Rengaspaineiden oikea määrä

Anonyymi

Vaihdoin pari päivää sitten uuteen pikku-autoon sen mukana tulleet uudet kitkat.
Kaikissa renkaissa oli valmiiksi yli 2,5 vaikka oven tarran mukaan edessä piti olla 2,35 ja takana 2,15 pienellä henkilömäärällä. Ajan pääasiassa yksin. Aikaisemmin on ollut renkaissa valmiiksi oikea määrä, olen aina ostanut uuden auton muutaman vuoden välein.
Ja ihmetys: ´Asiantuntija-ystävä´kertoi että kannattaa pitää 2,5 -paineet, että on aina parempi liian paljon kuin liian vähän. En ollut kuullut moista.
Olen kuullut että jos on liikaa painetta, renkaat kuluvat keskeltä ja jos on liian vähän, niin sivuilta. Että auton tarran määräämä paine -määrä kannattaa tarkasti pitää.
Mielipiteitä!

30

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rengasasentaja ei ole tiennyt mihin autoon ne renkaat tulevat, ei sitä ole tehty autoliikkeessä. Ostin kesällä uuden auton ja mukana tuli talvirenkaat, joissa oli yli 3 paineet.

    • Anonyymi

      Mitähän mielipiteitä seuraavaksi?

    • Anonyymi

      0,2 bar yli suosituksen talvitöppösissä.

    • Anonyymi

      Kannattaa ehkä huomioida vähän fysiikkaa tässä asiassa. Jokainen 10 astetta celssiusta vähentää noin 0,1 baria painetta. Jos renkaaseen on laitettu lämpimässä hallissa eli 20 celssiusta, niin parin kympin pakkasessa on kyseinen paineen alentuma jo 0,4 baria.

      Rengasliikkeessä on huomioitu asia ja kipakassa pakkasessa on aika lähellä se haluttu 2,5 baria. Itse en luottaisi huoltoaseman mittareihin, kun ne saa aika rujoa käsittelyä ns. paineiden tarkastajilta.

      • Anonyymi

        Käyt sitten rengasliikkeessä tarkistuttamassa ilmanpaineen aina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyt sitten rengasliikkeessä tarkistuttamassa ilmanpaineen aina?

        Tyhmyys tuotu julki, pisteet siitä.

        Reilun kympin investoinnilla saa itselleen ikioman painemittarin. Ei ehkä paperilla hirmu tarkka, mutta silti luotettavampi kuin huoltoasemien mittarit, mitä äidin kullannuput (myös ne keski-iän kriisiä potevat) paiskovat ihan työkseen.

        On tullut vastaan noin 0,5 bar väärin (yläkanttiin) näyttänyt huoltoaseman mittari...


    • Anonyymi

      Nykyiset renkaat eivät pullistu keskeltä kovassa paineessa, vaan liian pienillä painoilla kuluu keskeltä kun ajossa keskipakovoima pullistaa vauhdissa keskeltä. 2.5 bar on pieni paine nykyrenkaille.

    • Anonyymi

      Autooni oli rengashotellissa laitettu todella kipakka 3,3 baarin paine kesärenkaisiin (2,2 suositus). Renkaat olivat silmin nähden kovissa paineissa, kun pysyivät lähes painumattomina maata vasten. Kun kävin ohimennen mainitsemassa asiasta, oli heillä valmiiksi "asenne kohdallaan"...koska olet viimeksi kalibroinut mittarin? Heidän mittarinsa kuulemma kalibroidaan säännöllisesti.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista! Tänään oli Iltiksessä kysymyssarja renkaista. Siinä oli että kannattaa noudattaa auton oven tarrassa olevia suosituksia. Joten kyllä minä lasken vähän paineita, että tulevat suositusten mkaisiksi, niinkuin olen tehnyt jo vuosikymmeniä. En kerro sitä kuitenkaan asiantuntijalle, hän tehköön mitä oikeana pitää.
      Kunhan pääsen mittarille. Huoltoasemien mittarit ovat tähän aikaan rikki, lähin kylmäaseman mittari on nykäisty repäisemällä letkusta irti. Kunpa mittaajat ymmärtäisivät, ettei se letku veny ja että kannattaa ajaa auto tarpeeksi lähelle.

      • Anonyymi

        Oven karmissa tarran suositus paineet on 15 ilmanlämpötilassa mitattuja.
        Talvirenkaissa tuo 0,2bar lisää tuohon on hyvä yleissuositus ja silloin pikkupakkasilla ollaan lähellä valmistan suositusta. mutta itse suosin hieman kovempaa painetta, koska kokemus on näyttänyt parikin kertaa, että silti rengas on kulunut keskeltä enemmän ja kun laitan noin 0,3-0,5 bar yli tarrasuosituksen niin rengas kuluu tasaisemmin.


    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt 2,8 - 3,0 baria huoneenlämmössä. Rullaa selvästi kevyemmin. Ohjaustuntuma on napakka. Eikä ole tullut runkovaurioita eikä niitä niin yleisiä pykimäjälkiä renkaan kylkeen. Renkaan kuluminenkin on ollut selkeästi vähäisempää. Rengasmerkkinä tunnettu raskalainen gummivalmistaja.

      • Anonyymi

        Tuollaisilla paineilla pito voi rajusti kärsi ja melu olla karmeaa. Itselle rengasliike laittoi kerran 3 bar vaikka suositus 2.2. Märällä asvaltilla etupyörät meni lukkoon suht rauhallisessa jarrutuksessa (ei ollut ABSää siinä autossa). Melukin oli karmeaa verrattuna 2.2 suosituspaineisiin.


      • Anonyymi

        Minunkin piti nostaa paineet 3.0 baariin että sain uuden Mondeon suuntavakavuuden asialliseksi, mitään haittapuolia en tästä ole huomannut - renkaatkin kuluu tasaisesti.

        Huollossa olivat tiputtaneet paineet 2.2/2.4bar varmaan jonkun manuaalin mukaan. Huomasin heti, että ajettavuus oli muuttunut.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Huoltoasemien mittarit saavat kovaa kyytiä kun noita kaiken rikkovia typeryyksiä on liikaa.
        Siksi kannattaa tarkastaa paineet vaikka parilla eri huoltiksen mittarilla tms...


    • Anonyymi

      "2.5 kaikkiin" ei ole mikään hyvä suositus. Parempi laittaa 0,2 yli suositusten. Eli aloittaja tapauksessa eteen 2.6 ja taakse 2.4.

    • Anonyymi

      /- 0,2 baaria ja kukaan ei huomaa normaaliajossa eroa. Moottoriradalla alkaa eroja sitten huomaamaan, mutta normaali maantieajossa saa olla melkoinen rattimies jos tunnistaa onko 2,2 bar suosituspaine alitettu vai ylitetty 0,2 bar. Suurin osa ei huomaisi edes sitä, että samalla akselilla toisessa renkaassa olisi 2,0 bar ja toisessa 2,4 bar.
      Nykyään on muotia ajotuntuman ja polttoaineensäästön nimissä käyttää suositukset rajustikin ylittäviä paineita, kun ei kuitenkaan ylitetä renkaan valmistajan skaalaa. Moni ei vain tule ajatelleeksi, että rengas on myös osa jousitusta, kun siitä loppuu jousto, joutuvat alustan osat kovemmalle kulutukselle...koiranluita menee kovilla renkailla kovempaa tahtia kuin suosituksen mukaisilla paineilla.

    • Anonyymi

      Olen koko ikäni käyttänyt 0,2-0,3 bar ylipaineita ja hyvin on mennyt ongelmitta.
      Alipaineella ne ongelmat vasta syntyvät.
      Aikanaan viranomaisen autoihin annettiin ajoneuvotoimistosta suorastaan määräys pitää 0,3 ylipainetta, sillä niillä ajetaan pääasiassa reipasta vauhtia.
      Ääri tapauksena voi pitää vanhojen Ladojen ensiasennusrenkaita (venäläinen vyörengas) , joihin piti laittaa rajusti ylipainetta jotta ne kuluisivat tasaisesti, sillä suosituspaineilla kuluivat vaan reunoiltaan. Kaikilla vanhoilla suositusta noudattaneilla komukkapapoilla kävi juuri näin onnettomasti.

      • Anonyymi

        Tärkeääkin on muistaa ja huomioida vanhojen Ladojen venäläisten vyörenkaiden ominaisuudet. Se tämän päivän tärkeintä asiaa ja sitä ei turhaan korosteta.


      • Anonyymi

        Juu, reippaaseen vauhtiin suositellaan minunkin kotterossa 0,2 bar korkeampia paineita, siis silloin kun käytetään yli 160 km/h ajonopeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, reippaaseen vauhtiin suositellaan minunkin kotterossa 0,2 bar korkeampia paineita, siis silloin kun käytetään yli 160 km/h ajonopeuksia.

        Ja muista huomioida talvella alhaisen lämpötilan vaatima lusäpaineen tarve, eli 0,2 lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muista huomioida talvella alhaisen lämpötilan vaatima lusäpaineen tarve, eli 0,2 lisää.

        Entä suojasäällä ? Pitääkö loskassa ajaa alipaineilla ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muista huomioida talvella alhaisen lämpötilan vaatima lusäpaineen tarve, eli 0,2 lisää.

        Harvemmin tulee ajettua nastarenkailla yli 160 kuin korkeintaan hetkellisesti, joten menen suosituspaineilla alemmille nopeuksilla. Renkaat tulee laitettua alle kylmästä varastosta tyypillisesti pikkupakkasella, joten kesärengaskauden 20C standardilämpötila ei ole kyseessä, joten sitä toistakaan 0,2 baaria ei tarvita. Kesärenkaita vaihtaessa maaliskuussa, on tyypillisesti myös aika viileää, jolloin silloin ainakaan ei korotettuja paineita tarvita, kun renkaita ährää paikoilleen 5C lämpötilassa. Rengaspainevahti pyytääkin hellepäivänä alentamaan paineita kun sallittu vaihteluväli ylitetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvemmin tulee ajettua nastarenkailla yli 160 kuin korkeintaan hetkellisesti, joten menen suosituspaineilla alemmille nopeuksilla. Renkaat tulee laitettua alle kylmästä varastosta tyypillisesti pikkupakkasella, joten kesärengaskauden 20C standardilämpötila ei ole kyseessä, joten sitä toistakaan 0,2 baaria ei tarvita. Kesärenkaita vaihtaessa maaliskuussa, on tyypillisesti myös aika viileää, jolloin silloin ainakaan ei korotettuja paineita tarvita, kun renkaita ährää paikoilleen 5C lämpötilassa. Rengaspainevahti pyytääkin hellepäivänä alentamaan paineita kun sallittu vaihteluväli ylitetään.

        Silti -20 asteen pakkasella painetta on 0.2 bar liian vähän.
        Auton käyttäytyminen on levotonta, mutta eihän tuollainen törppö sitä ymmärrä.


    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista! Tarkistin tänään paineet ABC:n uudella mittarilla, viime viikolla se on rikottu. Näyttikin uudelta. Laitoin eteen 2,37 ja taakse 2.17.
      Eilisessä kaljapöytäjuttelussa useampi totesi että turvallisinta on ajaa niillä paineilla, joita autossa suositellaan. Silloin kitkarengas painuu tien pintaan niinkuin se pitääkin painua ja pito on paras mahdollinen. Korkeampi paine kuulemma kuluttaa bensaa vähän vähemmän, siksi monet käyttävät sitä. Toisaalta ei painu riittävästi tieten ja pito heikentyy. En säästä bensaa turvallisuuden kustannuksella, vaikka nuuka olenkin. Kun luin tätä ketjua, laitoin 0,02 baria enemmän kuin suosituksessa sanotaan.

      • Anonyymi

        Olet melkein ymmärtänyt jutut oikein, mutta vain melkein.
        No tosissaan jos ollaan, niin aika huonon provon laitoit.


      • Anonyymi

        Ei pidä kuunnella niitä Esson baarin pöytäkeskusteluja, vaan laittaa renkaisiin 0,2-0,3 bar yli ohjeistuksen, niin ei tarvitse heti ensimmäisenä pakkaspäivänä tarkistella paineita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä kuunnella niitä Esson baarin pöytäkeskusteluja, vaan laittaa renkaisiin 0,2-0,3 bar yli ohjeistuksen, niin ei tarvitse heti ensimmäisenä pakkaspäivänä tarkistella paineita.

        Kyse ei ole Essosta eikä essosta vaan taloyhtiön talkoiden tarjoilupöydästä herkkuineen ja juomineen. Meillä on viisaita ihmisiä. Olen eläkkeellä, aikaa on tarkistella vaikka viikottain renkaiden ilmaa.
        Järkeenkäypää, että jos renkaassa on lian paljon ilmaa, niin se painautuu tiehen köykäisemmin ja kapeammalla renkaan osalla. En tietysti ainakaan vielä tiedä, laajentaako ilma rengasta vain leveyssuuntaan vai muotoileeko myös kiinnityspintaa pyöreämmäksi. Mutta niin kauan tätä asiaa vatvon että saan tietää lähinnä oikean koulukunnan. Sen tiedän että monista asioista ollaan montaa eri mieltä. Aloittaja


    • Anonyymi

      Rengaspaineet on vähän niin kuin renkaan potkiminen menneisyydessä. Asiaan liittyy monenlaista vanhanajan uskomista. Nykyrenkaissa on pehmeät sivut ja kulutuspinta on jäykkä, niin kyllä se rengas oikenee kovilla paineilla. Matalilla paineilla keskipakoisvoima työntää renkaan keskikohtaa enemmän ulospäin, mistä johtuu nykyrenkaiden kuluminen keskeltä vajailla paineilla. Se missä paineissa rengas pitää parhaiten selviää oikeastaan vasta kokeilemalla.

      Vähintään yhtä tärkeää kuin ne auton valmistajan ilmoittamat minimipaineet, on myös rengasvalmistajan ilmoittamat maksimipaineet. Ne löytyvät renkaan kyljestä. Joissain renkaissa on todellakin syytä käyttää suurempia paineita, kuin on auton valmistajan suositus, kuten tässäkin ketjussa vinkattiin.

      Aina kannattaa muistaa, ettei auton valmistaja voi todellakaan tietää, mitkä renkaat kuljettaja on alleen laittanut, niin siksi nuo arvot on kuitenkin vain ohjeellisia.

      • Anonyymi

        Miksi ihmeessä katsoisin maksimipaineita, jos samaa rengasmallia käytetään monessa eri painoisissa ja kokoisissa autoissa. En tee sillä tiedolla mitään.
        On minusta aika vastuutonta, että jos ostan uuden auton, niin miksei autoliike tai maahantuoja sen verran katso, juuri sen auton takakonttiin pakatuissa toisissa renkaissa on tälle automallille oikeanpaineiset renkaat. Onko alla olevissakin renkaissa sama juttu, että paineet voivat olla mitä sattuu. Eipä tullut mieleenkään katsoa kesällä ostamani uuden auton rengaspaineita. Niillä ajelin muutaman kuukauden ja nyt ovat varaston nurkassa. Jos keväällä tarkistan paineet, ne ovat ehkä muuttuneet talven aikana, enkä saa ikinä tietää, miten väärillä paineilla kesän ajelin.
        Eli kertaus:Tämän auton ovitarrassa on, edessä 2,35 ja takana 2.15. Kun sain talvirenkaat alle, niissä oli kaikissa 3, asiantuntija pudotti ne 2,5een ja minä vielä tänään 2.37ään ja 2.17een. Tämähän alkaa vaikuttaa tieteeltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe