Kilpirauhasen vajaatoiminta ja ylikunto

Anonyymi

Himoliikkujana lenkkeilin itseni ylikuntoon 90-luvun alussa. Aivan heti sitä ei lääkärikään silloin ylikunnoksi diagnosoinut vaan lähes kaikeksi muuksi. Lopulta syy vetämättömyyteen, korkeaan verenpaineeseen ja sykkeeseen kuitenkin löytyi ja lepäämällä tilanne normalisoitui.
Seuraavaksi sairastuin kilpirauhasen vajaatoimintaan, senkin löytyminen työterveydessä otti oman aikansa, viimein oikeanlainen verikoe osattiin ottaa. Vuodet meni tämän vajaatoiminnan kanssa opetellessa ja sopivan Thyrox määrän sopivuuden testaamisessa. Nyt arvot ovat minulle sopivassa suhteessa, TSH-noin 0,1 ja T4V-luokaa 17-19.
Jäin hiljattain eläkkeelle ja liikuntaharrastus sai taas enemmän aikaa. Liikkunut olin toki koko ajan, mutta nyt kun aikaa on enemmän, liikuntakin alkoi taas mennä hieman "överiksi". Verenpaineet kohosi, samoin sykkeet. Lääkäri ei suuremmin tutkinut, verikokeet toki otettiin ja hyväksi koettiin. Verenpainelääke määrättiin.
Liikunta jatkui tasolla 10-15km reipasta kävelyä päivittäin, pyöräillessä sellaiset 30km milloin sää sen salli.
Tiesin, että kerran ylikuntoon ajautunut menee siihen helposti uudelleen. Nyt olen itse itseni tutkien päättänyt, että ylikunnossa ollaan? Unettomuus, ärtyisyys, verenpaineet ja sykkeet, kaikki pielessä. Nyt huilaan jo toista päivää ilman liikunnan iloja, mutta mieleeni tuli seuraava asia. Onko kukaan tutkinut tai kohdallaan havainnut yhteyttä autoimmuunisairaudella ja ylikunnolla. Toisin sanoen, meneekö silloin ylikunnon puolelle helpommin kuin ilman tätä kilpirauhasen sairautta?

5

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvin paljon mahdollista, sillä kilpirauhasen hormineilla ja monella muullakin on keskeinen vaikutus lihaksen energiantuotannossa ja palautumisessa. Se, että otetaan itse hormonia, ei tarkoita samaa kuin normaali hormonaalinen toiminta.
      Silti kannattaa miettiä ja tutkia muutkin vaihtoehdot, jos kovin herkästi rasittuu.
      Hirmuisesti ainakin kävelet ja ehkä eläkkeellä jo olisi hyväksi alkaa himmata.

      Hashimoto

      • Anonyymi

        Aivan, tuo kävelymäärä,,jossa usein hölkkääkin on mukana, tuntuu välillä liialliselta. On ollut tilanteita, joissa on kynsiäkin lähtenyt varpaista, vaikka lenkkikengät ovat varmasti sopivat. Lisäksi lenkkarit on ns parempilaatuisia, ainakin rahallisesti sieltä yläpäästä. Vai johtuuko kynsiongelmat juuri kilpirauhasvaivasta.

        Vastaanpa tuohon toiseenkin kommenttiin tässä samalla. Nuo arvot ovat kyllä minulle kohdallaan, koska jos Tsh nousee lähelle yhtäkin, vajaatoiminnan oireet tulee heti takaisin. Tampereella on aikoinaan endogrinologin kanssa nämä minulle sopivat arvot hyväksi havaittu. Sanoi vielä, että viitearvot on viitearvoja, potilaan oma olo ratkaisee ei numerot kokeissa.


    • Anonyymi

      Liikatoiminnan oireita. Vähennä tyroksiinia vähän ja mieti oloa parin kolmen viikon päästä. Ehkä sait verenpainelääkkeet turhaan.
      Nuo kilpirauhasarvot ovat niin yksilöllisiä.

    • Anonyymi

      Itsekin kävelen ainakin 10 km päivittäin joskus ja helposti paljon, paljon enemmän. Haluan oikeasti liikkua koko ajan. Olen kanssa eläkkeellä ja kunto vaan paranee. Mikä on ylikunto. Haluan pysyä hyvässä kunnossa ja vedän josku maratoneja. Olen myös miettinyt oliskohan minulla kilpirauhasen liikatoimintaa, kun lähtee houksia aika paljon. Onko se helppomselvittää? Entä väsyttääkö se kääkitys. Olen niin tyytyväinen kun nykyään ei väsytä koskaan paitsi klo 24 ja sitten nukunkin kuin tukki.

      • Anonyymi

        Sorry tuli vähän kirj virheitä. Ei houksia vaan hiuksia ym...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe