Muistatko syödä niitä pois ? Sika-nauta säilyy vain pari kuukautta,
kala vielä vähemmän aikaa. Marjat säilyvät vuodenkin.
Hamstraatko pakastimeesi ruokaa ?
19
169
Vastaukset
- Anonyymi
Korona-aikana olen hamstrannut vähän, koska en halua mennä usein kauppaan altistumaan.
- Anonyymi
Riippuu kalasta.
Kun katsoo kaupassa pakastesein parasta ennen päivää ja pakkauspäivää, ero on tasan vuosi.
Rasvaista kalaa, kuten lohta en säilyttäisi kolmeakaan kuukautta, vaikka saisi takuutuoreena pakkaseen, mutta tuoreena pakastettua haukea syön kyllä vielä puolen vuoden päästä nuijimisesta. Pakastehaukeni pääsevät pakkaseen reilu tunti pyydytämisestä ja senkin ajan ne ovat kylmälaukussa.
Eikö sikanauta ole purkkisäilyke?- Anonyymi
Sika-naudaksi sanotaan myös jauhelihaa , en pakasta sitä koskaan,
koska en ole tiennyt voiko sitä pakastaa,
kun kerran pakastettua tuoretta ei käsitykseni mukaan voi toiste pakastaa.
Mistä voi tietää, onko ruhon osat ollut jo pakastettuna ?
Riippuu muuten pakastimen kylmyydestä kuinka kauan joku tuote siellä säilyy.
- 18 tai alle pitäisi olla, jos kauemmin säilyttää.
Mittasin oman pakastimeni lämpötilan ja kylmimmän alalaatikon lämpötila
oli -22. Hämmästyksekseni niin alhainen. Luulin, että 8-10 astetta ehkä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sika-naudaksi sanotaan myös jauhelihaa , en pakasta sitä koskaan,
koska en ole tiennyt voiko sitä pakastaa,
kun kerran pakastettua tuoretta ei käsitykseni mukaan voi toiste pakastaa.
Mistä voi tietää, onko ruhon osat ollut jo pakastettuna ?
Riippuu muuten pakastimen kylmyydestä kuinka kauan joku tuote siellä säilyy.
- 18 tai alle pitäisi olla, jos kauemmin säilyttää.
Mittasin oman pakastimeni lämpötilan ja kylmimmän alalaatikon lämpötila
oli -22. Hämmästyksekseni niin alhainen. Luulin, että 8-10 astetta ehkä.Toiseen kertaan pakastamisen kielto johtuu lähinnä siitä, että kun tuotteen sulattaa, sen mikrobisto herää, lisääntyy ja tuotteen heikkeneminen nopeutuu. Jos se pakastetaan välittömästi uudelleen, ei suurta ongelmaa ole. Mikrobit vaipuvat lepotilaan, mutta kun sulatat sen seuraavan kerran, mikrobeja on enemmän ja pilaantuminen vähän nopeampaa kuin kerran pakastetussa. Ei se heti pilalle mene, vaikka pakastaisi uudelleenkin, mutta säilyvyys heikkenee.
Säilyvys on tietenkin paljon kiinni siitä, paljonko mikrobitoimintaa tuotteessa on ollut pakastettaessa. Siksi pitäisi pyrkiä mahdollisimman tuoreiden tuotteiden pakastamiseen ja huolehtia, ettei kylmäketju katkea edes kaupasta kotiin tuotaessa arempien kohdalla.
Jos ostan muikkuja tai sushia, minulla on kylmäkassi ja kylmäpalat mukana. Joskus Prismassa kalakauppias heitti muikkupussiin jäähilettä. Kun kauppias muuttui, ei enää jäitäkään tullut.
Kysyin asiaa henkilöltä, joka teki mikrobiologiasta väitöskirjaa, joten luulen hänen pätevyytensä riittäneen.
- Anonyymi
Kyllä pidän vararuokaa, jos vaikka sairastuu, ettei ruokaa tarvitse lähteä
sairaana hakemaan. Olen oppinut netistäkin ruokaa tilaamaan ei sen puoleen
ja silloin tilaan ruokaa pakasteeseenkin, kauppamatkallani se jonkun verran sulaisi.
Kaikki hamstrattu ei ole pakasteruokaa. - Anonyymi
Enimmäkseen on menneen kesän marjoja tässä hetkellä.
Harvoin ja harkiten kalapuikkoja.
Mutta noin muuten on sitten tilliä, pinaattia, juureksia ja vastaavia pusseissa. Niitä viskelen milloin mihinkin, en elä reseptien mukaan.
Tietenkin jäätelöä jos muistan ostaa. "On jäätelö hyvää kun yksin syö tutti frutti" jne.
Mitään ruoka-aineksia en säilö pakastimeen. Käytän ne hellalta suuhun ja syön ehkä kahtena päivänä. Jos jää niukasti, menee biojätteisiin.
En edes syö joka päivä kun ei se ole niin tärkeää. Päivän appeiksi riittää välillä ottaa kevyemmin muutama ruisleipä siivu, kera juuston ja ehkä keitetyn kananmunan. Jugurtti. Harvakseltaan puuroa niukkanen annos pussina 30 grammaa. Sellaisella pärjää pitkälle.
No kahvin kanssa on syytä olla makeata ja keksi purkki on aina täynnä eri tuotteita. - Anonyymi
en hamstraa, mutta yksin asuvana joudun usein pakastamaan, esim. valmiiksi pakatut broileri- ja kalkkunapakkaukset liian isoja kerralla laittaa, ellei viitsi montaa päivää peräkkäin syödä, samoin kirjolohifileet. kyllä kala säilyy kauemmin kuin tuon kaksi kuukautta, samoin jauheliha ja muu liha, kokemusta on. en ymmärrä mistä nuo säilymisajat on otettu, minä syön useinkin kauemmin pakastettua kalaa ja lintua ja ihan hyvää on.
- Anonyymi
Yksin asuvana teen ruokaa isompina satseina ja pakastan annoksina. Joskus myös pakastan ostamani lihan sellaisenaan jos on sopiva tarjous osunut kohdalle. Nuo pakastusajat on aikalailla vain ohjeistuksia, mulla ollut mm jauhelihaa puoli vuotta eikä mennyt miksikään, samoin possun ulkofile vakuumissa yli puoli vuotta moitteettomana. Jouluksi ostettua annospakattua, mikrossa valmistettavaa lipeäkalaa söin yhden annoksen juhannuksena ja viimeisen elokuussa ja ihan moitteetonta oli.
Kala joka on vakuumiin pakattu säilyy paremmin kuivumatta, toinen vaihtoehto on pakastaa vedessä, valmiina ruokana säilyy parhaiten. Hygieniapassikoulutuksessa aikoinaan sanottiin että pakastettua tuotetta EI SAA pakastaa uudelleen ilman että se kuumennetaan kunnolla, tuon asian toki tiesin jo ennestään vuosikymmenien keittiöalalla työskentelyn jälkeen kuten myös muutkin mitä hygieniapassia varten piti tietää ja täysillä pisteillä sen läpyskän sainkin.
Jos paljon haluaa hyödyntää pakastinta raakojen tuotteiden pakastukseen niin kannattaa ostaa vakuumikone ja pakata vakuumiin kerta-annoksina, silloin säilyy parhaiten ja on helppo ottaa ja sulattaa jos tekeekin vain yhden annoksen.
vn - Anonyymi
Pakastetun tuotteen säilymisaikaan, siis säilymisenä hyvänä, vaikuttaa usea seikka. Yksi on tietysti itse tuote mutta mm. pakastusnopeus on ja olennainen tekijä, yhdessä pakastuslämpötilan kanssa. Tuote tulisi saada syväjäätymään, siis ei vain jäähtymään vaan jäätymaan, mahdollisimman nopeasti. Tämä tarkoittaa että lisättäessä pakastimeen esim. huoneenlämpöinen tuote, pakastimen tulisi kyetä jäädyttämään se niin että pakastimen lämpötila pysyisi koko prosessin ajan riittävän alhaisena, monet laittavat pakastimeen liikaa tavaraa kerralla jolloin tämä edellytys ei välttämättä toteudu. Jotta se toteutuisi ovat pakastinten valmistajat yleensä ilmoittaneet suositellut suurimmat kerralla laitettavat tuotemäärät per esim. vrk.
- Anonyymi
Marjoja on paljon, kyllä ne siitä vuoden mittaan hupenevat. Sieniä esivalmistettuna.
Ostan vähintään kaksi kiloa lihaa kerralla, paistan ja viipaloin pakkaseen annospusseihin. Kalan kokonaisena, valmistan ja taas annospakkaukseen ne mitkä eivät muutamassa päivässä tule syödyksi jääkaapista.
Lihapullia teen kilosta jauhelihaa. Hernekeittoa kilon pussista.
Aina on mistä ottaa, vaikka mihin aikaan ja miten nälkäisenä tulee kotiin. Ainut muistaminen on ottaa etukäteen jääkaappiin sulamaan annos. Hätätapauksessa sulatan mikrossa, mutta sähkön kulutusta säätelen.- Anonyymi
Miten lämmität sen sulatetun ruuan, mikro vie vähemmän sähköä kuin hella/uuni. Itse sulatan ja lämmitän ruokani mikrossa päivittäin ja sähkölaskuni pieneni puolella verrattuna siihen aikaan kun tein/lämmitin vielä ruokani päivittäin hellalla/uunissa. Mun kuukauden sähkölasku siirtoineen n. 14 - 16 euroo riippuen miten olen hellaa ja uunia käyttänyt. Nykyään kaikki pataruuat ja keitot, nyhtöpossu yms teen haudutuspadassa ja uunia käytän vain leivonnassa ja laatikkoruokien teossa.
vn - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten lämmität sen sulatetun ruuan, mikro vie vähemmän sähköä kuin hella/uuni. Itse sulatan ja lämmitän ruokani mikrossa päivittäin ja sähkölaskuni pieneni puolella verrattuna siihen aikaan kun tein/lämmitin vielä ruokani päivittäin hellalla/uunissa. Mun kuukauden sähkölasku siirtoineen n. 14 - 16 euroo riippuen miten olen hellaa ja uunia käyttänyt. Nykyään kaikki pataruuat ja keitot, nyhtöpossu yms teen haudutuspadassa ja uunia käytän vain leivonnassa ja laatikkoruokien teossa.
vnSulla klapeja riittää ilmeisesti omasta takaa, omistanet takamettiä, niin joku harsii sulle sieltä klapipuita valkian tekkoon.
- Anonyymi
Annan kaupan pakastaa ja varastoida puolestani, tulee minulle helpommaksi ja
hiukan edullisemmaksi eikä tarvitse vahtia vanheneeko joku tuote. - Anonyymi
Meillä on hyvä kokoiset jk/ pakastimet. Pakkaset ovat tyhjiä kuukauden välein, marjoja lukuunottamatta. Taas tilataan kauppakassit ja sillä siisti. Kierto toimii hyvin , eikä ruokaa mene roskiin. Se on ihan järjestelykysymys ja helppoa.
- Anonyymi
Kävelettekö pakkasessa, mikä on raja jolloin ei tule lähdetyksi ulos?
- Anonyymi
Pakkasessani oj jotain: marjoja, wok-vihanneksia, röstiperunoita.
Yleensä jokin jädepaketti. Nyt on kaupassani Italian-viikko, joten sieltäpä täytyy hakea jotain namiskuukkelia pakkaseenkin.
Beng - Anonyymi
Olen rajaton. Jos ei mene sään takia ulos, kyse ei ole väärästä säästä vaan vääristä vaatteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen rajaton. Jos ei mene sään takia ulos, kyse ei ole väärästä säästä vaan vääristä vaatteista.
Hirveä oli pari vuotta pakkasessa, oli hieman vanhan makua syödessä.
Saattoi olla muutenkin jo vanha hirvi ammuttaessa. Mhyy, jauhelihaa vielä se hirvi joo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hirveä oli pari vuotta pakkasessa, oli hieman vanhan makua syödessä.
Saattoi olla muutenkin jo vanha hirvi ammuttaessa. Mhyy, jauhelihaa vielä se hirvi joo.En luulin, että vietit itse aikaasi pakkasessa. Tuli mieleen Uuno Turhapuro jääkaapissa.
Beng
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895095
- 514012
- 232073
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161775Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271717- 151414
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹261185Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201006T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43971- 21960