Heitätkö käyttämättömät lääkkeesi vessanpönttöön ? Lääkeaineita on laaja kirjo vesistöissä

Anonyymi

Lääkeaineita löytyy myös kaloista ja vesieliöistä. Kaikki lääkeaineet eivät hajoa
jätevedenpuhdistamoissa. Lääkkeitten hävittäminen myöskään kotitalousjätteen
seassa ei ole suositeltavaa. Polttolämpötilan pitää olla 1100-1300 astetta, että polttaminen hävittää kaikki lääkeaineet.
Apteekit keräävät lääkkeitä vapaaehtoisuuspohjalta yhteistyössä kuntien kanssa ilmaiseksi. Lääkkeitä voi myös viedä vaarallisten aineiden keräyspisteisiin.

Vesistöihin kerääntyy vuosittain satoja kiloja mm. särkylääkkeitä, hormoneja ja antbiootteja, jotka ovat kotoisin kotitalouksista, sairaaloista, lääketeollisuudesta ja eläinlääkinnästä.

Lääkeaineita joutuu joka vuosi ympäristöön riskirajan ylittäviä määriä.

19

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä muistutus!
      Muistelen että takavuosina joku julkkisselviytyjä kertoi, että hän "vetänyt psyykenlääkkeet vessanpöntöstä alas". Että sellaista sankaruutta.
      Uskon kyllä, että tuo lääkkeiden oikea hävitystapa on hyvin tiedossa, mutta tämä meidän hektinen elämäntapa voi tehdä sen, ettei kunnon jätelajitteluun "ole aikaa"..

    • Anonyymi

      En heitä vanhentuneita lääkkeitä vessanpönttöön ....aika mielenkiintoisia havaintoja tehdään jätevesilaitoksilla ....tutkitaan muunmuassa huumeitten määriä ja muitakin ilmiöitä ...joskus tulee kyllä heitettyä kattilanpohjalla oleva pieni keitto vessan pyttyyn ... Tässä yhtenä päivänä oli jätevesilaitoksesta kirjoitus ....mitä kaikkea ihmiset sinne heittää ... "Älkää hyvät ihmiset heitelkö niitä sormuksianne vessaan ....kun riita on ohi niin seuraavana päivänä kysytte niitä meiltä "
      mimmimum-..mi

    • Anonyymi

      Joku vuosi sitten vein lääkkeitäni apteekkiin, koska apteekin ilmaislehdessäkin oli sellainen neuvo, mutta apteekissa oltiin ihan hämmästyneitä, että "ei me olla
      kuultukaan asiasta, no, mutta anna nyt sitten ne lääkkeesi tänne !"
      Nykyään jokainen apteekki ehkä ottaa lääkkeitä takaisin.

      • Apteekit olivat vuosia sitten vielä jälkijunassa niitten ylijäämälääkkeitten käsittelystä.

        Muistan myös kuinka tympeentyneen näköisinä ja kysymysmerkki selvästi pään päällä olivat, kun vein vanhentuneita lääkkeitä takaisin. Jäi sellainen tunne, että mahtoivatko vain heittää lähimpään roskapyttyyn ne.

        Nyt viimeksi kun vein, niin kohta pian tuli sähköpostiin kiittelyt, että olin ajatellut ympäristöä viedessäni vanhentuneet lääkkeet takaisin ja minulle oli annattu bonusta (olikohan se 50kr) siitä hyvästä, jotka voin käyttää asioidessani apteekissa.


    • Anonyymi

      Riippuu mitä pidetään vanhana
      en panisi silmärasvaa joka on vanhaa

      mutta 20 vuotta vanha penisilliini toimii hyvin voltare ja mobilat josta tarvii vuosikymmeniä
      ilman muuta kuinka kauan vain erilaiset särkylääkkeet varalla vuosikausia

      kolesterolilääke - halusin vaihtaa pois pienin annos simvaststatiinista jäi paljon sitä - on viimeinen myyntipäivä 5 vuotta sitten käy hyvin 2,9 kolesteroli sillä väliaikanakin
      kun varsinaisen loppuu

    • Anonyymi

      Pisti mietityttämään, milloin vedet ovat niin saastuneet, ettei puhdasta juomavettä
      saa enää aikaiseksi, kun on niin paljon antibioottijäämiä.

      Itämeren eteen onneksi jotain tehdään, vaikka joissakin Itämeren ympäristön maissa ei välitetä paljon mitään, Baltian maat, Puola ja Venäjä eivät ole ympäristötietoisuudessa heränneet.
      Venäjä ei välitä mitään, vaikka tiedostettaisiin, tuskin Puolakaan.

    • Nyt minä en enää usko Vastaamon rikokseen.
      Kyseessä on Neito-Hallituksemme suunnitelma saada Seksuaalisesti-Sairaiden avulla Suku-Puoli pois Henkilö-Tunnuksista.
      Koko ajatus on sairas.
      Uskomattoman saiarasta.
      Jos tuo menee läpi, tekee se kaikista Puhdas-Suomalaisista ihmisistä Suku-Puolettomia olentoja.

      H.

      • ...sairasta

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        ...sairasta

        H.

        Huruharuheru, olet pihalla aiheesta.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        ...sairasta

        H.

        Hunksi on rasisti pahimmasta päästä.
        Koko ajan tytöttelee Suomen hallitusta.
        Hunksi pihalle tai ainakin tauolle, please!!!


    • Anonyymi

      Vessanpönttöön menee kaikenlaista muutakin myrkkyä kotitalouksista.
      Itse WC-puhdistusaineet ovat aika kovaa kamaa.

      Olen viime vuosina käyttänyt ekologisia puhdistusaineita,
      koska tekee toisaalta pahaa ajatella, että siitä samasta vedestä ja puhdistusainemyrkyistä, mitä pöntöstä menee alas on taas puhdistettava meille juomavettä. Miksi kuormittaa sitä prosessia lisää ?

      Ecover-puhdistusaineet ovat minusta tehokkaita, mutta ne ovat vähän kalliimpia
      ja ne tuppaavat häviämään kaupan hyllyiltä, kun menekkiä ei ole.
      Pahimmat myrkyt taitavat olla ne halvimmat, jotka paremmin kauppansa tekevät.

      • Anonyymi

        Mistä tietää , että joku merkki on varmasti "ekologinen" (ja mielellään suht tuoksuton)?
        "Eko"-sanaa käytetään joka paikassa. Siivousaineet on kamalia vahvasti haisevia myrkkyjä. Käytän aika paljon etikkaa siivouksessa, vaikka senkin haju "ottaa henkeen". Mitä ekologisia merkkejä on Ecoverin lisäksi, yleispuhdistusaineita esimerkiksi. Lähikaupassani en ole koskaan huomannut Ecoveria, se on ihan uusi nimi minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tietää , että joku merkki on varmasti "ekologinen" (ja mielellään suht tuoksuton)?
        "Eko"-sanaa käytetään joka paikassa. Siivousaineet on kamalia vahvasti haisevia myrkkyjä. Käytän aika paljon etikkaa siivouksessa, vaikka senkin haju "ottaa henkeen". Mitä ekologisia merkkejä on Ecoverin lisäksi, yleispuhdistusaineita esimerkiksi. Lähikaupassani en ole koskaan huomannut Ecoveria, se on ihan uusi nimi minulle.

        Haen sitä luontaistuoteliikkeestä. - Nm. Mokille ei viedä muuta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tietää , että joku merkki on varmasti "ekologinen" (ja mielellään suht tuoksuton)?
        "Eko"-sanaa käytetään joka paikassa. Siivousaineet on kamalia vahvasti haisevia myrkkyjä. Käytän aika paljon etikkaa siivouksessa, vaikka senkin haju "ottaa henkeen". Mitä ekologisia merkkejä on Ecoverin lisäksi, yleispuhdistusaineita esimerkiksi. Lähikaupassani en ole koskaan huomannut Ecoveria, se on ihan uusi nimi minulle.

        Alepasta ja S-marketista olen ostanut Ecover-yleispuhdistusainetta kätevässä spray-pullossa, siitä riittää kauan, ei sitä paljon tarvitse suihkauttaa. Pesen sillä wc-pöntönkin.
        Hajutonta sekään ei ole.
        Ecover-pyykinpesuaine on myös tehokasta ja neutraalintuoksuinen pyykki tulee.


    • En tietenkään heitä vessanpyttyyn, vien apteekissa olevaan säiliöön, reiästä vaan pudottaa menemään.

      • Anonyymi

        Se on hyvä. Silti heittäjiä on järkyttävän paljon. Tietovajausta pahempaa on välinpitämätön asenne samalla tavalla kuin kaikessa muussakin jätteiden käsittelyssä. Esim. siinä, että biohajoavia tuotteita pannaan sekaroskikseen. - Nm. Sivistyneitä muka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on hyvä. Silti heittäjiä on järkyttävän paljon. Tietovajausta pahempaa on välinpitämätön asenne samalla tavalla kuin kaikessa muussakin jätteiden käsittelyssä. Esim. siinä, että biohajoavia tuotteita pannaan sekaroskikseen. - Nm. Sivistyneitä muka

        Se biohajoavuus on vähän niin ja näin. Kestää tosi kauan ennen kuin hajoavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se biohajoavuus on vähän niin ja näin. Kestää tosi kauan ennen kuin hajoavat.

        Biojäte poltetaan energiaksi. Siksi sen kierrätys kannattaa. Ei sen hajoamista odotella kauan.


    • Anonyymi

      Onko sellaisia aptekkeja joissa on "reikä" vanhentuneille tai muuten käyttökelvottomille lääkkeille???

      Täällä apteekit on hirmu nihkeitä ottamaan vanhoja lääkkeitä vastaan. Yhdessä apteekissa jopa sanoivat että eivät ota, on "varasto täysi". Kun näytin että mulla on vain yksi pieni purkki niin säälistä kai otti sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin pyöräili jalkakäytävällä. Aikuinen ihminen! Vai onko?

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/hups-sanna-marin-ja-joni-rakas-kaahasivat-fillareilla-jalkakaytavalla-paljonkertova
      Maailman menoa
      258
      3987
    2. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      24
      2973
    3. Toivon vain

      Ettet enää välittäisi. Kun näet niin ohitatko. Ettei silmissäsi loistaisi enää mikään minut nähdessäni. Ei sitä pilkettä
      Ikävä
      12
      2380
    4. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      138
      2030
    5. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      53
      1999
    6. Miten sua nyt

      Pitäisi lähestyä tai ylipäätään suhtautua mihinkään. Kyselenkö kuulumisia vai juttelenko päivän säästä. Vai hymyilenkö p
      Ikävä
      89
      1379
    7. Harmailla autoilla liikkuvat vorot

      Keitäs sankareita nämä ovat? https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/harmailla-autoilla-liikkuvat-vorot-ovat-tehneet-us
      Suomussalmi
      22
      1297
    8. Kuka on tämä henkilö

      jonka pullukkaprinsessa kertoilee haisevan? Ennen nykyistä se oli erään seksuaalirikoksesta tuomitun tyypin kanssa, muit
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1264
    9. Niina Lahtinen avautuu erikoisesta "krapula-metodista" ennen suoraa lähetystä: "Kuin mulla olisi..."

      Kiitos, Niina! Upeasti vedit TTK-parketilla. Tsemppiä tuleviin tansseihin vaikkapa tuolla "krapulametodilla"! Lue Lahti
      Tanssii tähtien kanssa
      30
      1223
    10. Minä näen sinut

      Näen kuka olet. Osaan laskea. Olen todella, siis todella hämmentynyt, ihastunut, vaivautunut ja ehkä eniten todella epäu
      Ikävä
      32
      1159
    Aihe