Katsokaamme peiliin

Anonyymi

Suomiautoilija ajaa nastapölyä köhinen, reikäisellä asfalttitiellä, ruosteisella ja nastamössöisellä pikku kotterollaan hirveätä nastamelua tuottaen, puolikuurona, nastapölyvanaa perassään vetäen, häveten pölyisiä housunlahkeitaan ja kiroen korkeita ajoneuvoveroja, autoveroja, polttoaineveroja, tuloveroja, arvonlisäveroja, perintöveroja ja alkoholiveroja, ymmärtämättä, että itse on tämän aiheuttanut.

40

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valtio tämän on aiheuttanut verotuksellaan. Ja kansa maksaa, autoilusta kerätyt miljardit valuu ihan muuhun. Lopetammeko siis vihdoinkin liikkumisen millään ajoneuvoilla? Yleislakko?

      • Anonyymi

        Eivät mitkään rahat voi riittää nastarenkailla raastettujen teiden korjaukseen, korkeintaan aika ajoin tehtävään nastaurapaikkaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät mitkään rahat voi riittää nastarenkailla raastettujen teiden korjaukseen, korkeintaan aika ajoin tehtävään nastaurapaikkaukseen.

        Ehkä suurempi raha kuitenkin menee siihen kun me elätämme näitä meidän Suolessakin roikkuvia neropatteja jotka eivät osallistu mitenkään talkoisiin käymällä esim. töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät mitkään rahat voi riittää nastarenkailla raastettujen teiden korjaukseen, korkeintaan aika ajoin tehtävään nastaurapaikkaukseen.

        Lopetetaan se keinotekoisen kesän tekeminen talvella. Tottakai ne tiet menee reikäiseksi, pakkasella suolataan märäksi ja perään jäätyy. Halkeaa ja reikiintyy tästä toiminnasta.


    • Anonyymi

      Aikalailla nastoille poika laittaa kuormaa, hihii mikä älykkyys ja nerous hänessä asuukaan?

      • Anonyymi

        No niinpä. Pikku kotoinen kestokitkatrollihörhömme pääsi oikein sydämmentä pohjasta suoltamaan turhautumisensa tälle palstalle. Toivottavasti tuli hyvä olo ja ehkä se auttaa ummehtuneen aivotoimintansa selkeytymiseen ja tosiasioiden valaistumiseen.
        Uskoo ken uskoo...


    • Anonyymi

      Niinpä niin mutta onhan siinä kiteytetty totuutta.

      MIksi niin osaavat ja hyvät siis omasta mielestään autoilijat joille käy milloin vähän huonommatkin autot ja vaatimattomat kulkineet ovat kuitenkin uskossaan lujia ja vankkumattomia.
      Siis vanha romu kelpaa autoksi mutta kitkarenkaat ei millään , nastat pitää olla vaikka todennäköisesti niillä yli viisivuotta vanhoina, muutama nasta irronneena ja kolme milli kuluneena, ei tee mitään muuta kuin kuin kaikkea aloittajan mainitsemaa .

      Tai että hyvää uuteen nelivetoautoon pitää saada testivoittaja nastarenkaat vaikka todennäköisesti muutaman harvan liukkaan kelin takia lienee tarpeetonta.

      Mutta vankka "tieto" että ei kitkarenkaita ei hankita, kun niillä ei tee mitään, tuomiota tulee kuin uskovaisilta.

      Vaikka ne eivät koskaan voi olla jäällä tietenkään nastojen veroiset , sitähän ei kukaan väitä , mutta puhtaalla jäällä kuitenkin yllättäen , pitävät ,
      ennen kuin se raavitaan nastoilla urille ja jäähileeseen ja jäälumea joita nastarenkaista saadaan aikaan.

      No liukasta on aika harvoin kitkarenkailijoille , mutta nastarenkailijoille selvästi aina useammin, ainakin näistä jutuista päätellen.

      Sekä yllättäen kaikki nastarenkailijat asuvat aina kamalan hankalan tien päässä ,ajavat selkeästi huononmilla teillä , mäkiä ja mutkia riittäen , mutta kitkailijoille ei niin pahaa tule, vain normaaleja liikennepaikkoja, erikoista .

      Usein sanovat nastarenkailijat tekevänsä laupeuden työtä karhentamalla jäätä kitkarenkaille , mutta sen näyttö on jäänyt asfaltin järkyttävään urittamiseen ja pilaamiseen.

      Myös se että nastarengaskuljettajat ajattelevat että tiestö suolataan ja hiekoitetaan kitkarenkaita varten, ja että he kyllä pärjäisivät ilman.

      Ja jos nastarenkaiden käyttökielto tulisi , onnettomuudet lisääntyisivät on myös nastarenkailla ajavien uskoma, ihan käsittämätön ajatus ilman mitään perustetta.
      Kun suistujien kärjessä kuitenkin on ne turvalliset nastarenkaat , ei kitkat.

      Onnettomuuksiakaan aikaharvoin voi syyttää renkailla, pieni osa syyhän se, kun penkin ja ratin välinen on se suurin syy.


      Lisäksi kitkarenkailijat ihmettelevät noita sanojia joilla ei ole edes kokemuksia on vain ja ainoastaan asenne.. sellainen pikkaisen vanhanaikainen.

      • Anonyymi

        Paljon on kitkarenkaitten haukkijia, vaikka koskaan kitkarenkaita eivät ole edes ostaneetkaan, eivätkä sellaisilla ajaneetkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljon on kitkarenkaitten haukkijia, vaikka koskaan kitkarenkaita eivät ole edes ostaneetkaan, eivätkä sellaisilla ajaneetkaan.

        Totta tuo, on kovin opittua peräseinäjokelaista asenteellisuutta muutaman oikeasti liukkaan jäisen kelin takia, lumisateellahan ei nastoista ole sen suurenpaa siunausta kuin se että ulkoistaa ajamisen turvallisuuden nastojensa varaan, niinhän se menee.

        Itse olen niillä pärjännyt loistavasti pohjois-pirkanmaalla kun paljon ajaa ei kehtaa järsiä tietä urille , nyt vielä ajellaan kesäisillä mutta kohta laitetaan taas kitkat alle ne ostan taas Torista , kun myin syksyllä ostamani auton nastat siellä pois ja siellä kun ihmiset myy pilkkahintaan todella hyviä kitkarenkaita, kun ne eivät "pidä" vaikka tuskin huomaavat eroa mutta uskomuksesta se suurin tapa tulee ja osaamistahan on monenlaista .


      • Anonyymi

        Harva talvirenkaiden ostajalla on mitään ideologiaa tai henkilökohtaista vahvaa asennetta sen paremmn kitkaan kuin nastaskaan. Tarve on vain hankkia talvirenkaat. Voi olla, että nastojen ylivoimaasuudelle pidon osalta liukkailla keleillä ei ole jatkuvaa käyttöä varsinkaan pk-seudun tehokkaasti suolatuilla ja hiekotetuilla teillä, mutta nekin kerrat, kun liukasta on suolauksen ja hiekoituksen syystä tai toisesta viivästyminen ko tiellä, saa nastojen pidokyvyn samaan hintaan kuin vastaavien kitkojen, riittää. Ja lopultakin aika harva autoilija pysyttelee koko talvikauden vain eteläisen Suomen tai muualkakin tehokkaadti suolattujen ja hiekoitettujen pääteillä.

        Kun vielä,hintaeroa ei ole, niin miksi sitten ei hankkisi paremmin pitäviä renkaita. Se on näin yksinkertaista eikä siinä ole mitään asennetta mihinkään suuntaan.


      • Anonyymi

        Jos ei ole varaa hankkia muuta kuin vanhan ja nykymittapuulla turvattomankin auton, niin miksi pitäisi vielä hankkia turvattomammat talvirenkaat varsinkin kun turvallisemmat saa samaan hintaan. Eikö turvallisempien renkaiden hankkiminen ole nimenomaan järkevää tuossa tilanteessa? Onhan renkaiden hinta nyt sentään paljon pienempi kuin auton. Missä logiikka?

        No miksi nelivetoon muka pitäisi hankkia huonommat talvirenkaat? Hintaeroa ei ole parempiin. Kyllä tie on ihan yhtä liukas nelivedolle kuin muillekin eikä neliveto pysähdy liukkaalla yhtään nopeammin kun kaksivetokaan. Nyt tais taas vähän logiikka pettää....

        Jos kerran nastat pystyvät kuluttamaan ja karkeuttamaan asfalttiakin, niin miksei sitten jäätäkin. Logiikka taas?

        Suolausta ja hiekoitusta tehdään nimenomaan liukkauden poistoon. Ja juuri liukkaallahan nastat ovat parhaimmillaan, koska ne on suunniteltu juuri liukkaisiin keleihin ja kitkat taas heikoimmillaan. Ei kai tuosta tosiasiasta nyt niin vaikea ole vetää johtopäätöksiä?

        Eikö sinustakin olisi outoa, jos paremman pidon omaavat renkaat aiheuttaisivat enemmän renkaista johtuvia tieltä suistumisia ja renkaista johtuvia onnettomuuksia liukkailla keleillä? Ja mikähän logiikka johtaa tuohon ajatteluun?

        Kyllä, syy onnettomuuksiin on jokseenkin harvoin muu kuin kuljettaja, ei renkaat. Näinhän totesit. Siksi hieman ihmettelen heti perään kirjoittamaasi väitettäsi nastarenkailla ajavien olevan kärjessä tieltä suistumisiin. Entistä enemmän ihmettelen, kun ei oikein pysy linjassa nuokaan kaksi väitettä tässä renkaiden ominaisuuksiin liittyvässä keskustelussa.
        En toisekseen tiedä mistä tuollaisen tiedon olet saanut, mutta olkoon.
        Miten tuo siis liittyy renkaiden ominaisuuksiin? Onko ajatuksesi se, että kuljettajasta tulee osaavampi, kun vaihtaa nastoista kitkoihin ja huonompi kun vaihtaa kitkoista nastoihin?


    • Anonyymi

      Suomessa on käytössä lumenauraus, hiekoitus, suolaus ja kitkarenkaat - eikö mikään riitä kun vielä nastarenkaittenkin perään pitää haikailla.

      • Anonyymi

        Joka paikassa ei aurailla kuin n harvakseen ja suolaakin tulee jos tulee. Sinä poika et ymmärrä että Suomi on muutakin kuin muutama kaupunki ja lähiö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka paikassa ei aurailla kuin n harvakseen ja suolaakin tulee jos tulee. Sinä poika et ymmärrä että Suomi on muutakin kuin muutama kaupunki ja lähiö.

        Enpä usko olevani enää poika, koska 59 vuotta on jo ajokorttikin ollut. Suomessa olen asunut Lappia myöti. Lisäksi ulkomailla yhteensä 7 1/2 vuotta, kaikilla muilla mantereilla, paitsi Austraaliassa yhteensä. Entä itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko olevani enää poika, koska 59 vuotta on jo ajokorttikin ollut. Suomessa olen asunut Lappia myöti. Lisäksi ulkomailla yhteensä 7 1/2 vuotta, kaikilla muilla mantereilla, paitsi Austraaliassa yhteensä. Entä itse?

        Ja silti noin mittavasta elämänkokemuksestasi huolimatta näkemyksesi on pahasti rajoittunut ja asenteellinen. Mistä se sitten kertoo, kun kyse ei ole enää nuoruuden kokemattomuudesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka paikassa ei aurailla kuin n harvakseen ja suolaakin tulee jos tulee. Sinä poika et ymmärrä että Suomi on muutakin kuin muutama kaupunki ja lähiö.

        Hei en ole poikanen 56 vuotta ja ymmärrän sen että suomemme on muutakin kuin Peräseinäjoki tasaisinen maineen siis parasta ajaa kitkoilla jopa takavetoisillakin mutta pärjää niillä Kontulassa ja Pielavedellä ja jopa Nohkuana kiperissä mutkissa ja kiemuroissa.
        En vaan tiedä miksi asenteet ovat niin tuvallisuus himokkaita tässä asiassa mutta muuten ollaan vaan kuin sen ellun kanat.


    • Anonyymi

      Nastarengas > Nastaura > Urapaikkaus > Nastarengas > ... , siinä tien kiertokulku pölyksi.

    • Anonyymi

      Myöntäkää nyt nastapellet todellinen syy kitkojen vastustamiseen ja halpojen kinkkinastojen käyttöön. Teillä persaukisilla ei ole varaa ostaa kunnon kitkoja ja ne kuluvat mielestänne liian nopeasti.

      • Anonyymi

        Kirjoituksesi on osoitus lähes täydellisestä typeryksestä. No olemme kyllä sinunlaisiin tottuneetkin tällä palstalla.

        Jos ei ole varaa ostaa kunnon kitkoja, niin sitten ei ole varaa ostaa kunnon nastarenkaitakaan.
        Kyllä sitten halvat kinkkinastatkin ovat parempi ostos kuin halvat kinkkikitkat.
        Tätä jokseenkin peruskoululaistason itsestään selvyyttä en edes oleta sinun käsittävän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoituksesi on osoitus lähes täydellisestä typeryksestä. No olemme kyllä sinunlaisiin tottuneetkin tällä palstalla.

        Jos ei ole varaa ostaa kunnon kitkoja, niin sitten ei ole varaa ostaa kunnon nastarenkaitakaan.
        Kyllä sitten halvat kinkkinastatkin ovat parempi ostos kuin halvat kinkkikitkat.
        Tätä jokseenkin peruskoululaistason itsestään selvyyttä en edes oleta sinun käsittävän.

        Tonnin Corolla, 200 euron kinkkirenkaat, niillä te ajatte köyhät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonnin Corolla, 200 euron kinkkirenkaat, niillä te ajatte köyhät.

        Niin ja tuohon tonnin korollaanko sitten pitäisi hankkia ne 200 kinkkikitkat, kun samaan hintaa saa kinkkinastatkin? Turvattomaan autoon mahdollisimman turvattomat renkaatkin vielä.

        Vaikka kuvittelet olevasi muu kuin köyhä, niin onneton ja olematon ajatusmaailmasi vasta on todella köyhä. Tästä tulee entistä vakuuttuneemmaksi, kun noita sinun onnettomia kirjoituskyhäelmiäsi lukee....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja tuohon tonnin korollaanko sitten pitäisi hankkia ne 200 kinkkikitkat, kun samaan hintaa saa kinkkinastatkin? Turvattomaan autoon mahdollisimman turvattomat renkaatkin vielä.

        Vaikka kuvittelet olevasi muu kuin köyhä, niin onneton ja olematon ajatusmaailmasi vasta on todella köyhä. Tästä tulee entistä vakuuttuneemmaksi, kun noita sinun onnettomia kirjoituskyhäelmiäsi lukee....

        Ei ole minun ongelmani, jos sinuun osuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole minun ongelmani, jos sinuun osuu.

        No juuri sinun ongelmasihan se näkyy olevan, sinähän se aloititkin ja joudut nyt nielemään tappion karvaan kalkin eli sinuun osui....
        Ehkä sittenkin sinun kannattaisi tyytyä vaan siihen mitä sulla on. Ei se maailmaa kaada mihinkään, jos jollakin on enemmän. Ehkä joskus saat edes sen tonnin korollan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No juuri sinun ongelmasihan se näkyy olevan, sinähän se aloititkin ja joudut nyt nielemään tappion karvaan kalkin eli sinuun osui....
        Ehkä sittenkin sinun kannattaisi tyytyä vaan siihen mitä sulla on. Ei se maailmaa kaada mihinkään, jos jollakin on enemmän. Ehkä joskus saat edes sen tonnin korollan...

        Voivoi ressukkaa. Ajele sinä kinkkirenkailla sinne perskylän baarille.


    • Anonyymi

      Ehkä tunnetun kappaleen sanoituksia hieman muokaten, kuvastaa se nastaheimon syvältä kumpuavia tunteita: " Keskeltä kumpujen, mullasta maan, isät ylpeinä katsovat poikiaan, työttömyys, viina, kirves ja perhe, lumihanki, poliisi ja nastarenkaat"

      • Anonyymi

        Ei ole kivaa että täällä Pirkanmaallakin jo tänään 29 .10 kävelin ja en voinut olla kuulematta

        rapinaa että nastarenkaat on jo saatu alle!

        9 astetta ja talvirenkaat .

        Siksi kun radiossa on sanottu; lumisadetta lapissa.

        Laki ei salli mutta alle vaan .
        Itse ajellut joka päivä pitkin pirkanmaata aaumuin illoin mutta ei ole vieläkään ollut syytä vaihtaa talvirenkaita , no pari aamuna pikkaisen silloilla mustaa jäätä , parina aamuna maa valoinen sohjolunta ,, sekö on syy vaihtaa talvirenkaat kun varmaankin taas koko tämävuosi ajellaan pääosin täysin sullalla tiellä joten ei ainakaan nastarenkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kivaa että täällä Pirkanmaallakin jo tänään 29 .10 kävelin ja en voinut olla kuulematta

        rapinaa että nastarenkaat on jo saatu alle!

        9 astetta ja talvirenkaat .

        Siksi kun radiossa on sanottu; lumisadetta lapissa.

        Laki ei salli mutta alle vaan .
        Itse ajellut joka päivä pitkin pirkanmaata aaumuin illoin mutta ei ole vieläkään ollut syytä vaihtaa talvirenkaita , no pari aamuna pikkaisen silloilla mustaa jäätä , parina aamuna maa valoinen sohjolunta ,, sekö on syy vaihtaa talvirenkaat kun varmaankin taas koko tämävuosi ajellaan pääosin täysin sullalla tiellä joten ei ainakaan nastarenkaita.

        Talvirengas ei edes tarkoita nastarengasta. Onnettomuustilastojen mukaan turvallisempi valinta on kitkarengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvirengas ei edes tarkoita nastarengasta. Onnettomuustilastojen mukaan turvallisempi valinta on kitkarengas.

        Tuo tilasto onkin melkoinen harha, eivät tutkijat itsekään päässet jäljille ja yhteisymmärrykseen mistä moinen harha tulee.
        Huomaa, minä olen ajanut jo vuosia kitkarenkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kivaa että täällä Pirkanmaallakin jo tänään 29 .10 kävelin ja en voinut olla kuulematta

        rapinaa että nastarenkaat on jo saatu alle!

        9 astetta ja talvirenkaat .

        Siksi kun radiossa on sanottu; lumisadetta lapissa.

        Laki ei salli mutta alle vaan .
        Itse ajellut joka päivä pitkin pirkanmaata aaumuin illoin mutta ei ole vieläkään ollut syytä vaihtaa talvirenkaita , no pari aamuna pikkaisen silloilla mustaa jäätä , parina aamuna maa valoinen sohjolunta ,, sekö on syy vaihtaa talvirenkaat kun varmaankin taas koko tämävuosi ajellaan pääosin täysin sullalla tiellä joten ei ainakaan nastarenkaita.

        Niin, ne nastarenkaathan saa sinun mielestäsi vaihtaa alle kun on pakkasta, jäätä ja lunta, ei yhtään ennakkoon. Onhan se hieno logiikka kun monilla on renkaat hotellissa ja vielä useammat vaihdattavat renkaansa jossain firmassa. Onneksi tuo renkaiden vaihto hoituu kaikille samana iltana työpäivän jälkeen, sillä rengasfirmoja jne. on jokaiselle autolle oma ja ihan lähellä kotia tai työpaikkaa.
        Ja tietenkin tosimies ajaa parit ensi liukkaat kesärenkailla ja hankkii vuosittaiset kolhut autoonsa ja sehän vaan lisää uskottavuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvirengas ei edes tarkoita nastarengasta. Onnettomuustilastojen mukaan turvallisempi valinta on kitkarengas.

        Missään eikä koskaan ole julkaistu yhtäkään ainoaa tutkimusta, joka osoittaisi kitkarenkaiden olevan nastarenkaita turvallisempia.

        Yhtään tilastoakaan ei ole julkaistu, jossa osoittaisi kitkarenkaiden olevan turvallisempia kuin nastarenkaat.

        Tilasto ei sitä paitsi ole mikään tutkimus muutenkaan, sehän kuvaa vain ja ainoastaan sitä mitä sillä on tarkoitus kuvata ja valitut ja poisjätetyt kriteerit, jolla tietoa tilastoon kerätään, ovat siinä ratkaisevia. Kriteerien valinnan, jonka perusteella tilasto syntyy, tekee aina joku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ne nastarenkaathan saa sinun mielestäsi vaihtaa alle kun on pakkasta, jäätä ja lunta, ei yhtään ennakkoon. Onhan se hieno logiikka kun monilla on renkaat hotellissa ja vielä useammat vaihdattavat renkaansa jossain firmassa. Onneksi tuo renkaiden vaihto hoituu kaikille samana iltana työpäivän jälkeen, sillä rengasfirmoja jne. on jokaiselle autolle oma ja ihan lähellä kotia tai työpaikkaa.
        Ja tietenkin tosimies ajaa parit ensi liukkaat kesärenkailla ja hankkii vuosittaiset kolhut autoonsa ja sehän vaan lisää uskottavuutta.

        No eihän se ole mies eikä mikään, joka ei ensin seikkaile parit kolmet liukkaat kesärenkailla ennenkuin vaihtaa talvirenkaisiin.
        Suurin kuviteltavissa oleva häpeä tosimiehille ja näille tavallista paremmille ratinvääntäjille on, jos talvirenkaat on vaihdettu jo vähänkin ennakoiden ja ’liian’ aikaisin ennen liukkaita.


    • Anonyymi

      Nastat rouhivat pinnan täysin ruvelle, jolloin koloihin jää enemmän vettä, joka taas sulaessa ja jäätyessä murtaa asfalttia, mikä lisää tienpinnan vaurioita. Urat eivät siis ole tasaisia painaumia, vaan usein pelkkää riivinrautaa. Autosta tätä ei niin helposti näe, mutta kuulee meluna ja fillarilla retkeillessä näkee tuhon, minkä nastarenkaat aiheuttavat.

      Rouhittu huonokuntoinen tie lisää kaikkien renkaiden vierintävastusta ja kuluttaa niitä, mikä entisestään lisää pienhiukkasia ja hiilidioksidipäästöjä. Nastarenkaat tietenkin itsessään lisäävät kulutusta ja päästöjä verrattuna kitkarenkaisiin.

      • Anonyymi

        Tottakai nastat kuluttavat asfalttia enemmän kuin kitkat. Ja jos teitä ei ’koskaan’ uudisteta, niin noin käy. Käy muuten vaikkei nastoja olisi laisinkaan liikenteessä, vaikka ehkä hieman hitaammin. Rahanpuutetta on turha syyttää, koska autoilijoilta kyllä veroina sitä kerätään varmasti riittävästi. Kyse on kerättyjen verorahojen priorisoinnista.

        Nastojen kuluttavaa vaikutusta lisätään merkittävästi, kun jatkuvalla suolauksella yritetään pitää kesäkelitasoista tienpintaa. Toisaalta näin joudutaan tekemään yhä enemmän, kun nastarenkaiden osuus vähenee. Näinhän on jo nytkin selvästi nähtävissä eli suolaus on voimakkainta siellä missä nastojen osuus on vähäisin. Märkä asfaltti on kaikkein kulutusaltteinta.

        Hassuinta koko hommassa onkin, että ensin normaali talvikeleistä pyritään eroon jatkuvasti suolaamalla ja samalla altistetaan tienpinta entistä suuremmalle kulutukselle. Ja kun tie luonnollisesti kuluu käytössä, niin sitten samainen suolaus vielä rikkookin tienpinnan. Suolaus kyllä rikkoo jo heti uudenkin ja vielä kulumattomaakin tienpintaa hyvinkin tehokkaasti. Pinnassa on suuri määrä pieniä koloja ja reikiä, joihin vesi kyllä pääsee kaivautumaan ja jäätyessään murentaa pintaa.

        Syyllistäminen sitten vielä kaikenlisäksi kohdistuu käyttäjiin ja erityisesti niihin käyttäjiin, joiden maksamien veroista koostuu noin 80% koko autoilijoita kerättävät verotulot eli nastarenkaita käyttäviltä. Eli kyllä nastarenkaita käyttävät ovat varmasti oman osuutensa maksaneet ja reilustikin.
        Samaan aikaan kyllä todetaan, että tietty määrä nastarenkailla ajavia on välttämättömyys tienpintojen liukkauden torjuntaan, noin 20-30%, vielä nykyisenkin hurjan suolauksen aikana.

        Voi kyllä kysyä, kumpi on luonnon ja tieinfran, autojen ja ympäristön kannalta vähemmän haitallista, kemiallinen vaiko mekaaninen liukkaudentorjunta.
        Ja myös kustannusten kannalta. Nythän tuon mekaanisen liukkaudentorjunnan eli käytännössä nastarenkaiden käytön kustannukset on laskettu moneen kertaan samoin sen haitatkin ja niihin on sisällytetty vieläpä kustannuksia joiden voi perustellusti kyseenalaistaa nastojen haitoiksi sellaisenaan.
        Sen sijaan suolauksen (n 120.000 -150 000, jopa 170 000 tonnia/vuosi) haittojen vastaavia kustannuslaskelmia ei ole nähty. Korkeintaan vain levittämisen ja itse ainekustannuksia ja niitäkin hyvin ’ujosti’.

        Sille ei kukaan voi mitään, että Suomessa, koko maassa, on talvi ja liukasta. Ainakin vielä toistaiseksi. Se tuottaa haittoja ja kustannuksia.
        Suorastaan naiivia on verrata joihinkin maihin 1000 km etelämpänä. Vaikka sielläkin saattaa olla joissain yksittäisissä paikoissa vaikeita talviolosuhteita muutaman kerran vuodessa. Niistähän kyllä uutisoidaan meilläkin hurjina liikennekaaoksina jne.
        Niissä maissa tai ko maiden osissa, joissa liikenneolosuhteet vastaavat vähänkin Suomen olosuhteita, liikenne liikkuu nastarenkailla suunnilleen vastaavassa suhteessa kuin Suomessakin. Nastojen aiheuttaman lisän tiekulumiseen. liittyvien ongelmien hoidossa voi olla eroja, kysehän on tienhoitotoimenpiteistä ja niihin osoitettuihin rahoihin.


    • Anonyymi

      -Suomiautoilija ajaa nastapölyä köhieen.
      Ei pidä paikkansa. Jokaisessa 2000 luvun ja uudemmassa auton on hyvät raitisilmansuodattimet jotka poistavat ilmasta hienojakoisempaakin likaa. Nastapölyväite on sellaista propagandaa joka saattoi olla totta joskus yli 12 vuotta takaperin. Nykyajan nastarenkaat eivät paljoa kuluta tietä. Lisäksi tiepölyssä on paljon muita kymmeniä tai satoja muitakin pölyjä esim. puista ja kasveista irronneita lehtiä, itiöitä joita renkaiden(riippumatta siitä että minkälaiset renkaat autossa tai työkoneessa on) lisäksi tuuli nostaa ilmaan. Usein myös hiekoitushiekkaa tai maaseuduilla traktorin renkaiden tielle tuomaa hiekkaa/soraa, mutaa. Sitten tiellä on talvisin kitkarenkailla ajavien takia levitettyä suolaa.

      Suurempi osa ihmistä pilaa keuhkonsa esim. tupakoinnilla, kynttilöitä tai suitsukkeita polttamalla, takka polttamalla, grilliä polttamalla, öljylämmityksellä, kalaa savustamalla. spraymaalaamisella, kiveä työstämällä, metallia hitsaamalla.
      Vanhassa talossa asuva ihminen joka hengittää asbestipölyä. Jotkut ihmiset elävät jopa hometalossa ja homehan on tunnetusti äänetön surmaaja. Sisäilman saasteet(indoor pollution) on aika monelle ihmiselle tuntematon aihe.

      -Reikäisellä asfalttitiellä.
      Jonka aiheuttaa suolaus, hiekoitus, sekä säävaihteluiden aiheuttama kelirikko. Sekä raskas liikenne koska kaikkia teitä ei ole alunperinkään rakennettu mitään yli 60000kg rekka-autoja varten. Nastarenkaat ovat tässä aika vähäisessä roolissa. Jos pelkästään nastarenkaat oikeasti tuhoaisivat teitä kuin sinä väität, voitkin sitten vissiin perustella että miksi niin monilla vanhoilla kevyenliikenteen väylilläkin joissa ei ole liikkunut mitään autoja ovat heikosssa kunnossa kuten esim. halkeamia, epätasaisuutta, asfaltista puuttuu kokonaisia palasia niin että niissä kohdissa on lähinnä hiekkaa jotka olivat alunperin asfaltin alla?

      -ruosteisella autolla.
      Suolan ja soran/hiekan(kiveniskun) aiheuttamaa auton ruostuminen. Eikä minkään nastarenkaiden aiheuttamaa.

      -hirveätä nastamelua tuottaen.
      Ei todellisuudessa ole mitään kovaäänistä melua, ellet sitten kävele jossain moottoritien tai moottoriliikenteen vierellä jossa ajonopeudet yli 60kmh. Nämä Nokia Hakkapeliitta 9 XL renkaat ovat auton sisäpuolelle melkein yhtä hiljaisia kuin Nokia hakka blue 1 kesärenkaat.

      -puolikuurona.
      Autoissa on riittävän hyvä äänieristys, ettei nastarenkailla ole tämän kanssa mitään tekemistä. Kyllä se todellinen syy on yleensä esim. liian kovalla äänenvoimakkuudella kuunneltu musiikki radiosta/stereosta. Tai jostain muusta tapahtumasta kuin autoilusta.

      -häveten pölyisiä housunlahkeitaan.
      Lika on lähtöisin ihan muusta kuin nastarenkaista.

      -kiroen korkeita ajoneuvoveroja, autoveroja, polttoaineveroja, tuloveroja, arvonlisäveroja, perintöveroja ja alkoholiveroja.
      Noihin ei ole syynä nastarenkaat. Vaan syynä on sosialismi tulonsiirtoineen niille köyhimmille ihmisille jotka eivät ole elämässään tehneet mitään ansaitakseen rahaa ja hyvinvointia esim. päihdeongelmaiset, peliongelmaiset, sekä elämäntapatyöttömät, parantumattumasti kuolemansairaiden ihmisten elossa pitämiseen sen sijaan että heidän vain annettaisiin menehtyä pois kuormittamasta muita ihmisiä. Globalismi ja monikulttuurisuus kuinka suomen pitää ottaa turvapaikanhakijoita ulkomailta suomeen loisimaan ja rötöstelemään joiden ns hyvinvointi maksetaan suomalaisten veronmaksajien rahoilla koska heidän kuvitellaan tulevan suomeen tuottaviksi verojenmaksajiksi. Sitten tähän päälle vielä ne yli 1000 miljoonan euron kehitysyhteistyö määrärahat(kehitysapu) joita suomen valtio lahjoittaa veronmaksajien rahoista vuosittain ulkomaille. Sitten vielä päälle EU jäsen maksut. Lisäksi muita syitä ovat vihervasemmistolaiset(SDP mukaanlukien) poliitikot ja puolueet jotka vastustavat yksityisautoilua mutta silti jotkut järjettömät autoilijatkin näitä puolueita äänestävät. Myös EU ilmastonmuutos propaganda ja mallioppilasta leikkivät suomen poliitikot.
      Autoilijoilta peritään rahaa vuosittain yli 8 miljardia muka hyvinvointivaltion ylläpitämiseen, mutta tästä rahasummista ei palaudu tieliikenteen hyväksi juuri mitään.

      t:sentristi, eikä persu.

      • Anonyymi

        Mikä pakotta käyttämään aikaa tuollasen hölynpölyn laadintaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pakotta käyttämään aikaa tuollasen hölynpölyn laadintaan?

        Saatikka kommentoimaan siihen..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä pakotta käyttämään aikaa tuollasen hölynpölyn laadintaan?

        Miksi ei voisi kirjoittaa vastinetta vieläkin typerämpään hölynpölyyn?
        Ei se nyt niin helppoa ole kirjoittaa asiallista vastinetta täysin huuhaakirjoitukseen, jossa väitteet ovat lähes kokonaan ihan jotain käsittämätöntä soopaa.

        Hyvä kysymys tietysti on, kannattaako käsittämättömään soopaan edes vaivautua kommentoimaan. Toisaalta mikäs siinä, tämähän on keskustelupalsta....


    • Anonyymi

      Nastarenkaat tulevat häviämään lähitulevaisuudessa. Helsinki on nyt tekemässä rajoituksia.

      • Anonyymi

        Samoin autoilu Suomessa, viherpiipertäjät tekee sen mahdottomaksi. Loppuu huolet renkaista samalla.


    • Anonyymi

      Kuluneet nastarenkaat ja puolitankillista bensaa on monen kotteron arvosta jo yli puolet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1871
    2. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      144
      1788
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      56
      1572
    4. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      167
      1392
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      177
      1375
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      151
      1336
    7. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1228
    8. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      76
      1183
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1168
    10. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      119
      1065
    Aihe