milloin nihismi iskee veneilyn kuutiotilavuuksiin ?

Anonyymi

Nyt kun puolitoista tonnia painavia perheautoja varustetaan 3 sylinterisillä litraisilla "suzuki alto-kokoluokan" moottoreilla ja jopa urheiluautoja ja ahdetaan niitä kuin viimeistä pä
ivää turboilla, niin koska aletaan näkemään samaa kehitystä venemoottoreissa ja erityisesti perämoottoreissa ?

Nelitahtisuuden paino perämoottissa kun on melkoinen riippakivi niin eikö aika olisi jo kypsä seurata perässä automaailmaa tässä asiassa.
Itse ainakin näkisin mielelläni 100 kuutioisen turboahdetun 10 hv moottorin, ja mitä se painaisi. Ei ainakaan 45 kiloa mikä on ihan järjetön paino tuolle teholle.
ja onko 2,5 hv moottorin pakko olla 40 kuutiota, eikö 20 kuutioista voida virittää samaan ?

miksi muuten moottorisahat on vapautettu päästöistä, ja 7 hv saadaankin 120 kuutioisella kakstahtisella ilman mitään ekokikkailuja ronskilla kaasutinmitoituksella.

venemaailmassa asiat muuttuu hitaasti kuin sinkityn kattopellin ruostuminen mutta kunhan ajatteleen ääneen mitä mahdollisuuksia voisi olla. Muilla mitään kehittäviä ideoita asian suhteen ?

33

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan samaa kehitystä jo nähty. Esim. 20 heppainen jammu muutaman vuoden takaa on noin 500cc ja nykyinen 360cc.

    • Anonyymi

      Eiköhän veneidenkin moottoreiden kanssa olla menossa samaan suuntaan.
      Varsinkin liukuvissa veneissä painon keveneminen vaikuttaa suoraan kulutukseen.
      Tosin moni veneen moottori on jo nyt paljon korkeammalle viritetty kuin autojen voimalähteet.

      • Anonyymi

        Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?

        Veneen mottori. Juurihan sen kerroin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs moottori tuollainen korkeampiviritteisempi kuin auton on?

        Mennään vaikka Cummins 6,7 jota käytetään dodgen myllynä ja otetaan max 400hp ulos.

        Sama kone veneessä, niin tarjolla on 227-542hp samasta koneesta heavy duty - pleasure

        Kelpaako esimerkiksi?

        https://dodgereleasecars.com/2020-ram-6-7-cummins/

        https://www.cummins.com/engines/qsb67qsb7


    • Anonyymi

      On päinvastaistakin liikehdintää, ehkäpä mailman suosituin diesel josta myös tehtaan oma merikone uusiutui 5.9 litrasta 6.7 litraan Cummins qsb.

      Todellinen merikone, ensimmäinen ventiilisäätö 5000 tunnin kohdalla ja elinkaari odote asianmukaisesti käytettynä keski viritettynä luokkaa 20 000 tuntia.

    • Anonyymi

      Mikä on nihismi?

      • Anonyymi

        Nihlisti?

        Ktso nyky suomen sanakirjastasi, jok löytyy jokisen sivistyneen ihmisen kirjastosta tai ehkä netistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nihlisti?

        Ktso nyky suomen sanakirjastasi, jok löytyy jokisen sivistyneen ihmisen kirjastosta tai ehkä netistä.

        Kyllä minä nihilismin tiedän, mutta kysynkin mikä on nihismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minä nihilismin tiedän, mutta kysynkin mikä on nihismi.

        Synonyymi, rakkaalla lapsella on useita nimiä, sinä, SINÄ!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Synonyymi, rakkaalla lapsella on useita nimiä, sinä, SINÄ!

        Ei se ole mikään synonyymi. Tietämättömyyttä se on.


    • Anonyymi

      Näyttää menevän toiseen suuntaan ainakin isoissa perämoottoreissa. Mercury käytti 2,7 litraista remmiahdettua V6 konetta 400 hv asti, nyt tilalle vaihtui 4,6 litrainen vapaasti hengittävä V8. Silti kevyempi, vääntävämpi, luotettavampi ja hiljaisempi. 450 hv kilpaversio on kuitenkin remmiahdettu.

    • Anonyymi

      Uppoumarunkoisissa ja yli 100 hv moottoreissa ei tuolla ole niin väliä, mutta nämä avoveneet niin sillä on vinhasti väliä.

      Mikä siinä on, että metsuri saa kanniskella tuliterää 7 kiloista 7 hv 125 kuutioista kaasuttimelka varustettua 2-tahti moottoria jolle kalpenee yökerhon savukoneetkin, laillisesti ja 2,5 hv apujollan perämoottoria operoiva kanniskelee 15 kiloista asentoherkkää 4- tahti mineraaliöljypohjallista päästösäänneltyä rautaläjää ? Vapaa-ajan Eko ce yhteiskunnan tiet ovat mystiset...

      • Anonyymi

        14" laippa ja teräketju on hieman kevyempi kuin perämoottorin alaosa, vaihteisto ja ropeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14" laippa ja teräketju on hieman kevyempi kuin perämoottorin alaosa, vaihteisto ja ropeli.

        mulla oli aikoinaan marinerin 2 hv moottori, jossa nylon-potkuri. paino about karkkipussin verran... useimmissa 2 hvssa ei ole edes mitään vaihteita vaan suora 10 mm akselin pätkä. sekö kaiken painon selittää ? on tosi raju kulmavaihde jos se on kaiken painon alkulähde, kun rikikin on kaikissa kevyttä alumiinia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla oli aikoinaan marinerin 2 hv moottori, jossa nylon-potkuri. paino about karkkipussin verran... useimmissa 2 hvssa ei ole edes mitään vaihteita vaan suora 10 mm akselin pätkä. sekö kaiken painon selittää ? on tosi raju kulmavaihde jos se on kaiken painon alkulähde, kun rikikin on kaikissa kevyttä alumiinia

        Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.

        Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.

        Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.

        Kun moottorisaha on tuon kokoinen, se jos mikä on käytössä 8 tuntia päivässä yhtä soittoa koska kyseessä on ammattisaha. Eniten sekin kuumenee sitäpaitsi silloin hetkellisesti kun se sammutetaan ja puhallinjäähdytys lakkaa. Taisit reputtaa fysiikan tunneilla, ja mökkisahojen ja ammattisahojenkin käyttötavat ovat hakusessa kuin tuttisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.

        Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.

        Mikään ei tietenkään estä moisen toimenpiteen suorittamista. Ennenkuin siihen ryhtyy, kannattaa miettiä miten ratkaisee erilaisen voimanlähteen tuomat ongelmat perämoottorin voimansiirrossa. Moottorisahan joutokäyntinopeus on n. 3 000 vääntömomentitonta k/min. Suurin teho saavutetaan n. 10 000:lla kierroksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei tietenkään estä moisen toimenpiteen suorittamista. Ennenkuin siihen ryhtyy, kannattaa miettiä miten ratkaisee erilaisen voimanlähteen tuomat ongelmat perämoottorin voimansiirrossa. Moottorisahan joutokäyntinopeus on n. 3 000 vääntömomentitonta k/min. Suurin teho saavutetaan n. 10 000:lla kierroksella.

        Välityksiin homma tuskin kaatuisi. Kehitystä olisi kuitenkin että moottorit kevenisi. Perämoottorien Nelariajalla olla mitään muuta kun menty huonompaan suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäpä estää liittämästä sitä ihanaa moottorisahaa keveään 2 heppaisen alaosaan.

        Miten mahtaisi kestää parin tunnin yhtämittaista huudattamista veneen perässä on sitten toinen juttu kokonaan. Moottorisahan käyttöhän on jaksottaista, ja pensaa pitää lisätä 20 minuutin välein. Ei pääse kuumenemaan.

        Moottorisahan moottoreita mm. käytettiin ennen karting-autojen voimanlähteinä, ja myös sahakoneisilla oli oma kilpailuluokkansa, ja ne olivat aikanaan lukumäärältäänkin suurin luokka Suomessa.


    • Anonyymi

      Minulla iski nihilismi. Vaihdoin savuttavan ja äänekkään perämoottorin sähkömoottoriin joka kuljettaa kauniisti, äänettömästi ja hiljaisesti 3 tonnista paattiani. Laittakaa noissa pikkuveneissäkin nuo metelöiväs saategeneraattorit kiertoon ja tulkaa 2000-luvulle.

      • Anonyymi

        Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.

        minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti

        Kyllä ajelee, kun laitta ison pankin lifepo akkuja, hakee jonkun teslan pankin, niin kyllä pörisee, siis suhisee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ajelee, kun laitta ison pankin lifepo akkuja, hakee jonkun teslan pankin, niin kyllä pörisee, siis suhisee

        Ai niitä kun syttyy itsekseen tuleen ja kestää pari tuntia ennen kun tilataan hinaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkähän sähkömotin asensit? Itseänikin kiinnostaisi vastaavan kokoiseen veneeseen vaihtaa melusta diesel pois.

        Olen alalla töissä ja vapaa-ajalla intohimoinen harrastaja. Nyt minulla on käytössä n5hv sähköperämoottori jossa moderni harajon moottoriyksikkö. Todella pieni sähkön kuluttaja. Minulla on 8 kpl n.100Ah 12V akkuja joista kytkin 4 kpl 100Ah 24V akkuja. Akut sijoitettuna alas joten parantavat veneen ajettavuutta. Moottori on siis lähtöön ja satamaan tuloon. Tein viimekesänä testin ja ajoin n.50% teholla 3h 45min ja satamassa oli vielä 63% varausta jäljellä.
        SUOSITTELEN SAVUTONTA VENEILYÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen alalla töissä ja vapaa-ajalla intohimoinen harrastaja. Nyt minulla on käytössä n5hv sähköperämoottori jossa moderni harajon moottoriyksikkö. Todella pieni sähkön kuluttaja. Minulla on 8 kpl n.100Ah 12V akkuja joista kytkin 4 kpl 100Ah 24V akkuja. Akut sijoitettuna alas joten parantavat veneen ajettavuutta. Moottori on siis lähtöön ja satamaan tuloon. Tein viimekesänä testin ja ajoin n.50% teholla 3h 45min ja satamassa oli vielä 63% varausta jäljellä.
        SUOSITTELEN SAVUTONTA VENEILYÄ

        Mun sähköpotkulaudassa onkin 48V ja voin ajaa 50km jopa 40km/h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti

        Ei mitään mieltä eikä tarvetta ajaa akkuja tyhjäksi. Purjevene kulkee purjeilla. Viime kesänä en edes vienyt "turhaa" bensageneraattoria veneeseen. Veneen vakavuutta parantavia lyijyakkuja on alle 10% veneen painosta ja niillä ajelee koneella 8h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minua taas kiinnostaisi missä aiotte ladata niitä vai oletteko trossin jäseniä ja hinautatte paluumatkat rajattomalla ilmaisella hinausedulla ? 3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään, tai sitten akkuja on veneestä 2 tonnia, ja hintaakin aikas rasvaisesti

        "3 tonnin venettä ei kauas ajeta kun akut tyhjiä vikkelään"
        Noin 8 tuntia ajelisin mutta en keksi tuollaiselle tarvetta. Jos kaunis ja täysin bläkä päivä, niin ainahan voi ajaa johonkin saareen kesäpäivän viettoon. Aurinkokenno pukkaa 10A akkuihin kirkkaassa kelissä joten kesäpäivänvieton jälkeen on taas 2,5-3 kWh käytettävissä.


    • Anonyymi

      Eiköhän tuo automaailmassa ole perusteltua sillä, että tyypillisesti koneesta käytetään noin 10...20% tehosta ja kuorma on vaihteleva. Veneessä ollaan tyypillisesti 60...90% alueella ja kuorma on paljon tasaisempi. Mutta kyllähän toki esim Mercruiser sisäperädiesel on noin 50% kevyempi kuin vastaava VP. Silti veneilijät valitsevat VP:n.

      • Anonyymi

        Joo täällä pallonpuoliskolla uskotaan vihreään voimaan, toisella puolella mailmaa missä markkinat ovat suuremmat, niin on toisin. Kysy keneltä tahansa jenkiltä kelpaisiko volvo, niin ei kelpaa useastakin syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo täällä pallonpuoliskolla uskotaan vihreään voimaan, toisella puolella mailmaa missä markkinat ovat suuremmat, niin on toisin. Kysy keneltä tahansa jenkiltä kelpaisiko volvo, niin ei kelpaa useastakin syystä.

        Mercruiserin diesel taitaa olla nykyään volkkarin moottori. Ennen asiat oli hyvin, kun oli cummings ja isolohko navistar (300hv teholuokassa)

        Mietityttänytkin, onko 4 litrainen yhtä luja kuin reilu 7 litrainen diesel kun molemmista otetaan samat tehot.


    • Anonyymi

      Venemoottorit nyt ovat vaan matalaviritteisiä koska veneellä ajaminen vastaa autoilussa keskijyrkkää ylämäkeä peräkärry perässä. Jos katsoo vaikka Volvo Penta D4 konetta, 3.7 L turbolla/kompressorilla ja siitä otetaan 200-300 hv, ikuinen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      209
      10542
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      48
      9831
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      179
      8434
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      304
      7888
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      193
      6725
    6. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      8
      6312
    7. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      90
      6133
    8. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      67
      5966
    9. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      30
      5549
    10. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      103
      5007
    Aihe