Tupakointi ennen ja nyt

Olen ollut Fasebookissa jo vuosia, mutta vain lukenut lasten, lastenlasten ja sukulaisten kertomuksia. Nyt hiljattain innostuin hakemaan vanhoja tuttuja Fb-kavereiksi, ja näin löisin kämppäkaverini opiskeluajalta Vaasassa. Muistelimme tarinoita, ja tässä niistä yksi. Laitan saman tekstin kuin Fasebooksivulle.

Oli kolmen tunnin kokeet, ammattiaineiden opettaja heitti jalat saappaineen pöydälle, pani tupakaksi ja sanoi "rök poikar".
Näin ajat ovat muuttuneen, enää ei luokkahuoneissa tupakoida,

22

55

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Entinen "huippuopettajako" siinä tarinoi ? Nykyinen kiljukurki, joka on kertonut,
      että hänellä on kolme rekattua nimimerkkiä.

      • Anonyymi

        Oliko täänse provo rautakallio tai pilmari ite, taimikäseoli, aattelepa ite


    • Anonyymi

      Mikä on kun heti pitää alkaa aloituksen tekijää epäilemään ja hälle keljuilemaan, ootteko pikkulapsia vai nettikiusaajia vanahat ihimiset.

      • Hän on korppisvammainen, näkee nikkini kaikkialla. On mainiota istahtaa tuoliin päivän askareitteni aluksi ja jälkeen ja lukea missä puskassa olen milloinkin piiileskellyt ja kun sekään ei riitä hän samaistuu nikiksenii ja tekee nimissäni aloutuksia. Annettakoon se hänelle anteeksi, hän ei voi vammaĺleen mitään, eikä kukaan voi häntä auttaa.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Hän on korppisvammainen, näkee nikkini kaikkialla. On mainiota istahtaa tuoliin päivän askareitteni aluksi ja jälkeen ja lukea missä puskassa olen milloinkin piiileskellyt ja kun sekään ei riitä hän samaistuu nikiksenii ja tekee nimissäni aloutuksia. Annettakoon se hänelle anteeksi, hän ei voi vammaĺleen mitään, eikä kukaan voi häntä auttaa.

        Korona-aika on pahentanut mt-ongelmaisten oloa ja se näkyy palstallakin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Hän on korppisvammainen, näkee nikkini kaikkialla. On mainiota istahtaa tuoliin päivän askareitteni aluksi ja jälkeen ja lukea missä puskassa olen milloinkin piiileskellyt ja kun sekään ei riitä hän samaistuu nikiksenii ja tekee nimissäni aloutuksia. Annettakoon se hänelle anteeksi, hän ei voi vammaĺleen mitään, eikä kukaan voi häntä auttaa.

        Onko sinulla myös nikki kiljukorpi vai miksi yhdistät sen itseesi ? Itse sinä olet näkevinäsi itsesi ja poikaystäväsi milloin missäkin aloituksessa. Ikivanhoja hollannikkaita kun on muitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korona-aika on pahentanut mt-ongelmaisten oloa ja se näkyy palstallakin.

        Kyllä sen ongelma oli olemassa jo ainakin 10 vuotta ennen koronaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen ongelma oli olemassa jo ainakin 10 vuotta ennen koronaa.

        "Pahentanut" ja sen huomaa.


      • korppis kirjoitti:

        Hän on korppisvammainen, näkee nikkini kaikkialla. On mainiota istahtaa tuoliin päivän askareitteni aluksi ja jälkeen ja lukea missä puskassa olen milloinkin piiileskellyt ja kun sekään ei riitä hän samaistuu nikiksenii ja tekee nimissäni aloutuksia. Annettakoon se hänelle anteeksi, hän ei voi vammaĺleen mitään, eikä kukaan voi häntä auttaa.

        Korppis

        Nyt se palstahäirikkö on löytänyt minut, ja olethan sinäkin ollut hänen hampaissa niin kauan kuin olen palstalla käynyt. Muistan, että joskus saimanderin aikana puolustin sinua. Mutta ongelma on hänen, ei meidän.


      • Kantomäki kirjoitti:

        Korppis

        Nyt se palstahäirikkö on löytänyt minut, ja olethan sinäkin ollut hänen hampaissa niin kauan kuin olen palstalla käynyt. Muistan, että joskus saimanderin aikana puolustin sinua. Mutta ongelma on hänen, ei meidän.

        Joo, ei ole muuttunut miksikään, koko palstahistoriani ajan on perässäni roikkunut. Raskasta taakkaa kantaa. . "Hänestä on moneksi" sanonta sopii hyvin häneen. Kova keskustelemaan itsensä kanssa.


    • Anonyymi

      savikiekko keskustelee itsensä kanssa

    • Anonyymi

      Toivotan aloittajan lämpimästi tervetulleeksi palstalle takaisin. Toki muistan.

      Tuon perässäjuoksija-räkättäjän voimme kaikki jättää omaan arvoonsa. Hänen kommentteihinsa ei kenenkään kannattaisi reagoida mitenkään.

      • Anonyymi

        Sippi-Bostonia tuli joskus ostettua, kun oikein oli sipissä, niin baarityttö myi yksittäin 10 penniä kpl.


    • Anonyymi

      Ilahduin herkästä aloituksesta. Sitten meni ihan plörinäksi. Voi ei.

    • Anonyymi

      Koulukaverin kanssa joskus yli 10-kesäisinä ostettiin porukalla aski Pikku-Bostonia, 75 mk (ennen vuotta -63) ja mentiin kevätaurinkoon uimalan penkille polttamaan. Taidettiin melkein kaikki saada menemään kerralla, en ole varma, siis 10 kpl per nenä?

      Onneksi kotona kukaan ei hajua huomannut, taisi isäkin siihen aikaan vielä polttaa Saimaata tai Pilli-Klubia. Minuun ei tupakointi tarttunut, eikä kaveriinkaan. Mitä nyt parikymppisenä ravintolassa joskus muutaman tarjotun tupakan poltin. Sama juttu oluen kanssa, en "osaa" juoda sitä vieläkään.

      • Vanhan markan aikana oli Boston sata. Oliko se 10 kappaleen aski ja sen hinta 100 mk? Myös minun isäni poltti Saimaata ja Työmiestä, joskus myös Fenniaa ja Klubi 22. Pilliklubi oli naisten tupakka.
        Siihen aikaan tupakkaa myytiin vapaasti kaupoissa ikää kysymättä. Kävin monesti isälle ostamassa ja palkkioksi sain ostaa itselleni lakritsan.


      • Anonyymi
        Kantomäki kirjoitti:

        Vanhan markan aikana oli Boston sata. Oliko se 10 kappaleen aski ja sen hinta 100 mk? Myös minun isäni poltti Saimaata ja Työmiestä, joskus myös Fenniaa ja Klubi 22. Pilliklubi oli naisten tupakka.
        Siihen aikaan tupakkaa myytiin vapaasti kaupoissa ikää kysymättä. Kävin monesti isälle ostamassa ja palkkioksi sain ostaa itselleni lakritsan.

        Jos normaaliaskissa on ollut ja on 20 tupakkaa, niin silloin meidän ostamassa oli 10 sillä huomattavasti pienempi se oli kuin muut. Taitaa olla elämäni ensimmäinen ja viimeinen tupakka-askin osto itselle. Meidän tupakkakokeilu tapahtui 50-luvun loppupuolella ja sen muistan, että aski maksoi 75 mk.
        Ai niin, taisi meidän isä polttaa 'naisten tupakkaa' sillä usein Pilli-Klubia kävin hänelle ostamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos normaaliaskissa on ollut ja on 20 tupakkaa, niin silloin meidän ostamassa oli 10 sillä huomattavasti pienempi se oli kuin muut. Taitaa olla elämäni ensimmäinen ja viimeinen tupakka-askin osto itselle. Meidän tupakkakokeilu tapahtui 50-luvun loppupuolella ja sen muistan, että aski maksoi 75 mk.
        Ai niin, taisi meidän isä polttaa 'naisten tupakkaa' sillä usein Pilli-Klubia kävin hänelle ostamassa.

        Kyllä pilli-Klubia polttivat miehet , olivat muka enempi pyhätupakoita, koska niissä oli pitkä imuke. Toisin Työmies ja Saimaa, joita poltettiin puuholkin päässä.
        Pilli-Klubia kutsuttiin kirstunnauloiksi.
        Kyllä naiset polttivat niitä, vaikka heidän määrä oli pieni miehiin verraten, ja 50-luvulla tulivat jo amerikkalaiset savukkeet yleiseksi, joita naiset sekä nuoret miehet suosivat.


    • Anonyymi

      Luojan kiitos että pääsin tupakasta eroon toukokuussa 1995 .-

    • Poltin aiokoinaan 15v-35v. Sen jälkeen en ole tupakkaa suuhuni pistänyt. Päätin vaan, että nyt oli viimeinen tupakka ja se oli.
      Kerran aiemmin olin yrittänyt lopettaa, joka kesti viikon.
      Ihan nuorena silloin ostettiin Partneria ja Hunteria.
      Velipoika hommasi piipun. Jemmasimme sen puolen kilometrin päähän mättään alle, oli jännää, kun siellä käytiin. Ei kyllä taidettu osata piippua edes kunnjolla polttaa.
      Nykyään tuntuu hassulta, kun katsoo jotain vanhaa tuotantoa TV:stä, kun tupakaksi pannaan missä vaan.

      • Anonyymi

        Muistan tuon Partnerin, oli ohuempi ja lyhyempi kuin Boston ja Mallu.
        Intissä oli tupakkatauot harjoituksissa omana aikanani.
        Nykyään ei ole.


    • Anonyymi

      Isäni poltti holkki-Saimaata. Koko torpan keittiö oli sinisenä savusta, kun aamusella siinä kahvia ja pullakäntyn aamupalakseni nautin. Hyi olkoon sitä aikaa.

      Itse hiukan harjoittelin polttamista, onneksi ei jäänyt päälle. En ole nuoruuden jälkeen koskaan tupakoinut.

      Isälleni tuli vanhuudessa katkokävely, kun suonet olivat kalkkeutuneet, eikä veri kunnolla kulkenut suonissa. Nyt on ollut jo kauan siellä, minne me jokainen joskus menemme. Rauha hänelle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2283
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      163
      1481
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1325
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1059
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      212
      949
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    Aihe