Jos Terveyskeskus ei suostu vanhaa hoitamaan . mitä teet

Anonyymi

85 v sisko soitti, että on ruokatorvi kipeä, vellikään ei mene alas ja laihtunut 8 kg pienessä ajassa. Tk ei tutki, kysytään vaan, ootko tehnyt hoitotestamentin, pitääkö elvyttää. Sanotaan että refluksi. Mene nyt kotiin ja koeta syödä. Vaistosin hädän vaikka totesi että kai minä tästä kuolen, näin se menee. Minä ohjeistin, Mene yksityiselle ottamaan viipalekuva, näkee onko siellä ruokatorvessa kasvain vai mikä. Maksoi mitä maksoi.
Miten toimisit jos sulla ois säästöjä. Hänellä on ehkä n. 100 000 vaatimattoman asunnon lisäksi, niin jutteluittemme perusteella luulen.
Hän on elänyt erittäin terveellisesti aina liikkuen eikä paheitakaan ole. Kun minä joskus hänelle valitan turhautumista, hän sanoo, ettei hänellä ole, aina on puuhaa ja elämä on elämisen arvoista. Uimista, liikuntaa, hyväntekeväisyyttä ja tuttavien kanssa juttelua. On eläkkeensä ansainnut, varmaan 50 v työ-elämässä terveenä.
Sain tietää tilanteesta tänään. Jos olisi kohdallasi, miten toimisit vaikka emme olekaan yli 80. Minä rynnistäisin yksityiselle, koska haluan elää.

37

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Yksityinen sisätautilääkäri on oikea osoite.
      Sisätautilääkäri "kokoaa" oireet ja tietää mitä tehdä,
      jos henkilö haluaa yrittää elossa pysyä vielä.

Jos pistää töpinäksi voi viikon sisällä päästä päästä lääkäriin ja tutkimukseen.
      Tarttukaa heti asiaan. Erikoislääkärit voivat olla varattujakin.
      Onko paikkakunnalla yksityisiä lääkärikeskuksia tai ehkä valinnanvaraakin ?

Olen jo itse käynyt (monesti) ja kardiologilla (monesti), vaikka varakas en ole,
      mutta muu ei auta, koska omassa terveyskeskuksessani eläkeläinen ei ole enää mikään tai kukaan,
      vaikka ei siellä juuri muut edes käy = ei joudu käymään,
      koska työikäisillä on työterveyshuolto.
      Ei saa lähetettä tutkimuksiin.
      Terkkarissa kaikki pistetään ikääntymisen piikkiin.
      Ei tehdä mitään. Kipujen syitä ja muita oireita ei vaivauduta miettimään edes.

Onnelliset ne, joilla terkkari toimii. Se riippuu lääkäristä.

• Anonyymi

Helppo kehoittaa käymään yksityisellä lääkärillä mutta. Kun on niin huonokuntoinen vanhus, ettei jaksa käydä terveydenhoitoa laitoksen ulkopuolelta hakemassa niin, tiedän suomessa ei ole olemassa mitään, eikä ketään kun auttaa.
        Ei auta kantelu, eikä Senior info eikä, mikään muu järjestö. Etä maassa voimassaolevilla lailla, ei ole olemassa mitään merkitystä. Vanhan ihmisen hoito on suomen taloutta rasittava, vanhuksen kuollessa kukaan ei kysele, onko hänet lääkkeen puutteessa tai, lääkkeen yliannoksella tarkoituksella tapettu. Että lääkäreillä on halutessaan oikeus tappaa ihminen koska vaan ja kuinka monta vaan. Ja vanhan kertoma no, sehän on höpö - höpöä! Sanoo lääkri mitä vain, sitä ei tarvitse tarkastaa, onko sanoma, totta?

• Anonyymi

Ehdottomasti nyt heti varaatte ajan yksityiselle sisätautilääkärille ja pyydätte lähetettä esim Synlabin tarvittavaan kuvauksen. Ei mitään viikkojen odotuksia keskussairaalaan.
      Tuo laihtuminen viittaa johonkin pahempaan, on ehkä jo kiire saada hoitoa,, tai sitten ei kiire.

• Ano
      Hänen pitäisi mennä ehdottomasti yksityiselle.
      Sieltä voi saada lähetteen sairaalaan tutkimuksiin.
      Ensimmäisenä tietty koronatesti.
      Mutta jos hän ei hslua mennä, niin ei voi pakottaa.
      Varaisin ajan yksityiselle, hänen luvallaan, menisin mukaan, ja olisin kuuntelija ja tukija.
      Ainakin hänen olotilansa saattaisi helpottua, kun saisi lääkäriltä apua.

• Anonyymi

Mahalaukun tähystys ja näytepalat on hyvä tutkimus myös.
      Siinä selviää ruokatorven kunto ja mahalaukusta kaikki onko refluksi, tyrä, gastriittia vai mitä. Olen ollut neljä kertaa (pahassakin kunnossa, mm. rytmihäiriöt päällä) ja menisin koska vaan uudestaan. Eka kerta voi tuntua pelottavalta, ihan turhaan.
      Se menee vartissa eikä koske.

• Anonyymi

Viimeksi kun mahalaukun tähystys eli gastroskopia tehtiin, tähystettiin myös peräsuoli ja "hirtettiin" pari pukamaa. Lääkärinpalkkioineen taisi tehdä seitsemisensataa.
        Hinnat vaihtelevat vähän. Lääkärikeskuksilla on yleensä suuntaa antava hinnasto netissä
        ja kannattaa kysellä eri paikoista (jos on ) kuinka pian pääsee lääkärille ja kuinka pitkä jono on
        johonkin tutkimukseen.
        Synlab on edullinen, mutta lausunnon kanssa pitää taas mennä lääkärille.
        Synlab ei tee kaikkia tutkimuksia, mutta sen mukaan mitä tutkimuksia lääkäri suosittelee,
        voi valita paikan. Oma sisätautilääkärini tekee tietysti myös tutkimuksia esim. gastroskopioita ja kolonoskopioita ja saa tietää siinä saman tien mitä on tai onko mitään.

• Anonyymi

Mikähän tuon avauksen tarkoitus on?
      Jos olisi totta, ei kyselisi täällä vaan pistäisi töpinäksi siskonsa puolesta ja soittelisi kaikki luurit läpi, että saa apua!
      Paras konsti olisi soittaa hätä yksi yksi kaksi ja sanoa, sisko on tukehtumassa mitä tehdään. Kohta on tsirra pihalla ja potilas pääsee hoitoon.

• Ensihoito tarkistaa vanhuksen voinnin paikan päällä ja päättää tarvitseeko ambulanssilla päivystyksenä hoitoon. Turhia ambulanssisoittoja kannattaa välttää, ne ovat pois monilta kiireistä apua tarvitsevalta. Aloittajana auttaisin sisarta hakeutumaan yksityiselle tutkittavaksi. tutkimuksia ei tarvitse tehdä sairaalan vuodeosastolla jos vointi ei sitä edellytä vaan tutkimukset voidaan tehdä kotoa käsin.

• Anonyymi
        siilivain kirjoitti:

Ensihoito tarkistaa vanhuksen voinnin paikan päällä ja päättää tarvitseeko ambulanssilla päivystyksenä hoitoon. Turhia ambulanssisoittoja kannattaa välttää, ne ovat pois monilta kiireistä apua tarvitsevalta. Aloittajana auttaisin sisarta hakeutumaan yksityiselle tutkittavaksi. tutkimuksia ei tarvitse tehdä sairaalan vuodeosastolla jos vointi ei sitä edellytä vaan tutkimukset voidaan tehdä kotoa käsin.

Haluaisitko sinä, että joku soittaisi sinulle ambulanssin jos itse pystyisit ajattelemaan ja olisit täysin järjissäsi. Minä en. Olen ehdottanut yksityistä. Ei suostu. Mietin, onko hän tosiaan niin torvi ja demokraattinen, että haluaa itselleen samat hoidot kuin muillekin, vaikka varaa olisi, epäilen että saattaa olla. Täydellinen on aina ollut. Jos hänen kaltaisiaan olisimme kaikki, maailamassa ei hätää olisi.

• Anonyymi kirjoitti:

Haluaisitko sinä, että joku soittaisi sinulle ambulanssin jos itse pystyisit ajattelemaan ja olisit täysin järjissäsi. Minä en. Olen ehdottanut yksityistä. Ei suostu. Mietin, onko hän tosiaan niin torvi ja demokraattinen, että haluaa itselleen samat hoidot kuin muillekin, vaikka varaa olisi, epäilen että saattaa olla. Täydellinen on aina ollut. Jos hänen kaltaisiaan olisimme kaikki, maailamassa ei hätää olisi.

Ambulanssi on vain akuutteja välitöntä hoitoa vaativiin oireisiin joten en haluaisi.

• Anonyymi

Nyt on koronan takia ennätysmäärä ihmisiä kunnallisissa
      hoito- ja tutkimusjonoissa,
      yli takuujan eli 6 kk, ei kannata miettiäkään,
      jos on mahdollisuus mennä yksityiselle.

• Anonyymi

Hesarissa luki, että elokuussa tutkimus- ja hoitojonoissa oli 18000 ihmistä.
        Normaalisti noin 2000. Se taisi olla pelkästään HUS:n alueella.

• Anonyymi

Ei sitä pääse yksityisellekään. Käytiin Mehiläisessä, oli peräsuolen ulosretkahdus. Lääkäri ensin sanoi että tulee yksityisellä niin kalliiksi, jne. kun sanoimme ollaan 50 000 e varattu, hinta olisi ollut ehkä 4-7 000 e. (olisivat pitäneet leikauksen jälkeen sairaalassa muutaman päivän). Seuraavaksi alkoi puhumaan että kunnallisella on isommat hartiat hoitaa, jne.

Päästiin 2 kk kuluttua kunnalliseen, mentiin 9.00, vietiin heräämöön 15.00 aikoihin ja 17.00 aikoihin puhuttiin huomenna kotiinlähdöstä.
        Kyllä se on kurjaa odotella muutaman tunnin juttua yli 2,5 kk.
        Tietysti hän oli sairauslomalla lähes 3 kk.

VASTA KUN SAIRASTAA , tai on kuskina, tietää näitäkin asioita.

• Anonyymi

Älä valehtele julkisella foorumilla. - Nm. Potaskaa

• Anonyymi

Kalkkarolla on tarve alkaa kehumaan kuinka nopeasti hän itse pääsee hoitoon.
        Kyllä, joissain paikoissa voi päästä, mutta aloittajan läheiselle on jo sanottu ettei tutkita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kalkkarolla on tarve alkaa kehumaan kuinka nopeasti hän itse pääsee hoitoon.
        Kyllä, joissain paikoissa voi päästä, mutta aloittajan läheiselle on jo sanottu ettei tutkita.

Se on vale, senkin kalkkaro. - Nm. Ainakin Suomessa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se on vale, senkin kalkkaro. - Nm. Ainakin Suomessa

Simä klasi Kyy

• Anonyymi

Kiitos kommenteista. 2lesken Eilen 18:23 -kommentti on sitä mitä teen. Soitin ja laitoin vielä tekstiviestin, että jos hän ei itse jaksa, joudan nyt eläkkeellä avuksi ja mielelläni tulen. Hoidetaan yhdessä hänelle paras ratkaisu. Välimatkamme muutama 10 km, ei enempää.
      Hänellä on järki kunnossa ja yleensä on minua fiksumpi ratkaisemaan elämän kiemuroita. Nyt on vähän erilainen, lähes pois tolaltaan, kun ei ole tottunut sairastamaan eikä kipuihin. En tietenkään voi ominpäin tehdä mitään, enkä haluaisikaan, ehdottaa vain. Tiedän että ärsyyntyy jos liikaan apuani tyrkytän, siksi voin vain olla saatavilla.

• Anonyymi

Jos olisi noin paljon rahaa tallessa, menisin yksityiselle sitävarten että saisin tietää mikä on vialla,
      ja kun tietäisin että syöpä niin pyytäisin kunnon pillerit
      jotta pääsisin nukkumaan ikuista untani illalla
      kun menisin nukkumaan,
      aamua en enään haluaisi nähdä.

olen yli kahdeksankymppinen en haluaisi enään ikinä herätä uuteen aamuun, elämä on eletty, mitään en enään ikinä odota elämältä
      pistelee vihaksi suomen laki kun eutanasia on kielletty,
      vanhan ihmisen kidutus saa jatkua, kai päättäjät ja yleinen mielipide nauttii vanhojen sairaitten ihmisten kiduttamisesta .

inhottaa tämä vanhuus ja sairaana vanhana olo, se on enemmän kuin suuri kärsimys, se on helvetti maanpäällä,

• Anonyymi

Mitä hemmettiä varten sitä eutanasiaa ollaan tahtomassa, te vanhuset jotka olette elämäänne kyllästyneet, tulkaa Ruotsiin, jääkää lomailemaan vaikkapa puoleksi vuodeksi. Hankkiutukaa julkisiin kulkuneuvoihin ruuhka-aikana ilman kasvosuojuksia, istukaa sellaisen henkilön viereen joka yskii ja pärskii. Kävelkää niin lähellä kanssaihmistä kuin mahdollista niin ei tarvitse sitten muutaman viikon kuluttua enää eutanasiaa haluta kun jalat suorina makaa siellä arkussa.
        Kuolema kuin kuolema , onko sillä väliä jos kuolee tukehtumiskuoleman, tai jos sydän loppuu ja verenkierto lakkaa koronan takia, kuin että saa jotain myrkkyä suoneensa. ?
        Täällä kuolee nyt 70 henkilöt eivätkä useimmat heistä ole edes olleet yhtään päivää teho-osastolla hengityskoneissa.
        Hytinäx1

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä hemmettiä varten sitä eutanasiaa ollaan tahtomassa, te vanhuset jotka olette elämäänne kyllästyneet, tulkaa Ruotsiin, jääkää lomailemaan vaikkapa puoleksi vuodeksi. Hankkiutukaa julkisiin kulkuneuvoihin ruuhka-aikana ilman kasvosuojuksia, istukaa sellaisen henkilön viereen joka yskii ja pärskii. Kävelkää niin lähellä kanssaihmistä kuin mahdollista niin ei tarvitse sitten muutaman viikon kuluttua enää eutanasiaa haluta kun jalat suorina makaa siellä arkussa.
        Kuolema kuin kuolema , onko sillä väliä jos kuolee tukehtumiskuoleman, tai jos sydän loppuu ja verenkierto lakkaa koronan takia, kuin että saa jotain myrkkyä suoneensa. ?
        Täällä kuolee nyt 70 henkilöt eivätkä useimmat heistä ole edes olleet yhtään päivää teho-osastolla hengityskoneissa.
        Hytinäx1

Et selvästi ymmärrä, mitä eutanasia tarkoittaa? Vai onko sinusta väkivaltainen, verinen, ruma ja ihmisarvoton kuolema parempi kuin kaunis ja rauhallinen lähtö, joka on suunniteltu ja toteutuu lähtijän haluamalla tavalla läheisten kanssa tai ilman? - Nm. Tarkistele kantojasi

• Anonyymi

ultralla näkee yksityisellä onko ruokatorven syöpä, maksaa alle 200€
      mitään tosin ei ole tehtävissä, hoito saatta viedä hengen,
      jotain poppakonsteja enää on, jotain kuusenkerkkä uutetta voi kokeilla jos vellikään ei enää laske
      njj

• Anonyymi

jos on syöpä, miltä kuulostaa kertoma

• Anonyymi

Terveyskeskuksessakin on johtaja ja johtajalla johtaja jossain instanssissa,
      Valvirassa ? Tekisin kyllä valituksen lääkäristä, joka kieltää hoidon antamisen.
      Tutkia pitäisi ainakin, voiko mitään tehdä ja sen mukaan hoito.
      Ei tuossa kunnossa olevaa ihmistä jättää oman onnensa nojaan.
      Törkeää. Onko Suomi joku "terveydenhuollon Zimbabwe" ???
      (Vaikka menisinkin yksityiselle, tekisin periaatteessa valituksen)

• Anonyymi

Potilasasiamies olisi varmaan eka yhteydenottopaikka. - Nm. Reklamoimaan vain

• Anonyymi

Ei tässä nyt ole kyse mistään oikeustoimenpiteistä, hän pystyy kyllä päättämään mitä tekee. Ei siihen kukaan ulkopuolinen voi vaikuttaa, eikä ohjeita antaa. Tein sen minkä voin eli tarjosin apua hoitaa vastaanottoaika nopeasti yksityiselle jos hän niin tahtoo ja jos ei itse jaksa. Olisin myös mennyt mukaan, vienyt autolla, jos ei yksin jaksa. Ei tahtonut. Syytä ei kertonut.
      Alun perin oli tarkoitus vain kysyä, menisitkö sinä yksityiselle, jos säästöt sallisisivat. Minä menisin. Eihän siinä tasa-arvo ihan toteutuisi, mutta eihän monessa muussakaan. Onkohan joku niin oikeamielinen, että haluaa noudattaa tasa-arvoa ja tyytyä siihen mikä hoito vähävaraisemmalle annetaan, vaikka itsellä olisi varaa.

• Anonyymi

Aijaa, sain varmaan aloituksestasi väärän kuvan,
        että terveyskeskuksessa ei suostuttu tekemään mitään
        niin huono- ja heikkokuntoisen potilaan hyväksi,
        mitä voisi jo pitää julkiselta terveydenhuollolta heitteillejättönä,
        että tutkimatta jätetään hoitoa vaille.

• Anonyymi

Aloituksen otsikossakin lukee: Terveyskeskus ei suostunut hoitamaan...

Jos ei suostu, niin olisi kerrottava perustelu, miksi ei mitään edes tutkita.
      Ei "pihalle voi heittää" noin huonossa olevaa ihmistä.

• Anonyymi

minä menisin terveyskeskukseen uudelleen.

• Anonyymi

No minä en menisi, jos yksityiseen on varaa. Olisin yksityisellä käynyt jo ja
        asia olisi selvinnyt tai selvityksen alla.

• Anonyymi

toivotonta on tämä loppuelämä sairauksineen,
      sairaudet kun ei enään parane,
      vanha ihminen joutuu vuositolkulla KITUMAAN vaivoineen
      vieläkö joku ihmettelee miksi mieli on massa,

eipä ole ihme kun kuulemma useampi ihminen joka päivä tekee itsarin,
      en muista sitä määrää, oli tv:ssä P Räsäsen sanomana,

sitä ei vaan voi ymmärtää, miksi suomeen ei saada eutanasia lakia voimaan,
      mieluummin katsotaan sairaita KITUVIA vanhuksia

herää kysymys,
      nauttiiko päättäjät sairaitten kiduttamisesta ,

eläimetki päästetään vaivoistaan , niitä ei saa kiduttaa ollenkaan,
      mutta ihmisiä saa rääkätä vuositolkulla, ennen kuin kuolema armahtaa,

KUMMALLISTA pilitiikkaa

vaadin eutanasia lakia voimaan pikaisesti,

• Anonyymi

Itsemurhia on pari päivässä.
      Hoidoilla on eroa. 1) Kunnallinen terveydenhoito voi odotuttaa sen aikaa että ei enää pysty parantamaan, otetaan sairaalaan makaamaan lääkkeissä ja odottamaan kuolemaa. 2) Passitetaan nopeasti viipale- tai magneettikuvaukseen, sitten vasta näkee kannattaako antaa parantavaa hoitoa vai palliatiivista hoitoa.

• Anonyymi

Yksinkertaisinta olisi antaa pillerit sairalle mukaan
        jolla pääsee nukkumaan heti ijäistä untaan,

on todella tyhmää typerää vanhan sairaan ihmisen kiusaamista
        pitkittää sairautta ja makuuttamalla vuoteessa kunnes luonto tekee tehtävänsä,
        ketä ilahduttaa sairaitten kiduttaminen, luulis ettei ketään,

mä ainaki tahtoisin ne pillerit hei,
        kun tietäisin kuka ja missä ne määrättäisiin
        siis saisi reseptin heti,
        ---
        ei ole rahaa
        pitäisi ottaa velkaa että pääsisi itävaltaan ITSARI-HOITOON,
        tuhkana tulisin takaisin,

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yksinkertaisinta olisi antaa pillerit sairalle mukaan
        jolla pääsee nukkumaan heti ijäistä untaan,

on todella tyhmää typerää vanhan sairaan ihmisen kiusaamista
        pitkittää sairautta ja makuuttamalla vuoteessa kunnes luonto tekee tehtävänsä,
        ketä ilahduttaa sairaitten kiduttaminen, luulis ettei ketään,

mä ainaki tahtoisin ne pillerit hei,
        kun tietäisin kuka ja missä ne määrättäisiin
        siis saisi reseptin heti,
        ---
        ei ole rahaa
        pitäisi ottaa velkaa että pääsisi itävaltaan ITSARI-HOITOON,
        tuhkana tulisin takaisin,

Olipa kannustava kommentti aloittajalle ja hänen läheiselleen !

• Anonyymi

Vanha alotus,
      onkohan alotuksessa olevasta
      kyseinen henkilö enään elossakaan,
      olisi inhimillisistä syistä hyvä palstalaisten tietää,,

• Anonyymi

Ihan vaan tilaa aika yksityiselle läkäriasemalle.He kirjoittavat AIVAN VARMASTI AINA LISÄ TUTKIMUKSIIN LÄHETEEN SAIRAALAN POLIKLINIKALLE.JOS ON AIHE JA SUORAAN SANOO EI ENEMPÄÄ RAHAA TUTKIMUKSIIN HEILLÄ

• Yksityiselle ja ainakin alkuun mahalaukun ja ruokatorven tähystys. Samalla valitus tk:n ylilääkärille. Ikäihmiselläkin on oikeus saada tutkimuksia ja hoitoa ja jos tutkimukset rajataan täytyy löytyä kirjallinen perustelu miksi jätetään tutkimatta ja hoitamatta. Ja oireenmukainen hoito ohjeineen pitää löytyä aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe