Olis kiva keskustella, miten nuukasti vois elää, pieni eläke ja vinkit on tarpeen nyt.
Nuukuudesta kyse.
116
1155
Vastaukset
Osuuskaupan after eight myyntiaikana saa -60 % halvempaa ruokaa -30 % punalaputetuista tuotteista.
Eilen iltakävelylenkki Prismaan sain selkäreppuuni noin kilosen siivutetun kylmäsavulohifileen noin 9 eurolla.
Prisman oman leipomon tuotteet myös -60 %.
Jos paikkakunnallasi on osuuskauppa/prisma saat huomattavan edun ruokamenoihisi käyttämällä ilta aleja.- Anonyymi
Kiitos vinkistä, nyt meenkin Prismaan iltaisin. Hyvä et illat pimeitä :)
- Anonyymi
Listeriavaara noissa kalatuotteissa, alkaa kiertää vattanpohjassa sitten pruuttaa kaikista aukoista.
Minnes vegaani sitä lohta oli kiikuttamassa repussaan?
Vai pitikö vain ostaa, kun halvalla sai?- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Minnes vegaani sitä lohta oli kiikuttamassa repussaan?
Vai pitikö vain ostaa, kun halvalla sai?Varmaan Paloman portaille. Sinnehän ne lohet ja taimenet muovisäkeissä viedään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Listeriavaara noissa kalatuotteissa, alkaa kiertää vattanpohjassa sitten pruuttaa kaikista aukoista.
Mitään vaaraa ei ole jos ei pidä ostosta lämpimässä. Kauppa ei myy tavaraa jonka viimeinen käyttöpäivä on mennyt.
- Anonyymi
Itse tekemällä mahdollisimman paljon, siitä tulee myös harrastus. Leivoin perjantaina tavallista pullaa, samalla vein ystävälle pullapojan. Pohjalaiset emännät leipoessaan veivät naapuriin leivän, se oli molemmille siunaukseksi.
Osa pullista on nyt pakkasessa, parilla eurolla saa koko taikinan kun kaupassa maksaa yksi pulla sen pari euroa.
Liha- ja kalaruoat itse tekemällä, on varaa laittaa enemmän lihaa ja kalaa. Valmisruoat ovat pidemmän päälle huitua ja tulevat kalliimmaksi. Nyt syön toista päivää runsaslihaista lihakeittoa. Vihannekset ja liha kaupassa tarjouksessa. Eilen keitin iltanamuksi desin maissinjyviä öljyssä. Nam.
On ilmaisia menoja, olen muistiryhmässä ja kunnan puistojumpassa, etten ihan yksin nyhjää kotona. - Anonyymi
Punaiset laput on melko varma ilmainen listeriamyrkytys.
No, yksi menee pimeän turvin halpaa ostamaan ; D vaikka valaistuja isot tavaratalot ovat. Toinen pelkää listeriä. Punalapputuotteissa on myyntiaikaa se ostopäivä tai pari päivää sen jälkeen. Käsittely täytyy tehdä heti. Ei ole ollut ongelmia.
No, aloittaja kysyi vinkejä. Annoin omani. Syömme hyvin ja edullisesti. Lohta kuluu paljon koska se kuuluu joka aterioillemme. Tuoreen lohen tai lohifileen ostan tarjouksista. Kraavaan ja pakastan rasioihin, osan annospaloina osan kraavina.
Mutta jos ei uskalla ostaa edullista voi ostaa kallista.- Anonyymi
korpikirjailija kirjoitti:
No, yksi menee pimeän turvin halpaa ostamaan ; D vaikka valaistuja isot tavaratalot ovat. Toinen pelkää listeriä. Punalapputuotteissa on myyntiaikaa se ostopäivä tai pari päivää sen jälkeen. Käsittely täytyy tehdä heti. Ei ole ollut ongelmia.
No, aloittaja kysyi vinkejä. Annoin omani. Syömme hyvin ja edullisesti. Lohta kuluu paljon koska se kuuluu joka aterioillemme. Tuoreen lohen tai lohifileen ostan tarjouksista. Kraavaan ja pakastan rasioihin, osan annospaloina osan kraavina.
Mutta jos ei uskalla ostaa edullista voi ostaa kallista.Oliko ihan oma aloitus?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko ihan oma aloitus?
Näin veikkaan, saa antaa sitten ohjeita...ja kehua mitä laittaa...
Anonyymi kirjoitti:
Oliko ihan oma aloitus?
En tarvitse vinkkejä, osaan säästää ihan oma-aloitteisestikin. Voin toki lopettaa kommentoinnin niin sinä ja aloittaja saatte tilaa kirjoittaa.
Olen ostanut punaisella lapulla olevia tuotteita ja pitkään, ei ole ollut mahavaivoja.
Laitan ne heti ruuaksi kun tulen kotiin, valmiina voin pakastaa eikä ole ollut mitään haittaa.
Olen hyvin hintatietoinen, se on jäännettä ajalta kun oli paljon menoja perheellisellä.
Nyt voisin ostaa kaikkea haluamaani ( en sentään ihan kaikkea :) mutta tämä nuukailu on jäänyt pysyväksi.
Kyllä vuoden mittaan tulee paljon säästöä kun on tarkka siitä millä hinnalla ostaa.- Anonyymi
Terveisiä Hölmölästä.
- Anonyymi
Ei voi olla totta. Eläkkeelle jäänyt ei ole oppinut elämään suu säkkiä myöten ?
- Anonyymi
minä tein aloituksen anonyyminä, halusin hauskoja vinkkejä, sillä nuukuus voi olla huvittavaakin :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
minä tein aloituksen anonyyminä, halusin hauskoja vinkkejä, sillä nuukuus voi olla huvittavaakin :)
Aika huvittavaa, että on niin nuuka, että pitää säästää nimimerkissäkin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ootte te jotkut ilkeitä, miks olla katkera, missä on iloinen asenne elämään..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pilaatte muiden päivän
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
pilaatte muiden päivän
saa tänne viestiä ilman nimimerkkiäkin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
saa tänne viestiä ilman nimimerkkiäkin
itsekkin ihmettelijä viestit ilman nimimerkkiä, olet siis nuuka, niinkö
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
itsekkin ihmettelijä viestit ilman nimimerkkiä, olet siis nuuka, niinkö
kiusata ei saa, eikö jo lapsena opetettu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se iloinen asenne loppui, kun synnyin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se iloinen asenne loppui, kun synnyin.
vai asento :))
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
vai asento :))
Hummerien syönti vaihtunut punaisten lappujen yökyöpelitarjontaan korvessa.
- Anonyymi
Aina voi saadaa uusia ideoita muilta eläkeläisiltä.,
sitä niin helposti urautuu omiin kuvioihinsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ilman nimimerkkiä näy itsekin kirjoittavan, olet paitsi nuuka myös....
Anonyymi kirjoitti:
Hummerien syönti vaihtunut punaisten lappujen yökyöpelitarjontaan korvessa.
Kyllä, hummeria en kokemuksiini nojaten enää syö.
Samana päivänä paistetut sämpylät, pasteijat, leivät ja makeat palat maksavat kello 8 jälkeen -60 %.
- Anonyymi
Korppis kun asut maalla niin mitä järkeä on omistaa maapaikka erikseen ja ajella autolla näiden väliä punaiset alennusliput Prisman lohessa loistaen
No, katsos sauvakävelen iltaisin ja piipahdan Prismassa tarkistamassa olisko punaliputettuja huippulöytäjä, jotka voin heti kotiin palatessani hyödyntää. Kaupunki kodistani on suorinta kävelytietä pitkin noin kilometri Prismaan.
Käymme yleensä päiväsaikaan autolla isompia ostoksia tekemässä.
Kesämökkini on noin 5 km Prismasta. En asu nyt siellä.- Anonyymi
Sehän asuu vuokralla sen P:n kaupunkiasunnossa. niin se on itse kertonut.
- Anonyymi
Kalkkarokäärmeillä on omat mieltymyksensä.
- Anonyymi
jos ei muuta saa niin ainakin pahan olon, negatiivisuudesta
- Anonyymi
Nuukuus pitää elintapasairaudet loitolla. Ilmaiseksi saatua terveyttä.
- Anonyymi
keitän kymmenen litran kattilallisen kaali juureskeittoa, syön sitä pakastettujen
ruis ja kokojyväleipien kanssa, leivät lämmitän leivänpaahtimella, ja soppaa
syön patana ja keittona, sekaan voi halutessa laittaa lisukeena tonnikalaa savulohta
jauhelihaa, lopun sopan joka ei enää uppoa laitan pakastimeen
njj Oletan että ruokauppaan menee nyt vähemmän rahaa, kun meitä on taas vain kaksi, vaikka ei se ole mitenkään varmaa. Suurin säästö tulisi varmaan jos jättäisin miehen kotiin ja ostaisin ruuat ostoslista kädessä, vain mitä tarvitsemme, en sortuisi kaupan houkutushintoihin osta kaksi saat kruunun alennuksen tai sen sellaisiin. Mies ehdottaa koko ajan mitä hyvää se näkee kaupan hyllyllä ja minä ladon vaunuihin.
Auttaisi ehkä tehdä viikon ruokalistat valmiiksi ja pitäytyä siinä. Paljon olisi meillä petraamista siinä mielessä.- Anonyymi
Jaa....
Mies ehdottaa koko ajan, mitä hyvää se näkee kaupan hyllyllä ja minä ladon vaunuihin???
Eipä taida kovin järkevää ja taloudellista olla teidänkään kauppaostoksenne.
Kärryyn vaan kaikki, mikä silmää miellyttää.
Älä sitten turhaan tule tänne palstalle selvittelemään hyviä ruokatottumuksianne ja taloudenpitoanne.
Tulee mieleen kaksi kakaraa karkkikaupassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa....
Mies ehdottaa koko ajan, mitä hyvää se näkee kaupan hyllyllä ja minä ladon vaunuihin???
Eipä taida kovin järkevää ja taloudellista olla teidänkään kauppaostoksenne.
Kärryyn vaan kaikki, mikä silmää miellyttää.
Älä sitten turhaan tule tänne palstalle selvittelemään hyviä ruokatottumuksianne ja taloudenpitoanne.
Tulee mieleen kaksi kakaraa karkkikaupassa.Jos se mies on lapsena nähnyt nälkää Suomessa, nyt on päässyt Ruotsiin makkaroiden ja sokerin ääreen ja eläkettä nauttivan mummon huusholliin paapottavaksi. Ei kovin aikuismaista pakkausten perusteella kahmia hyllyistä ruokia eikä taatusti terveellisiä ne silmillä ostetut. Koreissa pakkauksissa on pitkälle prosessoitua moskaa, lisäaineita rasvaa ja sokeria. Turha tulla puhumaan hyvästä ravinnosta tänne. Lapsenlapsetkin ahdat täyteen siirappi pannareita ja pekonia. Ihan ite oot kertonut.
Anonyymi kirjoitti:
Jos se mies on lapsena nähnyt nälkää Suomessa, nyt on päässyt Ruotsiin makkaroiden ja sokerin ääreen ja eläkettä nauttivan mummon huusholliin paapottavaksi. Ei kovin aikuismaista pakkausten perusteella kahmia hyllyistä ruokia eikä taatusti terveellisiä ne silmillä ostetut. Koreissa pakkauksissa on pitkälle prosessoitua moskaa, lisäaineita rasvaa ja sokeria. Turha tulla puhumaan hyvästä ravinnosta tänne. Lapsenlapsetkin ahdat täyteen siirappi pannareita ja pekonia. Ihan ite oot kertonut.
No voe v...ttu. Korreitten pakkauksien ostaja. Lihapatojen ääreen syntynyt ja lapset ja lapsenlapset ahdettu täyteen sokerittomia. Ite kerrot.
- Anonyymi
No voe v...ttu. Korreitten pakkauksien ostaja. Lihapatojen ääreen syntynyt ja lapset ja lapsenlapset ahdettu täyteen sokerittomia. Ite kerrot.
Katkesiko toinen sauva vai mitä sinä ärhentelet?
Vai juuttuiko -60% -tarra kitalakeesi ja uudet "huippulöydöt" jäävät ostamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkesiko toinen sauva vai mitä sinä ärhentelet?
Vai juuttuiko -60% -tarra kitalakeesi ja uudet "huippulöydöt" jäävät ostamatta.Putosi se päälle liimattu positiivisuus :) taas!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putosi se päälle liimattu positiivisuus :) taas!
Juu!
On se hurja! Eikö teidän läänissä ole kauppojen sisääntulon edessä vielä suuria selviä kylttejä, että vain yksi perheestään kerralla kauppaan?
Meillä täällä on ollut viime keväästä saakka sellaiset. Valitettavasti aina on sellaisia luku- tai kielitaidottomia, jotka rynnivät sisään koko perheen voimin.
Tai sitten eivät vain luota toisen perheenjäsenen kykyihin toimittaa niinkään yksinkertaista hommaa kuin ruokaostosten tekemistä.Tellukka kirjoitti:
Eikö teidän läänissä ole kauppojen sisääntulon edessä vielä suuria selviä kylttejä, että vain yksi perheestään kerralla kauppaan?
Meillä täällä on ollut viime keväästä saakka sellaiset. Valitettavasti aina on sellaisia luku- tai kielitaidottomia, jotka rynnivät sisään koko perheen voimin.
Tai sitten eivät vain luota toisen perheenjäsenen kykyihin toimittaa niinkään yksinkertaista hommaa kuin ruokaostosten tekemistä.Ei ole näkynyt yhtään kappaletta. Meidän lähikaupassa ei ollut yhtään muuta kuin me ja henkilökunta.
Kyllä me olemme käyneet ruokaostoksilla yhdessä koko ajan. Ostoskeskuksissa ja suuremmissa kaupoissa käytän suojusta, Monta kertaa olen ainoa koko kaupassa jolla on maski naamalla.
Arvasinhan minä että naakkaparvi laskeutuu mun hernemaahan heti kun annan niille vähän aihetta.
Meillä ei erityisesti pihistetä ruuasta, juustonkin laitan roskiin siinä vaiheessa, kun höylään alkaa tulla vahaa ja lihasopassa on sekä lihaa että perunaa että juureksia. Oman maan porkkanat ja sipulit ovat poppiksia ja kerran viikossa teen joko possupaistin tai beef bourguignonin.
Lihansyönti on kyllä vähentynyt ihan itsestään, minun ei tee edes mieli, teen mieluummin ruokaa kanasta tai kalasta. Salaatteja joka päivä, höyrytettyjä vihanneksia samoin. Ruisleipää ja täysmaitoa (minä juon kevyempää).
Meillä menee noin 400 euroa kuukaudessa ruokaan ja se ei ole paljoa.- Anonyymi
Kuka ne miehesi valitsemat ulkonäön perusteella valitut heräteostos ruuat sitten syö?
Se juuston vaha on kuori, sen voi ottaa pois, juusto on sisällä vielä ihan hyvää.
Tosi vähällä tulette toimeen, tuostahan tulee vain 50 e per nokka per viikko. Tais olla höpöpuhetta ne brunssien monet leikkeleet. - Anonyymi
Miksi se juusto täytyy laittaa roskiin, kun lihasopassa on sekä lihaa että perunaa ja juureksia?
Eihän se mikään juuston vika ole!
Ja kyllä se kanakin on tietääkseni lihaa... Anonyymi kirjoitti:
Miksi se juusto täytyy laittaa roskiin, kun lihasopassa on sekä lihaa että perunaa ja juureksia?
Eihän se mikään juuston vika ole!
Ja kyllä se kanakin on tietääkseni lihaa...Juusto syödään, vahakuori menee roskikseen :))
Kanaa kerran viikossa. Tarkoitin tietenkin nautaa tai sikaa lihalla. Minä voisin jättää kokonaan pois ja syödä vain kalaa, äyriäisiä ja kanamunia. Vihannesten, juuresten ja hedelmien kera. Riisiä tai perunaa lisäksi.
Ei ole höpöä mun leikkelevati brunssipöydässä. Siinä on minimi neljää sorttia plus juustot (kahta sorttia). Mutta en minä niihin koske. Joskus ostan roast beefin ja teen sen uunissa ja siivutan loput leikkeeksi siivutuskoneella. Samoin teen leikkelevadille täytettä possunpaistin jämistä. Hyvää tulee ja edullisesti, kun ei osta kaupan leikkeleitä.
No niin, palataan asiaan, mun on lähdettävä tekeen makkarastroganoffia suomalaisesta lenkkimakkarasta (sinisestä).Paloma01 kirjoitti:
Juusto syödään, vahakuori menee roskikseen :))
Kanaa kerran viikossa. Tarkoitin tietenkin nautaa tai sikaa lihalla. Minä voisin jättää kokonaan pois ja syödä vain kalaa, äyriäisiä ja kanamunia. Vihannesten, juuresten ja hedelmien kera. Riisiä tai perunaa lisäksi.
Ei ole höpöä mun leikkelevati brunssipöydässä. Siinä on minimi neljää sorttia plus juustot (kahta sorttia). Mutta en minä niihin koske. Joskus ostan roast beefin ja teen sen uunissa ja siivutan loput leikkeeksi siivutuskoneella. Samoin teen leikkelevadille täytettä possunpaistin jämistä. Hyvää tulee ja edullisesti, kun ei osta kaupan leikkeleitä.
No niin, palataan asiaan, mun on lähdettävä tekeen makkarastroganoffia suomalaisesta lenkkimakkarasta (sinisestä).Turha on kertoa ruuista joita tämä marttayhdistyksen rivijäsen ei ole ikään syönyt., saati tarjottimella nähnyt.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Juusto syödään, vahakuori menee roskikseen :))
No niin, palataan asiaan, mun on lähdettävä tekeen makkarastroganoffia suomalaisesta lenkkimakkarasta (sinisestä).Juuston vaha on kallista ainetta, siitä vois tehdä jotain, vaikka koristeita.
- Anonyymi
Turha on kertoa ruuista joita tämä marttayhdistyksen rivijäsen ei ole ikään syönyt., saati tarjottimella nähnyt.
Näin se on!
Mahtaa se roastbeef maistua mahdottoman hyvälle.
Meillä ei ole varaa kuin paahtopaistiin... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuston vaha on kallista ainetta, siitä vois tehdä jotain, vaikka koristeita.
Sillähän voisi tehdä vaikka Kolumbialaisen Intiimivahauksen.
Se on nykyään trendi parempien ihmisten hygieniatouhuissa.
Varsinainen reikäjuusto! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on!
Meillä ei ole varaa kuin paahtopaistiin...Onko sulla leikkelekone, että saat hienoja siivuja paahtopaistista brunssipöytään?
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla leikkelekone, että saat hienoja siivuja paahtopaistista brunssipöytään?
Oikeestaan se on tyttären, mutta se ei tarvi sitä kuin jouluna kinkun siivuttamiseen.Se on minulla kestolainassa joulukuun lopusta jolukuun alkuun.
- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Oikeestaan se on tyttären, mutta se ei tarvi sitä kuin jouluna kinkun siivuttamiseen.Se on minulla kestolainassa joulukuun lopusta jolukuun alkuun.
Suomessa on hyvät veitset, jotka pestään heti käytön jälkeen. Tuollanen kone on epähygieeninen ja täysin turha tilaa vievä hökötys.
- Anonyymi
Turha on kertoa ruuista joita tämä marttayhdistyksen rivijäsen ei ole ikään syönyt., saati tarjottimella nähnyt.
Ehditkö sä olla Martoissakin?
Anonyymi kirjoitti:
Ehditkö sä olla Martoissakin?
Pyydetty on, van kun en enää vapaaehtoistyötä..
- Anonyymi
Pyydetty on, van kun en enää vapaaehtoistyötä..
Ai siihen liittyy vapaaehtoistyökin. Mä luulin, että voi noukkia vain rusinat pullasta. Läydä vaan kursseilla ja matkoilla.
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa on hyvät veitset, jotka pestään heti käytön jälkeen. Tuollanen kone on epähygieeninen ja täysin turha tilaa vievä hökötys.
Ruotsissa on myös hyvät veitset. Ihan yhtä hyvät. Ja nekin pestään heti käytön jälkeen. Samoin kuin koko siivutuskone. Kuumalla vedellä ja tiskiaineella, upottamatta tietenkään moottoriosaa veteen. Hygieenistä ja käytännöllistä ja säästää rahaa.
Ei vie tilaa kun se sitten taas puhtaana ja kuivana laitetaan osina taas omaan paikkaansa.
Minä säilytän sitä ruokahuoneen suuressa astiakaapissa.Anonyymi kirjoitti:
Sillähän voisi tehdä vaikka Kolumbialaisen Intiimivahauksen.
Se on nykyään trendi parempien ihmisten hygieniatouhuissa.
Varsinainen reikäjuusto!Kolumbialaisesta solmiosta olen kuullut, mutta intiimivahauksesta?
Anonyymi kirjoitti:
Ai siihen liittyy vapaaehtoistyökin. Mä luulin, että voi noukkia vain rusinat pullasta. Läydä vaan kursseilla ja matkoilla.
En tiedä miten homma toimii. En usko, että Marttojen sienineuvojat markkinoilla palkkaa nostavat.
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on!
Meillä ei ole varaa kuin paahtopaistiin...Ja sehän ei ole lihaa, jos se on roastbeef nimeltään.
Voi syödä ihan hyvällä omallatunnolla ja ilmasto pelastuu ...- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Ruotsissa on myös hyvät veitset. Ihan yhtä hyvät. Ja nekin pestään heti käytön jälkeen. Samoin kuin koko siivutuskone. Kuumalla vedellä ja tiskiaineella, upottamatta tietenkään moottoriosaa veteen. Hygieenistä ja käytännöllistä ja säästää rahaa.
Ei vie tilaa kun se sitten taas puhtaana ja kuivana laitetaan osina taas omaan paikkaansa.
Minä säilytän sitä ruokahuoneen suuressa astiakaapissa.Suomessa saa valmiiksi siivutettuja kokolihaleikkeleitä hygieenisissä vakuumipakkauksissa marketeista. Kamala homma purkaa kone pesua varten ja sitten taas koota. Ei se nyt kovin kaunis ruokailutilan esine ole, meillä on kauniita lasisarjoja ja muuta kattausastiastoa lasiovisissa kaapeissa.
Anonyymi kirjoitti:
Kuka ne miehesi valitsemat ulkonäön perusteella valitut heräteostos ruuat sitten syö?
Se juuston vaha on kuori, sen voi ottaa pois, juusto on sisällä vielä ihan hyvää.
Tosi vähällä tulette toimeen, tuostahan tulee vain 50 e per nokka per viikko. Tais olla höpöpuhetta ne brunssien monet leikkeleet."valitsemat ulkonäön perusteella valitut heräteostos ruuat"
ei ne varmaan ole ulkonäön perusteella valitut
Hän voi kaivata tiettyjä sapuskeja joita edesmennyt kokkaili ja sanoa esim että toi on hyvää, me laitettiin sitä ennen ja minä tietenkin nykäisen hyllystä koriin.
Makumuistoja entisestä elämästä.
Ei kaiken tarvi tapahtua minun ehdoillani.Anonyymi kirjoitti:
Suomessa saa valmiiksi siivutettuja kokolihaleikkeleitä hygieenisissä vakuumipakkauksissa marketeista. Kamala homma purkaa kone pesua varten ja sitten taas koota. Ei se nyt kovin kaunis ruokailutilan esine ole, meillä on kauniita lasisarjoja ja muuta kattausastiastoa lasiovisissa kaapeissa.
Niin saa täälläkin. Pienellä vaivalla voi siivuttaa hygieenisesti itsekin kun on oikeat välineet ja hinta/laatusuhde paranee huomattavasti. Aikaahan meillä on. Ei sen aparaatin paikka ole lasiovisessa kaapissa, vaan poissa näkyvistä, puisten kaapinovien takana. Ei rumenna ruokailutilaa ja harvoin edes syömme ruokahuoneessa, vaan yleensä pyöreässä keittiön pöydässä, kesällä myös punssiverannalla.
NEXT!- Anonyymi
Onko tuo 400€ kahdelta hengeltä vai kolmelta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä pääsee kursseille ilman vapaaehtoistyötä. Ne kurssit vaan tuppaa olemaan täysiä. Ainakin täällä pk-seudulla.
Noh, riippuu kurssista. Anonyymi kirjoitti:
Onko tuo 400€ kahdelta hengeltä vai kolmelta?
Kahdelta, mutta se on vain arvio
- Anonyymi
Nuukuudesta ei kannattaisi sillä tavoin tinkiä jos antaa jotain hienoja lahjoja lapsenlapsille vaikka, kun kuolemahan ne rahat vie muutenkin ja nuoret osaisivat nauttia kun nuoria ovat niistä rahoista, mutta ei liikaa sentään ei autoja, jotain pientä.
Itseasiassa, minäkään en ole vielä kovin vanha, mutta uusin sijoitussuunnitelmani on nyt jalometallit sekä korut ja antiikki.Oman autoni annoin tyttären käyttöön siksi aikaa kun hän ostaa uuden . Me ei tarvita oikeestaan kuin yksi auto. Minä mielelläni jaan lapsille ja lapsenlapsille, jakaisin enemmänkin, mutta kun eläkkeeni on pieni niin ei oikein tahdo riittää. Ne painopeitteet alkoivat olla sillä rajalla, mitä raaskin lahjoittaa.
On minulla helppoa. Lapset pärjää omillaan eikä ole lapsenlapsia joiden perään kaipailla näin korona-aikana ja heille pienestä eläkkeestä rahaa ja jalometalleja kerätä 😁
Savonian lusikoita, vitsiä ja haarukoita ym. ruuan valmistus kaluja annoin kun eka kertaa maailmalle lähtivät. Tuiki tärkeitä jalometalleja ovat olleet, hyväkuntoisen näkösiäkin.korpikirjailija kirjoitti:
On minulla helppoa. Lapset pärjää omillaan eikä ole lapsenlapsia joiden perään kaipailla näin korona-aikana ja heille pienestä eläkkeestä rahaa ja jalometalleja kerätä 😁
Savonian lusikoita, vitsiä ja haarukoita ym. ruuan valmistus kaluja annoin kun eka kertaa maailmalle lähtivät. Tuiki tärkeitä jalometalleja ovat olleet, hyväkuntoisen näkösiäkin.Jalometalleja minäkin jaan lapsille. Pojalle viimeiksi rubiini/kultasormuksen. Ja Cuernavacan hopeisen ristin. Tyttärelle olen antanut kaikki isoäidin kultakorut jotka hän oli joskus minulle antanut.
Nim.
Jalokivien ja sormusten antaja.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Oman autoni annoin tyttären käyttöön siksi aikaa kun hän ostaa uuden . Me ei tarvita oikeestaan kuin yksi auto. Minä mielelläni jaan lapsille ja lapsenlapsille, jakaisin enemmänkin, mutta kun eläkkeeni on pieni niin ei oikein tahdo riittää. Ne painopeitteet alkoivat olla sillä rajalla, mitä raaskin lahjoittaa.
Annatko selvää rahaa vai rahasto-osuuksia?
Ruotsalaiset lehtitietojen mukaan sijoittavat paljon enempi pörssiosakkeisiin ja erilaisiin rahastoihin kuin Suomessa.
En tunne asiaa, mutta eikös osa työeläkkeestä ole kytketty rahastoihin?
Hoituuko se keskusjohtoisesti, vai täytyykö itse olla aktiivinen?
Meillä hoitavat isot työeläkeyhtiöt, kuten Ilmarinen, Varma. Anonyymi kirjoitti:
Annatko selvää rahaa vai rahasto-osuuksia?
Ruotsalaiset lehtitietojen mukaan sijoittavat paljon enempi pörssiosakkeisiin ja erilaisiin rahastoihin kuin Suomessa.
En tunne asiaa, mutta eikös osa työeläkkeestä ole kytketty rahastoihin?
Hoituuko se keskusjohtoisesti, vai täytyykö itse olla aktiivinen?
Meillä hoitavat isot työeläkeyhtiöt, kuten Ilmarinen, Varma.En ole perehtynyt pörsseihin enkä rahastoihin, mutta osa eläkkeestä piti itse ohjata rahastoihin. Päädyin sitten antamaan nää kokonaan mun pankin hoitoon. Olisihan se ehkä mielenkiintoista tutkia kursseja ja ostaa ja myydä osakkeita, kuuntelin hiljakkoin radiosta että pikkusummillakin voi aloittaa ja onnistua kasvattamaan pankkitiliään, mutta tarvii olla kiinnostunut asiasta ja seurata osakkeiden vaihtelua ja pörssiä jatkuvasti.
Minulla on automaattinen pikkusumman siirto kuukausittain kummankin lapsenlapsen tilille. Tytär lukinnut ne tilit että pojat eivät pääse itse niihin lantteihin käsiksi ilman aikuisen allekirjoitusta.
Pojalle olen lainannut selvää rahaa koko hänen opiskeluaikansa, kun ensimmäisen vuoden jälkeen hän oli käyttänyt loppuun koko opiskelulainaperioodinsa.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
En ole perehtynyt pörsseihin enkä rahastoihin, mutta osa eläkkeestä piti itse ohjata rahastoihin. Päädyin sitten antamaan nää kokonaan mun pankin hoitoon. Olisihan se ehkä mielenkiintoista tutkia kursseja ja ostaa ja myydä osakkeita, kuuntelin hiljakkoin radiosta että pikkusummillakin voi aloittaa ja onnistua kasvattamaan pankkitiliään, mutta tarvii olla kiinnostunut asiasta ja seurata osakkeiden vaihtelua ja pörssiä jatkuvasti.
Minulla on automaattinen pikkusumman siirto kuukausittain kummankin lapsenlapsen tilille. Tytär lukinnut ne tilit että pojat eivät pääse itse niihin lantteihin käsiksi ilman aikuisen allekirjoitusta.
Pojalle olen lainannut selvää rahaa koko hänen opiskeluaikansa, kun ensimmäisen vuoden jälkeen hän oli käyttänyt loppuun koko opiskelulainaperioodinsa.Samoin minä laitan kuukausittain lapsenlapsen tilille pikkusumman, ja lisäksi pariin indeksiosakerahastoon, joissa on pienet kulut.
Paloma01 kirjoitti:
En ole perehtynyt pörsseihin enkä rahastoihin, mutta osa eläkkeestä piti itse ohjata rahastoihin. Päädyin sitten antamaan nää kokonaan mun pankin hoitoon. Olisihan se ehkä mielenkiintoista tutkia kursseja ja ostaa ja myydä osakkeita, kuuntelin hiljakkoin radiosta että pikkusummillakin voi aloittaa ja onnistua kasvattamaan pankkitiliään, mutta tarvii olla kiinnostunut asiasta ja seurata osakkeiden vaihtelua ja pörssiä jatkuvasti.
Pojalle olen lainannut selvää rahaa koko hänen opiskeluaikansa, kun ensimmäisen vuoden jälkeen hän oli käyttänyt loppuun koko opiskelulainaperioodinsa.Miten se vuodessa loppui?
Kyllä likkani sai CSN-lainaa silloin koko sen 5,5 vuotta minkä lukion ruotsin/englannin opettajaksi opiskelu kesti.- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Miten se vuodessa loppui?
Kyllä likkani sai CSN-lainaa silloin koko sen 5,5 vuotta minkä lukion ruotsin/englannin opettajaksi opiskelu kesti.Suomessa opintolainan ja -rahan nosto on sidottu opintosuorituksiin. Jos tutkinnon saa suoritettua määräajassa, osan lainasta saa ”anteeksi”. Ansiotuloja saa olla tiettyyn rajaan.
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa opintolainan ja -rahan nosto on sidottu opintosuorituksiin. Jos tutkinnon saa suoritettua määräajassa, osan lainasta saa ”anteeksi”. Ansiotuloja saa olla tiettyyn rajaan.
Mutta myönnetäänhän sitä lainaa kai Suomessakin pitemmäksi aikaa kuin vuodeksi?
Tuota ihmettelin, kun hän kirjoitti: """Pojalle olen lainannut selvää rahaa koko hänen opiskeluaikansa, kun ensimmäisen vuoden jälkeen hän oli käyttänyt loppuun koko opiskelulainaperioodinsa""".- Anonyymi
Tellukka kirjoitti:
Mutta myönnetäänhän sitä lainaa kai Suomessakin pitemmäksi aikaa kuin vuodeksi?
Tuota ihmettelin, kun hän kirjoitti: """Pojalle olen lainannut selvää rahaa koko hänen opiskeluaikansa, kun ensimmäisen vuoden jälkeen hän oli käyttänyt loppuun koko opiskelulainaperioodinsa""".tietenkin myönnetään kohtuulliseen valmistumisaikaan, maisteriksi 5-6 v, lääkäriksi menee ainakin 8 v. Voi kyllä tehdä töitä siinä ohessa. Ei kai ole mahdollistakaan nostaa kuin vuodeksi keraallaan opintolainaa. Jospa poika on narrannut äidilleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tietenkin myönnetään kohtuulliseen valmistumisaikaan, maisteriksi 5-6 v, lääkäriksi menee ainakin 8 v. Voi kyllä tehdä töitä siinä ohessa. Ei kai ole mahdollistakaan nostaa kuin vuodeksi keraallaan opintolainaa. Jospa poika on narrannut äidilleen.
Voi hyvinkin pitää paikkansa.
Perinyt äidiltään puhelahjat.
Kohta käydään punssiverannalla tuima taisto tulonsiirroista ja annetut arvometallit vaaditaan takaisin. Anonyymi kirjoitti:
tietenkin myönnetään kohtuulliseen valmistumisaikaan, maisteriksi 5-6 v, lääkäriksi menee ainakin 8 v. Voi kyllä tehdä töitä siinä ohessa. Ei kai ole mahdollistakaan nostaa kuin vuodeksi keraallaan opintolainaa. Jospa poika on narrannut äidilleen.
On se melkoinen aika maksaa viisi vuotta aikuisen miehenpötkylän elatus ja opinnot ja pitäähän sitä "lapselle" vielä taskurahaakin ...
Mutta kai se sillä hyvittyi, kun poika lauloi oopperaa brunssipöydässä äidin iloksi.
On siinä vanhaa naista vedetty retkuun ihan selvästi.Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvinkin pitää paikkansa.
Perinyt äidiltään puhelahjat.
Kohta käydään punssiverannalla tuima taisto tulonsiirroista ja annetut arvometallit vaaditaan takaisin.Joo joo joo.
Ei kenellekään tullut mieleen että poika oli opiskellut aikaisemminkin? Uranvaihto keski-iässä kun opintolainat oli jo melkein kaikki käytetty? Ensimmäiselle vuodelle sai vielä lainaa, toisen vuoden aikana teki pari 3kk. sijaisuutta ja sen jälkeen lupauduin rahoittamaan loput.
Olimme kaikki täysin tietoisia mitä tulee meiltä vaatimaan se että poikani halusi vaihtaa ammattiaan siinä vaiheessa ja tunnen suurta tyytyväisyyttä että urakka on nyt loppuun vedetty. Tiedän myös miten paljon tuuria minulla on ollut kun olin löytänyt elämäntoverin joka on tukenut tätä hankettani koko ajan. Nyt vielä kun saisimme hänen poikansa valmistumaan...
Jatkakaa te vain (Tellukka ) nälvimistä, et pysty pilaamaan iloani asiasta jonka katson yhteiseksi saavutukseksi.- Anonyymi
Paloma01 kirjoitti:
Joo joo joo.
Ei kenellekään tullut mieleen että poika oli opiskellut aikaisemminkin? Uranvaihto keski-iässä kun opintolainat oli jo melkein kaikki käytetty? Ensimmäiselle vuodelle sai vielä lainaa, toisen vuoden aikana teki pari 3kk. sijaisuutta ja sen jälkeen lupauduin rahoittamaan loput.
Olimme kaikki täysin tietoisia mitä tulee meiltä vaatimaan se että poikani halusi vaihtaa ammattiaan siinä vaiheessa ja tunnen suurta tyytyväisyyttä että urakka on nyt loppuun vedetty. Tiedän myös miten paljon tuuria minulla on ollut kun olin löytänyt elämäntoverin joka on tukenut tätä hankettani koko ajan. Nyt vielä kun saisimme hänen poikansa valmistumaan...
Jatkakaa te vain (Tellukka ) nälvimistä, et pysty pilaamaan iloani asiasta jonka katson yhteiseksi saavutukseksi.Kohottakaamme kaikki yhteisesti Boullabaisse- maljat menestyksen kunniaksi!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohottakaamme kaikki yhteisesti Boullabaisse- maljat menestyksen kunniaksi!
Skoolatkaa te vain kalakeitolla.
- Anonyymi
Minä sain ensimmäisen työpaikkani 16-vuotiaana, kaikenlaista on tullut nähtyä, mutta pääasiassa työnjohtajia ja pomoja luusereiksi haukkuessa aina säilytin työpaikkani, kuumapäisenä realistina :D
Niin tuo on se perus ideani, että antaa nuorten nauttia rahoista elämässään kun itse enää vanhempana ei pysty enää, mutta että ei mene överiksi eli huumeisiin eli liikaan rahaan sitten siinä on se vaara ja houkutus ne huumeet. - Anonyymi
Nykyäänhän ostelen, nytkin pitäisi ostaa uusi kauluspaita jouluksi itselle perheen joulunviettoon, viimeksi tummaapurppuraa, oikein joulun värinen, mutta kauppoja sellailla kauluspaitoja jotta kehtaa.
Mutta niin varoitusmerkkejä mummoille: jos huomaa että rahat eivät olleetkaan menneet sitten uusiin vaatteisiin, samat vanhat vaatteet vieläkin päällä ja lisää rahaa pyytää, hyvin tyypillistä yliopistossa opiskeleville tytöille sortua huumeisiin.
Mutta niin: isälle myös ostelen kaikkia uusia koneitakin aina kun tulee mieleen: kulmahiomakon ja mirkkeli, biljardipelikin on jo oma, ja golf-kenttäkin on jo oma sekä mailat ja pallot heh.
Aikoinaan kyllä keitin, opiskelisaikoina omaa pontikkaa, kunnes tajusin itse: ei tästä tule mitään jos aina on yli 4-promillen humalasssa, on terästäydyttävä, jä näin tein itse, omalla päätökselläni. - Anonyymi
Omien tarpeidensa mukainen elämä ei ole nuukailua vaan järkevyyttä.
Perustarpeet voi tyydyttää hyvin monella tavalla.
Tietenkin on hyvä jos ja kun pystyy yhdistämään järkevyyden nautintoihin.
Säälittävintä on trendien perään haikailu!
Järkevä eläminen ei vaadi kannusteeksi niukuutta.
Tuossa joku mainitsi pontikan.
Valmistin kotiviinä mustaherukoista ja kuivatuista luumuista. Kiireettömästi ja huolella. 60litran AIV pulloissa. 2 kpl.
1970 Alkon oikkuilun aikaan aloitin pontikan tekemisen hätävara vehkeillä ja tulos oli sen mukaista.
Muutaman vuoden kuluttua päädyin kotikäytössä kookkaisiin ja laadukkaisíin omavalmiste laitteisiin. Esimerkiksi 30l:n keittopänikän kuumennus 3kW:n säädettävällä uppovastuksella.
Enää ei ollut varsinaista taloudellista tarvetta keittelyyn eikä uuteoluen valmistukseen mutta molemmat tuntuivat järkeviltä harrastuksilta eivätkä lisänneet juomistani.
Keittely loppui vasta kun pääsin edustusviinojen pariin johon etuuteen sisältyi myös riittävän koti- ja vierasvaran kantaminen ALKOSTA. Aika monen teatterilipun hinta on jäänyt säästöön nyt kahdeksan kuukauden aikana.
Ei nuukuuttani, vaan olosuhteiden pakosta. Kiitos kiinalaisten lepakonsyöjien!- Anonyymi
Minulla on diadeemit jäljellä.
Käytän niitä Windsorin tanssiaissa.
Hyasintti.- Anonyymi
Lisään vielä, että annan käsinmaalatut arvokkaat savitonttuni perinnöksi esikoiselleni Sheridanille. Hän pitää ne ihan aina itsellään. Ei koskaan hanki jälkikasvua, ettei mamin perintö joudu hukkaan.
Hyasinth Buchee
Asiallinen ketju meni taas osin plörinäksi ja Korppiksen mollaamiseen. Täytyy taas tulla puolustamaan, sillä järkevät hänen viestinsä ovat. Varsinkin se, että samana päivänä leivotut tuotteet myydään 60 prosentin alennuksella klo 20 jälkeen. Kaupoissa leivotaan pitkin päivää, ja ne alennetut tuotteet voivat olla lähes uunilämpimiä.
Säästää voi kaikessa, ruuassakin, mutta suurimmat säästöt syntyvät siitä, ettei osta mitään turhaa. Itse en ole kovin nuukaa, mutta en myöskään tuhlari. En juokse tarjousten perässä, mutta hintoja kyllä vertailen. Hinta ja laatu ovat tärkeämmät kuin kotimaisuus.- Anonyymi
Vaan ei ne ole halpoja pullia, jos pitää autolla ajella kymmeniä kilometrejä niitä ostamaan. Kaikki ei asu lähellä kauppoja.
Kiitos, harvinaista nannaa saada kiitosta. Vinkkini säästämiseen oli aloituksen aiheen mukainen. Kommenttini poiki, jopa uuden aloituksen norjalaisen lohen myrkylllisyydestä ; )
Äskeen saunan jälkeen söin lohimoussea, smetana/majoneesi/kananmuna/kylmäsavulohta a'la Korppis.
Nämä provot nimimerkkiäni kohtaan ovat tehneet vaikutuksen, jopa järkevänä pitämiini kirjoittajiin. Puskakommentit, jotka näennäisesti ovat asiallisia, mutta päättyvät, mutta eräs itsensä tyrkyttäjä, se eturivin eetla jne.jne. saavat kehuja hyvä kommentti, ano se ja se.
Paloman tunnen henkilökohtaisesti ja olemme ystäviä. Paloma saa myös ikäviä hyökkäyksiä.
Olen myös menettänyt palstaystäviä, koen, että he ovat manipuloitavissa. Totuus ei heille riitä, vääristelty totuus tuottaa mielihyvää, myrkyllisen positiivinen on täällä nimitys ihmisestä, joka kokee elämänsä sut hyväksi, vaikka asuukin vuokralla kumppaninsa omistamassa talossa ; ))
- Anonyymi
nostamista ja ostamista kannattaa välttää. Jos lähtee kotoa
patterit kannatta ottaa pois kellosta.
veden voi kerätä ränneistä, ja lämmittää jätepaperilla sekä risilla,
itsetehty aurikokeräinkään ei ole monimutkainen tehdä
nj- Anonyymi
risuilla piti lämmitellä, ja tässä lisää ohjeita säästämiseen
njj
https://www.youtube.com/watch?v=BeL-iUYjXoc&list=RDBeL-iUYjXoc&start_radio=1
- Anonyymi
Ajankohtaista pihistelyä.
Käyn päivittäin ilahduttamassa vaimoani 35:n kilometrin päässä olevassa sairaalassa.
Tämä rupeama on nyt kestänyt 6 vrk. Paria kotipäivää edeltnyt kesti 2 viikkoa. Syyskesästä lähtien on revohka ollut samanlaista.
Suurin osa matkasta on moottoritietä jolla on 100km/h rajoitus.
Minä asetan vakionopeussäätimen noin 82 - 84km/h asentoon. Tylppäperäisessä kaupunkiautossani tuo nopeusero merkitsee edes takaisella matkalla noin 3dl:n bebsan säästöä. Ainoa häiriötekijä ovat rekat joiden nopeus on säädetty 88km/h:iin joten sellaisen ilmestyessä taakseni joudun nostamaan nopeuteni 9-kymppiin.
Ajan myös kulumisurien sileissä väleissä jolloin säästän renkaitani ja pienempi vierintävastus sileämmällä pinnalla on myös osa polttoaineen säästöä.
Muussa elämässäkin sovellan periaatetta, että haluan jokaiselle käyttämälleni eurolle mielestäni riittävän vastikkeen.
Yritin opettaa lapsillemmekin, ettei maailmassa saa olla mitään niin haluttavaa, etteikö siitä voisi kieltäytyä.
Elintoimintojen ylläpitämisen edellytykset ovat tietysti ome lukunsa.- Anonyymi
Näin tiemiehenä minäkin ajan aina tien ajourien vieressä paitsi jos ei ole tilaa. Tällainen säästää tietä koska pinta on tasaisempi kun myös urien välit kuluvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin tiemiehenä minäkin ajan aina tien ajourien vieressä paitsi jos ei ole tilaa. Tällainen säästää tietä koska pinta on tasaisempi kun myös urien välit kuluvat.
Jos tuo tapa olisi yleisempi niin säästöä tulisi myös päällysteiden pitempien korjausvälien muodossa.
- Anonyymi
"Aikahävikkini" on parhaimmillaankin alle 5 minuuttia suuntaansa.
- Anonyymi
Hyvin meni itsensä ------:n aloittama ketju.Ihanaa päästä esille
'neuvoa' itseensä. - Anonyymi
Mutta tuollainen kun oma isä jää töistä eläkkeelle, niin pitää ostaa uusia koneita ja juttuja jos on käteistä rahaa ostella lahjoja.
Mutta niin vaarallista, olen niin monta kertaa nähnyt jonkin yliopiston tytön opiskelijan sortuvan huumeisiin, oikein yököttää..
Noh nyt olen jo suunnitellutkin uudet joululahjat kaikille, pitäisi olla mukavia, mutta eräs on yllättävä lahja jonka olen ennenkin tehnyt eräälle veljelle; laitan selän taakse seteleitä nyrkkeihin piiloitettuna, saat sen mitä arvaat ja missä nyrkissä on sisällä isompi seteli, saat sen. - Anonyymi
Tuollainen joululahja, että arvaa käsi mitä tulee, tuleeko 200euron seteli vai ladattu pistooli?
- Anonyymi
Voi oksentaa lohensa ja syödä toisen kerran.
- Anonyymi
Miksi nuukailette?
Täällä on usein saanut lukea, että käärinliinassa ei ole taskuja.
Miksi ihmeessä täytyy aikuisia lapsia ja heidän lapsiaan avustaa?- Anonyymi
No lukaisepa vaikka aloitus. Ei puhu lapsille säästämisestä mitään. Jo aamusta känkkä päällä, kun jotain moittivaa pitää pukata paneutumatta asiaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No lukaisepa vaikka aloitus. Ei puhu lapsille säästämisestä mitään. Jo aamusta känkkä päällä, kun jotain moittivaa pitää pukata paneutumatta asiaan.
Luettu on ja kysyinkin, miksi pitää nuukailla?
Luettu on myös koko ketju ja eikös käy ilmi, että lapsiakin avustetaan? - Anonyymi
"Miksi nuukailette?"
Ehkä ensisijaisesti siksi, että se on minusta kiva harrastus. Luontaiseen elämäntapaani ja arvoihini 'nuukailu' on tavallaan jo sisäänrakennettu, mutta vielä sen päälle tulee nuukailtua huvin vuoksi. Nautin kun voin nuukaillessani käyttää luovuuttani ja energiaani järkevällä ja/tai minulle paljon iloa ja mielihyvää tuottavalla tavalla.
"Täällä on usein saanut lukea, että käärinliinassa ei ole taskuja."
Useimmissa yö- tai kotiasuissani on taskut. Ihan turha tuhlata uusiin käärinliinoihin kun arkkuun ja tuhkaukseen hyvin sopivia asuja on jo olemassa.
Ei kai kukaan tolkuissaan oleva rupea urakalla tuhlaamaan omaisuuttaan 'tässä ja nyt', voihan sitä elää vielä vaikka kuinka kauan. Hyvä on säästää pahan päivän varalle ja hyvän päivän varalle säästäminen se vasta mielekästä onkin.
"Miksi ihmeessä täytyy aikuisia lapsia ja heidän lapsiaan avustaa?"
Ilmeisesti siksi, että he ovat avun tarpeessa? Minusta on itsestään selvää, että vanhemmat ja isovanhemmat auttavat jos pystyvät ja apua tarvitaan.
Bessie
Nuuka on ihan myönteinen sana, tulee ruotsin kielen sanasta noga, joka merkitsee tarkoin tai tarkkaan. Suomessa vietetään nuukuusviikkoakin, jolloin kiinnitetään huomiota hävikin pienentämiseen ja kierrättämiseen. On eri asia olla saita, itara tai kitsas kuin nuuka. Nuukuus on tuttua suurten ikäluokkien edustajille sodanjälkeisistä pulavuosista, opiskeluajoista ja asuntosäästämisestä, tuhluri ei edes voinut olla.
Itse tekemällä säästää paljon. Tämä korona-aika on osoittanut myös, että kotosalla pysyen rahanreikiä on harvemmassa. Vaikka kahvikupillinen itse keitettynä ei paljon maksa, mielellään joskus haluaa maksaa myös kahvilamiljööstä ja palvelusta.
Ainakaan ennen kuulemattomia nuukailuvinkkejä en sen kummemmin osaa antaa , itse säästän pitkän pennin kasvattamalla ja poimimalla marjat talvenkin varalle. Koetan aina olla tarkkana, että saan rahoilleni vastinetta. Hyvistä elämyksistäkin kannattaa maksaa, nekin lisäävät hyvinvointia.
Suuripiirteisyyskin on joskus hyväksi, ei kaikki ole niin nökönnuukaa. Olen kuullut myös tavattoman nuukasta sanottavan, että hän on sinisennuuka. Mikä nökö ja miten niin sinisen? Selityksenä olen kuullut, että laiha ja paleleva ihminen on sinertävä, nökö taas rimmaa nuukan kanssa. Anopin mielestä sinertävää kurrimaitoa tarjoava emäntä oli sinisennuuka.- Anonyymi
"Nuukuus on tuttua suurten ikäluokkien edustajille sodanjälkeisistä pulavuosista, opiskeluajoista ja asuntosäästämisestä, tuhluri ei edes voinut olla."
Tuota samaahan se on myös meidän jälkikasvulla ja myös heidän jälkikasvullaan jne,,,,,,, Sana on Noko-Nuuka.
-
Minä en kiinnitä huomiotani hävikkeihin.
Kulutan mitä kuluttaa haluan.
Enkä lajittele roskiani koskaan.
-
Pudotan kyllä Roska-Pussini hänen syliinsä.
Hänen, joka lajitella haluaa.
Toistaiseksi ei ketään ole kiinnostanut lajittelu.
H.- Anonyymi
huruksz kirjoitti:
Sana on Noko-Nuuka.
-
Minä en kiinnitä huomiotani hävikkeihin.
Kulutan mitä kuluttaa haluan.
Enkä lajittele roskiani koskaan.
-
Pudotan kyllä Roska-Pussini hänen syliinsä.
Hänen, joka lajitella haluaa.
Toistaiseksi ei ketään ole kiinnostanut lajittelu.
H.Meillä päin se onkin NÖPÖn nuuka. Niikuin nöpönenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Nuukuus on tuttua suurten ikäluokkien edustajille sodanjälkeisistä pulavuosista, opiskeluajoista ja asuntosäästämisestä, tuhluri ei edes voinut olla."
Tuota samaahan se on myös meidän jälkikasvulla ja myös heidän jälkikasvullaan jne,,,,,,,Joo kyllä nuukuus on aina tarpeen.
- Anonyymi
Ei ne suuret tulot vaan pienet menot mutta jos ei ole tuloja ollenkaan, silloin ei ole menojakaan ollenkaan, verojakaan ollenkaan.
Asia, ainoa mistä yritin varoittaa, jos huomaatte että jonkun tytön, pidän nuorista naisista, että rahat kuluvat muualle kuin uusiin BluRay-soittimiin ja vaatteisiin, niin on syytä olla huolissaan hänen kaveriporukastaan.- Anonyymi
Vanha säästää paperinarutkin, et lapsille jää perintöä. Perinnön saanut lapsi usein juopottelee, et jalat muuttuu kuin paperinaruiksi. Haudassa ei tarvii hävetä, ettei perintöä jättäny, sehän onkin vaan hyvä.
- Anonyymi
Verotietoja kun katselee, ei voi kuin ihmetettä miten tulonjako on epäreilua.
Mitä ihminen tekee 65miljoonalla vuodessa- Anonyymi
Ei mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607344- 1254115
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.273433- 212868
- 272473
- 232392
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3732002- 252000
- 472000
- 321928