Kumiveneiden haittapuolet

Anonyymi

Kovapohjaisiin kumiveneisiin saadaan hyvä merikelpoisuus erittäin pieneen painoon, jolloin moottoritehoa ei tarvita paljon.

Nuo eivät kuitenkaan näytä yleistyvän. Mikä siihen on syynä? Kalleus, lyhyt kestoikä? Mikä?

21

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ribeissä yleensä joutuu istumaan ponttoonin päällä. Se on epämukavaa liikkumista.
      Ribit myöskin roiskivat paljon enemmän kuin muut veneet.
      Keveys ei ole pelkästään hyvä juttu koska massa rauhoittaa menoa.
      Ribien pohjan malli ei ole kovin käytännöllinen aallokossa. Se kulkee melkein missä kelissä vaan, mutta aina epämukavasti.

      • Anonyymi

        Niin, puhutaanko nyt 12 jalkaisista vai 30 jalkaisista ribeistä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, puhutaanko nyt 12 jalkaisista vai 30 jalkaisista ribeistä?

        Tällaisissa aloituksissa ei ole tarkoitus oikeasti kuin herättää keskustelua. Mitään RIBiä ei ole olemassa eikä aloittajalla ole aikeita sellaista hankkia.

        Tämä palsta tekee rahaa mainoksilla, joita me katsomme ja siksi tänne laitetaan täkyjä, joilla saadaan yleisöä rahantekokoneelle.

        Hyvin tyypillinen rahantekokeskustelu alkaa:
        Minulla on xxx, mikä on vikana?
        Siinä sitten kysellään joska XXX on tyttö tai poika ja milloin se ilmeni ja toimiiko se sähköllä.

        Näin se toimii, seuratkaa rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällaisissa aloituksissa ei ole tarkoitus oikeasti kuin herättää keskustelua. Mitään RIBiä ei ole olemassa eikä aloittajalla ole aikeita sellaista hankkia.

        Tämä palsta tekee rahaa mainoksilla, joita me katsomme ja siksi tänne laitetaan täkyjä, joilla saadaan yleisöä rahantekokoneelle.

        Hyvin tyypillinen rahantekokeskustelu alkaa:
        Minulla on xxx, mikä on vikana?
        Siinä sitten kysellään joska XXX on tyttö tai poika ja milloin se ilmeni ja toimiiko se sähköllä.

        Näin se toimii, seuratkaa rahaa.

        Kai nyt (ainakin melkein) jokainen tietää miten ne mainokset saa pois? En minä ainakaan näe ainuttakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt (ainakin melkein) jokainen tietää miten ne mainokset saa pois? En minä ainakaan näe ainuttakaan.

        Minä en tiedä.Voitko kertoa sekä win 10 että android tabletti.Kiitos etukäteen.


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Minä en tiedä.Voitko kertoa sekä win 10 että android tabletti.Kiitos etukäteen.

        Lataa duckduckgo ja käytä sitä selaimena.

        Sen verran pitää kuitenkin varoittaa, että google on aika taitava näyttämään hauissa juuri sinua kiinnostavia asioita. DuckDuckGo ei valikoi lainkaan ja siksi hakutulokset ovat huonompia.-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lataa duckduckgo ja käytä sitä selaimena.

        Sen verran pitää kuitenkin varoittaa, että google on aika taitava näyttämään hauissa juuri sinua kiinnostavia asioita. DuckDuckGo ei valikoi lainkaan ja siksi hakutulokset ovat huonompia.-

        Juuri näin duckduck ei stalkkaa käytän sitä ja joskus firefoxia jos oiken etsii exaktia tietoa, jos duck ei tarjoa sitä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lataa duckduckgo ja käytä sitä selaimena.

        Sen verran pitää kuitenkin varoittaa, että google on aika taitava näyttämään hauissa juuri sinua kiinnostavia asioita. DuckDuckGo ei valikoi lainkaan ja siksi hakutulokset ovat huonompia.-

        Kiitos.


      • Anonyymi

        Kaikki oikeastaan väärin. Katso vaikka joku Highfield Sport 360 RIB video. Ei roiski, ei istuta ponttooneilla, ei ole epämukavaa menoa.


    • Anonyymi

      hinta liian korkea ja kumiveneen etu pieneen tilaan meno menetetty. Airdeck malliset siten ainoita johdonmukaisia jotka voi yleistyä. Rimapohjaisiin verrattuna etuna enemmän kellutusvoimaa, ei hiertäviä puureunoja, helppo rullata koko läjä kääryleeksi katolle , taakse reunalle tai varastoon. Kovapohjaisia ym. ei rullata, vaan puretaan kuin legosarja

      • Anonyymi

        Ilmapohjaiset on lötkyjä, mutta jos tilasta on pulaa, ne toimii lyhyillä matkoilla.
        Painoedun saa RIBelilläkin, mutta kumiveneen sisämitat ovat aina ahtaa ulkomittoihin nähden koska putken paksuus on 40 40 cm.


    • Anonyymi

      Ostin suuren ribin yhteysveneeksi. Tuli noin 30 -40 tonnia halvemmaksi kuin olisi tullut vastaavilla merenkäyntiominaisuuksilla varustettu tavallinen vene.

      Jotkut ketjussa mainitut haittapuolet ovat totta. Vene on märkä ja tilaa suhteessa kokoon on vähän, joten mökillä täytyy olla perusvarustus. Kaikille kuudelle on toki istumapaikat.

      Omaa valintaani puolsi pitkähkö ajomatka ja ribin tarjoama kelireservi. Kun aallokkoa ei ole, pitkä matka taittuu siedettävän kokoisella moottorilla nopeasti (polttoainekulut eivät nouse taivaisiin). Kun aallokkoa on, ei tarvitse pelätä ominaisuuksien loppumista, kun pitää kaasukahvan kurissa ja järjen päässä eli ei lähde mihin tahansa keliin.

      Rib sopii tiettyihin käyttötarkoituksiin erinomaisesti, mutta kaikkeen siitä ei ole. Täytyy tunnistaa tarpeensa.

      • Anonyymi

        Minkä kokoinen on sinun maailmassasi suuri RIB?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä kokoinen on sinun maailmassasi suuri RIB?

        Ei nyt oikeasti mikään iso, mutta ei kaikkein pieninkään. Vene on XS 650.


    • Anonyymi

      Ribissä merkittävin etu on lähes rajaton kantavuus. Monta kertaa on menty merenkäynnissä niin, että vesi lainehtii pohjalla.

      Ribi ei uppoa sitten millään eikä tarvitse huolestua, jos ei ehdi äyskäröimään sadevettä pois.

      Ponttoonit ovat näppärät lepuuttajat.

      Ribi ei ole kevyempi kuin sisämitoiltaan saman kokoinen lujitemuovivene eikä säästä polttoainetta.

      Ponttonit eivät ole ihan helpot käyttää koska niiden painetta joutuu säätämään. Kylmällä lisää ilmaa ja kuumalla pois.

      Tyhjänä ribi vie saman tilan kuin saman sisätilan omaava muu vene ja täytenä ponttoonien verran enemmän.

    • Anonyymi

      Ainakin halvemmissa PVC-veneissä on hauska yllätys keväällä huomata, että hiiri on käynyt järsimässä reiän veneeseen. En tiedä välttyykö kalliimmalla hypalonilla tuolta riskiltä.

      • Anonyymi

        Onko usein käynyt niin, vai onko tämä niitä kerran elämässä tapahtuvia asioita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko usein käynyt niin, vai onko tämä niitä kerran elämässä tapahtuvia asioita?

        Kaksi tapausta on tullut vastaan. Mutta voihan se olla vaan, että hiiri on todennut mytyssä säilytetyn veneen olevan oiva pesäpaikka.


    • Anonyymi

      Ribin pohja on painavampi kuin lujitemuoviveneen pohja, koska perinteisessä on laidatkin kantamassa taivutuskuormaa, toisin kuin RiBissä pelkät kellukemakkarat.
      Moottorit ovat samankokoiset ja siten saman painoiset.
      Eli mitään keveysetua ei RIB perinteisiin lujitemuoviveneisiin verrattuna tarjoa, mistähän moinen harhakäsitys on ylipäätään peräisin?

      Ilmapohjaiset kumiveneet ovat selvästi kevyempiä, ja rima- tai levypohjaiset kumiveneet niitä vain hieman painavampia. Kaikki ne ovat todella paljon kevyempiä kuin RIB. Vastaavasti monet RIBit ovatkin mitoitetut jopa yli kymmenkertaiselle koneteholle kuin kumiveneet. Samankokoisessa RIBissä voi olla 2 kpl 300 hv, ja kumpparissa 1 kpl 20 hv.

      • Anonyymi

        Mun kumpparissa saa olla vain max 2,5hp.

        Kovapohjainennon liian painava ja kolhii venettä sitä nostellessa


      • Anonyymi

        Kun tarkastelee kumiveneitä jollakäyttöön eli 3m nurkilla, niin erot näkyvät selkeästi. Ilmapohjaiset painavat vähän ja keveyttä korostaa alhainen koneteho. Saman mittaisen ribin kapasiteetti on suurempi kaikilta osin.

        Sen sijaan ribin ja muulla tavalla tehdyn jäykän jollan painot ovat lähellä toisiaan samoissa ulkomitoissa. Jos katsotaan sisämittoja, niin kumivene ei anna mitään etua painon suhteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

      Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe