Olen nainen, 27v. En pärjää yhdessäkään työpaikassa ilman totaalista uupumista. En uskalla hakea apua vaan teen sitten töitä lomatta kun työpaikka vaihtuu usein. En uskalla sairastella. En uskalla sanoa ääneen, että olen ehkä masentunut taas.
Tulevaisuudella ei ole minulle annettavaa. Ystävät ja perhekin ovat tottuneet siihen, ettei minua tavoita. Työni teen ja teen hyvin, kotona odotan vaan seuraavaa päivää.
En silti haluaisi satuttaa itseäni, mutten halua myöskään sattua enempää. Alkaa vaan jaksaminen ja keinot loppua..
En haluaisi hakea apua, siitä jää merkinnät kirjoihin ja ikuinen stigma. Tulen hyvästä perheestä. Olen jo perheessä epäonnistuja ensimmäisen masennukseni nuorena sairastuttuani. En voi sairastaa taas, julkisesti.
Pakko tämä oli jonnekin möyntää, kun en saa edes miehelleni sanottua, että en voi hyvin. Hän jättäisi minut, jos masentuisin taas.
Anteeksi avautumiseni.
Uskaltaisinpa vaan hakea apua...
Olen masentunut, enkä uskalla sanoa siitä kenellekään.
9
69
Vastaukset
- Anonyymi
Hei! Sinulle voisi olla hyötyä Tukinet:istä jossa voi keskustella näistä asioista tukihenkilön kanssa. Sekaisin247 chat myös auttaa aukioloaikoina jos nopeampaa juttelu kertaa haluat. Ja sitten kun uskallat niin voisit mennä puhumaan jaksamisestasi töissä ja muualla kaupunkisi Ohjaamon/Etsivä nuoriso työn kanssa niin ne auttaa sinua löytämään keinoja, mitkä vähentävät uupumistä ja auttaa jaksamaan.
Tuolta tukinetistä on ehkä paras aloittaa ja hakea itselleen rohkeutta sekä itsevarmuutta, että jaksaa ottaa seuraavan askeleen.
Toivottavasti tästä on apua ja pääset joissain noissa paikoissa kertomaan vapaasti omasta olostasi ja tuntemuksistasi. Ne ovat turvallisia paikkoja mistä esim. läheisesi tai työpaikkasi ei tarvitse tietää mitään. - Anonyymi
Meillä kaikilla on totaalista uupumista. Se on tervettä ja normaalia!
Sitten vaan pitää nukkua paremmin, ottaa se itselle se aika.
Suurin syy lienee se, että ei mene ajoissa nukkumaan. Stressijutut ovat semmoisia, että ne ei päästä irti illallakaan.
Jumppaaminen, vaikka vähäinen tekee paremman olon.
Kävely ulkona jne. - Anonyymi
Miksi ap esiinnyt kuitenkin julkisesti aviomiehenä? Sanot avioliittonne kestäneen lähes 50 vuotta.
Mistä viehtymys sateenkaariväkeen? - Anonyymi
Ihminen ei ole pelkästään fyysinen ja psyykkinen olento vaan myös henkinen. Jos ei tee mitään henkisyyden ylläpitämiseksi niin sekin voi olla syy ongelmiin. Homeopatiasta voisi olla apua, auttaa masennuksessa ja uupumuksessa. Tarkoitusta elämään voi hakea myös alkamalla auttaa muita tai osallistumalla jonkin järjestön toimintaan. Joogaliikkeet auttoivat itseäni aina työn jälkeen, tunsin olevani taas ihan pirteä ja rauhallinen.
- Anonyymi
Työpaikalla ei tarvitse sanoa kenellekään, että on masentunut. Masennuksen vuoksi mennään lääkäriin. Lääkäri määrää sairausloman, jonka syy ei kuulu kenellekään. Voit keksiä mitä haluat, myös kotiväelle voit sanoa vaikka että pidät sapattivapaata tai sinut on lomautettu tai että selkä on kipeä.
- Anonyymi
Onko tuo kirjoittelusi kirjoittajien aktivointia? Tosiasiassa olit 27v. 1950 luvulla! Korjausliikettä ap;n " huonoon muistiin?
- Anonyymi
Masentuneen tyttöystävänä ja toisen masentuneen läheisenä ystävänä haluaisin kuulla miten hankala paikka on puhua omasta masennuksestaan ja sen perimmäisistä syistä. Tuntuu että kumpikaan ei ole rohjennut minulle kertoa ja olen ymmärtänyt että se voi olla hyväkin asia ettei kaikkea omaa pahaa oloa haluta kipata niskaani ja olen siitä kiitollinen kun elämää mullistaviin ohjeisiin minullakaan ei olisi kortteja. Mutta välillä tuntuu että se tekee pientä henkisen yhteyden muuria välillemme ja haluaisin ymmärtää enemmän ja kuulla syitä ja syvemmin selitettynä mikä mieltä painaa kuin että ollut stressiä ja rankkaa ympäri pyöreästi sanottuna. Koen että se on myös asia josta ei kehtaa suoraan kysyä, vaan ehkä asia jonka toinen kertoo jos siltä tuntuu? Vai kokeeko masentuneet että joku joka ei ole kokenut masennusta ei voisi ikinä ymmärtääkkään vai häpeävätkö he sitä? Vai ehkä jopa molempia? Vai mikä on perimmäinen syy masentuneisuuden vaikenemiseen?
- Anonyymi
Keho tarvitsee lepoa mutta lepo ei auta mieltä jos tuntuu että laiskat vaan lepää.
Sosiaalinen media aiheuttaa etenkin nuorilla hirveästi itsensä vertailua muihin joka voi johtaa yllä mainitsemaani tilaan josta masennus tullee.
Ei ihme että 2010-luvulla nuorten masennus lähti nousuun. - Anonyymi
Stressikapitalismi vaatii meiltä koko ajan enemmän ja enemmän .
Ei-tekemisen harjoittaminen on toimiva ongelmanratkaisukeino mielenterveyden ongelmiin.
Eli kun tunnet itsesi masentuneeksi/ahdistuneeksi niin makaat vain sängyllä paikallaan ja kun mieleesi tulee ahdistavia ajatuksia niin hoet pään sisällä mantraa "en tee mitään" tai "voinko tehdä vähemmän" ja korvaat ahdistavat ajatukset näillä mantroilla samalla kun rentoudut ja lepäät.
Ei-tekemisen harjoittaminen on elämänmuuttavaa.
Meitä kasvatetaan koko ajan miettimään ongelmia ja kilpailemaan yhteiskunnassa mutta ei-tekemisen arvokasta taitoa ei pidetä arvossa vaikka ihmiset kärsivät stressin takia unettomuudesta, uupumuksesta, mielenterveydenhäiriöistä, kroonisista kivuidta, jne.
Stressikapitalistinen yhteiskunta on täysin häiriintynyt
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448409Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462338Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262172- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811697- 351602
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081123Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai17985