Kot kot :) Minkälaisia kananmunia ostat ? Virikemunat ovat kanojen elintilojen kannalta huonoimpia,

Anonyymi

vaikka kotelo tai mainos kertoo kauniita mielikuvia "tuoreista maalaismunista" tai "perhetilalla tuotetuista munista". Virikemunat ovat peräisin häkeissä kasvatetuilta
kanoilta, joita saa olla 13 kanaa yhdellä neliömetrillä.

Termi "vapaan kanan munia" ja "onnellisen kanan munia" tarkoittaa, että kanat
elävät lattiakanalassa, useimmiten eri kerroksissa olevien ritilöiden päällä.
Ei niin kovin "onnellista". Kanoja saa olla 9 neliömetriä kohti.

"Ulkokanalan munien" sisätilan vaatimukset ovat samat kuin lattiakanalan,
mutta ne saavat "ulkoilla" ja niillä pitää olla pehkua ja pesäpaikkoja sekä orsia. "Ulkomuna"-kanojen elinolot ovat tasoltaan vähän parempaa kuin lattiakanalassa.

Luomukanoilla on sisällä elintilaa enemmän kuin muilla ja parvikoko on rajoitettu.
Kanoja saa olla enintään kuusi neliömetriä kohti. Pehkua ja pesäpaikkoja pitää olla, orsia ja luonnonvaloa. Kanojen pitää päästä ulos aina kun sää sallii. Vähintään toukokuusta lokakuuhun. Kanoille syötetään luomurehua.

Kaikissa kananmunissa on leima, numerosarja.
Ensimmäinen numero tarkoittaa tuotantotapaa
0 = luomukanala
1 = ulkokanala
2 = lattiakanala
3 =virikehäkkikanala

Uskallatko syödä useamman munan viikossa ? Kolesteroliarvojen nousun takia munien syömistä toppuuteltiin takavuosina.

51

1698

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olen aina ostanut nälkään kuolleen häkkikanan nahkamunia.

• Anonyymi

Olen vaihdellut eri kananmunia ...ihan vertailun vuoksi ...nyt viimeksi ostin ulkokananmunia....niissä omegamunissa oli outo maku ...kyllä tulee syötyä useimmiten paistettuna tai keitettynä ...
      Kerron yhden jutun joka on aika uskomaton mielestäni ....aamiais tarjoilija kertoi kun yksi nuori tyttö oli syönyt kuusi munaa ....aamiaiseksi ...siis keitettyjä ...huh
      mimmimum-..mi

• Anonyymi

Tämä on ehkä vain luuloa, mutta minustakin kananmunat maistuvat joskus oudoille,
        johtuneeko rehusta, mitä niille syötetään ? Siksi aloin kokeilla luomumunia
        ja niitä syön nykyään, ei ole outoja makuelämyksiä ollut enää, johtuneeko siitä,
        niille syötetään luomurehua ja ne saavat ulkonakin nokkia.
        Syön joka viikko kananmunia, muna-anjovisleipä on yksi herkuistani Tosi tummalla
        Reissumiesleivällä.

• Anonyymi

Virikemunat antaa positiivisen kuvan, että kanoilla olisi virikkeellinen
      ympäristö, mutta se onkin siis toksista positiivisuutta ja vale.
      13 kanaa neliömetrillä huhhuh siksikö ne nokkii toisensa verille... hmh ...

• Ostan Laitilaisia.
      Siellä kun on se Heli.
      Kun päätän syödä Munia, ei itse kana minua kiinnosta pätkääkään.
      Mitä välii, hei!
      Sehän on vain eläin.
      Tuskin kukaan säälii Kalaakaan.
      Syödessään pilkotun Sipulin kanssa Mätiään.
      Ennen höyrytystä, huuhtasen Munat ensin kuorineen.
      Silloin ne tuoksuvat herkullisilta.

H.

• Naapurin kukko antaa kanoilleen virikkeitä ja hyvin munivat.
      Saan yleensä pieniä munia ilmaiseksi, kun eivät kelpaa myyntiin.

• Anonyymi

Halvimpia!

• Anonyymi

Nykyään tuotetaan mielikuvaharhoja, käytetään markkinointitermejä
      kuten "Perhetilan" lihaa ja "Naapurin maalaiskana", jotka ovat ihan tavallista tehotuotantoa ja vaikka lihan alkuperä pystytään jäljittämään
      ei kuluttaja kaupassa tiedä millaisista oloista liha tulee.

Siitä, että lihan alkuperä tiedetään, on tullut markkinointikikka,
      ikäänkuin se takaisi parempaa laatua.
      Kuitenkaan luomun lisäksi ei ole edes olemassa mitään sertifioitua parempaa lihantuotantoa.

Luomutiloilla on tavallista tiukemmat vaatimukset eläinten hyvinvoinnille ja
      eläimet ruokitaan luomurehulla.

• Ostan Laitilaisia.
        Siellä kun on se Heli.
        Kun päätän syödä Munia, ei itse Kana minua kiinnosta pätkääkään.
        Mitä välii, hei!
        Sehän on vain eläin.

H.

• Anonyymi

Ostan kaikista ha
        lpoja tarjousmunia pari ecua kilo.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

Ostan Laitilaisia.
        Siellä kun on se Heli.
        Kun päätän syödä Munia, ei itse Kana minua kiinnosta pätkääkään.
        Mitä välii, hei!
        Sehän on vain eläin.

H.

" Se kysys, et voik murheet väistä suremal ne valmiiks etukätte. Ja mää sanosin sil et ei."
        Heli Laaksosta kai tarkoitit ....tykkään lukea joskus kun hänellä on niin hauska huumorintaju ....ja puhuu turu giält...
        mimmimum-..mi

• Anonyymi kirjoitti:

" Se kysys, et voik murheet väistä suremal ne valmiiks etukätte. Ja mää sanosin sil et ei."
        Heli Laaksosta kai tarkoitit ....tykkään lukea joskus kun hänellä on niin hauska huumorintaju ....ja puhuu turu giält...
        mimmimum-..mi

"Anonyymi"

Höpsis.
        Ei se turu giält o
        Se o joku vääntös turu giälest.
        -
        Noh.
        Onneks Heli senttäs o aitost ja kaunist.

H.

• Anonyymi

Minulle ei ole mitää merkitystä tietää millä tilalla munat tai lihat on kasvaneet,
        kunhan ne ovat kotimaisia.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Höpsis.
        Ei se turu giält o
        -
        Noh.

H.

Rasittavaa kuunnella häntä. Vaihdan kanavaa.

• Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

"Anonyymi"

Höpsis.
        Ei se turu giält o
        -
        Noh.

H.

Raumal on giäl
        Turus on murre
        Heli ei puhu kumppakan vaan ihan jottai omaans

• Anonyymi

Hyvä aloitus! Mietin ostaessani uudestaan. Vapaan kananmunakäsitteen aukaisu:

Aloittaja: Termi "vapaan kanan munia" ja "onnellisen kanan munia" tarkoittaa, että kanat elävät lattiakanalassa, useimmiten eri kerroksissa olevien ritilöiden päällä.
      Ei niin kovin "onnellista". Kanoja saa olla 9 neliömetriä kohti.

Näitä olen ostanut, kun olen luullut kanojen olevan vapaita näköjään sen kummemmin paneutumatta asiaan. Mua on kusetettu.

Käytän munia vain leivontaan sekä jauheliha- ja maksapihveihin. En syö kananmunia sellaisenaan kun ehkä reissujen aamupaloilla.

• Anonyymi

Kulutukseni on noin 10 munaa viikossa.
        Osa menee ravattoman rejuuston kaveriksi yhdessä valkosipulin, sinihomejuuston, dijon sinapin ja oliivi neitsytöljyn kanssa. Loput syön sellaisinaan mikäli sillä viikolla en tee laatikkoruokaa johon löräytän munamaitoa.
        Hinta ratkaisee pieneläkeläisen valinnan.

• Anonyymi

Termit on täysin harhaanjohtavia. Virike-munia en osta ainakaan ikinä enää,
        ja taidan jättää muutkin väliin ja siirryn kokonaan luomumuniin.
        Kaupassa olen todennut, että hintaeroa ei ole juuri mitään ja merkkaa makukin jotain !

En halua silakanmakuisia munia,
        joskus rehussa on pakko olla jotain silakkajauhoa tms,
        kun ainakin halvimmat munat maistuu silakalle tai jollekin kummalliselle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Termit on täysin harhaanjohtavia. Virike-munia en osta ainakaan ikinä enää,
        ja taidan jättää muutkin väliin ja siirryn kokonaan luomumuniin.
        Kaupassa olen todennut, että hintaeroa ei ole juuri mitään ja merkkaa makukin jotain !

