Linjat Kallio lehdessä kerrottiin että Helsingissä Kaarlenkadulta Sturenkadulle suunnitellaan yksisuuntaista pyörätietä.Miten sitä valvotaan että pyöräilijät ajavat sitä vain yhteen suuntaan??Miten estetään se että sitä ei ajeta molempiin suuntiin?Laitetaanko sinne jokin valvontakamera ja sitten sakotetaan sitä joka ajaa väärään suuntaan?
Yksisuuntainen pyörätie
46
1261
Vastaukset
- Anonyymi
Poliisi varmaankin valvoo ja antaa sakot jos sääntöä ei noudateta.
- Anonyymi
Lakien noudattamisen valvonta kuuluu Suomessa poliisille.
Muutenkin kapeilla pyöräteillä tilanne kyllä hiljalleen hoituu oikeaksi. Jos olet ainoa suunnassasi ja vastaantulijat näyttävät täyttävän koko tien, mieti...
- Anonyymi
En löytänyt parista viime lehdestä tuosta artikkelia. Mistä pyörätien linjaus olisi tarkoitus kulkea?
- Anonyymi
Sivu 3,Lisää katutöitä Kallioon ja Töölöön.
- Anonyymi
Kaikki pyörätiet ovat nykyään yksisuuntaisia, ellei niitä erikseen merkitä lisäkilvellä kaksisuuntaisiksi (Kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1). Tälle on tosin 7 vuoden siirtymäaika jotta saavat kaikki merkit lisättyä joka paikkaan, jonne ne on tarkoitus laittaa. Vielä ei siis voida täysin sanoa onko yksi vai kaksisuuntainen, jos lisäkilpi puuttuu.
Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
https://youtu.be/V0V8WpUVIUc
Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
https://youtu.be/SttGw1D5pr8
Uusi tieliikennelaki - pyöräilijän havaintoja
https://youtu.be/ci4srmHPmH0
Nuo kolme Velogin videota kun katsoo, niin on asioissa jonkun verran viisaampi.- Anonyymi
Ja pyöräilijät siis tottelevat tuota lisäkilpeä??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pyöräilijät siis tottelevat tuota lisäkilpeä??
Ajoneuvolla ajo on suomessa tarkkaan säädeltyä ja valvottua. Mikäli lakia ei suostu noudattamaan, annetaan siitä asianmukainen rangaistus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pyöräilijät siis tottelevat tuota lisäkilpeä??
7 vuoden päästä viimeistään on näin. Jos silloin ei ole lisäkilpeä, niin siihen suuntaan pyöräileminen ei ole sallittua.
- Anonyymi
Mulkeroita on joka ajoneuvoryhmässä. Enemmän ihmetyttää ne mulkerot autoilijat, jotka ovat sentään kouluttautuneet hommaan, mutta toimivat silti päin h#lvettiä. Pyöräilijöiden ongelma taas on se, etteivät ole ottaneet säännöistä selvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulkeroita on joka ajoneuvoryhmässä. Enemmän ihmetyttää ne mulkerot autoilijat, jotka ovat sentään kouluttautuneet hommaan, mutta toimivat silti päin h#lvettiä. Pyöräilijöiden ongelma taas on se, etteivät ole ottaneet säännöistä selvää.
Niin tämä. Ei sekään hyvä ole, että pyöräilijät ei kaikki tiedä sääntöjä itse tarkistaa, varsinkin kun tulee muutoksia. Eniten silti huolestuttaa, että monet jopa ammattikuljettajat vaikuttavat saaneen sen ajokorttinsa lasten muropaketista. Täälläkin vilahtelee murokorttien omistajia aika paljon ja saa vain toivoa, että eivät ainakaan ikinä ole normaalia henkilöautoa isompaa tuleva-onnettomuus-ajoneuvoa ajamassa.
- Anonyymi
Juuri eilen illalla sai pyörittää päätä kuin pöllö koska oli pahin työstäpaluuaika ja näitä sukkahouskiitäjiä syöksyi milloin mistäkin suunnasta. Osa täysin pimeänä, joillakin jotain pikkuvaloja kypärässä. Kunhan ajaisivat edes väärään suuntaan pyörätiellä, mutta kun eräskin pyyhkäisi punaisissa valoissa seisovien autojonojen välistä vauhdilla punaista päin risteyksen yli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri eilen illalla sai pyörittää päätä kuin pöllö koska oli pahin työstäpaluuaika ja näitä sukkahouskiitäjiä syöksyi milloin mistäkin suunnasta. Osa täysin pimeänä, joillakin jotain pikkuvaloja kypärässä. Kunhan ajaisivat edes väärään suuntaan pyörätiellä, mutta kun eräskin pyyhkäisi punaisissa valoissa seisovien autojonojen välistä vauhdilla punaista päin risteyksen yli.
Minua ne pelottaa, kun ne yrittää ajaa aina minun päälle. Tahallaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja pyöräilijät siis tottelevat tuota lisäkilpeä??
Eivät tottele autoilijatkaan kovin usein nopeusrajoitus liikennemerkkiä. Voi sitten samalla lailla kysyä. että miten sitä valvotaan, että autoilijat noudattavat nopeusrajoituksia.
- Anonyymi
Tulee yksisuuntaiset Helsinginkadun sivuihin ja samoin Läntiselle Brahenkadulle.
Brahenkadun itäpuolen jalkakäytäväosa kapenee.
Kuvittelin, että Kaarlenkadulta Sturenkadulle linjaus kulkisi Brahen kentän vierestä itäpuolelta ja huoltoaseman itäpuolelta Sturelle, mutta ei.- Anonyymi
Tieliikennelaissa oleva turhan pitkä siirtymäaika lisäkilpien kiinnitykselle, vesittää osittain tätä hommaa. Vasta 7 vuoden päästä voi takuuvarmasti sanoa, että jos lisäkilpi puuttuu, niin se on yksisuuntainen väylä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikennelaissa oleva turhan pitkä siirtymäaika lisäkilpien kiinnitykselle, vesittää osittain tätä hommaa. Vasta 7 vuoden päästä voi takuuvarmasti sanoa, että jos lisäkilpi puuttuu, niin se on yksisuuntainen väylä.
Lisäys: Lain 195 § lukee siis seuraavaa:
"Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."
Ja laki tuli voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2020. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys: Lain 195 § lukee siis seuraavaa:
"Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta."
Ja laki tuli voimaan 1 päivänä kesäkuuta 2020.Täyttä varmuutta ei siis ole seitsemään vuoteen tuosta päivämäärästä.
- Anonyymi
Lauttasaaren sillalla on yksisuuntaiset pyörätie, mutta mitä tekee pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat? Tietysti ajavat väärään suuntaan!
Porkkalankadun eteläpuolella Tallberginkadun kulman tietämillä on pyörätiellä siinä kapeassa kohtaa (mahtuu vain yksi pyöräilijä menemään) kielletyn ajosuunnan liikennemerkki, joten sitä ei voi olla huomaamatta. Itse huomasin sen maanantaina aamulla klo 6 jälkeen vaikka olen jalankulkija ja kävelen jalkakäytävällä
Lauttasaarentiellä pohjoispuolella Pohjoiskaaren risteysalueella on myös kielletyn ajosuunnan liikennemerkki sillalle johtavan pyörätien alussa .
Molempiin suuntiin pyöräilijät ajavat väärään suuntaan, sillä kielletyn ajosuunnan liikennemerkki koskee kaikki ajoneuvoja eli myös pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.
Sillalla ajetaan pohjoisen puolen pyörätietä Ruoholahdesta Lauttasaaren suuntaan ja eteläisen puolen pyörätietä Lauttasaaresta Ruoholahteen.
Kävellessäni tuossa aamupäivällä Lauttasaaren sillan yli laskin pyöräilijät ja väärään suuntaan ajavat. Pyörälijöitä oli 43, joista 27 ajoi väärään suuntaan!
Aikamoista villin lännen toimintaa on myös läheisellä Tallberginkadulla; pyöräilijät ajavat jalkakäytävillä, ajavat ajoradalla vasenta reunaa ,oikeaa reunaa tai keskellä katua. Pyöräilijätkään ei keskenään tiedä kumpi heistä väistää; vasenta reunaa ajava vai oikeaa reunaa ajava.
Suomessa on ajoneuvoilla oikean puoleinen liikenne.
Jalankulkijat ovat jatkuvassa vaarassa jalkakäytävillä, joten kymmenet jalankulkijat ovat katsoneet turvallisemmaksi kävellä ajoradalla. Autot väistää hyvin!- Anonyymi
Sitten väitetään, että valtiolla on rahapula.
Jos poliisit viitsisivät edes kerran kuussa pitää päivän Helsingin jalankulun ja pyöräilyn valvonnassa, ihan varmasti niiden päivien saldo olisi plus-merkkinen. Paukapäät pyöräilijät ja varsinkin sähköpotkulautailijat oppivat tehokkaasti vain sellaisilla maksullisilla muistutuksilla.
Toisten kouluttaminen liikenteessä on turhaa ja tehotonta. Annetaan homma sinne, minne se kuuluu. - Anonyymi
Jalankulkijoita kuolee kymmeniä joka päivä Lauttasaaren sillalla! Kukaan ei tee mitään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten väitetään, että valtiolla on rahapula.
Jos poliisit viitsisivät edes kerran kuussa pitää päivän Helsingin jalankulun ja pyöräilyn valvonnassa, ihan varmasti niiden päivien saldo olisi plus-merkkinen. Paukapäät pyöräilijät ja varsinkin sähköpotkulautailijat oppivat tehokkaasti vain sellaisilla maksullisilla muistutuksilla.
Toisten kouluttaminen liikenteessä on turhaa ja tehotonta. Annetaan homma sinne, minne se kuuluu.Näin se on, että harvoin poliisit pääkaupunkiseudulla puuttuvat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymiseen.
Poliiseilla on aikaa puuttua siihen, että alkoholisoituneet ym vastaavat ihmiset eivät ole meidän tavallisten kansalaisten näköpiirissä. Heistä ei ole mitään haittaa eikä vaaraa, kun taas pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista on!
Valtion kassaan tulisi paljon rahaa mikäli puututtaisiin pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennerikkomuksiin samalla tapaa kuin autoilijoiden.
Poliisit voisivat olla Suomessa yhtä tehokkaita kuin tuolla muualla Euroopassa valvomaan pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.
Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden ajaminen rautatieaseman laitureilla, Rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, metrotunnelissa, ei niihin puututa. Harvoin siellä näkee järjestyksenvalvojia ja vaikka olisivat paikalla niin eivät puutu. Olen jopa nähnyt, kun järjestyksenvalvoja avasi sähköpotkulautailijalle oven, jotta tämän pääsee ajamaan Rautatieasemalle sisään eikä tarvitse pysähtyä! Olen myös nähnyt, kun sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ajavat Rautatieasemalla sisällä eikä vieressä oleva järjestyksenvalvojat puutu siihen!
Ennen muinoin sanottiin, että auto on Pyhä Lehmä, mutta nykyään pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat Pyhiä, mutta mitä Pyhiä! - Anonyymi
Pyöräilijä ei viitsi ylittää katua siirtyäkseen oman suunnan pyörätielle, varsinkin jos joutuu ylittämään reitillään kadun myöhemmin takaisin alkuperäiselle puolelle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin se on, että harvoin poliisit pääkaupunkiseudulla puuttuvat pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymiseen.
Poliiseilla on aikaa puuttua siihen, että alkoholisoituneet ym vastaavat ihmiset eivät ole meidän tavallisten kansalaisten näköpiirissä. Heistä ei ole mitään haittaa eikä vaaraa, kun taas pyöräilijöistä ja sähköpotkulautailijoista on!
Valtion kassaan tulisi paljon rahaa mikäli puututtaisiin pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennerikkomuksiin samalla tapaa kuin autoilijoiden.
Poliisit voisivat olla Suomessa yhtä tehokkaita kuin tuolla muualla Euroopassa valvomaan pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.
Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden ajaminen rautatieaseman laitureilla, Rautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa, metrotunnelissa, ei niihin puututa. Harvoin siellä näkee järjestyksenvalvojia ja vaikka olisivat paikalla niin eivät puutu. Olen jopa nähnyt, kun järjestyksenvalvoja avasi sähköpotkulautailijalle oven, jotta tämän pääsee ajamaan Rautatieasemalle sisään eikä tarvitse pysähtyä! Olen myös nähnyt, kun sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ajavat Rautatieasemalla sisällä eikä vieressä oleva järjestyksenvalvojat puutu siihen!
Ennen muinoin sanottiin, että auto on Pyhä Lehmä, mutta nykyään pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat Pyhiä, mutta mitä Pyhiä!Ei kannata olla liikaa auringossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannata olla liikaa auringossa.
Kuinka usein olet nähnyt poliisien valvovan kevyttä liikennettä. Aika harvoin tuota tehdään ja silloinkin ne ovat yhden päivän kampanjoita joista kerrotaan mediassa ennakkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka usein olet nähnyt poliisien valvovan kevyttä liikennettä. Aika harvoin tuota tehdään ja silloinkin ne ovat yhden päivän kampanjoita joista kerrotaan mediassa ennakkoon.
Useammin kuin mitä Lauttasaaren huutaja on oikeasti ollut välikohtauksessa pyöräilijän kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka usein olet nähnyt poliisien valvovan kevyttä liikennettä. Aika harvoin tuota tehdään ja silloinkin ne ovat yhden päivän kampanjoita joista kerrotaan mediassa ennakkoon.
Todella harvoin valvotaan pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden liikennekäyttäytymistä täällä pääkaupunkiseudulla ja jos joskus, niin siitä todella kerrotaan etukäteen ja ehkä jaetaan pyörävalot "palkinnoksi".
Vaikka poliisi ajavat liikenteessä ja näkevät pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan rikkovan liikennesääntöjä niin eivät puutu. Ja päästävät pyöräilijän/sähköpotkulautailijan jopa suojatien yli.
Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia ja monet pyörätietkin, mutta ei se onnistu muutamalta ajoneuvoryhmältä.
Samoin on, vaikka on merkitty kielletty ajosuunta -liikennemerkki yksisuuntaisen pyörätiellä toiseen päähän ,niin ei sitäkään onnistuta noudattamaan.
Pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita koskee kielletyn ajosuunnan liikennemerkki kuten muitakin ajoneuvoja.
Entä sitten, jos on jalkakäytävän alussa merkitty pyörällä ajokielletty -liikennemerkillä niin sekään ei estä heidän ajamista siinä!
Eikö näillä palstoilla välillä pyöräilijät/sähköpotkulautailijat ole kirjoittaneet siitä, että jalkakäytävä tulisi merkitä myös pyörällä ajokielletty -liikennemerkillä.
Ed. liikennemerkkiä käytetään pääkaupunkiseudulla muutamissa kohteissa, joissa on rakennus- tai katutyömaa, jotta meille jalankulkijoille saadaan turvallinen tila kulkea! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka usein olet nähnyt poliisien valvovan kevyttä liikennettä. Aika harvoin tuota tehdään ja silloinkin ne ovat yhden päivän kampanjoita joista kerrotaan mediassa ennakkoon.
Helsingissä taitaa olla jo vuoden valvonnat tehty. Lokakuussa tosin taitaa tulla etukäteen ilmoitettu valvonta, jossa jaetaan pimeille pyöräilijöille valoja. Valoja pyörään, ei pyöräilijöille, jotka ovat jo tavoittamattomissa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pyöräilijä ei viitsi ylittää katua siirtyäkseen oman suunnan pyörätielle, varsinkin jos joutuu ylittämään reitillään kadun myöhemmin takaisin alkuperäiselle puolelle.
Joutuvat ne autoilijat ylittämään kadun ajokaistoja siirtyäkseen omalle puolelle ja sitten myöhemmin takaisin.
Miten ulkomailla pyöräilijät onnistuvat ajamaan pyöräkaistaa tai yksisuuntaista pyörätietä oikeaan suuntaan eikä ole ongelmaa kadun ylittämiseen? Sen vuoksi, koska ne ovat huomattavasti fiksumpia kuin suomalaiset pyöräilijät! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joutuvat ne autoilijat ylittämään kadun ajokaistoja siirtyäkseen omalle puolelle ja sitten myöhemmin takaisin.
Miten ulkomailla pyöräilijät onnistuvat ajamaan pyöräkaistaa tai yksisuuntaista pyörätietä oikeaan suuntaan eikä ole ongelmaa kadun ylittämiseen? Sen vuoksi, koska ne ovat huomattavasti fiksumpia kuin suomalaiset pyöräilijät!Siellä ne kaistat ja pyörätiet ei ole tukittu väärinpysäköidyillä autoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka usein olet nähnyt poliisien valvovan kevyttä liikennettä. Aika harvoin tuota tehdään ja silloinkin ne ovat yhden päivän kampanjoita joista kerrotaan mediassa ennakkoon.
Hah, täällä saisi poliisi seistä pitkään valvomassa kevyeliikenteen väylällä, että joku pyöräilijä tulisi valvottavaksi.
- Anonyymi
Miten valvotaan sitä, että autoilijat noudattavat sääntöjä yksisuuntaisella kadulla? Luulisi että sama pätee myös pyöräilijöiden kohdalla.
- Anonyymi
"Miten valvotaan sitä, että autoilijat noudattavat sääntöjä yksisuuntaisella kadulla? Luulisi että sama pätee myös pyöräilijöiden kohdalla."
Ei liene merkkiä "yksisuuntainen katu", vaan on "yksisuuntainen tie"
Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.
On myös liikennemerkki "kielletty ajosuunta", jonka sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty, sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”.
Ei ainakaan täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa liikennemerkkien noudattamista valvota mitenkään. Saat ajaa miten vaan, et saa edes huomautusta. Me kun olemme sukulaisia keskenämme kaikki, eikä sukua saa suututtaa puuttumalla olemattomuuksiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten valvotaan sitä, että autoilijat noudattavat sääntöjä yksisuuntaisella kadulla? Luulisi että sama pätee myös pyöräilijöiden kohdalla."
Ei liene merkkiä "yksisuuntainen katu", vaan on "yksisuuntainen tie"
Tieliikennelaissa tarkoitetaan tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.
On myös liikennemerkki "kielletty ajosuunta", jonka sivuuttaminen ajoneuvolla ja raitiovaunulla on kielletty, sivuuttaminen polkupyörällä voidaan sallia lisäkilvellä H12.10 varustettuna tekstillä ”Ei koske”.
Ei ainakaan täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa liikennemerkkien noudattamista valvota mitenkään. Saat ajaa miten vaan, et saa edes huomautusta. Me kun olemme sukulaisia keskenämme kaikki, eikä sukua saa suututtaa puuttumalla olemattomuuksiin.Ei tuossa puhuttukaan liikennemerkistä, vaan yksisuuntaisesta kadusta sekä valvonnasta. Kyllä ihmisten pitää pystyä noudattamaan sääntöjä myös ilman valvontaa.
- Anonyymi
Lauttasaaren silta tänään päivällä. Laskin kaikki pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat, jotka kulkivat sillalla pyörätiellä sen aikaan, kun ylitin sillan kävellen jalkakäytävällä.
Heitä oli 37, joista 12 ajoi väärään suuntaan!
Sillalla on yksisuuntaiset pyörätiet ja ne on merkitty erittäin hyvin. Mikäli ajaa väärästä suunnasta niin siinä on aluksi kielletty ajosuunnan liikennemerkki, joka koskee myös pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita.
Samaan aikaan kaikki sillan ajoradalla ajavat ajoneuvot ajoivat oikeaan suuntaan eikä vastaan tulevien kaistalla.- Anonyymi
Minä näin tänään aamulla, miten korttelin matkalla 345 autoilijaa ajoi ihan väärään suuntaan.
- Anonyymi
Yksisuuntainen pyörätie pitää sitten kaventaa 50cm levyiseksi, ettei kaksi pyörää sovi ohittamaan tosiaan kohtaamistilanteessa.
On täysin typerää muuttaa 3 metrin levyistä pyörätietä yksisuuntaiseksi, koska siinä on hyvin tilaa kahdelle pyörälle rinnakkain ja neljäkin pyörää mahtuu rinnakkain kulkemaan.
Tämä yksisuuntainen katu höpötys on autoliikenteestä vedetty kevyenliikenteen sekaan.- Anonyymi
Muualla on kirjoitettu arvioita siitä, että sellaiset kohdat muuttuvat todennäköisimmin yksisuuntaisiksi, jossa kevyenliikenteen väylä on molemmin puolin ajorataa. Jos kevyenliikenteen väylä on vain ajoradan toisella puolella (yksi väylä), niin se jää suurella todennäköisyydellä kaksisuuntaiseksi.
Liikennesäännöt eivät lopulta kuitenkaan ole mielipidekysymyksiä. Täytyy vain noudattaa sääntöjä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muualla on kirjoitettu arvioita siitä, että sellaiset kohdat muuttuvat todennäköisimmin yksisuuntaisiksi, jossa kevyenliikenteen väylä on molemmin puolin ajorataa. Jos kevyenliikenteen väylä on vain ajoradan toisella puolella (yksi väylä), niin se jää suurella todennäköisyydellä kaksisuuntaiseksi.
Liikennesäännöt eivät lopulta kuitenkaan ole mielipidekysymyksiä. Täytyy vain noudattaa sääntöjä."Liikennesäännöt eivät lopulta kuitenkaan ole mielipidekysymyksiä. Täytyy vain noudattaa sääntöjä."
Jos taho, jolle lain noudattamisen valvonta kuuluu, osoittaa käyttäytymisellään, ettei tieliikennelakia tarvi noudattaa, on luonnollista, ettei sitä myöskään noudateta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Liikennesäännöt eivät lopulta kuitenkaan ole mielipidekysymyksiä. Täytyy vain noudattaa sääntöjä."
Jos taho, jolle lain noudattamisen valvonta kuuluu, osoittaa käyttäytymisellään, ettei tieliikennelakia tarvi noudattaa, on luonnollista, ettei sitä myöskään noudateta.Kyllä lakeja pitää pystyä noudattamaan ilman valvontaa. Aika heikko on sellainen yksilö, joka ei kykene toimimaan sääntöjen mukaan ilman kyttäämistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Liikennesäännöt eivät lopulta kuitenkaan ole mielipidekysymyksiä. Täytyy vain noudattaa sääntöjä."
Jos taho, jolle lain noudattamisen valvonta kuuluu, osoittaa käyttäytymisellään, ettei tieliikennelakia tarvi noudattaa, on luonnollista, ettei sitä myöskään noudateta.Yksisuuntaiset pyörätiet ovat pyöräilijöille huomattavasti turvallisempia kuin kaksisuuntaiset.
Yksisuuntaisella pyörätiellä pyöräilijät tulevat samasta suunnasta kuin ne viereisellä ajoradalla ajavat ajoneuvot ellei pyöräilijät aja itse väärään suuntaan.
Suurin osa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä kolareista sattuu risteysalueella.
Kolareita sattuu myös suojatien ylityksissä ja pyörätien jatkeen ylityksissä, joissa jokaisen tulee huomioida väistämissäännöt. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille!
Ulkomailla on paljon yksisuuntaisia pyöräteitä ja siellä kaksisuuntainen pyörätie on melko harvinainen. Ainakin niissä maissa missä itse olen käynyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksisuuntaiset pyörätiet ovat pyöräilijöille huomattavasti turvallisempia kuin kaksisuuntaiset.
Yksisuuntaisella pyörätiellä pyöräilijät tulevat samasta suunnasta kuin ne viereisellä ajoradalla ajavat ajoneuvot ellei pyöräilijät aja itse väärään suuntaan.
Suurin osa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä kolareista sattuu risteysalueella.
Kolareita sattuu myös suojatien ylityksissä ja pyörätien jatkeen ylityksissä, joissa jokaisen tulee huomioida väistämissäännöt. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille!
Ulkomailla on paljon yksisuuntaisia pyöräteitä ja siellä kaksisuuntainen pyörätie on melko harvinainen. Ainakin niissä maissa missä itse olen käynyt.Totta on että iso osa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä kolareista sattuu risteysalueella.
On aika usein tilanne, jossa autoilija kääntyy risteyksessä ja kolaroi risteävää tietä ylittävän pyöräilijän kanssa. Usein käännytään risteyksessä oikealle, eikä huomata sitä pyöräilijää, joka tulee viistosti takaa. Tämä on se tilanne, kun pyöräilijä pyöräilee viereisellä kevyenliikenteen väylällä samaan suuntaan kuin autoilija. Saattaa jopa olla, että helpommin huomataan ne pyöräilijät, jotka saapuvat tilanteessa vastakkaisesta suunnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta on että iso osa pyöräilijöiden ja autoilijoiden välisistä kolareista sattuu risteysalueella.
On aika usein tilanne, jossa autoilija kääntyy risteyksessä ja kolaroi risteävää tietä ylittävän pyöräilijän kanssa. Usein käännytään risteyksessä oikealle, eikä huomata sitä pyöräilijää, joka tulee viistosti takaa. Tämä on se tilanne, kun pyöräilijä pyöräilee viereisellä kevyenliikenteen väylällä samaan suuntaan kuin autoilija. Saattaa jopa olla, että helpommin huomataan ne pyöräilijät, jotka saapuvat tilanteessa vastakkaisesta suunnasta.Toinen yleinen tilanne on se, jossa autoilija tulee kolmion takaa ja on kääntymässä oikealle. Huono autoilija katsoo vain vasemmalle eikä ymmärrä, että kolmion jälkeen olevan pyörätien liikennettä tulee myös väistää, ja sitä liikennettä voi tulla myös oikealta. Kaikkien huonoimmat ajavat poikittain pyörätielle odottamaan, että voi kääntyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toinen yleinen tilanne on se, jossa autoilija tulee kolmion takaa ja on kääntymässä oikealle. Huono autoilija katsoo vain vasemmalle eikä ymmärrä, että kolmion jälkeen olevan pyörätien liikennettä tulee myös väistää, ja sitä liikennettä voi tulla myös oikealta. Kaikkien huonoimmat ajavat poikittain pyörätielle odottamaan, että voi kääntyä.
Olen muutamia kertoja kokenut itse tuon tilanteen ja pari kertaa on ollut liikenneympyrä kyseessä. Ei siinäkään aina huomioida kärkikolmiota, joka on ennen pyörätien jatketta.
- Anonyymi
Kaikki pyörätiet ovat siis nyt yksisuuntaisia, kun tuota kaksisuuntaisuusmerkkiä ei niillä ole. Tästä huolimatta pyöräilijät ajavat kuin kaksisuuntaisilla. Näin tapahtuu, vaikka pyörätie olisi tarjolla kadun molemmin puolin.
Ainakin kerran kuussa kuolee pyöräilijä jäätyään oikealle kääntyvän, yleensä raskaan ajoneuvon alle. Olisiko syytä muuttaa sääntöjä, vai jatketaanko tätä kuolemankierrettä sen vuoksi, että pyöräilijöiden oikeuksia ei voi kaventaa?- Anonyymi
On totta, että kaksisuuntainen pyörätie osoitetaan lisäkilvellä H23.2 tai H9.1.
Merkinnöille on kuitenkin 7 vuoden siirtymäaika. Ennen sitä ei voida "sata varmasti" väittää asiasta suuntaan tai toiseen. Ei siis voida täysin sanoa, onko yksi vai kaksisuuntainen, jos lisäkilpi puuttuu. Näin tulee olemaan vielä pitkän aikaa, kuten näet.
195 § (8.5.2020/360)
Siirtymäsäännökset
"Kaksisuuntainen pyörätie tulee osoittaa liitteen 3.2 kohdassa B5 ja liitteen 3.4 kohdassa D5 säädetyllä tavalla seitsemän vuoden kuluessa tämän lain voimaantulosta." - Anonyymi
Yksisuuntainen pyörätie tulee tietojen mukaan olemaan useimmiten silloin, kun pyörätie kulkee molemmin puolin ajorataa, eli niitä on kaksin kappalein. Silloin pyöräillään molemmilla pyöräteillä samaan suuntaan kuin autot. Tämä ei poista tuota risteyksessä oikealle kääntymisen haastetta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152091Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi812000- 1011347
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1211126Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663771067Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen81002Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha170842- 60770
- 59731
Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.237695