Muille merkeille tuntuu löytyvän osaavia elektroniika korjaamoja, mutta ei ryslerille.
Korjaako kukaan Suomessa Chryslerin moottorin ohjauksen ecu-bokseja?
5
93
Vastaukset
- Anonyymi
Ei niitä ECU bokseja taida tehdä mikään automerkki itse, vaan ne tulee muutamalta alihankkijalta, esim Bosch.
Joten, kannattaa kysyä jos korjaaja on tiedossa, ei ne niin erilaisia ole keskenään.- Anonyymi
Kyllä ne voi on erilaisia, saman vuosimallin autossa saattaa olla eri valmistajan ecu-bokseja moottorille, niiden muistia ei voi ohjelmoida samalla ohjelmalla, jos joku bitti on poikittain. Tavallisissa autosähkökorjaamoissa nostavat kädet pystyyn, kuten myös erikoistuneet ohjausyksiköiden korjaamot, jos ei juuri kyseiseen ecu-boksiin ole valmiuksia.
Mitä harvinaisempi merkki ja automalli, sitä vaikeampaa on näille löytää korjaajaa, vanhemmiten korjaako enää kukaan ja saako osiakaan?
Nykyaikaisissa autoissa saattaa olla kymmeniä ohjausbokseja, satoja antureita, niistä tulee painajaisia vanhemmiten omistajille. Mitä hienompi ja useammilla herkuilla varustettu, sen pahempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne voi on erilaisia, saman vuosimallin autossa saattaa olla eri valmistajan ecu-bokseja moottorille, niiden muistia ei voi ohjelmoida samalla ohjelmalla, jos joku bitti on poikittain. Tavallisissa autosähkökorjaamoissa nostavat kädet pystyyn, kuten myös erikoistuneet ohjausyksiköiden korjaamot, jos ei juuri kyseiseen ecu-boksiin ole valmiuksia.
Mitä harvinaisempi merkki ja automalli, sitä vaikeampaa on näille löytää korjaajaa, vanhemmiten korjaako enää kukaan ja saako osiakaan?
Nykyaikaisissa autoissa saattaa olla kymmeniä ohjausbokseja, satoja antureita, niistä tulee painajaisia vanhemmiten omistajille. Mitä hienompi ja useammilla herkuilla varustettu, sen pahempi.Siis onhan ne erilaisia toki, mutta samantapaisia sisuskaluiltaan.
Olen itse elektroniikka-asentaja koulutukseltani, enkä ole varma miten nuo boksit yleensä hajoavat, mutta mielessäni oli sellainen arvaus, että ei ne ohjelmoidut piirit siellä välttämättä ensimmäisenä ole hajoamassa, vaan komponentit jotka on suoraan yhteydessä ulkomaailmaan. Ohjaustransistorit, kondensaattorit ym. Ja jos boksiin pääsee vesi sisälle niin sitten painitaan veden aiheuttamien korroosio- ja kontationgelmien kanssa.
Jos sinulla on tieto että noista ensimmäisenä hajoaa ohjelmoitu piiri joka tulee vaihtaa ja ohjelmoida uudelleen niin sittenhän se asia on niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis onhan ne erilaisia toki, mutta samantapaisia sisuskaluiltaan.
Olen itse elektroniikka-asentaja koulutukseltani, enkä ole varma miten nuo boksit yleensä hajoavat, mutta mielessäni oli sellainen arvaus, että ei ne ohjelmoidut piirit siellä välttämättä ensimmäisenä ole hajoamassa, vaan komponentit jotka on suoraan yhteydessä ulkomaailmaan. Ohjaustransistorit, kondensaattorit ym. Ja jos boksiin pääsee vesi sisälle niin sitten painitaan veden aiheuttamien korroosio- ja kontationgelmien kanssa.
Jos sinulla on tieto että noista ensimmäisenä hajoaa ohjelmoitu piiri joka tulee vaihtaa ja ohjelmoida uudelleen niin sittenhän se asia on niin.Kyse ei kaiketi ole edes tässä tapauksessa boksin hajoamisesta vikakkoodin mukaan, vaan pitäisi tehdä muistin uudelleen ohjelmointi, mutta keltään ei vielä ole löytynyt siihen ohjelmaa.
Asioista paremmin tietävien mukaan saattaa mennä tuolla tavoin juntturaan jännitepiikin, tai jopa huonon akun takia. Boksin sisus on ilmeisesti massaan valettu, joten ei taida varsinaisesti edes pystyä korjaamaan.
Pirullisinta on, ettei vuoden 2000 jälkeen rekisteröityä autoa voi katsastaa, kun merkkivalo palaa, moottori toimii kuitenkin moitteetta, eikä kuluta enempää polttoainetta.
t.ketjun aloittaja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei kaiketi ole edes tässä tapauksessa boksin hajoamisesta vikakkoodin mukaan, vaan pitäisi tehdä muistin uudelleen ohjelmointi, mutta keltään ei vielä ole löytynyt siihen ohjelmaa.
Asioista paremmin tietävien mukaan saattaa mennä tuolla tavoin juntturaan jännitepiikin, tai jopa huonon akun takia. Boksin sisus on ilmeisesti massaan valettu, joten ei taida varsinaisesti edes pystyä korjaamaan.
Pirullisinta on, ettei vuoden 2000 jälkeen rekisteröityä autoa voi katsastaa, kun merkkivalo palaa, moottori toimii kuitenkin moitteetta, eikä kuluta enempää polttoainetta.
t.ketjun aloittajaOokei, alan hahmottamaan.... Mopar tuotteissa onkin tuollainen juttu...
Siihen löytyy ihan ohjeet youtubesta:
https://www.youtube.com/watch?v=x1_IU3YHeo8
Olikohan hinta 35 dollaria. Vaatinee vielä sovitinpalikan tietokoneen ja auton väliin, jotta auton saa kytkettyä siihen koneeseen kiinni.
Mutta oletko ihan varma siitä... että se valo korjaantuu uudelleenohjelmoinnilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412685Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4132209Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens212086Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau171845Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1391746Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1371679Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211163Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01132- 741049
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63935