En halua silakanmakuisia munia,
        joskus rehussa on pakko olla jotain silakkajauhoa tms,
        kun ainakin halvimmat munat maistuu silakalle tai jollekin kummalliselle.

Kohdalleni ei ole osunut kalalle lemahtavaa munaa 70-luvun alkupuolen jälkeen.
        Olen vuosikaudet ostanut halvimpia munia ja kuitenkin makuaistini on tallella.
        En ole tuhonnut sitä tupakalla 38:aan vuoteen ja alkollakin hyvin harvoin.
        Virallinen omatuntoni = vaimoni on ikänsä ollut savuton ja alkoton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kohdalleni ei ole osunut kalalle lemahtavaa munaa 70-luvun alkupuolen jälkeen.
        Olen vuosikaudet ostanut halvimpia munia ja kuitenkin makuaistini on tallella.
        En ole tuhonnut sitä tupakalla 38:aan vuoteen ja alkollakin hyvin harvoin.
        Virallinen omatuntoni = vaimoni on ikänsä ollut savuton ja alkoton.

Harvoin, mutta joskus sattuu lievästi epämiellyttävänmakuisia munia.
        Ei kukaan kai kontrolloi, mitä kanoille syötetään.

• Anonyymi

Lähde jäi pois:
      Tieto kananmunista on Kuluttajaliiton Kuluttaja-lehdestä, jota julkaisee Kuluttajatietoisuuden edistämisyhdistys KERA ry.

terv. aloittaja

• Anonyymi

Luomumunat eivät ole parempia maultaan kuin halvemmat munat, täysin harhainen väitös ja mielikuva.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luomumunat eivät ole parempia maultaan kuin halvemmat munat, täysin harhainen väitös ja mielikuva.

Sinun makuaistisi on vain sinun makuaistisi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinun makuaistisi on vain sinun makuaistisi.

Sokkotestiin! En luota mihinkään muuhun. Muutamissa sokoissa on tullut yllättäviä tuloksia. Vaimoni osallistui aikanaan kahvien testaukseen. Joukon tulokset eivät vastanneet alkuunkaan testattujen kahvien imago- ja hintajakaumaa. Kyse oli vain vaaleapaahtoisten testauksesta.

Kaverini vaimo nolasi meidät aikanaan keppanatestillä. Keppana oli juuri vapautunut ja korttia pelatessamme me arvostelimme 4:ään pekkaan eri keppanoiden ominaisuuksia.
        Kaverin vaimo kutsui meidät keittiöön. Pöydällä oli neljä pitkää olutlasia ja neljä pienempää, tyhjää. Jokaisen pitkän kohdalla oli paperia ja yksi, yhteinen kynä.
        Pankaas asiantuntijat paperille mitä olutta missäkin on!
        Maistelimme ja arvostelimme. Koffin kilta erottui kitkerän humalointinsa johdosta selvästi Aurasta ja Lahden Sinisestä. Olvihan nyt olikin aivan onnetonta. Keksimme jonkun neljännenkin jaääneen tekemiemme arvioiden jälkeen päädyimme yhteisiin tuloksiin.

Tietenkin olisi pitänyt päätellä, ettei siellä mitään valikoimaa ollut. Kaikissa oli Lahden Sinistä!
        Tuon jälkeen en ole yrittänyt esiintyä meikäläisten peruslaagereiden asiantuntijana.

Siis munatkin testiin, ettei mielikuva vaikuta makuun.
        Kalarehu saattaa lyödä läpi mutta minulle, halpojen ostajana sellaisia ei ole osunut kohdalle pitkiin aikoihin. Häkeistä, virikkeistä ja lattioista en piittaa pätkääkään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sokkotestiin! En luota mihinkään muuhun. Muutamissa sokoissa on tullut yllättäviä tuloksia. Vaimoni osallistui aikanaan kahvien testaukseen. Joukon tulokset eivät vastanneet alkuunkaan testattujen kahvien imago- ja hintajakaumaa. Kyse oli vain vaaleapaahtoisten testauksesta.

Kaverini vaimo nolasi meidät aikanaan keppanatestillä. Keppana oli juuri vapautunut ja korttia pelatessamme me arvostelimme 4:ään pekkaan eri keppanoiden ominaisuuksia.
        Kaverin vaimo kutsui meidät keittiöön. Pöydällä oli neljä pitkää olutlasia ja neljä pienempää, tyhjää. Jokaisen pitkän kohdalla oli paperia ja yksi, yhteinen kynä.
        Pankaas asiantuntijat paperille mitä olutta missäkin on!
        Maistelimme ja arvostelimme. Koffin kilta erottui kitkerän humalointinsa johdosta selvästi Aurasta ja Lahden Sinisestä. Olvihan nyt olikin aivan onnetonta. Keksimme jonkun neljännenkin jaääneen tekemiemme arvioiden jälkeen päädyimme yhteisiin tuloksiin.

Tietenkin olisi pitänyt päätellä, ettei siellä mitään valikoimaa ollut. Kaikissa oli Lahden Sinistä!
        Tuon jälkeen en ole yrittänyt esiintyä meikäläisten peruslaagereiden asiantuntijana.

Siis munatkin testiin, ettei mielikuva vaikuta makuun.
        Kalarehu saattaa lyödä läpi mutta minulle, halpojen ostajana sellaisia ei ole osunut kohdalle pitkiin aikoihin. Häkeistä, virikkeistä ja lattioista en piittaa pätkääkään.

Olen oluitten testaajan kanssa samoilla linjoilla. Itselläni samanlaisia kokemuksia keskioluista kuin savukkeista aiemmin.
        Luomulla rahastetaan ja luodaan mielikuvia jostain puhtaammasta ja luonnonmukaisesta.
        Katin kontit. Parin euron munat vastaan yli 11€.
        Munat testiin ja suukkiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen oluitten testaajan kanssa samoilla linjoilla. Itselläni samanlaisia kokemuksia keskioluista kuin savukkeista aiemmin.
        Luomulla rahastetaan ja luodaan mielikuvia jostain puhtaammasta ja luonnonmukaisesta.

Mitkä munat maksaa yli 11 euroa ? 15 kpl luomumunia maksaa noin 5.50 euroa.
        No big deal !
        Niitä on myös tarjouksessa eikä hinta ole kaikilla ihmisillä määräävä tekijä ostoksia tehtäessä varsinkaan mitättömän pienissä summissa.
        15 kpl munia riittää kuukaudeksi yhdelle ihmiselle. Ei niitä joka päivä syö.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No big deal !
        Niitä on myös tarjouksessa eikä hinta ole kaikilla ihmisillä määräävä tekijä ostoksia tehtäessä varsinkaan mitättömän pienissä summissa.

Mulle kyllä riittää yksi kertaa munaa viikoksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luonnonumkainen on luonnonmukaisempaa. Makueron huomaa vaikka porkkanoisssa.
        (Napostelen raakoja porkkanoita)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No big deal !

Ovat mielestäni parhaimman makuisiakin nuo luomumunat. Keltuainenkin on tummankeltainen eikä haalean vaaleankeltainen.

• Anonyymi

Jonkun makuaisti voi olla herkempi. Huomaan itse esim. kahvin aromissa, jota olen juonut monta vuotta (ei Juhla-Mokka), eroja pakettien välillä. Puolisoni ei huomaa.

• Anonyymi

Lisään tuohon 16:27 kommenttiini, että olen ollut erään olutfirman sokkotestissä.
        Siinä testattiin kahden eri uutuusoluen makua, kumpi maistuu paremmalle.
        Toinen oli punaisessa ja toinen sinisessä tölkissä. Kaikki muut testaajat löysivät
        hienoisia makueroja.
        Minä en löytänyt, minusta ne olivat täsmälleen samoja oluita.
        Olin oikeassa, oluet olivat ihan samaa olutta. Tarkoitus olikin testata mielikuvaa,
        minkä värisen tölkin olut olevinaan maistuu paremmalle ja myisi paremmin.

• Anonyymi

Tästä jutusta saamani tiedon takia syön vain luomumunia,
      en rääkättyjen kanojen munia.

• Anonyymi

Halvinta on ostettava.

• Anonyymi

Paistoin tänään GMO vapaata naudanpaisti jauhelihaa jossa rasvaa vähiten.
      Kanamunia paistan ja syön muutaman viikossa. En syö makarooneja enkä riisiä koska se vieraslaji, koska makarooni =pasta on vehnäjauhoa. Peruna ja nauris,kurpitsa käy joku lehtisalaatti ja talvella pakasteina vihanneksia. Marjoja pakasteesta ja kotimaan omenia. Banaani on apinoiden ruokaa.

• Anonyymi

Unohtui sanoa että Munat ovat luomumunia,kotimainen luomurehu. GMO tuotteita pitää välttää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Unohtui sanoa että Munat ovat luomumunia,kotimainen luomurehu. GMO tuotteita pitää välttää.

Apina unohti kertoa...

• Anonyymi

Mikä vika GMO:ssa on ? Ei mitään. GMO-ruoka tulee kaikkialle,
      jos aiotaan ihmiset pitää hengissä. Se tuottaa runsaampia satoja.
      Haitat on harhaluuloja. GMO-ruokakin tulee peräsuolesta ulos.

• Anonyymi

GMO on paljonkin vikaa. Keinomakeutusaineet. Colen väriaineet yms .törky.
        Pikaruokalat oletteko koskaan miettinyt kun syötte mitä se on varsinkin isosoissa kaupungeissa ulkomailla? Kuvottaa ajatella mitä löydetty esim. Ms Donalsit perusti khazarian mafia 1940 luvulla. Niitä on lopetettu viime vuonna paljon raaka aineet ei kelpaa ihmisiä ravinnoksi.

• Anonyymi

Ruskeita munia ja isoa kokoa virikkeillä.

• Anonyymi

Kananmunan maku tulee mitä kanalle syötetään. Joskus oli hirveitä silakkamunia,70- luvulla!

• Anonyymi

KILOHINNALTAAN halvimpia!
      Yleensä ihmiset ostavat kotelohinnan perusteella. Munat pakataan 3:n kokoluokan mukaan joten minä ostan munat, kuten muutkin pakatut elintarvikkeet, kilohinnan perusteella.

• Anonyymi

Hintaa katson ja kokoa pitää olla, eikä mitään viiriäisen munia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle koko ei merkitse mitään. Usein pienimmän ryhmän munat ovat kilohinnaltaan halvimpia. Miksi maksaisin suurimman ryhmän munien kilosta enemmän kuin pienimmän?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viiriäisen munat ne vasta herkkua on. Hallissa käydessä ostan niitä.

• Anonyymi

Ostan yleensä sellaisia puolipyöreitä munia. Mieluummin toki paremman makuisia pienehköjä ruskeita kuin isoja vaaleita.

• Anonyymi

Olen ostanut aina luomumunia sen jälkeen kun pääsin siitä perille,
      että kaikki muut kanaset kärsivät samanlaisissa ahtaissa kopeissa, vaikka niitten
      munia kutsuttaisiin "virikemuniksi".

• Anonyymi

Mitä välii, ei se kana tiedä paremmista tiloista.
      Halpoja munia ostan.

• Anonyymi

Kovin halpojen munien(kin) aika vaan taitaa olla ohi, munat taisivat jossain vertailussa olla eniten hinnoiltaan kohonneiden tuotteiden joukossa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kovin halpojen munien(kin) aika vaan taitaa olla ohi, munat taisivat jossain vertailussa olla eniten hinnoiltaan kohonneiden tuotteiden joukossa.

Niin on käynyt munien kohdalta, hinnannousu oli huomattava.
        Päinvastainen liike tapahtui kananmunille, kun Suomi liittyi 1995 EU:n jäseneksi, hinnat suorastaan romahtivat, kuten monet muutkin maataloustuotteet.
        Kananmunat ovat hinnannousussta huolimatta vakiostoksiani, tähyilen joskus tarjouksia edullisimmista kmunista.

• Anonyymi

Eläin on "vain" eläin, mutta en silti halua, että eläime
        Eläimetkin voivat saada stressiä, kanat nokkivat toisiaan verille
        tai niin kuin possut, purevat toisiaan verille.

• Anonyymi

Eläin on "vain" eläin, mutta en silti halua, että eläimen täytyy kärsiä,
      että saan ostaa 50 senttiä halvemmalla munapakkauksen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      100
      6524
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      31
      3900
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3315
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      381
      1792
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1408
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1350
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      47
      1053
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      986
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      920
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      889
    Aihe