Kuka tietää Citikan ilmastointi/lämmitys energialähteen

Anonyymi

Eli miten toimii ja millä voimalla. Luin ohjekirjasta että esim lämmitys ja ilmastointi ei toimi kuin moottorin käydessä, ei siis ainakaan pelkällä akulla. Eli mitä kuluttaa päällä ollessaan? Olen uusi ko. automerkin omistaja C3:n

14

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet ilmeisesti todella ensikertalainen auton omistaja. Eikö sinulla ole ollut mitään autoa aikaisemmin?

      Auton lämmityslaitteen lämmönlähde on moottorin hukkalämpö, eli lämpöä syntyy vain kun moottori käy ja on lämmennyt riittävästi. Ilmastointi taas käyttää mekaanista kompressoria jota moottori pyörittää, joten ilmastointikin toimii vain kun moottori käy.

      • Anonyymi

        En nyt ihan, olen ajanut autoja vuodesta 1985 lähtien. Fiatteja, Ladoja , Renuja. Esim. edellisessä Fiatissani vielä lämmitys ja tuuletus meni päälle, vaikka auto ei ollut käynnissä, ainoastaan virtalukko väännettynä siten, egttä valotkin syttyivät ja tupakansytytintä pystyi käyttämään. Sinä olet ehkä niin nuori, että käyttämäsi autot ovat syntyneet vuoden 2005 jälkeen. Kysyn nyt kuitenkin, että onko ihan varmaa että kun käytän talvella ikkunoiden huurteenpoistoa moottorin käydessä, toiminto ei kuluta akkua. Tieto mikä on minulle tärkeä on juuri se, että en kuluta lyhyillä matkoilla talvella akkuni kapasiteettia. Ainakin takalasin lämmitys kaiketi toimii akulla ja kuluttaa sitä, mutta sekin kaiketi vaati moottorin olevan käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ihan, olen ajanut autoja vuodesta 1985 lähtien. Fiatteja, Ladoja , Renuja. Esim. edellisessä Fiatissani vielä lämmitys ja tuuletus meni päälle, vaikka auto ei ollut käynnissä, ainoastaan virtalukko väännettynä siten, egttä valotkin syttyivät ja tupakansytytintä pystyi käyttämään. Sinä olet ehkä niin nuori, että käyttämäsi autot ovat syntyneet vuoden 2005 jälkeen. Kysyn nyt kuitenkin, että onko ihan varmaa että kun käytän talvella ikkunoiden huurteenpoistoa moottorin käydessä, toiminto ei kuluta akkua. Tieto mikä on minulle tärkeä on juuri se, että en kuluta lyhyillä matkoilla talvella akkuni kapasiteettia. Ainakin takalasin lämmitys kaiketi toimii akulla ja kuluttaa sitä, mutta sekin kaiketi vaati moottorin olevan käynnissä.

        Niin no onhan se lämmityslaitteen puhallinkin sähköllä toimiva, mutta kun moottori on käynnissä niin laturin kuuluisi kyllä pukata akkuun virtaa enemmän kuin sähkölaitteet kuluttaa. Muuten se on viallinen ja sen merkiksi pitäisi syttyä latauksen merkkivalo tms. vikailmoitus.

        Sähkölaitteet kyllä kuluttavat osan latausvirrasta, ja hidastavat sitä kautta akun latautumista. Autoa startatessa akusta otetaan suhteellisen paljon virtaa, joka pitäisi ajon aikana saada sinne takaisin. Lähinnä kai kovilla pakkasilla ja lyhyillä ajomatkoilla voi käydä niin, ettei akku ehdi latautua riittävästi ja eräänä aamuna sitten auto ei jaksakaan enää lähteä käyntiin. Pakkasessa akku ottaa vastaan virtaa heikohkosti ja toisaalta myös virtaa voidaan kuluttaa esim. penkinlämmittimiin tavallista enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ihan, olen ajanut autoja vuodesta 1985 lähtien. Fiatteja, Ladoja , Renuja. Esim. edellisessä Fiatissani vielä lämmitys ja tuuletus meni päälle, vaikka auto ei ollut käynnissä, ainoastaan virtalukko väännettynä siten, egttä valotkin syttyivät ja tupakansytytintä pystyi käyttämään. Sinä olet ehkä niin nuori, että käyttämäsi autot ovat syntyneet vuoden 2005 jälkeen. Kysyn nyt kuitenkin, että onko ihan varmaa että kun käytän talvella ikkunoiden huurteenpoistoa moottorin käydessä, toiminto ei kuluta akkua. Tieto mikä on minulle tärkeä on juuri se, että en kuluta lyhyillä matkoilla talvella akkuni kapasiteettia. Ainakin takalasin lämmitys kaiketi toimii akulla ja kuluttaa sitä, mutta sekin kaiketi vaati moottorin olevan käynnissä.

        Pyhällä pierullako kuvittelet että shitroen lämpenee.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhällä pierullako kuvittelet että shitroen lämpenee.?

        Täällä vastaajat ovat todella viisaita, ainakin omasta mielestään, Kerroin jo että tilanne viimeksi ostamassani autossa on ihan erilainen kuin aikaisemmin käytössäni olevissa sen suhteen miten ja mistä ottavat käyttövoimansa jäähdytys/lämmitysjärjestelmään. Jos ko. järjestelmä ottaa sähkövoimansa akusta oli auto käynnissä tai ei , akku voi olla hetkessä tyhjä. Toisaalta moottorin käydessä ylimääräinen sähkö varastoituu akkuun, eli taitaa olla silti vähän samanlainen tilanne , että akku tyhjenee joka tapauksessa jos pakkasella on paljon laitteita päällä, eli akkuun ei varastoidu ajon aikana lisää sähköä, mutta ei kaiketi tyhjenekkään. Halusin siis tietää pystyykö autoni suoraan moottorin käydessä käyttää bensalla sitä lämpöpuhallintakin, vai tuleeko käyttövoima silti yksinomaan akusta, vaikka auto vaatiikin moottorin olevan käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ihan, olen ajanut autoja vuodesta 1985 lähtien. Fiatteja, Ladoja , Renuja. Esim. edellisessä Fiatissani vielä lämmitys ja tuuletus meni päälle, vaikka auto ei ollut käynnissä, ainoastaan virtalukko väännettynä siten, egttä valotkin syttyivät ja tupakansytytintä pystyi käyttämään. Sinä olet ehkä niin nuori, että käyttämäsi autot ovat syntyneet vuoden 2005 jälkeen. Kysyn nyt kuitenkin, että onko ihan varmaa että kun käytän talvella ikkunoiden huurteenpoistoa moottorin käydessä, toiminto ei kuluta akkua. Tieto mikä on minulle tärkeä on juuri se, että en kuluta lyhyillä matkoilla talvella akkuni kapasiteettia. Ainakin takalasin lämmitys kaiketi toimii akulla ja kuluttaa sitä, mutta sekin kaiketi vaati moottorin olevan käynnissä.

        Voisin olla vanhempasi, sillä olen ajanut hyvin erilaisilla autoilla parisenkymmentä vuotta kauemmin kuin sinä ja ajan edelleen.

        Itse olen ollut aina tekniikasta kiinnostunut ja kouluttautunutkin tekniikan alalle. Autojani olen korjannut itse hyvinkin paljon ja isoja töitä (mm. vaihdelaatikon ja moottorin remontteja), nykyisin jätän ne ammattilaisten tehtäväksi.

        Ei ole mitenkään hävettävää ettei ymmärrä autotekniikasta kovinkaan paljon ja sen vuoksi teit tuollaisia yksinkertaisia kysymyksiä. Siksi vastasin yksinkertaisesti koska oletin että olet tuollainen "bensaa tankkiin" autoilija. Tuossa tuli muiltakin vastaajilta lisätietoa, joten ehkäpä nyt ymmärrät autoista vähän enemmän.


      • Anonyymi

        No täällä on paljon näitä itseoppineita "teknikoita" jotka kommenteillaan nostavat tän palstan ja automerkin tasoa.

        Auto käyntiin ja lämmitys päälle !


    • Anonyymi

      En ole pelkkää bensaa tankkiin autoilija, mutta saamani vastaukset ovat yleisiä, eivätkä vastaa oikeasti kysymykseeni. Kysyin merkkikohtaisesti asiaa. Tiedän, että automerkit poikkeavat joskus paljonkin toisistaan tekniikan sovelluksien suhteen, Olen sähköalan suunnittelijan tutkinnon hyvin arvosanoin suorittanut naisautoilija ja tavoittelen tarkempaa tietoa, kuin mitä kirjasta suoraan voi lukea., ymmärtämättä tekstiä silti juuri lainkaan. Joskus olen tällä palstalla sellaisia saanut. Esimerkiksi Fiatissa oli niin pieni akku, eikä isompi mahtunut, että se söi talvisin lyhyessä ajassa akun sähkösäästöt. Autooni osattiin laittaan silti lopulta hieman parempi akku, joka ei silti rikkonut muita laitteita, mutta auttoi talviajoa. Nykyautoni on ensimmäinen jossa on ajotietokone, eikä sitäkään ihan hetkessä opi täydellisesti ymmärtämään. Autoni poikkeaa tosiaan myös merkittävästi siinä, että ko. ilmastointilaitteet eivät toimi ellei moottori käy, kysyn juuri sitä, onko ko. tekniikka muuten paljon erilainen, en löydä mistään tarkennuksia ja etsin todella ammattipätevää syväanalyysiä, ymmärrän kyllä tekniikkaa luin lisäksi myös konetekniikkaa. Travitsen ko. tietoa, jotta tiedän uskallanko lämmittää esim. tuulilasia auton omalla tekniikalla lyhyemmillä ostosmatkoilla, eli olisiko vähän parannusta vanhalle autoilijalle tiedossa. Vai edelleen rapsuta rapsuta ja huurtuu sittenkin systeemi. KIITOS (ajoin vanhempan kortin ja käytettyjä autoja on käytössä ollut jo kymmenkunta 3-5 vuotta/auto. KIITOS

      • Anonyymi

        Niin siis anteeksi, kyllä kaiketi vastaajat parhaansa yrittivät, mutta jos kysyin yksinkertaisen kysymyksen, odotin silti vaativamman tasoista vastausta.. Olin lukenivani jostain, että lämpöpuhallin käyttää auton moottoria lämmitykseen, olisin onnellinen jos se kuluttaisikin sitten vaan bensaa eikä akun latausta.(selaisihan moottorilämittimiä on olemeassa. Siinä olette oikeassa, että vaikka hallitsen vieläkin vähän tekniikkaa teoreettisesti, auton sisus alkaa olla jo hepreaa. Kun kurkistaa konepellin alle ja lukee ohjeita, tulee joskus kyllä ikävä ensimmäistä ladaa, koska se oli selkeä. Jos joku voisi vielä hieman valaista lisää sitä lämmityssysteemiä, mutta vinoilematta ja typistämättä stereotyyppinä minua alkavaksi autoilijaksi, olisin kiitollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis anteeksi, kyllä kaiketi vastaajat parhaansa yrittivät, mutta jos kysyin yksinkertaisen kysymyksen, odotin silti vaativamman tasoista vastausta.. Olin lukenivani jostain, että lämpöpuhallin käyttää auton moottoria lämmitykseen, olisin onnellinen jos se kuluttaisikin sitten vaan bensaa eikä akun latausta.(selaisihan moottorilämittimiä on olemeassa. Siinä olette oikeassa, että vaikka hallitsen vieläkin vähän tekniikkaa teoreettisesti, auton sisus alkaa olla jo hepreaa. Kun kurkistaa konepellin alle ja lukee ohjeita, tulee joskus kyllä ikävä ensimmäistä ladaa, koska se oli selkeä. Jos joku voisi vielä hieman valaista lisää sitä lämmityssysteemiä, mutta vinoilematta ja typistämättä stereotyyppinä minua alkavaksi autoilijaksi, olisin kiitollinen.

        Nyt on nostettava kädet pystyyn kun teknillistä koulutusta saanutkaan henkilö ei ymmärrä noista yleismallisista neuvoista. Tuon tarkemmin ei asiaa voi esittää näin kirjallisesti tai siitä syntyy ao. automerkin korjauskäsikirja, mutta yritetään tarkentaa.
        Kyllä nuo ohjeet täsmäävät nykyiseen autoosikin ja sisätilan lämmityspuoli toimii samalla periaatteella kuin aikoinaan Ladassasikin. Nykyautoissa on vaan enemmän automatiikkaa kääntelemässä vesiventtiiliä ja ilmaluukkuja siellä lämmityslaitteessa joka hoidettiin Ladassa käsisäätimillä.
        Eli autossa on kojelaudan sisällä lämmityslaite jossa on lämmityskenno. Tuossa kennossa kiertää moottorin jäähdytysvesi. Lisäksi siellä on puhallin joka puhaltaa ilmaa tuon lämmityskennon läpi autoon sisälle eri suuttimista. Yleensä lämpöä säädetään vesikiertoa säätäen ja nykyautoissa säätö hoidetaan termostaatilla jonka asettelua voidaan säätää ajotietokoneesta tai käsisäätimestä. Puhallin todellakin käyttää auton akkusähköä, mutta auton liikkuessa ilmaa virtaa sisään myös ajoviiman työntämänä (puhaltimen voi jopa pysäyttää). Kaikissa auton sisätilan lämmitystavoissa tarvitaan sähköpuhallinta jotta ilma virtaa sisään. Jos haluaa välttää jään raaputtamisen tuulilasista, on olemassa myös sähkölämmitettäviä tuulilaseja, mutta ne ovat kalliimpia ja yleensä tilataan vain uuteen autoon.
        Lämmittämään pystyy myös erillisellä polttoainetta käyttävällä lämmittimellä vaikka auton moottori ei kävisikään. Tämä laite käyttää auton akkusähköä, joten käyttöaika pitää olla lyhyehkö ettei akku tyhjene. Lämmittimen teho on suuri, joten 10-15 minuutin lämmitys kovallakin pakkasella lämmittää sisätilan ja moottorin riittävästi ennen ajoon lähtöä. Joissakin dieselautoissa tuo lämmitin on vakiovaruste koska dieselmoottori on niin hyvä hyötysuhteeltaan ettei se lämpene pakkasella kovin nopeasti joten alussa tarvitaan polttoainelämmittimestä lisälämpöä.
        Kun auton sisätilaa pitää jäähdyttää käytetään siihen imastointilaitetta. Se on lämpöpumppulaite joka jäähdyttää auton sisään puhallettavaa ilmaa. Lämpöpumpputekniikanhan luultavasti ymmärrät (jääkaappi toimii samoin). Autoissa kylmäaineen kompressoria pyöritetään moottorista kiilahihnalla, eli auton pitää käydä (sähköautoissa kompressoria pyöritetään akkusähköllä). Auton lämmityslaitteessa on oma jäähdytyskenno ilman jäähdyttämiseksi ja kylmäaineen lauhdutin on asennettu yleensä auton nokalle jäähdyttimen eteen. Sama lämmityslaitteen akkuvirralla toimiva puhallin toimii jäähdyttäessäkin.
        Nykyisissä autoissa lämmitys ja jäähdytys on automatisoitu pitkälti, joten riittää että asettaa halutun sisälämpötilan ja puhalluksen halutuista suuttimista. Citroenia en tunne mutta omassa Fordissani ilmastointi piti kytkeä erikseen käyntivalmiuteen AC painikkeesta.
        Uusissakin autoissa auton lämmitys toimii aivan samoin kuin ennenkin ja sitä voi käyttää kuten aiemmissakin autoissasi. Lämmitysjärjestelmä on vain automatisoitu pidemmälle ja sen käyttö on opastettu auton käyttöoppaassa.. Jos kaipaat tarkempaa tietoa kuin mitä voit lukea käytöohjekirjasta, voisit pyytää jotain autonasentajaa neuvomaan "kädestä pitäen" mitä laitteita autostasi löytyy ja missä ne ovat. Häneltä voisi vielä kysellä lisää tarkempia tietoja jos kaipaat enemmän teoreettista taustatietoa kuin mitä tavallinen auton käyttäjä tarvitsee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on nostettava kädet pystyyn kun teknillistä koulutusta saanutkaan henkilö ei ymmärrä noista yleismallisista neuvoista. Tuon tarkemmin ei asiaa voi esittää näin kirjallisesti tai siitä syntyy ao. automerkin korjauskäsikirja, mutta yritetään tarkentaa.
        Kyllä nuo ohjeet täsmäävät nykyiseen autoosikin ja sisätilan lämmityspuoli toimii samalla periaatteella kuin aikoinaan Ladassasikin. Nykyautoissa on vaan enemmän automatiikkaa kääntelemässä vesiventtiiliä ja ilmaluukkuja siellä lämmityslaitteessa joka hoidettiin Ladassa käsisäätimillä.
        Eli autossa on kojelaudan sisällä lämmityslaite jossa on lämmityskenno. Tuossa kennossa kiertää moottorin jäähdytysvesi. Lisäksi siellä on puhallin joka puhaltaa ilmaa tuon lämmityskennon läpi autoon sisälle eri suuttimista. Yleensä lämpöä säädetään vesikiertoa säätäen ja nykyautoissa säätö hoidetaan termostaatilla jonka asettelua voidaan säätää ajotietokoneesta tai käsisäätimestä. Puhallin todellakin käyttää auton akkusähköä, mutta auton liikkuessa ilmaa virtaa sisään myös ajoviiman työntämänä (puhaltimen voi jopa pysäyttää). Kaikissa auton sisätilan lämmitystavoissa tarvitaan sähköpuhallinta jotta ilma virtaa sisään. Jos haluaa välttää jään raaputtamisen tuulilasista, on olemassa myös sähkölämmitettäviä tuulilaseja, mutta ne ovat kalliimpia ja yleensä tilataan vain uuteen autoon.
        Lämmittämään pystyy myös erillisellä polttoainetta käyttävällä lämmittimellä vaikka auton moottori ei kävisikään. Tämä laite käyttää auton akkusähköä, joten käyttöaika pitää olla lyhyehkö ettei akku tyhjene. Lämmittimen teho on suuri, joten 10-15 minuutin lämmitys kovallakin pakkasella lämmittää sisätilan ja moottorin riittävästi ennen ajoon lähtöä. Joissakin dieselautoissa tuo lämmitin on vakiovaruste koska dieselmoottori on niin hyvä hyötysuhteeltaan ettei se lämpene pakkasella kovin nopeasti joten alussa tarvitaan polttoainelämmittimestä lisälämpöä.
        Kun auton sisätilaa pitää jäähdyttää käytetään siihen imastointilaitetta. Se on lämpöpumppulaite joka jäähdyttää auton sisään puhallettavaa ilmaa. Lämpöpumpputekniikanhan luultavasti ymmärrät (jääkaappi toimii samoin). Autoissa kylmäaineen kompressoria pyöritetään moottorista kiilahihnalla, eli auton pitää käydä (sähköautoissa kompressoria pyöritetään akkusähköllä). Auton lämmityslaitteessa on oma jäähdytyskenno ilman jäähdyttämiseksi ja kylmäaineen lauhdutin on asennettu yleensä auton nokalle jäähdyttimen eteen. Sama lämmityslaitteen akkuvirralla toimiva puhallin toimii jäähdyttäessäkin.
        Nykyisissä autoissa lämmitys ja jäähdytys on automatisoitu pitkälti, joten riittää että asettaa halutun sisälämpötilan ja puhalluksen halutuista suuttimista. Citroenia en tunne mutta omassa Fordissani ilmastointi piti kytkeä erikseen käyntivalmiuteen AC painikkeesta.
        Uusissakin autoissa auton lämmitys toimii aivan samoin kuin ennenkin ja sitä voi käyttää kuten aiemmissakin autoissasi. Lämmitysjärjestelmä on vain automatisoitu pidemmälle ja sen käyttö on opastettu auton käyttöoppaassa.. Jos kaipaat tarkempaa tietoa kuin mitä voit lukea käytöohjekirjasta, voisit pyytää jotain autonasentajaa neuvomaan "kädestä pitäen" mitä laitteita autostasi löytyy ja missä ne ovat. Häneltä voisi vielä kysellä lisää tarkempia tietoja jos kaipaat enemmän teoreettista taustatietoa kuin mitä tavallinen auton käyttäjä tarvitsee.

        Samaa mieltä kanssasi, hyvä kommentti

        Täällä vaan jotkut juttelevat itsensä kanssa kun ei ole mitään tietoa autosta tai kavereita joilta kysyä.

        Välillä on vaikea hahmottaa onko kysyjä ihan tosissaan (esim 2000 luvun vällykommentit ).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä kanssasi, hyvä kommentti

        Täällä vaan jotkut juttelevat itsensä kanssa kun ei ole mitään tietoa autosta tai kavereita joilta kysyä.

        Välillä on vaikea hahmottaa onko kysyjä ihan tosissaan (esim 2000 luvun vällykommentit ).

        välillä oikein säälittää nämä nettiteknikot, kysytään ihan alkeellisia asioita ja vastaukset ovat tietysti sen mukaisia.
        No ehkä vanhoissa Sitikoissa on enemmän haastetta.

        Kyllä saa syyttää vain itseään jos ei ole sen verran tekniikan osaamista (tai kaveripiiriä jolla sitä löytyy) että pärjäisi tavallisen henkilöauton kanssa. Ehkä inssiin olis hyvä laittaa osio tekniikkaan liittyen, teoria ja varsinkin käytäntö.

        Naapurirapun ukon esimerkkiä lainaten, "ei muuta kuin välly keulille ja kevättä kohden !".


    • Anonyymi

      Pitkä mutta oikea vastaus yllä.
      Ilmastointikone toimii citikassa kuten useimmissa muissakin autoissa vain moottorin käydessä, koska ilmastointilaitteen kompressori on hihnakäyttöinen ja hihnaa pyörittää auton moottori, ei sähkömoottori.
      Samoin lämmityslaite toimii citikassa kuten useimmissa muissakin autoissa moottorin hukkalämmöllä, eli siinä ei ole sähkövastusta vaan lämmönvaihdinkennno, jossa lämpö on peräisin moottorin hukkalämmöstä. Puhallin toimii sähköllä, mutta lämpöä tulee vain mikäli moottori tuottaa lämmintä vettä lämmönvaihdinkennoon.

      • Anonyymi

        "Ilmastointikone toimii citikassa kuten useimmissa muissakin autoissa vain moottorin käydessä, koska ilmastointilaitteen kompressori on hihnakäyttöinen ja hihnaa pyörittää auton moottori, ei sähkömoottori."
        Totta tuo on, mutta toisinkin päin esim. helteillä. Kun jäähdytysilmastointi on päällä,
        start/stop-toiminto ei sammuta autoa esim. liikennevaloissa seistessä.
        Samoin talvella, kun takalasin lämmitys on päällä, ei start/stop sammuta autoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2048
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1942
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      147
      1544
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1207
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1173
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe