Mitkä viisi kirjaa ottaisit mukaasi...

autiolle saarelle?

Mitkä on sinun valintasi?

22

2665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjoista pitävä

      Tein tässä taannoin Me Naiset -lehteen, kun toimittaja nätisti pyysi, listan viidestä tärkeestä kirjasta elämässäni. Kamalan vaikea tehtävä! Eri tavalla hyviä kirjoja on niin paljon, niitä on ihan mahdoton laittaa mihinkään järjestykseen.

    • viisi kirjaa

      joita en ole viellä lukenut, mutta haluaisin lukea eli hyllystä reppuun lähtisi:

      Philip K Dick - Lies.inc
      Le Guin - Maameri Trilogia(käsitän tuon yhdeksi kirjaksi:)
      Frank Herbert - Dyyni(käsitän tuonkin yhdeksi kirjaksi:)
      Michael Albert - Parecon
      Jack Kerouac - Desolationin enkelit

      Eiköhän noilla pärjäisi vähän aikaa:)

      • mievuan

        Ne ovat yksiä teoksia, ei yksiä kirjoja.

        "Le Guin - Maameri Trilogia(käsitän tuon yhdeksi kirjaksi:)
        Frank Herbert - Dyyni(käsitän tuonkin yhdeksi kirjaksi:)"


    • pike

      1.Darren Shan: Vampyyrin oppipoika
      2.Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli
      3.Darren Shan: Kauhun tunneleissa
      4.J.K.Rowling: Harry Potter ja Azkabanin vanki
      5.J.K.Rowling: Harry Potter ja liekehtivä pikari

    • Loskoipio

      Shekespearen kootut, käsitän sen yhdeksi kirjaksi
      Asimowin Säätiöjuttu, yksi kirja, tulkintakysymys
      Grinberg, Kansojen historia
      Iijoki-kirjat, Päätalo K
      Linna, Pohjantähti

      Saishan niistä muutaman nuotion, kun saari on tosi autio. Jos lasit unohtuisi eipä niistä muuta iloa oliskaan.

      • Loskoipio

        Siis silmä- ei juomalasit.


      • Kynsilaukkaaja
        Loskoipio kirjoitti:

        Siis silmä- ei juomalasit.

        partiolaisten niksikirja tai selviytymisopas voisi meikäläiselle tohelolle olla tarpeellisempi kuin perinteinen kaunokirjallisuus.


      • Loskoipio
        Kynsilaukkaaja kirjoitti:

        partiolaisten niksikirja tai selviytymisopas voisi meikäläiselle tohelolle olla tarpeellisempi kuin perinteinen kaunokirjallisuus.

        Ehottomasti. Olinpa mie ajattelematon. Sudenpentujen käsikirja ja Kotiruoka, osa miten valmistan sammakon sadalla eri tavalla.
        Siitä se lähtee.


      • Kynsilaukkaaja
        Loskoipio kirjoitti:

        Ehottomasti. Olinpa mie ajattelematon. Sudenpentujen käsikirja ja Kotiruoka, osa miten valmistan sammakon sadalla eri tavalla.
        Siitä se lähtee.

        Kotiruokaa käyttökelpoisempi kokkausopas saattaisi olla Pula-ajan keittokirja. Eivätkös martat ole teettäneet siitä jonkinmoisen näköispainoksen taannoin.
        Pääsisi kokkaamaan ihan ruohonjuuritasolla, sananmukaisesti.


    • ...voisi yksi teos olla ylitse muiden. Ja sehän on tietysti legendaarinen Sudenpentujen käsikirja.

    • kirjaa

      1. Lisa Marklund: Paratiisi (se odottaa lukijaansa sohvalla jo toista viikkoa, saarella sitä olisi aikaa lukea)

      2. Kaari Utrio: Yksisarvinen (Sitä en Utrion kirjoista ole vielä lukenut ja se on niin paksu, että lukemista riittäisi vähäksi aikaa)

      3. Catherine Cookson: Tyttö ja kartanonherra (Helppolukuinen kirja, on aina ollut matkassa etelänlomilla. Sen voi lukea uudelleen, eikä kyllästy, varsinkaan kun ottaa aurinkoa lukemisen lomassa)

      4. Wilbur Smith: Petolinnut (viihdyttävä, antaisi voimia, kun kyllästyttää)

      5. Joku selviytymisopas. Muuten ei olisi aikaa lukea muita kirjoja autiolla saarella, kun kylmä tulisi ja ruoka loppuisi.

      • Tietysti se Sudareitten käsikirja olisi kova sana, mutta kun sitä ei ole olemassa tässä todellisuudessa. Eli ei oikein. Ja kirjasarjoja en laske yhdeksi kirjaksi, sen takia Iijoki-sarja onkin sarja.

        Listani ei ole sitova, jos tulee saarelle lähtö niin pidätän itselleni oikeuden muuttaa valintojani.

        1. Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
        2. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
        3. J.R.R. Tolkien: Lord of the Rings
        (trilogia on mielestäni ihan validi "yksi teos")
        4. Philip Pullman: His Dark Materials -trilogia
        5. José Saramago: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi TAI Luola TAI Kertomus sokeudesta. En osaa valita.

        Viidennen valitseminen oli muutenkin tuskallista, kun tuli mieleen kaikki Sadan vuoden yksinäisyydet ja Eureka Streetit ja Peppi Pitkätossut ja Veikko Huovisen tuotanto. Kauhea kysymys.


      • Möttönen, seittemän tähden ...
        matthau kirjoitti:

        Tietysti se Sudareitten käsikirja olisi kova sana, mutta kun sitä ei ole olemassa tässä todellisuudessa. Eli ei oikein. Ja kirjasarjoja en laske yhdeksi kirjaksi, sen takia Iijoki-sarja onkin sarja.

        Listani ei ole sitova, jos tulee saarelle lähtö niin pidätän itselleni oikeuden muuttaa valintojani.

        1. Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
        2. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
        3. J.R.R. Tolkien: Lord of the Rings
        (trilogia on mielestäni ihan validi "yksi teos")
        4. Philip Pullman: His Dark Materials -trilogia
        5. José Saramago: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi TAI Luola TAI Kertomus sokeudesta. En osaa valita.

        Viidennen valitseminen oli muutenkin tuskallista, kun tuli mieleen kaikki Sadan vuoden yksinäisyydet ja Eureka Streetit ja Peppi Pitkätossut ja Veikko Huovisen tuotanto. Kauhea kysymys.

        Ja varmana on olemassa Sudenpentujen Käsikirja. Olen lukenut. Se ero virtuaalimaailmaan on, että reaalimaailman käsikirja on pehmytkantinen.


      • TanieliNypliini
        matthau kirjoitti:

        Tietysti se Sudareitten käsikirja olisi kova sana, mutta kun sitä ei ole olemassa tässä todellisuudessa. Eli ei oikein. Ja kirjasarjoja en laske yhdeksi kirjaksi, sen takia Iijoki-sarja onkin sarja.

        Listani ei ole sitova, jos tulee saarelle lähtö niin pidätän itselleni oikeuden muuttaa valintojani.

        1. Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
        2. Väinö Linna: Täällä Pohjantähden alla
        3. J.R.R. Tolkien: Lord of the Rings
        (trilogia on mielestäni ihan validi "yksi teos")
        4. Philip Pullman: His Dark Materials -trilogia
        5. José Saramago: Jeesuksen Kristuksen evankeliumi TAI Luola TAI Kertomus sokeudesta. En osaa valita.

        Viidennen valitseminen oli muutenkin tuskallista, kun tuli mieleen kaikki Sadan vuoden yksinäisyydet ja Eureka Streetit ja Peppi Pitkätossut ja Veikko Huovisen tuotanto. Kauhea kysymys.

        Sie haaskasit Pohjantähteen jo kolme optiota, valitettavasti.


    • Slartibartfast

      Kaisa Ikola: Se on moro Hullu luokka
      Adams: Linnunrata
      Penttilä: Rauniolinnan salaisuus ( Punavyö)
      Christie: Poirotin murhat
      Potter 5 / Onneli ja Anneli / Hullu perhe / ei viimeistä voi valita

    • man-legally

      1,KOKO PERHEEN KOIRAKIRJA.2.SUURI KOIRAKIRJA .3.TEKNIIKAN MAAILMA 1975-1976.4.TEKNIIKAN MAAILMA 1969-1970.5.TUULILASI

      • tykkaan niista

        kovasti


    • vbn

      Kun dekkariryhmässä ollaan, niin minun valintani ovat vanhoja tai perinteisiä dekkareita tai dekkarikirjailijoita. Olen keräillyt vuosikymmeniä vanhoja dekkareita ja tässä on muutamia valintojani.

      1. Tärkein on Rex Stoutin Ovikello soi. Rakastan tuota ärjyä paksukaista ja tapaa, jolla hän paljastaa rosvot, tässä kirjassa ihan USA:n silloisen päärosmon. Archie maitolaseineen on aina yhtä söpö.

      2. Robert van Gulikin kiinalaisdekkareista käy oikeastaan mikä vain. Eihän niissä itse juoni ole kovinkaan kaksinen, mutta yhteiskunnan, tapojen ruoan yms. kuvauksia jaksan lukea yhä uudelleen. Jostain syystä niitä lukiessa iskee aina nuudelinhimo!

      3. Agatha Christieltä ottaisin jonkun perinteisen kartanomysteerin, vaikkapa Ruumis kirjastossa. Ympäristö ja ihmiset ovat murhia tärkeämpiä.

      4. Ellery Queenin ja hänen isänsä urotöitä on ihan kiva lukea uudelleen ja uudelleen. Teokset ovat pitkiä, jahkaileviakin, mutta näissä kirjoissa murhaaja viimein paljastuu jonkun pikkuseikan, kuten kengännauhan tai vääränkokoisen hatun vuoksi. Perinteistä salapoliisityötä siis.

      5. Viidenneksi paljastan intohimoni Perry Masonin oikeusjuttuihin, siis niihin vanhempiin, ei näihin toisten kirjoittamiin. Varsinaisia dekkareitahan nämä eivät ole.

      Perry on charmikas herrasmies, joka liikkuu vastustajia hämätessään nippa nappa lain oikealla puolella. Oikeudenkäyntikohtaukset ovat aina riemastuttavia, kun Perry tuo salaiset todisteensa esille, paljastaa todellisen rikollisen ja vapauttaa syytetyn. Tämä on hänen asiakkaansa, jolla on sitten lopussa varaa ojentaa Perrylle 25 000 dollarin sekki.

      Moni kirja ja kirjailija jää tosin vielä mainitsematta...

    • ittemöttönen

      Saiskohan mistään Iijokisarjaa yhdeksi kirjaksi sidottuna. Semmonen on olemassa, Kalle-vainaan perinnössä Gummeruksen huumorintajua todistavana lahjana saatu. Sen kanssa menis yks talvi saarella ja vielä jäis neljä kirjaa ensvuoteen.

    • juu

      autiosaari for dummies

      se olisi ainakin yks tärkeä opus ;)

    • ozzi

      Ottaisin autiolle saarelle mukaan.
      Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen
      Ken Follett: Taivaan pilarit
      j.r.r tolkien: taru sormusten herrasta
      Väinö Linna: Tuntematon Sotilas
      Stephen king: se 1/2
      Lista on tämän päivän lista huomenna saattaa olla jo ihan eri lista

    • thelle

      viisi kirjaa... vaikea valinta.
      tässä voisi olla minun valintani:
      1. E.Annie Proulx: Laivauutisia
      2. Dan Brown: Da Vinci -koodi
      3. Homeros: Odysseia (proosaversiona ja Saarikosken suomentamana)
      4. Milan Kundera: Olemisen sietämätön keveys
      5. John Steinbeck: Helmi

      Nämä eivät ole missään erityisessä järjestyksessä, ne ovat vain lueteltuina järjestyksessä miten tulivat mieleen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      958
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      694
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe