mikä olisi hyvä ja edullinen venekeitin?
keitin
32
9072
Vastaukset
- kokemuksia
Paras on kaasulla toimiva. Nopea ja ei nokea.
Spriikeitin tahtoo noeta kattilat ja on hidas. Paineella toimiva sellainen on parempi, mutta sytyttäminen on hankalaa.
Wallaksen liedet eivät nokea, mutta ovat hitaita.
Kokonaisuudessaan halvin taitaa olla joku origo, joka toimii spriillä ja nokeaa kattilat.- Joakim
Kaikki kun ovat tietävinään, että kaasu on nopea, niin voisiko joku kertoa kuinka kauan vaikkapa vesilitran kuumentaminen kiehuvaksi (tulee isoja kuplia) kestää. Origolle luvataan 10 minuuttia, voin kokeilla heti kun joku kokeilee venekaasukeittimellä.
Veneiden kaasuliedet häviävät yleensä teholtaan Origon spriikeittimelle (2000 W/poltin). Tuo teho tosin on polttoaineen kulutukseen perustuva eli ei kerro siitä kuinka paljon tehoa menee veteen.
Origon poltin palaa n. 4,5 tuntia täyteen tankkauksen jälkeen täydellä teholla, joten ei sitä kovin usein tarvitse tankata, varsinkaa kaksipolttimisessa keittimesssä. 4 litraa etanolia vastaa kutakuinkin 2 kg kaasupulloa energialtaan, joten 2-polttimisen 2*1,2 litran säiliöitä joutuu tankkaamaan kaksi kertaa kaasupullon vaihtovälillä.
Kaasuliesi ei taida täyttää edullisen venekeittimin tunnusmerkkejä, jos veneeseen pitää asennuttaa kaasuputkisto ja teettää tuulettuva paikka pullolle... - kokemuksella
Joakim kirjoitti:
Kaikki kun ovat tietävinään, että kaasu on nopea, niin voisiko joku kertoa kuinka kauan vaikkapa vesilitran kuumentaminen kiehuvaksi (tulee isoja kuplia) kestää. Origolle luvataan 10 minuuttia, voin kokeilla heti kun joku kokeilee venekaasukeittimellä.
Veneiden kaasuliedet häviävät yleensä teholtaan Origon spriikeittimelle (2000 W/poltin). Tuo teho tosin on polttoaineen kulutukseen perustuva eli ei kerro siitä kuinka paljon tehoa menee veteen.
Origon poltin palaa n. 4,5 tuntia täyteen tankkauksen jälkeen täydellä teholla, joten ei sitä kovin usein tarvitse tankata, varsinkaa kaksipolttimisessa keittimesssä. 4 litraa etanolia vastaa kutakuinkin 2 kg kaasupulloa energialtaan, joten 2-polttimisen 2*1,2 litran säiliöitä joutuu tankkaamaan kaksi kertaa kaasupullon vaihtovälillä.
Kaasuliesi ei taida täyttää edullisen venekeittimin tunnusmerkkejä, jos veneeseen pitää asennuttaa kaasuputkisto ja teettää tuulettuva paikka pullolle...En ole mitannut nopeuksia, mutta muistan lukeneeni testin, jossa kaasu oli puolet nopeampi kuin origon liesi ja wallaksen liesi hännän huippuna.
Itselläni on origo 10 vuoden kokemuksella ja vaihtaisin heti pois, jos kaasupullolle löytyisi järkevä paikka.
Origon tankkaaminen on vähä taiteilua. Veneessä heiluu aina jonkin verran ja sprii tahtoo lirua kennon ohi. Maihin ei viitsisi köntätä. Origon tuplalieden sprii kestää keälomareissulla viikon aktiivisen kokkaamisen. - Jope
Joakim kirjoitti:
Kaasuliesi ei taida täyttää edullisen venekeittimin tunnusmerkkejä, jos veneeseen pitää asennuttaa kaasuputkisto ja teettää tuulettuva paikka pullolle...ei ole tullut mitattua mutta kyllä perunoitten keittäminen esim.Origolla on surkeeta kaasuun verrattuna.Kaasun hyötysuhdehan on muutenkin parempi.Origon kanssa yksi vaaratilanne meilläkin kun keittohommat keskeyty spriin loppuessa ja kaveri alko kuumaan keittimeen lisäämään.Sprii on todella vaarallinen polttoneste ja voi kyteä näkymättömällä liekillä.Hätääntynyt tankkaaja roiskii palavaa polttoainetta ympärilleen ja sitten onkin jo kiire....onneksi kalastusaluksen sisustus oli karu ja vene terästä!
- mittasin
Joakim kirjoitti:
Kaasuliesi ei taida täyttää edullisen venekeittimin tunnusmerkkejä, jos veneeseen pitää asennuttaa kaasuputkisto ja teettää tuulettuva paikka pullolle...Kuumensin kerran kiehuvaksi vajaan litran vettä 70-luvun spriikeittimellä, Origo 3000:lla ja sähköhellalla (2kW) - ajat olivat 16min, 8min ja 7min, kaasulla en ole kokeillut. Origossa on vielä se etu että sen voi nostaa minne vain - jos esim wokkipannu ei mahdu vakiopaikassa.
- Tuikuttaja
mittasin kirjoitti:
Kuumensin kerran kiehuvaksi vajaan litran vettä 70-luvun spriikeittimellä, Origo 3000:lla ja sähköhellalla (2kW) - ajat olivat 16min, 8min ja 7min, kaasulla en ole kokeillut. Origossa on vielä se etu että sen voi nostaa minne vain - jos esim wokkipannu ei mahdu vakiopaikassa.
"kaasulla en ole kokeillut"
Pienellä retkikaasukeittimellä (paino 110 grammaa) kiehuu litra noin viidessä minuutissa. Järeämmillä sitten nopeammin. - Joakim
Tuikuttaja kirjoitti:
"kaasulla en ole kokeillut"
Pienellä retkikaasukeittimellä (paino 110 grammaa) kiehuu litra noin viidessä minuutissa. Järeämmillä sitten nopeammin.Siemensin kotikeittiöön asennettavalle kaasutasolle luvataan 6 min 1,5 litraa 20->95 astetta eli 1 litraa 20->100 astetta kestää yli 4 minuuttia. Venekeittimien teho on kuitenkin pienempi, tyypillisesti 1500 W, jolla ei edes teoreettisesti voi päästä juuri alle 4 minuutin. Oikeasti mennee 7-10 minuuttia eli aikalailla sama kuin Origolla.
Origossa on se huono puoli, että polttimen ollessa lähes tyhjä teho laskee jyrkästi, vaikka palaminen jatkuu vielä pitkään. Olisiko hidas maine tästä johtuvaa? - ratkaisee
Joakim kirjoitti:
Siemensin kotikeittiöön asennettavalle kaasutasolle luvataan 6 min 1,5 litraa 20->95 astetta eli 1 litraa 20->100 astetta kestää yli 4 minuuttia. Venekeittimien teho on kuitenkin pienempi, tyypillisesti 1500 W, jolla ei edes teoreettisesti voi päästä juuri alle 4 minuutin. Oikeasti mennee 7-10 minuuttia eli aikalailla sama kuin Origolla.
Origossa on se huono puoli, että polttimen ollessa lähes tyhjä teho laskee jyrkästi, vaikka palaminen jatkuu vielä pitkään. Olisiko hidas maine tästä johtuvaa?Origon hitaus johtuu liekin epätasaisesta jakautumisesta. Tätä on parannettu liekkilevyllä, joka jakaa likkiä tasaisemmin. Kaasu on sen takia tehokkaampi, että sen poltin on parempi. On myös pumpattavia spriikeittimiä, joissa sprii johdetaan paineella kuumaan palopäähän, jolloin leikki on kaasupolttimen luokkaa eikä nokea lainkaan. Ongelmana on vain alkusytytys, jossa palopää pitää kuumentaa ensin liekkimaljan laskettavalla sprillä, joka avoliekilla palaessaan lämmittää palopään. Sytytys on vähän monimutkainen ja roihahtaa helposti.
- Tuikuttaja
ratkaisee kirjoitti:
Origon hitaus johtuu liekin epätasaisesta jakautumisesta. Tätä on parannettu liekkilevyllä, joka jakaa likkiä tasaisemmin. Kaasu on sen takia tehokkaampi, että sen poltin on parempi. On myös pumpattavia spriikeittimiä, joissa sprii johdetaan paineella kuumaan palopäähän, jolloin leikki on kaasupolttimen luokkaa eikä nokea lainkaan. Ongelmana on vain alkusytytys, jossa palopää pitää kuumentaa ensin liekkimaljan laskettavalla sprillä, joka avoliekilla palaessaan lämmittää palopään. Sytytys on vähän monimutkainen ja roihahtaa helposti.
"On myös pumpattavia spriikeittimiä, joissa sprii johdetaan paineella kuumaan palopäähän, jolloin leikki on kaasupolttimen luokkaa eikä nokea lainkaan."
En ole koskaan nähnyt spriillä toimivaa, mutta retkeilykäytössä mm. bensalla / valopetroolilla / muilla palavilla nesteillä toimivat keittimet ovat yleisiä. Ne ovat talvella tehokkaita, jolloin kaasu ei toimi, mutta hankaluutena niissä on esilämmitys, joka kestää puolesta minuutista minuuttiin. Jotkut toimivat nesteiden lisäksi kaasullakin.
http://www.foldingkayak.com/Primus OmniFuel (2).jpg - Viki
Tuikuttaja kirjoitti:
"On myös pumpattavia spriikeittimiä, joissa sprii johdetaan paineella kuumaan palopäähän, jolloin leikki on kaasupolttimen luokkaa eikä nokea lainkaan."
En ole koskaan nähnyt spriillä toimivaa, mutta retkeilykäytössä mm. bensalla / valopetroolilla / muilla palavilla nesteillä toimivat keittimet ovat yleisiä. Ne ovat talvella tehokkaita, jolloin kaasu ei toimi, mutta hankaluutena niissä on esilämmitys, joka kestää puolesta minuutista minuuttiin. Jotkut toimivat nesteiden lisäksi kaasullakin.
http://www.foldingkayak.com/Primus OmniFuel (2).jpgAinakin se norjalainen tenttukeitin, joka meillä oli aikoinaan toimi muuten mainitulla periaatteella, jossa sprii höyrystyi polttimessa ja antoi vähän kaasuliettä muistuttavan liekkikuvion. Ei siinä kuitenkaan mitään paineita pumpattu, alkulämmitys oli polttimon alla olevaan kuppiin lasketulla tenulla. Minuutin parin kuluttua pienempi tai suurempi tussaus... Jännä ja kunnoitusta aiheuttava vehjes, joka on teholtaan jotain Origon ja kaasukeittimen väliltä. Ongelmana tankkaus, joka pitää tehdä pentterissä, kun Origossa voi viedä limput sitlootaan tankkauksen ajaksi.
- Hemmo
Minulla oli aiemmin spriikeitin ja nykyään kaasuliesi. Jos nyt pitäisi valita niin ottaisin kaasun. Elä helpottui huomattavasti, mutta kaasun kanssa pitää muistaa turvallisuus.
Spriikeitin nokeaa, tuoksahtelee ja monesti sprii loppuu kesken kaiken. (ei voi lisätä ennenkuin keitin on jäähtynyt). Lisäksi sprii on aika kallista. Jos ei ole mahdollista asentaa kaasua niin nuo Origon spriikeittimet ovat hyvä ja suosittuja.
Lisäksi mukaan kannattaa pakata pieni pallogrilli jos vain mahdolllista.- Vili
Ihmetyttä juttu spriikeittimen nokeamisesta.Onkohan säädöissä jotain hämminkiä? Olen viitisen vuotta keitellyt spriillä kesäviikonloput enkä ole huomannut minkäänlaista nokeamista.Hidas se kieltämättä on,mutta kesällähän on aikaa.Ruottalaiset kuulema pistää vettä spriin sekaan ettei nokeais.Prosenteista en tiedä,tietääköhän joku muu?
- heh
Vili kirjoitti:
Ihmetyttä juttu spriikeittimen nokeamisesta.Onkohan säädöissä jotain hämminkiä? Olen viitisen vuotta keitellyt spriillä kesäviikonloput enkä ole huomannut minkäänlaista nokeamista.Hidas se kieltämättä on,mutta kesällähän on aikaa.Ruottalaiset kuulema pistää vettä spriin sekaan ettei nokeais.Prosenteista en tiedä,tietääköhän joku muu?
Veden lisäys pirtuun kuulemma vähentää nokeamista. En minäkään tiedä prosentteja varmasti mutta olen ymmärtänyt niiden olevan noin 5-10. Ehkä tuolta pienemmästä päästä mieluummin.
- honkkeli
Jos olisin hankkimassa keitintä, olisi se ehdottomasti kaasuliesi. Kaasuliesi on nopea ja turvallinen, eikä sitä tarvitse aina välillä tankkailla.
En kuitenkaan ole hankkimassa, koska minulla on kaksilevyinen spriikeitin. Ihan toimiva ratkaisu sekin, joskaan ei kaasun veroinen. Olemme käyttäneet Nesteen myymää spriitä. Kokemuksemme mukaan kattilat tummuvat pohjasta, mutta mitään sotkevaa nokea ei kerry lainkaan. Haju on myöskin aivan olematon, ja koska käytämme yleensä vain yhtä poltinta kerralla, ei tankin tyhjeneminen ole ongelma, toisessa on aineet valmiina. Lihat ym paistuvat sitlootassa kaasugrillillä. - ervi
kaasuliesikin vaatii täyttöä,väitetään mitä tahansa.yks parhaimmista spriikeitimistä lienee origo.lueskelin jotain ruotsalaista venelehteä,siinä ehdottelivat 2-5 rosenttista vesilisäystä.itse käytän raakana.tummuuhan se kattilan pohja,hitaampi kun kaasu,muttei muuten karkaa kaasu veneen sisätiloihin.grillin pitää sitten olla reilusti kaiteen toispuolella.osta origo,wallas tms,eli merkki jota esitellään venelehdissä,käy vierassatamissa missä valmis grilli.miltä vaan tuntuu.halpa ja hyvä,aika harvinaislaatuista,tai kaks juttua.
- honkkeli
Ei kaasuliesi vaadi täyttöä. Riittää kun vaihtaa pullon, joka muuten kestää aika paljon kauemmin kuin spriikeittimen säiliö. Eikä se kaasu karkaa, kun tekee asennukset kunnolla. Et varmaan voi ajaa autollakaan, kun jarrunesteet voivat karata?
Miksi se grilli pitää olla kaiteen toispuolella? Eikö sitä siellä ole vähän hankalampi käyttää? - ervi
honkkeli kirjoitti:
Ei kaasuliesi vaadi täyttöä. Riittää kun vaihtaa pullon, joka muuten kestää aika paljon kauemmin kuin spriikeittimen säiliö. Eikä se kaasu karkaa, kun tekee asennukset kunnolla. Et varmaan voi ajaa autollakaan, kun jarrunesteet voivat karata?
Miksi se grilli pitää olla kaiteen toispuolella? Eikö sitä siellä ole vähän hankalampi käyttää?voihan sen pitää vaikka pilssissä,ei siinä mitään.grillissä kuitenkin hiiliä tai muita vastaavia eli hiilistä roiskahtaa joskus jotain pientä kuumaa ja mukavampaa jos nämä lennähtää mereen.kaiteessa roikkuen tuo laittteen reuna on noin 15 sm päässä kaiteesta.kaasugrillin voi luonnollisesti pitää vaikka tyynyllä.eli pientä turvallisuutta ajattelin.rautaveneen kannella voi tosin pitää grilliä.kaasuliesi itselläni tuossa veneessä ja vaihdan siinä tosiaan pulloa,en täytä.oli aikoinan tuollainen primus merkkinen kaasuliesi jonka pullot piti täyttää.että sellaista täällä maalla vaan on.
- xxxxx
Minulla on kolmas spriikeitin menossa. Yhdestä veneestä vaihdoin kaasulieden pois (turvallisuussyistä) ja olen kokeillut kaikkea paineistettuista, esilämmitetyistä petroolikeittimistä asti.
Spriikeitin on riittävän nopea (paljon nopeampi kuin esim. sähköliesi) mutta kattilat tulevat nokisiksi. Itse pyyhin noen silloin tällöin pois spriillä, tietääkö joku parempaa keinoa?
Spriikeittimen täyttö (Origo) tehtaan neuvojen (käyttäen sitä pientä suppiloa) mukaan ei ole mistään kotoisin. Kenno ylösalaisin vasempaan käteen (tukitaan polttoaukkoa kämmenellä) ja suoraan alapuolen aukosta 1/2 litraa spriitä. Nopeaa ja siistiä. Tiedän että kennoon mahtuu 1 l, mutta ainoa kerta kun spriikeittimellä on tapahtunut jotain oli kun olin täyttänyt sen ohjeiden mukaan täyteen ja aloin paistamaan. Paisinpannusta heijastettu lämpö (ja ylimääräisen spriin haihtuminen) teki siitä "turbo"-keittimen, ei kaasuliedet olisivat pysyneet vauhdissa mukana!
Kaasuliesi veneessä on mielestäni salakavala. Jatkuvasti täytyy olla huollissan letkujen, liitosten ym. tiiviydestä, jatkuvasti kuvittelee että haisee kaasulle (kerran etsin kaasuvuotoa tunnin verran ennen kuin ilmeni että syy oli että yksi miehistöjäsen söi Dr. Bauerin valkosipulikapseleita!). Haluan kuolla kunniallisesti hukkumalla, en tukehtua kaasuun nukkuessani tai nopeasti muuttua sikaria polttavaksi satelliitiksi!
Vielä tästä veneessä grillaamisesta: Lopettaaka se! Naapuriveneitä ei huvita sitä savua ja käryä, ja avotulen teko veneessä on vaarallista eikä ole hyvien merimiestapojen mukaista! (jos haluatte polttaa oma kipponne, siitä vaan, mutta laiturissa saattaa olla 30 muuta veneita, yhteisarvoltaan 10 Milj. €). Sama koskee puulaitureilla grillaamista.(Pari vuotta sitten tyttökaverini sammutti keskellä yötä kuutiometrin kokoisen hehkuvan kraatterin, grilli pohjassa, telakan laiturilla. Sen takia että joku liimaperse ei jaksa mennä rantaan asti grillillään!)- Viki
Vaikka vesillä liikkuu minuakin huonommin veneensä hoitavia ja määräyksistä piittaamattomia veneilijöitä katsastamattomilla aluksillaan niin eipä kaasuonnettomuksista silti tarvitse alvariinsa lueskella. Onko mitään tilastoa, montako veneilijää vuosittain kuolee kaasuvuodon seurauksena?
Jos pidät veneesi kunnossa, tarkistutat/teetät kaasuasennukset asiantuntijalla ja lisäksi asennat kaasuhälyttimen, niin riski on samaa luokkaa kuin lentokoneesta tipahtaneen jääkaapin alle joutuminen.
Omaa kokemusta on kaasun lisäksi Origosta sekä poltinsuulakkeella varustetusta tenttukeittimestä. Ainoa onnettomuustilanne syntyi, kun emäntä tuherti marinolin kanssa ja vähän leimahti. Hoitui sammutuspeitolla, mutta kaasu on paloturvallisuuden kannalta paljon parempi kuin tulenarkojen nesteiden käsittely veneen sisätiloissa. Joakim väittää että origo on nopea? Voihan se olla muttei vedä vertoja kaasukeittimelle, jos on tuulinen keli niin se hidastaa tenttukeitintä kun liekki lepattaa minne sattuu, liekin säätö on hankalampaa... Lisäksi uusi Origo on sikamaisen hintainen ainaskin Suomessa, tenttu maksaa 5 e/l vierassatamissa (polttoaineen hinta harvoin ratkaisee, alle kymmenen litran tentunkulutuksella olen pärjännyt kesäkauden). Kaasusysteemiin saa lisäksi asennettua jääkaapin. - xxxxx
Viki kirjoitti:
Vaikka vesillä liikkuu minuakin huonommin veneensä hoitavia ja määräyksistä piittaamattomia veneilijöitä katsastamattomilla aluksillaan niin eipä kaasuonnettomuksista silti tarvitse alvariinsa lueskella. Onko mitään tilastoa, montako veneilijää vuosittain kuolee kaasuvuodon seurauksena?
Jos pidät veneesi kunnossa, tarkistutat/teetät kaasuasennukset asiantuntijalla ja lisäksi asennat kaasuhälyttimen, niin riski on samaa luokkaa kuin lentokoneesta tipahtaneen jääkaapin alle joutuminen.
Omaa kokemusta on kaasun lisäksi Origosta sekä poltinsuulakkeella varustetusta tenttukeittimestä. Ainoa onnettomuustilanne syntyi, kun emäntä tuherti marinolin kanssa ja vähän leimahti. Hoitui sammutuspeitolla, mutta kaasu on paloturvallisuuden kannalta paljon parempi kuin tulenarkojen nesteiden käsittely veneen sisätiloissa. Joakim väittää että origo on nopea? Voihan se olla muttei vedä vertoja kaasukeittimelle, jos on tuulinen keli niin se hidastaa tenttukeitintä kun liekki lepattaa minne sattuu, liekin säätö on hankalampaa... Lisäksi uusi Origo on sikamaisen hintainen ainaskin Suomessa, tenttu maksaa 5 e/l vierassatamissa (polttoaineen hinta harvoin ratkaisee, alle kymmenen litran tentunkulutuksella olen pärjännyt kesäkauden). Kaasusysteemiin saa lisäksi asennettua jääkaapin.Kerroin ainoastaan oman mielipiteeni, sitä kai tässä kysyttiin?
Kyllä, minulla on kaasuneuroosi, se on minun henkilökohtainen asiani.
En ymmärrä ihmisiä jotka yrittävät "kääntää minua oikeaan uskoon" loukaavilla kommenteilla jotka eivät osoita kovin paljon asiatuntemusta. Olisiko täällä jotain "Hihuliseura-palstaa" missä viihtyisitte paremmin?
Kinastelu tästä aiheesta jää minun puolestani tähän, olen sanonnut mitä minulla oli sanottavana. Käytä järkeesi ja tee samoin. Vai onko tarve saada "viimeinen sana" liiaan suuri (vaikka se todennäköisesti vain paljastaisi tiettyjä asioita itsestäsi)? - kummastelija
xxxxx kirjoitti:
Kerroin ainoastaan oman mielipiteeni, sitä kai tässä kysyttiin?
Kyllä, minulla on kaasuneuroosi, se on minun henkilökohtainen asiani.
En ymmärrä ihmisiä jotka yrittävät "kääntää minua oikeaan uskoon" loukaavilla kommenteilla jotka eivät osoita kovin paljon asiatuntemusta. Olisiko täällä jotain "Hihuliseura-palstaa" missä viihtyisitte paremmin?
Kinastelu tästä aiheesta jää minun puolestani tähän, olen sanonnut mitä minulla oli sanottavana. Käytä järkeesi ja tee samoin. Vai onko tarve saada "viimeinen sana" liiaan suuri (vaikka se todennäköisesti vain paljastaisi tiettyjä asioita itsestäsi)?Kaasun pelko jäytää ihmeen monia.
Minulla on ollut kaasu veneessäni aina. Suljen kaasuventtiilin pullosta käytön jälkeen, jolloin kaasu ei voi mitenkään vuotaa huomaamatta sisätiloihin.
Liitoksista ei tarvitse olla huolissaan, jos ne on oikein tehty ja niitä on mahdollisimman vähän. Lisäksi käytän vuodonilmaisinta kaasulinjassa, jolla voi silloin tällöin tarkastaa tiiviyden.
Kaasun paine ei muutenkaan ole valtava, jotta se repisi putkia. Pullon painehan alennetaan säätimellä todella pieneksi ja se virtaa hyvin pienellä paineella putkia ja letkuja pitkin.
Nykyisin on lisäksi saatavilla varsin edullisia kaasuilmaisimia, joten varmistus on moninkertaista.
Osa pelkää kaasua / toiset eivät vaihtaisi sitä mistään hinnasta pois. Kaikki saavat käyttää omassa veneessään mitä haluavat, joten turha polttaa päreitään. - Matkapurjehtija
Kaasuvuodon taatusti huomaa, jos hajuaisti toimii likimain normaalisti.
Olen veneillyt reilut 20 vuotta ja ainoat kuulemani vaaratilanteet venekeittimiin liittyen (n. 4-5kpl:tta) ovat koskeneet spriikeittimiä.
Yleisin virhe ollut liian kuuman lieden täyttö tai ylitäyttö. - jani
Kaikki eivät vietä jokaista iltaa vierassatamissa, joten grillin käryt eivät välttämättä kenenkään nenään osu. Siksi toisekseen minua ainakaan ei grillin käry häiritse, se kuuluu ehdottomasti kesään! Joskus sen sijaan kärsin kovastikin naapuriveneen paskanhajusta, joka ilmeisesti tulee septin huohotusputkesta. Ja mitä siihen turvallisuuteen tulee, niin pieni kaasugrilli on varsin turvallinen veneen avotilassakin. Se kun jäähtyy hyvin nopeasti käytön jälkeen, ja muutenkin liekki on hyvin kontrolloitu. Vaarallisempana pitäisin kaasu- tai spriikeittimen käyttämistä veneen sisällä.
- JRxxx
kummastelija kirjoitti:
Kaasun pelko jäytää ihmeen monia.
Minulla on ollut kaasu veneessäni aina. Suljen kaasuventtiilin pullosta käytön jälkeen, jolloin kaasu ei voi mitenkään vuotaa huomaamatta sisätiloihin.
Liitoksista ei tarvitse olla huolissaan, jos ne on oikein tehty ja niitä on mahdollisimman vähän. Lisäksi käytän vuodonilmaisinta kaasulinjassa, jolla voi silloin tällöin tarkastaa tiiviyden.
Kaasun paine ei muutenkaan ole valtava, jotta se repisi putkia. Pullon painehan alennetaan säätimellä todella pieneksi ja se virtaa hyvin pienellä paineella putkia ja letkuja pitkin.
Nykyisin on lisäksi saatavilla varsin edullisia kaasuilmaisimia, joten varmistus on moninkertaista.
Osa pelkää kaasua / toiset eivät vaihtaisi sitä mistään hinnasta pois. Kaikki saavat käyttää omassa veneessään mitä haluavat, joten turha polttaa päreitään.Spriikeitin ei tarvitse mitään ilmaisimia, liitosten tiiviydestä huolehtimista, vuositarkastuksia tms. eli siinä suhteessa se hakkaa mennen tullen kaasusysteemin. Kaasulla on puolensa, mutta itsekin vähän kavahdan sitä ainakin teoreettisen vaarallisena ja venekäytön keitintarpeisiin Origo on aina riittänyt hyvin.
- puntaroiden
JRxxx kirjoitti:
Spriikeitin ei tarvitse mitään ilmaisimia, liitosten tiiviydestä huolehtimista, vuositarkastuksia tms. eli siinä suhteessa se hakkaa mennen tullen kaasusysteemin. Kaasulla on puolensa, mutta itsekin vähän kavahdan sitä ainakin teoreettisen vaarallisena ja venekäytön keitintarpeisiin Origo on aina riittänyt hyvin.
Spriikeittimen nokeamia kattiloita tarvitsee hangata puhtaaksi. Välillä puhdistaa nokea pois keittimestä (sottasta puuhaa). Aina käytön jälkeen pitäisi laittaa lappuset estämään spriin haihtuminen (haisee pahalle). Säiliöiden täyttäminen on heiluvassa veneessä hankalaa ja muovipulloista tulee tarpeetonta jätettä.
Kaasujärjestelmä pitää rakentaa hyvin ja sen kuntoa valvoa. Kaasupullo on painava.
- paras!
Trangia toimii aina ja joka paikassa!
Siinä on myrskysuoja joten lämpöhävikki minimaalinen.
Ainakin pienten lasten kanssa kun rannoilla pitää olla vahtimassa niin tämä on toimivin,eipä siitä kiinteästä keittimestä ole veneen sisällä käyttöä kuin aamupuuron teossa.
Joo ja pari kesää käytin spriitä kunnes päätin lopettaa leikkimisen ja ostin kaasupolttimen...enkä ole katunut.
On yhtä nopea kuin hella kotona, mihin spriilelut ei ikinä pysty. - Viki
Kaasuvalossa on kevättarjouksena Techimpexin F2 Nautic rst 2-liekkinen kaasukeitin, hintaa puolentoistasataa.
Ihan normaali venetarvikehinta sitten tasapainokannattimesta ja kattilanpitimistä tuohon, toista sataa euroa!- Tuikuttaja
Kannattaa kysellä keittimistä retkeilypalstoilta, siellä on kokemusperäistä tietoa runsaasti.
Retkeilyolosuhteissa kaasu on aivan ylivoimainen esimerkiksi sprii-Trangiaan verrattuna. Se on paljon nopeampi ja sitä on helppo säätää. Jos pärjää yhdellä liekillä, niin Trangia kaasupolttimolla on hyvä vaihtoehto. Kun ostaa lisäksi adapterin, jonka avulla voi käyttää puhkaistavia edullisia (esim. Bilteman) kaasupöniköitä, niin keittelyn hintakaan ei hirmuiseksi nouse. Pienien kaasupullojen turvallisuudesta en tiedä, mutta yleisesti niillä pienissäkin teltoissa keitellään enkä ole ainoastakaan onnettomuudesta lukenut. Monipolttoainekeittimet ja bensakeittimet ovat joskus onnettomuuksia eli teltatpaloja aiheuttaneet.
Kannettavassa retkikeittimessähän on sekin etu, että sen voi viedä veneestä pois, jos sellainen tarve ilmenee.
http://www.partioaitta.fi/index.php?cPath=1_20_40 - minä vaan
Tuikuttaja kirjoitti:
Kannattaa kysellä keittimistä retkeilypalstoilta, siellä on kokemusperäistä tietoa runsaasti.
Retkeilyolosuhteissa kaasu on aivan ylivoimainen esimerkiksi sprii-Trangiaan verrattuna. Se on paljon nopeampi ja sitä on helppo säätää. Jos pärjää yhdellä liekillä, niin Trangia kaasupolttimolla on hyvä vaihtoehto. Kun ostaa lisäksi adapterin, jonka avulla voi käyttää puhkaistavia edullisia (esim. Bilteman) kaasupöniköitä, niin keittelyn hintakaan ei hirmuiseksi nouse. Pienien kaasupullojen turvallisuudesta en tiedä, mutta yleisesti niillä pienissäkin teltoissa keitellään enkä ole ainoastakaan onnettomuudesta lukenut. Monipolttoainekeittimet ja bensakeittimet ovat joskus onnettomuuksia eli teltatpaloja aiheuttaneet.
Kannettavassa retkikeittimessähän on sekin etu, että sen voi viedä veneestä pois, jos sellainen tarve ilmenee.
http://www.partioaitta.fi/index.php?cPath=1_20_40Kerro lisää Trangian kaasupolttimen adapterista, jolla puhkaistavat säiliöt sopivat siihen. Löytyykö linkkiä tai myyntipaikkaa?
- Tuikuttaja
minä vaan kirjoitti:
Kerro lisää Trangian kaasupolttimen adapterista, jolla puhkaistavat säiliöt sopivat siihen. Löytyykö linkkiä tai myyntipaikkaa?
"Kerro lisää Trangian kaasupolttimen adapterista, jolla puhkaistavat säiliöt sopivat siihen. Löytyykö linkkiä tai myyntipaikkaa?"
Niitä sattuu silmiiin sieltä täältä. Mm. Hongkongissa on ollut myynnissä. Markill tekee yhdenlaista adapteria, mutta en tiedä, mistä sellaisen voi juuri nyt ostaa. Ulkomailta saa ainakin tilattua, mutta on noita Suomessakin, kun vain jaksaa kysellä.
Relaa.comista kannattaa kysellä, vaatii rekisteröitymisen, lukeminen mahdollista muutenkin.
http://www.relaa.com/index.php?topic=3071.0
- Ottomar
Olen veneily urani aikana tutustunut moniin erilaisiin keittimiin. Kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa. Nykyisin mulla on nestekaasu liesiuuni ja en kyllä vaihtaisi enään muuhun. Nopea ja vaivaton. Huolellisella käytöllä ja kaasuhälyttimen kanssa turvallinenkin. Toimintavarma ja kohtuuhintainen.
Toiseksi parhaaksi arvostan sprii keittimen, mulla oli yhdessä veneessä JOBO COOCK PAL, se on melkein yhtä nopea kuin kaasu. Nokeamis ongelma poistuu tosiaan kun laittaa 0,4 dl vettä litraan Sinolia/Marinolia. Patruunan tankkaamiseen mulla on hyvä vinkki: Osta Etolasta sopiva kumitulppa jolla saat suljettua polttoaine patruunan pohjareiän niin tankkaaminen on tosi helppoa kaatamalla suoraan pullosta.
Kerran oli läheltäpiti tilanne, kun kaveri tankkasi väärin ja spriitä valui keittimen pohjalle ja se sitten syttyi, mutta onneksi kaveri oli rauhallinen ja muisti missä oli sammutuspeite.
Karmein keitin mihin olen törmännyt oli yhden kaverin veneessä. Sen piti olla polttoaine taloudellinen Polttoöljy liesi. Mutta todellisuudessa sen syttyttämiseen (polttoöljy kierukan kuumentamiseen jotta PÖ höyrystyisi ja palaisi puhtaasti) kului enemmän sinolia kuin Jobossa kokatessa. Ja jos epäonnistuit kuumentamisessa tai sytyttämisessä vene oli täynnä mustaa PÖ nokea tai savua.
Wallaksen Safeflame oli kohtuullisen kätevä liesi kokata, kun vaan tottui käyttämään sitä. Se on hidas mutta turvallinen. Ja kohtuullisen vikaherkkä ja perhanan kallis hankkia ja huoltaa.
Että tällaisia kokemuksia mulla :) - ervi
kaasuliesi on paras vaihtoehto,jos pelottaa voihan sen muuten siirtää ulos käytettäessä.
teoriassa mikä liesi tahansa voi olla nopea,mutta sprii ja wallas liesiin verrattuna se kaasu toimii,ja nykypäinä muuten kevytpullojakin myydään.eli suunnista Kaasuvalo nimisen yhtiön sivuille ja sieltä löytyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760