Teslan lämpiäminen talvella

Anonyymi

https://www.youtube.com/watch?v=lL9zveDz8H0

-34C pakkasessa Teslaa täytyy odottaa kylmiltään n. 4 minuuttia ennen kun kabiinin lämpötila on 21C. Jos on siis vahingossa unohtanut laittaa kännykästä esilämmityksen päälle ja auto on ollut kylmässä koko yön.

Mites sama muilla voimanlähteillä?

31

2122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      4 minuuttia -34C pakkasessa 21C... onko mitään muuta autoa joka lämpiää edes likimain yhtä nopeasti?

      • Anonyymi

        4 minuutissa hakee ämpärillisen kuumaa vettä, jonka heittää noiden onnettomien ovenripojen päälle, toivoen, jos ne vaikka aukeaisi.


    • Anonyymi

      Kermapeppu malli vaatii lämpöisen hallin tai tallin niin pääsee pitemmälle, kilowatilla!

    • Anonyymi

      Näytti 5 minuutilta 09.36-09.41 ja oli katoksessa, josta lämpöä karkaa vähemmän. Hyvä suoritus joka tapauksessa mutta ei ympäristöystävällinen. Polttomoottoriauto lämpiää ilmaiseksi iman ympäristön lisäkuormitusta. Ne joilla on sähkölämmitteisen omakotitalo tietävät kyllä miten hullua on lämmittää taloa sähköllä!

      • Anonyymi

        Jos tuota voi kutsua katokseksi... hah. Ulkosalla se oli, tuo rakennelma korkeintaan suojasi lumelta.

        "Polttomoottoriauto lämpiää ilmaiseksi iman ympäristön lisäkuormitusta."

        Siis onko sulla ihan kaikki kotona? Haloo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuota voi kutsua katokseksi... hah. Ulkosalla se oli, tuo rakennelma korkeintaan suojasi lumelta.

        "Polttomoottoriauto lämpiää ilmaiseksi iman ympäristön lisäkuormitusta."

        Siis onko sulla ihan kaikki kotona? Haloo?

        Millaista lisäkustannusta tai -kuormitusta polttomoottoriautossa aiheuttaa lämmitys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaista lisäkustannusta tai -kuormitusta polttomoottoriautossa aiheuttaa lämmitys?

        Polttis kuluttaa kylmänä jopa kolme kertaa enemmän, joten väitän että kalliimmaksi tulee polttiksen saaminen lämpimäksi. Lisäksi jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria tuhansien kilometrien verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis kuluttaa kylmänä jopa kolme kertaa enemmän, joten väitän että kalliimmaksi tulee polttiksen saaminen lämpimäksi. Lisäksi jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria tuhansien kilometrien verran.

        Mutta ei siihen vaikuta se, lämmitetäänkö kabiinia vai ei, jos kerran kuitenkin lähdetään ajamaan. Niinnojoojoo, ajattelin asiaa vähän eri näkökulmasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaista lisäkustannusta tai -kuormitusta polttomoottoriautossa aiheuttaa lämmitys?

        "Millaista lisäkustannusta tai -kuormitusta polttomoottoriautossa aiheuttaa lämmitys?"

        Jos haluaa että polttis ei ole umpijäässä talviaamuna niin autossa on lohkolämppäri ja sisätilan lämppäri jotka molemmat ottavat energian sähköverkosta aivan samoin kuin sähköauto.
        Toinen vaihtoehto on Webasto joka kuluttaa sekä dinomehua että sähköä.

        Polttiksen perusongelma on se että se tuottaa ylimääräistä lämpöä vasta siinä vaiheessa kun olet 100 metrin päässä duunin parkista. Siihen saakka kaikki lämpöenergia on mennyt sen malmimöykyn, kennon, öljyn ja jäähdytysveden saamiseksi lämpimäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttis kuluttaa kylmänä jopa kolme kertaa enemmän, joten väitän että kalliimmaksi tulee polttiksen saaminen lämpimäksi. Lisäksi jokainen kylmäkäynnistys kuluttaa moottoria tuhansien kilometrien verran.

        aikamoista soopaa kirjoitat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aikamoista soopaa kirjoitat.

        Kukaan ei ole vielä keksinyt ikiliikkujaa. Aina ja kaikissa autoissa ulkoilman lämmittäminen huoneenlämpöön kuluttaa jotain energiaa, olkoon sitten sähköstä tai moottorin polttoaineesta. Joku voisi laskea minkä verran tuo virtaavan ilman ja auton sisätilan rakenteiden lämmittäminen vie energiaa, itse en siihen ala. Tyhjästä tuo energia ei synny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        aikamoista soopaa kirjoitat.

        Perustele edes hieman kantaasi vai oletko pelkkä tyhjänhuutelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ole vielä keksinyt ikiliikkujaa. Aina ja kaikissa autoissa ulkoilman lämmittäminen huoneenlämpöön kuluttaa jotain energiaa, olkoon sitten sähköstä tai moottorin polttoaineesta. Joku voisi laskea minkä verran tuo virtaavan ilman ja auton sisätilan rakenteiden lämmittäminen vie energiaa, itse en siihen ala. Tyhjästä tuo energia ei synny.

        Kirjoitat lämpimiksesi asian vierestä. Sinustako on sama se lauhdutetaanko hukkalämpö jäähdyttimessä pois ja ulkoilmaan vai käytetään kabiinin lämmittämiseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitat lämpimiksesi asian vierestä. Sinustako on sama se lauhdutetaanko hukkalämpö jäähdyttimessä pois ja ulkoilmaan vai käytetään kabiinin lämmittämiseen?

        Lämpöpumpunkin kompressori tarvitsee energiaa, sähköautossa se käyttää auton akkua kompressorin pyörittämiseen, perinteisessä polttomoottoriautossa energia otetaan moottorin polttoaineesta..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuota voi kutsua katokseksi... hah. Ulkosalla se oli, tuo rakennelma korkeintaan suojasi lumelta.

        "Polttomoottoriauto lämpiää ilmaiseksi iman ympäristön lisäkuormitusta."

        Siis onko sulla ihan kaikki kotona? Haloo?

        Sähkö tehdään fossilislla s u omessa
        Öljyy kibåvihiiltä ja turvetta.

        Sama kuka sen poltaa sähköliyos vai lada.
        Lisäksi telsaas asi. Elohopeaa kadmimiija taskasmetalii luhittuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöpumpunkin kompressori tarvitsee energiaa, sähköautossa se käyttää auton akkua kompressorin pyörittämiseen, perinteisessä polttomoottoriautossa energia otetaan moottorin polttoaineesta..

        Jutut vaan pyörii kehää. Takaisin aloituspisteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lämpöpumpunkin kompressori tarvitsee energiaa, sähköautossa se käyttää auton akkua kompressorin pyörittämiseen, perinteisessä polttomoottoriautossa energia otetaan moottorin polttoaineesta..

        Mutta polttomoottoriautossa ei käytetä ilmastoitilaitetta (ja sen kompessoria) auton sisätilan lämmittämiseen, koska moottorin hukkalämpöä on saatavissa helpommin ja sitä kuitenkin syntyy moottorin käydessä.
        Sähköautossa kannattaa käyttää lämmittämiseenkin lämpöpumppua, koska se ottaa kompressorin pyörittämiseen huomattavasti vähemmän sähköä kuin tarvittaisiin suoraan sähkövastuksilla puhallusilman lämmittämiseen.


    • Anonyymi

      Kyykytin itäautoa skodaa intohimoisesti tappi pystyssä Datsun 100 A henkilöautolla

      • Anonyymi

        Katoksesta lähtiessä, kannattaa varmistaa, että lasikatto ja puskurit on kiinni.👍


    • Anonyymi

      TM testasi Teslan pakkasessa. Ei ollut kyllä kovin kummoinen.

      • Anonyymi

        Joo, Teslavastaisuus ajaa TM.n toimittajat tekemään jopa itsestään idiootteja kuten tässä lämmitysjutussakin. Säälittävää klikkiotsikko journalismia jota ei odottaisi tuollaisen lehden toimitukselta.


      • Anonyymi

        TM taitaa olla testeistä ainoa, joka epäonnistui pakkasessa Teslan kanssa. Muut ovat pärjänneet erinomaisesti kylmemmässäkin -- pienemmällä kulutuksella! Varsin outoa.


    • Anonyymi

      Täällä patteriauton omistajat koittaa epätoivoisesti väittää että TM testi ei pidä paikkaansa, itse uskon kyllä enemmän ko lehteen kun patteriautofriikkien sepustuksiin.

      • Anonyymi

        Höpö höpö. Öljyteollisuus on Suomessa miljardibisnes, pelkän St1:sen liikevaihto on 1.5 miljardia vuodessa. Kun sähköautoista tulee valtavirtaa, näiden yritysten menetykset ovat massiivisia.

        Niin massiivisia, että kaikkeen kehitystä jarruttavaan löytyy kummasti rahaa. TM:llä varmasti suunnitellaan huolella, että testit varmasti epäonnistuvat.


      • Anonyymi

        Kyllä se on niin kuin sananlasku sanoo "Kenen leipää syöt sen lauluja laulat".
        Tesla ei sitä leipää lehdistölle anna, lakkautti jopa koko tiedotusosaston. Sen mukaiset tietenkin lehdistön kommentit Teslaa kohtaan, testaajat tekevät jopa itsestään idiootteja ja kääntävät sen auton syyksi.
        Esim. Ei ladata auton akkua täyteen vaikka tiedetään seuraavan pikalatauksen olevan riskirajan ulkopuolella. Mennään tyhjällä akulla ensin pikapesuun ja sitten vasta lataamaan. Mennään kahville mutta ei laiteta autoa pihalla olevaan laturiin lataukseen vaikka määränpää on riskirajan ulkopuolella. Mennään tarkoituksella sellaisille latausasemille jotka latauskartassa on ilmoitettu toimimattomaksi. Ym.Ym.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on niin kuin sananlasku sanoo "Kenen leipää syöt sen lauluja laulat".
        Tesla ei sitä leipää lehdistölle anna, lakkautti jopa koko tiedotusosaston. Sen mukaiset tietenkin lehdistön kommentit Teslaa kohtaan, testaajat tekevät jopa itsestään idiootteja ja kääntävät sen auton syyksi.
        Esim. Ei ladata auton akkua täyteen vaikka tiedetään seuraavan pikalatauksen olevan riskirajan ulkopuolella. Mennään tyhjällä akulla ensin pikapesuun ja sitten vasta lataamaan. Mennään kahville mutta ei laiteta autoa pihalla olevaan laturiin lataukseen vaikka määränpää on riskirajan ulkopuolella. Mennään tarkoituksella sellaisille latausasemille jotka latauskartassa on ilmoitettu toimimattomaksi. Ym.Ym.

        Höpö höpö. Siinä tahdottiin kuvata miten ilman etukäteisoitteluita ja tiedusteluja tavallisella talliaisella sähkärin kanssa voipi käydä. Siinä ei auta navigaatio-ohjeet eikä mitään, kun joku latauspiste ei toimi, toinen on varattuna ja joku lukkojen takana. Kyllä siinä hymy hyytyy äkkiä pakkasessa. On ihan saletti, että toimittajat osaa käyttää teslankin lämmitintä, ei se nyt rakettitiedettä ole ja silti vilu tuli. Nuo aloituksen lämpiämiset on ihan peestä. No jos pistää sen lämpömittarin siihen tuulilasin lämpsuuttimen kohdalle, niin voi näyttää tuon 21 astetta. Auto on silti vielä jääkylmä. Turha kehuskella ja kirjotella potaskaa.
        Olen kulkenut nyt tammikuun pakkasillakin tesla kolmosen kyydissä. Ei kyllä lämpiä kuvatun laisesti. Se on ihan varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Siinä tahdottiin kuvata miten ilman etukäteisoitteluita ja tiedusteluja tavallisella talliaisella sähkärin kanssa voipi käydä. Siinä ei auta navigaatio-ohjeet eikä mitään, kun joku latauspiste ei toimi, toinen on varattuna ja joku lukkojen takana. Kyllä siinä hymy hyytyy äkkiä pakkasessa. On ihan saletti, että toimittajat osaa käyttää teslankin lämmitintä, ei se nyt rakettitiedettä ole ja silti vilu tuli. Nuo aloituksen lämpiämiset on ihan peestä. No jos pistää sen lämpömittarin siihen tuulilasin lämpsuuttimen kohdalle, niin voi näyttää tuon 21 astetta. Auto on silti vielä jääkylmä. Turha kehuskella ja kirjotella potaskaa.
        Olen kulkenut nyt tammikuun pakkasillakin tesla kolmosen kyydissä. Ei kyllä lämpiä kuvatun laisesti. Se on ihan varma.

        Kännykkään saatavassa latauskartassa on selvästi kerrottu milloin laturi joka on autohallissa on saatavissa, myös se onko laturi toimintakuntoinen. TM valitsi tarkoituksella tälläiset laturit mitkä tiesi olevan lukkojen takana tai viallinen, eihän sitä kiinnostavaa klikkiuutista muuten saa aikaiseksi.
        Tesla 3.n lämpiämisestä olen jyrkästi eri mieltä kanssasi koska omistan sellaisen, eli 1,5 vuoden kokemus. Mikään edellisistä 16.sta autostani ei ole ollut lähellekään teslan veroinen lämpimyydessä, ja varsinkin lämpiämisen nopeudessa.
        Aloituksen videon tiedän pitävän paikkaansa, itsellä ollut -28C matalin ulkolämpötila jolloin esilämmitin, autolle menin 5 minuutin kuluttua jolloin autossa oli tosi lämmin, riisuin takkini lähtiessäni ajamaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joo samaa sarjaa TM.n toimituksen tahallisessa hölmöilyssä. Kun laittavat puhalluksen manuaalisesti täysille "high" niin ilmaa tulee niin julmetusti ettei se kerkeä lämpenemään.
        Olen itse ajanut Model 3 LR.llä -28 asteessa ja mukavat 21 astetta kabiinissa puhallus manual 4 ja pyynti 21C. Takasivuikkunat huurtuivat, mutta se ei ajoa haitannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo samaa sarjaa TM.n toimituksen tahallisessa hölmöilyssä. Kun laittavat puhalluksen manuaalisesti täysille "high" niin ilmaa tulee niin julmetusti ettei se kerkeä lämpenemään.
        Olen itse ajanut Model 3 LR.llä -28 asteessa ja mukavat 21 astetta kabiinissa puhallus manual 4 ja pyynti 21C. Takasivuikkunat huurtuivat, mutta se ei ajoa haitannut.

        Kunnon autossa 22 kabiinissa ja kaikki ikkunat kirkkaana -29 pakkasessa 3 henkilöä kyydissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon autossa 22 kabiinissa ja kaikki ikkunat kirkkaana -29 pakkasessa 3 henkilöä kyydissä.

        Mielenkiinnosta kysyn, mikä on tällainen kunnon auto?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe