Olinpa kerran asentaja.

Anonyymi

Vuonna 1973 pääsin töihin, ammattikoulun jälkeen, merkkikorjaamolle autonasentajaksi. Työnantaja oli hyvä, koulutti kovasti nuorta miestä ammattiin ja sen erikoisuuksiin. Helsingissä kurssit pidettiin ja jotkut vanhemmat neuivat, että hotellin baariin kanattaa mennä. siellä kuulee toisilta kurssilaisilta parempaa tietoa kuin mitä kurssilla kerotaan. Pitää osittain paikansa, tuo väite.
Aikaa kului. Tuli nämä ruiskuvehkeet ja katalysaattorit.
Opel kadett. 1.4 ruisku Motronic ja katalysaattori hänessä. Pieniä ongelmiakin oli näissä tuotteissa.
Muistan kun kohdalleni osui eräs huoltoaseman työntekijä, joka kertoi Kadetista joka ei tahtonut kulke ajoittaan laisinkaan. Auto oli 1.4 katalysaattori mallia. Hän epäili että imusarjan painetunnistin voisi olla viallinen. Minä siihen, että tottakai voi olla ja aiheuttaakin tehopuutteen. Tämä kävi ostamassa uuden tunnstiimen. tuli sama kaveri muutaman päivän jälkeen kertomaan, ettei tämä tunnistemen vaihto vaikuttanut asiaan. Sytytystlppien johdot olivat silloin ongelmina, joten hän esitti. Olisiko syynä huonot tulpanjohdot. Minä siihen, että voihan noinkin olla. Hän osti uudeet johdot.
Ei vaikutusta. Kaveri tulee jälleen, ajatuksen kanssa. saattako olla vika tuossa puolapaketissa? katkojalaite on siinä alla. Minä tietysti myöntyväisesti sanoin. Saattaa se vika olla siinäkin. Uutta osaa koneeseen.
Ei vaikuta korjaavan vikaa. Taas kaveri asialla. Voisiko virranjakaja olla syyllinen asiaan. Kerroin että tämä on jenkkien tekemä HeiHei jakaja. Saattahan se vika olla vaikka siellä. Taas uutta osaa Kadettiin. Eikä korjaudu vaikka melkein kaikki mitä voidaan kuvitella, on vaihdettu.
Huoloaseman kaveri oli ihmeisää kun vika ei vaan korjaudu. Kerroin eräästä tapauksesta, jossa auton omistajalla oli painepesuri ja päähänpinttymä pitää moottoritila puhtaana. Hän ruiskutti kaikki johtosarjat täyteen vettä ja pesuainetta. Johdot sarjoissa olivat kaunista sinivihreää mönjää. Kun pelataan 5V jännitteelä ja pienillä virroilla, sanoin että tyhmempikin ymmätää miä se tarkoittaa.
Tämä onneton jotain johtosarjoja tilaili.
Meni jokunen päivä. Minulle saattui tulemaa Kadetti joka ei kulkenut kunolla. Asiakas oli tuohtunut autoonsa, sitä oli jo tuhansilla korjattu linja-autoaseman Shellillä. Ajattelin että joo. Tämä auto on se. Laitoin testerin kiinnni autoon ja havaitsin vian, auto tunnisti ilmanpaineksi 600 miilbaaria. Eihä se saa bensaa riitävästi jos horisee näin. Tekninen teidote asiasta oli jo tullut ja olinkin sen lukenut. Kaikkiin autoihn joissa kyseinen oire on, asennetaan veloituksetta uusi ohjainlaite ja muistiyksikkö. Näin teinkin.
Asiakas tuli kyselemään olenko jotain löytänyt? Vastasin että nyt auto on kunnossa, laitoin uuden ohjausyksikönja ohjelma-murkulan. Tämä kysyi, asiakas, paljonko maksaaS sanoin että varmaankin jotain 3500-4000. Koska tämä on tiedossa oleva ongelma, tämä hoidetaan tehdastakuuna, josta asiakkaalle ei tule kustannuksia. Tämä ukko hiilltyi siinä ja kertoi , että tuhansien edestä on tehty töitä huoltoasemala, vaihdettu osia vaikka miten. Minä siihen, että elä ainakaan maksa niitä osia saati työtä. Kaikki on turhaa osaamattumuutta.
Auto toimi moitteetta korjaukseni jälkeen. Asiakas pyysi aina minua huoltamaan korjaamaan hänen autoaan.

11

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No huhuu!

    • Anonyymi

      Merkit tulee täyteen. Unehtui kuten ikäisilleni sattuu joskus tapahtumaan.
      Tämä Laiturin Shellin työntekijä toi muutaman muovikassilisen vaihtamian tuotteita takaisin.Ei onnistunut, ei.
      Silloin elettiin aikaa jolloin tuotteiden , jotka palautettiin, täytyi ola käyttämättömiä.
      Meilläkin, varaosapuolella oli ongelma. Ihmiset ostivat osia kokeilaviksi, sitten tuli palautuksia. Ei se vika ollutkaan siinä. Osa oli kuitenkin käytetty paikoillaan ja viasta johtuen se oli palanut, mennyt toimimattomaksi.
      No, tämä Laiturin Shellin työntekijä tulee varaosatiskille ja sanoo palutavansa nämä osat.
      Meillä johto on antanut tiukat käskyt varaosien vaihdon suhteen. Kiini ollutta osaa ei voi paluttaa. Sevoi olla vikaantunut.
      Oli muuten huoltamon miehellä onneton naama kun lähti muovikassit käsisään kustannuspaikalleen takaisin. Mitään ei otettu palautuksina.

      Miksi näin toimin, vaikka alusta-asti tiesin mistä on kyse? Täytyykö minun antaa täsämällinen teito kilpailevalle yritykselle. Ei varmaankaan. Jos joku on olevinaan viisas, onko minulla oikeus häntä opastaa. Ei varmasti.
      Oliko tuo toimintani kiusan tekoa. Satavarmasti oli. Minä vaan tiedän hemmetin paljon autoista, koska minua on koulutettu ja olen Esson barin kalja ukoilta asioita kysellyt.

    • Anonyymi

      Ettei ollut kuopiosta, tämä tapahtuma?

    • Anonyymi

      Ehkä oli, ehkä ei. En kiellä, enkä myönnä. vaan pikemminkin päinvastoin.

    • Nämä olivat ennen muinoin essonbaarin legendoja, mutta ajat muuttuvat.

      Ovat nykyään ABC:n legendoja.

    • Anonyymi

      Ehkä tuohon vielä seuraavaa. Työnantaja koulutti asentajia kursseilla Helsingissä. se oli yleensä kaksi päivää, kurssin kesto. Kustannuksia siitä tuli työnantajalle kohtuudella. Kaksi menetettyä työpäivää. Päivärahat. Hotelli yöpyminen. matkakustannukset. Vieläpä maahantuoja veloitti kussimaksun.
      Ei tuollaista oppia, mitä siellä saadaan, voi antaa millekkään pensa-aseman tietäjälle. saattaisi olla lopputili käsillä piankin.
      Jos aiakas haluaa mennä huoltoasemalle korjaukseen,. Hänen pitää varautua siihen, että homma ei mene hetikään kohdalleen.
      Onneksi tuo em. korjauksen kustannuksset huoltoasema hyvitti asiakkalle. Hienosti tehty Saitureilta. Kuopiosta.
      Jos autoonne tulee jokin outo vika, ei pidä mennä muuanne kuin merkkikorjaamoon. Ne on älyttömän kalliita tuntiveloituksineen. Merkkikorjaamoilla tiedetään asioita .,joita pensa-asemilla vaan arvaillaan.
      Se arvailu voi tulla kovinkin kalliiksi. Aikoinaan jenkkiautojen kursseiilla oli kouluttajana nuori insinööri Juhani Jävinen, hän sanoi. Koskaan ei pidä liataan käsiään jos ei tiedä miä tekee. Kaken tekemisen aina täytyy perustua siihen, että sinulla on joku ajatus, missä vka voi olla.
      Näin toimien sain viimein loputilin delta autolta. Kitti van ritanen, Jane koponen ja nykyisib insinööri Louhela.

    • Anonyymi

      Olihan tämä suosittua. Töpaikkani oli lähellä TI- hallia. Hallissa oli nosturit ja kaikki hienuoudet. Aika ajoin tuli tuolta TI-hallista ukkoja.
      , jotka olivat alkaneet tehda vaihteisto remonttia autoonsa. Hyvin olivat purkaneet, muttta kasauksessa oli pientä ongelma. täytyi näilylekkin sanoa, kun pyysiväåt pientä apua, joku muu maksaa minun ajastani.
      Et vois pikkusen käydä. No en. en voi. Vittuiluna tämä otetiin, onneksi. Minua ei tullut kukaan pyytämään mihinkään talkoisiin

    • Anonyymi

      Ei pitäisi juoda viinaa.

    • Anonyymi

      Ale-pupissa käyn korjaavilla. Sitten EHKÄ lopetan viinanjuonnin kokonaisuudessaan iäksi. En kirjoittele enää mitään mihinkään. EHKÄ.

    • Anonyymi

      Nykyaikaa on se , että ostetaan kaikea humpuukia. tehobuusteria ja kaikkea muta. jolla saa muka tehoja enemmän irti siitä vanhasta totterota Ääntä ja svua varmuudeläa lähtee kun on päitittty tuo vanha ohjelmisto uusimpaan agressrvisen ohjmistoon, tämähän luptää tehoja Gplfiin tuplasti.
      Näin on tulut toimittua nuorempan Kuka sen kiven heittää?

    • Anonyymi

      Tulihan tuo kerran. Sain tehtäkseni selvittää miksi tuo Opel Astra F 1.6 ruisku ei kulje riittävän tehokkasti. Hain auton rivistä, sainkin sen pyörimään pienen yrityksen jälkeen. Vaivoin sain tämän tuotteen ajettua korjaamolle. Tehoja ei ollut laisinkaaan. Tutkin asiaa. Just joo. onpa autoa viritelty. Alkujaan autoon on laitette Multecin yksipiste ruisku. No, isä oli pojallen ostanut auton 18v lahjaksi. Helsingissä jokin virityspaja oli laittanut "viriä" autoon. Oli vaihdettu imusarja siihen kaksoiskaasuttimet. Pakosarja oli myöskin vaihdettu agressiivisempaan. Ilman hapentunnistinta. Vikakoodeja oli varmaankin aasta ööhön.
      Eihän tuollainen viritelmä voi toimia. Multec tarvitsee tiedon kaasuläpän asennosta, imusarjan paineesta (alipinekkin on painetta). Lamda-anturin tieto ei ole niin merkittävä. Sytytysjärjestelmä ottaa nokkiinsa kovasti jos kaasuläpän tieto ja painetunnistimen tieto puuttuu, sehän mokoma ei anna enakkoa juuri laisinkaan. Tuohon painetunnisteimeen joka kolmas moottorin kierros, anturi mittaa vallitsevan ilmanpaineen. Tuotakaan tietoa ei ollut tietämäkoneen saatavilla. eipä kulje. Kuinka Kuopioon ovat tun tuoneet? Tuskin ajamalla.
      Onneksi "virityspaja" oli laittanut vanhat osat kyytiin. Vaihdoin ne takisin paikoilleen, ja auto toimi normaalisti. Tämä virittäjä ei ottanut kuulemma mitään vastuuta tekemisitään. Näitä kyllä riittää, juttuja ihmisten tyhmyydestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5899
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      514
      3690
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      184
      3512
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2714
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2479
    6. 276
      2116
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1563
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1200
    Aihe