Tulevaisuuden automaattikameroiden paikat pääkaupunkiseudulla

Anonyymi

https://www.doria.fi/handle/10024/178241
Työssä käsitellään kahta erillistä kokonaisuutta:
I. Pääkaupunkiseudun sisääntulojen automaattivalvonta sekä
II. Koulujen kohtien automaattivalvonta Uudenmaan ELY-keskuksen maantieverkolla.

22

65

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin?

      Ykköskehän kameravalvontakokeilut ovat saaneet liikennevirran keskinopeutta sopivasti alas ja erityisesti suurimmat ylinopeudet ovat karsiutuneet. Hyvä.

      Nopeusvalvonnan teho perustuu siihen, että saadaan riittävä määrä ihmisiä ajamaan rajoitusten mukaan. Vilkkaassa liikenteessä muutkaan eivät voi sen jälkeen enää mielin määrin koheltaa. Tasaisella nopeudella tien kapasiteettikin tulee paremnmin käytetyksi ja ruuhkautuminen vähenee.

      • > Ykköskehän kameravalvontakokeilut ovat saaneet liikennevirran
        > keskinopeutta sopivasti alas ja erityisesti suurimmat ylinopeudet
        > ovat karsiutuneet. Hyvä.

        Jos tarkoitus oli haitata liikennettä ja lisätä saateita, niin hyvä. Hyvin onnistui.
        Jos tarkoitus oli lisätä sakkotuloja, niin loistavaa. Todella hyvin onnistui.
        Jos tarkoitus oli vähentää liikenneonnettomuuksia, niin ei hyvä. Pieleen meni.

        Onnistumista voidaan arvioida vain suhteessa tavoitteisiin. Minusta olisi masentavaa, jos tulos olisi hyvä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Ykköskehän kameravalvontakokeilut ovat saaneet liikennevirran
        > keskinopeutta sopivasti alas ja erityisesti suurimmat ylinopeudet
        > ovat karsiutuneet. Hyvä.

        Jos tarkoitus oli haitata liikennettä ja lisätä saateita, niin hyvä. Hyvin onnistui.
        Jos tarkoitus oli lisätä sakkotuloja, niin loistavaa. Todella hyvin onnistui.
        Jos tarkoitus oli vähentää liikenneonnettomuuksia, niin ei hyvä. Pieleen meni.

        Onnistumista voidaan arvioida vain suhteessa tavoitteisiin. Minusta olisi masentavaa, jos tulos olisi hyvä.

        Millä tavoin tavoite vähentää liikenneonnettomuuksia meni pieleen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavoin tavoite vähentää liikenneonnettomuuksia meni pieleen?

        Sillä tavoin, että ne tilastojen valossa kasvoivat kameroiden asentamisen jälkeen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sillä tavoin, että ne tilastojen valossa kasvoivat kameroiden asentamisen jälkeen.

        Jaa. Laitatko linkin niihin tilastoihin?



      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen tutustumaan uudempiin tietoihin, jos siis haluaa tietää eikä luulla.

        Laitatko linkin uudempiin, tuon kumoaviin tilastoihin?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Laitatko linkin uudempiin, tuon kumoaviin tilastoihin?

        Julkaisusta "Kehä I:n automaattinen liikennevalvontaja liikenneturvallisuus –Raportti ajonopeuksien jaliikenneonnettomuuksienkehityksestä" suora lainaus:

        "Liikenneonnettomuuksien määrä Kehä I:llä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2018 tapahtui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien2012–2014 keskiarvoon verrattuna."

        Tiedät, miten löydät kyseisen julkaisun. Jos löydät siitä virheitä, niin siinä on yhteystiedot, jonne voit ne ilmoittaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Julkaisusta "Kehä I:n automaattinen liikennevalvontaja liikenneturvallisuus –Raportti ajonopeuksien jaliikenneonnettomuuksienkehityksestä" suora lainaus:

        "Liikenneonnettomuuksien määrä Kehä I:llä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2018 tapahtui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien2012–2014 keskiarvoon verrattuna."

        Tiedät, miten löydät kyseisen julkaisun. Jos löydät siitä virheitä, niin siinä on yhteystiedot, jonne voit ne ilmoittaa.

        Suosittelen lukemaan ketjussa mainitun selvityksen. Mitä onnettomuuksiin tulee, niin ne kasautuvat aamu ja iltapäiväruuhkiin ja Hämeenlinnanväylän sekä Tuusulantien liittymiin. Ei silloin ajeta lähellekään suurinta sallittua, koska tie on silloin tukossa. Johtopäätös, että nopeusvalvonnan vuoksi onnettomuudet olisivat vähentyneet oli vain raportin kirjoittajan toiveajattelua. Teoriassa valvontakamerat sumputtaessaan liikennevirtaa aiheuttavat onnettomuustilanteita. Eipä tuotakaan ole kukaan katsonut aiheelliseksi tutkia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Julkaisusta "Kehä I:n automaattinen liikennevalvontaja liikenneturvallisuus –Raportti ajonopeuksien jaliikenneonnettomuuksienkehityksestä" suora lainaus:

        "Liikenneonnettomuuksien määrä Kehä I:llä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2018 tapahtui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien2012–2014 keskiarvoon verrattuna."

        Tiedät, miten löydät kyseisen julkaisun. Jos löydät siitä virheitä, niin siinä on yhteystiedot, jonne voit ne ilmoittaa.

        Tuo on poliisin arvio. Ilmoittaa lähteeksi "onnettomuustiedot", niitä sen kummemmin avaamatta. Ilmeisesti sama lähde kuin ensimmäisessä poliisin (virheellisessä) väitteessä.

        Joo. Poliisille ilmoitetut onnettomuudet ovat varmaan vähentyneet. Samalla kun muut onnettomuudet ovat lisääntyneet.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Suosittelen lukemaan ketjussa mainitun selvityksen. Mitä onnettomuuksiin tulee, niin ne kasautuvat aamu ja iltapäiväruuhkiin ja Hämeenlinnanväylän sekä Tuusulantien liittymiin. Ei silloin ajeta lähellekään suurinta sallittua, koska tie on silloin tukossa. Johtopäätös, että nopeusvalvonnan vuoksi onnettomuudet olisivat vähentyneet oli vain raportin kirjoittajan toiveajattelua. Teoriassa valvontakamerat sumputtaessaan liikennevirtaa aiheuttavat onnettomuustilanteita. Eipä tuotakaan ole kukaan katsonut aiheelliseksi tutkia.

        Raportin tiedot kyllä oikaistaan, jos sitä löytyy todennettavissa olevia sellaisia virheitä, jotka vääristävät lopputulosta. Kannattaa ilmoittaa niistä raportissa kerrotulle yhteyshenkilölle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raportin tiedot kyllä oikaistaan, jos sitä löytyy todennettavissa olevia sellaisia virheitä, jotka vääristävät lopputulosta. Kannattaa ilmoittaa niistä raportissa kerrotulle yhteyshenkilölle.

        Valitettavasti virheitä ei tulla koskaan oikaisemaan. Se ei olisi edes mahdollista, koska ei ole olemassa havaintoaineistoja. On hyvin vaikeaa pienestä otannasta selvittää, mistä tekijöistä onnettomuudet tai niiden puute johtuu. Kehä I:n tapauksessa myös itse tie muuttui kovasti havaintojaksojen välillä. Kyseisen ns. tutkimuksen kirjoittaja voisi vain myötää, että osa johtopäätöksistä on hänen omia päähänpistoja, jotka hyvin sopivat yhteen nykyisen virkavallan tavoitteisiin.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Valitettavasti virheitä ei tulla koskaan oikaisemaan. Se ei olisi edes mahdollista, koska ei ole olemassa havaintoaineistoja. On hyvin vaikeaa pienestä otannasta selvittää, mistä tekijöistä onnettomuudet tai niiden puute johtuu. Kehä I:n tapauksessa myös itse tie muuttui kovasti havaintojaksojen välillä. Kyseisen ns. tutkimuksen kirjoittaja voisi vain myötää, että osa johtopäätöksistä on hänen omia päähänpistoja, jotka hyvin sopivat yhteen nykyisen virkavallan tavoitteisiin.

        Niin no, ensin pitäisi todentaa ne virheet. Ei taida onnistua ainakaan sinulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, ensin pitäisi todentaa ne virheet. Ei taida onnistua ainakaan sinulta.

        Kai jopa sinäkin huomaat, kun luet tutkimuksen uudestaan, että ei siinä osoitettu, että pienemmät onnettomuuslukemat johtuivat juuri nopeuskameroista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkaisusta "Kehä I:n automaattinen liikennevalvontaja liikenneturvallisuus –Raportti ajonopeuksien jaliikenneonnettomuuksienkehityksestä" suora lainaus:

        "Liikenneonnettomuuksien määrä Kehä I:llä on laskenut merkittävästi. Vuonna 2018 tapahtui vajaa kolmannes (29 %) vähemmän onnettomuuksia vuosien2012–2014 keskiarvoon verrattuna."

        Tiedät, miten löydät kyseisen julkaisun. Jos löydät siitä virheitä, niin siinä on yhteystiedot, jonne voit ne ilmoittaa.

        Tämä onnettomuuksien väheneminen on poliisin propagandapäällikkö Pasterstainin toiveajattelua. Hän ehkä itse jopa uskookin siihen, tuskin kovinkaan moni muu. Kaikki täysipäiset ovat huomanneet, että kehä ykkösen kameravalvonta on pahasti epäonnistunut. Liikenne on pahasti puuroutunutta ja onnettomuudet ovat lisääntyneet vastakkaisista väitteistä huolimatta.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Kai jopa sinäkin huomaat, kun luet tutkimuksen uudestaan, että ei siinä osoitettu, että pienemmät onnettomuuslukemat johtuivat juuri nopeuskameroista.

        Jos siinä on virheitä, niin oikaisua kehiin. Kukaan ei kiellä, vaan päin vastoin kannustaa.

        Tekemättä jää. Niin sinulta kuin rotaltakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos siinä on virheitä, niin oikaisua kehiin. Kukaan ei kiellä, vaan päin vastoin kannustaa.

        Tekemättä jää. Niin sinulta kuin rotaltakin.

        Luin sitten kyseisen raportin vielä kolmannen kerran. Ei siellä sanota onnettomuuksien vähenneen nopeuskameroiden johdosta. Tuon ns. tutkimuksen näkökulmasta kyse on ollut toisistaan riippumattomista tapahtumista. Vaikutelma syntyy "rivien välistä".


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Luin sitten kyseisen raportin vielä kolmannen kerran. Ei siellä sanota onnettomuuksien vähenneen nopeuskameroiden johdosta. Tuon ns. tutkimuksen näkökulmasta kyse on ollut toisistaan riippumattomista tapahtumista. Vaikutelma syntyy "rivien välistä".

        Joten sinulla on kaikki perusteet ottaa yhteyshenkilöön yhteyttä ja selostaa hänelle, mikä kaikki on tehty väärin. Milloin aiot tehdä sen?


    • En voi olla kysymättä, miten siis itse vähentäisit liikenneonnettomuuksia?
      Minulla ei ole alla sellaista autoa, jossa olisi adaptiivinen vakionopeussäädin.
      Onko siis nyt niin, että ne autot, joissa tämä ominaisuus on, pitävät etäisyyden edellä ajavaan luotettavasti tarpeeksi suurena, vai liittyykö tähän ominaisuuteen kenties joitain muita murheita?

      • Kyseiseen ominaisuuteen ei sinänsä liity ongelmia, mutta mikäli kuljettaja ei ole valppaana, saattaa esimerkiksi jonkun kaistanvaihto eteen aiheuttaa niitä ongelmia. Jos ei itse adaptatiivista vakkaria käyttävälle, niin mahdollisesti hänen takaansa tulevalle. En tiedä, miten nopeasti nuo jarruttavat, jos joku vaihtaa kaistaa vaikka metrin päähän eteen...


    • Aloituksessa mainittu "selvitys" on tutustumisen arvoinen. ELY-keskus oli keskenään asettanut tavoitteeksi alentaa pääväylien nopeusrajoituksia noin 20 km/h (100 km/h -> 80, 80 km/h -> 60). Sitten pantiin Ramboll selvittämään, miten mahdollisimman halvalla tavoitteeseen päästäisiin, eli miten uudet nopeuskamerat sijoitettaisiin, kun samalla toteutetaan nopeusrajoitusten alentaminen (ja samalla kerätään rahaa ELY-keskusten toimintaan).

      Mitattujen nopeuksien taulukoissa oli yksi nopeusjakaumaa hyvin kuvaava tunnusluku, v85. Se tarkoittaa nopeutta, jota hiljempaa 85 % ajoneuvoista ajaa. Jos vallitseva nopeusrajoitus ja v85 ovat samat, nopeusrajoitus on mahdollisimman hyvin kohdallaan. Silloin nopeusrajoitus leikkaisi ylinopeudet, mutta ei viivyttäisi liikennevirtaa. Liikenneturvallisuus myös maksimoituisi.

      Esitetyissä taulukoissa v85 on lähes järjestään suurempi kuin vallitseva nopeusrajoitus. Oikea johtopäätös on siis, että vallitsevaa nopeusrajoitusta tulee nostaa, ei laskea. Jos näin tehtäisiin, myös kansa hyväksyisi mukisematta samassa yhteydessä lisättävät nopeuskamerat. Samalla myös vanha slogan "vain hölmö ottaa sakot nopeuskameralta" toteutuisi sananmukaisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45291
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      179
      10827
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9691
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8508
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      3190
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2202
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      32
      1525
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1490
    Aihe