Kivoin tuokio elämässäni

Anonyymi

oli, kun naapurin lasten kanssa kantohangella konttasimme pitkin peltoja. Hanki ei kantanut kävellen mutta kontaten kyllä. Oli ollut koulupäivä ja hämärä jo laskeutui. Ttalojen ulkovalot oli sytytetty, mutta hyvin näki valkoisella lumella kontata lujaa vauhtia.. Huoletonta ja hauskaa oli.
En muista huudettiinko meidät sitälle vai ymmärsimmekö itse mennä. Emme varmaan.
Joululahjaksi saamani siniset hiihtohousut vaalenivat polvien kohdalta. Siitä sain torut ankaran katseen höystämänä. Siihen se katosi se iloinen mieli ja huolettomuus.
Kuitenkin jälkeenpäin nyt onneksi muistan sen ihanuuden sieltä torujen takaa.

Ei mikään menestys elämässä ole tuntunut niin mukavalta kuin tuo huoleton leikki kavereiden kanssa.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Unohda ne torut ja muistele vain sitä hauskaa.

      Sen kun asian oppii, vaikka näin myöhemmälläkin iällä, niin aina on hauskaa!

      Kiva muisto!

      • Anonyymi

        ihanaa oli kun tuli hankikeli ja aamulla juostiin peltojen yli kouluun, oi niitä aikoja..


    • Anonyymi

      Ihanaa kun satoi kunnolla lunta ja päästiin hyppimään lumikasoihin vajan katolta.

    • Anonyymi

      Nuorena naidessa ku vaimo kilju että: Oi rakas minä tulen :-*

    • Anonyymi

      Takan ääreen laitettiin tuvan pöydän penkit. Toiset jälttäsivät naurista ja toiset söivät puolukkapöperöä. Laulettiin yhdessä. Meitä oli 11. Tai kun noustiin jouluaamukirkkoon ja silloin törsättiin taksiin. En muista, tulivatko kaikki vai oliko kaksi taksia.

      • Anonyymi

        Uiminen, kun ajettiin rantaan ja uitiin.


    • Kivoja hetkiä on paljon,
      mutta tuosta aloituksen huutelusta tuli mieleeni kuinka mukavaa ja kivaa olikaan kun äiti aikoinaan huusi sisälle "Hei, nyt alkaa Markus-setä, tulkaas sisälle".
      Se oli lapsuuteni radio-ohjelma, päivän huippuhetki, en tosin muista kuinka usein ko ohjelma tuli, mutta tuskin joka päivä, siinä radion edessä veljien kanssa nökötettiin pikkujakkaralla ja hartaana kuunneltiin.
      Ohjelma päättyi aina samoihin Markus-sedän sanoihin
      Muistakaa syödä kaurapuuronne.

      • Kyllä Markus-sedän lastentunnit ovat jääneet minunkin mieleeni. Huippuhetkiä..))
        Eikä niitä sumentanut edes Markus-sedästä myöhemmin kerrottu tarina:
        Jonkun ohjelman jälkeen hän unohti sulkea mikrofonin, jolloin kuulijoille välittyi viesti: "nyt minä lähden paskalle"..)) Itse en tuota infoa muista kuulleeni, mutta kyllä se luotettavasta lähteestä kerrottiin - tietysti vuosikymmeniä jälkeenpäin. Että me pienet fanit emme liikaa järkyttyisi..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Kyllä Markus-sedän lastentunnit ovat jääneet minunkin mieleeni. Huippuhetkiä..))
        Eikä niitä sumentanut edes Markus-sedästä myöhemmin kerrottu tarina:
        Jonkun ohjelman jälkeen hän unohti sulkea mikrofonin, jolloin kuulijoille välittyi viesti: "nyt minä lähden paskalle"..)) Itse en tuota infoa muista kuulleeni, mutta kyllä se luotettavasta lähteestä kerrottiin - tietysti vuosikymmeniä jälkeenpäin. Että me pienet fanit emme liikaa järkyttyisi..))

        Heh, me olimme tietysti Markus-sedän fanittajia, emme faneja. Siis vielä silloin..))


    • Joulunalusaika oli kivaa. Äiti touhusi ruokien ja leivonnaisten parissa ja asetteli piparkakku-ja torttuastiat ym. herkut eteisen kylmäkaapin ylähyllylle, että me lapset emme ylettäisi niitä ennen aikaisesti ahnehtimaan.

      Kun äiti meni navettaan iltalypsylle, isä otti minut ja veljeni syliinsä ja nosti herkkuvatien tasolle. Herkkuvarkaudet olivat meidän kolmen yhteinen joulusalaisuus.

    • vienola kivennapaEiköhän se ole aikaisemmin kirjoittamani juttu.
      Karvan alle 3kg.Lahna.
      Olin juuri saanut Arjonin täys-lasi-kuitu-virvelin.
      Jossa oli valmiina ABU20 kela.
      Tuntui että en saa tapettua Lahnaa, en sitten millään.
      Äitini sanoi siitä kerran:
      Se lahja maksoi itsensä takaisin hetkessä.
      Saattaisin olla vieläkin Lahjakas ja osaava Kalastaja.
      Vaan intoa puuttuu liikaa.
      Koskaan en ole innostunut pahemmin pullasta tai karkeista.
      Radiota en kuunnellut, olinhan aina joen-varressa.
      Kavereilla ja minulla oli aina mukana purkillinen Suolaa.
      Vieläkin tuovat tunteet suuhuni Nuotio-Ahvenen herkulliset aromit.
      Nyt siellä sukeltelee Jukka Virtanen.
      Tai siis ui.
      Toivottavasti hän kertoo siellä Ahven-lapsille tarinoita Joulu-Pukista ja kapinoista.
      Keskellä virtaa.

      H.

    • Anonyymi

      Tuosta edellisestä tuli mieleeni Joulunaika, mutta ei "herkkujen" vieminen, koska ei niitä meillä ollut. Mutta nuo isän ja äidin talli/navetta hommelit hyödynnettiin sitten nuoruudessa radion kuunteluun. Silloin ei sähköä ollut meillä, joten Airamin isoilla paristoilla niitä kuunneltiin ja tätini toi vain kesäisin uusia.

      Lapsuuden jännin hetkihän oli se Joulupukin tulo ja joskus se tulikin aivan tupaan saakka, kunnes kasvoimme ja (tunnistimme) sitten se vain "porolla" ajeli talomme ohi kiireissään, mutta oli "lahjamme" nakannut lumihankeen.

      Ainakin siitä on kuitenkin jäänyt sellainen leikkimieli, joka on myös mielestäni ihastuttava luonteenpiirre, että "rakensimme" aina Joulupukin tuomaan lahjamme.

      Myöhemmin, jo aikuisina niitä "pukkeja" tuli sitten useitakin lahjojen jakoon, mutta se oli surkeinta, kun olin ostanut veljelleni kerrankin "laadukasta juomaa" ja kun "pukki" huomasi, että lahja on hänelle, niin innoissaan paiskasi sen lattiaan ja sinne meni sekin juoma!

      Joten surkeus tuli nyt ilon keskelle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      24
      3213
    2. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      192
      2468
    3. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      58
      2422
    4. Tampereen ampuja on uskovainen

      On toivotellut siunausta ja jaellut Raamatun jakeita. "Sinä olet antanut minulle elämän lahjan, ja ylläpidät elämää. An
      Luterilaisuus
      66
      996
    5. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      991
    6. Onko laulaja Floor Jansen palstan miesten makuun?

      Otetaanpa vaikka tuo Seiskan juttu. https://www.seiska.fi/ulkomaat/talta-nightwish-tahti-floor-jansen-nayttaa-nykyaan-os
      Sinkut
      189
      888
    7. Hyvää huomenta ja kivaa päivää

      hyvää huomenta ja kivaa päivää 😊🌞☕❤️
      Ikävä
      165
      869
    8. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      142
      843
    9. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      110
      789
    10. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      14
      777
    Aihe