Kiinalaisten elintavat?

päivänsäde

Tietääkö kukaan kiinalaisten elintavoista? ruokatavoista, puhetyylistä jne. tai jotain osoitetta? etsin googlella, ei löytynyt. Kaikki tiedot on tarpeen !! Tai kerro jotain muuta kiinan kulttuurista..?

29

4767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niisku

      Ovat kovia räkimään, mälli lentää vaikka ravintolan pöydässä. Töykeitä. Ahneita. Ei paljon hyvää sanottavaa.

      • QWD

        Minkälaisissa ravintololoissa(räkälöissä) olet oikein syönyt? Itse olen syönyt noin kymmenessä ravintolassa Pekingissä, eikä kukaan ole niissä syljeskellyt. Räkimistä harrastavat jotkut maaseudulta tulleet(kadulla), kaupunkilaiset eivät sitä tee.


      • Shanghaista

        olitpa missa maassa tahansa. Mina olen ainakin syonyt sellaisissa paikoissa, missa paikalliset osaavat jopa kayttaa veista ja haarukkaa ja punaviini maistuu yhta paljon kuin meille lansimaalaisillekin :-)


      • Uunin pankollasi
        Shanghaista kirjoitti:

        olitpa missa maassa tahansa. Mina olen ainakin syonyt sellaisissa paikoissa, missa paikalliset osaavat jopa kayttaa veista ja haarukkaa ja punaviini maistuu yhta paljon kuin meille lansimaalaisillekin :-)

        Olin minäkin Shanghaissa ja onneksi en törmännyt kiinalaisiin, jotka olisivat 'osanneet syödä veitsellä ja haarukalla'.

        Poistaako länsimaiset alkoholitottumukset ja ruokailuvälineet mielestäsi junttiuden. Sinähän se vasta aito juntti olet!!!! Kai opetat kiinalaisille myös suomalaisen anteeksipyynnön: oho tai selän näyttö.


      • Pekka

        Kyllähän Kiinalaiset on paljon fiksumpaa porukkaa mitä suomalaiset, ei voi kuin ihmetellä kommenttiasi.


      • Shanghaista
        Uunin pankollasi kirjoitti:

        Olin minäkin Shanghaissa ja onneksi en törmännyt kiinalaisiin, jotka olisivat 'osanneet syödä veitsellä ja haarukalla'.

        Poistaako länsimaiset alkoholitottumukset ja ruokailuvälineet mielestäsi junttiuden. Sinähän se vasta aito juntti olet!!!! Kai opetat kiinalaisille myös suomalaisen anteeksipyynnön: oho tai selän näyttö.

        No, jokainen hakee nakojaan kaltaistaan seuraa :-). Mina viihdyn mielummin koulutettujen ja fiksujen ihmisten seurassa, sina saat hakea sinne uunin pankollesi ihan sellaista seuraa kuin haluat.

        Ja, kiinalaiset eivat sano kadulla toniessaan anteeksi, millaanlailla.

        Ja, lattialle/kadulle syljeskely on aina junttimaista, maasta ja henkiloista riippumatta.


      • Pekka
        Shanghaista kirjoitti:

        No, jokainen hakee nakojaan kaltaistaan seuraa :-). Mina viihdyn mielummin koulutettujen ja fiksujen ihmisten seurassa, sina saat hakea sinne uunin pankollesi ihan sellaista seuraa kuin haluat.

        Ja, kiinalaiset eivat sano kadulla toniessaan anteeksi, millaanlailla.

        Ja, lattialle/kadulle syljeskely on aina junttimaista, maasta ja henkiloista riippumatta.

        Sinä et vaikuta kovin fiksulta henkilöltä, se kyllä täytyy sanoa. Taidat olla vain näitä tavallisia häiriköitä, jotka yrittävät saada riitaa aikaiseksi.

        Itse vierailessani Kiinassa en nähnyt kenenkään syljeskelevä kadulle tai lattioille.

        Minua ei myöskään tönitty missään, vaikka liikuin välillä aika ruuhkaisessakin Nanjigissa.


      • Jiipee
        Pekka kirjoitti:

        Kyllähän Kiinalaiset on paljon fiksumpaa porukkaa mitä suomalaiset, ei voi kuin ihmetellä kommenttiasi.

        No joo, mita tohon nyt sanois, oon asunu taalla 4kk ja seuraavanlaisia huomioita kiinalaisista,tiia sitten vertailua suomalaisiin.
        -huutaa puhuessa, ruoka suussa, etc.
        -ei kay suihkussa,osa haisee, perus kiinalaiselle 1krt/vko pesu on tarpeeksi, ei deodoranttia,hammasharjaa.(kiinalaiskavereiden kertomaa)
        -tonii, tuuppii ja etuilee.usein.varsinkin jos paljon jengia.kyynarpaalla on kayttoa.
        -rakii paljon (ei ravintoloissa)
        -ilman perussanastoa toimeentulo vahan vaikeampaa
        -monessa asiassa tyhmempia kuin eurooppalaiset, omaan kulttuuriimme verrattuna
        -auttaa mielellaan
        -ei varasta
        -ei osaa toimia yksilona
        -monen asian samaan aikaan hoito taysin mahdotonta
        -liikenne on anarkiaa
        -maailmankuva erilainen kommunismiaivopesun takia

        eipa muuta, tollaset on tullu mieleen lahioelamaa viettaessa.


      • Pekka
        Jiipee kirjoitti:

        No joo, mita tohon nyt sanois, oon asunu taalla 4kk ja seuraavanlaisia huomioita kiinalaisista,tiia sitten vertailua suomalaisiin.
        -huutaa puhuessa, ruoka suussa, etc.
        -ei kay suihkussa,osa haisee, perus kiinalaiselle 1krt/vko pesu on tarpeeksi, ei deodoranttia,hammasharjaa.(kiinalaiskavereiden kertomaa)
        -tonii, tuuppii ja etuilee.usein.varsinkin jos paljon jengia.kyynarpaalla on kayttoa.
        -rakii paljon (ei ravintoloissa)
        -ilman perussanastoa toimeentulo vahan vaikeampaa
        -monessa asiassa tyhmempia kuin eurooppalaiset, omaan kulttuuriimme verrattuna
        -auttaa mielellaan
        -ei varasta
        -ei osaa toimia yksilona
        -monen asian samaan aikaan hoito taysin mahdotonta
        -liikenne on anarkiaa
        -maailmankuva erilainen kommunismiaivopesun takia

        eipa muuta, tollaset on tullu mieleen lahioelamaa viettaessa.

        Minä kyllä tiedän nämä Kiinan asiat, sillä veljeni vaimo on Kiinalainen, joten mene vain puhumaan kökköä johonkin muualle.


      • Shanghaista
        Pekka kirjoitti:

        Sinä et vaikuta kovin fiksulta henkilöltä, se kyllä täytyy sanoa. Taidat olla vain näitä tavallisia häiriköitä, jotka yrittävät saada riitaa aikaiseksi.

        Itse vierailessani Kiinassa en nähnyt kenenkään syljeskelevä kadulle tai lattioille.

        Minua ei myöskään tönitty missään, vaikka liikuin välillä aika ruuhkaisessakin Nanjigissa.

        Pekka, olen asunut Kiinassa 5 vuotta, joten tiedan erittain hyvin, millaista porukkaa taalla on. Katutungoksessa ihmise tonivat, olipa maa mika tahansa, myos Suomessa. Anteeksi pyytaa harva, koska miljoonakaupungissa aikaa ei muuhun riittaisikaan kuin anteeksipyytelyyn.

        Ja, jos et todellakaan ole nahnyt kenenkaan sylkevan lattialle tai kadulle Kiinassa, olet ollut onnekas. Mina naen ja kuulen sita joka paiva, kun vaan astun ovesta ulos :-). Tosin, harvemmin kuin 5 v sitten, valistus (ja SARS) ovat kai saaneet muutosta aikaan.

        Oman viestini perustarkoitus oli se, etta koulutustaso TASSA MAASSA on suoraan verrannollinen ihmisten kayttaytymiseen. Kulttuurieroja on vain siedettava, tassa maassa esim. tama sylkeminen on suurkaupunkien ulkopuolella valitettavan yleista. Se kuuluu kiinalaiseen perususkomukseen, etta limat pitaa saada kehosta ulos, koska muuten niista on siella haittaa.

        Itse en halua kuunnella enka katsella syljeskelya, minusta se on etovaa ja epahygienista. Jos se tekee minusta "ei-fiksun" ihmisen, niin ihan vapaasti :-)

        Olenpa nahnyt yhden kuntosalin kiinalaisen asiakkaan sylkaisevan paikan laittialle, oli kokolattiamattoa. Silloin kavin ystavallisesti huomauttamassa, etta tuo ei ole hirvean hygieenista.

        Ja, mina saan riitaa aikaiseksi? no, tuo oli ensimmainen kerta, kun tuon olen kuullut :-) Lahinna arsyttaa nama "kavin Kiinassa viikon turistimatkalla, tiedan maasta kaiken" kirjottelijat. Turistimatkalla silmat ei nae ja korvat eivat kuule kaikkea, koska on niin paljon uutta ja mielenkiintoista. Antaa ajan vahan kulua, niin silmatkin alkavat avautua ja korvatkin kuulla vahan muuta :-)


      • Shanghaista
        Pekka kirjoitti:

        Minä kyllä tiedän nämä Kiinan asiat, sillä veljeni vaimo on Kiinalainen, joten mene vain puhumaan kökköä johonkin muualle.

        Pekka, kiinalaisista viela noin 80% on "maalaisia". En tietenkaan tieda, mutta luulisin, etta veljesi vaimo on koulutettu, tai edes kouluja kaynyt ihminen. Sellaiset kiinalaiset ovat ihan eri planeetalta kuin maalla asuvat, hadin tuskin luku/kirjoitustaitoiset kiinalaiset. Kadulla kavellessa tormaa naihin 80% edustajiin enemman kuin tahan 20% koulutettuun porukkaan. Sen takia meidan kuva kiinalaisista on viela se mika se on.

        Kute JiiPee sanoi, kiinalaisissa on paljon hyviakin ominaisuuksia. Auttavat mielellaan (varsinkin ulkomaalaista), juttelevat mielellaan kiinaa osaavan ulkomaalaisen kanssa, kehuvat ja kannustavat puhumaan kiinaa, ovat ystavallisia, kun heidan kanssaan on tekemisissa, todella ahkeria tekemaan toita (vrt. jotkut suomalaiset).

        Kaiken lisaksi kiinalainen ruoka on todella hyvaa. Maalla on mielenkiintoinen ja rikas historia. Musiikki on myos mielenkiintoista, hyvin erilaista kuin eurooppalainen musiikki.

        Jokaisella kolikolla on kaksi puolta ja se reunakin.


      • vaaleanpunaiset lasit
        Pekka kirjoitti:

        Minä kyllä tiedän nämä Kiinan asiat, sillä veljeni vaimo on Kiinalainen, joten mene vain puhumaan kökköä johonkin muualle.

        Näyttää Pekka-pojalla olleen Nanjigin vai oliskohan ollut Nanjingin vierailulla aika vaaleanpunaiset lasit päässään, kun ei ole räkimistä ja tönimistä kokenut/nähnyt. Kannattaisi kuitenkin viipyä Kiinassa hieman pidempään ennen kuin on asiantuntija tän maan asioissa. Räkiminen on jokapäiväistä, ärsyttävät "Halou"-huutelut, tönimiset, etuilut jne.
        Mutta paljon myös ihania asioita kuten ruoka, mielenkiintoinen kieli, ystävälliset ihmiset jne. Uteliaisuus ulkomaalaisia kohtaan on vielä onneksi ystävällisen kiinnostunutta ja erittäin harvoin kuulee rasistisia kommentteja vaikka niitäkin välillä. Joskus olisi hyvä olla ymmärtämättä kiinaa.

        ps. En voi todellakaan sanoa itseäni saksalaisuuden asiantuntijaksi vaikka siskoni onkin naimisissa saksalaisen kanssa.


      • Shanghaista
        vaaleanpunaiset lasit kirjoitti:

        Näyttää Pekka-pojalla olleen Nanjigin vai oliskohan ollut Nanjingin vierailulla aika vaaleanpunaiset lasit päässään, kun ei ole räkimistä ja tönimistä kokenut/nähnyt. Kannattaisi kuitenkin viipyä Kiinassa hieman pidempään ennen kuin on asiantuntija tän maan asioissa. Räkiminen on jokapäiväistä, ärsyttävät "Halou"-huutelut, tönimiset, etuilut jne.
        Mutta paljon myös ihania asioita kuten ruoka, mielenkiintoinen kieli, ystävälliset ihmiset jne. Uteliaisuus ulkomaalaisia kohtaan on vielä onneksi ystävällisen kiinnostunutta ja erittäin harvoin kuulee rasistisia kommentteja vaikka niitäkin välillä. Joskus olisi hyvä olla ymmärtämättä kiinaa.

        ps. En voi todellakaan sanoa itseäni saksalaisuuden asiantuntijaksi vaikka siskoni onkin naimisissa saksalaisen kanssa.

        Kas, loytyi toinenkin, jota arsyttaa nama jokapaivaiset "hello" huutelut. Kerran yksi kiinalainen rakennustyolainen sanoi kaverilleen, etta "ei se ymmartanyt", meinasin kaantya ympari ja sanoa, etta "kylla se ymmarsi, mutta kun et oo ainoa, joka huutelee :-)". Jos 5 vuoden aikana olisi joka paiva pitanyt jokaiselle hello-huutelijalle vastata, niin huh huh... en jaksa.

        Kiinalaiset ovat rasistisia. Pitavat itseaan parhaana kansana maailmassa. Mustan rodun edustajat ovat heidan silmissaan pohjasakkaa... me eurooppalaiset ollaan siina jossain puolivalissa. Amerikkalaiset ovat meidan ylapuolella :-)


      • Pekka
        vaaleanpunaiset lasit kirjoitti:

        Näyttää Pekka-pojalla olleen Nanjigin vai oliskohan ollut Nanjingin vierailulla aika vaaleanpunaiset lasit päässään, kun ei ole räkimistä ja tönimistä kokenut/nähnyt. Kannattaisi kuitenkin viipyä Kiinassa hieman pidempään ennen kuin on asiantuntija tän maan asioissa. Räkiminen on jokapäiväistä, ärsyttävät "Halou"-huutelut, tönimiset, etuilut jne.
        Mutta paljon myös ihania asioita kuten ruoka, mielenkiintoinen kieli, ystävälliset ihmiset jne. Uteliaisuus ulkomaalaisia kohtaan on vielä onneksi ystävällisen kiinnostunutta ja erittäin harvoin kuulee rasistisia kommentteja vaikka niitäkin välillä. Joskus olisi hyvä olla ymmärtämättä kiinaa.

        ps. En voi todellakaan sanoa itseäni saksalaisuuden asiantuntijaksi vaikka siskoni onkin naimisissa saksalaisen kanssa.

        Jospa jätettäisiin tuo pojittelu pois, sillä luultavasti passaisin ikäni puolesta monelle täällääkin kirjoittavalle isäksi.

        En nähnyt kenenkään räkivän, kukaan ei huudellut helouta minulle, eikä kukaan töninyt minua. Olisiko tuossa tönimisessä semmoinen homma, että minä en näytellytkään "elvistä" siellä niin kuin eräät näyttävät tekevän. Monella köyhällä Nokian insinöörillä on noussut pissa päähän, eikä he aina ole hyvää mainosta suomelle.


      • Jiipee
        Pekka kirjoitti:

        Jospa jätettäisiin tuo pojittelu pois, sillä luultavasti passaisin ikäni puolesta monelle täällääkin kirjoittavalle isäksi.

        En nähnyt kenenkään räkivän, kukaan ei huudellut helouta minulle, eikä kukaan töninyt minua. Olisiko tuossa tönimisessä semmoinen homma, että minä en näytellytkään "elvistä" siellä niin kuin eräät näyttävät tekevän. Monella köyhällä Nokian insinöörillä on noussut pissa päähän, eikä he aina ole hyvää mainosta suomelle.

        Miten vaan, (Pekka-seta), jokainen nakee asiat omalla tavallaan, kuitenkin olen sita mielta etta muiden lukijoiden,sinut poislukien, kirjoittamat seikat kiinalaisista ovat varsin paikkaansapitavia.

        Mainittakoon nyt viela etta esimerkiksi kiinalaiset opiskelijaystavani kokevat sylkemisen lattioille taysin normaaliksi,eilen paikallisbussissa kaytiin keskustelua siita,heita ei lattialle rakiminen ihmetyta.Joten ehka sina sitten koit asiat hieman eri tavalla kun olit taalla vahan matkailemassa, hyva niin.


      • Paavo
        vaaleanpunaiset lasit kirjoitti:

        Näyttää Pekka-pojalla olleen Nanjigin vai oliskohan ollut Nanjingin vierailulla aika vaaleanpunaiset lasit päässään, kun ei ole räkimistä ja tönimistä kokenut/nähnyt. Kannattaisi kuitenkin viipyä Kiinassa hieman pidempään ennen kuin on asiantuntija tän maan asioissa. Räkiminen on jokapäiväistä, ärsyttävät "Halou"-huutelut, tönimiset, etuilut jne.
        Mutta paljon myös ihania asioita kuten ruoka, mielenkiintoinen kieli, ystävälliset ihmiset jne. Uteliaisuus ulkomaalaisia kohtaan on vielä onneksi ystävällisen kiinnostunutta ja erittäin harvoin kuulee rasistisia kommentteja vaikka niitäkin välillä. Joskus olisi hyvä olla ymmärtämättä kiinaa.

        ps. En voi todellakaan sanoa itseäni saksalaisuuden asiantuntijaksi vaikka siskoni onkin naimisissa saksalaisen kanssa.

        Aika vähän sitä Halou tai Hi -huutelua kuulee Kiinassa jos vertaa mitä se huutelu on Thaimaan turistirysissä.
        Toki Kiinassakin sitä kuulee ja välillä tulee mieleen että onko mun nimi "teikö luka" (Take a look) vai "Halou". :-)

        Mikä minua Kiinassa eniten pisti silmään - tai tuoksui nenään oikeastaan - oli että joka puolella tuprutellaan savukkeita. Tupakoimattomana se häiritsee aika paljon etenkin kun ei käy baareissa eikä joudu niin paljoa sille alttiiksi. Mutta maassa maan tavalla tai maasta veks. Jokaisella maalla on hyvät puolensa, pari niistä Suomessa on puhdas ilma ja luonto. Historiakin on vähän eri luokkaa, täällä kun hehkutetaan vuosisadan alun jutuista, niin siellä mennään parin tuhannen vuoden päähän ellei pidemmällekin.


    • Shanghaista

      Lue hyva ihminen kirjoja, jos asiaa kiinnostaa:


      Iso-Lohikäärme, Kiina-raportti; Pasi Rutanen; 2003

      Kiina rynnistää huipulle; Pekka Mykkänen; 2004

      Villijoutsenet, kolmen kiinattaren tarina; Jung Chang; Otava

      ”Perinteen Taika”, Nykyaika Kiinassa, Etelä-Koreassa ja Japanissa; Linda Jacobson & Marja Sarvimäki

      Kiinan kulttuuri; Tauno-Olavi Huotari ja Pertti Seppälä; Otava

      Miljoona totuutta; Linda Jakobson.

    • Kommari

      Rakkaat Suomalaiset!

      Ollessani evakossa pahaa verottajaa ja tutustuessani Aasialaiseen kulttuuriin minulla on pelkästään ikävää kerrottavaa Kiinasta.

      Kiina on Aasian vihatuin kansa Indonesian, Filippiinien, Japanin ja Singaporen kansojen kautta. Jokainen rähinä Aasian historian aikana on aiheuttanut miljoonien Kiinalaisten tappamisen välillisesti.

      NPCn Kommunistipuolue johtaa maata suuren armeijan, lehdistön tapposensuurin ja pelottelun ilmapiirin avulla. Esim. Falung Dafa järjestöön ns. Kuuluminen on Stasimaista toimintaa. Naapuri ilmoittaa ei toivotun henkilön poliisille, joka kiikuttaa naapurin ammuttavaksi. 3500 vuodessa, n. 95% maailman teloituksista tapahtuu täällä.

      Kiinalainen on peruskouluttamaton ahne pyrkyri, joka haluaa erottua 1,3 miljardista kyykkypaskantajasta hinnalla millä hyvänsä. Millä tavoilla tahansa, moraali-sanaa ei kieli edes tunne. Shanghai, Peking, Hong Kong ei tunne sääliä ketään kohtaan. Samoin Suomessa liikkuessasi Kalastajatorpalla syödessä ja asuessa Eirassa ei Kontulan ongelmat lähiöpuukottajasta kiinnosta. Täällä lähiössä elää 1,3 miljardia ihmistä. Outoa, saman verran kuin Kiinalaisia??

      Kyllä. Shanghai 20M, Peking 8M, Hong Kong ehkä 4M.

      Nämä paikat eivät ole Kiinaa. Nämä ovat turistipaikkoja, joissa käydessään Suomalainen sanoo olleensa Kiinassa.

      Kiinalainen rakastaa kulttuuriaan ja NPCn Johtajia. Kysyppä kiinalaiselta, mitä Kiinalainen kulttuuri tarkoittaa, tai mitä Suuri Johtaja tekee 5 vuoden aikana?? Ole varovainen kysyessäsi, Kiinalainen pitää sinua ulkomaalaisena "Lao Wei" vihollisena, joka on tappanut hänen esi-isiään vuosisatoja, koska Kiinalainen ei osaa vastata, mitä ON Kiinalainen Kulttuuri, tai miten NPC puolue toimii!!

      Kaikki Xinhua uutistoimiston julkaisut ovat Kiinalaiselle totuutta, eikä siitä poiketa koskaan. Peruskiinalainen "tietää", että Neuvostoliitto on yhä kasassa ja toimiva järjestelmä. Kiinalainen nuoriso yritti muuttaa ajatusmallia 1989, jonka jälkeen ovet ulkomaalaisille avattiin. Seuraukset ovat olleet järkyttäviä. Suurkaupunkien nuoret kävelevät Mikki ja Minni Hiiri paidat ja housut päällä Guccin aurinkolaseissa, LV laukut käsissään erottuakseen "Köyhistä". Mi Lau Shu, eli Mikki Hiiri on Shanghailainen Maailman tunnetuin muotitalo, YSL, LV, ja Bossin tasoinen, sanoo Shanghailainen nainen. Walt Disneytä ei ole olemassa Shanghailaiselle.

      Huom. Shanghailaista EI SAA sanoa Kiinalaiseksi, koska se on loukkaus. Mersut, Porchet ja Rollsit ovat arkipäivää, ja raha haisee kaupungeissa. Itse asiassa koko maa haisee, mutta tule toteamaan se itse.

      Shanghaissa puhutaan Shanghaita, jolloin maalaiset, tai vähäosaiset tunnistetaan murteen perusteella. vrt. Helsinki?

      Englantia toki turistipaikoissa puhutaan, ja kapitalistiseen menoo tottunut vinguttaa visaa miten Eestissäkin.

      NPC puolue istuu Pekingissä edelleen paskat housussa, ja odottaa milloin "Köyhät" nousevat Barrikadeille Länsi-Kiinasta (UN Raportti (ILO)). Kauupungeissa puhutaan Länsiuhkasta, eikä Taiwanin vitsistä tai Japanin maailmansodan kirjajulkaisuista. Kaikesta tästä tullaan syyttämään ulkomaalaisten toimintaa.

      Silloin Kiina suljetaan, sisällissodassa rikkaat ja köyhimmät tapetaan, kuten Kuo Ming Tangin aikaan. Itseasiassa, Kuo Ming Tangin aikaan, ihmiset tappoivat summamutikassa Kiinassa toisiaan, ja Tiwanin saarivaltion "Herrakansa" syntyi. Mielenkiintoista.

      Kiina on hävinnyt joka sodan, Eurooppaa, Aasiaa ja Mongoleita vastaan, ja mielestäni myös oman sisällissotansa.

      Maailman inhoittavin paikka omasta mielestäni. Ikävämpää on tietenkin se, etten osaa palata kotiin.

      www.xinhua.org/english
      www.ilo.org
      www.religioustolerance.org/falungong.htm
      www.falundafa.org
      http://www.kepa.fi/uutiset/kiina

      • mei mei

        Kylläpäs kommari kirjoitit tyhjentävän vastauksen, mitäs siihen lisättävää..

        Paitsi ehkä:
        -koulutettuja(kin) kiinalaisia(pyrkyreitä) kiinnostaa raha ja vain raha. poliittinen järjestelmä ei muutu koska parempiosaisia ihmisiä kiinnostaa vain vaurastuminen, ei järjestelmän muuttaminen.
        -jopa ulkomaalaisten on kiellettyä puhua politiikasta(lukee mm. yliopisto-opettajien työsopimuksissa).
        -tv-uutisissa ja lehdissä on vain kiinan kannalta hyviä uutisia. murhaajat on saatu kiinni, hallitus tehnyt viisaita ratkaisuja ja valtakunnassa kaikki hyvin.

        mutta kaikesta huolimatta olen täällä edelleen. ja minä myös, näen punaista kun kerran kiinassa käyneet, asuin-shanghaissa-nanginlulla-kävin-syömässä-xintiandilla -turistit kertovat miten kiinassa on niiiiin siistiä ja ystävällistä ja halpaa. täällä matkustaessani on sinisilmäinen blondi suomalainen joutunut ensimmäistä kertaa rasismin kohteeksi ja on muuten ollut opettava kokemus.

        silti suosittelen kaikille täällä vierailua!


      • Shanghaista
        mei mei kirjoitti:

        Kylläpäs kommari kirjoitit tyhjentävän vastauksen, mitäs siihen lisättävää..

        Paitsi ehkä:
        -koulutettuja(kin) kiinalaisia(pyrkyreitä) kiinnostaa raha ja vain raha. poliittinen järjestelmä ei muutu koska parempiosaisia ihmisiä kiinnostaa vain vaurastuminen, ei järjestelmän muuttaminen.
        -jopa ulkomaalaisten on kiellettyä puhua politiikasta(lukee mm. yliopisto-opettajien työsopimuksissa).
        -tv-uutisissa ja lehdissä on vain kiinan kannalta hyviä uutisia. murhaajat on saatu kiinni, hallitus tehnyt viisaita ratkaisuja ja valtakunnassa kaikki hyvin.

        mutta kaikesta huolimatta olen täällä edelleen. ja minä myös, näen punaista kun kerran kiinassa käyneet, asuin-shanghaissa-nanginlulla-kävin-syömässä-xintiandilla -turistit kertovat miten kiinassa on niiiiin siistiä ja ystävällistä ja halpaa. täällä matkustaessani on sinisilmäinen blondi suomalainen joutunut ensimmäistä kertaa rasismin kohteeksi ja on muuten ollut opettava kokemus.

        silti suosittelen kaikille täällä vierailua!

        Juu, tervehdys Mei Mei, ajoinpa viikonloppuna pitakasta aikaa Shanghain ulkopuolelle, en kauas, n. 1,5h automatka, eli about 70km. Sainpa taas "putoa pilvista" kokemuksen, kun katseli, miten ihmiset taman Kiinan business-mekan ulkopuolella asustelevat. Huh huh...

        Rasistisia kokemuksia on meikalaisellakin. Joskus joku tilanne on ollut "kummallinen" ja jalkeenpain olen tajunnut, etta kiinalainenhan siina osoitti, etta han on ylempaa rotua kuin mina.

        Tavallinen kansa ei ole poltiikasta kiinnostunut, ei ainkaan Shanghaissa. Toisin kuin moni ulkomaalainen luulee, vain murto-osalla kiinalaisista on puolueen jasennyys.

        Tama on mielenkiintoinen paikka, valilla ajaa hulluuden partaalle. Pois on joskus lahettava, ettei muutu liian kyyniseksi ja royhkeaksi, koska jos et pida puoliaisi, et kylla mitaan saakaan. On ollut opettavainen kokemus.


      • mei mei
        Shanghaista kirjoitti:

        Juu, tervehdys Mei Mei, ajoinpa viikonloppuna pitakasta aikaa Shanghain ulkopuolelle, en kauas, n. 1,5h automatka, eli about 70km. Sainpa taas "putoa pilvista" kokemuksen, kun katseli, miten ihmiset taman Kiinan business-mekan ulkopuolella asustelevat. Huh huh...

        Rasistisia kokemuksia on meikalaisellakin. Joskus joku tilanne on ollut "kummallinen" ja jalkeenpain olen tajunnut, etta kiinalainenhan siina osoitti, etta han on ylempaa rotua kuin mina.

        Tavallinen kansa ei ole poltiikasta kiinnostunut, ei ainkaan Shanghaissa. Toisin kuin moni ulkomaalainen luulee, vain murto-osalla kiinalaisista on puolueen jasennyys.

        Tama on mielenkiintoinen paikka, valilla ajaa hulluuden partaalle. Pois on joskus lahettava, ettei muutu liian kyyniseksi ja royhkeaksi, koska jos et pida puoliaisi, et kylla mitaan saakaan. On ollut opettavainen kokemus.

        Terveiset myös Shanghaista jossa aurinko ei paista saastepilvien läpi;) Taitaa Suomen kesä olla kauniimpi.

        Rasismista vielä; Kiinassa ollessanne, millaista rasismia olette kohdanneet? Itsellä ainakin on nyrkkiä heiluttaen käsketty painumaan takaisin sinne mistä on tultukin(kerran) ja useampia kertoja on estetty pääsy tiettyihin paikkoihin ulkomaalaisuuden perusteella, erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Siis esimerkkinä ravintolat/yökerhot.

        Liian röyhkeäksi täällä muuttuu väkisinkin, mutta täytyy toivoa että liika karisee pois kun kotiin pääsee.


      • aku
        mei mei kirjoitti:

        Terveiset myös Shanghaista jossa aurinko ei paista saastepilvien läpi;) Taitaa Suomen kesä olla kauniimpi.

        Rasismista vielä; Kiinassa ollessanne, millaista rasismia olette kohdanneet? Itsellä ainakin on nyrkkiä heiluttaen käsketty painumaan takaisin sinne mistä on tultukin(kerran) ja useampia kertoja on estetty pääsy tiettyihin paikkoihin ulkomaalaisuuden perusteella, erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Siis esimerkkinä ravintolat/yökerhot.

        Liian röyhkeäksi täällä muuttuu väkisinkin, mutta täytyy toivoa että liika karisee pois kun kotiin pääsee.

        Asun itse Taiwanilla ja minut yllättivät teidän kokemanne rasismi siellä mantereella. Minulla ei itselläni ole lainkaan vastaavia kokemuksia. Päinvastoin, välillä on vähän kiusaannuttavaa, kun "kaunista" vaaleaa ihoa tai hiuksia ihmetellään. Ei yleensä kovin avoimesti, mutta usein juttusille päästessä aletaan kysellä, että milläs sinä oikein peset kasvosi, kun on niin hieno iho..

        Tosin täälläkin mustat ovat alinta kastia, mutta me eurooppalaiset (ja etenkin pohjoismaalaiset) kyllä ollaan heti siellä jenkkien perässä paremmuus-listalla... ;)


      • aku
        mei mei kirjoitti:

        Terveiset myös Shanghaista jossa aurinko ei paista saastepilvien läpi;) Taitaa Suomen kesä olla kauniimpi.

        Rasismista vielä; Kiinassa ollessanne, millaista rasismia olette kohdanneet? Itsellä ainakin on nyrkkiä heiluttaen käsketty painumaan takaisin sinne mistä on tultukin(kerran) ja useampia kertoja on estetty pääsy tiettyihin paikkoihin ulkomaalaisuuden perusteella, erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Siis esimerkkinä ravintolat/yökerhot.

        Liian röyhkeäksi täällä muuttuu väkisinkin, mutta täytyy toivoa että liika karisee pois kun kotiin pääsee.

        ...niihin pääsee valkoisella pärställä usein ilmaiseksi! Me ulkkarit kai juodaan niin paljon enemmän (tai sitten houkutellaan paikallisiakin sisään)! ;)


      • QWD
        mei mei kirjoitti:

        Terveiset myös Shanghaista jossa aurinko ei paista saastepilvien läpi;) Taitaa Suomen kesä olla kauniimpi.

        Rasismista vielä; Kiinassa ollessanne, millaista rasismia olette kohdanneet? Itsellä ainakin on nyrkkiä heiluttaen käsketty painumaan takaisin sinne mistä on tultukin(kerran) ja useampia kertoja on estetty pääsy tiettyihin paikkoihin ulkomaalaisuuden perusteella, erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Siis esimerkkinä ravintolat/yökerhot.

        Liian röyhkeäksi täällä muuttuu väkisinkin, mutta täytyy toivoa että liika karisee pois kun kotiin pääsee.

        Itse en ainakaan Pekingissä kuukauden aikana ole kohdannut mitään näkyvää rasismia. Usein ulkomaalaisena saa erityisen hyvää palvelua. Ihmiset ovat olleet ystävällisiä ja usein kiinnostuneita mistä olen kotoisin.


      • Shanghaista
        mei mei kirjoitti:

        Terveiset myös Shanghaista jossa aurinko ei paista saastepilvien läpi;) Taitaa Suomen kesä olla kauniimpi.

        Rasismista vielä; Kiinassa ollessanne, millaista rasismia olette kohdanneet? Itsellä ainakin on nyrkkiä heiluttaen käsketty painumaan takaisin sinne mistä on tultukin(kerran) ja useampia kertoja on estetty pääsy tiettyihin paikkoihin ulkomaalaisuuden perusteella, erityisesti pienemmillä paikkakunnilla. Siis esimerkkinä ravintolat/yökerhot.

        Liian röyhkeäksi täällä muuttuu väkisinkin, mutta täytyy toivoa että liika karisee pois kun kotiin pääsee.

        MeiMei,
        pienta rasisismia olen kohdannut, eli peraan huutelua, kuten "ulkomaalaiset sita ja tata".
        Amerikkalaiset ystavat ovat saaneet kokea muutakin, samoin japanilaiset.

        Parhaiten on mielen jaanyt tapaus, kun aivan tyhjalla levealla kadulla jalkakaytavalla yksi murrosikainen kaveli uhmakkaasti minua vastaan katsoen koko ajan silmiin ja olisi kavellyt suoraan pain, jos en olisi hypannyt viereiseen ojaan.... oliko rasismia vai murrosikaisen omia ongelmia, en tieda. Mietin vain silloin, etta enta jos olisin ollut kiinalainen nainen, olisko tahallaan kavellyt pain.

        Taiwanille terkkuja, etta kylla sita taallakin ihmetellaan meidan vaaleaa ihoa. Itselleni on tultu sanomaan suoraan, kun soin jaateloa ja istuin penkilla, joka oli auringossa, etta "miksi tahallaan haluat ruskettua, ihosi tummuu". Yhdelle ruskettuneelle ystavalleni kavi pari kiinalaista tyttoa sanomassa pain naama, etta naytat tosi rumalta, kun ihosi on ruskettunut.


      • aku
        Shanghaista kirjoitti:

        MeiMei,
        pienta rasisismia olen kohdannut, eli peraan huutelua, kuten "ulkomaalaiset sita ja tata".
        Amerikkalaiset ystavat ovat saaneet kokea muutakin, samoin japanilaiset.

        Parhaiten on mielen jaanyt tapaus, kun aivan tyhjalla levealla kadulla jalkakaytavalla yksi murrosikainen kaveli uhmakkaasti minua vastaan katsoen koko ajan silmiin ja olisi kavellyt suoraan pain, jos en olisi hypannyt viereiseen ojaan.... oliko rasismia vai murrosikaisen omia ongelmia, en tieda. Mietin vain silloin, etta enta jos olisin ollut kiinalainen nainen, olisko tahallaan kavellyt pain.

        Taiwanille terkkuja, etta kylla sita taallakin ihmetellaan meidan vaaleaa ihoa. Itselleni on tultu sanomaan suoraan, kun soin jaateloa ja istuin penkilla, joka oli auringossa, etta "miksi tahallaan haluat ruskettua, ihosi tummuu". Yhdelle ruskettuneelle ystavalleni kavi pari kiinalaista tyttoa sanomassa pain naama, etta naytat tosi rumalta, kun ihosi on ruskettunut.

        Juuh, kyllä sitä aina saa kuulla kohteliaisuuksia talvikuukaudet, mutta nyt kun iho on taas alkanut ruskettua (mun mielestä paljon terveemmän näköiseksi kuin se talvin kalkkilaivan kapteeni -look!), niin johan ovat kehut loppuneet...heh. Ei se mitään, saapahan ainakin olla rauhassa! ;)


      • Jaana
        mei mei kirjoitti:

        Kylläpäs kommari kirjoitit tyhjentävän vastauksen, mitäs siihen lisättävää..

        Paitsi ehkä:
        -koulutettuja(kin) kiinalaisia(pyrkyreitä) kiinnostaa raha ja vain raha. poliittinen järjestelmä ei muutu koska parempiosaisia ihmisiä kiinnostaa vain vaurastuminen, ei järjestelmän muuttaminen.
        -jopa ulkomaalaisten on kiellettyä puhua politiikasta(lukee mm. yliopisto-opettajien työsopimuksissa).
        -tv-uutisissa ja lehdissä on vain kiinan kannalta hyviä uutisia. murhaajat on saatu kiinni, hallitus tehnyt viisaita ratkaisuja ja valtakunnassa kaikki hyvin.

        mutta kaikesta huolimatta olen täällä edelleen. ja minä myös, näen punaista kun kerran kiinassa käyneet, asuin-shanghaissa-nanginlulla-kävin-syömässä-xintiandilla -turistit kertovat miten kiinassa on niiiiin siistiä ja ystävällistä ja halpaa. täällä matkustaessani on sinisilmäinen blondi suomalainen joutunut ensimmäistä kertaa rasismin kohteeksi ja on muuten ollut opettava kokemus.

        silti suosittelen kaikille täällä vierailua!

        Kyllähän tuo Kiina on kokoomuksen ihanne valtakunta.

        -terveydenhuolto täytyy kustantaa itse= jos ei rahaa, niin kuole pois.
        -koulutus ei ole ilmaista, eli vanhempien pitää maksaa koulutus. Jos ei ole rikkaasta perheestä, niin voit unohtaa yliopiston. Armeija on ainut mahdollisuus köyhälle, sillä sitä kautta voi saada koulutuksen.
        - sosiaaliturvaa tai työttömyyskorvausta ei tunneta, ei myöskään sairaslomaa. Jos olet pitkään sairaana, niin se tietää lopputiliä. Mutta jos ei käy töissä, ei ole rahaa ruokaakaan.
        -eläkettä ei tunneta, eli vanhukset joutuvat tekemään töitä niin kauan kuin jalat heiluu. Lapsien pitää pitää huolta vanhemmistaan, mutta yhden lapsen politiikka tekee senkin vaikeammaksi.
        - ammattiliittoja ei ole ajamassa työntekijöiden etuja, eli työnantaja voi pompottaa työntekijää tahtonsa mukaan.

        Niin kuin Madventures ohjemassakin sanotiin, niin oikeistolaisempaa maata ei taida olla edes olemassa. On sentään hienoa asua täällä sosialistisessa Suomessa, kun tietää että ainakin vanhuus on turvattua, terveydenhuollosta ja koulutuksesta puhumattakaan. Ne ei ole itsestään selvyyksiä tässä maailmassa.


      • MeiMei
        Jaana kirjoitti:

        Kyllähän tuo Kiina on kokoomuksen ihanne valtakunta.

        -terveydenhuolto täytyy kustantaa itse= jos ei rahaa, niin kuole pois.
        -koulutus ei ole ilmaista, eli vanhempien pitää maksaa koulutus. Jos ei ole rikkaasta perheestä, niin voit unohtaa yliopiston. Armeija on ainut mahdollisuus köyhälle, sillä sitä kautta voi saada koulutuksen.
        - sosiaaliturvaa tai työttömyyskorvausta ei tunneta, ei myöskään sairaslomaa. Jos olet pitkään sairaana, niin se tietää lopputiliä. Mutta jos ei käy töissä, ei ole rahaa ruokaakaan.
        -eläkettä ei tunneta, eli vanhukset joutuvat tekemään töitä niin kauan kuin jalat heiluu. Lapsien pitää pitää huolta vanhemmistaan, mutta yhden lapsen politiikka tekee senkin vaikeammaksi.
        - ammattiliittoja ei ole ajamassa työntekijöiden etuja, eli työnantaja voi pompottaa työntekijää tahtonsa mukaan.

        Niin kuin Madventures ohjemassakin sanotiin, niin oikeistolaisempaa maata ei taida olla edes olemassa. On sentään hienoa asua täällä sosialistisessa Suomessa, kun tietää että ainakin vanhuus on turvattua, terveydenhuollosta ja koulutuksesta puhumattakaan. Ne ei ole itsestään selvyyksiä tässä maailmassa.

        Kiinassa kyllä ihmiset laitetaan eläkkeelle jo hyvin varhain, koska haluataan vapauttaa työpaikkoja nuorille. Ja heitähän siellä riittää.


    • Matti

      Kiina on niin suuri maa ettei kysymyksiäsi kyllä voi ihan noin pelkistäen rajata,vähän samaa jos kysyisit euroopasta samoja asioita.Eri alueilla on eri tavat,esim Yunnanissa ruoka on ihan laadukasta meikäläisen makuun mutta Hainanilla taas kanat pilkotaan luineen ruuan sekaan ja possua jos tilaa niin on tuuman läski ja kamara pinnassa.Selkeä on myös ero isompien kaupunkien ja maaseudun olosuhteissa,suunnilleen silleen että mitä suurempi kaupunki on niin useammin saa töykeätä kohtelua ja jopa länsimaisen sivistysksen merkkejä on havaittavissa,mm keskisormen esittelyä.Maaseudulla en näitä ilmiöitä ole tavannut.
      Hyvä kirja on myös hiljattain ilmestynyt "Tuoksuva satama",valottaa aikas paljon kysymiäsi asioita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe