Musan muutos?

Pöllö

Voisiko joku Eppu Normaalin pitkäaikainen fani kertoa, miten suhtautui yhtyeen musiikissa tapahtuneeseen muutokseen 80-luvun alussa? Itselleni Cocktail Bar oli täydellinen tyrmäys, loppu, slut. Tuolla levyllä bändi muutti luonnetta terävästä iskijästä aikuismaiseen tunnelmointiin. Olen aina ihmetellyt, miten fanit pystyivät jatkamaan bändin musiikin parissa tuon totaalisen muutoksen jälkeen. Vai onko se niin, että ystäviä ei koskaan jätetä ja opetellaan vaikka pitsinnypläystaito esikuvien perässä?

16

1470

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöliä

      Saanen kysyä, että mitä pahaa on pitsinnypläyksessä?

      Minä nyt en ole pitkäaikainen fani, kun olen syntynytkin vasta siellä 80-luvun lopussa, mutta jotenkin hämmennyin tuosta kun sanoit, että Cocktail Barilla Eput olisivat muuttuneet "terävästä iskijästä aikuismaiseen tunnelmointiin". Sehän oli viimeinen levy, jolle Saarela teki sanat ja ne ovat edelleen niitä kantaaottavia sanoituksia, eikä mitään tunnelmointia, josta Eput myöhemmiltä ajoiltaan ovat tunnettuja. Ja CB:llä olivat biisien tempot vielä aika hurjia, etenkin kun kuuntelee vaikkapa Saimaa-ilmiö-leffasta, kuinka nopeasti tuon levyn biisit soitettiin. Kyllä se minusta oli edelleen ihan sitä samaa vanhaa Eppua, joskin Saarelan sanoitukset menivät osittain jo ihan yli siinä riimittelyssä niin että hän alkoi jo sotkeutua omaan näppäryyteensä. Tie vie -levyllähän vasta se varsinainen kunnon muutosprosessi alkoi, kun Martti alkoi tehdä sanoja ja Pantse sävelsi juuri sellaisia biisejä kuin tykkäsi (mikä monien mielestä on humppaa).

      Voi tietenkin olla, että jos olisin tuolloin elänyt, olisin kokenut tilanteen ihan toisin. Nyt haluaisin ihan vilpittömästi tietää, että missä CB:n biisissä muka harrastetaan "aikuismaista tunnelmointia"? Ripa Rapa? Päätön mies? Herran tähde? Musiikkia Rantalasta? Vaiko kenties Warsova? Aika kaukana ovat siitä minusta ainakin nuo biisit.

      • pikkulohko

        Olen kuunnellut eppuja alkuun satunnaisesti, ihan alusta alkaen, olen syntynyt ´65.
        Alkuhan oli hirveää anarkiaa, mukamas, mutta! se oli uutta ja erikoista ja ennenkaikkea, aikuiset paheksui! Siinä sen voima !
        Ajan myötä biisit tasaantui, alkoi tulle tunnetta ja "valitusta" siis "suomalaista tangoa".
        Minulle muutos oli vasta Studio Etana.
        Tunnustan, etten ole huomannut Saarelan vaihtumista Syrjäksi.
        Takaisin Sateeseen on kuin Tahroja Paperilla osa2.
        Positiivisella otteella, olenhan kuitenkin Eppufani :)


      • pöliä
        pikkulohko kirjoitti:

        Olen kuunnellut eppuja alkuun satunnaisesti, ihan alusta alkaen, olen syntynyt ´65.
        Alkuhan oli hirveää anarkiaa, mukamas, mutta! se oli uutta ja erikoista ja ennenkaikkea, aikuiset paheksui! Siinä sen voima !
        Ajan myötä biisit tasaantui, alkoi tulle tunnetta ja "valitusta" siis "suomalaista tangoa".
        Minulle muutos oli vasta Studio Etana.
        Tunnustan, etten ole huomannut Saarelan vaihtumista Syrjäksi.
        Takaisin Sateeseen on kuin Tahroja Paperilla osa2.
        Positiivisella otteella, olenhan kuitenkin Eppufani :)

        Minusta siinä ei edes ole mitään pahaa, että bändi ja sen tyyli ovat kehittyneet poikien vanhetessa. Kuka aikuinen jaksaisi uhota samalla tavalla kuin nuorena? Tai jos jaksaa, niin minusta se on jokseenkin epäuskottavaa ja toisinaan jopa säälittävää katseltavaa ja kuunneltavaa. Tämän vuoksi minä en käsitä sitä, minkä takia Eppuja on aina syytettävä iskelmöitymisestä. Kuitenkin kaikki nalkuttaisivat siitäkin kun vanhat kehäraakit jaksaisivat vielä vääntää jotain punk-lauluja.

        Alussahan Eput ratsastivat punkin siivellä. Hehän ovat itsekin sanoneet, etteivät he mitään oikeita punkkareita olleet, vaan tekivät sitä aina pilke silmäkulmassa. Se energisyys oli punkissa se juttu, johon he olivat ihastuneet. Ja aikuiset tietenkin paheksuivat sitä. Eivät Eput koskaan saarnanneet niin kuin esim. Pelle teki, vaan aina niissä teksteissä oli huumori mukana. Vaikka eihän sitä itse musiikkia leikillään tehty, kyllähän siinä oltiin tosissaan. Punk nyt ei kumminkaan mitään kovin kehittynyttä musiikkia ole, vaikka minä siitäkin pidän hyvin paljon. Se sopii mielestäni enemmän nuorille. Aikuinen punkkari vaikuttaa jotenkin kehittymättömältä, jos näin voisi sanoa.

        En minäkään tavallaan huomaisi juurikaan eroa sanoittajan muuttuessa Saarelasta Marttiin, mutta kun siinä samalla ne aiheet muuttuivat samalla. Martin tekstithän olivat ennen Tie vietä olleet semmoisia... aika epämääräisiä ja häröjä eikä niissä varsinaisesti kapinoitu mitään vastaan. Ne olivat hauskoja. Mutta tuo riimittelyhän lähti Saarelasta ja sitä Martti on ansiokkaasti jatkanut, vaikka tekstien aiheet ovatkin ratkaisevasti muuttuneet. Ja kai sitä äiti Kirsilläkin oli asiaan osuutensa.

        Muuten, sen mainitsemasi uuden biisin nimi on Suolaista sadetta, ei suinkaan Takaisin sateeseen. ;) Minusta kyllä toisaalta Takaisin sateeseen olisi ollut myös erittäin mainio biisin nimi, mutta se nyt on päätetty olevan tuo. Kuitenkin tuotannosta löytyy jo sellainenkin kappale kuin Kultaista sadetta, niin olisi voinut ehkä jotain omaperäisempääkin keksiä nyt tuon uuden kappaleen nimeksi. Minusta Suolaista sadetta poikkeaa kuitenkin hyvinkin paljon Tahroja paperilla -biisistä. Vaikka sanat siinä ovatkin melankoliset, niin kuitenkin biisin kokonaisilme on ainakin minun päässäni muotoutunut kovinkin positiiviseksi. No, eihän Tahrojenkaan kertsi ole mitenkään erityisen synkkä, mutta poikkeavat nuo biisit minusta kuitenkin hyvinkin paljon toisistaan. Minä sitä paitsi pidän kovasti sateesta.

        Onneksi kaikkien ei kuitenkaan tarvitse tykätä kaikesta ja Epuilta löytyy "jokaiselle jotain". Ellei sitten satu suhtautumaan kyseiseen bändiin jotenkin erityisen negatiivisesti. Mutta sitähän Eput ovat itsekin sanoneet, että niin kauan kaikki on hyvin, kun kaikkia ei miellytetä ja jollakulla on jotain valitettavaa. Olisi aika omituista sekin jos kaikki tykkäisivät. Ja ainakin voi sitten ajatella niin, että oma on häpeänsä, jos eivät älyä miten hyvää musaa Epuilla onkaan. Jäävät paljosta paitsi.


    • Normaaliko ?

      Minä en itse henk. kohtaisesti pitänyt niistä alku Epuista. Mutta sitten kun bändi siirtyi sanomaasi "aikuiseen tunnelmointiin " Aloin pitää heistä eli juuri silloin,Eput kolahtivat minuun.

    • Horn

      Kyllä Coctail Bar oli Maximum Jee & Jee:n sekä Akun Tehtaan jälkeen suoraan sanottuna järkytys. Aivan kauheita biisejä hirveillä soundeilla. Se oli kait liian laskelmoitu muutos eikä tullut luontevaa "kasvuprosessia" noudattaen. Tosin ei noiden levyjen (Maximum ja Tehdas) jälkeen ole yhtä hyviä kokonaisuuksia ollut yksikään.

    • Pöllö

      Tulipa paljon mielenkiintoisia huomioita, joista monista olen tietenkin eri mieltä. Itse vain valitsen musan sillä perusteella, että se on sitä, mitä sen pitääkin olla: en valitse bändiä ja seuraa sitä hamaan loppuun asti, tuli mitä tuli. Tietenkin olen tyytyväinen Eppujen neljään ekaan levyyn (live mukana). Niissä ei istuta nojatuolissa vaan käydään äärirajoilla, kukin levy omallaan. Se, ah, kultainen keskitie jääköön muille.

      • Pertti Stöm

        Tommonen kritiikitön fanittaminen kuuluu lähinnä teineitytöille, jotka palvoo artistia musiikin sijaan. Tuolla pikkuvanhalla pölijällä tuntuu olevan sama asenne, teki eput mitä paskaa tahansa, niin sitä pakkosyötetään itselle, kunnes alkaa maistua.

        Vaikka Syrjällä tuo itseirona tahtoo kääntyä itsesääliksi, on se yhdessä kohtaa onnistunut, nimittäin näissä kokoelmien nimissä :D


      • pöliä
        Pertti Stöm kirjoitti:

        Tommonen kritiikitön fanittaminen kuuluu lähinnä teineitytöille, jotka palvoo artistia musiikin sijaan. Tuolla pikkuvanhalla pölijällä tuntuu olevan sama asenne, teki eput mitä paskaa tahansa, niin sitä pakkosyötetään itselle, kunnes alkaa maistua.

        Vaikka Syrjällä tuo itseirona tahtoo kääntyä itsesääliksi, on se yhdessä kohtaa onnistunut, nimittäin näissä kokoelmien nimissä :D

        Joo, minähän olen tunnetusti pikkuvanha. Ja paskat. Nimimerkkini kirjoitetaan muuten "pöliä", ei "pölijä". Eiköhän se jo kerro sen, etten tosiaankaan ole mikään järjen jättiläinen. Onkos sinulla jotain asennoitumisongelmia, kun et ymmärrä, että kaikki eivät pidä samasta musiikista kuin sinä? Ei kaikesta musiikista (tai muustakaan) tosiaankaan tarvitse pitää, mutta pitäisi nyt jumankauta edes se ymmärtää, että toiset siitä saavat pitää vaikka se mimmoista skeidaa sinun mielestäsi olisikin. Ei sinun tarvitse siitä pitää, mutta voisit sen edes hyväksyä.

        Minä en esitä, että pitäisin Eppujen myöhäisemmästäkin tuotannosta, vaan pidän siitä ihan oikeasti. Ei minun tarvitse esittää. Myönnän kyllä hyvinkin sen, että en tosiaankaan kuuntele kyseistä orkesteria pelkästään sen musiikin vuoksi. Todellisuudessa nimittäin en ymmärrä musiikista tai soittamisesta yhtään mitään muuta kuin sen, mikä kuulostaa minun korvaani hyvältä ja mikä ei. Myönnän täysin sen, että koska en siitä itse musiikista ymmärrä hölkäsen pöläystä, niin totta kai siinä vaikuttavat ne ulkomusiikilliset seikat hyvinkin ratkaisevassa määrin. Minua ei kiinnosta pitkään kuunnella bändiä, jonka asenne on omasta mielestäni perseestä. Mutta en minä siitä rupea mesoamaankaan, vaan olen yksinkertaisesti kuuntelematta. Ja minähän olen teinityttö, joten kai minä sitten saan palvoa sokeasti Eppuja? Tämä alue on kuitenkin suunnattu Epuista keskustelemiseen, joten luulisi, että täällä saisivat myös Eppujen koko tuotannosta pitävät aiheesta keskustella.

        Epuiltakaan en kaikista biiseistä tykkää. Jotkut hitit ovat niin puhkisoitettuja, ettei niitä jaksaisi millään kuulla. Esimerkiksi Voi kuinka me sinua kaivataan ja Tahroja paperilla. Sitten muuten vain etovia kappaleita ovat Lautturi ja tältä uudelta levyltä Niin äkkiä. Toisessa lievästi psykoottinen tunnelma ja toinen vain niin perin juurin masentavaa kuultavaa. Studio etanakin pitää sisällään aika ison liudan sellaisia kappaleita joita ei juurikaan välittäisi kuulla. Mutta Epuilla joka tapauksessa tuo oikesti hyvien biisien osuus kaikista biiseistä on mielestäni huima. Joku toinen on jotain muuta mieltä.

        En sitten tiedä, että mitä sinä, Pertti Ström, täällä teet, jos Eppu Normaali on mielestäsi silkkaa paskaa? No joo, kai se tietenkin on kivaa tulla tänne haukkumaan muita, jotka kyseisestä musiikista sattuvat pitämään. Tai jos pidät alkupään tuotannosta, niin vaikuttaa jotenkin siltä, ettet ymmärrä esimerkiksi myös minun pitävän siitä kovastikin. Ehkä jopa enemmän kuin myöhemmästä. Ainakin lempilevyni on Akun tehdas. Niin on ollut aina ja tulee varmaan pysymäänkin. Että kyllä täällä voidaan keskustella siitä alkupään tuotannosta ihan yhtä hyvin, jos sillä saat mielenrauhan, koska minulle ainakin on aivan sama mistä päästä tuotantoa puhutaan. Nih!

        (Tiedän, vedin herneet nekkuun. Ei minulle sitä tarvitse enää lähteä kertomaan.)

        Kokoelmista tuli muuten mieleeni, että minusta tuo Reppu 2 on kyllä ihan tyhmä keksintö. Silkkaa rahastustahan tuollainen on (kuten kokoelmat yleensäkin). Eikä edes ole myynyt niin merkittävän hyvin Eppujen mittakaavassa (muille nuo lukemat olisivat jo käsittääkseni aika kovat). Lisäksi muutenkin kaiken maailman kokoelmat ovat aika turhaa kamaa. Ehkä pari voisikin tehdä, mutta Epuiltakin nyt löytyy Pop pop pop, Lyömättömät, Repullinen hittejä ja Reppu 2, niin kyllä ainakin tuon viimeisen olisi voinut jättää väliin, joskin se on ainoa, jolta löytyy paljonkin nykyisin yleisesti aika tuntemattomia biisejä. Repullinen hittejäkin taas on aiheuttanut sen, että tietyt biisit on soitettu ihan puhki. Pop pop pop taas on siitä hyvä, että sieltä löytyy erikoisempiakin biisejä, kuten vaikkapa Sikaillaan ja Pannaan pannaan sekä Puhtoisesta lähiöstä singleversio.

        Sorppa, tuli taas romaani. Ei ole pakko lukea jos kokee saavansa siitä jonkin inhotusreaktion.


    • Tsööts

      Coctail Bar oli jotenkin tunkkainen ja harmaa levy, siitä puuttui täysin aikaisempien levyjen iloisuus ja riemu, ehkä se johtui Mikko saarelan kyllästymisestä. Tie vie oli sitten jo niin kaukana alkuaikojen yy-kaa-koo meiningistä, että kohdallani Eput olivat jo tuolloin 80-luvun alussa historiaa. Ekoilla levyillä vedettiin kieli poskella "anarkiaa" ja kai juuri se oli Eppujen suosion salaisuus.

      Nähtävästi me alkuaikojen eppufanit koimme Mikko Saarelan ajatusmaailman omaksemme, koska Martti Syrjän astuessa puikkoihin, biisit tuntuivat todella vierailta. Kun taas Froikkarit, joissa Saarela kumppaneineen veti kieli poskella "kantria" , kolahti täysillä.

    • kitara taivas ja tähdet

      olen jo kai vanhempi kuuntelija ja kun oli kyse
      muutoksesta eppu normaalin musiikissa, tiedän
      että oli kyse jostain suosion hiipumisesta ja
      sitä kautta jopa äänitys ja tuotanto tehtiin
      rantalassa poikien kotipaikassa. kyse oli levystä
      tie vie. itsekin olin jo saanut tarpeekseni punkista tai yleensä anarkistisesta musasta ja
      huomasin että monet muutkin tajusivat eppujen
      taitavuuden. jostain muusikon vaihtumisesta
      jauhaminen on makuasia joten... suosio näyttää
      kyntensä.noin samaa tai nuorempaa ikäluokkaa
      olevana voitte jopa kysyä jotain.

    • Kanssaeläjä

      Itse aloitin Eppujen kuuntelun/faniuden vuonna -77.
      En ollut hurja punkkari, vaan musiikkifriikki ja taivaanrannan maalari.
      Teinityttökin, vaikken se bändin palvomisena ilmennytkään.
      Jostain syystä Eput vaan kolahtivat ja lujaa, lujempaa kuin mikään ennen sitä tai sen jälkeen.
      Levy levyltä varmaankin kasvoin bändin mukana, musiikki muuttui pojat muuttuivan, niin muutuin minäkin.
      CBar on musiikillisesti loistava levy, ainoastaan reippaasti överiksi menneet Saarelan sanat estävät minua kuuntelemasta sitä runsaasti.

      Jokainen levy on ollut ilmestyttyään se paras ja mahtavin, kuuntelukertoja ensimmäisen vuoden aikana on turhaa edes arvailla.
      Ne biisit joista en ole heti pitänyt ovat pääsääntöisesti alkaneet elämään sitten myöhemmin, vain pari biisiä on joita en oikeastaan siedä.

      Nyt olen siis ainakin iältäni aikuinen, nuorimman Eppu-muusikon nuoruuden kavereita ja ikätoveri.
      Edelleen Eput laulavat niistä jutuista jotka minunkin päässäni risteilevät, niistä vaikeuksista joita olen maailmassa kohdannut.

      Minulle on aivan yhdentekevää tykkäävätkö muut Epuista, karavaani kulkee ja koirat haukkuu, minä vanhenen samaa tahtia suosikkibändini kanssa.
      Olen nähnyt vuosien varrella satoja keikkoja ja pakko on tunnustaa:
      Aina ne ovat olleet parhaita, niin nytkin, vuonna 2005 Eput kuulostavat paremmilta kuin koskaan.
      Mikä tempoissa hävitään se otetaan takaisin virheettömänä soittona ja sovitusten rajoilla vaelteluna.

      • kit. taiv. ja tähd.

        nämä ovat pelkkiä makuasioita ja jos joku kolahtaa niin en välitä muiden mielipiteistä


      • pöliä

        Olipas mukavaa lukea tällaista tekstiä. :) Kuvaa aika hyvin minunkin suhtautumistani, joskaan ei nyt tietenkään siltä osin, miten aikaisin faniuden on aloittanut, kun ihan liian nuorikin olen. Tuo Eppujen musiikin muuttuminenhan johtuu juuri siitä, että pojat ovat itsekin muuttuneet ja kasvaneet. Olisi oikeastaan varmaan aika luonnotonta, jos ei musiikissa tapahtuisi sen tekijän muuttumisen seurauksena mitään muutosta.


      • jarza syrjä
        pöliä kirjoitti:

        Olipas mukavaa lukea tällaista tekstiä. :) Kuvaa aika hyvin minunkin suhtautumistani, joskaan ei nyt tietenkään siltä osin, miten aikaisin faniuden on aloittanut, kun ihan liian nuorikin olen. Tuo Eppujen musiikin muuttuminenhan johtuu juuri siitä, että pojat ovat itsekin muuttuneet ja kasvaneet. Olisi oikeastaan varmaan aika luonnotonta, jos ei musiikissa tapahtuisi sen tekijän muuttumisen seurauksena mitään muutosta.

        kultaista sadetta.
        onko tietoa mistä moiset sanat.
        hieno biisi, mutta sanojen lopullista sanomaa en ymmärrä.

        vuolet lastuja vuole pois
        et saa mitenkään tylsäksi terää.


    • pxa1

      Hieno biisi, Eepojen parhaita. Kultainen sade viittaa todennakoisesti putoaviin keltaisiin lehtiin. Ja se menee varmaankin Vuodet lastuja, vuole pois, et saa mitenkaan tylsaksi teraa... eli aikaa ei voi pysayttaa.

    • vjjjhhh

      ......

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe