Mitä ( edistystä? ) halutaan saada aikaan kolmion sääntömuutoksella? Mikä on sen tavoite?
Kolmion sääntömuutos
95
1125
Vastaukset
- Anonyymi
tarkoitusta muutettaisiin niin, että merkki velvoittaa väistämään ajoneuvoja riippumatta siitä, mistä suunnasta ajoneuvot ovat risteykseen
saapuneet.
Siinä se, kun näet kolmion edessäsi, väistät, miettimättä mistä muut tulevat ja minne menevät.> Siinä se, kun näet kolmion edessäsi, väistät, miettimättä
> mistä muut tulevat ja minne menevät.
Paitsi jos vastaantulijoillakin on kolmio, jolloin kääntyvä väistää suoraan menevää.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: tällä yritetään korjata sitä vikaa, että ihmiset eivät tienneet miten kolmio toimi ennen. Useat oikeasti kuvittelivat, että kolmio vaikutti myös vastaantulevan liikenteen väistämiseen, mutta näin ei ollut. Tämä aiheutti sekaannusta, vaarapaikkoja ja ehkä jopa kolareita.
Hyvä muutos? Ei minusta. Mutta ehkä helpompi kuin muuttaa ihmisten käsityksiä.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Siinä se, kun näet kolmion edessäsi, väistät, miettimättä
> mistä muut tulevat ja minne menevät.
Paitsi jos vastaantulijoillakin on kolmio, jolloin kääntyvä väistää suoraan menevää.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen: tällä yritetään korjata sitä vikaa, että ihmiset eivät tienneet miten kolmio toimi ennen. Useat oikeasti kuvittelivat, että kolmio vaikutti myös vastaantulevan liikenteen väistämiseen, mutta näin ei ollut. Tämä aiheutti sekaannusta, vaarapaikkoja ja ehkä jopa kolareita.
Hyvä muutos? Ei minusta. Mutta ehkä helpompi kuin muuttaa ihmisten käsityksiä."Paitsi jos vastaantulijoillakin on kolmio, jolloin kääntyvä väistää suoraan menevää."
Tuo nyt ei ole kolmiosta johtuva velvollisuus väistää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Paitsi jos vastaantulijoillakin on kolmio, jolloin kääntyvä väistää suoraan menevää."
Tuo nyt ei ole kolmiosta johtuva velvollisuus väistää.Kärkikolmion määrittelyä muutettiin uuteen tieliikennelakiin tehdyssä pikku korjauksessa jo ennen lain voimaantuloa. Silloin sääntöön lisättiin, että perussäännön (väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja) lisäksi on noudatettava 24 § 2:n säännöksiä.
Tuohon pykälään on kerätty nämä itsestäänselvyydet: Vasemmalle kääntyvä väistää suoraan ajavaa vastaantulijaa, kääntyvä väistää rinnallaan suoraan menevää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa, tieltä poistuva väistää tien reunaa suoraan kulkevaa ja liikenneympyrästä poistuva väistää poistumishaaraa ylittäviä.
Tämä on sitä sääntöjen selkiyttämistä, jota lain muutoksen yhteydessä haluttiin tehdä. Nämä ovat ennenkin olleet samoin, mutta nyt ne on kirjoitettu sääntöinä esiin. Anonyymi kirjoitti:
"Paitsi jos vastaantulijoillakin on kolmio, jolloin kääntyvä väistää suoraan menevää."
Tuo nyt ei ole kolmiosta johtuva velvollisuus väistää.Ei, mutta kolmio ylikirjoittaisi tuon sen osalta, jolla kolmiota ei ole.
- Anonyymi
Väistämissäännön selkiyttäminen. Nyt pitää väistää kaikkia, ennen ei tarvinnut, mitä melkoinen osa autoilijoista ei edes tiennyt.
- Anonyymi
Aivan näin. Nyt on muutettu määritystä sen mukaiseksi, kuten useimmat jo toimivat muutenkin.
- Anonyymi
Ai sekö muutos että kolmio koskee myös raitiovaunua? Onko siinä joku muukin muutos? Meinaatteko että esim. vasemmalle kääntyvää vastaantulijaa pitää väistää, jos itsellä on kolmio ja sillä toisella ei? Ja ennenkö ei tarvinnut?
- Anonyymi
Ennen ei vasemmalle kääntyvää vastaantulijaa tarvinnut väistää kun tuli kolmion takaa, koska väistämisvelvollisuus koski vain risteävää liikennettä. Toki tämän tiedätkin jos sinulla on ollut kortti edes vuoden verran.
Nyt tuo "risteävä tie" jätettiin pykälästä pois, eli pitää väistää vasemmalla kääntyvää vastaantulijaa jos tällä ei ole kolmiota mutta sinulla on. - Anonyymi
Raitiovaunun osalta muuttui tosiaan myös.
Vanha: "Merkki 231 - Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Uusi: "B5 - Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja."
- Anonyymi
Vastakkaisista suunnista kolmiot eivät ole enää samanarvoisia. Eivät kumoa toisiaan kuten ennen ( huoltoasematapaus, laitan linkin erikseen ).
Pyörän ylittäessä katua ajamalla pelkkää suojatietä pitkin on väistettävä kaikki.
Jos autolla kolmio ja, jos kääntyvällä autolla on kolmio, niin silloin pitää väistää pyörää. Sekin juoni.- Anonyymi
Kääntyvän auton pitää väistää kaikkia suojatien ylittäjiä, eikä sitä tarvitse erikseen näyttää kolmiolla kun autonkuljettajien kuuluisi tämä sääntö tietää.
- Anonyymi
Kolmiot ovat edelleen samanarvoisia. Ei ole eriarvoisia kolmioita. Kerro ihmeessä mitä oikein tarkoitat.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Tuohon ei kolmio vaikuta mitenkään. Anonyymi kirjoitti:
Kolmiot ovat edelleen samanarvoisia. Ei ole eriarvoisia kolmioita. Kerro ihmeessä mitä oikein tarkoitat.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Tuohon ei kolmio vaikuta mitenkään.Tämä taitaa olla se sekoilija, joka kuvittelee, että kolmio oikeuttaa tulemaan huoltoaseman pihalta väistämättä muita. Siis kuvittelee kolmion antavan lisää oikeuksia sille, joka sen takaa tulee.
Turha vääntää. Sillä on oma sisäinen logiikkansa, joka ei ole täysin yhteensopiva todellisuuden kanssa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kääntyvän auton pitää väistää kaikkia suojatien ylittäjiä, eikä sitä tarvitse erikseen näyttää kolmiolla kun autonkuljettajien kuuluisi tämä sääntö tietää.
Pelkällä suojatiellä ajava pyöräilijä väistää kaiken muun liikenteen.
”18 §
Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle.
Pykälän 6 momentti olisi uusi. Säännös mahdollistaisi kadun ylittämisen suojatien kohdalla. Ajoneuvon kuljettamisella ei saisi aiheuttaa vaaraa eikä estettä jalankulkijoille. Tärkeää on tällöin se, että ajoneuvon kuljettaja olisi väistämisvelvollinen.”
Jos suoraan ajavalla tai kääntyvällä autolla on kolmio, niin silloin nämä väistävät pyörää.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Huoltoasemasta tuleva väistää muita tienkäyttäjiä, vaikka hänellä ei olisi kolmiota laisinkaan. Eivät parkkipaikan tai vastaavan pihan kolmio ja tien kolmio siinä mielessä ole "tasa-arvoisia" eivätkä kumoa toisiaan. Suosittelen tutustumaan 24 §. Siellä luetellaan väistämiset.
- Anonyymi
Miten oli ennen, kun kääntyi vasemmalle kolmion takaa ja vastaantulevalla ei ollut kolmiota?
T. Mopolla- Anonyymi
Vanhan säännön mukaan kolmio ei edellyttänyt vastaantulevan väistämistä, mutta vasemmalle kääntyvä väisti joka tapauksessa edestä tulevaa.
Nyt on kaksi syytä väistää: tuo sama kolmion takaa tuleminen.
- Anonyymi
"Vasemmalle kääntyvä väistää suoraan ajavaa vastaantulijaa, "
Nyt en ymmärrä.... noinhan asia on ollut aina, oli kolmio kummalla tahansa.
Mitähän en nyt ymmärrä?- Anonyymi
No, nyt jos tulet ainoana kolmion takaa, väistät vasemmalle kääntyvää vastaan tulijaa.
- Anonyymi
Edellisen lain mukaan kolmio koski risteävää liikennettä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta tulevaa liikennettä. Jos suoraan edestä tuleva ei tullut etuajo-oikeutetulta suunnalta, niin oma kolmio ei vaikuttanut sieltä suunnalta tuleviin, vaan ainoastaan oikealta ja vasemmalta tuleviin, eli risteäväiin suuntiin.
Vanhassa laissa luki mm. näin: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Uudessa (nykyisessä) laissa lukee mm. näin: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja."
Nyt pitää väistää risteykseen joka suunnasta tulevia. Sitten on ne "erikoistilanteet" jossa jollakin toisella suunnalla on myös kolmio. Tällöin pitää seuraavaksi huomioida "normaalit" väistämiseen liittyvät säännöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edellisen lain mukaan kolmio koski risteävää liikennettä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta tulevaa liikennettä. Jos suoraan edestä tuleva ei tullut etuajo-oikeutetulta suunnalta, niin oma kolmio ei vaikuttanut sieltä suunnalta tuleviin, vaan ainoastaan oikealta ja vasemmalta tuleviin, eli risteäväiin suuntiin.
Vanhassa laissa luki mm. näin: "Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta."
Uudessa (nykyisessä) laissa lukee mm. näin: "Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja."
Nyt pitää väistää risteykseen joka suunnasta tulevia. Sitten on ne "erikoistilanteet" jossa jollakin toisella suunnalla on myös kolmio. Tällöin pitää seuraavaksi huomioida "normaalit" väistämiseen liittyvät säännöt.Sitten pitää myös muistaa tämä;
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten pitää myös muistaa tämä;
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;Juuri näin ja tietenkin myös kaikki muutkin 24 pykälän 2 momentissa olevat velvollisuudet. Kärkikolmion, eli B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkin kohdalla kun kerta lukee myös näin:
"Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta."
- Anonyymi
"Tällöin pitää seuraavaksi huomioida "normaalit" väistämiseen liittyvät säännöt."
Ennen näitä "normaaleja" on tiedettävä mitä erikoista liittyy jo itsessään kolmioon NYKYÄÄN.
Esim. oikealle käännös ilman merkkejä ja pyöräilijä ylittää kadun ajaen pelkällä suojatiellä ( johon ei siis liity pyörätietä ).
Pyöräilijän on tällöin väistettävä kaikki muu liikenne, myös kääntyvät. Vanha kolmio ei vaikuttanut tähän, edelleenkin ao. pyöräilijän on väistettävä.
UUSI KOLMIO on liitetty *itse kolmioon* määräys käännyttäessä väistää risteävää ylittävät eli, kun määräys on merkissä se on vahvempi kuin "yleissääntö".
Pyöräilijää on silloin käännyttäessä väistettävä pelkällä suojatielläkin tulee se vaikka torilta, josta tullessa on AINA määrätty väistää kaikki ja ajaen pelkällä suojatiellä määrätty väistämään kaikki. Ne molemmat kumoutuvat, kun kääntyvällä on kolmio.
***
VANHA KOLMIO ja samoin vastaantulevalla, joka tulee p-paikalta, h-asemalta tjsp.
Kolmiot kumosivat toisensa ja otettiin tarkasteluun mistä kukin tulee. Vasemmalle kääntyvä ajoradalla ja toinen h-asemalta. H-asemalta väisti, koska silloin tuli mukaan tuo AINA väistettävä.
H-asemalta tuleva väisti vaikka sillä ei olisi ollut kolmiota.
Kolmiot kumosivat toisensa samoinkuin vihreät pyöreät liikennevalot. Valoissa ajetaan normaalien risteysajoväistämisten mukaan ( ilman merkkejä ) eli väistetään vastaantulevaa, koska vihreät valot kumoavat toisensa.
