Kun lukee eri keskusteluja nasta ja kitkarenkaiden hyvistä ja huonoista puolista niin miksi kitkarenkaisiin ei laiteta nastoja? Kun maalaisjärjellä ajateltuna jos kitkoihin pistää nastat niin siinähän tulisi kummankin hyvät puolet samassa paketissa?
Nastat ja kitkat
21
172
Vastaukset
- Anonyymi
No aika lähellä kitkoja uudet parhaan nastarenkaat ovat nykyään, mutta pitää sieltä löytyä kiinteämpi kohta missä nasta pysyy paikoillaan. Eihän nastarenkaissa ole muuta huonoa kuin melu, pilaa tiet ja kuluneet nastat ei enää pidä.
- Anonyymi
niin ja lisäisin tuohon vielä nastojen "eduista"; irrottavat pienhiukkasia asfaltista tukkimaan ihmisten keuhkot.
- Anonyymi
Kyllä nastarenkaissa on muutakin huonoa kuin melu, teiden pilaaminen ja kuluneena heikko pito.
Nimittäin ovat liikennekuolemissa käyttäjäänsä kohti noin 5 kertaa vaarallisemmat liikennekuoleman suhteen, kuin kitkarenkaat: https://yle.fi/uutiset/3-10689503 .
Lisäksi on rankka pölyongelma, joka aiheuttaa enemmän kuolemantapauksia, kuin kaikki liikenneonnettomuudet yhteensä.
Edelleen on ongelma, kun nastarenkaitten irroittama pöly ja sadekelillä hieno lieju tunkeutuu auton liikkuviin osiin, esimerkkinä nokkahihnojen kulumisongelmat.
Vielä on etuvetoauton ongelman vetävissä ja jarruttavissa etupyörissä tapahtuva nopea nastaulkoneman kasvu 1,2 mm:stä noin 2 mm:iin. https://yle.fi/uutiset/3-9234552 . Siksi etuvetoauton nastarenkaan tulee vaihtaa edestä taakse ja takaa eteen 3000 km välein. Ellei näin toimi, niin taka- akseselin suhteellinen pito heikkenee ja autosta tulee vaarallinen käyttäjälleen ja muille tiellä ja sen läheisyydessä oleville.
Vähäpätöinen ongelma taloudellisesti ei ole myöskään autojen ja ympäristön likaantuminen. Yksistään autojen ylimääräisistä pesuista aiheutuu satojen miljoonien vuoskulut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nastarenkaissa on muutakin huonoa kuin melu, teiden pilaaminen ja kuluneena heikko pito.
Nimittäin ovat liikennekuolemissa käyttäjäänsä kohti noin 5 kertaa vaarallisemmat liikennekuoleman suhteen, kuin kitkarenkaat: https://yle.fi/uutiset/3-10689503 .
Lisäksi on rankka pölyongelma, joka aiheuttaa enemmän kuolemantapauksia, kuin kaikki liikenneonnettomuudet yhteensä.
Edelleen on ongelma, kun nastarenkaitten irroittama pöly ja sadekelillä hieno lieju tunkeutuu auton liikkuviin osiin, esimerkkinä nokkahihnojen kulumisongelmat.
Vielä on etuvetoauton ongelman vetävissä ja jarruttavissa etupyörissä tapahtuva nopea nastaulkoneman kasvu 1,2 mm:stä noin 2 mm:iin. https://yle.fi/uutiset/3-9234552 . Siksi etuvetoauton nastarenkaan tulee vaihtaa edestä taakse ja takaa eteen 3000 km välein. Ellei näin toimi, niin taka- akseselin suhteellinen pito heikkenee ja autosta tulee vaarallinen käyttäjälleen ja muille tiellä ja sen läheisyydessä oleville.
Vähäpätöinen ongelma taloudellisesti ei ole myöskään autojen ja ympäristön likaantuminen. Yksistään autojen ylimääräisistä pesuista aiheutuu satojen miljoonien vuoskulut.Sinä se jaksat tuota samaa, tee töitä tuokin aika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niin ja lisäisin tuohon vielä nastojen "eduista"; irrottavat pienhiukkasia asfaltista tukkimaan ihmisten keuhkot.
Tosin suola jota tarvitaan talvella jotta tiet irroittavat niitä "pienhiukkasia" koska ilman suolaa ei tarvita nastoja, mutta sitä ihmettelen et miten sivuteillä voi ajaa ilman suolaa? Siellä ne rekat plus linja-autot ajaa ja tie jäässä, mutta eipä kulu tiestö, kuin asfaltti joka se rapistuu, mistä lie se rapistuminen johtuu?
Hyvä esim. 9 tie 80 luvulla ei suolattu kunnossa pitkään, heti kun suolaa ruvettiin kylvämään ei kestä pinta vuottakaan, missä vika? Ei lauhassa talvessa vaan missä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nastarenkaissa on muutakin huonoa kuin melu, teiden pilaaminen ja kuluneena heikko pito.
Nimittäin ovat liikennekuolemissa käyttäjäänsä kohti noin 5 kertaa vaarallisemmat liikennekuoleman suhteen, kuin kitkarenkaat: https://yle.fi/uutiset/3-10689503 .
Lisäksi on rankka pölyongelma, joka aiheuttaa enemmän kuolemantapauksia, kuin kaikki liikenneonnettomuudet yhteensä.
Edelleen on ongelma, kun nastarenkaitten irroittama pöly ja sadekelillä hieno lieju tunkeutuu auton liikkuviin osiin, esimerkkinä nokkahihnojen kulumisongelmat.
Vielä on etuvetoauton ongelman vetävissä ja jarruttavissa etupyörissä tapahtuva nopea nastaulkoneman kasvu 1,2 mm:stä noin 2 mm:iin. https://yle.fi/uutiset/3-9234552 . Siksi etuvetoauton nastarenkaan tulee vaihtaa edestä taakse ja takaa eteen 3000 km välein. Ellei näin toimi, niin taka- akseselin suhteellinen pito heikkenee ja autosta tulee vaarallinen käyttäjälleen ja muille tiellä ja sen läheisyydessä oleville.
Vähäpätöinen ongelma taloudellisesti ei ole myöskään autojen ja ympäristön likaantuminen. Yksistään autojen ylimääräisistä pesuista aiheutuu satojen miljoonien vuoskulut.Osaava pärjää kitkoilla paremmin kuin keskiverto eli norminahjus nastoillaan, parikymmentä vuotta kitkoilla olen ajellut kokeneena tämän ilman tutkimusta lisänä että takavetoiset autot on ykkönen onnettomuuksien aiheuttajana ja siis ongelma, vaikkei niillä liukkaalla pääse edes lujaa mutkiin mutta suistumaan pääsee....se mopoautoilun meiniki että täysillä
- Anonyymi
Maalaisjärjellä ei renkaita suunnitella.
- Anonyymi
Mutta onko syy se että nastat ei pysy pehmeässä kitkarenkaassa vai tulisiko se kitkan ja nastan yhdistelmä maksamaan niin paljon että niitä ei ostettaisi tarpeeksi?
- Anonyymi
Kyllä se kitkarenkaan kumilaatu on pehmeämpää. Pintakuviokin pitäisi olla poikkeuksellinen että renkaaseen saataisiin kiinteämmät palat nastan asentamiseen ja silloin menetetään kitkarenkaan ominaisuuksia.
- Anonyymi
Jos kaikki ajaisivat kelin ja nopeusrajoitusten mukaan myös talvella, kukaan ei tarvitsisi nastarenkaita. Mutta kun kaasujalkaa ei haluta keventää ja nopeutta laskea vaikka olisi mikä keli tahansa ja turvaväleistä ei piitata, niin romua syntyy. Miksi pitää muuttaa sinne "savelle" asumaan, jos ei ole tarpeeksi aikaa liikkua sen ja työpaikan väliä rajoitusten mukaisesti.
- Anonyymi
Vain kitkat kelpaa jo 20 v yhdet nastat oli välissä kun vaihdoin autoa ja ajoin talven seuraavana talvena oli jo kitkat annoin nastat asentajalle kiitokseksi hyvästä työstä noin 600€
- Anonyymi
Aivan ja suolaa lisäksi, koska se kitka ei jäällä pidä.
- Anonyymi
On totta että pikkaisen kalliimmat kitkat on huono juttu koska ne pitäisi olla suuremmalla osalla ja halvemmat kuin nämä nastarenkaat joihin usein halpuussyystä mennään, että ne kelpaa mutta kitkarenkaisiin ei sitten pistetä rahaa kiinni,,,,
no itse ostelen rengaskauppiailta kitkarenkaita käytettynä kun niitä annetaan melko ilmaiseksi vaihtaessa tienjyrsintä renkaisiin esim, vaihtoautossa ollessa vaikka aivan uuden kitkat ,, niin ei kun ei edes kokeilla että on meillä, opettelelua, pelkästään asenteissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On totta että pikkaisen kalliimmat kitkat on huono juttu koska ne pitäisi olla suuremmalla osalla ja halvemmat kuin nämä nastarenkaat joihin usein halpuussyystä mennään, että ne kelpaa mutta kitkarenkaisiin ei sitten pistetä rahaa kiinni,,,,
no itse ostelen rengaskauppiailta kitkarenkaita käytettynä kun niitä annetaan melko ilmaiseksi vaihtaessa tienjyrsintä renkaisiin esim, vaihtoautossa ollessa vaikka aivan uuden kitkat ,, niin ei kun ei edes kokeilla että on meillä, opettelelua, pelkästään asenteissa.Tottahan tuo on kun katselee niin pikkaisen paremmissa autoissa ja nelivedoissa joilla ajetaan paljon on kitkat alla , kun raha ei määrittele ostamaan halvinta nastarengasta, joillaisilla ajavat sitten miehittävät näitä mielenpiteitä täällä aikaharvoin paljon ajavien kirjoittamaa kuitenkaan kun näitä lukee esim, melusta kitkarengas olisi meluisampi kuin kesärengas en ole vielä kohdannut sellaista tai että se on ajoltaan veltto, ehkä löysempi , mutta sehän ei ole mukavuudesta pois ja riittää kyllä yli satasen vauhteihin turvallisestai se löysä rengas ja sitten nämä jää jutut , kun todennäköisesti ei koskaan kitkoilla ajanutkaan mutta asenteellinen j kielteinen mielipide on julkaistu totuutena.
Parikymmentä vuotta kitkoilla ajaneena voin kertoa että on ollut liukasta joskus muutamankin kerran vuodessa ja silloin ne valtaväestönastailijatkin ajavat kielikeskellä suuta pintakaasulla ja jäätä jota on kymmentäkin tyyppiä erilaista tienpinnan jäätymistä , mutta pahinta vesisade jäälle tai muuten puhdaskirkaskuiva mökkitien jää tai peilikirkasjärvenjää jota kitkoilla pääsee loistavasti kunnes nastarenkailijat jauhavat nastoillaan sutien jäärouhettaja sitä jääpolyä silloin kitka on todella kadoksissa.
- Anonyymi
Contin 3:n kumi on melkein yhtä pehmeä kuin kitkoissa. Rengas ei kuitenkaan ole samanlainen pulla kuivalla asfaltilla.
- Anonyymi
Yhtä idioottia kuin eräs apina myi nastarenkaita joista oli nastat irronneet ja katkelleet ja loput nypitty irti kitkarenkaina ja aivan totisella naamall
Se kertoo paljon autoilijoiden rengasosaamisesta ja silti kovaan ääneen puolustetaan nastarenkaita ja vain ja ainoastaan syytellen ja vähätellen kitkarenkaita, - Anonyymi
Omassa autossa on M S merkityt renkaat.
Kuvio on kuin kesärenkaassa.
235/70 R15 104R Hankook Vantra LT RA18 M S
Hyvin on talvi tähän saakka mennyt.
Vesi/jää kelit, lumihanget, kaikki.- Anonyymi
Ennen vanhaankin ajettiin kesärenkailla ympäri vuoden. Selvittiin miten selvittiin, suurin osa vahingoitta.
Nuo sinun nk sadekelin renkaat vastaavat kutakuinkin nk allseason-renkaita eli ’jokakelin’ kesärenkaita. Kyllähän niilläkin selviytyy, tuurillahan ne ’valtamerilaivatkin seilaavat’ uten sanonta kuuluu.
Liukkaalla ne ovat turvattomat, mutta varovaisesti ajaen onnistuu kyllä hyvin. Nykyisin suolataan niin tehokkaasti.
Kysehän näissä selviytymisissä on aina siitä, miten liikennekokonaisuus ilman onnettomuuksia onnistuu. Täällä usein kirjoitetaan omien kokemusten ’sankaritarinoita’ ja tietysti kirjoittavat vain ne, jotka ovat selvinneet omien ’tavallista parempien ajotaitojen’ vuoksi. Tilannehan on tietysti aivan erilainen, jos ihan jokainen, teinimopoautoilijoista mummoihin ja vaareihin siirtyisi tuollaisiin renkaisiin.
- Anonyymi
No nyt tuli taas uusi näkökulma ,, varovaisuus oletko jättänyt huomioimatta että juurikin pappacorollat ja sellaiset ajaa varovasti , joten tuo turvallisuus näkökulma on
ja kun ei ole tarvetta näyttää, eikä kiire , eikä silloin mitään syytä nastarenkaisiin ja appiukon sanoin voi laittaa kitkat alle hyvissä ajoin ja ottaa poiskin silloin kun rengasliikeissä ei ole aikataulua ja jonoa.- Anonyymi
Se on totta, kyllä huonommillakin renkailla pärjää, kunhan muistaa ajella sen mukaisesti.
Kiire pois, tarve näyttää kuuluvansa tavallista parempien kuljettajien joukkoon pois, mahdollisuus jättää auto parkkiin tarvittaessa, mahdollisuus liikkua rauhallisempina aikoina päivän aikana, jne.
- Anonyymi
Kitkat ilman muuta ,,, viikonloppunakin ne nastarenkailijat vasta luisteli ja hidasteli vaikka luulin että itse kitkarenkailla tarkasti ja ehkä hitaammin mutta ei , kyllä rapina paljastaa nastarenakilla ajavan niin motorilla kuin mutkissa että nastoja nastoja eikä silti pitoa,,,,,,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065