Saaristotien lauttarantojen kaaharit

Anonyymi

Eilen sunnuntaina saaristotiellä varsinkin Korppoossa pitkät jonot lautalle. Kauhulla seurasin taas etuajokylttiläisten kaahausta jonon ohi. Pahimmat painavat 70-80 kmh kapealla tiellä jonon ohi vaikka tiellä liikkuu mm. lapsia ja koiria jaloittelemassa! Sama Prostvikin lauttarannassa, alueella 30 kmh-rajoitus mutta autolla päästetään liki rantaan asti niin kovaa kuin hiukankin uskalletaan ajaa! Missä järki?

ELY-keskus kuulemma harkitsee hidastetöyssyjen asentamista lauttarannoille, aivan oikein!

7

723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kilvanajoa se on aina ollut, erityisesti silloin kun etuajo-oikeutta ei ollut. Etuajo-oikeuden tultua on aina joku jolla on kiireempi kuin muilla,on siellä joskus rytissytkin.

      • Anonyymi

        Liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti vuosikymmen vuosikymmeneltä mutta onneksi suurin osa ajelee järkevästi. Ohittelijoiden kannattaa muistaa että Nauvo-Parainen välillä Sterna ei pura lastiaan välttämättä samassa järjestyksessä kuin mihin lauttaa ajettu Nauvon puolella. Esim jos hylly käytössä, sen alla oleva jono pääsee ensin. Nauratti jokunen viikko sitten, Nauvossa uudehko bemari ohitteli aktiivisesti mm. minut. No, lautalla hän joutui hyllylle viimeiseksi jonossa ja käytönnössä kaikki ohitetut pääsivät Paraisten puolella ennen bemaria lautalta pois...kähkäh.

        60-70-luvulla oli normaalia että pe tai su lauttaa odoteltiin jopa 3-4 tuntia. Nykyään vartin odotus tuntuu monelle olevan katastrofi.


    • Anonyymi

      Saariston yhteysalusliikenteen kokonaisbudjetti on 19,1 miljoonaa euroa vuodessa. Se pitää sisällään muun muassa miljoonalla eurolla laiturikorjauksia.

      Maksuton saaristoliikenne maksaa 16,5 miljoonaa euroa vuodessa – saariston vakituista asukasta kohden menot 30 000 euroa

      • Anonyymi

        Laskitko mukaan kesäasukkaat ja turistit? Helsingin julkinen liikenne maksaa 112 miljoonaa vuodessa ja puolet tästä tulee kunnan pussista. Niin, että ei se missää ilmaista ole veronmaksajille. Espoon metrohankkeen budjetti oli 600 miljoonaa, mahtoikohan sekään riittää?


    • Anonyymi

      Saaristolautat on yksi osa-alue maamme tieverkosta ja sen kustannuksia ei voi pääluvun mukaan perustella. Lähinnä tulee mieleen" ollako vai eikö olla" asuttuja nämä saaret jotka myös ulkoraja-alueemme suurilta osin muodostaa. Mielestäni paras valvonta on pitää saaret asuttuna ja asukkaat toimelijaina elättäen itse itsensä. Saariston viranomaisvalvonta näinä hieman poikkeuksellisina aikoina kaikenmaailman liikehdinnän keskellä veisi varmasta moninkertaisesti tuon summan ja olisi silti huonosti kattava palvelu. Olisi syytä lopettaa kitinä maantielautoista ja katsoa asiaa myös tämän skenaarion valossa niin saadaan asiat näyttämään positiiviseltä ja kansakunnan kannalta edulliselta kattavalta toiminnalta.

    • Anonyymi

      Mikään ei oo muuttunu Paraisilla siitä kun kävin armeijan Korppoossa. Kiiru sillonki oli lautoille.

      • Anonyymi

        Paraisten ja Nauvon välillä on uudet isot lautat joihin kunpaankiin mahtuu lähes kaksi kertaa enemmän autoja kuin vanhaan Sternaan. Lisäksi yläramppeja ei ole eli lastaus sujuu nopeammin.

        Sternalla ja Falcolla ylärampit tuottivat usein harmaita hiuksia. Rampit olivat kapeat ja niille ajettiin jyrkkää ramppia. Niissä on kytkimiä poltettu ja kylkiä kolhittu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      146
      7841
    2. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      100
      7310
    3. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      31
      7202
    4. Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta

      Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t
      Maailman menoa
      21
      6828
    5. Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle

      Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht
      Maailman menoa
      2
      6376
    6. Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta

      Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t
      Maailman menoa
      75
      6374
    7. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      23
      6084
    8. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      112
      6002
    9. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      47
      5478
    10. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      84
      5380
    Aihe