Ihmiset luottavat aivan liian paljon

Anonyymi

mielenterveystyön asiantuntijoihin. Eivätkö psykiatriset potilaat ymmärrä, että kaikki heidän intiimit tiedot kirjataan ylös ja nimenomaan tietokoneelle, josta ne on hakkeroitavissa ja kaikkien hoitotoimenpiteisiin kuuluvien henkilöiden luettavissa. Mutta oikeastaan ne tiedot eivät ole milloinkaan turvassa, ei varsinkaan pienemmillä paikkakunnilla. Aina on niitä sellaisia hoitohenkilökuntaan kuuluvia, jotka urkkivat ihmisten intiimejä tietoja.

Itse miettisin viisi kertaa menenkö psykiatrille. Vastaus olisi EN MILLOINKAAN, ainoastaan vasta sitten, kun ihan oikeesti tulisi vakava mielen sairaus.

16

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

On terapeutteja, jotka ottavat riskin seurauksista, ja jättävät kirjaamatta. Itse käyn sellaisella. Nyt tämä HULLU hallitus haluaa kaikki terapiat Kantaan, koska Kantaan eivät hakkerit pääse niin helposti kuin yksityisten koneille. Sitten kuitenkin urkintamahdollisuudet laajenevat kerralla kaikkiin Kannan muihin laillisiin käyttäjiin. Vielä toistaiseksi yksityissektorin terapiat voi ruksia salaisiksi Omakannassa (julkisia ei), mutta Omakannan lukuoikeuksia halutaan laajentaa koko ajan. Lääkärit, muut terveyenhuollontyöntekijät ja sosiaalityöntekijät vaativat. Helpottaisi muka heidän työtään.

Jos nyt voit vielä salata jotain Omakannassa, viiden tai kymmenen vuoden päästä ehkä et voi.

• Anonyymi

Ehkä kannan tarkoitus onkin luokitella ihmiset, jotta voidaan päättää ketkä "ansaitsevat" saada hoitoa.Jos tiedoista löytyy sossun käyntejä tai mielenhäiriöitä tippuu hoitojonossa "kelpo" kansalaisten taa.

• Anonyymi

On kyllä mennyt luotto lopullisesti viimeisten vuosien varrella...
      Eikä liity mitenkään tuohon Vastaamon juttuun.

Kun on monet kerrat huomannut että kirjoittavat valheellista tekstiä niin ei voi enää luottaa...

• Anonyymi

Ihan omaa tyhmyyttä, jos ei tajua psykiatrian motiiveja. Se motiivi on raha, ei auttaminen.

• Anonyymi

Käykää lukemassa ketkä urkkivat potilastietoja Keski-Suomen hyvinvointialueella.

Aihealueet
      Paikkakunnat
      Keski-Suomi
      Jyväskylä
      Kirjoitus Juha Palonevasta

• Anonyymi

miksi. en ole asioimassa keski-suomessa

• Anonyymi

Olen eläkeläismummo. Luotan hoitohenkilökuntaan niissä asioissa, jotka kuuluvat terveyshuollon alaan. Minulla ei ole missään salaisuuksia, joita hoitohenkilökunta voisi käyttää muuten kuin hoitooni liittyen. Hyvä ettei tarvitse aina itse alusta pitäen selittää kaikkea, vaan tiedot on niiden luettavissa, jotka tietoja tarvitsevat. Kenenkään muun en usko olevan asioistani kiinnostunut.
      Hyvää hoitoa ja apua olen aina tarvitessani saanut kaikkina aikoina.

• Anonyymi

Kaipa tuolla terveydenhuollossa on minustakin tekstiä " kilometrikaupalla ".
      Jos jotain urkkijaa kiinnostaisi tietojani lukea, niin kyllä se mielenkiinto varmaan loppuisi aika alkumetreillä. Ei siellä mitään niin kiinnostavaa ole. Pitkäpiimäistä, ex-ongelmaisen sairauteen liittyvää sepustusta.
      Tuttavatkin tietävät taustastani tosi paljon, niin tuskin menettäisin mitään, jos joku ventovieras pääsisi lukemaan jotain.
      Ymmärrettävää tietenkin, että monet ovat hyvinkin tarkkoja siitä, mitä terveyteen tai sairauteen tulee. Itseäni ei hävetä, että olen joskus ollut psyykkisesti huonossa kunnossa.

• Anonyymi

Eikä siinä vielä kaikki, että ne intiimit tiedot kirjataan: ne kirjataan sinne eri tavalla kuin kerrot ne. Lisäksi et itse saa tietää, miten asiat on kirjattu, joten et voi pyytää korjaamaankaan virheellisiä intiimejä tietoja.

• Anonyymi

Takavuosina yksi terveyskeskuslääkäri oli ollut kovin kiinnostunut minun psykiatrian puolen tiedoistani. En ollut hänelle, joka oli yleislääkäri, puhunut kertaakaan psyyken puolen asioistani, käynnit liittyivät muihin vaivoihin.
      Tietojen luovutuslistasta näin jälkeenpäin, että oli käynyt useampaan kertaan katsomassa psykiatrian tietojani. Epäilin sitä enimmäkseen siksi, koska aikaväli oli sama, minkä olin ollut kyseisen lääkärin kanssa tekemisissä.
      Itsekseni mietin vain, että jos on kovasti kiinnostanut, niin siitä vaan, ei ole varmaan ollut kovinkaan hyvää iltalukemista, kaukana iltasaduista.

• Anonyymi

Mihis sitä sitten pitäs luottaa, jos ei asiantuntijoihin?

Johonki suoli24 potaskaan?

• Anonyymi

Tekee nekin virheitä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tekee nekin virheitä

No mutta onhan se nyt vähän eri planeetalta, tehdä satunnaisia virheitä, kun lähteä uskomaan jonkun mielensäpahoittajan mutu tuntumaan.

• Anonyymi

Tämä on todellinen ongelma. Psyykkisen sairauden leima heijastuu kaikkiin myöhempiin hoitokontakteihin. On saatu selville tutkimuksissa, että psyykkisesti oireilevien fyysiset oireet kuitataan helposti psyykkisiksi. Vakavatkin fyysiset sairaudet jäävät tällöin havaitsematta.

Omakannassa pitäisi olla paremmat mahdollisuudet kieltää joidenkin hoitokontaktien ja lääkkeiden näkyminen kaikilta ulkopuolisilta.

Toinen asia on hoitavien tahojen luotettavuus tai sen puute. Kävin aikoinaan terapiassa ja terapeuttini, miespuolinen, oli varsinainen juoruakka. Ei hän pitänyt salassapidettäviä asioita salassa, juoruili minullekin toisten potilaiden asioista ja varmaan teki saman minullekin. En jaksanut tehdä kantelua. Eipä olisi ehkä ollut hyötyäkään, kun olisi ollut sana sanaa vastaan.

• Anonyymi

Puhuin kerran psykiatrille tuosta kohtelusta ja välinpitämättömyydestä, jota mt-ongelmainen, tai kuntoutuja kohtaa mennessään yleislääkärille valittamaan somaattisia oireita.
        Aika usein sanotaan, että vika johtuu korvien välistä, ei välttämättä ihan suoraan noilla sanoilla, mutta hyvin selkeästi siihen viitaten. Suositellaan menemään juttelemaan psykiatrin kanssa.
        Psykiatrin luona kerran asioidessani puhuin, kuinka hankalaa yleislääketieteen puolella on psyyke taustalla, hän sanoi minulle sen olevan yleisessä tiedossa. Eli kyllä se terveydenhuollossa tiedetään, kuinka eriarvoista kohtelu siellä saattaa olla.
        Kerran taasen sanoin yleislääkärille, että somaattisia vaivoja on vaikeaa saada hoidatettua ja tutkitettua, kun on psyykkisen puolen taustaa. Tämä yleislääkäri oli kirjannut käyntitekstiini " kyseessä ehkä alkava psykoosi ".
        Otin kyllä yhteyttä psykiatriaan, koska hämmästyin yleislääkärin kirjauksia. Psykiatri ei havainnut mitään merkkiä mahdollisesta psykoosista.
        Aika lailla erilaisia näkemyksiä eri alan lääkäreillä vaikuttaa olevan.

Tuskin tuollainen toiminta tulee koskaan muuttumaan, vaikka toivottavaahan se olisi. Kyllä se on potilaastakin todella turhauttavaa ja harmittavaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Puhuin kerran psykiatrille tuosta kohtelusta ja välinpitämättömyydestä, jota mt-ongelmainen, tai kuntoutuja kohtaa mennessään yleislääkärille valittamaan somaattisia oireita.
        Aika usein sanotaan, että vika johtuu korvien välistä, ei välttämättä ihan suoraan noilla sanoilla, mutta hyvin selkeästi siihen viitaten. Suositellaan menemään juttelemaan psykiatrin kanssa.
        Psykiatrin luona kerran asioidessani puhuin, kuinka hankalaa yleislääketieteen puolella on psyyke taustalla, hän sanoi minulle sen olevan yleisessä tiedossa. Eli kyllä se terveydenhuollossa tiedetään, kuinka eriarvoista kohtelu siellä saattaa olla.
        Kerran taasen sanoin yleislääkärille, että somaattisia vaivoja on vaikeaa saada hoidatettua ja tutkitettua, kun on psyykkisen puolen taustaa. Tämä yleislääkäri oli kirjannut käyntitekstiini " kyseessä ehkä alkava psykoosi ".
        Otin kyllä yhteyttä psykiatriaan, koska hämmästyin yleislääkärin kirjauksia. Psykiatri ei havainnut mitään merkkiä mahdollisesta psykoosista.
        Aika lailla erilaisia näkemyksiä eri alan lääkäreillä vaikuttaa olevan.

Tuskin tuollainen toiminta tulee koskaan muuttumaan, vaikka toivottavaahan se olisi. Kyllä se on potilaastakin todella turhauttavaa ja harmittavaa.

Tuttu juttu. Valitettavasti. Siksipä mä meen aina tyttöystävän kanssa lääkäriin jos tarve. Aina ne yrittää jtn mutkun oon "terve" ja todistaja niin kas kummaa yllättäen se hoito hoituu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      52
      5078
    2. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      28
      3729
    3. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      69
      3493
    4. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      101
      2848
    5. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      92
      2741
    6. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      30
      2680
    7. Anteeksi T

Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa
      Ikävä
      13
      1891
    8. En mä tahallani ole näin hankala.

Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta
      Ikävä
      16
      1656
    9. Harmittaako mies, että yhteys katkesi?

Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?
      Ikävä
      202
      1508
    10. Harmittaako että

Annoit niin paljon positiivista huomiota ja rakkautta kaivatullesi
      Ikävä
      153
      1361
    Aihe