Äkillisesti ilmenneet dementiaoireet

Anonyymi

Hieman alle 70-vuotiaalla äidilläni ilmeni yhtäkkiä otsalohko- tms. dementiaan viittaava oireisto kesäkuun alussa 2020. Hänen persoonansa muuttui täysin yllättäen, noin parissa viikossa. Persoonanmuutoksen huomasin alussa parhaiten siitä, kun hän kyseli samaa kysymystä kahteen kertaan. Hänen ajattelunsa oli myös
muuttunut yksinkertaisemmaksi, lapsenomaiseksi. Hänen puhetyylinsä vaihtelee: Välillä hän kuulostaa siltä, kuin hän olisi impannut jotain liuotinta, välillä ääni kuulostaa oudon naukuvalta. Välillä puhe taas on vaimeaa ja hidastempoista - niin kuin ajatus ei oikein kulkisi. Sanojen hakemista, änkyttämistä ja kirjakielistä tai raporttimaista puhetta hänellä on nykyisin jatkuvasti. Nimimuisti hänellä on heikentynyt oleellisesti, mutta sen hän laittaa ikääntymisen piikkiin. Työelämässä ollessaan hän altistui pitkäaikaisesti homeelle työpaikallaan ja on sairastanut myös sydäninfarktin. Hänellä on nykyisin jatkuvaa nenän tukkoisuutta ja yskää. Kerran huomautin hänelle, että istuessaan hän huojuu paikallaan. Vastasi, että näin hänellä vain on tapana. Lisäksi on kehoittanut minua lopettamaan tarkkailemisensa.

Hän saattaa naureskella tapahtumille, joita vain pikkulapsi pitäisi hauskoina.
Keskustelunaiheet rajoittuvat hänen kanssaan nykyään vain TV-ohjelmiin, paikallisiin pikkukaupungin tapahtumiin ja ulkopuolisiin
vieraisiin ihmisiin. Kun hän soittaa minulle, hän esittää väkinäisen kysymyksen "Noo, mites menee?", kysymyksen sävy on jotenkin v***uileva.

Sairastuin itse viime keväänä ja olin pitään sairauslomalla. Kun valitin hänelle oireitani, hän väitti, että kuvittelen ne kaikki. Väitti, että tarvitsen psykiatrista hoitoa. Toisaalta hän kehoitti vain menemään lääkäriin, jos jossain "vaimaltaa". Ei huomannut tai välittänyt, kuinka vakava sairastumiseni oikeasti oli. Terveydentilani selvittelyt jatkuvat edelleen, mutta niitä ei äitini mielestä kannata tehdä, koska ovat hänen mielestään vain turhaa rahanmenoa.
Hän on myös sanonut minulle, että "Menisivät ihmiset vaan töihin, eivätkä miettisi kaiken maailman diagnooseja".

Empatiakyky äidiltäni näyttää kadonneen kokonaan. Minua, joka hänen kanssaan on pitkään ollut eniten tekemisissä, ei usko edes siskoni. Sisko kuittaa äidin oirelun pelkkänä stressinä. Kerran äitini vertasi minua koiraan ja kun häntä asiasta muistutin, hän kiisti koskaan näin tapahtuneen ja väitti, että kuvittelen koko asian.

Kun kerroin hänelle, etten mielestäni ole saanut riittävää hoitoa vaivoihini terveydenhuollossa, kuittasi hän asian sillä, että jäihän hänen jo edesmennyt ystävättärensäkin ilman hoitoa. Kun kysyin häneltä, että jos kuolen sairauksiini, kuka käytännön järjestelyistä huolehtii. Hän vastasi, että hän ei ainakaan jaksa. Totesi myös samalla, että hänen ystävättärensä tulee laittamaan hänelle verhot ikkunaan. Aika outo toteamus tuossa asiayhteydessä.

Häneltä näyttää kadonneen empatiakyky lähes kokonaan ainakin lähiomaisiaan kohtaan. Äitini on nykyisin jatkuvasti väsynyt, ahdistunut, välinpitämätön ja omien sanojensa mukaan menettänyt elämänilonsa kokonaan.

Olen jo pariin otteeseen kehoittanut häntä hakeutumaan muistitestiin - turhaan. Mitään dementiaa hänellä ei kuulemma ole, koska ystävänsä ovat hänelle niin kertoneet. Eräskin ystävätär voi tämän kuulemma todistaa. Hän uskoo ennemmin ystäviään, kuin menisi lääkäriin tutkimuksiin. Riskiryhmään kuuluvana hän pelkää kuollakseen koronatartuntaa, myös tässä on yksi syy olla hakeutumatta muistitestiin. Äitini käyttää puhdistus- ja desinfioimisaineita kotonaan enemmän, kuin ennen koronapandemiaa. On desinfioinut elintarvikepakkauksia laimealla kloriittiliuoksella, minkä olen häntä kehoittanut lopettamaan jo puoli vuotta sitten. Ei ole uskonut, vaan desinfiointi jatkuu edelleen.

Olen huolissani ja ymmälläni, mistä hänen persoonansa muutos johtuu.
Onko muilla kokemuksia lähipiirissään vastaavanlaisista tapauksista?
Entä millainen yleensä on elinajanennuste kuvailemallani oireistolla?

Äitini äiti menehtyi Alzheimerin tautiin kolmisen vuotta sitten, joten sukurasitetta on. Mikä neuvoksi tässä tilanteessa? Helpoin vaihtoehto olisi muutto toiselle paikkakunnalle ja periaate "pärjätköön jokainen omillaan", niin kuin äiti itsekin on sanonut. Minun ja siskoni elämäntilanteet eivät mahdollista omaishoitajaksi ryhtymistä, joten laitospaikka äidille lienee ainoa vaihtoehto?

4

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos oireet ovat tulleet noinkin äkisti, miettisin muutakin kuin dementiaa eli esimerkiksi aivovamma, "miniavh" eli pienten suonten tukos/vuoto ja tosiaan voi olla vaikka impannut. Tuskin homeenka seuraukset puhkee ihan noin lyhyellä aikaa.

      Tuo mitä kuvaat ekassa kappaleessa, on aika pitkälti tuttua itsellekin. Olen melkein mihinkään reagoimaton "kannerinautisti", sekoilen sanoissa ja ajatuksissa eikä meinaa saada sanotuksi, olen tyhmä,ymmärtämätön, muistamaton, puhun itsestäänselvyyksiä. Minulla on kyllä avh, mutta se on lähinnä liikehermoja koskeva. On myös 2-3 vähän merkittävämpää päätälliä. Mutta toisaalta minulla on myös loistavin arvosanoin suoritettu tutkinto ja ei ei kyllä oikeasti autistiselta, tyhmältä, sekoja ajattelevalta ja puhuvalta onnistu. On useampi neurologinen ja endokrinologinen löydös, vaihteleva keskivaikea masennus, syrjäytyminen, tylsyys,köyhyys eli käyttäytymiseni selittyy tosiassa enimmäkseen tällä coctaililla.

      Tuo mitä nauramisesta kerrot sopii paremmin erääseen sukulaiseeni. Mä en kyllä aina ymmärrä sen huumorintajua, mutta en tästä tosin ole mitään sanonut. Olen aika pidättyväinen paitsi jos ollaan "ihan mulkkuja".
      Se mitä kerrot äitisi suhtautumisesta sinuun, sopi kuin nenä päähän omaan äitiini - valitettavasti.

      Joka tapauksessa, jotain on pahasti vialla ja äitiäsi pitäisi tutkia kyllä. Ja jos oikein ymmärsin, olet itsekin vakavasti sairas niin ei muuta kuin voimia!

      Monisairas

    • Anonyymi

      Voistitko soittaa kotisairaanhoitoon, j a kysyä sieltä neuvoa? Täällä ainakin käy muistihoitaja nyt korona-aikaan kotona tekemässä muistitestit, niin ei ole pakko mennä terveyskeskukseen.
      Jollain konstilla tuohon on apua saatava. Kaikki ei tunnu olevan kunnossa.

      • Anonyymi

        Erään tutun pariskunnan isännällä alkoi esiintyä muistisairautta. Hänelle varattiin aika terveyskeskuksen muistitestiin. Pappa treenasi muistitestiä moneen kertaan ja läpäisi siis testin, eikä saanut diagnoosia. Joku vuosi myöhemmin tilanne eteni niin että seuraava testi sitten osui ja annettiin alzheimerdiagnoosi.


    • Anonyymi

      Eli olet (tai olette) päätyneet itse diagnosoimaan äitisi? Todennäköisesti taustalla on jotain (neurologista) sairautta. Niin kauan kuin ihminen pärjää eikä pahemmin sekoile, niin hän saa päättää asioistaan, eikä häntä voi väkisin tutkia tai hoitaa. Eli et voi tehdä mitään väkisin.

      Pidä omat rajasi siitä, ettet ryhdy omahoitajaksi. Sinulla ei ole myöskään mitään velvoitetta hoitaa tai olla heittopussina vaikeasti käyttäytyvälle ihmiselle - vaikka hän onkin äitisi. Eli rajoita tapaamisia, oman itsesi vuoksi.

      Joissain kunnissa otetaan jossain iässä yhteyttä kaikkiin vanhuksiin, jotka eivät ole palvelujen piirissä. Olisikohan ikä 75 täyttäneet. Tosin tuskin siinäkään tapauksessa voidaan väkisin tutkia tai hoitaa. Eli soita äitisi asuinkunnan sosiaalitoimeen (tai mikä perusturva se nykyään onkaan) ja kysy neuvoa. Sosiaalipuolen vanhustyö koskee kuitenkin jo äitiäsi. Vaikka vielä ei voisi tehdä mitään, niin voit saada hyödyllisiä neuvoja.

      Dementiassa yksi riski on eläkkeelle jääminen. Työelämä on kuormittanut aivoja sopivasti, ja kaikille kotiin jääminen ja toimettomuus ei sovi. Aivot tarvitsevat haasteita ja työssä ne niitä saavat. En usko, että äitisi oireet johtuisivat homeesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe