Ensimmäiset kitkarenkaat alla.

Anonyymi

Ensivaikutelma on pehmeä ja rapisematon, rullaava...siis kaupunkialueella.
Taajaman ulkopuolella omituisen meluisat?

Epäilen voimakkaasti miten toimivat talvella kun ne liukkaat tulevat. No tämä pitää kokea niin sitten tietää.

Jos käy siten, että eivät toimi kuten mielikuvitusta annettu renkaiden toimivuudelle, niin hankin nastarenkaat joissa eniten nastoja ikinä!

62

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan pehmeät kitkarenkaat ihan mukavat ja äänettömät. Kuluttavat asfalttiakin vähemmän. Liukkaalla tienpinnalla kuten sulalla märälläkin aikalailla heikommat kuin nastarenkaat, mutta jos tämän ymmärtää noissa olosuhteissa liikkuessaan, niin kyllä niillä ihan hyvin pärjää.

      Toisaalta voi miettiä mkä talvirenkaiden perimmäinen tarkoitus onkaan? Pehmeät ja mukavat?

      • Anonyymi

        Sulalla ja märällä erot nadyoihin todella pienet. Lumella kitka parempi, jäällä ei juurikaan huonompi, paitsi jos jäällä on vettä tai jää on kiilloittunut. Kun tietää ne riskin paikat ja ne yleensä tietää, niin kitkoilla ei tule ongelmia ja 95% sti ei pahoja kelejä ole keski-suomessa ja etelämmässä. Joissain syrjemmälle missä ei auta käy kuin harvoin ja liikennettäkään että juurikaan ole niin nasta on hyvä kun keväällä paksut jäät sulaa kyläteiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulalla ja märällä erot nadyoihin todella pienet. Lumella kitka parempi, jäällä ei juurikaan huonompi, paitsi jos jäällä on vettä tai jää on kiilloittunut. Kun tietää ne riskin paikat ja ne yleensä tietää, niin kitkoilla ei tule ongelmia ja 95% sti ei pahoja kelejä ole keski-suomessa ja etelämmässä. Joissain syrjemmälle missä ei auta käy kuin harvoin ja liikennettäkään että juurikaan ole niin nasta on hyvä kun keväällä paksut jäät sulaa kyläteiltä.

        Märällä asfaltilla kitka on nastaa heikompi, ja erityisesti jos vielä on lämmintäkin.
        Lumella erot ovat olemattomat, jos lumen alla ei ole jääpintaa.
        Missään Suomessa vallitsevassa talvikeleissä ei kitka ole nastaa parempi, jos paremmuudella tarkoitetaan pitokykyä.

        Erot eivät ole suuria, paitsi liukkaalla keleillä. Niissäkin kyllä pärjää kitkoilla, kunhan muistaa heikomman pidon ja huomioi sen ajossa.

        Tottahan se, että liukkaita kelejä ei kovinkaan usein varsinkin eteläisimmässä Suomessa isommilla teillä ole. Suolaus, ja hiekoituskin on niin voimallista ja kattavaa, ja jos sitä ei jostain syystä ole tehtykään, niin nastarenkain varustetut liikkujat syövät liukjauden hyvinkin nopeasti. Näin voi olla usein aamuisin, vaikka ennakoivaakin suolausta kyllä tehdään ahkerasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Märällä asfaltilla kitka on nastaa heikompi, ja erityisesti jos vielä on lämmintäkin.
        Lumella erot ovat olemattomat, jos lumen alla ei ole jääpintaa.
        Missään Suomessa vallitsevassa talvikeleissä ei kitka ole nastaa parempi, jos paremmuudella tarkoitetaan pitokykyä.

        Erot eivät ole suuria, paitsi liukkaalla keleillä. Niissäkin kyllä pärjää kitkoilla, kunhan muistaa heikomman pidon ja huomioi sen ajossa.

        Tottahan se, että liukkaita kelejä ei kovinkaan usein varsinkin eteläisimmässä Suomessa isommilla teillä ole. Suolaus, ja hiekoituskin on niin voimallista ja kattavaa, ja jos sitä ei jostain syystä ole tehtykään, niin nastarenkain varustetut liikkujat syövät liukjauden hyvinkin nopeasti. Näin voi olla usein aamuisin, vaikka ennakoivaakin suolausta kyllä tehdään ahkerasti.

        Höpö, höpö taas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö, höpö taas.

        Usko nyt vaan, että Trump hävisi....


    • Anonyymi

      Hyvin kunnolliset kitkat toimii ja pitää.
      Ethän vaan ostanut halpiksia?

      • Anonyymi

        Varmasti ostanut yhtään mitään kitkoja. Provo yritys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti ostanut yhtään mitään kitkoja. Provo yritys.

        Edelliset oli Nokin R2 ja nykyiset Contin uusin malli, ei koskaan enää nastarenkaita minun autooni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelliset oli Nokin R2 ja nykyiset Contin uusin malli, ei koskaan enää nastarenkaita minun autooni.

        Juuri noin. Loppuunajetut kymmenvuotiaat nastarenkaat vaihtuu tuliteriin uusiin kitkoihin.
        Ja ihmetys on valtaisa, kitkathan ovat paremmat. Näin sitten voi kokemuksen tuomalla julistaa....

        Voi voi fiksuuden järisyttävää määrää ja tätä maailman menoa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Loppuunajetut kymmenvuotiaat nastarenkaat vaihtuu tuliteriin uusiin kitkoihin.
        Ja ihmetys on valtaisa, kitkathan ovat paremmat. Näin sitten voi kokemuksen tuomalla julistaa....

        Voi voi fiksuuden järisyttävää määrää ja tätä maailman menoa...

        Nokian R2 on kitkarengas, ihan vaan tiedoksi tietämätön hölmö.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      itsellä on toisessa kotterossa Continentalin kitkat ja toisessa Nokian piikkirenkaat. Äänitasossa ei juuri ole eroa, kuin aivan hiljaisimmissa nopeuksissa, jolloin nastojen äänen kuulee, Kovemmassa nopeudessa äänitasoero on olematon. Kitkarengas on selvästi veltomman tuntuinen kaarteissa, mutta toisaalta nastarenkaalla ei ehkä uskalla ajaakaan kaarteeseen samalla nopeudella, nastojen irtoamisen pelossa. Joka tapauksessa kitkarengas on kesärenkaaseen nähden aivan paska ajettava nopeassa kaarreajossa.
      Kummallakaan talvirenkaalla ajo ei tunnu varsinaisesti "pelottavalta", mutta taas kaarreajoon palatakseni täytyy sanoa, että kaarteessa oleva jää paljastuu nastarenkaalla, selvänä äänitason ja tuntuman muutoksena, kitkarenkaalla lähinnä "ei helvetti"-fiiliksenä. Mutta vaikka tämä ehkä kuulosti nastarenkaan puolelle kallistuvalta arviolta, en todennäköisesti seuraavaan kotteroon valitse ensiasennusrenkaiksi enää nastallisia. Etelä-Suomen oloihin kitkarenkaat ovat aivan riittävän jees valinta.

      • Anonyymi

        Täytyy sanoa että todellinen kottero sinulla on tai kuulosi totaalisen pilalla. Jos Nokian jyrsintä ei korvakuule...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy sanoa että todellinen kottero sinulla on tai kuulosi totaalisen pilalla. Jos Nokian jyrsintä ei korvakuule...

        Kitkarenkaiden innokkaimmat puolustajat eivät käytä uusimpia nastarengasmalleja autoissaan...joten tuntuma nastarenkaan äänitasosta ei ole kaikilla ihan hanskassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kitkarenkaiden innokkaimmat puolustajat eivät käytä uusimpia nastarengasmalleja autoissaan...joten tuntuma nastarenkaan äänitasosta ei ole kaikilla ihan hanskassa.

        Noiden innokkaimpien tietämys ja kokemushan perustuu kymmenen-viidentoista vuoden takaisiin nastarenkaisiin. Näinhän he täällä kovasti useinkin julistavat.


      • Anonyymi

        Kerrankin järkevä kommentti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noiden innokkaimpien tietämys ja kokemushan perustuu kymmenen-viidentoista vuoden takaisiin nastarenkaisiin. Näinhän he täällä kovasti useinkin julistavat.

        Ja jyrsijöiden "faktat" essonbaarin legendoihin yli 30 vuoden takaa. Jyrsijät voittivat, koska heillä pidemmät perinteet valehtelussa.


    • Anonyymi

      Noniii! Nyt takana n. 2vk testailut eli renkaat tuli alle 26.10 ja laittelin asiasta aloitteen tänne viiveellä.

      Paljas asvaltti ja usein jopa märkänä ollut eli ei ole päässyt kokemaan mitä se liukkaalla olisi vs. nastarenkaat.

      Rapinaa alkanut kuulumaan enemmän ja vähemmän, mutta se kuuluu toisista renkaista. Oma auto kulkee jopa äänettömästi vs. nastarenkaat kaupunkialueella.
      Yli 60 alueelle ei ole vielä ollut mitään tarvetta joka itselle normi tilanne.

      KitkaRenkaat vielä ihan ok tunteella!

    • Anonyymi

      Rengaskuvio varmaan tekee sen kovemmassa vauhdissa että melua tulee kuitenkin.
      Mutta on se ero huikea, siis kesärenkaisiin jo verraten.

    • Anonyymi

      nastarenkaat vois kieltää kaikista autoista jos asuu etelä suomessa

      on ajonvakautukset ja muut jo kaikissa 10 vuotta vanhoissa autoissakin

      • Anonyymi

        Niin, mutta kun ajetaan 16v autoilla.


      • Anonyymi

        Ei se tienpinnan liukkaus siitä vähene, olipa autossa mitkä tahansa renkaat ja muut varustukset. Jarrutusmatkaan vaikuttaa vain renkaiden pitokyky, ajovakautuksilla ei ole merkitystä.


      • Anonyymi

        Turvallisuutta ei voi kieltää!
        Renkaan pinta on vain kämmenkokoisella alueella tienpinnassa ja siinä koko auton turvallisuus liukkailla keleillä....
        Vaihtoehto tietysti se, että nastat pois ja kitkat tilalle etelä-suomen alueelta ja nopeusrajoitukset max.70 km/t taajamien ulkopuolilla, taajamissa 40 km/t.

        Ei huono ehdotus kun on ajonvakautuksetkin sekä se kaikki muukin!...


    • Semmoinen vinkki talvirenkaiden, niin nastojen kuin kitkojenkin veltolle ajotuntumalle on, että käyttäkää talvirenkaissa ainakin 0,2 bar suurempia rengaspaineita. Omakokeilu auttaa oikeiden itselle sopivien paineiden määrittämisessä jäykkyys/mukavuus.

      Kylmillä ilmoilla jää rengaspaine muutoinkin alhaisemmaksi ja talvirenkaan pehmeähkö materiaali joustaa kesärengasta enemmän myös kyljistään, joihin suuremmat paineet auttavat tukemisessa.

      • Anonyymi

        Pidon kannalta "pehmeys ja velttous" on oleellinen tekijä. Se tuntuu hetken nololta, mutta nopeasti siihen tottuu ja oppii ajamaan hieman rauhallisemmin mutkissa jne..
        Jos oikein jurppii, niin hankkii matalaprofiiliset kitkan, ne ei jousta yhtä paljoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidon kannalta "pehmeys ja velttous" on oleellinen tekijä. Se tuntuu hetken nololta, mutta nopeasti siihen tottuu ja oppii ajamaan hieman rauhallisemmin mutkissa jne..
        Jos oikein jurppii, niin hankkii matalaprofiiliset kitkan, ne ei jousta yhtä paljoa.

        Renkaan sivuissa ei kumin pehmeydestä ole juuri hyötyä kitkan kannalta, joten velton renkaan tukemiseen oikeasti auttaa rengaspaineiden korottaminen.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Renkaan sivuissa ei kumin pehmeydestä ole juuri hyötyä kitkan kannalta, joten velton renkaan tukemiseen oikeasti auttaa rengaspaineiden korottaminen.

        Se velttouden tunne ei tule pelkästään pehmeästä rengasrungosta, vaan ihan siitä kitkapinnan pehmeydestä ja sen heikosta sivujäykkyydestä. Renkaan runkokin on pehmeä, nimen omaan pidon parantamiseksi. Pehmeä runko antaa enemmän kitkapintaa, kun rengas litistyy hieman. Paineita korottamalla saa runkoa hieman jäykistettyä, mutta silloin tosiaan menettää osan renkaan pidosta.


    • Anonyymi

      Jos kitkarengas kuulostaa meluisalta, niin vika on autossa.

      • Anonyymi

        Tai renkaat on jotkut kinkihalpikset.


      • Anonyymi

        Sama juttuhan se on nastojenkin kanssa.


      • Anonyymi

        Meluisa autoa pikku KIA on Saksassa hiljainen, johtuen sileästä asfaltista.


      • Kyllä sen suomalaisen jyrinäasvaltin tunnistaa kitkarenkaillakin: sileällä uudella asvaltilla ei kuulu kuin moottorin vaimea jylinä, mutta renkaiden jyrinä tulee kuultavaksi heti siirryttäessä karkealle, ehkä uraisellekin kestopäällysteelle.

        Tämän uuden auton kesärenkaat nyt olivat niin älyttömät, että niissä vasta kuulikin suomalaisen karkean tiepäällysteen! 40-profiiliset: ei saatana...

        Täytyy vissiin vaihtaa korkeampiprofiilisiin ja kapeampiin, hiljaisen maineen omaaviin renkaisiin.


      • Anonyymi

        Melu ei tule autosta vaan renkaista jota auttaa erittäin karhea tienpointa! Uudella asvaltilla on eri tilanne.
        Kaskun et keksinyt että huonosta soittimista sekä subbarin puutteesta se johtuu....vai sitäkö sittenkin tarkoitit, hmmmm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai renkaat on jotkut kinkihalpikset.

        Oletko ajellut kaikilla rangasmalleilla? Epäilen.
        Oletko myös niitä joiden mielestä alle 1000€ puhelimella ei voi kertakaikkiaa soitella tai viestitellä kellekkään, ne ei toimi?...


    • Anonyymi

      Laiton tänään Nokian suv kitkat alle, viimeisistä nokialaisista on 15 v aikaa ja silloin lupasin että en osta ikinä, tyhmänä kuitenkin ostin. Renkaissa on häiritseva kumina, enemmän meteliä kuin kesä tai nastarenkailla.

      • Anonyymi

        Kyllä tuo "kumina" on aika lailla kaikkien kitkarenkaiden ominaisääni. Ääniskaala on jotain vinkumisen , vonkumisen ja kuminan väliltä.
        Tietty kun auton hintalappu nousee jonnekin 50 000€ yläpuolelle, alkaa nämä kitkarenkaan ominaisäänet kadota äänieristeisiin.
        Itse hyväksyn kyseiset ominaisäänet, mieluummin kuin nastarenkaan äänimaailman, mutta kesärenkaan sinällään kova ääni on omaa korvaa eniten miellyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuo "kumina" on aika lailla kaikkien kitkarenkaiden ominaisääni. Ääniskaala on jotain vinkumisen , vonkumisen ja kuminan väliltä.
        Tietty kun auton hintalappu nousee jonnekin 50 000€ yläpuolelle, alkaa nämä kitkarenkaan ominaisäänet kadota äänieristeisiin.
        Itse hyväksyn kyseiset ominaisäänet, mieluummin kuin nastarenkaan äänimaailman, mutta kesärenkaan sinällään kova ääni on omaa korvaa eniten miellyttävä.

        Äänimaailma on melkoisesti kiinni autosta. Yli 10 v. vanha diesel sedan kulkee melko hiljaisesti talvirenkaillakin (nastat) , mutta kun ajelin parina päivänä laina autolla eli Ibizalla niin piti tarkasti ajella muualla kuin tien urissa, sillä jyrinä niissä oli hirvittävä.
        Kun ajeli metrin oikealla eli oikeat renkaat ihan lähellä valkoista reunaviivaa niin se äänimaailma oli ihan siedettävää kuunneltavaa. Autossa jotkut nastarenkaat , joiden merkkia en pimeässä alkanut tutkimaan.


    • Anonyymi

      Noniin, nyt kitkat olleet käytössä lähes 3kk( viikkoa vaille) ja ihan tyytyväinen ollut eli toistaiseksi ei mitään ongelmaa ilmennyt . On tullut matka-ajoakin tehtyä kunnon lumisena aikanakin.

      Pääasiassa täällä kaupungissa ja sen ympäristössä ajelut tulevat eli taajama-alueilla jossa tiet on hyvässä kunnossa kaikinpuolin. Nopeus alueina 40-80km/t.

      Kaikesta huolimatta on hienoinen luoton puute ollut ajoittain edelleenkin renkaisiin, koska 3kk kitkarenkailla vs. 40v. talvet nastarenkailla!

      Näyttää tuolla parkkialueilla jotkut nastarenkaalliset ruopivan, ilmeisemmin kovettuneet renkaat kyseessä, koska itse pääsen ilman ruopimisia siellä...

      Kyllä suosittelen kitkarenkaita vastaavaan käyttöön kuin itselläni. Jos ajaisin suuremmilla km määrillä ja pääasiallisesti pitkiä matkoja hyvinkin vaihtuvissa olosuhteissa niin se nastarengas olisi valintani.

      Tämä tälläkertaa ja laittelen vielä palautteen kokemuksesta kun talvi on kärvistelty loppuun.

      • Anonyymi

        > Näyttää tuolla parkkialueilla jotkut nastarenkaalliset ruopivan, ilmeisemmin kovettuneet renkaat kyseessä, koska itse pääsen ilman ruopimisia siellä...

        Ihan vakiosuoritus. Ikäloppuja jyrsimiä ylistetään, mutta liikennevaloista ei silti tahdota eteenpäin päästä.

        Kovin kivaa ei muuten ole kitkarenkailla ajaa, kun jono äkkiä hidastaa, on itsekin pakko jarruttaa ja sitten takaa kuuluu KRAAAAAAAAAAAAAAAAAAAPS.

        Peräänajo on tilastojen mukaan jyrsijöiden yleisin onnettomuustyyppi. Siis niinpäin, että jyrsijä ajaa toisen auton perään.

        Myös tieltä suistumisissa kunnostautuvat. Vanhoissa tilastoissa, mihin jyrsijät aina vetoavat, oli helvetinmoinen huijaus (VTT:n suhmurointia)

        - jyrsijöiden onnettomuuksista karsittiin "epäedustavina" pois kaikki rattijuopumukset, liian kulunein tai nastansa menettänein renkain ajetut kolarit
        - toinen kategoria oli "nastattomat renkaat" eli siinä oli samassa kasassa sitten kitkarenkaat, niin uudet kuin slickseiksi ajetut, kesärenkain liikkuneet sankarit ja nastansa menettäneet jyrsimet

        Kun kitkarenkaat alettiin tilastoida erikseen, kävi näin:

        "Uutta tietoa talvirenkaista: Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla"
        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


    • Anonyymi

      Ehkä se nastoilla sudittaminen on vähän samanlaista leikkimistä kuin teineillä äänenvaimentimen irroittaminen moposta sen melumaailman nauttimiseksi. Siinä on sitä voimaannuttavaa tunnetta vaikka liikettä on vain nimeksi :)

      Ehkä nuo nastaintoilijat vielä jonain päivänä kasvavat aikuisiksi. Ainakin toivon niin.

      • Anonyymi

        Juu parasta mitä en uskonut kuulevani koskaan ,,, eilen täällä pirkanmaalla töistä lähtiessä yli kilometrin verran mutkaista liittymätietä ennen ns. parempaa valtion tietä, ja lähdin parkista ihan ensimmäisenä etuvetoisella volvolla s60 kitkarenkailla ja ajoin normaalin suoritteen mutkiin ja kiihdytykseen , huomasin kyllä että heti takana tuli joku joka leikki bmweellä ja myös sen takana joku amistakavetovolvolla kovia sivuluisuja ,, no sinnepähän jäivät etenemään ,,,hitaasti ,,kun ,leikkivät.

        No tänä aamuna aamukahveella töissä tuli toinen näistä , sinisen bemarin omistaja kysymään että onko volvoni nelivetoinen kun ei saanut bemarilla pitoa eikä kiinni kun kurveissa ja kiihdytyksessä jäi .
        Sanoin että näin kun siellä takana pelleiltiin ja ajoin ihan normaalisti parivuotta jo ajetuilla kitkoilla ja autoni on ainoastaan etuvetoinen ,
        että ostakaa nyt parempia ja samalla sitten ehkä turvallisempia autoja ja renkaita.

        Eli kitkat.


    • Anonyymi

      Autossani on kaksikesää ja yhden talven ajetut kitkarenkaat. En pääse mihinkään niillä onnettomilla renkaantekeleillä. Ei koskaan enää kitkoja alle. Ne on turvattomia niin kesällä kuin talvellakin.

      • Anonyymi

        Eli joku pisti auton kiertoon (talvikäytössä) loppuun ajetuilla kitkarenkailla ja nuukapetteri sitten ajeli niillä seuraavan kesän, talven ja toisenkin kesän. Kun ei ollut varaa uusiin.

        Köyhän henki on halpa, mutta tätä ei kehdata myöntää. Itseään kusettavat sillä, että "renkaat ihan OK, kun on vielä yli 2 mm pintaa jäljellä" .... tai että kesällä renkaat voi ajaa kudoksille asti, kun on osaava kuski. Siis riskinoton osaava.

        Talvirengas on loppu, kun pintaa on enää 4 mm. Jyrsimillä pito voi loppua tätäkin ennen, ne hiipuvat nopeammin nastojen kulumisen ja irtoilun vuoksi.

        Etenkin jyrsimien kanssa pitää varoa vuosikertarenkaita. Kumi kovettuu ikääntyessään, joten vähän ajavilla talvirenkaat muuttuvat liukkaiksi "muovirenkaiksi". Pitoa ei ole, mutta kestää isältä pojalle. Nuukapetteri on tyytyväinen. Mutta ruumiita tulee. Jyrsimillä ajetaan enemmän kuolonkolareita kuin kitkarenkailla.


      • Anonyymi

        Kitkarengas ei ole kesärengas, joten omamoka kun ei ymmärrä tarkoitusta!

        Olit kuitenkin ajellut kaksi kesää ja talven etkä päässyt minnekkään?....paikoillaan viettänyt aikaa ja nyt avaudut ongelmastasi? Ne olivat oikeasti jopa turvallisinta koskaan kun et päässyt mihinkään!


      • Anonyymi

        Vain idiootti ajaa kitkoilla kesällä, sillä ne ei sitä kestä.


    • Anonyymi

      Mukava että runsaasti aloitukseen tehty arvioita ja mielipiteitä rengasvalintaani.
      Nyt alkaa olla täällä "etelässä" olla ydintalvi kärvistelty ja ostamani ensimmäiset kitkarenkaat testattu live-elämiseen.

      Olen todella hämmentynyt miten toimineet alueilla missä yleensä autollani ajelen talvisin. En ole tarvinnut niitä nastoja renkaisiin, koska päässyt kaikkialle joka kerta!

      Olen tyytyväin kokemukseen vaikka vieläkin selkäytimessä kummittelee vanhat mielikuvat, että nastat on ehdoton turva talvella. Mielikuva meni täysin uusiksi!

      Suosittelen kitkarenkaita! Heille joiden mielestä autossa vika jos ääntä kuuluu niin, kyllä se tienpinta on se oleellinen äänenlähde renkaan kanssa! Ne on karhennettu nastoilla meluisiksi...uusi asvaltti suhisee vain!

      Kokeilkaa vaihtoehtoa nastoille ja yhä harvempi pettyy!

    • Anonyymi

      Minäkin suosittelen kitkarenkaita tämän talvikauden perusteella. Ovat erittäin miellyttävät ajaa. Eikä tuo meluhaitta taajamissa, joka johtuu nastojen rapinasta, ole aivan tuulesta temmattu sekään. Eihän se tietenkään keskustan läpi ajavaa hetkauta, jos palanen liikennepolitiikkaa sallitaan ja miksipä ei sallittaisi.

    • Anonyymi

      Niin on kitkat riittävät niin monelle , tänäkin talvena täällä pohjoispirkanmaalla on ollut putkeen varmasti yli kolmekymmentä ellei neljäkymmentä päivää niin kovaa pakkasta jolloin suolaa ei ole tielle jos nyt harvoin muutenkaan ajetaan monen nastarengasuhrautujan selitykseksi että suolaa tarvitaan vain ja ainoastaan kitkarenkaille menee vähän munille.

      Mutta ilmastotekona on kitkarenkaat mainittava esim, vero hyötynä että maanteiden kunto ja haittaava asfaltin pöly saadaan kuriin, samoin melu.

      Kaikki hyötyy kitkarenkaista .

      • Anonyymi

        Siis kitkarenkaat toimivat vallan mainiosti "suolausta vähennetty" teillä.

        Huonommin sujuu niissä paikoissa, missä suolataan

        a) suolaliuosta levitetään kovalla pakkasella (-15...-20 °C) kun ennusten lupaa lauhtuvaa -> liuos jäätyy tien pintaan ja sitten on hemmetin liukasta - myös muutaman talven ajetuilla nastajyrsimillä

        b) suolaa on, mutta liian niukasti -> sulattaa alkuun lunta tai jäätä, mutta laimennuttuaan alkaa jäätyä

        Vaihtoehtoa b tapaa mm. valtaväylien lähellä. Suolaa kulkeutuu autojen mukana sivuteille. Sekin mahdollista, että tuuli puhaltelee pakkaslunta tielle ja suola ryytyy tähän. Nähty tänä talvena pariin otteeseen moottoritiellä H:ki-Tampere.

        Ylipäätään on monet kerrat saanut havaita, että pikkuteillä ja ylipäätään Riihimäen pohjoispuolella kaikki OK, mutta pääkaupunkiseutua lähestyttäessä alkaa moottoritiekin muuttumaan hemmetin liukkaaksi. Rannikon vaikutusta tätä suolan kanssa läträystä. Ja nykyisessä autossani on nastajyrsimet ... Continental ja päällepäin ihan hyvän näköiset. Mutta pito on täysin hukassa. Oli varmaan jo viime vuonna, mutta talvikelejä ei silloin ollut.

        En ole pahoillani. Nyt pääsee taas ostamaan oikeat talvirenkaat. Jyrsimet tuli käytetyn auton mukana enkä raaskinut niitä samantien uusia, kun olivat niin vähän käytetyn oloiset. Tyypillinen ongelma.. Talvirenkaista ei yhtään näe päällepäin, onko pito vielä OK vai ei.


    • Anonyymi

      No, meillä täällä maalla, suoraan sanottuna korvessa, nämä mutkaiset mäkitaipaleet ovat juuri nyt aivan peilijäässä. Siihen kun ripsauttaa pikku sateen vettä tai räntää, niin eipä kitkamiestä naurata. Ei mulla muuta.

      • Anonyymi

        Eikä nastamiestä. Ketjumiestä naurattaa. Ei mulla muuta.


      • Anonyymi

        Onneksi teitä maalaistolloja on aina vaan yhä vähemmän. Ja ei, et sinä mitään ”alkutuotantoa” edusta - työttömänä.


      • Anonyymi

        Taas kehutaan käytetyn auton mukana saatuja nastajyrsimiä. Täysin riippumatta siitä, kuinka liukkaat ovat. Kun paremmasta ei ole tietoa.

        Joko renkaasi ovat rippikouluikäiset?


    • Anonyymi

      Kyllähän kaveri on oikeessa. Maalla nastarenkaat on ihan välttämättömät. Nastalenkkaritkin tarvitaan. Ei oikeen nappaskengissä pysy jäällä pystyssä.

      • Anonyymi

        Ettekö te osaa aurata teitänne? Uusavuttomia vätyksiä.


      • Anonyymi

        Uutinen vuodelta 2013: "Hyväkuntoiselta näyttävä, mutta vanha nastarengas osoittautui petolliseksi valinnaksi talvikeliin"

        http://www.autoliitto.fi/?x20043=7066693

        Uutinen vuodelta 2016, "Pieleen mennyt testaus"

        Autolehtien testit on viritetty suosimaan nastajyrsimiä. Lisäksi nastajyrsimet kuluttavat asvalttia paljon enemmän kuin niitä suosimaan viritetyt testit antavat ymmärtää.

        "Keski-Euroopassa käytetään pienempää asfaltin kivikokoa. Suomessakin siihen voitaisiin siirtyä, jos nastarenkaiden käyttöä saadaan vähennettyä. Ison kivikoon vuoksi kivien väliin jää ilmarakoja. Ne täyttyvät vedellä ja jäätyessään rikkovat tiet."

        https://yle.fi/uutiset/3-8806710

        Uutinen vuodelta 2019: "Nastarenkaat ovat selvästi yliedustettuna talvikauden kuolemaan johtaneissa liikenneonnettomuuksissa"

        https://yle.fi/uutiset/3-10689503


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ettekö te osaa aurata teitänne? Uusavuttomia vätyksiä.

        Ei ne osaa aurata. Hiekoittaakaan ei voi, se valtava soramonttu täytyy säästää pojan, pojan, pojalle.


    • Anonyymi

      Sama juttu, ensimmäinen talvi kitkarenkailla menossa. Pito ei ole yhtä hyvä kuin nastarenkailla, ja auton käytös on lötkömpi. Mukavaa, leppoisaa menoa, kunhan muistaa että nyt rajat tulevat vastaan aikaisemmin.
      Kesällä ajetaan kesärenkailla, siitä niiden nimikin tulee.

    • Anonyymi

      Ottakaa nyt kitkaspedet rennosti kehä III:lla. Ei tarvitse istua kuin neuloilla ja rystyset valkoisena sitä takavetobemaria. Ai niin uutta lunta jään päällä - vähempikin kitkamiestä jänskättää. Nimim. nastat ja nelikko on yliveto yhdistelmä haastavissa olosuhteissa. Pois nyt vaan muiden edestä siellä ja sutiminen on ihan turhaa. Renkaat vuoden ajan mukaan!

    • Anonyymi

      Siellähän sitä nyt sitten ollaan tiistai-iltapäivää viettämässä esim. Turun väylällä sikin sokin kaikki ja liikenne täysin seis. Joutuivat siinä nastarenkaillakin ajavat nippuun näiden luistelijoiden takia.

    • Anonyymi

      En oikeastaan koskaan vaivautunut, koska en ole tavannut ongelmia minun atovobile pitkään, ja kun ne tapahtuivat, minä ratkaista tämän ongelman ilman ongelmia omasta, tämän kanssa minulla auttoi nämä ohjeet https://club.autodoc.fi/manuals/jousitus-ja-tukivarret/pyoranlaakerit, jota ilman se on parempi olla kiivetä, jos et ymmärrä mitään koneenrakennus. Suosittelen sitä sinulle, erittäin hyödyllinen asia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe