Tässä mökin terassilla katselen kovaa vauhtia pimeässä ajavia pienveneitä. En usko, että noissa veneissä, joissa on pelkkä mastovalo olevan tutkaa. Ts. tuurilla menevät.
Itse en uskalla pimeässä ajaa plaanissa, mutta aika moni näyttää uskaltavan... Tekisi mieli sanoa, että vastuutonta, mutta kysynkin, että mikä saa ajamaan pimeässä lujaa?
Ajo näkyvyyden ollessa rajoitettu
60
336
Vastaukset
- Anonyymi
Jospa ne tietävät missä ovat ja luottavat siihen että siellä muillakin on vähintään se mastovalo? Eihän pimeällä saa veneellä liikkua ilman asian mukaisia valoja ja jos liikkuu niin sitä suuremmalla syyllä varmistaa ettei jää alle.
- Anonyymi
Kiire mökille. Välillä noilla mökki urpoilla ei ole edes ole tuota yhtäkään tuikkua, plotterin valo hieman kajastaa taakse päin.
- Anonyymi
Ja monasti näkee veneitä, jossa pelkät punaiset ja vihreät kulkuvalot päällä. Valkoinen masto- tai erillisvalot puuttuvat kokonaan.
Tiedoksi tällaisille veneilijöille, että eteenpäin teillä on purjealuksen valot ja taaksepäin ei mitään. Melko turvatonta siis. - Anonyymi
Tuollaiset nopeudet ilman tutkaa on myös 100% vastoin meriteiden sääntöjä, koska hallittava nopeus ylittyy reilusti. Kuka voi luottaa, että vastaa ei tule toista valotonta alusta, usein huomannut purjeveneiden valaistusten ontuvan jostakin syystä pimeässä, joka akkujn säästö, piheys tai home skandissa jossain hapettumia.
Miksi valot eivät kuulu katsastukseen?- Anonyymi
"Miksi valot eivät kuulu katsastukseen?"
Kuuluvathan ne katsastukseen, ihan niin kuin autoissa.
Mutta mitä se auttaa, jos niitä valoja ei vaan älyä tai osaa käyttää oikein?
- Anonyymi
Avovene on pimeässä turvallisempi kuin kajuutallinen vene. Likaiset ja peilaavt ikkunat haittaavat näkemistä ja kuulemista. Tämän takia ajan takahyttivenellä pimeässä aina ovi auki. Tähän aikaan vuodesta iso vene on jo ylhäällä ja käyn mökkisaressa pienellä avoveneellä, eikä kyllä tulisi mieleenkään ajaa plaanissa.
Olen kyllä ihmetellyt, että aika moni ajaa pimeässä todella lujaa. Meressä kelluu usein muutakin kuin veneitä. Ajelehtivista uppotukeista laitureihin. Ei niitä näe uppoumanopeudellakaan, mutta vahingot jäävät törmäyksessä pienemmiksi.- Anonyymi
Olin tässä joku päivä sitten merellä hitaalla matkaveneellä yöaikaan liikkeellä, ja pari urpoa näin minäkin kun paineli 20-30 solmua keskellä mustaa horisonttia pelkkä motonetin 20 euron valkoinen valo päällä. Ihailtavaa hulluutta. Itselle tuli aivan riittävästi jännitystä jo uppoumavauhtia ajosta, eikä olisi tullut mieleenkään ajaa lujempaa vaikka olisi ollut kuinka seinätön ja ikkunaton vene käytössä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olin tässä joku päivä sitten merellä hitaalla matkaveneellä yöaikaan liikkeellä, ja pari urpoa näin minäkin kun paineli 20-30 solmua keskellä mustaa horisonttia pelkkä motonetin 20 euron valkoinen valo päällä. Ihailtavaa hulluutta. Itselle tuli aivan riittävästi jännitystä jo uppoumavauhtia ajosta, eikä olisi tullut mieleenkään ajaa lujempaa vaikka olisi ollut kuinka seinätön ja ikkunaton vene käytössä.
Toisten rutiinihommat voivat olla joillekin suurta jännitystä ja seikkailua... :))))
- Anonyymi
Opin jo vuosia sitten, että ainoa paikka, josta näkyvyyttä voi arvioida, on se, missä kippari on.
Kun et sitä maakrapuna tiedä, niin kerrotaan sinulle ettei vemeen valot ole sitä varten, että ne auttavat näkemään vaan näkymään muille.
Pimeälläkin näkee erinomaisesti, kun silmät tottuvat. Auton ajovaloista on merellä vain haittaa.
Pyydä päästä sieltä terassilta joskus veneen kyytiin.- Anonyymi
Epäilemättä silmät tottuvat pimeään, erinomaisesti et voi väittää näkeväsi. En ymmärrä pointtiasi auton ajovaloista, mitä se kuuluu veneilyyn ? Veneillessä ei saa edes valonheitintä pitää päällä kuin hetkittäin kohdetta hakiessa, mitään ajovaloja ei voi eikä saa pitää päällä. Ei ole näköjään sinulla kuten ei minullakaan suurempaa kokemusta käytännön veneilystä pimeässä, mutta minulla sentään puolen vuoden verran Hästö-Busön yhteysaluksen ajamisesta säässä kuin säässä...
- Anonyymi
Jopas oli tyhmä kommentti. Lokakuussa pilvisellä ja sateisella merellä ei kyllä erota muuta kuin valaistut merimerkit ja muiden alusten valot. Jos meressä kelluu jotain muuta romua, niin päin menee varmasti. Varsinkin jos jostain kajuutasta tähystät. Jo vähäisessäkin kuutamossa pystyt havaitsemaan aallot ja sen myötä meressä kelluvan myrskyn irroittaman laiturin tms.
Tiedän, mistä puhun. Olen liikkunut pimeällä merellä vuosikymmenet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jopas oli tyhmä kommentti. Lokakuussa pilvisellä ja sateisella merellä ei kyllä erota muuta kuin valaistut merimerkit ja muiden alusten valot. Jos meressä kelluu jotain muuta romua, niin päin menee varmasti. Varsinkin jos jostain kajuutasta tähystät. Jo vähäisessäkin kuutamossa pystyt havaitsemaan aallot ja sen myötä meressä kelluvan myrskyn irroittaman laiturin tms.
Tiedän, mistä puhun. Olen liikkunut pimeällä merellä vuosikymmenet.Minä näen erinomaisesti sen, minkä pitääkin.
Pimeys ei ole ongelma, sumu tai sade on eri asia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä näen erinomaisesti sen, minkä pitääkin.
Pimeys ei ole ongelma, sumu tai sade on eri asia.Jos liikkuu pelkästään lähivesillä, niin jo kaupungin valojen kajo usein auttaa näkemistä, mutta vähän kauempana et luultavasti näkisi edes kelluvaa merikonttia
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikkuu pelkästään lähivesillä, niin jo kaupungin valojen kajo usein auttaa näkemistä, mutta vähän kauempana et luultavasti näkisi edes kelluvaa merikonttia
Pimeässä ole koskaan ihan pimeää. Mitä vähemmän muita valoja, sitä paremmin saaret ym. erottuvat ja tietenkin loistot ym.
Hassua, miten kaupunkijuntit luulevat tietävänsä kaiken :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos liikkuu pelkästään lähivesillä, niin jo kaupungin valojen kajo usein auttaa näkemistä, mutta vähän kauempana et luultavasti näkisi edes kelluvaa merikonttia
Minkä kaupungin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pimeässä ole koskaan ihan pimeää. Mitä vähemmän muita valoja, sitä paremmin saaret ym. erottuvat ja tietenkin loistot ym.
Hassua, miten kaupunkijuntit luulevat tietävänsä kaiken :)Näin on, itse ajan aina silmät kiinni, kun muistan reitin ulkoa, joskus annan merikoiran ajaa, jos oon kaupunkissa kaljotellu.
