Rapinaa jo Helsingin kaduilla

Anonyymi

Hienoa, lunta ja jäätä voidaan nähdä ehkä jo viikko ennen joulua.

55

133

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jonkun on avattava peli ja ehdittävä ennen ruuhkia vaihdattaa piikit alle. Vai pitäisikö kaikkien olla taas yhtäaikaa rengasliikkeet jonossa huokailemassa??

      • Anonyymi

        Nastattomat on keksitty ja sopivat etelän oloihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nastattomat on keksitty ja sopivat etelän oloihin.

        Myös nastalliset on keksitty. Nekin sopivat paitsi etelän oloihin, niin myös koko muunkin maan oloihin.


    • Anonyymi

      Jo on ongelmat taas aloittajalla.

      • Anonyymi

        No onneksi se on vain tämä yksi tutumme.


    • Anonyymi

      Kahden vuoden sisällä nastat kielletään Kehä 3 sisäpuolisilla sisääntuloväylillä.

    • Anonyymi

      Kylläpäs ennustetaan lunta ja liukasta keliä. Äkkiä jääraapat alle.
      https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/15vrk

      • Anonyymi

        Juu, viisas ajelee muutamat liukkaat kesärenkailla ja hankii joka syksyiset kolhut autoonsa ja vaihtaa vasta sitten talvirenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, viisas ajelee muutamat liukkaat kesärenkailla ja hankii joka syksyiset kolhut autoonsa ja vaihtaa vasta sitten talvirenkaat.

        Tumpelolle sirotellaan kuitenkin vielä suolatkin ja auto on rypyssä joka nurkasta, onnetonta touhua?


    • Anonyymi

      Tänä aamuna annettiin radiossa liikennevaroitus liukkaasta kelistä joka kattoi myös Helsingin. Kosteat tiet ovat voineet jäätyä (kattoi koko Etelä-Suomen ja osin Keski-Suomea, raja jonkinverran Vaasan pohjoispuolella).
      Autoilijat siis noudattavat kuuliaisesti uutta tieliikennelakia ja ovat ottaneet talvirenkaat käyttöön.

    • Anonyymi

      Autot eivät tarvitse nastoja mutta eräät kuljettajat tarvitsevat niitä lokakuun puolivälistä toukokuun puoliväliin.

    • Anonyymi

      Tänä aamuna tiet olivat jäässä, ja jalkakäytävälläkin sai liukua mäkeä alas. Onneksi vaihdoin jo viikko sitten kitkat alle. Hyvällä säällä lämpimällä on kivempi vaihtaa renkaat, kuin räntäsateella.

    • Anonyymi

      Nastarenkaat irrottavat 15 g asfalttia/hlöauto/km.

    • Anonyymi

      Etelän pääteillä nastoja tarvittaisiin 2-3 päivänä vuodessa.

      • Anonyymi

        Kitkoja taas ei tarvittaisi yhtenäkään päivänä.


    • Anonyymi

      Uuden tieliikennelain takia on parempi laittaa talvirenkaat alle ajoissa ettei vakuutusyhtiö evää korvauksia jos vaikka sattuu liukkaalla vähän lipsahtamaan.

      • Anonyymi

        Tai poliisi setä sakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai poliisi setä sakottaa.

        Peltipoliisisetä on nykyisin ainoa autoilijan kyttääjä eikä se kenenkään renkaita tsekkaile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peltipoliisisetä on nykyisin ainoa autoilijan kyttääjä eikä se kenenkään renkaita tsekkaile.

        Kyllä käyttää renkaita uuden asetuksen takia.


    • Anonyymi

      Aamuksi luvattu 5 C ja vesisadetta, illaksi 8 C.

    • Anonyymi

      Pitäisi oll alait kuten Norjassa. Ihan sama mitkä kiekot alla mutta jos ojaan ajat niin lähtee aina kortti hyllylle ellei ole toditetta että väistit jotain sinne.Turha siellä selitellä kelin tai renkaiden syyksi mitään oli kesä tai talvi.Juuri oli uutisissa että 58 menetti ajokorttinsa kun ajeli lumisateella kesäkiekoilla vaikka ei ole mikään talvirengaspakko siellä vielä.

      • Anonyymi

        Kyllä Suomessakin tulee sakot jos nyt uuden lain aikana luistelee marras-maaliskuussa kesärenkailla aiheuttaen vahinkoja. Ojaan ajamisesta ei sentään taideta kirjoittaa sakkoja, hinauskulut on ihan riittävät "sakot".


    • Anonyymi

      Vesisateen ropinaa ja nastojen rapinaa.

    • Anonyymi

      Kepulandiasta stadiin tulleet panevat nastat alle vanhasta muistista viimeistään syyskuussa.

    • Anonyymi

      Näitä ’tavallista parempia kuljettaja’ -sankareita, joiden mielestä vähintään yhdet, mielellään useammatkin liukkaat pitää kokea ennen renkaiden vaihtoa, lojuu liukkauden vuoksi nyt ojissa 5-7 kpl.
      Näin vaikka liukkautta heidän mielestään ei tule vielä pariin kuukauteen.

      • Anonyymi

        Missähän ojissa olet ryöminyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missähän ojissa olet ryöminyt?

        Siinä taas tyypillisen ’tavallista paremman kuljettajan’ älykkäin mahdollinen kommentti, jonka pystyy tuottamaan.


    • Anonyymi

      Nastarenkaille 100 euron haittavero per kappale.

      • Anonyymi

        Suolalla ja hiekalle tienpintaan levitettynä 100€/gr.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suolalla ja hiekalle tienpintaan levitettynä 100€/gr.

        Kova hinta, kun suolaa levitetään jotain 120.000 -170.000 tonnia tai enemmän talvesta riippuen/kausi. Helsinki ja pk-seutu on eniten suolattuja alueita.
        Joku näppärä voisikin laskea paljonko se tekisi per nastaton autoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova hinta, kun suolaa levitetään jotain 120.000 -170.000 tonnia tai enemmän talvesta riippuen/kausi. Helsinki ja pk-seutu on eniten suolattuja alueita.
        Joku näppärä voisikin laskea paljonko se tekisi per nastaton autoilija.

        Kovaa peliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova hinta, kun suolaa levitetään jotain 120.000 -170.000 tonnia tai enemmän talvesta riippuen/kausi. Helsinki ja pk-seutu on eniten suolattuja alueita.
        Joku näppärä voisikin laskea paljonko se tekisi per nastaton autoilija.

        Paljonko ne turhien nastojen tekemät urat jäättömille teille tulevat maksamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kova hinta, kun suolaa levitetään jotain 120.000 -170.000 tonnia tai enemmän talvesta riippuen/kausi. Helsinki ja pk-seutu on eniten suolattuja alueita.
        Joku näppärä voisikin laskea paljonko se tekisi per nastaton autoilija.

        Helsingissä ei ollut viime talvena lainkaan liukkaita kelejä, ei edes lunta. Ei suolattu lainkaaan, paitsi kevällä noin kahden kuukauden ajan nastapölyn sitomiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä ei ollut viime talvena lainkaan liukkaita kelejä, ei edes lunta. Ei suolattu lainkaaan, paitsi kevällä noin kahden kuukauden ajan nastapölyn sitomiseksi.

        Höpö höpö. Suolaa levitettiin viime talvikaudellakin lähes sama määrä kuin normaalitalvinakin, vaikka oli ehkäpä kaikkien aikojen lämpimin talvi. Suolaa levitetään varmuuden vuoksi, jos vähänkin näyttää että aamuruuhkan aikaan voisi olla liukasta. Jo tänökin syksynä on suolaa levitetty.
        Hiekkapölyä ja suolan aiheuttamaa pölykuormaa voidaan joskus helpottaa suolaliuoksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko ne turhien nastojen tekemät urat jäättömille teille tulevat maksamaan?

        No en tiedä, mutta jäättömiksi ja lumettomiksi tiet tehdään massiivisella suolauksella.
        Nastarenkailla ajavat maksavat kaikesta autoliikenteeltä kerätyistä veroista noin 80-85%. Sillä kyllä pystyttäisiin korvaamaan reippaasti nastojen aiheuttamat kulumislisät. Ja vielä kitkojen vastiman suolauksenkin aiheuttamat vauriot. Mutta ei sekään taida riittää suolauksen ympäristötuhojen ja liikenneinfran tuhoihin.
        Kitkailijoiden maksamat noin 15-20% noista veroista ei taida kattaa kuin murto-osan suolauksen ja hiekoituksen aiheuttamista tiedtön vaurioista, ympäristötuhoihin se ei riitä alkuukasn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No en tiedä, mutta jäättömiksi ja lumettomiksi tiet tehdään massiivisella suolauksella.
        Nastarenkailla ajavat maksavat kaikesta autoliikenteeltä kerätyistä veroista noin 80-85%. Sillä kyllä pystyttäisiin korvaamaan reippaasti nastojen aiheuttamat kulumislisät. Ja vielä kitkojen vastiman suolauksenkin aiheuttamat vauriot. Mutta ei sekään taida riittää suolauksen ympäristötuhojen ja liikenneinfran tuhoihin.
        Kitkailijoiden maksamat noin 15-20% noista veroista ei taida kattaa kuin murto-osan suolauksen ja hiekoituksen aiheuttamista tiedtön vaurioista, ympäristötuhoihin se ei riitä alkuukasn.

        Veronmaksu ja rengasvalinta eivät mene yhden suhde yhteen. Jos ajan uudella yli 60000 € maksaneella autolla kitkarenkain ja sinä vanhalla 3000 € Corollalla nastarenkain esim 30000 km vuodessa, niin kumpi meistä maksaa enemmän autoilun veroja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko ne turhien nastojen tekemät urat jäättömille teille tulevat maksamaan?

        Henkilöauto asettuu asfalttiin kuluneisiin uriin yllättävän huonosti, raideväli sopii raskaalle liikenteelle. Pääkaupunkiseudulla bussipysäkeillä on jopa paripyörien urat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöauto asettuu asfalttiin kuluneisiin uriin yllättävän huonosti, raideväli sopii raskaalle liikenteelle. Pääkaupunkiseudulla bussipysäkeillä on jopa paripyörien urat.

        Miksi vain Suomessa on uraiset tiet, eikö muualla ole muka raskasta liikennettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veronmaksu ja rengasvalinta eivät mene yhden suhde yhteen. Jos ajan uudella yli 60000 € maksaneella autolla kitkarenkain ja sinä vanhalla 3000 € Corollalla nastarenkain esim 30000 km vuodessa, niin kumpi meistä maksaa enemmän autoilun veroja?

        Ei tietenkään mene yksilötasolla. Ei 60000€ euroa maksavalla autolla nastarenkain ja sinä 3000 € docialkasi kitkoin esim 30000km/vuodessa, niin edes tuo 80% -20% maksusuhteet riitä. Menisikö sinun osuutesi 1% ja minun 99% vai millainen suhde meidän maksamillamme veroilla arvelisit olevan.

        En tiedä ymmärrätkö sen, että verojen kokonaismäärä ratkaisee eikä se miten sinä kitkoinesi 3000€ rakkineellasi tai minä nastoineni 60000€ rakkineellani niitä henkilökohtaisesti maksamme. Näinhän se on aina ja kaikessa verotuloissa,
        Onko liian haasteellista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vain Suomessa on uraiset tiet, eikö muualla ole muka raskasta liikennettä?

        Mistä siunaantunut käditys, että vain Suomessa olisi uraiset tiet? Itse olen ajanut Italiassa hyvinkin uraisilla teillä ja ihan samanlaisia urapaikkauksia oli sielläkin. Eikä varmasti ollut nastojen vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi vain Suomessa on uraiset tiet, eikö muualla ole muka raskasta liikennettä?

        Toisaalta taas ainakaan pohjoisessa Ruotsissa ei uraisia teitä juurikaan ole. Siellä ajetaan nastoilla ihan yhtä paljon kuin Suomessa. Sama Norjassakin.


      • Anonyymi

        Euro / nasta olisi paraempi. Täysin järjetöntä maantien tuhoamista nastapelleillä.
        Joutaisivat maksaa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jokos heinähatut laitoitte nastat Tohjonne alle.

      • Anonyymi

        Nyt on jo kiire. Kahden viikon päästä voi olla jo jäätä aamuisin.


    • Anonyymi

      Ei tartte huolehtia millä renkailla ajetaan, poliisit sanoo, mikä keli ja sakko napsahtaa jokatapauksessa

      • Anonyymi

        Tuskin viitsivät alkaa kenenkään renkaita kyttäämään ja sakottelemaan. Eihän niitä poliiseja tuolla tienpäällä edes näe.


    • Anonyymi

      Suomessa arvioidaan nastojen kuluttavan ainakin 50 000 tonnia asvalttipintaa vuodessa. Se merkitsee tuhansia ja tuhansia kuorma-autokuormia, miehiä ja työkoneita paikkaamaan nastarenkaiden jälkiä joka vuosi. Mitä kesällä paikataan, jyrsitään talvella pois. Ja kansa maksaa.

      • Anonyymi

        Työllistävä vaikutus, töitä tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työllistävä vaikutus, töitä tarvitaan.

        Asfalttiin kuluvalla rahalla nuo työlliset voisivat makoilla auringossa koko vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asfalttiin kuluvalla rahalla nuo työlliset voisivat makoilla auringossa koko vuoden.

        Onneksi hallitus nostaa käyttöveron kolminkertaiseksi ja 8cnt/km. Ei kulu tiestö enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi hallitus nostaa käyttöveron kolminkertaiseksi ja 8cnt/km. Ei kulu tiestö enää.

        Tuollaiset viheraatteen tuomat korotukset pakottavat vain useat autoilijat ajamaan vielä huonommilla autoilla, renkailla ja jarruilla jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset viheraatteen tuomat korotukset pakottavat vain useat autoilijat ajamaan vielä huonommilla autoilla, renkailla ja jarruilla jne.

        Ei pakota ajamaan yllämainituilla huonoilla autoilla, niillä ei kannata ajaa enää sitten. Pakottaa ajamaan julkisilla, jos sellainen on. Yksityisautoilu on pahasta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pakota ajamaan yllämainituilla huonoilla autoilla, niillä ei kannata ajaa enää sitten. Pakottaa ajamaan julkisilla, jos sellainen on. Yksityisautoilu on pahasta..

        "Pakottaa ajamaan julkisilla, jos sellainen on"
        Viherpiiparin olisi hyvä käydä edes kerran elämässään Kehä 3 ulkopuolella katsomassa ja odottamassa julkista liikennettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pakottaa ajamaan julkisilla, jos sellainen on"
        Viherpiiparin olisi hyvä käydä edes kerran elämässään Kehä 3 ulkopuolella katsomassa ja odottamassa julkista liikennettä

        Kyllä pakottaa jos sellainen julkinen on kylällä. Ei niitä 90 luvun korollia kannata enää sitten pitää. Maksut niin järkyttävät.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      308
      3158
    2. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      18
      2041
    3. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1840
    4. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1585
    5. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      399
      1451
    6. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      35
      1351
    7. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      219
      1240
    8. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      17
      1134
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      63
      1046
    10. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      20
      980
    Aihe