Paljon puhutaan että kasvien ötökät kannattaa suihkuttaa mäntysuopa- tai toluliuoksella. Minkähänlainen laimennussuhde mahtaa olla kyseessä? Annetaanko "myrkyn" jäädä kasviin, vai suihkutetaanko se puhtaaksi joskus hoitokäsittelyjen jälkeen?
Neuvoja kaipaa kokematon mutta tuholaiset olis häädettävä.
Mäntysuopaliuos
10
14252
Vastaukset
- itsekään.
Sitä laimennussuhdetta en muista. Taisi olla 10-prosenttinen se liuos... Ei se myrkkyä niille kasveille ole jos ei ihan raakana kumoa pullollista mäntysuopaa kukan juurelle. Eli ei tarvi pestä pois sitä luonnontuotetta. Itsellänikin on juuri punkin vaivaamia kasveja ja pitäisi se liuos tehdä... Onko muuten totta että se mäntysuopa/toluliuos tehoaa vain osuessaan suoraan siihen punkkiin? Eli jos liuosta osuu lehdille ja punkki hiimailee jossain lehtihangassa piilosalla niin se säästää henkensä?
- sari
Mäntysuopaliuos
2 dl nestemäistä mäntysuopaa
10 l vettä
Nuo vaan sekoitetaan keskenään. - tarkoilla
mitoilla annettu vastausviesti kertoo liuoksen vahvuus olisi n. 2-3%. Ei se ole niin nökönuukaa, itse teen liuoksen yleensä silmämääräisesti, eikä vielä ole yksikään rehu mäntysuopaan kuollut. Puhtaaksi ei tarvitse suihkuttaa, halutessaan voi tietysti pyyhkiä lehdet päältä kostealla liinalla, jos meinaavat tahmata pölyn pintaansa. Kannattaa muistaa, etteivät kaikki kasvit pidä sumuttamisesta, itse en esim. saintpaulioita lähtisi suihkuttelemaan.
- ne punkit
on sieltä lehtihangoistakin aina kuolleet. Munien takia käsittelyn joutuu uusimaan, litku kun ei läpäise munien pintaa riittävässä määrin.
- ovat
tolu ja pineline.
Kilpikirvojen iskettyä, jopa liotin verigreipin tainta ämpärissä (loraus tolua ämpäri täyteen vettä) muutaman tunnin ja huuhtelin. Parin käsittely kerran jälkeen älysivät lähteä muille maille. - lue.
Tätä kysytään usein vaikka...?
Suopapurkin kyljessä kerrotaan sekoitus-suhde mikä tiedettiinkin kertoa 2-3% liuos. Käyttöohje ja mihin tehoaa löytyy myös. Helppoa ja yksinkertaista.
Mitenkähän olemme tulleet niin netti riippuvaisiksi ettemme osaa itse etsiä oikeata vastausta oikeista paikoista. Ai niin, löytyy se näinkin.- peukku keskellä
Olen luullut mäntysuopaa mattojen pesuaineeksi. varmasti sillä voi pestä paljon muutakin, joka myös lukee purkin kyljessä. Jos sen käyttöön on sovellettu jotain niksipirkka-juttuja niin en luottaisi jokaista niksiä painetun purkin kylkeen. Etenkin kun olen käyttänyt mäntysuopaa ainoastaan saippuapalan mallissa vuosia sitten enkä ole edes tiennyt että sitä saa nestemäisenä. En seuraile mainontaa, enkä tutki kaupoissa kaikkia mahdollisia hyllyjä pitääkseni itseni ajan tasalla uutuuksista. Maton pesu ei myöskään ole kuulunut harrastuksiini, ei ole tarvinnut ostaa. Ehkäpä nestemäinen mäntysuopa ei edes ole uutuus?
Olisin voinut soittaa Havillekin (mikäli se vielä valmistaa mäntysuopaa?) ja kysyä sieltä. Jos te olette nettiriippuvaisia niin se ei minua kiinnosta. Kyselin parilta tutulta jotka eivät ole viherpeukaloita eivätkä siten ilmeisesti myöskään tiedä mäntysuovan käytöstä huonekasveihin. Sen sijaan eräs heistä neuvoi että kysyisin netissä joltain keskustelupalstalta. Tämän neuvon sain viime syksynä. Matka internettiin ja keskustelupalstalle on kestänyt näin kauan. Tiedoksesi, tämänkaltainen systeemi on minulle uutta ja hieman oudoksuin että onko tässä järkeä. Mielestäni tyhmä ei ole se joka ottaa asioista selvää (vaikka kysymällä netissä), vaan se joka pohtii asioita itsekseen eikä löydä vastausta. Tämän suppean kokemuksen seurauksena sain ainakin käsityksen tällaisen käyttäjäkunnasta. Ehkä saatan joskus jotain vielä tätäkin kautta kysyä. Toivottavasti sinä osaat olla lukematta tyhmiä kysymyksiä. Et muuten maininnut vastauksessasi ettei mäntysuopaliuos ehkä sovikaan kaikille kasveille. Mutta joka tapauksessa, toivottavasti sait purettua kiukkusi tällä keinolla, sen sijaan että potkisit mummoja kadulla. Hyvää kevättä sinullekin.
- wilma
ei suositella kukille... Koostumus jotenkin muutettu entisistä ajoista?
Ite pysyisin mäntysuopalinjalla. - hoitaja
Mäntysuopa tekee kalvon kasvin silmujen ympärille ja tukehduttaa näin kasvua.
Monesti pelkkä vedellä suihkutus saattaa tukehduttaa nuo vipeltäjät, riippuu tietenkin tuholaisesta.
Käyhän kysymässä, mitä biologisia torjunta-aineita on tullut kauppoihin! - peukku keskellä
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Sain hyviä vinkkejä ja käytännön kokemuksia, joten katsotaan miten käy :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521