Trailerin hinaamisesta

Anonyymi

Onko se sama, mitä traileria hinaa, jos yhdistelmän kokonaispaino ei ylitä autolle asetettua suurinta?

72

2740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei

    • Anonyymi

      Onko siis niin, että jos autolla saa hinta 2500-kiloista traileria, niin silti ei saa hinata traileria, jonka suurin sallittu kokonaispaino on 2700 kiloa, vaikka vene ja traileri yhdessä painaisivat vain 2300 kiloa.

      • Anonyymi

        Ei ole niin.


      • Anonyymi

        Poliisi harvoin punnitsee vedettäviä perävaunuja jo siitä syystä, että niillä ei ole niitä puntareita monestikkaan mukana ja käytäntö onkin, että painot katsotaan papereista eli jos autolla ei saa vetaa kuin 2500kg niin et voi laillisesti vetää 2700 kilon kokonaispainon omaavaa perävaunua tyhjänäkään. Venetrailerissa ja avokärryssä käytäntö on kuitenkin toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisi harvoin punnitsee vedettäviä perävaunuja jo siitä syystä, että niillä ei ole niitä puntareita monestikkaan mukana ja käytäntö onkin, että painot katsotaan papereista eli jos autolla ei saa vetaa kuin 2500kg niin et voi laillisesti vetää 2700 kilon kokonaispainon omaavaa perävaunua tyhjänäkään. Venetrailerissa ja avokärryssä käytäntö on kuitenkin toinen.

        Ja paskat. Laki on laki eikä poliisi voi sitä käytännöillään muuttaa. Eli jos autolla ei saa vetaa kuin 2500kg niin voit laillisesti vetää 2700 kilon kokonaispainon omaavaa perävaunua tyhjänä ja puolikuormattuna 2500kg kokonaispainoon asti, mikäli sinun henkilökohtainen ajokorttiluokkasi sen sallii.


    • Anonyymi

      Olen ymmärtänyt, että noin juuri on.

      Vetopainoja koskevat säännöt tuntuvat monesti turhan monimutkaisilta ja omituisilta.
      Löytyvätkö säännöt jostain selkokielisinä? Mielellään näkisi myös esimerkkitapauksia ja perusteluja omituisilta tuntuville asioille.

      Miksi esim. 1200 kilon vetokykyisellä autolla ei saa vetää tyhjää traileria, jonka sallittu kokonaispaino on 1500 kg ja omapaino 300 kg ? Toisaalta aika usein trailerin kokonaispaino käytännössä ylittyy veneeseen lastattujen varusteiden ja polttoaineen vuoksi.

      • Anonyymi

        Saa sitä 1500kg:n kokonaispainolle luokiteltua tyhjänä vetää 1200kg vetokyvyn autolla, ja kuormattunakin ellei ylitä 1200kg. Saako auto vetää määrittyy todellisen painon mukaan, mutta saako kuski ajokortillaan vetää riippuu luokittelumassoista. Eli vaikka auto saisi vetää 2700kg traileria täydellä kuormalla, ei kuski välttämättä saa vetää sitä edes tyhjänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sitä 1500kg:n kokonaispainolle luokiteltua tyhjänä vetää 1200kg vetokyvyn autolla, ja kuormattunakin ellei ylitä 1200kg. Saako auto vetää määrittyy todellisen painon mukaan, mutta saako kuski ajokortillaan vetää riippuu luokittelumassoista. Eli vaikka auto saisi vetää 2700kg traileria täydellä kuormalla, ei kuski välttämättä saa vetää sitä edes tyhjänä.

        " Saako auto vetää määrittyy todellisen painon mukaan, mutta saako kuski ajokortillaan vetää riippuu luokittelumassoista. Eli vaikka auto saisi vetää 2700kg traileria täydellä kuormalla, ei kuski välttämättä saa vetää sitä edes tyhjänä."

        Juuri näin.

        Kuskin oikeuksien riippuminen luokittelumassoista on toki hyvin typerää, mutta näin se menee. B-kortilla saat vetää jarrutonta rimpulakevytkärryä 750 kiloon lastattuna, mutta et esimerkiksi 500 kg painoista tukevaa jarrullista kärryä, joka on rekisteröity 2 tonnin kokonaismassalle.

        Kannattaa se BE olla, niin ei tarvitse miettiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saa sitä 1500kg:n kokonaispainolle luokiteltua tyhjänä vetää 1200kg vetokyvyn autolla, ja kuormattunakin ellei ylitä 1200kg. Saako auto vetää määrittyy todellisen painon mukaan, mutta saako kuski ajokortillaan vetää riippuu luokittelumassoista. Eli vaikka auto saisi vetää 2700kg traileria täydellä kuormalla, ei kuski välttämättä saa vetää sitä edes tyhjänä.

        Muutama vuosi sitten kysyin juuri tätä jostain poliisin neuvontapaikasta, kun oli tarve vetää tyhjä traileri takaisin kotipihaan autolla, jolle sallittu vetomassa oli pienempi kuin trailerin suurin sallittu. Kysymyksessäni en viitannut mitenkään kuskien ajokorttityyppeihin.

        Poliisin vastaus kysymykseeni oli kieltävä. Liekö säännöt muuttuneet viime vuosina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten kysyin juuri tätä jostain poliisin neuvontapaikasta, kun oli tarve vetää tyhjä traileri takaisin kotipihaan autolla, jolle sallittu vetomassa oli pienempi kuin trailerin suurin sallittu. Kysymyksessäni en viitannut mitenkään kuskien ajokorttityyppeihin.

        Poliisin vastaus kysymykseeni oli kieltävä. Liekö säännöt muuttuneet viime vuosina?

        Poliisi ei jaksanut kysymystä loppuun ja antoi kieltävän vastauksen. Näin se yleensä menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vuosi sitten kysyin juuri tätä jostain poliisin neuvontapaikasta, kun oli tarve vetää tyhjä traileri takaisin kotipihaan autolla, jolle sallittu vetomassa oli pienempi kuin trailerin suurin sallittu. Kysymyksessäni en viitannut mitenkään kuskien ajokorttityyppeihin.

        Poliisin vastaus kysymykseeni oli kieltävä. Liekö säännöt muuttuneet viime vuosina?

        Ei, vaan kysyit aivan väärästä paikasta.
        Ajokorttiasioissa Traficom on se missä asiat parhaiten ymmärretään, mutta sieltä et välttämättä saa vastausta. Toiseksi paras on ajovarma, siis se paikka mistä ajokortin vaatimat ajokokeet nykyään suomessa hoidetaan.
        Muissa vetoasioissa sinun olisi pitänyt kysyä mistä tahansa katsastuskonttorista, elle traficomista saa vastausta.
        Molemmissa asioissa poliisilta kysyminen on huonoin mahdollinen vaihtoehto, koska liikkuvan lakkauttamisen jälkeen sieltä ei osaamista löydy noissa asioissa kuin sattumalta, jos osuu oikea henkilö kohdalle. Luuloja tiedosta kyllä riittää.

        Ainoastaan ajoneuvojen kuormauksissa saattaa olla järkevää kysyä poliislta, koska siellä asian tulkinta päätetään, ellet vie sen tuottamaa mahdollisesti virheellistä lopputulosta oikeuskäsittelyyn. Ota kuitenkin lisäksi aina huomioon että jokaisella poliisihenkilöllä voi olla ihan oma mielipide kuormausasioista, eikä joku toinen tienpäällä ratsiassa oleva poliisi ole sidottu aiemmin vastanneen poliisihenkilön tulkintoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, vaan kysyit aivan väärästä paikasta.
        Ajokorttiasioissa Traficom on se missä asiat parhaiten ymmärretään, mutta sieltä et välttämättä saa vastausta. Toiseksi paras on ajovarma, siis se paikka mistä ajokortin vaatimat ajokokeet nykyään suomessa hoidetaan.
        Muissa vetoasioissa sinun olisi pitänyt kysyä mistä tahansa katsastuskonttorista, elle traficomista saa vastausta.
        Molemmissa asioissa poliisilta kysyminen on huonoin mahdollinen vaihtoehto, koska liikkuvan lakkauttamisen jälkeen sieltä ei osaamista löydy noissa asioissa kuin sattumalta, jos osuu oikea henkilö kohdalle. Luuloja tiedosta kyllä riittää.

        Ainoastaan ajoneuvojen kuormauksissa saattaa olla järkevää kysyä poliislta, koska siellä asian tulkinta päätetään, ellet vie sen tuottamaa mahdollisesti virheellistä lopputulosta oikeuskäsittelyyn. Ota kuitenkin lisäksi aina huomioon että jokaisella poliisihenkilöllä voi olla ihan oma mielipide kuormausasioista, eikä joku toinen tienpäällä ratsiassa oleva poliisi ole sidottu aiemmin vastanneen poliisihenkilön tulkintoihin.

        Tein kyselyni poliisille ennen liikkuvan lakkauttamista. Löysin silloin poliisin sivuilta neuvontapaikan, jonka kautta oli mahdollista kysymys lähettää.


    • Anonyymi

      Massojen lisäksi trailerin täytyy olla tieliikenteeseen rekisteröity, jarrullisen määräaikaiskatsastettu ja vakuutukset kunnossa.

      • Anonyymi

        Jarrullisen ei välttämättä tarvitse olla määräaikaiskatsastettu.
        Näin on silloin jos kärryn kokonaismassa on enintään 875 kg, josta pyörien kautta maahan välittyy enintään 750 kg:n massaa vastaava voima, koska tällöin kärryn voi rekisteröidä O1 luokkaan, mitä ei määräaikaiskatsasteta lainkaan. Mikään ei kiellä ettei sellaisessa kärryssä saisi olla jarruja, mutt apakolliset ne eivät ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrullisen ei välttämättä tarvitse olla määräaikaiskatsastettu.
        Näin on silloin jos kärryn kokonaismassa on enintään 875 kg, josta pyörien kautta maahan välittyy enintään 750 kg:n massaa vastaava voima, koska tällöin kärryn voi rekisteröidä O1 luokkaan, mitä ei määräaikaiskatsasteta lainkaan. Mikään ei kiellä ettei sellaisessa kärryssä saisi olla jarruja, mutt apakolliset ne eivät ole.

        Joo joo, tiedetään, mutta ei tollaisia monta ole.


    • Anonyymi

      Harvoinpa noita punnitaan tien päällä, mutta jos on tarkoitus usein vetää, kannattaa ainakin katsastukset ja vakuutukset hoitaa vahinkojen varalta. Satunnaisesti olen itse vetänyt liian isoja trailereita auton vetomassaan verrattuna.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Okei. Miten sitten mun tapauksessa. Pikku-e-kortti, mutta autolle määritelty enintään 2940 kg kokonaismassa ja peräkärryille jarruton 750 kg ja jarrullinen 1075 kg.

        Ilmeisesti saan vetää mitä tahansa peräkärryä, kunha pysytään todellisessa massassa kokonaismassan ja peräkärryn massan rajoissa. Tuo taas ei selviä punnitsematta.

        Ilmeisesti tuo massaraja tulee vetokyvystä. Sama auto isommalla koneella saa vetää yli 1900 kg perävaunua.


      • Anonyymi

        Todellisella massalla ei ole merkitystä kortin kannalta, rekisteritieto on määräävä, mutta todellisella massalla on merkitystä kun määritellään onko ajoneuvoyhdistelmä itsessään ilman kuskia katulaillinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Miten sitten mun tapauksessa. Pikku-e-kortti, mutta autolle määritelty enintään 2940 kg kokonaismassa ja peräkärryille jarruton 750 kg ja jarrullinen 1075 kg.

        Ilmeisesti saan vetää mitä tahansa peräkärryä, kunha pysytään todellisessa massassa kokonaismassan ja peräkärryn massan rajoissa. Tuo taas ei selviä punnitsematta.

        Ilmeisesti tuo massaraja tulee vetokyvystä. Sama auto isommalla koneella saa vetää yli 1900 kg perävaunua.

        Joo, noin se menee

        Vetokyky ei yksinään sanele. Sama auto isommalla koneella on painavampi. Esim. etuveto 150 hepan 2.0 bensaturbolla saa vetää saman verran kuin saman painoinen neliveto 190 hepan 2.0 bensaturbolla jolla käytännössä on ylivoimainen vetokyky etuvetoon verrattuna. Molemmilla saan vetää 1500kg ilman pikku e:tä ja maksimit 1600kg vaatisi pikku e:n. (Molemmat esimerkkiautot löytyvät pihasta.) Siksi trailerini on rimpula joka juuri nippa nappa kantaa veneeni laillisesti. Isompi traileri olisi turvallisempi, mutta vaatisi että ajan pikku e:n. Tyhmien pykälien takia moni muukin ajaa näin, ja vielä useampi vetää samasta syystä jarrutonta maksimikuormalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, noin se menee

        Vetokyky ei yksinään sanele. Sama auto isommalla koneella on painavampi. Esim. etuveto 150 hepan 2.0 bensaturbolla saa vetää saman verran kuin saman painoinen neliveto 190 hepan 2.0 bensaturbolla jolla käytännössä on ylivoimainen vetokyky etuvetoon verrattuna. Molemmilla saan vetää 1500kg ilman pikku e:tä ja maksimit 1600kg vaatisi pikku e:n. (Molemmat esimerkkiautot löytyvät pihasta.) Siksi trailerini on rimpula joka juuri nippa nappa kantaa veneeni laillisesti. Isompi traileri olisi turvallisempi, mutta vaatisi että ajan pikku e:n. Tyhmien pykälien takia moni muukin ajaa näin, ja vielä useampi vetää samasta syystä jarrutonta maksimikuormalla.

        Tuossa mun auton tapauksessa etuvetoisia kaikki ja mallista riippuen vetokyky reilusti suurempi. Mulla on pikkudiesel ja siis tuo 1075 kg. Bensakoneessa on reilusti enemmän tehoa, mutta painoa vain 40 kg enemmän. Vetomassa 1775 kg. Isompi diesel painaa 75 kg enemmän kuin mun vetomassa 1775 kg myös. Vielä isompi diesel sitten painaa reilusti enemmän ja pääsee yli 1900 kg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. Miten sitten mun tapauksessa. Pikku-e-kortti, mutta autolle määritelty enintään 2940 kg kokonaismassa ja peräkärryille jarruton 750 kg ja jarrullinen 1075 kg.

        Ilmeisesti saan vetää mitä tahansa peräkärryä, kunha pysytään todellisessa massassa kokonaismassan ja peräkärryn massan rajoissa. Tuo taas ei selviä punnitsematta.

        Ilmeisesti tuo massaraja tulee vetokyvystä. Sama auto isommalla koneella saa vetää yli 1900 kg perävaunua.

        Sallittu vetomassa vai vetokyky? Nouseeko 1775kg traikku etovedolla rampista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sallittu vetomassa vai vetokyky? Nouseeko 1775kg traikku etovedolla rampista?

        Vetomassa, joka ainakin sähköautoissa on usein nolla puutteellisen vetokyvyn takia. Taisi olla tyyliin liikkeellelähtö 12 % mäkeen lain mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetomassa, joka ainakin sähköautoissa on usein nolla puutteellisen vetokyvyn takia. Taisi olla tyyliin liikkeellelähtö 12 % mäkeen lain mukaan.

        Vetomassa ei sähköautoissa todellakaan ole nolla puutteellisen vetokyvyn takia. Sähkömoottori piiskaa polttomoottorit vetokyvyssä mennen tullen. Syy nollaan on siinä, että akun kesto jäisi vetoautokäytössä naurettavaakin pienemmäksi. Teslalla saa vetää, ja Teslalla on varsin kohtuullinen kantama yhdellä latauksella, mutta vetoautokäytössä kantama romahtaa käytettävyyden rajoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetomassa ei sähköautoissa todellakaan ole nolla puutteellisen vetokyvyn takia. Sähkömoottori piiskaa polttomoottorit vetokyvyssä mennen tullen. Syy nollaan on siinä, että akun kesto jäisi vetoautokäytössä naurettavaakin pienemmäksi. Teslalla saa vetää, ja Teslalla on varsin kohtuullinen kantama yhdellä latauksella, mutta vetoautokäytössä kantama romahtaa käytettävyyden rajoille.

        No Traficomin asiantuntija on tuosta eri mieltä:
        https://www.is.fi/autot/art-2000006106306.html

        Tuolta lainattua:
        Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

        Teknisesti sähkömoottorin ja siihen liittyvän elektroniikan mitoitus kyseisen kokeen läpäiseväksi ei ole suinkaan mitenkään mahdotonta, mutta useimmat valmistajat eivät ole halunneet kustannussyistä satsata perävaunun vetoon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Traficomin asiantuntija on tuosta eri mieltä:
        https://www.is.fi/autot/art-2000006106306.html

        Tuolta lainattua:
        Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ajoneuvotekniikan johtava asiantuntija Otto Lahti kertoo Ylelle, sähköautojen akilleen kantapää on täydellä kuormalla tehtävä mäkilähtö jyrkkään 12 prosentin ylämäkeen, joka pitää suorittaa hyväksytysti myös täydellä perävaunukuormalla – mikäli sellainen on autoon sallittu.

        Teknisesti sähkömoottorin ja siihen liittyvän elektroniikan mitoitus kyseisen kokeen läpäiseväksi ei ole suinkaan mitenkään mahdotonta, mutta useimmat valmistajat eivät ole halunneet kustannussyistä satsata perävaunun vetoon

        Ei, tuo vahvistaa juurikin sen, ettei sähkömoottoritekniikka ole rajoittava tekijä. Sähkömoottori vääntää täysiä heti, vaihteisto yksinkertaisin mahdollinen, ja on siksi hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, tuo vahvistaa juurikin sen, ettei sähkömoottoritekniikka ole rajoittava tekijä. Sähkömoottori vääntää täysiä heti, vaihteisto yksinkertaisin mahdollinen, ja on siksi hyvä.

        Tuossahan juuri sanottiin ongelma olevan liikkeellelähtö. Eli suurin osa sähköautoista on tehty niin, etteivät tuota sitä tarvittavaa momenttia aivan paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan juuri sanottiin ongelma olevan liikkeellelähtö. Eli suurin osa sähköautoista on tehty niin, etteivät tuota sitä tarvittavaa momenttia aivan paikallaan.

        Vaikkapa e-Golfissa vääntömomentti 290 Nm ja välitys 2,7 ja 3,61. Vetoakselille 2800 Nm ja vetovoimaksi 9000 N. Tuo pitäisi riittää yli 7 tn kokonaispainoon 12 % mäessä.

        1.6 TDi:ssä vääntömomentti 250 Nm ja ykkösen välitys 3,77 ja 3,45. Vetoakselille 3200 Nm ja vetovoimaksi 10500 N.

        Pikkudieselilläkin siis enemmän vetovoimaa välityksen ansiosta, mutta molempien pitäisi riittää.

        Mutta antaako e-Golf tuon jo aivan paikaltaan? Entä kuinka kauan se pystyy antamaan suurta vääntömomenttia pienellä vauhdilla? Pelkkä auto kiihtyy tuolla muutamassa sekunnissa kovaan vauhtiin. Onko moottori ja elektroniikka mitoitettu antamaan suurta vääntömomenttia eli suurta virtaa kauaa? Sähkömoottorin hyötysuhde on huono noin pienellä nopeudella eli lämpöä tulee paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, tuo vahvistaa juurikin sen, ettei sähkömoottoritekniikka ole rajoittava tekijä. Sähkömoottori vääntää täysiä heti, vaihteisto yksinkertaisin mahdollinen, ja on siksi hyvä.

        Kun sähkömoottori vääntää täysillä pyörimättä, kaikki sähköteho muuttuu lämmöksi, ja suurin osa siitä moottorin käämeissä, loput ohjauselektroniikassa. Jos tilanne jatkuu lähes samana liian pitkään, käämien lämpötila kasvaa aivan liikaa ja niiden eristeet vaurioituvat.

        Propulsioteho on määritelmän mukaan vetovoima kertaa ajovauhti, ja kun vauhtia ei ole on tulos tasan nolla. Koska energiaa ei häviä minnekään, kaiken esim akusta otetun sähkötehon on muututtava tällöin lämmöksi. Ts liike-energia kasvaa alussa nollateholla, vaikka auto kiihtyykin ripeästi. Propulsioteho kasvaa tällöin alussa likimäärin suoraan verrannollisena ajovauhtiin, koska vetovoima ei juurikaan alussa muutu, jos kaasupoljin pysyy pohjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan juuri sanottiin ongelma olevan liikkeellelähtö. Eli suurin osa sähköautoista on tehty niin, etteivät tuota sitä tarvittavaa momenttia aivan paikallaan.

        Kyllä tuottaa, muttei tarpeeksi pitkään. Hyväksytysti suoritettu mäestälähtö koe ei ole sellainen jossa auto liikkuu metrin, ja pysähtyy ylikuumenemiseen. Odottaa paikallaan jäähtymistä 5 minuuttia ja toistaan prosessin alusta 10 kertaa putkeen edetäkseen yhteensä kokeessa vaadittavan matkan tunnin aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikkapa e-Golfissa vääntömomentti 290 Nm ja välitys 2,7 ja 3,61. Vetoakselille 2800 Nm ja vetovoimaksi 9000 N. Tuo pitäisi riittää yli 7 tn kokonaispainoon 12 % mäessä.

        1.6 TDi:ssä vääntömomentti 250 Nm ja ykkösen välitys 3,77 ja 3,45. Vetoakselille 3200 Nm ja vetovoimaksi 10500 N.

        Pikkudieselilläkin siis enemmän vetovoimaa välityksen ansiosta, mutta molempien pitäisi riittää.

        Mutta antaako e-Golf tuon jo aivan paikaltaan? Entä kuinka kauan se pystyy antamaan suurta vääntömomenttia pienellä vauhdilla? Pelkkä auto kiihtyy tuolla muutamassa sekunnissa kovaan vauhtiin. Onko moottori ja elektroniikka mitoitettu antamaan suurta vääntömomenttia eli suurta virtaa kauaa? Sähkömoottorin hyötysuhde on huono noin pienellä nopeudella eli lämpöä tulee paljon.

        "Onko moottori ja elektroniikka mitoitettu antamaan suurta vääntömomenttia eli suurta virtaa kauaa?"

        On silloin kun moottori pyörii auton ajaessa maantievauhdeilla.
        Ei ole silloin kun moottori ei pyöri tai pyörii liian aivan hitaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onko moottori ja elektroniikka mitoitettu antamaan suurta vääntömomenttia eli suurta virtaa kauaa?"

        On silloin kun moottori pyörii auton ajaessa maantievauhdeilla.
        Ei ole silloin kun moottori ei pyöri tai pyörii liian aivan hitaasti.

        Ei se maantievauhdilla anna suurta vääntömomenttia sekuntiakaan! Suuri vääntömomentti on käytössä vain pienillä nopeuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se maantievauhdilla anna suurta vääntömomenttia sekuntiakaan! Suuri vääntömomentti on käytössä vain pienillä nopeuksilla.

        Sähkömoottoreissa vääntömomentti korreloi virran kanssa, eikä maantievauhdissa 80 km/h virtaa rajoiteta. Vääntömomenttia rajoitetaan vasta sitten kun teho kasvaa liikaa, eli yli 80 km/h vauhdeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottoreissa vääntömomentti korreloi virran kanssa, eikä maantievauhdissa 80 km/h virtaa rajoiteta. Vääntömomenttia rajoitetaan vasta sitten kun teho kasvaa liikaa, eli yli 80 km/h vauhdeissa.

        Ei rajoiteta, mutta se rajoittuu, kun jännite ei riitä kumomamaan sähkömoottorin EMF-jännitetteen aiheuttamaa virran vähenemistä.


    • Anonyymi

      Kaikelle on järkevä selitys.

      Autolla saa vetää rekisteriotteesen merkittyjä massoja, eli todellista kärryn painoa sen pyöristä mitattuna. Tämä pitää ratsiassa todeta puntarilla joka tapauksessa, kärryn todellinen massa kun ei näy rekisteriotteesta. Kärry saa siis olla "liian iso", kunhan sitä ei ole lastattu liian täyteen.

      Ajo-oikeus taas määräytyy rekisteriotteitten maksimimassojen summan perusteella, koska sen selvittäminen on tällöin helppoa ja tapahtuu ratsiassa ilman punnitsemista.

      Minusta asia on tavattoman yksinkertainen.

      • Anonyymi

        Mistä lähtien asia on ollut näin? Ainakaan aikaisemmin ei saanut vetää tyhjääkään traileria, jonka sallittu massa oli suurempi kuin auton max. Tästä sinällään käsittämättömästä säännöstä on ollut useita saatuja sakkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien asia on ollut näin? Ainakaan aikaisemmin ei saanut vetää tyhjääkään traileria, jonka sallittu massa oli suurempi kuin auton max. Tästä sinällään käsittämättömästä säännöstä on ollut useita saatuja sakkoja.

        Väärin sakotettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien asia on ollut näin? Ainakaan aikaisemmin ei saanut vetää tyhjääkään traileria, jonka sallittu massa oli suurempi kuin auton max. Tästä sinällään käsittämättömästä säännöstä on ollut useita saatuja sakkoja.

        Jos on sakotettu puuttuvista kortin kirjaimista.

        Onhan noita ollut poliisejakin jokta ovat julkisuudessa väittäneet, että paperit määrää aina koska poliisilla ei ole vaakoja kyydissä, mutta tuo perustelu ei kelpaa oikeudessa. Tietämätön voi aiheettomat sakot maksaakin, mutta asiasta on sen verran vouhotettu, että tuskin tuollaisia poliiseja enää virassa onkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä lähtien asia on ollut näin? Ainakaan aikaisemmin ei saanut vetää tyhjääkään traileria, jonka sallittu massa oli suurempi kuin auton max. Tästä sinällään käsittämättömästä säännöstä on ollut useita saatuja sakkoja.

        Mistä lähtienkö.
        En ole varma oikeasta vastauksesta, mutta sen tiedän varmasti että 30 vuotta sitten sai suomessa vetää tyhjää traikkua jonka sallittu massa oli suurempi kuin auton max vetomassa, mikäli ajokortti oli tilanteeseen riittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin sakotettu.

        Ei ollut väärin, mikäli kuskin kortti ei riittänyt.


    • Anonyymi

      Tässähän tuo on selkeästi sanottu:
      https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/perakarryn-vetaminen-autolla

      Siis ajorkortti pitää olla sellainen, että saa vetää täyteen kuormattunakin, vaikka olisi tyhjä. Tämä on helppo todeta rekisteristä. Tietysti auto pitää pysäyttää kuljettajan tunnistamiseksi eli ei voi tehdä automaattisesti. Tai voihan sitä olettaa, että haltija ajaa ja pysäyttää, kun automaatti hälyttää.

      Ja auton rekisteriotteeseen merkittyä vetomassaa ja kokonaismassaa ei saa ylittää, mutta tämä on siis punnitusta vaativa. Saako tuosta sitten koskaan sakkoja käytännössä? Selkeissä tapauksissa varmaan voi saadakin eli joku iso vene kyydissä ja autossa pieni vetomassa.

      • Anonyymi

        Kärryssä oleva kuorma voidaan ratsiassa joko punnita jos on puntari mukana, tai selvittää laskemalla kuorman paino kärryssä olevan tavaran perusteella (lautakuorma, betonisäkkejä, googlataan veneen & moottorin paino mukana olevat rojut). Jos paino menee selvästi yli voidaan sakottaa sen perusteella ilman punnitusta. Vaikeaa kiistää raastuvassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kärryssä oleva kuorma voidaan ratsiassa joko punnita jos on puntari mukana, tai selvittää laskemalla kuorman paino kärryssä olevan tavaran perusteella (lautakuorma, betonisäkkejä, googlataan veneen & moottorin paino mukana olevat rojut). Jos paino menee selvästi yli voidaan sakottaa sen perusteella ilman punnitusta. Vaikeaa kiistää raastuvassa.

        Onkos poliiseilla puntari mukana? Venettä eivät kyllä pysty punnitsemaan ilman nostoria. Sama koskee montaa muutakin kuormaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos poliiseilla puntari mukana? Venettä eivät kyllä pysty punnitsemaan ilman nostoria. Sama koskee montaa muutakin kuormaa.

        Painoon lasketaan tietysti traikun tai kärryn oma paino mukaan, eli vaaka pyörien alle. Sopiva vaaka kulkee salkussa. Aisapainoa harvemmin punnitaan ellei vetoauton jouset ole selkeästi lintassa ja vetoaisa notkolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkos poliiseilla puntari mukana? Venettä eivät kyllä pysty punnitsemaan ilman nostoria. Sama koskee montaa muutakin kuormaa.

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.

        Kuskin kortti ei millään tavalla vaikuta vetoauton suurimpaan sallittuun vetomassaan. Ajo-oikeuteen se vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.

        Vetomassojen erot johtuvat myös moottorista, koska mäkivetotestit kuuluvat hyväksyntäprosessiin, eikä mopomoottorin perään voi laitta sellaista voimansiirtoa jolla kärry nousee mäkeä, ilman että auton muut ominaisuudet kärsivät liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.

        Kestää ne rääkkiä aikalailla. Vedin Saabilla 1600kg traikkua 250kg aisapainolla koska veneliike oli kuormannut veneen päin persettä trailerin päälle. Mikään ei hajonnut 70km matkalla jonka jälkeen korjasin kuormauksen. Negatiivinen aisapaino on paljon pahempi ellei olla rampilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.

        Neliveto kannattaa aina. Skodallakin vetää 2500kg, että kyllä se sun koppivene sillä kulkee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto kannattaa aina. Skodallakin vetää 2500kg, että kyllä se sun koppivene sillä kulkee.

        HAHAHAHAH!!!!

        Missä Skodassa on 2500kg vetomassa? HAHAHAHAH!!!

        Nyt meni iltateet munille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        HAHAHAHAH!!!!

        Missä Skodassa on 2500kg vetomassa? HAHAHAHAH!!!

        Nyt meni iltateet munille

        Kodiaqissa on ainakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto kannattaa aina. Skodallakin vetää 2500kg, että kyllä se sun koppivene sillä kulkee.

        Neliveto vaikuttaa paljon, myös käytännössä. Minulla on reilut pari tonnia painava etuvetoinen pakettiauto, johon saa kuormaa lastata yli tuhat kiloa, mutta vetomassa on vain 1900 kiloa. No, moni ramppi on niin jyrkkä, ettei soralla välttämättä nousisi kahden tonnin traileri vene etuvedolla ylös. Vedin sillä 2700kg yhdistelmän Suomen halki, ja maantiellä yhdistelmä oli varmasti mukavampi kuin Kodiaq. Ajokortti on ABC-pikkuE, joten ainoa vika oli tuo vetomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto vaikuttaa paljon, myös käytännössä. Minulla on reilut pari tonnia painava etuvetoinen pakettiauto, johon saa kuormaa lastata yli tuhat kiloa, mutta vetomassa on vain 1900 kiloa. No, moni ramppi on niin jyrkkä, ettei soralla välttämättä nousisi kahden tonnin traileri vene etuvedolla ylös. Vedin sillä 2700kg yhdistelmän Suomen halki, ja maantiellä yhdistelmä oli varmasti mukavampi kuin Kodiaq. Ajokortti on ABC-pikkuE, joten ainoa vika oli tuo vetomassa.

        2700kg yhdistelmään riittää golffikin veturiksi. Sulla oli reilut pari tonnia painavan auton perässä alle 700kg kärry. Ei se tietenkään tunnu missään eikä Kodiaqillakaan huomaa että koukussa roikkuu jotain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2700kg yhdistelmään riittää golffikin veturiksi. Sulla oli reilut pari tonnia painavan auton perässä alle 700kg kärry. Ei se tietenkään tunnu missään eikä Kodiaqillakaan huomaa että koukussa roikkuu jotain.

        Lipsahti virhe, siis auton perässä oli 700 kg painava kärry ja sen päällä 2000 kg vene. Yhteensä siis lähemmäs 5 tonnia painoi yhdistelmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kärryssä oleva kuorma voidaan ratsiassa joko punnita jos on puntari mukana, tai selvittää laskemalla kuorman paino kärryssä olevan tavaran perusteella (lautakuorma, betonisäkkejä, googlataan veneen & moottorin paino mukana olevat rojut). Jos paino menee selvästi yli voidaan sakottaa sen perusteella ilman punnitusta. Vaikeaa kiistää raastuvassa.

        Helppo kiistää raastuvassa, ja myös voittaa.
        Vene voi painaa paljonkin ilmoitettua vähemmän tai enemmän, riippuen mitä siinä on kyydissä ja mitä modauksia siihen on tehty.
        Mikäli poliisilla ei ole puntriamukana heidän velvollisuutensa on viedä kalusto katsastuskonttorille punnittavaksi taikka jättää sakottamatta. Siis mikäli kortti riittää. Jollei riitä on sakon kirjoitus helppoa ja se myös pätee oikeudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisilla on puntari mukana ja rekisterissä olevan kärryn oma/kokonaismassa löytyy automaattisesti Trafin rekisteristä.
        Vetoauton tiedot ovat siellä myös.

        Eli traikku kuormineen ajetaan puntarille ja katsotaan, paljonko kokonaismassa on. Jos se on enemmän kuin vetoauton suurin sallittu tai enemmän kuin trailerin suurin sallittu kokonaismassa, ajo loppuu siihen, mikäli ylitys on merkittävä.

        Samoin jos yhdistelmä painaa B-kortillisen kuskin tapauksessa rekisterissä olevine kokonaismassoineen yli 3500kg, kärry jää siihen ja sakot tulevat automaattisesti.

        Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino.

        Tosin voi olla aika vaikeaa löytää 3500kg henkilö- tai pakettiautoa, jonka vetomassa on 3500kg.

        Vetomassojen erot eivät johdu eri automallien korirakenteista eivätkä niinkään moottoreista, vaan usein jarruista ja voimansiirrosta. Vetomassa on useimmiten valmistajan määrittelemä, eikä sitä kannata ylittää, usein maksimimassaisen kärryn huolimaton repiminen voi jo rikkoa paikkoja.
        Jollain Qashqailla ei todellakaan vedellä soutuvenettä isompaa vehjettä.

        Iso, oikea maasturi tai (vuokra)pakettiauto on hyvä valinta veturiksi.

        Jos venettä pitää kiskoa pari kertaa vuodessa, kannattaa vetoauto vuokrata, jos vetää pitää useammin, kannattaa ostaa vetoauto, joka kestää ja pystyy oikeasti turvallisesti ja mukavasti vetämään kuormaa, joka perään laitetaan.

        Millään Skodalla ei lähdetä mitään 7m Cabin Cruisereita 150hv koneilla kuskaamaan,

        Ja se aisapaino on useimmiten 75, joissain enintään 100kg. Jos vaunu perässä auto on keulivassa asennossa, sillä rikkoo jousituksen ja sopivassa töyssyssä/väistössä päätyy yhdistelmineen paskaojan pohjalle.

        "Mikäli kuskilla on BE-kortti, vetoauton suurin sallittu vetomassa on suurempi kuin perässä olevan TODELLINEN trailerin veneen massa, EIKÄ veneen kanssa trailerin kokonaismassa ylity, ainoa rajoitus on 7000kg yhdistelmän kokonaispaino."

        Väärin!
        Auton rekisteröintitodistuksessa on suurimman sallitun jarrullisen vetomassan lisäksi suurin sallittu yhdistelmän kokonaismassa. Se on varsin usein pienempi kuin auton suurimman sallitun kokonaismassan ja suurimman kärrylle sallitun vetomassan summa, muttei koskaan pienempi kuin auton omamassan ja kärryn suurimman sallitun vetomassan summa.
        Korostan vielä kerran että kaikki yllämainittu luetaan AUTOn rekisteröintitodistuksesta, eikä kärryn.

        Kärryn rekisteröintitodistuksen tiedot vaikuttaa toki moneenkin täällä keskuteltuun asiaan, muttei yllä mainittuun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto vaikuttaa paljon, myös käytännössä. Minulla on reilut pari tonnia painava etuvetoinen pakettiauto, johon saa kuormaa lastata yli tuhat kiloa, mutta vetomassa on vain 1900 kiloa. No, moni ramppi on niin jyrkkä, ettei soralla välttämättä nousisi kahden tonnin traileri vene etuvedolla ylös. Vedin sillä 2700kg yhdistelmän Suomen halki, ja maantiellä yhdistelmä oli varmasti mukavampi kuin Kodiaq. Ajokortti on ABC-pikkuE, joten ainoa vika oli tuo vetomassa.

        "No, moni ramppi on niin jyrkkä, ettei soralla välttämättä nousisi kahden tonnin traileri vene etuvedolla ylös."
        Niin voi käydä ellei osaa.
        Laita ensikerralla köysi auton keulaan oikeaan paikkaan kiinni, ja toinen pää traikkuun. Vedä sen jälkeen pakilla traikku ylös ilman mitään ongelmaa, kun köyden pituus on sellainen että auto on koko ajan pitävällä pinnalla, eikä irtosoralla.
        Jos köysi riittää niin pitkälle että auto voi koko ajan olla tasaisella, voi saman tehdä etuperinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetomassojen erot johtuvat myös moottorista, koska mäkivetotestit kuuluvat hyväksyntäprosessiin, eikä mopomoottorin perään voi laitta sellaista voimansiirtoa jolla kärry nousee mäkeä, ilman että auton muut ominaisuudet kärsivät liikaa.

        Kyllä voi mutta autonvalmistajilla ei ole siihen mitään halua. Tulee kannattavammaksi laittaa henkilöautoon isompi moottori kuin 8-portainen vaihteisto riittävän laajalla välitysalueella ja tarpeeksi paljon alentava vetopyörästön välitys pikkumoottorille.
        Maasturit sitten erikseen, niistä voi jopa löytyä riittävästi välitystä pikkumoottorillekin.
        Mikä mahtaa olla pienitehoisin aito maasturi jossa hidas neliveto löytyy nopean ja kaksipyörävedon lisäksi?
        Jokin suzuki vai Lada Niva, vai jokin muu?
        Niissä taitaa vetopainoa rajoittaa ihan jokin muu kuin mäkivetotesti. Joko jarrutustilanne aisajarrulla tai nopeat kaistanvaihdot tai niiden yhdistelmä. Ajonhallintaelektroniikalla ja sähköisilä perävaunujarruilla voisi vetopainoa sellaisiin saada lisää, mutta hinta kasvaa niin ettei siinä ole mitään järkeä isomman hankintaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestää ne rääkkiä aikalailla. Vedin Saabilla 1600kg traikkua 250kg aisapainolla koska veneliike oli kuormannut veneen päin persettä trailerin päälle. Mikään ei hajonnut 70km matkalla jonka jälkeen korjasin kuormauksen. Negatiivinen aisapaino on paljon pahempi ellei olla rampilla.

        Ja mistä sen tiedät?
        Se ettet löytänyt mitään vikaa eikä katsastajakaan löytänyt ei välttämättä tarkoita ettei vikaa tullut. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa todennäköisin vikaantumiskohde tuossa tilanteessa on vetokuulan kiinnitysalue auton pohjalevyssä. Sitä ei välttämättä määräaikaiskatsastuksessa ole tutkittu, koska ei kuulu tarkastuskohteisiin ellei ole syytä vikaa epäillä, jota ei ollut ellet ylikuormauksesta siellä kertonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mistä sen tiedät?
        Se ettet löytänyt mitään vikaa eikä katsastajakaan löytänyt ei välttämättä tarkoita ettei vikaa tullut. Itsekantavalla korilla olevissa autoissa todennäköisin vikaantumiskohde tuossa tilanteessa on vetokuulan kiinnitysalue auton pohjalevyssä. Sitä ei välttämättä määräaikaiskatsastuksessa ole tutkittu, koska ei kuulu tarkastuskohteisiin ellei ole syytä vikaa epäillä, jota ei ollut ellet ylikuormauksesta siellä kertonut.

        Sen näkee, tuntee tai kuulee jos vikaa on. Jos on niin käsi ettei sitä ymmärrä niin parempi kulkea vaan metrolla.


      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Selvä juttu, että tyhjää traileria saa vetää autolla, jolla sitä ei täyteen kuormattuna saa vetää.

        Edelleen ihmetyttää se, että tyhjän trailerin vetäjältä vaaditaan tayteen kuormatun vetämiseen oikeuttava kortti. Miksi ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Selvä juttu, että tyhjää traileria saa vetää autolla, jolla sitä ei täyteen kuormattuna saa vetää.

        Edelleen ihmetyttää se, että tyhjän trailerin vetäjältä vaaditaan tayteen kuormatun vetämiseen oikeuttava kortti. Miksi ?

        "Edelleen ihmetyttää se, että tyhjän trailerin vetäjältä vaaditaan tayteen kuormatun vetämiseen oikeuttava kortti. Miksi ?"

        Siksi, että ajo-oikeus on helppoa tarkistaa ynnäämällä auton ja kärryn kokonaismassat rekisteriotteista tarvitsematta punnita.

        Aivan sama juttu kuin tilanne, jossa kevyttä kuorma-autoa ei saa ajaa tyhjänä ja alle 3500 kg painoisena B -kortilla. Autoa ei punnita, vaan verrataan ajokorttia ja rekisteriotetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvästä linkistä.

        Selvä juttu, että tyhjää traileria saa vetää autolla, jolla sitä ei täyteen kuormattuna saa vetää.

        Edelleen ihmetyttää se, että tyhjän trailerin vetäjältä vaaditaan tayteen kuormatun vetämiseen oikeuttava kortti. Miksi ?

        Ehkä se ihmetyttää siksi, että pykälät ovat tyhmiä ja vaarantavat liikennettä kun pieniä trailereita nyt kuormataan kantavuutensa rajoille.


    • Anonyymi

      Koska tässä ketjussa esitetään vääriä käsityksiä, täytyy lain toteutumista valvonana haukuttuna varoittaa, että laillisuutta ei ratkaise kärryn kokonaispaino vaan se, mitä paperissa lukee. Vaikka kärry olisi tyhjä, sitä ei saa hinata, jos auton ja kärryn paperit eivät täsmää.

      Mitään järkeä tässä käytännössä ei omasta mielestänikään ole, mutta näin se on lakiin säädetty.

      Nämä tapaukset ovat sillä tavalla ikäviä, että monesti ihmisillä on ollut vakaa ja järkiperäinen yritys noudattaa lakia, eikä toiminnasta ole aiheutunut mitään vaaraa, mutta sakotettava siitä kuitenkin on.

      • Anonyymi

        Pistä niitä pykäliä tulemaan. Paperit määrää ajo-oikeuden ja todelliset massat yhdistelmän laillisuuden.


      • Anonyymi

        Käyppä vaikka Trafin sivuilla lukemassa esimerkkejä ellet pykäliä ymmärrä.

        Esim. Suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan 825 kg perävaunua voi vetää autolla, jonka suurin sallittu hinattava massa on 550 kg. Tällöin perävaunun pyörien kautta maahan voi kohdistua enintään 550 kg.

        (Puitedirektiivi 2007/46/EY)


      • Anonyymi

        Tässä vielä perävaunuja vuokraavalta selkeä kuvaus vaatimuksista.

        https://vuokravaunut.fi/info/hyva-tietaa

        Yhdistelmän laillisuus siis todellisesta painosta ja ajokortin riittävyys rekisteriotteen maksimeista.


      • Anonyymi

        Lue se laki äläkä kerro täällä vääriä luulojasi!
        Paperit määrää ajokorttivaatimukset, eivät sitä saako kyseisllä kalustolla ajaa kyseisessä kuormauksessa jos kortti riittää.
        Ne sun virheelliset sakkosi kaatuu tuomioistuimessa, ja sinä saat syytteen ja tuomion virkavirheestä jos oikeasti poliisina teet kuten täällä kerroit tekeväsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue se laki äläkä kerro täällä vääriä luulojasi!
        Paperit määrää ajokorttivaatimukset, eivät sitä saako kyseisllä kalustolla ajaa kyseisessä kuormauksessa jos kortti riittää.
        Ne sun virheelliset sakkosi kaatuu tuomioistuimessa, ja sinä saat syytteen ja tuomion virkavirheestä jos oikeasti poliisina teet kuten täällä kerroit tekeväsi.

        Tulin juuri rannalta katsomaan mitä täällä on tänään menossa.
        Näyttää siltä että monia hämää auton vetopainon ja kuskin vetoluvan käsittely.

        Tuosta oli joku vuosi TM :ssä juttu kun yksi kaveri veti Passatilla tuttunsa jarrullista melko järeää lavavaunua - tyhjänä.
        Tuo kaveri ajatteli, että kun se vaunu oli tyhjä, niin voihan hän sitä henkilöautokortilla hinata kun hänellä itselläänkin on vaunu, joka saa painaa 750 kg.
        No siinä sitten tuli sininen auto eteen ja sen henkilökunta sanoi, että laiton kuljetus on kyseessä ja sakkoa alettiin siitä väsäämään.

        Tuosta jutusta sitten alkoi rautalangasta vääntäminen, että mitä milläkin autolla ja kortilla saa hinata.
        Jos tuolla yllä mainitulla kaverilla olisi ollut BE kortti, niin hän olis saanut jopa laittaa siihen vaunuun hieman kuormaakin, sillä joillakin Passateilla saa hinata melkein 1500kg.

        Kyllä noista edellä mainituista linkeistä löytyy riittävästi tietoa mitä vaunun vetoon tulee.
        Tärkeintä on muistaa, että painokysymykset ja kuskin oikeudet yhdistelmän vetoon katsotaan erikseen.

        Laitetaan tähän vielä vielä lisää kotiläksyä.
        Oletetaan että henkilöautokortin omistava (AB) päättää laittaa ison maasturinsa (3500 kg) perään 750kg jarruttoman kevytvaunun.
        Onko tämä laillinen yhdistelmä tuolle kuskille?
        Tuossahan mennään jo yli neljän tonnin henkilöautokortilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri rannalta katsomaan mitä täällä on tänään menossa.
        Näyttää siltä että monia hämää auton vetopainon ja kuskin vetoluvan käsittely.

        Tuosta oli joku vuosi TM :ssä juttu kun yksi kaveri veti Passatilla tuttunsa jarrullista melko järeää lavavaunua - tyhjänä.
        Tuo kaveri ajatteli, että kun se vaunu oli tyhjä, niin voihan hän sitä henkilöautokortilla hinata kun hänellä itselläänkin on vaunu, joka saa painaa 750 kg.
        No siinä sitten tuli sininen auto eteen ja sen henkilökunta sanoi, että laiton kuljetus on kyseessä ja sakkoa alettiin siitä väsäämään.

        Tuosta jutusta sitten alkoi rautalangasta vääntäminen, että mitä milläkin autolla ja kortilla saa hinata.
        Jos tuolla yllä mainitulla kaverilla olisi ollut BE kortti, niin hän olis saanut jopa laittaa siihen vaunuun hieman kuormaakin, sillä joillakin Passateilla saa hinata melkein 1500kg.

        Kyllä noista edellä mainituista linkeistä löytyy riittävästi tietoa mitä vaunun vetoon tulee.
        Tärkeintä on muistaa, että painokysymykset ja kuskin oikeudet yhdistelmän vetoon katsotaan erikseen.

        Laitetaan tähän vielä vielä lisää kotiläksyä.
        Oletetaan että henkilöautokortin omistava (AB) päättää laittaa ison maasturinsa (3500 kg) perään 750kg jarruttoman kevytvaunun.
        Onko tämä laillinen yhdistelmä tuolle kuskille?
        Tuossahan mennään jo yli neljän tonnin henkilöautokortilla.

        Eihän AB kortilla saa vetää yli 3500 kg painavaa yhdistelmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulin juuri rannalta katsomaan mitä täällä on tänään menossa.
        Näyttää siltä että monia hämää auton vetopainon ja kuskin vetoluvan käsittely.

        Tuosta oli joku vuosi TM :ssä juttu kun yksi kaveri veti Passatilla tuttunsa jarrullista melko järeää lavavaunua - tyhjänä.
        Tuo kaveri ajatteli, että kun se vaunu oli tyhjä, niin voihan hän sitä henkilöautokortilla hinata kun hänellä itselläänkin on vaunu, joka saa painaa 750 kg.
        No siinä sitten tuli sininen auto eteen ja sen henkilökunta sanoi, että laiton kuljetus on kyseessä ja sakkoa alettiin siitä väsäämään.

        Tuosta jutusta sitten alkoi rautalangasta vääntäminen, että mitä milläkin autolla ja kortilla saa hinata.
        Jos tuolla yllä mainitulla kaverilla olisi ollut BE kortti, niin hän olis saanut jopa laittaa siihen vaunuun hieman kuormaakin, sillä joillakin Passateilla saa hinata melkein 1500kg.

        Kyllä noista edellä mainituista linkeistä löytyy riittävästi tietoa mitä vaunun vetoon tulee.
        Tärkeintä on muistaa, että painokysymykset ja kuskin oikeudet yhdistelmän vetoon katsotaan erikseen.

        Laitetaan tähän vielä vielä lisää kotiläksyä.
        Oletetaan että henkilöautokortin omistava (AB) päättää laittaa ison maasturinsa (3500 kg) perään 750kg jarruttoman kevytvaunun.
        Onko tämä laillinen yhdistelmä tuolle kuskille?
        Tuossahan mennään jo yli neljän tonnin henkilöautokortilla.

        On. Kevytperävaunua saa vetää B-kortilla vaikka kokonaismassa kiipeäisi yli 3500 kilon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän AB kortilla saa vetää yli 3500 kg painavaa yhdistelmää?

        Saapas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe