Oikea varustus

Anonyymi

En­si­lu­mien sa­ta­es­sa maa­han mie­lee­ni muis­tui van­ha ta­paus, jos­sa olim­me Hel­sin­gin rau­ha­nyh­dis­tyk­sen raa­mat­tu­luok­ka­lais­ten kans­sa Kuu­sa­mos­sa ret­kel­lä.

Lin­ja-au­to oli täyn­nä in­nok­kai­ta lap­sia, nuo­ria ja ai­kui­sia. Ret­ken päät­teek­si tu­lim­me suu­ren Ru­ka­tun­tu­rin juu­rel­le. Mäki näyt­ti kau­pun­ki­lai­sen sil­mis­sä suu­rel­ta, ja sin­ne­hän sitä kii­vet­tiin, suk­sia raa­ha­ten ja las­ket­tiin alas. Päi­vä ku­lui hu­pai­sas­ti. Riit­ti nau­rua ja vauh­dik­kai­ta ti­lan­tei­ta. Päi­vän päät­teek­si tu­lin vil­kais­seek­si puu­suk­sie­ni poh­jia – ne oli­vat ku­lu­neet ai­van pyö­reik­si! Näin oli käy­nyt muil­le­kin. Me kau­pun­ki­lai­set opim­me, et­tä pai­kal­lis­ten suk­sis­sa on te­räs­kan­tit. Heil­lä oli oi­ke­at va­rus­teet.

Ei­len opin taas uut­ta. Me­nin tyt­tä­re­ni kau­pun­ki­a­sun­toon vie­rai­lul­le. Oli­si pi­tä­nyt kiin­nit­tää yk­si pie­ni hyl­ly sei­nään kah­del­la ruu­vil­la – pik­ku hom­ma. Ai­noa on­gel­ma oli se, et­tä mi­nul­la ei ol­lut po­raa, ak­ku­po­ra­ko­net­ta ei­kä ruu­ve­ja. Vaik­ka mi­nul­la on ko­to­na au­to­tal­li täyn­nä työ­ka­lu­ja ja ruu­vi­äm­pä­rei­tä, jou­duin avut­to­ma­na luo­pu­maan hyl­lyn­kiin­ni­ty­sy­ri­tyk­ses­tä. Opin, et­tä oi­ke­at va­rus­teet pi­tää ol­la mu­ka­na.

Oi­kea tais­te­lu­va­rus­tus lah­jaa

Efe­so­lais­kir­jees­sä mei­tä ke­ho­te­taan pu­ke­maan yl­lem­me Ju­ma­lan tais­te­lu­va­rus­tus. Va­rus­tus­ta ei tar­vi­ta ih­mi­siä, vaan hen­ki­val­to­ja vas­taan. Va­rus­tus tar­koit­taa val­mis­tau­tu­mis­ta. Va­rus­tus­ta tar­vi­taan, jot­ta voi­sim­me ”pa­han päi­vän tul­len teh­dä vas­ta­rin­taa ja sel­viy­tyä tais­te­lus­ta pys­tys­sä py­sy­en” (Ef. 6:13).

Oi­kea tais­te­lu­va­rus­tus on elä­vän us­kon ta­voin ko­ko­naan lah­jaa. Ih­mi­nen on ra­jal­li­si­ne voi­mi­neen ja puut­teel­li­si­ne tai­toi­neen täy­sin ky­ke­ne­mä­tön val­mis­ta­maan it­sel­leen va­rus­tus­ta ”tä­män pi­mey­den maa­il­man hal­lit­si­joi­ta” (Ef. 6:12) vas­taan.

Hen­ki­val­to­jen tais­te­lus­sa tar­vi­taan van­hurs­kau­den haar­nis­kaa. Van­hurs­kaus on Ju­ma­lan oi­ke­a­mie­li­syyt­tä, jos­ta ih­mi­nen pää­see osal­li­sek­si us­ko­mal­la Ju­ma­lan lu­pauk­siin. Ereh­ty­mä­tön Ju­ma­la on an­ta­nut ereh­ty­väl­le ih­mi­sel­le mah­dol­li­suu­den, joka on us­ko Kris­tuk­sen an­si­oon, lu­nas­tuk­seen. Kris­tuk­sen ylös­nou­se­muk­sen kaut­ta jo­kai­nen us­ko­va on van­hurs­kas ja osal­li­nen ian­kaik­ki­ses­ta elä­mäs­tä. Näin van­hurs­kau­den haar­nis­ka an­taa Ju­ma­lan omil­le lap­sil­le kuo­le­mat­to­muu­den. Tämä haar­nis­ka on si­dot­tu kiin­ni to­tuu­den vyöl­lä, py­sy­väl­lä to­tuu­del­la.

Us­ko on suo­ja

Elä­vä us­ko an­taa ih­mi­sel­le mah­dol­li­suu­den ja­kaa saa­maan­sa lah­jaa eteen­päin. Pyhä Hen­ki an­taa ym­mär­ryk­sen us­kon lah­jan mer­ki­tyk­ses­tä ja myös ha­lun ker­toa us­kos­ta muil­le ih­mi­sil­le.

Evan­ke­liu­mi on us­kon ydin, jon­ka kuu­le­mal­la ja us­ko­mal­la Ju­ma­las­ta eroon jou­tu­nut pää­see ta­kai­sin Ju­ma­lan luo, ko­tiin Ju­ma­lan val­ta­kun­taan. Tätä rau­han evan­ke­liu­mia Ju­ma­lan lap­si kan­taa mu­ka­naan. Hän on si­to­nut jal­ki­neik­seen ”alt­tiu­den ju­lis­taa rau­han evan­ke­liu­mia” (Ef. 6:15).

Nuo­lia vas­taan tar­vi­taan kil­peä. Kil­pi on us­kon kil­pi, jota ko­hot­ta­mal­la voi tor­jua ”pa­han pa­la­vat nuo­let” (Ef. 6:16). Nuo­li on lä­he­tet­ty mat­kaan sur­maa­mis­tar­koi­tuk­ses­sa. Vi­hol­li­sen ai­noa pää­mää­rä on us­ko­ne­lä­män sam­mut­ta­mi­nen. Näi­tä nuo­lia on usei­ta, ja ne voi­vat tul­la yl­lät­tä­en.

Raa­mat­tu ei vä­hät­te­le vi­hol­li­sen voi­maa, ei­kä ku­kaan ei ole täy­sin suo­jas­sa hen­ki­val­to­jen hyök­käyk­sil­tä. On­nek­si on suo­ja, us­ko, jo­hon kil­pis­ty­vät voi­mak­kaat­kin vi­hol­li­sen hyök­käyk­set. Us­ko­ne­lä­män hoi­ta­mi­nen ja Ju­ma­lan val­ta­kun­nan mat­ka­saat­toon ha­keu­tu­mi­nen ovat meil­lä tur­va­nam­me. Yk­si­näi­sen tais­te­li­jan on tur­va­ton­ta kul­kea vaa­ro­jen kes­kel­lä.

Ju­ma­lan sana – pa­ras ase

Va­rus­tuk­ses­ta on mai­nit­tu vie­lä pe­las­tuk­sen ky­pä­rä ja Hen­gen miek­ka. Ju­ma­la on sa­nas­saan il­moit­ta­nut tah­ton­sa, ja sik­si Ju­ma­lan sana on tär­ke­ää­kin tär­ke­äm­pi. Ju­ma­lan sa­naa se­li­te­tään Py­hän Hen­gen avul­la, ja sik­si Efe­so­lais­kir­jeen kir­joit­ta­ja on va­lin­nut Ju­ma­lan sa­nan ver­taus­ku­vak­si mie­kan. Hyök­käys­ti­lan­tees­sa pa­ras ase puo­lus­tau­tu­mi­seen on Ju­ma­lan sana, ei ih­mi­sen oma mie­li­pi­de tai tah­to.

Va­rus­teet on hyvä pi­tää mu­ka­na. Puu­suk­set vaih­tui­vat ai­ka­naan pa­rem­piin, ja ai­on men­nä tyt­tä­re­ni luo ky­lään ruu­vi­pus­sin kans­sa. Va­rus­teet hen­ki­val­to­ja vas­taan ovat ko­ko­naan tois­ta luok­kaa. Efe­so­lais­kir­jeen koh­ta päät­tyy ru­kouk­seen: ”Py­sy­kää val­veil­la ja ru­koil­kaa hel­lit­tä­mät­tä kaik­kien py­hien puo­les­ta” (Ef. 6:18).

Ar­to Paa­vo­la

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1 Ensimmäisellä liitolla oli siis jumalanpalvelusta koskevat säädöksensä ja pyhäkkö täällä maan päällä.
      2 Pyhäkkönä oli teltta, jonka etumaisessa huoneessa oli lampunjalka, pöytä ja uhrileivät. Tätä osaa nimitettiin "pyhäksi".
      3 Toisen verhon takana oli se teltan osa, josta käytettiin nimeä "kaikkeinpyhin".
      4 Siellä oli kultainen suitsutusalttari ja liitonarkku, joka oli kauttaaltaan kullalla päällystetty. Arkussa oli kultainen, mannaa sisältävä astia ja Aaronin sauva, joka puhkesi lehteen, sekä liiton taulut.
      5 Arkun päällä olivat kerubit, kirkkauden enkelit, jotka siivillään varjosivat syntien sovituspaikkaa. Kaikkea tätä ei nyt ole tarpeen selittää yksityiskohtaisesti.
      6 Näin siis on kaikki järjestetty. Teltan etuhuoneessa käyvät papit päivittäin toimittaessaan jumalanpalvelusta.
      7 Mutta teltan toiseen huoneeseen menee ainoastaan ylipappi, ja hänkin vain kerran vuodessa. Hänellä täytyy silloin olla mukanaan verta; hän tuo sitä sovittaakseen sekä omat syntinsä että kansan tahattomat synnit.
      8 Näin Pyhä Henki osoittaa, että kaikkeinpyhimpään ei avata pääsyä niin kauan kuin teltan etumainen huone on vielä paikallaan.
      9 Tämä kaikki kuvaa nykyistä aikaa: lahjoja ja uhreja kyllä tuodaan, mutta jumalanpalvelukseen osallistuvan omatunto ei niistä puhdistu, ne eivät tee häntä täydelliseksi.
      10 Samalla tavoin kuin määräruoat ja määräjuomat ja erilaiset pesut nämäkin menot perustuvat ulkonaisiin säädöksiin ja pätevät ainoastaan siihen asti, kun pysyvä järjestys astuu voimaan.

      • Anonyymi

        12 Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.
        13 Auttakaa puutteessa olevia pyhiä, osoittakaa vieraanvaraisuutta.
        14 Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko.
        15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        12 Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä, rukoilkaa hellittämättä.
        13 Auttakaa puutteessa olevia pyhiä, osoittakaa vieraanvaraisuutta.
        14 Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko.
        15 Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.

        2 Olettehan kuulleet siitä Jumalan suunnitelmasta, jonka hän armossaan on ilmoittanut minulle, teidän parhaaksenne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe