeneraattorit kiertoon ja tulkaa 2000-luvulle.
- Anonyymi
Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.
minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti
Kyllä ajelee, kun laitta ison pankin lifepo akkuja, hakee jonkun teslan pankin, niin kyllä pörisee, siis suhisee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ajelee, kun laitta ison pankin lifepo akkuja, hakee jonkun teslan pankin, niin kyllä pörisee, siis suhisee
Ai niitä kun syttyy itsekseen tuleen ja kestää pari tuntia ennen kun tilataan hinaus
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.
Olen alalla töissä ja vapaa-ajalla intohimoinen harrastaja. Nyt minulla on käytössä n5hv sähköperämoottori jossa moderni harajon moottoriyksikkö. Todella pieni sähkön kuluttaja. Minulla on 8 kpl n.100Ah 12V akkuja joista kytkin 4 kpl 100Ah 24V akkuja. Akut sijoitettuna alas joten parantavat veneen ajettavuutta. Moottori on siis lähtöön ja satamaan tuloon. Tein viimekesänä testin ja ajoin n.50% teholla 3h 45min ja satamassa oli vielä 63% varausta jäljellä.
SUOSITTELEN SAVUTONTA VENEILYÄ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen alalla töissä ja vapaa-ajalla intohimoinen harrastaja. Nyt minulla on käytössä n5hv sähköperämoottori jossa moderni harajon moottoriyksikkö. Todella pieni sähkön kuluttaja. Minulla on 8 kpl n.100Ah 12V akkuja joista kytkin 4 kpl 100Ah 24V akkuja. Akut sijoitettuna alas joten parantavat veneen ajettavuutta. Moottori on siis lähtöön ja satamaan tuloon. Tein viimekesänä testin ja ajoin n.50% teholla 3h 45min ja satamassa oli vielä 63% varausta jäljellä.
SUOSITTELEN SAVUTONTA VENEILYÄMun sähköpotkulaudassa onkin 48V ja voin ajaa 50km jopa 40km/h
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti
Ei mitään mieltä eikä tarvetta ajaa akkuja tyhjäksi. Purjevene kulkee purjeilla. Viime kesänä en edes vienyt "turhaa" bensageneraattoria veneeseen. Veneen vakavuutta parantavia lyijyakkuja on alle 10% veneen painosta ja niillä ajelee koneella 8h.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti
"3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään"
Noin 8 tuntia ajelisin mutta en keksi tuollaiselle tarvetta. Jos kaunis ja täysin bläkä päivä, niin ainahan voi ajaa johonkin saareen kesäpäivän viettoon. Aurinkokenno pukkaa 10A akkuihin kirkkaassa kelissä joten kesäpäivänvieton jälkeen on taas 2,5-3 kWh käytettävissä.
- Anonyymi
Eiköhän tuo automaailmassa ole perusteltua sillä, että tyypillisesti koneesta käytetään noin 10...20% tehosta ja kuorma on vaihteleva. Veneessä ollaan tyypillisesti 60...90% alueella ja kuorma on paljon tasaisempi. Mutta kyllähän toki esim Mercruiser sisäperädiesel on noin 50% kevyempi kuin vastaava VP. Silti veneilijät valitsevat VP:n.
- Anonyymi
Joo täällä pallonpuoliskolla uskotaan vihreään voimaan, toisella puolella mailmaa missä markkinat ovat suuremmat, niin on toisin. Kysy keneltä tahansa jenkiltä kelpaisiko volvo, niin ei kelpaa useastakin syystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo täällä pallonpuoliskolla uskotaan vihreään voimaan, toisella puolella mailmaa missä markkinat ovat suuremmat, niin on toisin. Kysy keneltä tahansa jenkiltä kelpaisiko volvo, niin ei kelpaa useastakin syystä.
Mercruiserin diesel taitaa olla nykyään volkkarin moottori. Ennen asiat oli hyvin, kun oli cummings ja isolohko navistar (300hv teholuokassa)
Mietityttänytkin, onko 4 litrainen yhtä luja kuin reilu 7 litrainen diesel kun molemmista otetaan samat tehot.
- Anonyymi
Venemoottorit nyt ovat vaan matalaviritteisiä koska veneellä ajaminen vastaa autoilussa keskijyrkkää ylämäkeä peräkärry perässä. Jos katsoo vaikka Volvo Penta D4 konetta, 3.7 L turbolla/kompressorilla ja siitä otetaan 200-300 hv, ikuinen...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä742502Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721802Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741474Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461467Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2671465- 851292
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3921255Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3431232Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3681208- 1281185