Olen kellottamassa konetta joten ajattelin kysyä miten päin lisätuuletin pannaan pyörimään, että se jäähdyttää koppaa parhaiten. eli pitääkö tuulettimen puhaltaa koneen sisään vai ulos ilmaa kotelosta??
miten päin lisätuuletin pannaan pyörimään
3
1123
Vastaukset
- pjotr
ilma kiertää kopassa alhaalta edestä sisään. takaa ylhäältä ulos.johtuu varmaan siitä kun lämmin ilma nousee ylöspäin.powerikin sijaitsee kotelon takana yläosassa juuri tästä syystä. muutenhan se lämmittäisi koko masiinan.jos yksi tuuletin niin yleisin varmaan takana ylhäällä josta ilma ulos.kopastahan yleensä löytyykin ne tuulettimien paikat.joissakin otetaan ilma sisään myös pohjasta(esim. nexus breeze)
- askartelija...
"eli pitääkö tuulettimen puhaltaa koneen sisään vai ulos ilmaa kotelosta??"
Mikäli koneessa yksi poistopuhallin (yleensä virtalähde puhaltaa ulos), niin minä laittaisin sen kaveriksi tuloilma puhaltimen.
Jos koneessa on joko pelkästään tuloilmapuhallin, tai sitten poisto ja tuloilma puhallin, niin sitten lisäisin poistopuhaltimen.
Poistopuhaltimet kannattaa laittaa sinne missä on lämmintä ilmaa, käytännössä tämä tarkoittaa prosessorin ympäristöä ja kotelon yläosia. Monissa koteloissa onkin reikä valmiina prosessorin vieressä, virtalähteen alla. Mutta monet ovat puhkoneet reikiä myös kotelon "kattoon". Itse en ole moiseen operaatioon viitsinyt ryhtyä.
Tuloilmapuhaltimen perinteinen paikka sijaitsee etupaneelissa, kotelon alaosassa, ja ainakin niissä koteloissa mitä minä olen nähnyt on ollut reikä valmiina siellä etupaneelissa.
Olen tosin kuullut, että niitä on sijoiteltu kotelon pohjaan, ja kotelon takaosaan laajennus kortteille tarkoitettuihin reikiin...
Itse olen sitä mieltä, että tuloilmapuhallin kuuluu kotelon alaosaan, muulla tuskin on mainittavaa merkitystä. - jossittelija
Jos pidät koppaa suljettuna niin puhaltamaan yksi ja toinen imemään. Jos koppa auki koko ajan niin sitten tietys vain puhaltamaan:).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1516294
- 481743
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes381404- 451018
Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3241009Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se45913Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l13899Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384866Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14857Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni75845