- Anonyymi
Koska pimeällä jokaisessa kulussa tai ankkuroituneena olevassa aluksessa on oltava lain määräämät valot, ei kovaa ajaminen ole tässä suhteessa kummoinen riski kun jokainen noudattaa sääntöjä. Vedessä mahdollisesti oleviin kohteisiin (uppotukki, hirvi jne) osuminen on mahdollista, mutta kovasti harvinaista. Itseni ei ole tarvinnut päiväsaikaankaan koskaan väistää mitään vedessä kelluvaa rojua tms. sen 15 vuoden aikana kun on saarimökille ajettu. En pidä merikontin ilmestymistä saaristoreitillemme kovin todennäköisenä. Toki kuskin pitää pystyä pysyttelemään selvillä vesillä joko plotterin, tutkan tai hennon valonkajon ja vesien tuntemuksen avulla. Jokainen punnitsee itse plaaninopeuden hyödyt ja riskit, ei rannalla ihmettelevä.
- Anonyymi
Sitä uppotukkia on vaikea erottaa aallokosta edes kirkkaalla ilmalla.
- Anonyymi
Niinhän se on. Meillä on jokaisella oma riskinottokyky ja elämä. Ei kaikki tupakoijat sairastu keuhkosypäänkään, joten miksi se olisin juuri minä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se on. Meillä on jokaisella oma riskinottokyky ja elämä. Ei kaikki tupakoijat sairastu keuhkosypäänkään, joten miksi se olisin juuri minä
Jotkut kuolee nälkään, kun menee niin hitaasti ja varovaisesti kauppaan
- Anonyymi
Vuosittain ajelen 2300-3000 mailia useasti on merimerkit hieman eri paikassa, kun plotterissa johtuen niiden asennus toleranssista, joten valottomat viitat voivat olla riski. Tietysti jos suhaat yksinkertaista väylää esim. Mökille, niin tunnet väylän ja sen poikkeamat.
Minusta tutka antaa ainoastaan riittävää turvaa pimeä ajoon, ei voi luotta, että kaikilla olisi lain määräämät valot kunnossa. Lisäksi valottomat tai muuten huonosti merkityt kalapyydykset ovat riesa varsinkin ammatikalastus (ei Suomessa). Uppotukkeja on vaikea nähdä ja joskus ne ovat tosiaa hieman veden alla,
Meriteiden säännöt antavat ohjeet määritellä turvallisen nopeuden joka säähän, suurin osa mökkiläisistä ja muista busteri tyypeistä tuskin on koskaan kuullutkaan tällaisesta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosittain ajelen 2300-3000 mailia useasti on merimerkit hieman eri paikassa, kun plotterissa johtuen niiden asennus toleranssista, joten valottomat viitat voivat olla riski. Tietysti jos suhaat yksinkertaista väylää esim. Mökille, niin tunnet väylän ja sen poikkeamat.
Minusta tutka antaa ainoastaan riittävää turvaa pimeä ajoon, ei voi luotta, että kaikilla olisi lain määräämät valot kunnossa. Lisäksi valottomat tai muuten huonosti merkityt kalapyydykset ovat riesa varsinkin ammatikalastus (ei Suomessa). Uppotukkeja on vaikea nähdä ja joskus ne ovat tosiaa hieman veden alla,
Meriteiden säännöt antavat ohjeet määritellä turvallisen nopeuden joka säähän, suurin osa mökkiläisistä ja muista busteri tyypeistä tuskin on koskaan kuullutkaan tällaisesta.Minun mielestäni nopeus ei ole turvallisuusongelma koska pelkästään nopeudesta johtuvia onnettomuuksia on hyvin vähän. Tulee mieleen vain yksi, joka oli hiljattain lehdissä ja siinäkin ajettiin aaltoon liian kovaa ja matkustajat satuttivat itsensä - ja tietenkin Pokerrun.
Jos nopeus olisimerkittävä vaaratekijä, meillä olisi siitä johtuvia onnettomuuksia. Sama kääntäen, jos se ei ole ongelma, ei ole onnettomuuksia.
Muutenkin nopeudesta puhuminen vesillä on omituista koska harva vene menee edes 60 km/h ja näkyvyyttä on usein satoja metrejä tai jopa kilometrejä. Ihmisen reaktioaika ja veneen väistöominaisuudet eivät ole lähelläkään rajoja edes sillä busterilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestäni nopeus ei ole turvallisuusongelma koska pelkästään nopeudesta johtuvia onnettomuuksia on hyvin vähän. Tulee mieleen vain yksi, joka oli hiljattain lehdissä ja siinäkin ajettiin aaltoon liian kovaa ja matkustajat satuttivat itsensä - ja tietenkin Pokerrun.
Jos nopeus olisimerkittävä vaaratekijä, meillä olisi siitä johtuvia onnettomuuksia. Sama kääntäen, jos se ei ole ongelma, ei ole onnettomuuksia.
Muutenkin nopeudesta puhuminen vesillä on omituista koska harva vene menee edes 60 km/h ja näkyvyyttä on usein satoja metrejä tai jopa kilometrejä. Ihmisen reaktioaika ja veneen väistöominaisuudet eivät ole lähelläkään rajoja edes sillä busterilla.Harvan mielestä 120 km/h on liian suuri nopeus, vaikka kaista on vain 4m leveä.
Miten se pää menee niin sekaisin vesillä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuosittain ajelen 2300-3000 mailia useasti on merimerkit hieman eri paikassa, kun plotterissa johtuen niiden asennus toleranssista, joten valottomat viitat voivat olla riski. Tietysti jos suhaat yksinkertaista väylää esim. Mökille, niin tunnet väylän ja sen poikkeamat.
Minusta tutka antaa ainoastaan riittävää turvaa pimeä ajoon, ei voi luotta, että kaikilla olisi lain määräämät valot kunnossa. Lisäksi valottomat tai muuten huonosti merkityt kalapyydykset ovat riesa varsinkin ammatikalastus (ei Suomessa). Uppotukkeja on vaikea nähdä ja joskus ne ovat tosiaa hieman veden alla,
Meriteiden säännöt antavat ohjeet määritellä turvallisen nopeuden joka säähän, suurin osa mökkiläisistä ja muista busteri tyypeistä tuskin on koskaan kuullutkaan tällaisesta.Ei tutka riitä. Ei näy uppotukit, uimarit, melojat, verkot jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tutka riitä. Ei näy uppotukit, uimarit, melojat, verkot jne.
Näin on. Kaikki pimeällä tapahtuva meriliikenne on yksiselitteisesti kiellettävä kaikkialla maailmassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tutka riitä. Ei näy uppotukit, uimarit, melojat, verkot jne.
Uimarit ja melojat tuskin ovat pimeässä tai sumussa liikkeellä, uppotukit ja verkot menevät kölin alta "pitkäkölinen" moottorivene, lisäksi verkkojen varalla köysileikkuri ambasadör joka jauhaa poikki monenmoiset materiaalit.
Kyllä asiallisesti merkityt verkonmerkjt näkyvät tutkassa ja melojat myös, uimareista ei havaintoa, mutta joutsenet näkyy aina ja pienemmätkin vesilintumme useinmiten.
- Anonyymi
Sohvalta on helppo päteä ja ajaa kovaa pimeässä, mutta onhan se tosiasia, että nuo pimeässä kaahaavat ovat suurin osa sisämaasta merelle kalastamaan tulleita. Aamulla kiire merelle ja illalla kiire kotiin. Nämä sankarit eivät yleensä ole kuulleetkaan meriteiden säännöistä.
- Anonyymi
Sinä taas et ole koskaan ollut merellä. Olet se wannabe veneilijä, joka yrittää päteä ja kirjoittelee yksinään trolleja.
Olet siis huonompi kuin ne, jotka eivät ole edes käyneet veneessä.
- Anonyymi
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000007620928.html
Merellä kelluu kaikenlaista tavaraa... Niin myös meidän kotivesillä.- Anonyymi
Joo, noita kontteja kelluu tuolla mökkiläisten, jotka tässä ketjussa teilattiin, "koti" vesillä ihan kuin muurahaisia!Itämeren alueellakin miljoonia!
- Anonyymi
Jos näkyvyys on hyvä niin pimeällä merellä kyllä näkee. Se on eri asia katsoa valosaasteen seasta pimeälle merelle kuin olla siellä.
- Anonyymi
Niitä pimeässä näkijöitä näkyy merellä liikkuvan aika haipakkaa... Saapa nähdä, kauanko menee siihen kun joku löytää sen kelluvan kontin tai betoniponttoonilaiturin eteensä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä pimeässä näkijöitä näkyy merellä liikkuvan aika haipakkaa... Saapa nähdä, kauanko menee siihen kun joku löytää sen kelluvan kontin tai betoniponttoonilaiturin eteensä...
Voihan ajatella käänteisesti että kauanko on kotivesillä mennyt että kukaan ei sitä konttia ole eteensä löytänyt? Merikontti on kuitenkin jo yli 60 vuotta vanha keksintö. Vai onko uhka juuri nyt jotenkin erityisen suuri? Onko jostain karannut kontteja mereen kellumaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niitä pimeässä näkijöitä näkyy merellä liikkuvan aika haipakkaa... Saapa nähdä, kauanko menee siihen kun joku löytää sen kelluvan kontin tai betoniponttoonilaiturin eteensä...
Sulla on tullut ikä vastaan. Näkö ei ole entisensä.
Se, mikä sulle on umpipimeää, on toiselle vain hämärää.
Älä väheksy muita, sinä et ole maailman paras missään etkä muutenkaan auktoriteetti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla on tullut ikä vastaan. Näkö ei ole entisensä.
Se, mikä sulle on umpipimeää, on toiselle vain hämärää.
Älä väheksy muita, sinä et ole maailman paras missään etkä muutenkaan auktoriteetti.Tulin juuri tihkusateiselta mereltä majapaikkaan. Ei täältä erota kyllä muuta kuin valaistut kohteet ilman tutkaa tai lämpökameraa. Kirjoitetaan täällä, mitä kirjoitetaan.
Kesällä on yöllä hämärää, mutta marraskuussa on yöllä useimmiten pimeää. Uhkarohkeat kalamiehet täällä korkeintaan ilman tutkaa kaahailevat. Eivät työkseen täällä olevat ota turhia riskejä. - Anonyymi
Näin on... paitsi että pimeällä näkyvyys ei koskaan ole hyvä. Ikään katsomatta, pimeässä ei ihminen näe hyvin. Hämärässä näkee riittävästi, ehkä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin juuri tihkusateiselta mereltä majapaikkaan. Ei täältä erota kyllä muuta kuin valaistut kohteet ilman tutkaa tai lämpökameraa. Kirjoitetaan täällä, mitä kirjoitetaan.
Kesällä on yöllä hämärää, mutta marraskuussa on yöllä useimmiten pimeää. Uhkarohkeat kalamiehet täällä korkeintaan ilman tutkaa kaahailevat. Eivät työkseen täällä olevat ota turhia riskejä.Näkyikö tutkassa kontteja? Tai muuta kelluvaa valaisematonta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan ajatella käänteisesti että kauanko on kotivesillä mennyt että kukaan ei sitä konttia ole eteensä löytänyt? Merikontti on kuitenkin jo yli 60 vuotta vanha keksintö. Vai onko uhka juuri nyt jotenkin erityisen suuri? Onko jostain karannut kontteja mereen kellumaan?
Täällä varmaan kelluvien konttien tiheys on pienempi kuin Keski-Euroopassa, mutta aivan varmasti täällä on irtipäässeitä laitureita enemmän.
Jo uppotukkikin tekee pahaa jälkeä, jos siihen ajaa tarpeeksi lujaa, eikä sellaiset varmasti näy edes tutkassakaan. En ymmärrä, miksi huviveneellä ylipäätänsä pitäisi ajaa pimeässä lujaa. Mielestäni liukuun lähtö pimeässä tarkoittaa tarpeetonta riskinottoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on... paitsi että pimeällä näkyvyys ei koskaan ole hyvä. Ikään katsomatta, pimeässä ei ihminen näe hyvin. Hämärässä näkee riittävästi, ehkä.
Hyvin siellä näkee vielä nyt marraskuussa jos näkyvyys on muutoin hyvä ja ei pilaa näkyvyyttä mittarivaloilla, plotterilla tai muilla veneen omilla valoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin siellä näkee vielä nyt marraskuussa jos näkyvyys on muutoin hyvä ja ei pilaa näkyvyyttä mittarivaloilla, plotterilla tai muilla veneen omilla valoilla.
Jos olisin narsisti, vaatisin viestejä pois
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkyikö tutkassa kontteja? Tai muuta kelluvaa valaisematonta?
Ei kun se tutka on säädetty niin ettei merilinnut ja muut pikkuroskat häiritse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin siellä näkee vielä nyt marraskuussa jos näkyvyys on muutoin hyvä ja ei pilaa näkyvyyttä mittarivaloilla, plotterilla tai muilla veneen omilla valoilla.
Joo, päivällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, päivällä.
Me nuoremmat näemme myös yöllä, jos ei paljoa sada tai jos ei ole sumua.
Koskaan ei ole niin pimeää ettei näe. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me nuoremmat näemme myös yöllä, jos ei paljoa sada tai jos ei ole sumua.
Koskaan ei ole niin pimeää ettei näe.Kuinka moni palstan korskujista on oikeasti ajanut merellä marraskuisena sadeyönä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Me nuoremmat näemme myös yöllä, jos ei paljoa sada tai jos ei ole sumua.
Koskaan ei ole niin pimeää ettei näe.Nuoret ja kokemattomat huutelee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulin juuri tihkusateiselta mereltä majapaikkaan. Ei täältä erota kyllä muuta kuin valaistut kohteet ilman tutkaa tai lämpökameraa. Kirjoitetaan täällä, mitä kirjoitetaan.
Kesällä on yöllä hämärää, mutta marraskuussa on yöllä useimmiten pimeää. Uhkarohkeat kalamiehet täällä korkeintaan ilman tutkaa kaahailevat. Eivät työkseen täällä olevat ota turhia riskejä.Järkipuhetta. Työssä ei riskeerata turhaan, niin työt eivät jää tekemättä kokonaan.
Siitäkin olen samaa mieltä, että vetouistelu on niin järjetön laji, että pitäisi kieltää lailla. Ensinnäkin saalis onjärjettömän pieni suhteessa satsauksiin ja lisäks laji on tuonut merelle järjettömästi käyttäytyvää porukkaa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuoret ja kokemattomat huutelee.
Seniilit selittää :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seniilit selittää :D
noh kölvi, miten paljon liikut veneelläsi marraskuisina öinä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
noh kölvi, miten paljon liikut veneelläsi marraskuisina öinä?
Äälä on pimeää jo 16:00. Ainakin kun on näin pilvistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
noh kölvi, miten paljon liikut veneelläsi marraskuisina öinä?
En yöllä varmaan yhtään.
Pimeällä kylläkin viikoittain. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En yöllä varmaan yhtään.
Pimeällä kylläkin viikoittain.Joo mullakin on yksi mökki Viiligissä ..200m. ajelen vaikka laput silmillä.
Mutta kun lähden esim. Sipoo ulkosaarelleni tahi Nauvosya pohjoiseen olevalle mökilleni sateisena marraskuun yönä on tilanne toinen.. vai mitä wanne be? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mullakin on yksi mökki Viiligissä ..200m. ajelen vaikka laput silmillä.
Mutta kun lähden esim. Sipoo ulkosaarelleni tahi Nauvosya pohjoiseen olevalle mökilleni sateisena marraskuun yönä on tilanne toinen.. vai mitä wanne be?Ja Nauvosta pohjoiseen on valoisampaa kuin Nauvosta etelään. Turku ympäristöineen levittää valosaastetta aika pitkälle sopivissa olosuhteissa missä tähtitaivas ei näy. Pääkaupunkiseudusta puhumattakaan. Täysikuun aikaan pilvettömällä kelillä näkee kulkea kaikkialla mutta ei silloinkaan ajeta 30 solmua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mullakin on yksi mökki Viiligissä ..200m. ajelen vaikka laput silmillä.
Mutta kun lähden esim. Sipoo ulkosaarelleni tahi Nauvosya pohjoiseen olevalle mökilleni sateisena marraskuun yönä on tilanne toinen.. vai mitä wanne be?Mitä vähemmän valosaastetta, sitä paremmin näkee.
Nuori silmä tottuu nopeasti.
Miksi sinä et vain usko, että jotkut näkee ja toiset ei?
Onko kunniakysymys, wannabee?
- Anonyymi
Hyvin tulee esille, minkälaisella elämänkokemuksella ja älyllä ovat varustettu ne tyypit, jotka ajelevat plaanissa sysimustalla kelillä.
Tekis mieli lisätä, Busterilla.- Anonyymi
Malliesimerkki tältä syksyltä: Peräkoppisessa peltiveneessä väkeä kuin pipoa, rantautuvat ravintolan laituriin, kopin ovi jää auki ja liivit sun muut rensselit levälleen avotilaan kun suuntaavat ravintolaan. Ravintolasta tullessaan itkevät kun kaikki on sateen jäljiltä märkää (sataa edelleen), mutta plaanisssa häipyvät yön pimeyteen. Avoveneessä sentään ehkä näkisi jotain ellei sada. Märkänä koppiveneessä ikkunat huurussa sateella pimeässä... varmasti turvallisinta paahtaa plotterin varassa kotiin mahdollisimman lujaa ettei ehdi jäämään kenenkään alle.
- Anonyymi
Sieltä mökin laiturilta näkee huonommin merelle kuin mereltä mökin laiturille, silmät sopeutuu, paitsi kun ikää tulee hämäränäkö heikkenee. Näkyvyys veneestä pimeällä on myös helppo kokemattoman veneilijän pilata pitämällä mittarivaloja, tms, jopa sisävaloja ohjaamossa päällä. Jos oma kokemus on se, että pimeällä ajo ei luonnista on helppo yleistää. Merellä kyllä näkee pimeälläkin jos olosuhteet on muuten hyvät, jos ei näe on vika useimmiten omassa itsessä.
- Anonyymi
Joo, väyliä pitkin on helppo navigoida, mutta väylien ulkopuolella riskialtista puuhaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, väyliä pitkin on helppo navigoida, mutta väylien ulkopuolella riskialtista puuhaa.
Tuntemattomilla vesillä on aina riskaapelia. Sillä ei ole niin väliä onko väylä merkitty vai ainoastaan omassa tiedossa.
- Anonyymi
Tällaisina öinä on kyllä niin pimeää, että me ainakin joudumme ajamaan rantoja pitkin tehokkalla taskulampulla paikkoja tunnistaen. Vene on kyllä max 7 solmua kulkeva, niin ei tule hinkua vetää plaanissa...
Venessä on vanha halogenihakuvalo, mutta hyvässä LED taskulampussa näyttää olevan nykyaikana enemmän hönkää ja muutenkin näppärämpi.- Anonyymi
Minä ajelen rantoja vältellen. Kukin taaplaa tyylillään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132300Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831575- 531482
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1381203Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2271074- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61821