Oletetaan, että sähköveneessä siirrettävä, irtonainen ilmajäähdytetty generaattori joka ei ole kiinteä veneen osa ja se käy dieselillä.
Lienee ihan lain mukaista käyttää polttoöljyä kun genu raksuttaa ja lataa veneen akkuja laiturissa tai rannassa.
Entäs jos genu on veneessä ja tekee samaa hommaa? Nostaa genun hyvässä säässä ahteriin uimatasolle, varmistaa sen hihnallla jossa pikalukko, laittaa lataamaan akkuja ja jatkaa matkaa. Saako silloin merellä olevassa genussa käyttää polttoöljyä dieselin sijaan? Mitä mieltä olette? Onko verottajan/tullin/Poliisin jotain ennakkopäätöksiä?
Sähkövene ja dieselgeneraattori polttoöljyllä
43
2170
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä veneessä olevaa dieselgenua saa käyttää vaikka ajon aikanakin polttoöljyllä, mutta siitä ei saa ottaa sähköä silloin kun sähkömoottoria käytetään propulsioon.
Silloin pitää käyttää verollista dieseliä. Syy on täsmälleen sama kuin dieselhybridiautoissakin.- Anonyymi
Lisään vielä että vastatessani oletin että kyse on suomen alueella käytetystä suomeen rekisteröidystä veneestä.
Ei se tietystikään koko maapallolla ole noin, eikä aina silloinkaan jos ulkomainen vene (esim venäläinen) on suomessa käymässä. - Anonyymi
Kertoisitko missä tuo määritys on kerrottu veneille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko missä tuo määritys on kerrottu veneille.
Polttoöljyn käyttäminen veneen propulsion polttoaineena on ollut kiellettyä jo kymmenisen vuotta.
Jos veneessä on dieselsähköinen koneisto (generaattori & sähkömoottori), on polttoaineena oltava verollinen diesel, ei sitä tarvitse missään erikseen mainita.
Jos generaattori latailee akkuja, jotka eivät ole samaan aikaan kiinni sähkömoottorissa, niin asia muuttuu hieman toisenlaiseksi. Toisaalta tässä kyllä kaikki hyötysuhde-edut menevät pilalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoöljyn käyttäminen veneen propulsion polttoaineena on ollut kiellettyä jo kymmenisen vuotta.
Jos veneessä on dieselsähköinen koneisto (generaattori & sähkömoottori), on polttoaineena oltava verollinen diesel, ei sitä tarvitse missään erikseen mainita.
Jos generaattori latailee akkuja, jotka eivät ole samaan aikaan kiinni sähkömoottorissa, niin asia muuttuu hieman toisenlaiseksi. Toisaalta tässä kyllä kaikki hyötysuhde-edut menevät pilalle.Kannattaa pitää veneessä pieni kiinteä tankki, jossa on dieseliä vaikka 10 litraa. Eiköhän se ole sillä selvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoöljyn käyttäminen veneen propulsion polttoaineena on ollut kiellettyä jo kymmenisen vuotta.
Jos veneessä on dieselsähköinen koneisto (generaattori & sähkömoottori), on polttoaineena oltava verollinen diesel, ei sitä tarvitse missään erikseen mainita.
Jos generaattori latailee akkuja, jotka eivät ole samaan aikaan kiinni sähkömoottorissa, niin asia muuttuu hieman toisenlaiseksi. Toisaalta tässä kyllä kaikki hyötysuhde-edut menevät pilalle.Eli jos järjestää vaihtokytkimen ja pitää huolen että samaa akustoa ei ladata ja käytetä propuslsioon samanaikaisesti homman pitäisi olla ok. Kun akut tyhjenee vaihtaa siten akuston vaihtokytkimellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli jos järjestää vaihtokytkimen ja pitää huolen että samaa akustoa ei ladata ja käytetä propuslsioon samanaikaisesti homman pitäisi olla ok. Kun akut tyhjenee vaihtaa siten akuston vaihtokytkimellä.
Luuletko todella että tuo menisi läpi Tullin pojille? Ei todellakaan. Sama kun mopopojalla on kuristinkytkin satulan alla josta kääntämällä mopo muuttuu moottoripyöräksi 80 km/h. Selitykseksi ei sitten kelpaa että pitää kytkintä toisessa asennossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kertoisitko missä tuo määritys on kerrottu veneille.
Tuskin sitä tarvitsee erikseen veneille vääntää kun se on jo olemassa muille ajoneuvoille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoöljyn käyttäminen veneen propulsion polttoaineena on ollut kiellettyä jo kymmenisen vuotta.
Jos veneessä on dieselsähköinen koneisto (generaattori & sähkömoottori), on polttoaineena oltava verollinen diesel, ei sitä tarvitse missään erikseen mainita.
Jos generaattori latailee akkuja, jotka eivät ole samaan aikaan kiinni sähkömoottorissa, niin asia muuttuu hieman toisenlaiseksi. Toisaalta tässä kyllä kaikki hyötysuhde-edut menevät pilalle.Koko kyselyn idea oli siis se, ettei veneessä ole dieselsähköistä koneistoa. Esiintuomasi dieselsähköinen koneisto käyttää ilman muuta kalliisti verotettua dieseliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luuletko todella että tuo menisi läpi Tullin pojille? Ei todellakaan. Sama kun mopopojalla on kuristinkytkin satulan alla josta kääntämällä mopo muuttuu moottoripyöräksi 80 km/h. Selitykseksi ei sitten kelpaa että pitää kytkintä toisessa asennossa.
Kai ne tullissa toimii lakiin perustuen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoöljyn käyttäminen veneen propulsion polttoaineena on ollut kiellettyä jo kymmenisen vuotta.
Jos veneessä on dieselsähköinen koneisto (generaattori & sähkömoottori), on polttoaineena oltava verollinen diesel, ei sitä tarvitse missään erikseen mainita.
Jos generaattori latailee akkuja, jotka eivät ole samaan aikaan kiinni sähkömoottorissa, niin asia muuttuu hieman toisenlaiseksi. Toisaalta tässä kyllä kaikki hyötysuhde-edut menevät pilalle.Tuo generaattorin käyttö rajoitus on vain sinun keksintö.
Veneessä ei ole dieselsähköistä koneistoa, vaan akkusähköllä toimiva koneisto.
Jos olisi dieselsähköinen niin akkuja ei tarvittaisi ollenkaan.
- Anonyymi
Nämä on taas näitä lainsäätäjän logiikan riemuvoittoja. Miksi sitten sähköä saa sähköveneeseen tuottaa verovapaasti muilla keinoilla? Tätä ei nähtävästi ole ajateltu näin päin. Yhtä tapaa verotetaan, muita ei.
- Anonyymi
No nyt odotellaan, että keksitään propulsiokäytön sähkövero aurinkokennon tai laiturisähkön käyttäjille.
- Anonyymi
Muistuu mieleen keskustelu siitä, että autoa ei saa ajaa vaikkapa omasta kaivosta otetulla vedellä, jos jollakin ilveellä siinä onnistuisi ja saisi sen vedellä toimimaan.
Vastaavasti on kerrottu, että verotonta "ainetta" ei saa olla polttoaineen seassa havaittavaa määrää, esim. polttoöljyä.
Tästä seuraa siis se, että jos kusen autoni tankkiin bensan sekaan, ja kaadan perään vielä puollollisen masinolia, että kusi varmasti sekoittuu bensaan, ja auto sillä sopalla toimii, niin saatan saada siitä tuhansien eurojen sakot!!!
Tämä voi olla totta vain umpityhmässä Suomessa!- Anonyymi
On muuten kokeiltu marraskuussa 1985 Kehä ykkösellä Kannelmäen kohdalla tuo tankkiin kuseminen Masinol. VW Derbystä loppui bensa. No kusemalla tankkiin ja kaatamalla Masinolia perään bensan pinta nousi tankissa sen verran, että pääsin Kantelettarentien Finnoilille tankkaamaan.
Tankkasin vain kymmenen litraa, pakokaasuissa oli sama haju kuin kiukaalle kustessa.
Jossain vaiheessa vaimo tankkasi dieselmoottoriseen Citroeniin 20 litraa bensaa. Huollossa käskivät tankata loput dieseliä ja hyvin toimi.
Kiviäkin on kuulemma pudoteltu vaihtoautoliikeen auton tankkiin, kun bensa loppui koeajolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muuten kokeiltu marraskuussa 1985 Kehä ykkösellä Kannelmäen kohdalla tuo tankkiin kuseminen Masinol. VW Derbystä loppui bensa. No kusemalla tankkiin ja kaatamalla Masinolia perään bensan pinta nousi tankissa sen verran, että pääsin Kantelettarentien Finnoilille tankkaamaan.
Tankkasin vain kymmenen litraa, pakokaasuissa oli sama haju kuin kiukaalle kustessa.
Jossain vaiheessa vaimo tankkasi dieselmoottoriseen Citroeniin 20 litraa bensaa. Huollossa käskivät tankata loput dieseliä ja hyvin toimi.
Kiviäkin on kuulemma pudoteltu vaihtoautoliikeen auton tankkiin, kun bensa loppui koeajolla.Tuo dieselin tankkaaminen bensalla on tuttu juttu. Laitoin heti huomattuani tankin täyteen dieseliä. Ajoin varttitankin ja taas täyteen dieseliä. Jatkoin tätä laimennusta ja lopputuloksena puhtaampi kone jossa perstuntumalla enemmän poweria sitten taas normidieselillä ajaessa.
- Anonyymi
Jos unohdetaan veroasiat, niin kumpihan mahtaisi olla parempi systeemi.
Diesel generaattori sähköpropulsio
Diesel generaattori hydraulipropulsio- Anonyymi
Hydraulipropulsiossa luultavasti hiukan parempi kokonaishyötysuhde. Mutta sähköratkaisussa se etu, että lyhyet ajot voi suorittaa akustossa säilytetyn energian turvin ja generaattoria ei tarvitse käynnistää. Tämä on erityisen hyvä retkipursissa, joissa propulsiota tarvitaan erittäin lyhyen aikaa kun ajetaan satamasta ulos ja satamaan sisään.
- Anonyymi
Diesel generaattori hydraulipropulsio?
Tarkoitatko siis diesel-moottoria ja hydraulista voimansiirtoa? - Anonyymi
Molemmat paljon parempia kuin vaihdelaatikko akseliveivaukset. Koen kuitenkin hankalaksi tuonhydraulipaineen nostamisen auringon avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel generaattori hydraulipropulsio?
Tarkoitatko siis diesel-moottoria ja hydraulista voimansiirtoa?Luulen, että tarkoitti dieselin jatkeena olevaa hydraulipumppua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulen, että tarkoitti dieselin jatkeena olevaa hydraulipumppua?
Siinä olisi hiukan enemmän mieltä koska hydraulipumpun käyttäminen generaattorin sähköllä olisi melkoista ketjuttamista.
Hydraulinen ja sähköpropulsio puolustavat paikkaansa, jos potkurinakselia ei saa suoraan koneeseen. Muussa tapauksessa suora akseliveto on tietenkin hyötysuhteeltaan paras.
- Anonyymi
Mites tän aloittajan sähköveneilyharrastuksen kanssa nyt on?
Toisessa ketjussa virta ei lopu koskaan ja nyt pitäisi dieselgenua pyörittää löpöllä sekä ajossa että satamassa?
Onko nyt niin, että
a) Sähkö ei riitäkään vai
b) Koko sähköpropulsio on Skodamiehen harhainen kuvitelma
Suosittelen fuusioreaktorin asentamista veneeseen. Ei lopu energia ikinä.- Anonyymi
Miksi fuusio?
Eikös perinteinen fissio olisi silti järkevämpi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi fuusio?
Eikös perinteinen fissio olisi silti järkevämpi?Fissio on yhtä last season kuin dieselit purjeveneissä :).
Tosin molemmilla saa sienipilven aikaiseksi
- Anonyymi
Ladattava akusto ei saa veneen kulkiessa olla kytkettynä propulsiojärjestelmään, toki voit ladata propulsiosta galvaanisesti erotettua akustoa sillä aikaa kun ajoakustona on toinen akusto ja vaihtaa akustoja kun ajoakusto tyhjenee.
- Anonyymi
Tuon voisi muuten toteuttaa kätevästi kahden akkupankin pääkytkimellä. Polttoöljyllä toimiva dieselgeneraattori lataisi vain hupiakustoa ja kytkintä kääntämällä hupiakusto muutettaisiinkin ajoakustoksi.
- Anonyymi
Veneen ulkopuolelta ei näe onko ladattavana oleva akku kytkettynä potkuria pyörittävään sähkömoottoriin. Kytkennät voi rakentaa helposti sellaiseksi että ne pystyy hetkessä muuttamaan ennenkuin joku ehtii astua veneeseen niitä tulla tutkimaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veneen ulkopuolelta ei näe onko ladattavana oleva akku kytkettynä potkuria pyörittävään sähkömoottoriin. Kytkennät voi rakentaa helposti sellaiseksi että ne pystyy hetkessä muuttamaan ennenkuin joku ehtii astua veneeseen niitä tulla tutkimaan
Tällaista nippelivalvontaa voikin olla vain Suomessa.
- Anonyymi
Systeemi on niin painava, kallis ja hyötysuhteeltaan huono, että huomattavasti halvemmaksi tulisi ajaa suoraan dieselillä.
Ainoa riemu tulisi siitä, että saisi verottajaa koijattua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Systeemi on niin painava, kallis ja hyötysuhteeltaan huono, että huomattavasti halvemmaksi tulisi ajaa suoraan dieselillä.
Ainoa riemu tulisi siitä, että saisi verottajaa koijattua.Laivoissa on todettu hyväksi systeemiksi, ja ainakin säästyy laivoissa potkuriakselien viemä sisätila, ja lataavia dieselmoottoreita voi käytää optimikierrosluvulla laivan kulkuvauhdista riippumatta, mutta monivaiheisempi energian siirtäminen toisaalta hukkaakin energiaa,
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivoissa on todettu hyväksi systeemiksi, ja ainakin säästyy laivoissa potkuriakselien viemä sisätila, ja lataavia dieselmoottoreita voi käytää optimikierrosluvulla laivan kulkuvauhdista riippumatta, mutta monivaiheisempi energian siirtäminen toisaalta hukkaakin energiaa,
Azipodit ja dieselhybridivoimalinja purjeveneeseen :).
Tässä alkaa olla jo keulimisen makua hahhahaha! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Systeemi on niin painava, kallis ja hyötysuhteeltaan huono, että huomattavasti halvemmaksi tulisi ajaa suoraan dieselillä.
Ainoa riemu tulisi siitä, että saisi verottajaa koijattua.Ei ole liian painava tai hyötusuhteeltaan huono. Tälläinen sähkökäyttöinen fiskarihan on yksi jo suomessa tehty ja todettu toimivaksi. Sähköinen propulsio akusto ja aggeraatti pidempiä ajoja silmälläpitäen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole liian painava tai hyötusuhteeltaan huono. Tälläinen sähkökäyttöinen fiskarihan on yksi jo suomessa tehty ja todettu toimivaksi. Sähköinen propulsio akusto ja aggeraatti pidempiä ajoja silmälläpitäen.
Toimii, mutta onko järkeä? Ajaako se fiskari polttoöljyllä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laivoissa on todettu hyväksi systeemiksi, ja ainakin säästyy laivoissa potkuriakselien viemä sisätila, ja lataavia dieselmoottoreita voi käytää optimikierrosluvulla laivan kulkuvauhdista riippumatta, mutta monivaiheisempi energian siirtäminen toisaalta hukkaakin energiaa,
Laivoissa ei ole akustoja, vaan dieselgeneraattorit pyörittävät suoraan sähkömoottoreita. Hyötysuhde on vain kohtuullisen hyvä, sillä systeemiä käytetään vain risteilijöissä, monitoimialuksissa ja jäänmurtajissa, joissa tarvitaan hyvää ketteryyttä satamissa (säästetään hinaajakuluissa) tai mahdollisuutta ajaa kylkimyyryä tai puskea jäätä pois rännistä (jäänmurtajat).
Isoissa rahtilaivoissa , mm Maerskin konttilaivat, käytetään isoa kaksitahtidieseliä joka on suoraan kiinni potkuriakselissa ilman vaihteita tai kytkintä. Tämä hyötysuhteen maksimoimiseksi. Kaikki satamamanöveerit hinaajien avustuksella, pakitus tapahtuu tarvittaessa käynnistämällä kone käymään takaperin.
Ylimalkaan tilanteessa, jossa tarvitaan runsaasti vääntöä ja eri nopeuksia, on dieselsähköinen systeemin hyvä. Siksi isot dieselveturit ovat olleet dieselshköisiä jo 50 vuotta. Mutta kuten sanottu, hyötysuhdetta sillä ei pysty maksimoimaan muunnon tehohäviöitten takia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toimii, mutta onko järkeä? Ajaako se fiskari polttoöljyllä?
Siinä taisi olla 2kW sallkugeneraattori, kai se toimii sähköllä. Onhan tuossa järkeä, uppoamarunkoisessa akkujen paino ei haittaa fiskarithan on tehty isoillekkin lasteille, pelkälläsähköllä pääsee lyhyemmät pyrähdykset ja kun generaattori käy pääsee pitkällekin maltillisella nopeudella. Luultavasti tuo 2kW pelkästään riittää kuljettamaan fiskaria hyvissä olosyuhteissa.
- Anonyymi
Millainen kapasiteetti riittäisi kahden akuston systeemille, jossa genu aina lataa yhtä akustoa ja toinen akusto käyttää sähkömoottoria?
Akuston vaihdothan voi automatisoida tapahtuviksi vaikka varttitunnin välein tai ajoakusta otetun energian perusteella tehtäviksi. Seuraako tällaisesta järjestelystä löpökielto? Entä jos vaihto tehdään käsipelillä aina vaihtokellon kilahtaessa?
Riittääkö esim. 150Ah/akusto? Periaatteessa varmaankin, mutta käytännössä akkujen varauskyky varmaan putoaa , kun lataussyklejä kertyy nopeaan tahtiin. - Anonyymi
Kaiken järjen mukaan on aivan sama lataako sitä akustoa laiturissa vai kulussa ja miten tuotetulla sähköllä.
- Anonyymi
Sinulle se on sama, lain porsaanreikiä etsivälle eri juttu.
- Anonyymi
Tai sitten ostat siihen veneeseesi Yanmar 1GM10 -moottorin ja keskityt siihen veneilyyn etkä kuviteltuihin voimalinjoihin.
Kannattaa opiskella insinööriksi, jos tuollaiset asiat kiinnostavat.
Mitään järkeä ei ole kuluttaa satoja tunteja/kymmeniätuhansia euroja johonkin purjeveneen apukoneistoon.
Tietysti kaiken toiminnan järkevyys voidaan kyseenalaistaa, kuten veneen ostaminen yleensä......Juu oli se hyvä juttu, että aikanaan HTOL:ssä opiskelin. Oli mukavat ja haastavat vuosikymmenet töissä.
Nyt olen käyttänyt useita eläkepäiviäni purjeveneen koneiston suunnittelun ja toteutuksen kanssa enkä sitäkään kadu. Päin vastoin nautin savuttomasta ja äänettömästä koneajosta silloin kun sitä tarvitsen.- Anonyymi
Sähköseilori kirjoitti:
Juu oli se hyvä juttu, että aikanaan HTOL:ssä opiskelin. Oli mukavat ja haastavat vuosikymmenet töissä.
Nyt olen käyttänyt useita eläkepäiviäni purjeveneen koneiston suunnittelun ja toteutuksen kanssa enkä sitäkään kadu. Päin vastoin nautin savuttomasta ja äänettömästä koneajosta silloin kun sitä tarvitsen."nautin savuttomasta ja äänettömästä koneajosta silloin kun sitä tarvitsen"
No niin, hieno homma. Älä sitten kysele jostakin savuttavan ja äänekkään dieselgeneraattorin käytöstä nautintoasi pilaamaan! - Anonyymi
Sähköseilori kirjoitti:
Juu oli se hyvä juttu, että aikanaan HTOL:ssä opiskelin. Oli mukavat ja haastavat vuosikymmenet töissä.
Nyt olen käyttänyt useita eläkepäiviäni purjeveneen koneiston suunnittelun ja toteutuksen kanssa enkä sitäkään kadu. Päin vastoin nautin savuttomasta ja äänettömästä koneajosta silloin kun sitä tarvitsen.Jep pääasia ei ole minne mennään vaan miten mennään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo747134Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583133- 332335
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto241900- 201898
- 131867
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus131602- 181559
- 101559
- 521558