Ihmiset menettävät vähäisetkin talvi-ajo kykynsä moisen takia. Ymmärrän suolauksen kun on kyse ääriolosuhteista eli esim alijäähtynyttä vettä. Mutta miksi sitä kylvetään kun muuten ajokeli olisi mukavan talvinen. Pakkas keleillä pitää pistää paska lentämään, joten näkyvyys huononee. En ole mikään vihreä, mutta eipä tuo taida hyvää tehdä tiellekkään tai ympäristölle. Tiet porsii kun pidetään keinotekoisesti märkää keliä yllä koko talvi.
Suolaa ruokaan, ei tielle!
14
64
Vastaukset
- Anonyymi
mitä sä ykä selität eihän täällä ole vielä edes lunta
- Anonyymi
Eilen tuli ensimmäistä kertaa suola-auto vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen tuli ensimmäistä kertaa suola-auto vastaan.
itellä tuli ensimmäistä kertaa 80-luvulla kun olin saanut ajokortin
- Anonyymi
Hyvä kirjoitus, joulukinkussa pitää hieman olla suolaa,että säilyy, Ei maanteille.suolaus on hölmöläisten duunia.
- Anonyymi
Suola sopii tielle, ei ruokaan
Runsas natriumin (käytännössä suolan) saanti kohottaa ja saannin vähentäminen alentaa verenpainetta. Runsas suolan saanti lisää sydän- ja verisuonisairauksien vaaraa myös verenpaineesta riippumatta. Runsas suolan käyttö lisää myös kalsiumin eritystä virtsaan ja voi siten altistaa osteoporoosille.- Anonyymi
Mausteilla leikkimistä! Kerropas terveysvöyhöttäjä samalla, kuinka se sopii talviseen maantielle?
- Anonyymi
Mitä muita vaikutuksia tien suolaamisesta on?
Häviääkö suola haihtumalla vai jääkö maahan, kulkeutuu vesistöihin ja pohjavesiin?
Ja mitä siitä seuraa?
Tien suolauksesta päättää yksinkertainen työnjohtaja. Olisiko mahdollista, että suolauksen mahdolliset vaikutukset kerrottaisiin näillä sivuilla tai uutisissa? - Anonyymi
Ei tunnu hetkessä haihtuvan, keväisin kun rankkasateet huuhtoo tietä on se vielä aivan suolasta valkoista. Kestää pitkä tovi että tie putsaantuu. Autoilijoille vaikutukset ovat rahassa isojakin summia, kun ruoste viottaa maalipintaa ja vanteita yms. Myös alustan osat ovat koetuksella. Jotain vaikutuksiahan sillä on kun on olemassa liikennemerkin "suolausta vähennetty" tapaa usein pohjavesialueella.
- Anonyymi
Vaan ei ole päättäjillä mielessä ensimmäisenä miettiä toisten auton romuja. Talvesta on tehtävä kesä maksoi mitä maksoi. Eikä siinä jos sitä käytettäisi vain välillä polanteiden poistoon, mutta se on ihan jokapäiväistä kylvämistä.
- Anonyymi
Ammoisina aikoina kuten 1960-70 luvuilla ei teitä juurikaan suolattu mutta silti liikenne kulki normaalisti. Ymmärrän, että jotain perustetta suolaukselle on raskaan liikenteen kannalta vaikka eräs keuruulainen liikennöitsijä sanoi asiasta kysyessäni, että he eivät suolausta tarvitse. Tässä suolausjutussa on vielä sellainenkin hauska yksityiskohta, että mitä parempi kestopäällystetty tie kuten Keuruu-Jkl, niin sitä enemmän suolaa tielle. Sitten kun ajetaan esim. Keuruulta Ähtäriin tuosta Liesjärven kautta menevää tietä, niin eipä siellä ole suolausta nähty vaikka mutkaa ja mäkeä on enemmän kuin riittävästi. Ihmeesti vaan silläkin tiellä ajetaan kaikissa sääoloissa.
- Anonyymi
Tähän lisäisin vielä sen että rengas teknologia oli tuona aikana aivan toista kun nykyään ja silti ihmiset pärjäsivät, ilman luistonestoja ja abseja. Ihmiset luottavat juuri suolaukseen ja tekniikkaan jolloin oma ajo-taito kärsii. Liukasrata pitäisi ajaa ilman mitään hienouksia jolloin palattaisi ruohonjuuri tasolle ja opeteltaisi vähän fysiikan lakeja!
- Anonyymi
Tämän aiheen vastaukset ovat lähes kaikki käsitelleet autoa ja tienpintaa.
Aikaisemmin kyselin suolauksen vaikutuksesta luontoon, pohjaveteen ja vesistöihin. Ei kenelläkään tietoa niistä asioista. Lie liian monimutkaista volvomiehille. - Anonyymi
En tiedä onko tietoa mutta onhan se selvää ja todistettu, että suola pilaa tien lähistöllä olevat kaivot ja pohjavesiesiintymät. Epäilemättä vesistöille käy samoin ja siellä suola kulkeutuu laajalle joskin matkalla laimentuen. Olen taipuvainen vastustamaan suolausta kaikkialla muualla kuin vaikeissa mäkimaastoissa ja sielläkin suolaa harkiten vain pahimpiin paikkoihin. Onko muuten sellaisia päällystettyjä teitä, joilla suolaus tuottaa lisäarvoa liikenteelle? Vain raskas liieknen saattaa tarvita suolausta joissakin kohdin.
- Anonyymi
En ymmärrä että ketä hessuja täällä oikeasti kirjoittelee. Raskas liikenne ei tarvitse suolausta, ainakaan arkipäiväisesti. Pari kerta vuodessa korkeintaan, muttä tämä on mennyt ihan leikiksi. Kyllä suolausta tarvitsevat aivan jotkin muut kuljettajat. Ensiksi tulee mieleen nämä keillä ei ole ennakointikykyä edes suvikelillä, toiseksi maantien rappeutunut kuljetusosasto huonoine näköineen, muisteineen ja aisteineen. Päällimmäisenä tässäkin naurattaa kansan nastojen käyttö, juuri ympäri talven suolatuilla teillä... Ihme kun ei piikkirenkaat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631453Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681269Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä251248Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151134- 1271076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999- 42939
- 72905
- 73899