VARPAJAISET vinkit

soon-a-dad

Kertokaapas kokemuksistanne ja miten/milloin vietitte varpajaisenne?

Tiedän että jokainen isä on yksilö..mutta, muutaman neuvon/näkökulman haluaisin kuulla.

Esim. oletteko juhlineet mieluummin äidin ja lapsen ollessa vielä sairaalassa vai joskus alkuhässäkän jälkeen?

Onko teille kaverit järjestäneet (tarjonneet) ohjelman vai te olette kavereille järjestäneet(tarjonut)?

Kauanko olitte varpajaisissa?

Joku hyvä varpajaistraditio jota suosittelette?

Mulle ei tule muuta mieleen kuin lapsen kuva lompakkoon, pirteä ylpeä humala, paksu kuubalainen huulessa..

Kiitokset kaikille jotka jaksavat jakaa kokemuksiaan ja neuvoja. Naisetkin saa kirjoittaa "kokemuksistaan"..siis mitä luulette isien tehneen silloin:D

27

5064

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • habaa

Naisen näkökulmasta; oma mielipiteeni on että varpajaiset on miesten luoma keino kiertää vastuunsa isänä ja miehenä. V*tuttaa pelkkä ajatuskin, että ukko lähtis rilluttelemaan kavereidensa kanssa, kun itse makaa sairaalassa joka paikka kipeänä. Umpikännissähän sitä tietty muistellaan sitä vaimoa ja lasta, vai mitä? Joopa joo, paremminkin yritetään unohtaa että sellaiset edes on olemassa. Juhli lapsesi syntymään osoittamalla lapselle ja vaimolle, miten paljon he merkitsevät!

• Hamepäällä

Näitä mustasukkasia naisia sit löytyy joka kulmasta :X Tästä saako mennä vai ei asiasta on keskusteltu jo tällä palstalla, joten ei siitä sen enempää...

Kyllä se on miehelle iso juttu tulla faijaks ja sitä pitää miettiä ja keskustella kavereitten kanssa. Ei se ole mitään vastuunkiertämistä.

• äiti 04

eiköhän miehillekki voi suoda juhlahetken lapsen syntymän kunniaksi ennenkuin lapsi ja vaimo tulee kotiin ja "arki" alkaa!!!

• mustasukkainen?
        äiti 04 kirjoitti:

eiköhän miehillekki voi suoda juhlahetken lapsen syntymän kunniaksi ennenkuin lapsi ja vaimo tulee kotiin ja "arki" alkaa!!!

Niin, että siis miehilleKIN juhlahetki? Mikä se naisen juhlahetki siis olikaan ennen kotiutusta ja arjen alkamista..?
        Vai onko niin, että naiselle jo se lapsen syntymän tulee olla "juhlahetki" (jota ei sen enempää tarvi juhlia), miehelle juhlahetki on kännääminen kavereiden kanssa? En ihan ymmärrä tätä logiikkaa.

Mutta jos juhlahetken viettäminen vaimon ja lapsen kanssa on pois laskuista (ja mitä juhlaa siinä nyt herrajumala voisi olla), niin kokeile näitä: 1. Viinaa eri baareissa, lopulta stripparibaariin ja kotiin sammumaan. Jossain arjen alettua lipsautat avokille, missä olit viettämässä varpajaisia. Yrität saada jutun kuulostamaan jokapäiväiseltä, ja kommentoit vaimolle strippareiden ulkonäköä kaverilliseen tyyliiin "oli muuten tosi isot tissit sillä" tms.. Tai voit jättää jonkun kaverin kerrottavaksi illan kulun. Vaimosi arvostaa taatusti, varsinkin jos päällä on masennus ja epävarmuus omasta ulkonäöstä.

2. vaihtoehto: Et puhu vaimolle mitään, ryyppäät vaan ankarasti. Seuraavana päivänä menet krapuloissasi hakemaan vaimoa ja lasta sairaalasta. Muista jättää siivoukset ja ostokset tekemättä, että vaimolla on varmasti jotain tekemistä sairaalassa maattuaan.. Hän ymmärtää kyllä, että olet vain NIIN onnellinen ja siksi tarvitsit viinaa juhliaksesi. Ups, ai näinhän kävikin kaverilleni.. Itseasiassa ei se ikinä ymmärtänyt asiaa, päätellen niistä tulikivenkatkuisista puheluista, joita tuolloin kävimme.. Siinä lomassa kun kaverini hoiti vauvaa ja siivosi miehen jälkiä..

• Isä itsekin

"miesten luoma keino kiertää vastuunsa isänä ja miehenä"

Ai että jos mies juhlii isäksi tulemistaan kavereidensa kanssa, niin hän kiertää vastuunsa isänä ja miehenä??? Kerrotko vähän tarkemmin mitä tarkoitat isän vastuulla? En oikein ymmärrä tuollaista mentaliteettia, että kun tulee isäksi niin täytyy sulkeutua neljän seinän sisälle ja lakata elämästä.

Omassa tapauksessani eukkoni oli kyllä ihan hyvässä kunnossa synnytyksen jälkeen. Ei ollut mitään muita kipuja kuin jomotusta alapäässä... ja kyllä minä "muistelen" eli välitän ja rakastan vaimoani ja lapsiani myös kännissä. Vaikka mitäpä minä tässä mitään yritän vaikuttaa, sinähän olet oman mielipiteesi jo valinnut... ja melko varmasti sen myös pidät.

Minun ei tarvinnut juhlia lapseni syntymää osoittamalla lapselle ja vaimolle kuinka paljon he merkitsevät... välittämisen osoittaminen on meillä ihan arkipäivää.

• mitä vattua
        äiti 04 kirjoitti:

mitäs juhlaa se äiti viettää????

• Make

Taidat olla varsinainen pirttihirmu.? Taitaa ukko raasu olla tosi pahasti tossun alla. Meillä on juhlittu joka lapsen syntymän jälkeen tosi ankarasti, eikä ole soraääniä vaimon puolelta kuulunut. Ymmärtää nimittäin asian luonteen. Ei sulla taida kyllä olla edes lapsia, saati miestä. Kuka tollasta hullua fannatikko lutkaa ottaisikaan.?

• Asiallista
        Make kirjoitti:

Taidat olla varsinainen pirttihirmu.? Taitaa ukko raasu olla tosi pahasti tossun alla. Meillä on juhlittu joka lapsen syntymän jälkeen tosi ankarasti, eikä ole soraääniä vaimon puolelta kuulunut. Ymmärtää nimittäin asian luonteen. Ei sulla taida kyllä olla edes lapsia, saati miestä. Kuka tollasta hullua fannatikko lutkaa ottaisikaan.?

Tsot tsot.
        Ei ole tuollainen nimittely kovin asiallista.
        Onko kenties niin ettei vaimollasi ole "vara" päästää sora ääniä?! Kun ukko pistää eukon ojennukseen ja vielä nimitteleekin noin ala-arvoisesti. Eipä käy eukkoa kateeksi. huh huh.

• Minä

Sen verran otan kantaa näin naisen näkökulmasta, että ei se äidiksi tulo ole äidillekään helppoa.

Kyllä varpajaisia voi minun puolesta juhlia, mutta jos haluat pitää vaimosi onnellisena niin siivoa koti yms. ennen vaimosi tuloa sairaalasta.
      Sitten nimittäin alkaa varsinainen vauvahelvetti. Ei se vauvan hoito mitään hauskaa hommaa ole. Välillä sitä vihaa koko otusta.
      Ei ole armeijan muutaman viikon valvomiset metsässä mitään verrattuna vauvan kanssa oloon 24h/vrk. Mutta tuon varmaan jokainen isä tietää sanomattakin.

• on positiivisia

ajatuksia äitiydestä nipo nipo taitaa äijäs vieläkin juhlia niitä varpajaisia

• keksinyt
        on positiivisia kirjoitti:

ajatuksia äitiydestä nipo nipo taitaa äijäs vieläkin juhlia niitä varpajaisia

Kenen mielestä ne ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa on muka mukavia?
        Kun olet ehkä viikon aikana nukkunut n.10 tuntia, mutta silti pitäisi jaksaa...

Ei taida sinulla lapsia olla. Tai sitten olet päässyt helpolla.

• minulla
        keksinyt kirjoitti:

Kenen mielestä ne ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa on muka mukavia?
        Kun olet ehkä viikon aikana nukkunut n.10 tuntia, mutta silti pitäisi jaksaa...

Ei taida sinulla lapsia olla. Tai sitten olet päässyt helpolla.

ainakin oli ihanat ensimmäiset kuukaudet...

• Äiti
        minulla kirjoitti:

ainakin oli ihanat ensimmäiset kuukaudet...

Ei ne ekat kuukaudet mitään auvoista onnea ole kaikilla eikä vika silloin välttämättä ole isässä niinkuin te tai joku muu tuossa vihjaisi.

Miehet valittaa, että naiset syyttää heitä kaikesta ja sitten he itse sortuvat samaan.
        Lainaus yhdestä viestistä:"Sullahan on positiivisia ajatuksia äitiydestä nipo nipo taitaa äijäs vieläkin juhlia niitä varpajaisia."

Ja jos luki tarkemmin minun kirjoittaman tekstin niin minulla ei ole mitään varpajaisia vastaan...

• Isä itsekin

Itse vietin varpajaisia pari viikkoa vauvan kotiutumisen jälkeen. Meillä kaverit tulivat ensin meille katsomaan tulokasta ja toivat äidille kukkia ja vauvalle muistaakseni helistimen ja pari bodya.

Siitä lähdimme sitten vuokrasaunalle, jossa oli tarjolla saunomista, kaljaa ja hauskanpitoa. Saunalta jatkoimme ravintolaan, jossa kaverit tarjosivat ruoat sekä muutaman terävän päälle. Lopuksi ilta johdatti meidät paikalliseen discohelvettiin, josta kotiuduin taksilla joskus kahden maissa. Aamulla oli vähän hontelo olo, mutta eukko antoi vapaata vauvanhoidosta pitkälle iltapäivään.

Itse pidän varpajaisten viettämistä ihan oikeutettuna ja hyvänä ideana. Moni nainen tuntuu olevan niitä vastaan, mutta kyseessä on kuitenkin isäksi tulemisen juhlistaminen. Ja mitä tulee eukon ja vauvan muistamiseen kännissä; minä ainakin rupean aina vetistelemään onnellista asemaani kännissä, kun on hyvä eukko ja ihana tyttö, elämän tärkeimmät asiat kunnossa.

• 5,5 kk vaavin äiti

olipas sulla kiva viesti:) toi vetistely sai sellasen fiiliksen,et onpa ihanan herkkä mies...ja se on ihan oikein et muistaa elämänsä tärkeimpiä asioita ja on niistä kiitollinen.
        Meillä mies vietti kans varpajaiset ja se on musta ihan ok. Oli se vauvan syntymä sillekin niin iso asia ja kauan odotettu toiveiden täyttymys. Pari kaveria tuli sen kans meille kotiin alkuillasta, saunoivat ja juttelivat. Lähtivät sitten hyvissä ajoin baariin, et me saatiin illalla olla ihan rauhassa vauvan kans omassa kotona. Oli vielä sillon itelläkin imetys ja koko homma niin hakusessa et oli mukava ku ei ollu koko yö mitään bileitystä.
        Kaverit oli tosi mukavia ja mies hoiti ite suolapalojen tarjoilut jne. et mun ei tarvinnu mitään tehä.

• Tuplaäiti
        5,5 kk vaavin äiti kirjoitti:

olipas sulla kiva viesti:) toi vetistely sai sellasen fiiliksen,et onpa ihanan herkkä mies...ja se on ihan oikein et muistaa elämänsä tärkeimpiä asioita ja on niistä kiitollinen.
        Meillä mies vietti kans varpajaiset ja se on musta ihan ok. Oli se vauvan syntymä sillekin niin iso asia ja kauan odotettu toiveiden täyttymys. Pari kaveria tuli sen kans meille kotiin alkuillasta, saunoivat ja juttelivat. Lähtivät sitten hyvissä ajoin baariin, et me saatiin illalla olla ihan rauhassa vauvan kans omassa kotona. Oli vielä sillon itelläkin imetys ja koko homma niin hakusessa et oli mukava ku ei ollu koko yö mitään bileitystä.
        Kaverit oli tosi mukavia ja mies hoiti ite suolapalojen tarjoilut jne. et mun ei tarvinnu mitään tehä.

Tuossa tulikin nuo tärkeimmät, mitkä varmaan suurimmalla osalla äideistä on mielessä, eli että mies (tai kaverit) voisi itse hoitaa tarjoilut ja sitten ettei mitään kauheaa ryypiskelyä ja kovaa musiikkia olisi siellä vauvan ympärillä. Voihan sitä tietysti aloitella siellä, mutta tosiaan hyvä olisi lähteä muualle jo ennen kuin meno käy ollenkaan hillittömäksi.

Meillä ekan lapsen kanssa meni koko homma vähän ohi kun mies oli paljon töissä sillon kun olin sairaalassa, että saa tärkeimmät tehtyä ennen kuin tulen kotiin, ja sitten sen jälkeen olikin ihan rättipoikkipuhki ja sitten vielä se huutoautomaatti oli paikalla, niin eihän tuo mitään edes jaksanut ajatella.

Nuoremman kohdalla olikin aivan ihana juttu, mies itse sanoi, ettei tahdo minun järjestävän mitään, ja lopulta päätyivät sitten nyyttäreihin kavereidensa kanssa. Kavereiden vaimot olivat laittaneet kaikkia ihania suolaisia piirakoita ja muuta ja tosi paljon, että loput jäävät sitten minulle, jos tulee keskellä yötä nälkä valvoessa ja imettäessä.

Olivat sitten hetken aikaa meillä, ihastelivat vauvaa ja pidettiin kaikki yhdessä hauskaa. Yhdet kaljat ottivat ja lasilliset kuohuviiniä, ei muuta. Sitten jo lähtivätkin kaupungille. Jäi kyllä tosi hyvä muisto, niin minulle kuin miehellekin.

• niinnii

vedä persukset olalle niinkuin muutkin "kunnon" isät. Parhaimmat varpajaiset voi järjestää saaressa ja siellä sit meneekin viikko eli kaks kunnon pilleissä. et silleen. ( sammaansyssyyn)voipi mennä siinä uusvuoskin ja vappu ja juhannus

• soon-a-dad

onpas paljon mukavia vinkkejä tullut..

katkeria naisia näyttää vaan olevan tällä palstalla..

Meillä nainen on ollut se aktiivisempi varpajaisiin minua "houkutellut". Viina ei ole meidän perheen se juttu (jos aloituksesta sen kuvan sai).

• Laura

Ehkäpä kyse on vain yksinkertaisesti siitä, että naiset ovat kateellisia, kun mies voi lähteä sillä tavoin juhlimaan ja ryypiskelemään vauvan kunniaksi, kun taas vaimo on pahassa tapauksessa kipeä, masentunut ja kiinni vauvassa 24h. Ehkä kyse onkin siitä, että myös vaimot haluaisivat lähteä vapaasti rellestäen juhlimaan, mutta eivät voi, koska luonto pakottaa heitä huolehtimaan vauvasta.

• Repäsit
        Laura kirjoitti:

Ehkäpä kyse on vain yksinkertaisesti siitä, että naiset ovat kateellisia, kun mies voi lähteä sillä tavoin juhlimaan ja ryypiskelemään vauvan kunniaksi, kun taas vaimo on pahassa tapauksessa kipeä, masentunut ja kiinni vauvassa 24h. Ehkä kyse onkin siitä, että myös vaimot haluaisivat lähteä vapaasti rellestäen juhlimaan, mutta eivät voi, koska luonto pakottaa heitä huolehtimaan vauvasta.

Enpä ole ennen tollasta kuullutkaan. Että nainen haluaisi heti synnytyksen jälkeen lähteä juhlimaan?? No eipä ihan heti tullut mieleen, vaikka olen jo 3 lasta tehnytkin.
        Se kelle se juhlinta ja ryypiskely on NIIN TÄRKEETÄ, ei ehkä niitä lapsia teekkään.

Kuka on sanonut että varpajaiset tarkoittaa RYYPPÄÄMISTÄ?!?
        Varpajaisia voi viettää monella tapaa ja useimmat isät osaavat ottaa alkoholia kohtuudella.

Ehkäpä näillä katkerilta kuulostavilla äideillä on sit huonommat kokemukset, mutta itse ovat ukkonsa valinneet.

• minä
        Laura kirjoitti:

Minua ainankin otti suunnattomasti päähän isän vapaus tehdä asioita ilman, että vauva roikkuu kiinni itsessä 24h/vrk.

Ei äitiys mitään luontaista ole. Siihen kasvetaan samalla tavalla kuin muuhunkin asiaan. Eli kyllä äitikin voi kaivata vapautta. Ei ne menohalut katoa mihinkään kun lapsi maailmaan putkahtaa.

Ja toiseksi. Miksi se olisi miehen vika jos ei nauti vauvaiästä? Niinkuin tuo yksi kirjoitti tähän tyyliin: "Itsepähän ovat nuo katkerat äidit miehensä valinneet." Lapsi voi olla koliikkilapsi jolloin perheessä ei nukuta tms.?

Minun mies on ainankin tosi ihana ja rakastaa meidän lasta, mutta minä silti odotan innolla vauaviän loppumista. En jaksa olla kokoajan lapsessa kiinni.

• soon-a-dad
        minä kirjoitti:

Minua ainankin otti suunnattomasti päähän isän vapaus tehdä asioita ilman, että vauva roikkuu kiinni itsessä 24h/vrk.

Ei äitiys mitään luontaista ole. Siihen kasvetaan samalla tavalla kuin muuhunkin asiaan. Eli kyllä äitikin voi kaivata vapautta. Ei ne menohalut katoa mihinkään kun lapsi maailmaan putkahtaa.

Ja toiseksi. Miksi se olisi miehen vika jos ei nauti vauvaiästä? Niinkuin tuo yksi kirjoitti tähän tyyliin: "Itsepähän ovat nuo katkerat äidit miehensä valinneet." Lapsi voi olla koliikkilapsi jolloin perheessä ei nukuta tms.?

Minun mies on ainankin tosi ihana ja rakastaa meidän lasta, mutta minä silti odotan innolla vauaviän loppumista. En jaksa olla kokoajan lapsessa kiinni.

Ja vinkkisi varpajaisiin oli? en osannut lukea nyt riviesi välistä:)

• Minä
        soon-a-dad kirjoitti:

Ja vinkkisi varpajaisiin oli? en osannut lukea nyt riviesi välistä:)

tämä keskutelu menee vähän sivuraiteille...

Empä minä keksi muuta kuin jonkinlaiset kaveri-iltamat.
        Lumettomana aikana voisi mennä johonkin laavulle ja siellä viettää iltaa. Siellä voisi yöpyäkin. Minusta ainankin tuommoset juhlat olisi kivat.
        Lumellisena aikana voisi mennä jonkun mökille.

• hmm...

laitanmpa nyt oman mielipiteeni asiasta, vaikka en äiti vielä olekaan...minusta tuo varpaijaistouhu on jotenkin kaksipiippuinen juttu...on se hienoa ja ymmärrettävää että isä haluaa mennä ja juhlistaa lapsen syntymää, mutta entäs äiti sitten. 9 kuukautta kantanut lasta masussaan, tuleva isä on päässyt kuitenkin silloinkin juhlimaan jos on halunnut, tuleva äiti ei. Ja on se kuitenkin, äiti makaa sairaalassa puhki ja poikki synnytyksestä ja mies juhlii ja pitää hauskaa sillä välin. miksi ei voi sitten tehdä vaikka niin, että lähdettäisiin yhdessä juhlimaan sitten kun vauva on jo hieman vanhempi vaikka parin kolmen kuukauden ikäinen. vaikka mulla onkin näin ristiriitaisia ajatuksia asiasta niin todennäköisesti kyllä minun mies saa varpajaisensa viettää jos niin tahtoo vaikka mukavampi olisi jos sitten vaikka yhdessä juhlittaisiin kun vauva on kasvanut. Tasa-arvo keskusteluihinhan tämäkin aina johtaa näillä palstoilla. Mutaa kyllä se äiti kuitenkin tekee sen suurimman työn tuon vauvan kanssa. Kantaa sitä 9kk ja kärsii synnytyksestä ym muista kivuista ja ylipainosta. mies se senkun syöksee siemenet sisään ....

• niiin

äiti ei ole päässyt juhlimaa? Onko raskaus aika tosiaan vietettävä kotona kaukosäädin kädessä..?
        Ainakin minä kävin mieheni kanssa välillä syömässä tai ihan vaikka baarissa mä sain alkoholittomia drinksuja ja mies joi pari bissee...
        Varpajaisissa en nähnyt mitään pahaa, mies saunotti kavereitaan hotskun saunassa he söivät ja joivat hyvin that's it.
        En kokenut jääväni mistään paitsi ja nyt kun vauveli on isompi on joskus käyty yhdessä jossain.
        Ollaan siis jätetty vauva hoitoon miks näinkin helposta asiasta kun varpajaiset tehdään niin hemmetin vaikea?
        Kait se on nää nipo nipo naikkoset jotka pitää miehiään lukkojen takana ettei vaan menis huoriin HUH HUH?!

• Mies27

Meillä oli näin että minä järjestin vanhempien talolla(mutsi potkittu pihalle siksi aikaa) varpajaiset isäni kanssa ja meitä oli noin kymmenkunta miestä.Lapsen syntymästä oli noin 2 viikkoa. Saunoimme ja joimme,sekä oli laitettu pientä purtavaa:salaattia,patonkia, lihapasteijoita ja tietysti täytekakku! Katsoimme kuvia pojasta ja Tietysti perinteiseen tapaan faija kaatoi konjakit kaikille ja poltimme paksut sikarit!;) Porukan ikäerosta huolimatta ilta meni hyvin ja me nuoremmat lähdettiin sen jälkeen baariin!

Oli kyllä yksi parhaimmista juhlista missä oon ollu!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      84
      4922
    2. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      233
      4694
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      68
      2418
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      75
      2406
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      62
      2380
    6. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      80
      2235
    7. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      53
      1926
    8. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      28
      1547
    9. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      128
      1478
    10. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      113
      1414
    Aihe