Törmäsin taannoin yllä mainittuun kattilaan ja kiinnostuin sen palotapahtuman parantamisesta. Pesä, johon sopii metriset halot. Nyt palamistapahtuma on tosi hyvä. Pienin muutoksin - mutta sitäkin merkittävämmät. Ensiksikin toisioilman (ylä luukku) reiän eteen - sisäpuolelle - hitsasin 50mm etäisyydelle reiästä peltilevyn, joka hajoittaa toisioilman palopesän sivulle ja samalla ilma lämpenee parantaen palotulosta. Lämmityksen aikana toisioilma saa olla max asennossa.Sitä edelleen on mieluimmin liian vähän kuin runsaasti.
Merkittävin muustos. Pesän yläosaan tein 800mm matkalle peräseinästä tiiviin tunnelin , jonka korkeus on 100mm. Teräslevy - kulmaraudoista tehdyn telineen varassa. ( Ihanteelllisin olisi hitsata tulipesän pintaan valmiit kiinnikkeet - kattilan ollessa tyjennetty vedestä). Nyt katila ei savuta palaessaan, koska kaikki kaasut palavat yhtenöisesti tuossa tunnelissa - jatkuva paloisesti puiden kaasuunnuttaessa. Sytytyksestä alkaen , puiden lisäyksestä aina hiilloksen polttamiseen saakka. Koko tunneli on yhtä palamistapahtumaa. Saman muutoksen tein aikoinaan myös Jämä 140 kattilaan ja kukaan ei estäne sitä tekemästä muihinkin, jos mielenkiinto parempaan hyötysuhteeseen on kiinnostava. Luonnollisesti muutos vaikuttaa mm kattilan puhtaana pysymiseen.
Markkku Lievonen
Jämä Halko 180 YP- Puukattila
Anonyymi
3
944
Vastaukset
- Anonyymi
Sattuiko kun tärmäsit?
- Anonyymi
Minulla on samanlainen kattila, löytyiskö kuvaa tunnelista?
- Anonyymi
Minulla myös samanlainen ja alkoi kovasti kiinnostaan nuo muutokset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818387
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264558- 504118
- 543562
- 513136
- 502870
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262586- 352288
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043