Eilen sunnuntaina saaristotiellä varsinkin Korppoossa pitkät jonot lautalle. Kauhulla seurasin taas etuajokylttiläisten kaahausta jonon ohi. Pahimmat painavat 70-80 kmh kapealla tiellä jonon ohi vaikka tiellä liikkuu mm. lapsia ja koiria jaloittelemassa! Sama Prostvikin lauttarannassa, alueella 30 kmh-rajoitus mutta autolla päästetään liki rantaan asti niin kovaa kuin hiukankin uskalletaan ajaa! Missä järki?
ELY-keskus kuulemma harkitsee hidastetöyssyjen asentamista lauttarannoille, aivan oikein!
Saaristotien lauttarantojen kaaharit
7
640
Vastaukset
- Anonyymi
Kilvanajoa se on aina ollut, erityisesti silloin kun etuajo-oikeutta ei ollut. Etuajo-oikeuden tultua on aina joku jolla on kiireempi kuin muilla,on siellä joskus rytissytkin.
- Anonyymi
Liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti vuosikymmen vuosikymmeneltä mutta onneksi suurin osa ajelee järkevästi. Ohittelijoiden kannattaa muistaa että Nauvo-Parainen välillä Sterna ei pura lastiaan välttämättä samassa järjestyksessä kuin mihin lauttaa ajettu Nauvon puolella. Esim jos hylly käytössä, sen alla oleva jono pääsee ensin. Nauratti jokunen viikko sitten, Nauvossa uudehko bemari ohitteli aktiivisesti mm. minut. No, lautalla hän joutui hyllylle viimeiseksi jonossa ja käytönnössä kaikki ohitetut pääsivät Paraisten puolella ennen bemaria lautalta pois...kähkäh.
60-70-luvulla oli normaalia että pe tai su lauttaa odoteltiin jopa 3-4 tuntia. Nykyään vartin odotus tuntuu monelle olevan katastrofi.
- Anonyymi
Saariston yhteysalusliikenteen kokonaisbudjetti on 19,1 miljoonaa euroa vuodessa. Se pitää sisällään muun muassa miljoonalla eurolla laiturikorjauksia.
Maksuton saaristoliikenne maksaa 16,5 miljoonaa euroa vuodessa – saariston vakituista asukasta kohden menot 30 000 euroa- Anonyymi
Laskitko mukaan kesäasukkaat ja turistit? Helsingin julkinen liikenne maksaa 112 miljoonaa vuodessa ja puolet tästä tulee kunnan pussista. Niin, että ei se missää ilmaista ole veronmaksajille. Espoon metrohankkeen budjetti oli 600 miljoonaa, mahtoikohan sekään riittää?
- Anonyymi
Saaristolautat on yksi osa-alue maamme tieverkosta ja sen kustannuksia ei voi pääluvun mukaan perustella. Lähinnä tulee mieleen" ollako vai eikö olla" asuttuja nämä saaret jotka myös ulkoraja-alueemme suurilta osin muodostaa. Mielestäni paras valvonta on pitää saaret asuttuna ja asukkaat toimelijaina elättäen itse itsensä. Saariston viranomaisvalvonta näinä hieman poikkeuksellisina aikoina kaikenmaailman liikehdinnän keskellä veisi varmasta moninkertaisesti tuon summan ja olisi silti huonosti kattava palvelu. Olisi syytä lopettaa kitinä maantielautoista ja katsoa asiaa myös tämän skenaarion valossa niin saadaan asiat näyttämään positiiviseltä ja kansakunnan kannalta edulliselta kattavalta toiminnalta.
- Anonyymi
Mikään ei oo muuttunu Paraisilla siitä kun kävin armeijan Korppoossa. Kiiru sillonki oli lautoille.
- Anonyymi
Paraisten ja Nauvon välillä on uudet isot lautat joihin kunpaankiin mahtuu lähes kaksi kertaa enemmän autoja kuin vanhaan Sternaan. Lisäksi yläramppeja ei ole eli lastaus sujuu nopeammin.
Sternalla ja Falcolla ylärampit tuottivat usein harmaita hiuksia. Rampit olivat kapeat ja niille ajettiin jyrkkää ramppia. Niissä on kytkimiä poltettu ja kylkiä kolhittu.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 703169
- 622515
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562146Mitä sanoa pituudeksi näillä mittaustuloksilla?
Jos jossain tarttee ilmoittaa pituus sentin tarkkuudella? Mitattu neljästi virallisesti ja mittaustulokset on olleet 1942065- 551972
- 421604
- 401570
Mä en jaksa suojella sua enää
Oot osa mun tarinaa ja ensirakkaus 🩷🌈 Olisiko niin kauheata, jos muutkin ystävämme tietäisivät? Se on jo niin vanha ”t141263EU:n uusin idea - jatkossa joudut tunnistautumaan kun katsot PORNOA!
"Pornon katsominen muuttuu täysin Euroopan komissio on kehittänyt sovelluksen, jolla internetin käyttäjä voi todistaa p1391188- 61103