Äänihuulileikkaus??

Sade

Hei!

Pitkään jatkuneen äänenkäheyden syy selvisi.. äänihuulissani on joku polyyppi tms.. foniatri passitti leikkausjonoon, vaikka vakuutteli ettei tarvii pelätä pahanlaatuisuutta..paniikki alkaa vaivata silti. Löytyykö kohtalotovereita?

28

14533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eeva

      Hei.noi polyypit taitavat olla aika yleisiä,ja yleensä hyvälaatuisia.Niitä voi olla esim.naisella myös kohdussa,tai voi myös olla suolessa tms..Poistaminen suht helppoa,sullakin varmaan poistetaan tähystimen kautta,varmaankin nukutuksessa...ei syytä paniikkiin ,vaikkakin jännittäminen varmaan kuuluu asiaan..

    • morrov

      Itselläkin on ääni ollut käheänä taas vaihteeksi jo puolisen vuotta. Viime tiistaina oli äänihuulileikkaus, jossa polyyppia yritettiin raaputella pois. Normaalisti operaatio ei ole kovinkaan hankala, mutta minulla nielu on sen verran ahdas, että hommaa ei voi hoitaa nukutuksessa. Kaikki instrumentit ei mahdu kurkkuun yhtä aikaa. Siispä homma hoidettiin paikallispuudutuksessa. Tässä nyt olen viikon tuppisuuna ja sää nähdä kuinka käy. Kirkastuuko ääni vai ei. Pikkasen jänskättää.

      Jos ja kun saat äänesi kuntoon sitä kannattaa vaalia kuin kalleinta aarretta. Noilla polyypeilla on taipumus uusia. Puhetekniikka on saatava kohdalleen ja jos happovaivoja on, niin niihin sopiva lääkitys. Jos laulaa loilottelet, niin laulunopettajakaan ei pahaksi liene.

      • Käheä

        Moi! Mulla todettiin polyyppi keväällä. En suostunut tällöin leikkaukseen kun pelotti. Kävin puheterap. mut se ei auttanut asiaa. Työskentelen lasten kanssa ja laulaa ei nykyisin tarvitse! Ensi kuussa lri, kai annettava leikata. Millainen leikkaus, onko kipuja jälkeen? Kauanko saikkua ja palautuuko ääni pian ( ts. onko oltava hiljaa pitkään!).Kerro kaikki!


      • Nimetön
        Käheä kirjoitti:

        Moi! Mulla todettiin polyyppi keväällä. En suostunut tällöin leikkaukseen kun pelotti. Kävin puheterap. mut se ei auttanut asiaa. Työskentelen lasten kanssa ja laulaa ei nykyisin tarvitse! Ensi kuussa lri, kai annettava leikata. Millainen leikkaus, onko kipuja jälkeen? Kauanko saikkua ja palautuuko ääni pian ( ts. onko oltava hiljaa pitkään!).Kerro kaikki!

        Kaikki tietysti vaikuttaa kaikkeen. Se kuinka suuri polyyppi on vaikuttaa siihen, miten nopeasti limakalvo paranee poiston jälkeen. Poistotapoja on monia riippuen paikkakuntasi sairaalan tasosta ja anatomiastasi. On olemassa instrumentti jossa paineilma ja terät kuorii ylimääräisen kasvuston pois. Olen kuullut myös, että tähystimeen (fiberoskooppiin) kiinnitettävillä koepalanottimilla kerätään patti pois. En ole todellakaan mikään lääkäri, joten näihin tietoihin kannattaa suhtautua varauksella.

        Yliopistollisissa ampuvat patin pois laserilla, joka on sinänsä ilmeisesti hyvä vaihtoehto, sillä laser ei jätä avohaavaa. Olen myös huomannut, että tietämys ja ammattitaito/välineet yleisesti on yliopistollisessa sairaalassa jostain aivan muulta planeetalta, kuin mitä se on keskussairaalan korva/nenä/kurkku-spesialisteilla. Homma on kuitenkin rutiinitoimenpide kurkku/nenä/korva -lääkäreille, ellei rakeenteellisia ongelmia ole, joten hommassa ei ole mitää pelättävää.

        Leikkaus tapahtuu nukutuksessa ja ennenkuin saliin joudut, sekä leikkauksen suorittava lääkäri, että anestesialääkäri selittää mitä tuleman pitää. Esilääkitys annetaan ennen saliin menoa, joten olo on melko rauhallinen. Saliin päästyäsi, siirryt omasta vuoteestasi leikkauspöydälle. Sinuun kiinnitetään kaikki tarvittavat seurantakikottimet. Jossain vaiheessa ranteessasi olevan "tippaletkun" kautta anestesialääkäri lurauttaa nukutusaineet. Sen jälkeen yks kaks hyppy ja valot sammuu.

        Seuraavaksi avaat silmäsi heräämössä. ääni on käheä, kurkku turpea ja kieli mahdollisesti kipeä. Puhuminen on vaikeaa ja ääni kuulostaa tosi oudolta sen takia, että äänihuulet ovat turvoksissa. Niskakin saattaa tuntua retuutetulta. Kaikki nämä säikäyttää, mutta kuuluu hommaan. Mulle ei tätä ainakaan ennakkoon kerrottu. Sinua tulee todnäk moikkaamaan anestesialääkäri, joka kertoo miten homma meni. Seuraavan yön vietät sairaalassa. Aamulla päivällä/lääkäri tutkii tilanteen ja päättää, pääsetkö kotiin.

        Normaalisti toipumiaika lienee 2-3 viikkoa, josta ainakin ensimmäinen viikko pitäisi pysyä hiljaa.
        Tiedän kokemuksesta, että ääntä tekee mieli testailla, mutta oman itsesi takia lepo, kosteus ja tuppisuuna jurotus on oikeastaan ainoita asioita, mitä asialle itse mahdat. Läppäri on mahtava kommuunikaatioväline kotona ja itse hoidin viestinnän ruudulle kirjoittamalla ja mesettämällä. Pihalla ollessa perinteinen paperilappu tai puhelin hoitaa homman.

        Ehdotommaksi takarajaksi puhekiellolle kuulin 3 päivää, mutta sitä paremmin limakalvo paranee, mitä enemmän se lepoa saa. Toisellakaan viikolla ei mitään kaskuja kerrota, vaan puhutaan ainoastaan pakolliset.

        Hoitoon kuuluu kipulääkitys ja höyryhengitys. Mahdollisesti antibiootit, estämään haavan bakteeritulehduksia. Ruuaksi soseita ja kaikkea mahdollista pehmeää ja lämpotilaltaan korkeintaan haaleaa. Tähän kyllästyy jo viikossakin melko helposti :P

        Leikkauksessa kipeytyy helposti kieli, sillä instrumentit hiertävät sitä. Itselläni kielen paraminen kesti viikkoja. Kieli oli huomattavasti kipeämpi, kuin itse kurkku.

        Puhelakko ottaa yllättävän paljon voimille henkisesti, koska asioiden ilmaiseminen on välillä raivostuttavan hidasta, vaikka olisit millainen kymmensormijärjestelmäguru. Itselläni ainakin mielialat vaihteli yllättävän paljon, vaikka olen normaalisti todellinen jalat maassa tyyppi. Kanssaeläjät eivät aina tajua esittää kyllä/ei -kysymyksiä, vaikka miten tietävät, että puhua ei saa. Viestinnän hankaluus ja hiljaisuus koettelee. Hermoja koetellaan siis puolin ja toisin.

        Toivottavasti kaikkien tätä palstaa lukevien polyyppitaistelut menevät hyvin. Jos palaatte tälle palstalle olisi mukava kuulla muitakin kokemuksia. Tästä asiasta ei netissä ainakaan liikaa tietoa ole.

        Onnea ja voimia matkaan!


      • Käheä
        Nimetön kirjoitti:

        Kaikki tietysti vaikuttaa kaikkeen. Se kuinka suuri polyyppi on vaikuttaa siihen, miten nopeasti limakalvo paranee poiston jälkeen. Poistotapoja on monia riippuen paikkakuntasi sairaalan tasosta ja anatomiastasi. On olemassa instrumentti jossa paineilma ja terät kuorii ylimääräisen kasvuston pois. Olen kuullut myös, että tähystimeen (fiberoskooppiin) kiinnitettävillä koepalanottimilla kerätään patti pois. En ole todellakaan mikään lääkäri, joten näihin tietoihin kannattaa suhtautua varauksella.

        Yliopistollisissa ampuvat patin pois laserilla, joka on sinänsä ilmeisesti hyvä vaihtoehto, sillä laser ei jätä avohaavaa. Olen myös huomannut, että tietämys ja ammattitaito/välineet yleisesti on yliopistollisessa sairaalassa jostain aivan muulta planeetalta, kuin mitä se on keskussairaalan korva/nenä/kurkku-spesialisteilla. Homma on kuitenkin rutiinitoimenpide kurkku/nenä/korva -lääkäreille, ellei rakeenteellisia ongelmia ole, joten hommassa ei ole mitää pelättävää.

        Leikkaus tapahtuu nukutuksessa ja ennenkuin saliin joudut, sekä leikkauksen suorittava lääkäri, että anestesialääkäri selittää mitä tuleman pitää. Esilääkitys annetaan ennen saliin menoa, joten olo on melko rauhallinen. Saliin päästyäsi, siirryt omasta vuoteestasi leikkauspöydälle. Sinuun kiinnitetään kaikki tarvittavat seurantakikottimet. Jossain vaiheessa ranteessasi olevan "tippaletkun" kautta anestesialääkäri lurauttaa nukutusaineet. Sen jälkeen yks kaks hyppy ja valot sammuu.

        Seuraavaksi avaat silmäsi heräämössä. ääni on käheä, kurkku turpea ja kieli mahdollisesti kipeä. Puhuminen on vaikeaa ja ääni kuulostaa tosi oudolta sen takia, että äänihuulet ovat turvoksissa. Niskakin saattaa tuntua retuutetulta. Kaikki nämä säikäyttää, mutta kuuluu hommaan. Mulle ei tätä ainakaan ennakkoon kerrottu. Sinua tulee todnäk moikkaamaan anestesialääkäri, joka kertoo miten homma meni. Seuraavan yön vietät sairaalassa. Aamulla päivällä/lääkäri tutkii tilanteen ja päättää, pääsetkö kotiin.

        Normaalisti toipumiaika lienee 2-3 viikkoa, josta ainakin ensimmäinen viikko pitäisi pysyä hiljaa.
        Tiedän kokemuksesta, että ääntä tekee mieli testailla, mutta oman itsesi takia lepo, kosteus ja tuppisuuna jurotus on oikeastaan ainoita asioita, mitä asialle itse mahdat. Läppäri on mahtava kommuunikaatioväline kotona ja itse hoidin viestinnän ruudulle kirjoittamalla ja mesettämällä. Pihalla ollessa perinteinen paperilappu tai puhelin hoitaa homman.

        Ehdotommaksi takarajaksi puhekiellolle kuulin 3 päivää, mutta sitä paremmin limakalvo paranee, mitä enemmän se lepoa saa. Toisellakaan viikolla ei mitään kaskuja kerrota, vaan puhutaan ainoastaan pakolliset.

        Hoitoon kuuluu kipulääkitys ja höyryhengitys. Mahdollisesti antibiootit, estämään haavan bakteeritulehduksia. Ruuaksi soseita ja kaikkea mahdollista pehmeää ja lämpotilaltaan korkeintaan haaleaa. Tähän kyllästyy jo viikossakin melko helposti :P

        Leikkauksessa kipeytyy helposti kieli, sillä instrumentit hiertävät sitä. Itselläni kielen paraminen kesti viikkoja. Kieli oli huomattavasti kipeämpi, kuin itse kurkku.

        Puhelakko ottaa yllättävän paljon voimille henkisesti, koska asioiden ilmaiseminen on välillä raivostuttavan hidasta, vaikka olisit millainen kymmensormijärjestelmäguru. Itselläni ainakin mielialat vaihteli yllättävän paljon, vaikka olen normaalisti todellinen jalat maassa tyyppi. Kanssaeläjät eivät aina tajua esittää kyllä/ei -kysymyksiä, vaikka miten tietävät, että puhua ei saa. Viestinnän hankaluus ja hiljaisuus koettelee. Hermoja koetellaan siis puolin ja toisin.

        Toivottavasti kaikkien tätä palstaa lukevien polyyppitaistelut menevät hyvin. Jos palaatte tälle palstalle olisi mukava kuulla muitakin kokemuksia. Tästä asiasta ei netissä ainakaan liikaa tietoa ole.

        Onnea ja voimia matkaan!

        Tarkastuksessa sitten todettiin, että ääni oli parempi kuin keväällä ja ei leikata!!!! Perustelu, koska uusiutuu kuitenkin ja tulee vähän tupakoitua!
        Kiitos erittäin hyvästä ja kattavasta vastauksesta!


      • laulaja78
        Nimetön kirjoitti:

        Kaikki tietysti vaikuttaa kaikkeen. Se kuinka suuri polyyppi on vaikuttaa siihen, miten nopeasti limakalvo paranee poiston jälkeen. Poistotapoja on monia riippuen paikkakuntasi sairaalan tasosta ja anatomiastasi. On olemassa instrumentti jossa paineilma ja terät kuorii ylimääräisen kasvuston pois. Olen kuullut myös, että tähystimeen (fiberoskooppiin) kiinnitettävillä koepalanottimilla kerätään patti pois. En ole todellakaan mikään lääkäri, joten näihin tietoihin kannattaa suhtautua varauksella.

        Yliopistollisissa ampuvat patin pois laserilla, joka on sinänsä ilmeisesti hyvä vaihtoehto, sillä laser ei jätä avohaavaa. Olen myös huomannut, että tietämys ja ammattitaito/välineet yleisesti on yliopistollisessa sairaalassa jostain aivan muulta planeetalta, kuin mitä se on keskussairaalan korva/nenä/kurkku-spesialisteilla. Homma on kuitenkin rutiinitoimenpide kurkku/nenä/korva -lääkäreille, ellei rakeenteellisia ongelmia ole, joten hommassa ei ole mitää pelättävää.

        Leikkaus tapahtuu nukutuksessa ja ennenkuin saliin joudut, sekä leikkauksen suorittava lääkäri, että anestesialääkäri selittää mitä tuleman pitää. Esilääkitys annetaan ennen saliin menoa, joten olo on melko rauhallinen. Saliin päästyäsi, siirryt omasta vuoteestasi leikkauspöydälle. Sinuun kiinnitetään kaikki tarvittavat seurantakikottimet. Jossain vaiheessa ranteessasi olevan "tippaletkun" kautta anestesialääkäri lurauttaa nukutusaineet. Sen jälkeen yks kaks hyppy ja valot sammuu.

        Seuraavaksi avaat silmäsi heräämössä. ääni on käheä, kurkku turpea ja kieli mahdollisesti kipeä. Puhuminen on vaikeaa ja ääni kuulostaa tosi oudolta sen takia, että äänihuulet ovat turvoksissa. Niskakin saattaa tuntua retuutetulta. Kaikki nämä säikäyttää, mutta kuuluu hommaan. Mulle ei tätä ainakaan ennakkoon kerrottu. Sinua tulee todnäk moikkaamaan anestesialääkäri, joka kertoo miten homma meni. Seuraavan yön vietät sairaalassa. Aamulla päivällä/lääkäri tutkii tilanteen ja päättää, pääsetkö kotiin.

        Normaalisti toipumiaika lienee 2-3 viikkoa, josta ainakin ensimmäinen viikko pitäisi pysyä hiljaa.
        Tiedän kokemuksesta, että ääntä tekee mieli testailla, mutta oman itsesi takia lepo, kosteus ja tuppisuuna jurotus on oikeastaan ainoita asioita, mitä asialle itse mahdat. Läppäri on mahtava kommuunikaatioväline kotona ja itse hoidin viestinnän ruudulle kirjoittamalla ja mesettämällä. Pihalla ollessa perinteinen paperilappu tai puhelin hoitaa homman.

        Ehdotommaksi takarajaksi puhekiellolle kuulin 3 päivää, mutta sitä paremmin limakalvo paranee, mitä enemmän se lepoa saa. Toisellakaan viikolla ei mitään kaskuja kerrota, vaan puhutaan ainoastaan pakolliset.

        Hoitoon kuuluu kipulääkitys ja höyryhengitys. Mahdollisesti antibiootit, estämään haavan bakteeritulehduksia. Ruuaksi soseita ja kaikkea mahdollista pehmeää ja lämpotilaltaan korkeintaan haaleaa. Tähän kyllästyy jo viikossakin melko helposti :P

        Leikkauksessa kipeytyy helposti kieli, sillä instrumentit hiertävät sitä. Itselläni kielen paraminen kesti viikkoja. Kieli oli huomattavasti kipeämpi, kuin itse kurkku.

        Puhelakko ottaa yllättävän paljon voimille henkisesti, koska asioiden ilmaiseminen on välillä raivostuttavan hidasta, vaikka olisit millainen kymmensormijärjestelmäguru. Itselläni ainakin mielialat vaihteli yllättävän paljon, vaikka olen normaalisti todellinen jalat maassa tyyppi. Kanssaeläjät eivät aina tajua esittää kyllä/ei -kysymyksiä, vaikka miten tietävät, että puhua ei saa. Viestinnän hankaluus ja hiljaisuus koettelee. Hermoja koetellaan siis puolin ja toisin.

        Toivottavasti kaikkien tätä palstaa lukevien polyyppitaistelut menevät hyvin. Jos palaatte tälle palstalle olisi mukava kuulla muitakin kokemuksia. Tästä asiasta ei netissä ainakaan liikaa tietoa ole.

        Onnea ja voimia matkaan!

        moro.. minulla todettiin juuri äänihuulen polyyppi ja joudun leikkaukseen osaisiko joku sano minkä hintaluokan leikkauksesta puhutaan?


      • laulaja myöskin
        Nimetön kirjoitti:

        Kaikki tietysti vaikuttaa kaikkeen. Se kuinka suuri polyyppi on vaikuttaa siihen, miten nopeasti limakalvo paranee poiston jälkeen. Poistotapoja on monia riippuen paikkakuntasi sairaalan tasosta ja anatomiastasi. On olemassa instrumentti jossa paineilma ja terät kuorii ylimääräisen kasvuston pois. Olen kuullut myös, että tähystimeen (fiberoskooppiin) kiinnitettävillä koepalanottimilla kerätään patti pois. En ole todellakaan mikään lääkäri, joten näihin tietoihin kannattaa suhtautua varauksella.

        Yliopistollisissa ampuvat patin pois laserilla, joka on sinänsä ilmeisesti hyvä vaihtoehto, sillä laser ei jätä avohaavaa. Olen myös huomannut, että tietämys ja ammattitaito/välineet yleisesti on yliopistollisessa sairaalassa jostain aivan muulta planeetalta, kuin mitä se on keskussairaalan korva/nenä/kurkku-spesialisteilla. Homma on kuitenkin rutiinitoimenpide kurkku/nenä/korva -lääkäreille, ellei rakeenteellisia ongelmia ole, joten hommassa ei ole mitää pelättävää.

        Leikkaus tapahtuu nukutuksessa ja ennenkuin saliin joudut, sekä leikkauksen suorittava lääkäri, että anestesialääkäri selittää mitä tuleman pitää. Esilääkitys annetaan ennen saliin menoa, joten olo on melko rauhallinen. Saliin päästyäsi, siirryt omasta vuoteestasi leikkauspöydälle. Sinuun kiinnitetään kaikki tarvittavat seurantakikottimet. Jossain vaiheessa ranteessasi olevan "tippaletkun" kautta anestesialääkäri lurauttaa nukutusaineet. Sen jälkeen yks kaks hyppy ja valot sammuu.

        Seuraavaksi avaat silmäsi heräämössä. ääni on käheä, kurkku turpea ja kieli mahdollisesti kipeä. Puhuminen on vaikeaa ja ääni kuulostaa tosi oudolta sen takia, että äänihuulet ovat turvoksissa. Niskakin saattaa tuntua retuutetulta. Kaikki nämä säikäyttää, mutta kuuluu hommaan. Mulle ei tätä ainakaan ennakkoon kerrottu. Sinua tulee todnäk moikkaamaan anestesialääkäri, joka kertoo miten homma meni. Seuraavan yön vietät sairaalassa. Aamulla päivällä/lääkäri tutkii tilanteen ja päättää, pääsetkö kotiin.

        Normaalisti toipumiaika lienee 2-3 viikkoa, josta ainakin ensimmäinen viikko pitäisi pysyä hiljaa.
        Tiedän kokemuksesta, että ääntä tekee mieli testailla, mutta oman itsesi takia lepo, kosteus ja tuppisuuna jurotus on oikeastaan ainoita asioita, mitä asialle itse mahdat. Läppäri on mahtava kommuunikaatioväline kotona ja itse hoidin viestinnän ruudulle kirjoittamalla ja mesettämällä. Pihalla ollessa perinteinen paperilappu tai puhelin hoitaa homman.

        Ehdotommaksi takarajaksi puhekiellolle kuulin 3 päivää, mutta sitä paremmin limakalvo paranee, mitä enemmän se lepoa saa. Toisellakaan viikolla ei mitään kaskuja kerrota, vaan puhutaan ainoastaan pakolliset.

        Hoitoon kuuluu kipulääkitys ja höyryhengitys. Mahdollisesti antibiootit, estämään haavan bakteeritulehduksia. Ruuaksi soseita ja kaikkea mahdollista pehmeää ja lämpotilaltaan korkeintaan haaleaa. Tähän kyllästyy jo viikossakin melko helposti :P

        Leikkauksessa kipeytyy helposti kieli, sillä instrumentit hiertävät sitä. Itselläni kielen paraminen kesti viikkoja. Kieli oli huomattavasti kipeämpi, kuin itse kurkku.

        Puhelakko ottaa yllättävän paljon voimille henkisesti, koska asioiden ilmaiseminen on välillä raivostuttavan hidasta, vaikka olisit millainen kymmensormijärjestelmäguru. Itselläni ainakin mielialat vaihteli yllättävän paljon, vaikka olen normaalisti todellinen jalat maassa tyyppi. Kanssaeläjät eivät aina tajua esittää kyllä/ei -kysymyksiä, vaikka miten tietävät, että puhua ei saa. Viestinnän hankaluus ja hiljaisuus koettelee. Hermoja koetellaan siis puolin ja toisin.

        Toivottavasti kaikkien tätä palstaa lukevien polyyppitaistelut menevät hyvin. Jos palaatte tälle palstalle olisi mukava kuulla muitakin kokemuksia. Tästä asiasta ei netissä ainakaan liikaa tietoa ole.

        Onnea ja voimia matkaan!

        mulla olis nyt sit ylihuomenna toi leikkaus tulossa ja vatsassa nyt aika hyvin kihelmöi ja vähän jännittää...
        Mutta vastauksesi sai mut todella rauhalliseksi ja olen kiitollinen siitä sinulle! :)

        Uskon että olet monelle ollut avuksi kuka täällä onkaan menossa *mötikkä*-leikkauksiin ;)

        Voin kirjotella miten mulla meni leikkaus ku se kerta on pian.. Vaikka käheä ääni sopiikin rnb-laulajalle niin silti mulla on ollut käheä ääni jo monta vuotta (4 vuotta) niin kieltämättä alkaa raivostuttaa kun käheys syö niin paljon sanoja ja artikulaatiota PITÄÄ löytyä kun kukaan ei saa selvää puheesta..

        En mikään suuri laulaja ole todellakaan (vaikka kiertue/keikka/studio-äänitys sen antaa ymmärtää) mutta silti joskus kun keijoku noista on alkamassa, niin on joutunut ääntä avaamaan jo 2 viikkoa ennen tilaisuutta.. mutta nykyinen lauluopettajani on ollut hyvä antamaan ohjeita yms...

        joka tapauksessa.. tsemppiä kaikille..ilmotellaan


      • dsatsumas
        Käheä kirjoitti:

        Moi! Mulla todettiin polyyppi keväällä. En suostunut tällöin leikkaukseen kun pelotti. Kävin puheterap. mut se ei auttanut asiaa. Työskentelen lasten kanssa ja laulaa ei nykyisin tarvitse! Ensi kuussa lri, kai annettava leikata. Millainen leikkaus, onko kipuja jälkeen? Kauanko saikkua ja palautuuko ääni pian ( ts. onko oltava hiljaa pitkään!).Kerro kaikki!

        Tehdäänkö Suomessa äänihuulten "kiristystä"..jotta vanhan ihmisen ääni nuorenisi


      • Ei oikeastaan
        dsatsumas kirjoitti:

        Tehdäänkö Suomessa äänihuulten "kiristystä"..jotta vanhan ihmisen ääni nuorenisi

        Tavallaan tehdään, mutta ei tuossa tarkoituksessa. Näissä leikkauksissa (konservatiivinen äänihuulien "lyhennys" ja laserpoltto) on todettu että lopputulos ei ole erityisen hyvä, tarvitaan lisäksi tehokasta omaehtoista opiskelua äänen käytössä.

        Kurkunpää ja äänihuulet muuttuu sukupuolen (mm. testosteronin vaikutuksesta, naisillakin) ja iän mukaan. Kurkunpäätä ei voi muuttaa leikkauksella joten äänen madaltuminen iän ja hormonien vuoksi on yleensä korjaamaton.


    • juuri käyty

      Olin itse juuri äskettäi äänihuulicystan leikkauksessa. Olen onnellinen että pääsin äänen käheyden syy selvisi ja sen syy poistettiin. Itsekin jännitin mutta turhaan. Nukutuksesta heräsin melko nopeasti ja kaikki meni hyvin. Nyt toipumassa ja puhumatta vielä pitää jonkin aikaa olla. Kannattaa ottaa härkä sarvista niin välttyy turhalta murehtimiselta.

    • Tyytyväinen potilas

      Olin tänään äänihuulen polyypin poistopeikkauksessa. Yllättävän helppo kokemus. Aamulla osastolle, klo 11.30 leikkaussaliin jossa tipan ja seurantalaitteiden asentaminen. Sitten vaan nukutusainetta suoneen ja seuraava havainto oli heräämöstä, jossa hoitivat asiallisesti. Klo 15.00 osastolle takaisin ja klo 17.30 kotiin. Ainakin HUS:n korvapolilla näitä operaatioita tehdään lähes päivittäin ja parhaana päivänä useita. Leikkausta ei siis tarvi pelätä ja hinta päiväkirurgiassa oli vajaa 90€. Kipuun sain särkylääkettä joten nyt vain parannellaan... Täydellistä puhekiltoakaan ei tullut, mutta selkeä rajoitus ja ohje siihen, miten tulee välttämättömät asiat puhua. Sairaslomaa 10 päivää.

      • potilas 313 - 1

        Olin äänihuulikeikauksessa 2.11.2009. Toisesta äänihuulesta poistettiin jonkinlainen kasvain, jonka
        laadusta nyt odottelen patologin lausuntoa. Leikkausta ei kannata jännittää. Kaikki meni hyvin
        ja ainakin TYKSISSÄ homma osattiin. Todella asiallinen ja ystävällinen lääkäri.Samoin osaston henkilö-
        kunta ja leikkaussalissa oli sen verran rento ilmapiiri, ettei ehtinyt edes jännittää. Koko homma
        hoitui tasan tunnissa ja kotiin olisin päässyt samana iltana, mutta halusin olla yön osastolla.
        Jos on ongelmia äänen kanssa, niin lääkäriin.
        Kiitos TYKSIN osasto 515


    • koistinen 98

      Heippa kaikki!
      Itsellä todettiin "kyhmy" äänihuulissa kahden kuukauden käheyden jälkeen. Nyt sain kahden viikon vatsahappoja estävän lääkekuurin refluksin estämiseksi. Parin päivän päästä uudelleen lääkäriin ja katsotaan onko lääkkeillä ollut vaikutusta. mietinkin nyt että kuinka pian leikkaussaliin pääsee. Oliko jonotusajat pitkiä... Ääni niin käheä ja välillä olematon että töissä käyminen lähes mahdotonta. Siksi kyselen. Haluan jo palata normaaliarkeen!!

    • Suttura

      Lääkäri totesi polyypin äänihuulessa ja määräsi vatsahappolääkekuurin kahdeksi kuukaudeksi. Mikäli ei sillä poistu sitten on edessä leikkaus. Olen tässä vaan miettinyt että lähteekö polyyppi tällä lääkityksellä kun mitään muutosta ei ole tapahtunut kolmeen viikkoon ja ääni on edelleen käheä. Sanoin lääkärille, että vaiva on ollut jo kaksi kuukautta ja vastaus oli että eihän sinulla ole ollut lääkitystä. Voisko joku valottaa kun tuntuu aika epäuskottavalle.

      • IPV

        Minulla on kans toi ns. reinken edema eli äänihuulessa polyyppi äänihuulen toispuoleinen nesteturvotus. Kurkkukipu jatkunut yli 3 kk ja ääni käheä. Somac-kuuri menossa ja käskettiin lopettaa tupakanpoltto ennenkuin tehdään mitään asialle.
        On tosi keljua kun jokapäivä kurkku on kuin raastinraudalla vedetty, korvat vihloo ym. Kortisooni kuurin sain viikoksi, mutta ei mitään apua siitäkään. Tupakointia olen vähentänyt 3 viikossa kolmestakymmenestä- 8 tupakkaan päivä. Yksityissairaalastakohan on lähdettävä hakemaan toimenpidettä kun Kantahämeen keskussairaalan polilla ei ole mitään annettavaa jos ei tupakointi ole loppunut.


      • Oikeasti tietoa
        IPV kirjoitti:

        Minulla on kans toi ns. reinken edema eli äänihuulessa polyyppi äänihuulen toispuoleinen nesteturvotus. Kurkkukipu jatkunut yli 3 kk ja ääni käheä. Somac-kuuri menossa ja käskettiin lopettaa tupakanpoltto ennenkuin tehdään mitään asialle.
        On tosi keljua kun jokapäivä kurkku on kuin raastinraudalla vedetty, korvat vihloo ym. Kortisooni kuurin sain viikoksi, mutta ei mitään apua siitäkään. Tupakointia olen vähentänyt 3 viikossa kolmestakymmenestä- 8 tupakkaan päivä. Yksityissairaalastakohan on lähdettävä hakemaan toimenpidettä kun Kantahämeen keskussairaalan polilla ei ole mitään annettavaa jos ei tupakointi ole loppunut.

        Pahoittelut. Reinken ödeema ei ole yksittäinen polyyppi vaan kroonisen kurkunpääntulehduksen eli laryngiitin ilmenemismuoto.Eli ääni- ja taskuhuulten limakalvon alle tulee kauttaaltaan ödeemaa eli turvotusta. 95% Reinken ödeemasta joihtuu tupakasta, loppuosa närästyksestä. Ei parane pysyvästi vaikka kuinka leikkaisi. Paranee yleensä ajan kanssa, kun lopettaa tupakoinnin kokonaan. Toki joku rahalle perso yksityislääkäri voisi leikatakin, mutta pysyvää tulosta ei tule. Vaiva nimittäin uusii, jos tupakointia jatkaa. Ainoa tapa parantaa vaiva on tupakoinnin lopettaminen. Onneksi keskussairaalan knk -lääkäri on rehellinen sinua kohtaan, eikä lähde tekemään leikkausta, josta et tulisi hyötymään. Ole sinäkin rehellinen itsellesi ja kuuntele lääkäriä: lopeta tupakointi. Jos senkin jälkeen äänivaivaa on, niin lääkäri varmasti arvioi tilanteesi uudelleen mielellään.


    • virusliitto

      Itsellä viruskasvaimen poisto äänihuulista tehtiin viikko sitten hyvin ja ammattitaidolla hyksissä. Ikävä juttu vaan että HYKS hukkasi vihkisormukseni. Leikkauspöydällä ollessani hoitajat pyysivät sen poistamaan ja olivat sujauttaneet sen sairaalatakin taskuun. Kotiuttaessa lääketokkurassa 3 tuntia leikkauksesta en edes huomannu ettei sormus ole sormessa.ovat myöntäneet menetelleensä omien ohjeidensa vastaisesti, mutta joutuu vaan elämään toivossa että ääni ja sormus palaavat.

    • Käheä ääni

      Samoja tuntuu olevan muillakin kuin itsellä. Olen kahdesti käynyt kontrollikäyntejä kurkkulääkärin luona äänen menetyksen välillä kähinäksi asti ja seuraava puolivuotis tarkastus on 12.12.2013 ja sitä ennen oltava tupakanpoltto lopetettu. Nukutuksessa kuorivat äänihuulia ja poistavat niitä polyyppejä. Mutta olen nyt ollut tupakoimatta 6 viikkoa ja ääni on ollut parempana, joten ei ole kyllä haluttanutkaan sen jälkeen polttaa kun kuuli lääkäriltä diaknoosin. Mutta voimia muillekkin, kyllä kannattaa lopettaa pössyttely ja pysyä terveenä kuin antaa loputkin jämät äänestä/elämästä..
      Eivätkä varmaankaan ole hanakoita leikkaamaan, jos polttaa.

    • Syöpäkö

      Täällä aivan sama tilanne,lääkäri kyllä rauhoitteli ja sanoi etten nyt yöuniani menettäisi. Äänuhuulissa limakalvon alla kasvain.

    • Äänihuulessa

      Videolaryngoskopiassa toinen äänihuuli sulkeutui normaalisti ja siinä oli normaali sykeliike, mutta toinen äänihuuli jäi auki vaivan kohdalta ja äänihuuli näytti olevan tukossa. Äänihuulen sisällä siis näkyi tukos. Palan, paiseen tunne, nieleminen vaikeata ahtauden vuoksi, tuskallinen vaiva.. pääsisinpä operaatioon.

    • orl

      ÄÄNIHUULEN SYÖPÄNÄPPY- LEIKKAUS VEI ÄÄNEN
      Valitettavasti huonompi kokemus: kolmannen näpyn poistoleikkauksen jälkeen näytteessä todettiin syöpäkasvua. Neljännen poistoleikkauksen jälkeen lauluääni meni , ja puheäänikin on kuin kuiskaus, äänirako ei kunnolla sulkeudu.
      Viime leikkauksesta jo useita kuukausia eikä tila ole yhtään parempi.
      Onko kohtalotovereita

    • Kelataxi

      Mulla on todettu polyyppi äänihuulissa jo 2007.En ole pystynyt leikkaukseen menemään. 2018 helmikuussa ääneni käheytyi:tupakanpolton lopetin samantien, tutkimuksissa selvisi, että polyyppi on kasvanut, vie äänen ja se on poistettava. Tänään kävin leikkauksessa, turhaan jännitin, eniten otti aivoon istua ja oottaa. Jälkikipu tosin on kyllä 100%...huh huh... ja ei saa syödä, kuin kylmiä nestemäisiä ruokia

    • Anonyymi

      Juuri tänään Polyypin leikkaus ja oli kyllä aivan naurettavan helppo vaikka nukutus välillä pelottaakin. Aamusta sairaalaan kasilta ja hiukka haastatteluja ja leikkaus salin vapauduttua vasta jotain puol kymppi saliin. 10.45 pirteänä ja iloisena heräys ilman kipuja ja vajaa tunti siitä niin söin jo päiväkirurgiassa aamiaista.( Jogurttia , leivän päällisiä ,kananmunaa ,mehua ja jäätelöä. Puoli yhden pintaan himaan ja 10 päivän saigoni ja puherajoituksia mutta ei täys kieltoja. Toivon vaan että ei rupeaisi uusimaan. Elämäni helpoin leikkaus ja todennäköisesti kaikki leikkaukset helpottuu huimasti vielä ainakun tekniikka kehittyy. Kiitollinen täytyy kyllä aina olla, Sairaalassa sen saa aina tuntea kuinka korkeimmassa käsissä kaikki on.

    • Anonyymi

      Heippa,

      Nostan tämän taas esille! Kiva kuulla ihmisten kokemuksia. Itselläni todettiin alkuvuodesta polyyppi äänihuulessa ja odottelen leikkaus aikaa.

      Kuinka pitkään puhumatta? Oliko muuta kuin polyyppi, otettiinko koepaloja esim solumuutoksista, oliko ne tulokset puhtaat? Kuinka pitkä sairausloma?

      Jännittää ja pelottaakin jopa vähän mitä tulevaisuus tuo.

    • Anonyymi

      Moi,

      Täällä kans yksi odottelee aikaa päiväkirurgiseen. Olen miettinyt että voiko polyyppi vain kadota itsestään vai pitääkö se aina operoida? 🤔

      • Anonyymi

        Ei katoa minnekkään itsestään, itselle tehty jo 7 toimenpidettä ja pitäisi kohta taas mennä uudestaan. Elin ikäinen vaiva :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei katoa minnekkään itsestään, itselle tehty jo 7 toimenpidettä ja pitäisi kohta taas mennä uudestaan. Elin ikäinen vaiva :(

        Kuinka pitkään pitää olla puhumatta tai millainen sairasloma tästä tulee? Kiireistä aikaa töissä eikä olisi aikaa olla kotona hiljaa 😂


    • Anonyymi

      Käheämmälläkin äänellä pärjää.
      Itselläni ei ole polyyppeja ollut, mutta kauan sitten äänihuulet halvaantuivat hengityskonehoidossa ollessani.
      Heti sairaalahoidon jälkeen oli jo ääni madaltunut huomattavasti.

      Asiaa tutkittiin vasta kymmenen vuotta myöhemmin, ja todettiin tuo halvaus.
      Lääkärit kyllä tutkivat mihin suuntaan äänihuuli liikkuu, ym.
      Toinen kuulemma halvaantunut kokonaan, toinen osittain.
      Ei niille kuitenkaan mitään tehty.

      Sanotaanhan, että äänellään se lintukin laulaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1469
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1368
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1340
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      48
      1303
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1126
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe