Psykiatrit ja muut lääkärit eivät, ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, tunnusta SSRI-lääkkeiden vieroitusoireiden vakavuutta (esim. akatisia) ja pitkäkestoisuutta (kuukausista vuosiin).
Mitä minun kannattaisi sanoa työterveyslääkärilleni, kun menen hoidattamaan epäonnistuneesta SSRI-vieroituksesta seuranneita fyysisiä vammojani?
Olettaen, että ko. työterveyslääkäri vähättelee SSRI-haittoja aivan kuin edellinenkin teki.
Mitä ihmettä keksin selitykseksi fyysisille oireilleni, kun eihän mitään SSRI-vieroitussyndroomaa ole virallisesti olemassakaan?
Edellisen työterveyslääkärin suusta kuultua liittyen SSRI-lääkkeen käytön aiheuttamaan painonnousuun: "Ei sen pitäisi aiheuttaa..."
t. "vaikeasti masentunut" ja alikehittynyt
Haasteena työterveyshuolto
30
95
Vastaukset
- Anonyymi
Kyllä se parissa vuodessa helpottaa, siinä vaiheessa oletkin jo eronnut, rahaton ja asunnoton. Eli uudet aivokemiat vaatii pientä totuttelua.
Lääkärit eivät asiasta tiedä mitään kun juoksevat lääkeyhtiöiden narussa.- Anonyymi
Pitkäaikainen parisuhde minulla on ollut vain tunteidenlatistaja Optipar 40 mg -valmisteen kanssa. Heitin Optin pihalle. Takaisin ei ole tulemista koskaan. Ero on vireillä.
Rahattomuuden ja asunnottomuuden kriteerit eivät vielä täyty. Voi olla että niihinkin saadaan ajan kuluessa muutos.
Pitää varmaan sanoa työterveyslääkärille, etten todellakaan tiedä, miksi fyysiset oireeni ovat ilmaantuneet. Vai onko se peruste hoitamatta jättämiselle (kidutukselle)?
t. AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkäaikainen parisuhde minulla on ollut vain tunteidenlatistaja Optipar 40 mg -valmisteen kanssa. Heitin Optin pihalle. Takaisin ei ole tulemista koskaan. Ero on vireillä.
Rahattomuuden ja asunnottomuuden kriteerit eivät vielä täyty. Voi olla että niihinkin saadaan ajan kuluessa muutos.
Pitää varmaan sanoa työterveyslääkärille, etten todellakaan tiedä, miksi fyysiset oireeni ovat ilmaantuneet. Vai onko se peruste hoitamatta jättämiselle (kidutukselle)?
t. APSinun ei tarvitse selittää mitään, mistä oireesi johtuvat. Sinä kerrot oireet lääkärille ja lääkärin tehtävä on selvittää, mistä oireet johtuvat ja miten ne hoidetaan. Se on nimenomaan lääkärin työtä, siihen lääkäriä on koulutettu 6 vuotta tai enemmän.
- Anonyymi
Lisätään asiaan vielä se, että serotoniini ei vaikuta ainoastaan aivoissa vaan myös muualla kehossa, esimerkiksi verensokeriin, luustoon, verisuoniin ja verihiutaleisiin.
- Anonyymi
Toimintatapasi näyttää olevan, että keksit oireen ja sitten yrität löytää sille syyn. Sinun kannattaisi mennä töihin tai sinne tuettuun työtoimintaan, kun et ilmeisesti töihin kykene.
Kun saat normaalia sisältöä päiviisi, niin itsesi pakonomainen tarkkailu vähenee ja epämääräiset oireet häviää samalla. Aikuinen ihminen on suunniteltu tekemään jotain järkevää elämässään, muuten jää liikaa aikaa tarkkailla epätoivotulla tavalla itseään ja kuviteltuja oireitaan.- Anonyymi
Onko tämä kommentoija niitä joille lusikalla annettu?
- Anonyymi
Kerro meille kaikille, ovatko paroksetiinin vieroitusoireet pelkkää psykoottista kuvitelmaa ja harhaa?
Entä kauanko nämä vieroitusoireet mielestäsi voivat kestää? - Anonyymi
Ei täällä kommunistimaassa mitään töitä kannata tehdä.
- Anonyymi
Väittämällä kärsivän ihmisen oireita kuvitelluiksi vastoin parempaa tietoa, tulee lunastaneeksi itselleen paikan helvetistä.
Helvetti on todellinen. Muista se illalla nukkumaan mennessäsi.
- Anonyymi
Ei kai siinä kannata muuta kuin huokaista ja mennä toiselle (työterveys-)lääkärille. Jos on mahdollisuus.
Jos yrittää niille pönttöpäille selittää jotain, se voi vain pahentaa asiaa. Kirjoittelevat nimittäin kaikki selityksesi potilaskertomuksiisi muunneltuna oman maailmankuvansa läpi, eli antavat sinusta vähintäänkin oudon kuvan. Ehkä jopa lääkevastaisuus tai joidenkin kohdalla olen kuullut että mahdollinen harhaisuuskin vedetään esiin kokemuksiasi selittävinä tekijöinä. Tietenkin taustalla olevan depression lisäksi... Ja jos olet lihonut lääkkeistä, joiden yksi tunnettu sivuvaikutus on ruokahalun lisääntyminen, se johtuu vain huonoista ruokatottumuksistasi ja liian vähäisestä liikunnasta.
Lääkäreillä on mahdollisuus näihin tulkintoihinsa, niitä ei voi oikaista, ainoastaan yksinkertaisissa faktavirheissä voi saada oikaisun. Ei kannata mennä juttelemaan ja olemaan avoin lääkärille, jonka tietämys jostain aihealueesta on heikko. Niitä kirjoituksia lukevat nimittäin myöhemmin muutkin. Nykyään on Kanta.- Anonyymi
Kiitos kannustavasta kirjoituksesta.
Lihomiseni on aina ja joka kerta laitettu huonojen ruokailutottumusteni ja vähäisen liikunnan piikkiin. Toki niillä on ollut suurin vaikutus. Sen sijaan paroksetiinin vaikutus painonnousuun on aina järjestelmällisesti kiistetty. Pitkäaikainen paroksetiinin käyttö on kiistämättä edesauttanut lihomistani ruokahalua lisäämällä. Tämäkin on aina selitetty depressiosta johtuvaksi tms. lohtusyömiseksi.
Sen tiedän, ettei lääkärin tulkinnoille ole valitus- eikä palautusoikeutta. Kannasta tosiaan kannattaa ruksata piiloon kaikki vähänkin arkaluontoinen tieto, jotta merkintöjä ei koko valtakunta pääsisi urkkinaan. Näin olen tehnytkin.
t. AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lihomiseni on aina ja joka kerta laitettu huonojen ruokailutottumusteni ja vähäisen liikunnan piikkiin. Toki niillä on ollut suurin vaikutus. Sen sijaan paroksetiinin vaikutus painonnousuun on aina järjestelmällisesti kiistetty. Pitkäaikainen paroksetiinin käyttö on kiistämättä edesauttanut lihomistani ruokahalua lisäämällä. Tämäkin on aina selitetty depressiosta johtuvaksi tms. lohtusyömiseksi.
Sen tiedän, ettei lääkärin tulkinnoille ole valitus- eikä palautusoikeutta. Kannasta tosiaan kannattaa ruksata piiloon kaikki vähänkin arkaluontoinen tieto, jotta merkintöjä ei koko valtakunta pääsisi urkkinaan. Näin olen tehnytkin.
t. APIkävä kyllä kaikki psykiatriset diagnoosit näkyvät vaikka tietoja yrittäisi kuinka hyvänsä estää näkymästä.
Kanta-järjestelmä toteuttaa psykiatrian perusideaa ihmisen elämän tuhoamisesta stigmalla.
Muistetaan että psykiatria sisältää "valoisan" esimerkiksi SSRI-puolen ja pimeän neurolepti-puolen, neurolepti puoli periytyy natsi-saksan toisinajattelija-vainoista ja on jäänyt elämään nykyajan naapuri-vainoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävä kyllä kaikki psykiatriset diagnoosit näkyvät vaikka tietoja yrittäisi kuinka hyvänsä estää näkymästä.
Kanta-järjestelmä toteuttaa psykiatrian perusideaa ihmisen elämän tuhoamisesta stigmalla.
Muistetaan että psykiatria sisältää "valoisan" esimerkiksi SSRI-puolen ja pimeän neurolepti-puolen, neurolepti puoli periytyy natsi-saksan toisinajattelija-vainoista ja on jäänyt elämään nykyajan naapuri-vainoissa.Psykiatrit eivät osaa hoitaa, jos eivät saa ensin stigmatisoida = leimata, eristää sosiaalisesti. Heidän on saatava ensin ongelma ja ihminen "hallintaan" sitä kautta. Sitten vasta he voivat ojentaa auttavan kätensä. Empatia alkaa vasta sitten kun kohteella on leima otsassa ja käsiraudat ranteissa, kuvaannollisesti. Psykiatrit ovat itse hyvin harhaisia, sen huomaa muun ohella siitäkin etteivät he tajua mitä stigmatisointi aiheuttaa vaan väittävät ihan tosissaan diagnoosien ja niiden levittelyn ihmisen tahdon vastaisesti esim. Kannassa olevan tarpeen. Jos vähänkään olisi todellista halua auttaa ihmisiä ei tehtäisi tällaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ikävä kyllä kaikki psykiatriset diagnoosit näkyvät vaikka tietoja yrittäisi kuinka hyvänsä estää näkymästä.
Muistetaan että psykiatria sisältää "valoisan" esimerkiksi SSRI-puolen ja pimeän neurolepti-puolen, neurolepti puoli periytyy natsi-saksan toisinajattelija-vainoista ja on jäänyt elämään nykyajan naapuri-vainoissa.Huhhuh, tuokin vielä! Se, että psykiatriset diagnoosit ovat Kannassa koko valtakunnan nähtävillä ilman potilaan suostumusta, ei millään voi perustua muuhun kuin mainitsemaasi psykiatrian perusideaan tuhota ihmisen elämä stigmalla. Jos tämä ei ole se syy, niin mikä?
Muistelen, että Kanta-palvelu silloin aikanaan myytiin kansalaisille hoidon laadun ja tiedonkulun parantumisella. Nyt on kyllä menty pahasti metsään, kun tieto tuntuu kulkevan Kannan kautta liiankin hyvin ainakin psykiatristen potilaiden tapauksessa.
t. AP - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
t. APVaikka meillä onkin eri mielisyydet useista asioista, niin olisin valmis allekirjoittamaan että lihomisesi johtuu SSRI lääkkeistä. Tämä ei liity mitenkään tilastolliseen faktatietoon, vaan ihan omaan eyeball mk1 havainnointiin aihepiirin ympärillä.
- Anonyymi
Tosi outoa kun minulla ei ole koskaan ollut ongelmia työlääkäreiden kanssa ja ainoat jotka ovat minua aina auttaneet eteenpäin jonnekin, jos on tarvetta ja kunnelleet asiallisesti. Olen jopa itkenyt surun takia samalla kun selittänyt lääkitykset ja kaikki - he ovat osanneet ottaa sen tilanteen mukaan ja uskoneet minua. Asiat on hoidettu kunnolla.
Ongelmaksi on joka kerta tullut julkinen terveydenhoito ja ne ei koskaan halua auttaa minua tai heittelee paikasta toiseen kun syyttävät kivuista ja muista sairauksista mielenterveyttäni - kun mielenterveyspuoli melkein vihaisilla lausunnoilla lähettää minut takaisin, että tämä on sairaus joka ei kuulu meille.
Tähän mennessä psykiatrinen puoli on ollut julkisella puolella ainoa, joka on toiminut asiallisesti ja minua kuunnellu - etenkin kaikki psykiatrini millä olen käynyt. Heitä ikävä kyllä näkee tosi harvoin vaan joudun pelaamaan arpapelia psykiatristenhoitajien ja joskus terapeuttien kanssa - niiden kohdalla mennään aikalailla tuuri peliä tuleeko osaava henkilö, täysi manipuloiva mlkku vai sellainen joka on vain stressaantunut ja hukassa kokemuksenpuutteen tai liian työn takia.
Se että sain mitään apua mitä tarvitsin on joka kerta ollut työterveyslääkärien auttamana, yleensä lähetteellä - tai psykiatri on ottanut jopa riskin oman työpaikkansa suhteen julkisella puolella kun pistänyt aika tiukkaa lausuntoa julkisen puolen yleislääkäreille.
Yksityisellä puolella kävin kerran korkean tason psykoterapeutilla, jonka piti olla erikoistunut alueeseen missä tarvitsin apua - meni melkein tappeluksi se kerta ja tajuan kyllä jos ainoa kokemus on tuollainen "osaaja" niin ei synny mitään luottamusta psykiatriaan.
Jotenkin niin vaikea nähdä tämä työterveyslääkäri ongelmana, ellei se ole joku sellainen tapaus, joka on tottunut tällaisiin yleislääkärin tehtäviin. Silloin kannattaisi asiallisesti pyytää, että saa lähetteen lääkärille, jolla on kokemusta näistä asioista. Niin kuin minäkin sain aina kun työterveyden lääkäri totesi, ettei kuulu hänen osaamisalueeseen. - Anonyymi
Koko ajan on pelko p*seessä että työterveyslääkäri kirjoittaa minusta M1-lähetteen. En tiedä, uskallanko sittenkään mennä vastaanotolle. Traumaattiset kokemukset vaivaavat edelleen. En haluaisi enää uusia, kun en ole edellisistäkään vielä selvinnyt.
t. "vaikeasti masentunut"- Anonyymi
Jos olet siinä kunnossa että olet pystynyt töitäkin tekemään ( työterveyslääkäristä mainitsit ) niin aivan hyvin voit mennä sinne lääkäriin.
Tuskin se mitään M1:tä alkaa tehdä ilman oikeaa todellista syytä.
Omista kokemuksistani tiedän ja tunnistan kyllä tuon pelon lääkäreitä kohtaan.
Traumoja mulla ei ole mutta tosiaan kokenut ikäviäkin juttuja ja niistä jäänyt jonkinlainen pelon tapainen tunne jonka tavallaan kuitenkin tunnistan aiheettomaksi, mutta silti. - Anonyymi
M1 lähetteen saa vain jos on psykoosissa, ja se tarkastetaan useamman kuin yhden lääkärin toimesta, siksi osastolle jouduttaessa joutuut tarinansa kertomaan monelle lääkärille peräjälkeen. Koska heidän täytyy olla samaa mieltä M1 lähetteen tarpeellisuudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
M1 lähetteen saa vain jos on psykoosissa, ja se tarkastetaan useamman kuin yhden lääkärin toimesta, siksi osastolle jouduttaessa joutuut tarinansa kertomaan monelle lääkärille peräjälkeen. Koska heidän täytyy olla samaa mieltä M1 lähetteen tarpeellisuudesta.
Kyllä ihmiselle saa M1 lähetteen ihan vaan paskapuheilla, sehän on vain epäily joka pitää tutkia ja kun maallikkolääkärit ei mitään psykiatriasta ymmärrä niin niiden pitää toimittaa pelkän ilmoituksen perusteella hoitoon. Ja ei kai hoito koskaan pahasta ole.
Oikeassa elämässä asiat menevät tällä lailla. - Anonyymi
Juu, hulluksikin saattavat leimata jos epäilyksesi lääkkeistä ovat lääkärin mielestä harhaluuloisia. Se on riski
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ihmiselle saa M1 lähetteen ihan vaan paskapuheilla, sehän on vain epäily joka pitää tutkia ja kun maallikkolääkärit ei mitään psykiatriasta ymmärrä niin niiden pitää toimittaa pelkän ilmoituksen perusteella hoitoon. Ja ei kai hoito koskaan pahasta ole.
Oikeassa elämässä asiat menevät tällä lailla.Komppaan tätä. Tarkkailulähetteen voi tosielämässä saada hyvin matalalla kynnyksellä, varsinkin jos on hiukankin diagnoositaustaa. Lain mukaan pitäisi perustella tarkasti, tosielämässä kukaan valvova viranomainen ei syynää niitä yleislääkärin (tai muunkaan lääkärin) perusteita. M1 eli tarkkailulähetehän ei edellytä, että varsinaisen psykoosin kriteerit ollenkaan täyttyisivät, huom.! vaan riittää epäily psykoosista. Todella matala kynnys. Hiukan sekavia puheita, vaikka valvomisen seurauksena voi riittää jollekulle jolla on ennestään mt-diagnoosi Kannassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Komppaan tätä. Tarkkailulähetteen voi tosielämässä saada hyvin matalalla kynnyksellä, varsinkin jos on hiukankin diagnoositaustaa. Lain mukaan pitäisi perustella tarkasti, tosielämässä kukaan valvova viranomainen ei syynää niitä yleislääkärin (tai muunkaan lääkärin) perusteita. M1 eli tarkkailulähetehän ei edellytä, että varsinaisen psykoosin kriteerit ollenkaan täyttyisivät, huom.! vaan riittää epäily psykoosista. Todella matala kynnys. Hiukan sekavia puheita, vaikka valvomisen seurauksena voi riittää jollekulle jolla on ennestään mt-diagnoosi Kannassa.
Tuttua juttua..
Olin kerran päivystyksessä kivun takia ja päivystävä yleislääkäri oli tietämättäni pyytänyt psykiatrin juttelemaan kanssani.
Että tällaista ne tiedoissa näkyvät vanhatkin diagnoosit saavat aikaiseksi....
- Anonyymi
Lääkärien tietämys lääkehaitoista/vieroitusoireista on hataraa ja pohjautuu Käypähoitosuosituksiin ja puutteelliseen koulutukseen aiheesta. Minulla olisi muutamat sanani sanottavana Suomen masennuksen käypähoitosuosituksista ja masennuslääkepurkusuosituksista mutta en jaksa alkaa siitä avautumaan. On ollut myös puutetta tutkimuksesta aiheesta ja yritetty promota lääkkeitä niin turvallisina että osa lääkäreistä tuntuu luulevan että ne on haittavaikutuksiltaan nallekarkin luokkaa. Ei ymmärretä että nykyisellä muutaman viikon purulla syöstään osa potilaista helvetillisiin oloihin koska se on aivan liian NOPEA. Kaikki ei sitä kestä. Osa lääkäreistä on niin tolloja että luulee että kaikille sopii suunnilleen samantyyppinen vieroitustahti vaikka kaikki on yksilöitä. Mitä pitempään potilas on käyttänyt lääkettä ja mitä isompina annoksina, sitä varovaisemmin alkaisin lääkärinä purkamaan potilaan lääkitystä.
Lääkerepertuaari mikä työterveyslääkärin pitää hallita on aika laaja. Aika pintaraapaisu tiedoilla lääkkeistä he toimii uskoen siis suosituksia.
Itse olen lakannut uskomasta lääkäreiden asiantuntemukseen aiheesta enkä etsi heiltä mitään ymmärrystä. Olen itse vieroittautunut lääkkeestä vertaisten tuella joilta neuvoni olen saanut.
Potilaat siirtyy hakemaan apunsa muualta kun lääkärit vähättelee, ei usko ja heiltä saa lähes vaarallisia neuvoja vieroitukseen.- Anonyymi
Nykyään en myöskään enää automaattisesti ala syödä lääkkeitä lukematta niistä kritiikkiä ja mahdollisista vaaroista. Lääkäreiltä ei saa riittävää tietoa läheskään suurimmassa osassa tapauksia. Masennuslääkkeistä on kirjoitettu kritiikkiä jo vuosikymmeniä ja olisi pitänyt lukea sitä jo aiemmin. En luota lääkäreihin juurikaan huonojen kokemusten jälkeen. Olen tavannut hyvin harvoja lääkäreitä koskaan kellä on oikeasti jonkinsorttista fiksua näkemystä aiheesta ja jotka kuuntelevat potilaitaan.
- Anonyymi
Peruin työterveyslääkäriajan. Traumat kaikesta tänä vuonna minulle tapahtuneesta ovat niin kovia, että annan mieluummin haavojeni parantua ja ajan kulua.
Lisäksi 2000-luvun alun (jolloin sain ensikosketukseni paroksetiiniin) tapahtumia on joutunut selostamaan lukuisille hoitajille ja lääkäreille, kerta toisensa jälkeen, aina kun paroksetiinilääkitykseni on tullut puheeksi.
Osaisiko kukaan suositella lääkäriä, joka ei tekisi saman tien luulotautidiagnoosia psyykepotilaaksi leimatulle? Ja ennen kaikkea tunnustaisi SSRI-lääkkeiden vakavat ja pitkäkestoiset vieroitusoireet todelliseksi ilmiöksi? Uskoisi kerrankin potilasta.
Lääkärin ei tarvitse olla Suomessa, mutta mieluiten EU-alueella.
t. "vaikeasti masentunut"
- Anonyymi
Tietäisin, mutta täällä ei saa suoraan suositella. Mad in Finland -sivuston kautta voisi varmaan saada informaatiota ja ehkä yhteystietojakin.
- Anonyymi
Kiitos, täytyypä tutkailla.
t. AP
- Anonyymi
Vaikuttaa uskomattomalta jos sellaisia lääkäreitä on oikeasti olemassa....
- Anonyymi
Mua tympii (jenkki)elokuvien takaa-ajokohtaukset. Aina, lähes jokaikisessä leffassa on aina väh.yksi takaa-ajo/kaahailu/kolarointi kohtaus, jossa pelti kolisee ja tavaraa lentää ja takaa-ajettava osaa puikkelehtia älyttömistä väleistä ja liikenneruuhkista läpi. Ja sitten autojen ovia irtoo ja tyyppejä lentelee ja aina jostain pelmahtaa lisää poliiseja/takaa-ajajia. Ne kohtaukset on aina kaottiisia ja "toiminnantäyteisiä", mutta tosi tylsiä. Loppuu aina mielenkiinto siinä kohtaa. Hirveä meteli, kolina, ähinä ja ulina varmaan joku 10 min putkeen. Ja joka hiton leffassa, oli se sitten mikä vaan genre. Mietin vaan aina, meneekö kaikkien leffabudjeteista suurin osa näihin autonromuttamisstuntteihin.
Katso muita elokuvia, vitun tampio. Vaikka eränää kauniina päivänä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1101651- 1711598
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1681506Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise231298Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys901184Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c70961Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su146953- 92851
Sofia Virta vertasi Karjalan evakoita nykymatuihin
Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta avasi sanaisen arkkunsa, eli tyhmyyden tynnyrinsä, valtiovarainministeri Riikka Purr185805Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud207759