UUSI KOLMIO ja samoin vastaantulevalla, joka tulee p-paikalta, h-asemalta tjsp.
Kolmiot eivät ole enää samanarvoiset, kun vasemmalle käännökseen on itse kolmioon tullut määräys. H-asemalta ajaa ensin.
H-asemalta ajaa ensin vaikka sillä ei olisi kolmiota, koska määräys sisältyy merkkiin, joka on vahvempi kuin ”yleissääntö”.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.- Anonyymi
Älä ala turhaan vääntämään.
Rotta sanoi tuolla toisessa ketjussa näin;
Se, että laissa lukee, että aina on väistettävä, tarkoittaa että aina on väistettävä. Vaikka aiemmin sanottaisiin, että muissakin tilanteissa on väistettävä, niin silti on aina väistettävä. - Anonyymi
Mitä oikein sekoilet? Alla on laissa oleva teksti koskien Väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkkiä (kolmiota). Missä siinä on vasemmalle käännöstä koskeva asia?
"B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä (8.5.2020/360)
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa.
Lisäkilpi H23.1 merkin yhteydessä osoittaa, että tietä risteää kaksisuuntainen pyörätie.
Lisäkilpi H22.1 tai H22.2 merkin yhteydessä osoittaa kääntyvän suunnan, jonka ajoneuvoja ja raitiovaunuja ajoneuvon ja raitiovaunun on väistettävä.
Lisäkilvellä H4 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä H5 varustettuna merkkiä voidaan käyttää merkin B6 ennakkomerkkinä."
Lähde on ajantasainen laki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729 - Anonyymi
Tarkoitatko nyt väitteilläsi tuota "Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta." lausetta, joka on liikennemerkin kohdalla? Ei vaikutusta, sillä noita 24 §:n 2 momentin asioita pitää joka tapauksessa AINA noudattaa. Ei siis tule mitään kaksinkertaista velvollisuutta niiden suhteen.
Jokaisen pykälän perässä voisi lukea että "lisäksi on noudatettava koko tieliikennelakia". Ei sellainen kuitenkaan tarkoita sitä että tieliikennelakia pitäisi noudattaa tuplasti enemmän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä oikein sekoilet? Alla on laissa oleva teksti koskien Väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkkiä (kolmiota). Missä siinä on vasemmalle käännöstä koskeva asia?
"B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä (8.5.2020/360)
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa.
Lisäkilpi H23.1 merkin yhteydessä osoittaa, että tietä risteää kaksisuuntainen pyörätie.
Lisäkilpi H22.1 tai H22.2 merkin yhteydessä osoittaa kääntyvän suunnan, jonka ajoneuvoja ja raitiovaunuja ajoneuvon ja raitiovaunun on väistettävä.
Lisäkilvellä H4 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä H5 varustettuna merkkiä voidaan käyttää merkin B6 ennakkomerkkinä."
Lähde on ajantasainen laki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729"Mitä oikein sekoilet? Alla on laissa oleva teksti koskien Väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkkiä (kolmiota). Missä siinä on vasemmalle käännöstä koskeva asia?"
Mietipä sitä, auttaisiko ymmärrystä, jos lukisit tuon 24 §:n 2 momentin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitatko nyt väitteilläsi tuota "Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta." lausetta, joka on liikennemerkin kohdalla? Ei vaikutusta, sillä noita 24 §:n 2 momentin asioita pitää joka tapauksessa AINA noudattaa. Ei siis tule mitään kaksinkertaista velvollisuutta niiden suhteen.
Jokaisen pykälän perässä voisi lukea että "lisäksi on noudatettava koko tieliikennelakia". Ei sellainen kuitenkaan tarkoita sitä että tieliikennelakia pitäisi noudattaa tuplasti enemmän.Joo, pitäisi neuvon mukaan lukea tuo pykälä.
24 §:n 2 momentin sisältämät asiat ovat nyt jo kolmiossa ja sillä on erittäin suuri merkitys. Ovat vahvemmat kuin yleissääntönä 24 §:n 2 momentti.
Vanhassa kolmiossa vasemmalle käännyttäessä näitä "yleissääntöjä" noudatettiin vasta, kun molemmilla kolmio, jolloin ne kumosivat toisensa tai vain toisella oli kolmio.
Nyt kolmion takaa vasemmalle käännyttäessä on kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tapauksissa väistettävä vastaantulevaa. Ei ole mitään merkitystä vastaantulijan yleissäännön AINA-sanalla mm. p-paikalta tai h-asemalta tulossa.
Nyt tällä tosiaankin romutettiin *ajoradalla ajava* - *ajoradan ulkopuolelta tuleva*.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, pitäisi neuvon mukaan lukea tuo pykälä.
24 §:n 2 momentin sisältämät asiat ovat nyt jo kolmiossa ja sillä on erittäin suuri merkitys. Ovat vahvemmat kuin yleissääntönä 24 §:n 2 momentti.
Vanhassa kolmiossa vasemmalle käännyttäessä näitä "yleissääntöjä" noudatettiin vasta, kun molemmilla kolmio, jolloin ne kumosivat toisensa tai vain toisella oli kolmio.
Nyt kolmion takaa vasemmalle käännyttäessä on kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tapauksissa väistettävä vastaantulevaa. Ei ole mitään merkitystä vastaantulijan yleissäännön AINA-sanalla mm. p-paikalta tai h-asemalta tulossa.
Nyt tällä tosiaankin romutettiin *ajoradalla ajava* - *ajoradan ulkopuolelta tuleva*.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Täytyy sanoa että ei aukea tuo logiikkasi millään tasolla minulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä oikein sekoilet? Alla on laissa oleva teksti koskien Väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkkiä (kolmiota). Missä siinä on vasemmalle käännöstä koskeva asia?"
Mietipä sitä, auttaisiko ymmärrystä, jos lukisit tuon 24 §:n 2 momentin.Tarkoitat ilmeisesti tätä: 3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
Eli kolmion takaa tuleva on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta, eli väistettävä:
1) risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;
2) ajorataa tai piennarta käyttävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa ajoradalta poistuttaessa;
3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;
4) tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä.
Menikö oikein? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, pitäisi neuvon mukaan lukea tuo pykälä.
24 §:n 2 momentin sisältämät asiat ovat nyt jo kolmiossa ja sillä on erittäin suuri merkitys. Ovat vahvemmat kuin yleissääntönä 24 §:n 2 momentti.
Vanhassa kolmiossa vasemmalle käännyttäessä näitä "yleissääntöjä" noudatettiin vasta, kun molemmilla kolmio, jolloin ne kumosivat toisensa tai vain toisella oli kolmio.
Nyt kolmion takaa vasemmalle käännyttäessä on kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa tapauksissa väistettävä vastaantulevaa. Ei ole mitään merkitystä vastaantulijan yleissäännön AINA-sanalla mm. p-paikalta tai h-asemalta tulossa.
Nyt tällä tosiaankin romutettiin *ajoradalla ajava* - *ajoradan ulkopuolelta tuleva*.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Ahaa... nyt ymmärsin. Mielestäsi 24 §:n 2 momentti on voimakkaampi, kun sitä luetaan kärkikolmio liikennemerkin "kautta". Mielestäsi olisi ilmeisesti ollut parempi olla mainitsematta 24 §:n 2 momenttia kärkikolmio liikennemerkin kohdalla, vai?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy sanoa että ei aukea tuo logiikkasi millään tasolla minulle.
Tästäkin näkee, että asia ei ole lainsäätäjällä onnistunut. Liikenne pitäisi olla mahdollisimman helppolukuinen. Nyt joutuu ottamaan huomioon niinnimutkutuopykäläsanoonoin.
Tulee tuntu, että väkisin piti laatia uusi laki, jotta saatiin uusi laki.
Osaisko joku esittää tuon kolmio vasemmalle -asian selkeämmin kuin minä?
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ahaa... nyt ymmärsin. Mielestäsi 24 §:n 2 momentti on voimakkaampi, kun sitä luetaan kärkikolmio liikennemerkin "kautta". Mielestäsi olisi ilmeisesti ollut parempi olla mainitsematta 24 §:n 2 momenttia kärkikolmio liikennemerkin kohdalla, vai?
Kolmion nykyinen "väistettävä risteyksessä" on hyvä tähän paikkaan, jossa pyörätiellä kolmio ja Turun valtatieltä poistuvaa on vaikea ymmärtää risteäväksi tieksi vanhalla "väistettävä risteävää tietä ajavaa"
https://goo.gl/maps/cuJdJNvVAEcX3HUN8
Mutta uusi muotoilu olisi saanut jäädä siihen eikä lisätä kolmioon "väistettävä vastaantulevaa".
Enää kolmiot eivät ole tasa-arvoisia so. kumoa toisiaan simppelisti kuten vihreät valot.
***
Onko jollekulle valjennut mitä tilannetta varten tämä "väistettävä vastaantulevaa" on?
Minkä se selkeyttää missä tilanteessa?
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolmion nykyinen "väistettävä risteyksessä" on hyvä tähän paikkaan, jossa pyörätiellä kolmio ja Turun valtatieltä poistuvaa on vaikea ymmärtää risteäväksi tieksi vanhalla "väistettävä risteävää tietä ajavaa"
https://goo.gl/maps/cuJdJNvVAEcX3HUN8
Mutta uusi muotoilu olisi saanut jäädä siihen eikä lisätä kolmioon "väistettävä vastaantulevaa".
Enää kolmiot eivät ole tasa-arvoisia so. kumoa toisiaan simppelisti kuten vihreät valot.
***
Onko jollekulle valjennut mitä tilannetta varten tämä "väistettävä vastaantulevaa" on?
Minkä se selkeyttää missä tilanteessa?
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Taitaa tuo "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" (kolmio) liikennemerkin kohdalla oleva 24 §:n 2 momentin tekstilisäys olla kyse "työtapaturmasta", sillä 24 §:n 2 momentti on voimassa muutenkin ilman mitään erillistä mainintaa. Itse en ainakaan löydä järkevää syytä sille, miksi se on siinä erikseen mainittu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa tuo "Väistämisvelvollisuus risteyksessä" (kolmio) liikennemerkin kohdalla oleva 24 §:n 2 momentin tekstilisäys olla kyse "työtapaturmasta", sillä 24 §:n 2 momentti on voimassa muutenkin ilman mitään erillistä mainintaa. Itse en ainakaan löydä järkevää syytä sille, miksi se on siinä erikseen mainittu.
Niin "työtapaturmasta" ehkä.
24 § 2 mom
”3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;”
on jo merkissä, niin esim. T-risteyksessä tullessa T:n kannasta kolmion takaa vasemmalle käännyttäessä on väistettävä risteyksessä vastaantulevaa maastopyörää, monttumopoa, mönkijää jne., jotka tulevat ajoradan ulkopuolelta pelkästä umpimetsästä. Ei tarvitse olla polkua, vähäistä tietä tai mitään muutakaan.
Jos 24 § 2 mom EI OLISI JO merkissä, niin näitä mainittuja ei tarvitsisi väistää, koska silloin olisi myös voimassa
”Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;”
Lainlaatija on itse todennut
”Väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkin tarkoitusta yksinkertaistettaisiin.”
Todellako?
Onko joku keksinyt tai löytänyt hallituksen esityksestä perustelua tähän miksi 24 § 2 mom on liitetty jo merkkiin? Selaimeni hakukone ei osannut löytää tähän perustelua.
Eikö sitä uskalleta perustella, koska se on vaikeaa?
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180
Lisää
http://www.satakunnanviikko.fi/teksti/karkikolmion-merkitys-laajeni-6.56.82752.b321e1f29e
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin "työtapaturmasta" ehkä.
24 § 2 mom
”3) vasemmalle käännyttäessä myös vastaantulevaa liikennettä;”
on jo merkissä, niin esim. T-risteyksessä tullessa T:n kannasta kolmion takaa vasemmalle käännyttäessä on väistettävä risteyksessä vastaantulevaa maastopyörää, monttumopoa, mönkijää jne., jotka tulevat ajoradan ulkopuolelta pelkästä umpimetsästä. Ei tarvitse olla polkua, vähäistä tietä tai mitään muutakaan.
Jos 24 § 2 mom EI OLISI JO merkissä, niin näitä mainittuja ei tarvitsisi väistää, koska silloin olisi myös voimassa
”Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;”
Lainlaatija on itse todennut
”Väistämisvelvollisuus risteyksessä -merkin tarkoitusta yksinkertaistettaisiin.”
Todellako?
Onko joku keksinyt tai löytänyt hallituksen esityksestä perustelua tähän miksi 24 § 2 mom on liitetty jo merkkiin? Selaimeni hakukone ei osannut löytää tähän perustelua.
Eikö sitä uskalleta perustella, koska se on vaikeaa?
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180
Lisää
http://www.satakunnanviikko.fi/teksti/karkikolmion-merkitys-laajeni-6.56.82752.b321e1f29e
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Sinun kannattaa unohtaa se, että kärkikolmion kohdalla on maininta tuosta 24 pykälän 2 momentista. Tällöin homma toimii kuten kuuluukin. Pykälä kun on erillään tuosta kärkikolmion tekstistä, eli on oma itsenäinen pykälä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun kannattaa unohtaa se, että kärkikolmion kohdalla on maininta tuosta 24 pykälän 2 momentista. Tällöin homma toimii kuten kuuluukin. Pykälä kun on erillään tuosta kärkikolmion tekstistä, eli on oma itsenäinen pykälä.
Heh-heh, TLL valintamyymälä. Otetaan sieltä vain miellyttävät. Kerro lisää.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heh-heh, TLL valintamyymälä. Otetaan sieltä vain miellyttävät. Kerro lisää.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Jokin "suunnittelukukkanen" tuossa on varmaankin käynyt. Nyt on vähän niin kuin "tårta på tårta".
Voidaan kenties tulkita niin, että mikäli 24 §:n 2 momentin kohdat olisi lueteltu suoraan liikennemerkin tekstissä, niin asia olisi eri. Nyt on tilanne vähän epäselvempi, kun tavallaan viitataan eri kohtaan laissa. Ei siis ole otettu vain sitä "mikä "miellyttää" vaan riippuu täysin, miten asian tulkitsee (kuten niin monesti muutenkin). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokin "suunnittelukukkanen" tuossa on varmaankin käynyt. Nyt on vähän niin kuin "tårta på tårta".
Voidaan kenties tulkita niin, että mikäli 24 §:n 2 momentin kohdat olisi lueteltu suoraan liikennemerkin tekstissä, niin asia olisi eri. Nyt on tilanne vähän epäselvempi, kun tavallaan viitataan eri kohtaan laissa. Ei siis ole otettu vain sitä "mikä "miellyttää" vaan riippuu täysin, miten asian tulkitsee (kuten niin monesti muutenkin).Näkisin sen samanarvoisena vaikka se viittauksena onkin.
Säästetään mustetta ja ilmasto säästyy paljolta lämpenemiseltä, kun ei aina lakia ladatessa tule niin paljon tekstiä, joka sekin vaatii sähköä ja johdot pidempään käy tulikuumina. Heh-heh
On hyvä muutos tuo "väistettävä risteyksessä" mm. tähän kääntymistilanteeseen pyörätien päässä olevaan kolmioon nähden. Ei synny epäselvyyttä
https://goo.gl/maps/f8aHbW84YQgTgd5R9
mutta se edelleenkin kummastuttaa mikä on ihan kaiken mistä vaan vastaantulevan väistämisen tarkoitus/tavoite. Hall. esit. en löydä edes yritystä selvittää sitä.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näkisin sen samanarvoisena vaikka se viittauksena onkin.
Säästetään mustetta ja ilmasto säästyy paljolta lämpenemiseltä, kun ei aina lakia ladatessa tule niin paljon tekstiä, joka sekin vaatii sähköä ja johdot pidempään käy tulikuumina. Heh-heh
On hyvä muutos tuo "väistettävä risteyksessä" mm. tähän kääntymistilanteeseen pyörätien päässä olevaan kolmioon nähden. Ei synny epäselvyyttä
https://goo.gl/maps/f8aHbW84YQgTgd5R9
mutta se edelleenkin kummastuttaa mikä on ihan kaiken mistä vaan vastaantulevan väistämisen tarkoitus/tavoite. Hall. esit. en löydä edes yritystä selvittää sitä.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Tuo on sinun tulkintasi. Minä tulkitsen eri tavalla. Minun tulkinnallani ei ole sinun tulkintasi haasteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo on sinun tulkintasi. Minä tulkitsen eri tavalla. Minun tulkinnallani ei ole sinun tulkintasi haasteita.
Tämä selvä.
Tämä uudistus ei millään......
- Anonyymi
Mitenhän nyt minulla alkaa vähän horjumaan luottamus lainsäätäjän huolellisuuteen... eli että onkohan tuossa nyt kyseessä edes mikään harkittu muutos vai onko vaan sattunut kömmähdys lakitekstiä muokkaillessa mukamas paremmaksi.
- Anonyymi
Käsite ”ajoradalla/tiellä oleva ja ajoradan/tien ulkopuolelta tuleva” on ollut aivan perustavanlaatuinen käsitysero liikenteessä? Oikeastaan koko sääntöjärjestelmä lähti tästä peruspointista ja sen päälle rakentui yksityiskohdat ajoradalla/tiellä liikkumiseen.
Nyt tuo käsite murskattiin kolmiolla. Mikä murskaamisen tavoite on? Mikä on saavutettu hyöty? Erilaisia tulkintoja tuntuu olevan. Ihan konkreettinen kysymys: Jos kaksi autoa tulee vastakkaisista suunnista kumpikin kolmion takaa, ja onnistuvat kolaroimaan risteyksessä, niin ovatko molemmat osasyyllisiä?
- Anonyymi
Ei tässä erilaisia tulkintoja ole, on vain yksi oikea tulkinta ja TheRat heimolaisineen, jotka ovat sitä mieltä, että TLL:n 24§:n 3.momentti "Ajoneuvolla on aina väistettävä" kumoaa TLL:n
8§:n. Tästä on kinattu tuolla toisessakin ketjussa.
TheRat on sitä mieltä, että esimerkiksi tuolta Oopperatalon pihasta tulijan on AINA väistettävä muita tienkäyttäjiä, kun tuo 8§ kumoutuu AINA-sanalla.
https://goo.gl/maps/Ksi8MnAQRtYNSy1n9 - Anonyymi
Vain vasemmalle kääntyvää syytetään.
Tosin ei tiedä täysin varmaa vaikuttaako jotenkin ennakointivelvollisuus tuleviin tuomioihin.
Siitä on 6 A4-sivua hall. esityksessä, mutta ei se minulle täysin auennut.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tässä erilaisia tulkintoja ole, on vain yksi oikea tulkinta ja TheRat heimolaisineen, jotka ovat sitä mieltä, että TLL:n 24§:n 3.momentti "Ajoneuvolla on aina väistettävä" kumoaa TLL:n
8§:n. Tästä on kinattu tuolla toisessakin ketjussa.
TheRat on sitä mieltä, että esimerkiksi tuolta Oopperatalon pihasta tulijan on AINA väistettävä muita tienkäyttäjiä, kun tuo 8§ kumoutuu AINA-sanalla.
https://goo.gl/maps/Ksi8MnAQRtYNSy1n9Mitä epäselvää tuossa nyt on? Ensiksi katsotaan liikennevaloja ja mennään niiden mukaan. Jos ne eivät ole toiminnassa, niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä.
Jos tuo kohta lasketaan parkkipaikaksi, niin vaikka tuota kolmioita ei olisikaan, niin on AINA väistettävä muita kuin sieltä tulee pihalle. Kolmio on varmaan laitettu siihen, jotta ei synny mitään epäselvyyttä että sieltä tuleva väistää muita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä epäselvää tuossa nyt on? Ensiksi katsotaan liikennevaloja ja mennään niiden mukaan. Jos ne eivät ole toiminnassa, niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä.
Jos tuo kohta lasketaan parkkipaikaksi, niin vaikka tuota kolmioita ei olisikaan, niin on AINA väistettävä muita kuin sieltä tulee pihalle. Kolmio on varmaan laitettu siihen, jotta ei synny mitään epäselvyyttä että sieltä tuleva väistää muita."niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä."
Ehkä tuossa hyppäät liian nopeasti väistämissääntöihin. Kolmion sisään on NYT tungettu jo väistämissääntö ja, kun se on liikennemerkissä, niin se on vahvempi kuin tuo yleissääntö pihalta *aina*.
Kasi-pykälällä polkastaan nurin tuo yleissääntö:
"Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä."
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä epäselvää tuossa nyt on? Ensiksi katsotaan liikennevaloja ja mennään niiden mukaan. Jos ne eivät ole toiminnassa, niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä.
Jos tuo kohta lasketaan parkkipaikaksi, niin vaikka tuota kolmioita ei olisikaan, niin on AINA väistettävä muita kuin sieltä tulee pihalle. Kolmio on varmaan laitettu siihen, jotta ei synny mitään epäselvyyttä että sieltä tuleva väistää muita."Mitä epäselvää tuossa nyt on? Ensiksi katsotaan liikennevaloja ja mennään niiden mukaan. Jos ne eivät ole toiminnassa, niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä."
Ei olekaan epäselvää minulle, mutta TheRat hengenheimolaisineen on koko ajan väittänyt ,että tuo aina-sana kumoaa liikenteenohjauslaitteella osoitetun velvollisuuden.
Rotta;
Se, että laissa lukee, että aina on väistettävä, tarkoittaa että aina on väistettävä. Vaikka aiemmin sanottaisiin, että muissakin tilanteissa on väistettävä, niin silti on aina väistettävä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä epäselvää tuossa nyt on? Ensiksi katsotaan liikennevaloja ja mennään niiden mukaan. Jos ne eivät ole toiminnassa, niin katsotaan muita sääntöjä, eli kolmiota ja väistämissääntöjä."
Ei olekaan epäselvää minulle, mutta TheRat hengenheimolaisineen on koko ajan väittänyt ,että tuo aina-sana kumoaa liikenteenohjauslaitteella osoitetun velvollisuuden.
Rotta;
Se, että laissa lukee, että aina on väistettävä, tarkoittaa että aina on väistettävä. Vaikka aiemmin sanottaisiin, että muissakin tilanteissa on väistettävä, niin silti on aina väistettävä.No jaa, on itsestäänselvää, että vehkeet on yli sääntöjen.
Sammutetaan valot, niin kolmio ja sääntö pysyy.
Kolmio viedään pois, niin sääntö pysyy.
Sääntö on hierarkkian alin.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jaa, on itsestäänselvää, että vehkeet on yli sääntöjen.
Sammutetaan valot, niin kolmio ja sääntö pysyy.
Kolmio viedään pois, niin sääntö pysyy.
Sääntö on hierarkkian alin.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Aika selkeää on, juuri kuten itse lutettelet. Jos on kolmio niin väistää kaikkia muita risteyksessä. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta, eli väistetään vielä tarkemmin. Ei pitäisi olla vaikeaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika selkeää on, juuri kuten itse lutettelet. Jos on kolmio niin väistää kaikkia muita risteyksessä. Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta, eli väistetään vielä tarkemmin. Ei pitäisi olla vaikeaa.
Saatko otetta siitä, että miksi on väistettävä jotain mönkijää tai puimuriakin, joka tulee pellolta risteyksen kohdalla? Poroja laiduntavat pääsevät mönkijöillä nopeammin ottamaan kiinni tielle karanneita poroja, so. liikenneturvallisuusperuste?
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatko otetta siitä, että miksi on väistettävä jotain mönkijää tai puimuriakin, joka tulee pellolta risteyksen kohdalla? Poroja laiduntavat pääsevät mönkijöillä nopeammin ottamaan kiinni tielle karanneita poroja, so. liikenneturvallisuusperuste?
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään.Täytyy sanoa että en saa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy sanoa että en saa.
Ei myöskään. Yhdelle liikenteen normiosapuolelle annetaan hälytysajoneuvon oikeudet olematta hälytysajoneuvo valoineen ja torvineen.
Tämä uudistus ei millään tavalla selkeyttänyt asioita. Päinvastoin. Epäonnistunut verrattuna vanhaan yksinkertaiseen ja selkeään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy sanoa että en saa.
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle
liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta; - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.
2 §
Määritelmät
Tässä laissa tarkoitetaan:
1) tiellä maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle
liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta;24 §
Väistäminen
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta; - Anonyymi
3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
6) pihakatua tai kävelykatua käyttäviä tienkäyttäjiä tultaessa pihakadulle tai kävelykadulle taikka ylitettäessä sitä.
- Anonyymi
En ymmärrä tämän keskusteluketjun joitakin viestejä. Kolmio velvoittaa väistämään muita risteyksessä. Jos liikennevalot kertovat muuta, niin sitten niiden mukaan toimitaan.
- Anonyymi
"En ymmärrä tämän keskusteluketjun joitakin viestejä. Kolmio velvoittaa väistämään muita risteyksessä. Jos liikennevalot kertovat muuta, niin sitten niiden mukaan toimitaan"
Noinhan se menee, mutta TheRaT kannattajineen on vahvasti sitä mieltä, että 24§:n
3.momentti
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
1) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle pihakadulta, kävelykadulta tai moottorikelkkailureitiltä;
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
...
kumoaa 8§:n määräykset liikenteenohjauslaitteella annettavista velvoitteista.
- Anonyymi
Rottahan selittää mm. näin:
"Mutta alkuperäiseen kysymykseen: tällä yritetään korjata sitä vikaa, että ihmiset eivät tienneet miten kolmio toimi ennen. Useat oikeasti kuvittelivat, että kolmio vaikutti myös vastaantulevan liikenteen väistämiseen, mutta näin ei ollut. Tämä aiheutti sekaannusta, vaarapaikkoja ja ehkä jopa kolareita.
Hyvä muutos? Ei minusta. Mutta ehkä helpompi kuin muuttaa ihmisten käsityksiä."
Eli hänen mielestään periaatteessa yksinkertaisen merkin monimutkaistaminen on ollut hyvä juttu. Itse olen sitä mieltä, ettei liikenteessä kuulu olla sellaisia sääntöjä, joita pitää lakikirja kourassa alkaa tulkitsemaan.
Kun tämä väistämisvelvollisuus on nyt korjattu loogisemmaksi ja kansantajuisemmaksi, on se aivan varmasti HYVÄ asia. Onnneksi kaikenmaailman rottien mielipiteitä ei näissä asioissa kysellä.- Anonyymi
Uusi lakihan on pullollaan asioita, joissa aikaisemmat lainvastaiset käytännöt on laillistettu, koska "niin on toimittu aina". Mm. vasemmalle kääntyjä on vanhan lain aikana tööttäillyt kolmion takaa tulevalle suoraan ajavalle liikennevaloristeyksessä, koska ei ole ymmärtänyt kolmion merkitystä. Nykylain mukaan se kolmion takaa tuleva tosiaan väistäisi vasemmalle kääntyjää, kun molemmille palaa vihreät. Ei ne liikennevalot poista kolmioiden ja stop-merkkien olemassaoloa.
Sama "poikkeuskäännöksen" suhteen. Käännyttiin surutta suoraan sopivalle kaistalle kaistalle, vaikka aikaa olisi ollut vaihtaa kaistaa, nykylaissa se on sallittua, koska niin toimittiin ennenkin.
Suojatiellä pyöräily sallittiin vaikka se ei olisi pyörätien jatke, ilman etuoikeuksia tietenkin, kun siinä pyöräiltiin edellisen lainkin aikana. (tästä Rotta on kyllä erittäin eri mieltä, että vanhassa laissa suojatiellä pyöräily olisi kielletty, mutta asiasta on Rotan mielipiteen vastainen korkeimman oikeuden päätöskin olemassa, joten siitä ei tarvitse sen enempää alkaa taas vääntämään). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusi lakihan on pullollaan asioita, joissa aikaisemmat lainvastaiset käytännöt on laillistettu, koska "niin on toimittu aina". Mm. vasemmalle kääntyjä on vanhan lain aikana tööttäillyt kolmion takaa tulevalle suoraan ajavalle liikennevaloristeyksessä, koska ei ole ymmärtänyt kolmion merkitystä. Nykylain mukaan se kolmion takaa tuleva tosiaan väistäisi vasemmalle kääntyjää, kun molemmille palaa vihreät. Ei ne liikennevalot poista kolmioiden ja stop-merkkien olemassaoloa.
Sama "poikkeuskäännöksen" suhteen. Käännyttiin surutta suoraan sopivalle kaistalle kaistalle, vaikka aikaa olisi ollut vaihtaa kaistaa, nykylaissa se on sallittua, koska niin toimittiin ennenkin.
Suojatiellä pyöräily sallittiin vaikka se ei olisi pyörätien jatke, ilman etuoikeuksia tietenkin, kun siinä pyöräiltiin edellisen lainkin aikana. (tästä Rotta on kyllä erittäin eri mieltä, että vanhassa laissa suojatiellä pyöräily olisi kielletty, mutta asiasta on Rotan mielipiteen vastainen korkeimman oikeuden päätöskin olemassa, joten siitä ei tarvitse sen enempää alkaa taas vääntämään).Kolme mielipidettä. Kaksi niistä pahasti-pahasti metsään. Arvaatko mitkä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolme mielipidettä. Kaksi niistä pahasti-pahasti metsään. Arvaatko mitkä?
Ei mielipiteitä. Pelkkiä faktoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mielipiteitä. Pelkkiä faktoja.
No siinä tapauksessa kerro mihin perustuu tämä
"Nykylain mukaan se kolmion takaa tuleva tosiaan väistäisi vasemmalle kääntyjää, kun molemmille palaa vihreät. "
ja tämä
"Ei ne liikennevalot poista kolmioiden ja stop-merkkien olemassaoloa." Anonyymi kirjoitti:
No siinä tapauksessa kerro mihin perustuu tämä
"Nykylain mukaan se kolmion takaa tuleva tosiaan väistäisi vasemmalle kääntyjää, kun molemmille palaa vihreät. "
ja tämä
"Ei ne liikennevalot poista kolmioiden ja stop-merkkien olemassaoloa.""Joku taas haluaa alkaa väännön "kolmiosta", joten lopetetaan se alkuunsa.
Liikennesäännöt
Yleiset säännöt
8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen antamaa merkkiä, käskyä tai
kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.
Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.
Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.
TLL Liite 2
Liikennevalo-opastimet
Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja
pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle tai on menossa sille jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana. Risteyksessä kääntyvällä ajoneuvolla on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Joten, se siitä, "Ei mielipiteitä. Pelkkiä faktoja."- Anonyymi
ich-bin kirjoitti:
"Joku taas haluaa alkaa väännön "kolmiosta", joten lopetetaan se alkuunsa.
Liikennesäännöt
Yleiset säännöt
8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen antamaa merkkiä, käskyä tai
kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.
Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.
Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.
TLL Liite 2
Liikennevalo-opastimet
Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja
pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle tai on menossa sille jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana. Risteyksessä kääntyvällä ajoneuvolla on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Joten, se siitä, "Ei mielipiteitä. Pelkkiä faktoja."Juuri näin kun liikennevalot ovat toiminnassa. Tuolla yhdellä on selvästi jokin outo kuvitelma asiasta. Ei löydy sitä "punaista lankaa" hänen ajatuksillensa.
- Anonyymi
ich-bin kirjoitti:
"Joku taas haluaa alkaa väännön "kolmiosta", joten lopetetaan se alkuunsa.
Liikennesäännöt
Yleiset säännöt
8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen antamaa merkkiä, käskyä tai
kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.
Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä.
Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.
TLL Liite 2
Liikennevalo-opastimet
Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla saa sivuuttaa pääopastimen ja
pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on mennyt suojatielle tai on menossa sille jalankulkijalle tarkoitetun vihreän valon aikana. Risteyksessä kääntyvällä ajoneuvolla on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvällä ajoneuvolla on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
Joten, se siitä, "Ei mielipiteitä. Pelkkiä faktoja."Kyllä. Jos molemmille palaa vihreät ja toisella on kolmio, tai stop-merkki, niin kyllä se kolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Jos molemmille palaa vihreät ja toisella on kolmio, tai stop-merkki, niin kyllä se kolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää.
Täytyy kysyä, että oletko muissakin asioissa huomannut käyväsi vajaalla?
Väitit, että sinulla on faktaa. Skeidaa jankkaamalla ei asia muutu faktaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täytyy kysyä, että oletko muissakin asioissa huomannut käyväsi vajaalla?
Väitit, että sinulla on faktaa. Skeidaa jankkaamalla ei asia muutu faktaksi.Laista löytyy selvästi mikä noudattamisen hierarkia on. Jos kaksi asiaa kumoavat toisensa, niin sitten katsotaan väistäminen seuraavasta alemmasta hierarkiatasosta aina siihen asti kunnes asia selviää.
- Anonyymi
"8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. (8.5.2020/360)
Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden."
- Anonyymi
Eihän kolmion sääntö ole muuttunut? Tai se muuttui mutta heti muutettiin takas samaan kuin ennen. Se olis tosin parempi niin että se joka tulee risteykseen väistää niitä jotka siinä jo risteyksessä jo on välittämättä siitä mihin suuntaan menee.
- Anonyymi
"Tai se muuttui mutta heti muutettiin takas samaan kuin ennen."
Avaisitko tämän sisältöä tarkemmin? Milloin, mitä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tai se muuttui mutta heti muutettiin takas samaan kuin ennen."
Avaisitko tämän sisältöä tarkemmin? Milloin, mitä?Alkuperäisessä hyväksytyssä laissa luki: ”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja” eli periaatteessa tuo olisi tarkoittanut sitä että väistetään jo risteyksessä olevaa, eikä kääntymissuunnalla yms olisi väliä. Melkein heti se muutettiin tuohon nykyiseen jossa vasemmalle kääntyessä pitää väistää suoraan tulevaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkuperäisessä hyväksytyssä laissa luki: ”Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja” eli periaatteessa tuo olisi tarkoittanut sitä että väistetään jo risteyksessä olevaa, eikä kääntymissuunnalla yms olisi väliä. Melkein heti se muutettiin tuohon nykyiseen jossa vasemmalle kääntyessä pitää väistää suoraan tulevaa.
Minä kysyin sinulta. Kolmion määräys on totaalisesti muuttunut tuon mainitsemasi lisäyksen/muutoksen takia.
Ilman sitä merkki olisikin lähes sama kuin vanha.
No, ethän sinä minua usko, mutta uskoisitko edes komisariota, joka kertoo yhden asian niistä monista mikä on lisäyksen takia muuttunut.
http://www.satakunnanviikko.fi/teksti/karkikolmion-merkitys-laajeni-6.56.82752.b321e1f29e
Pst. ”periaatteessa tuo olisi tarkoittanut sitä että väistetään jo risteyksessä olevaa, eikä kääntymissuunnalla yms olisi väliä.”
Tämäkin on liian suppea näkemys.
Pst2. "pitää väistää suoraan tulevaa"
Käytä muotoa "vastaantulevaa". Kaikista muistakin suunnista voidaan ajaa suoraan.
***
Minusta näyttää, että kansanedustajia on harhautettu piilottamalla kärkikolmion lisäys hallituksen 100-sivuiseen lisäysten joukkoon ja selvittämättä esityksessä tarkkaan mikä vaikutus sillä on.
Kaikki muu esityksessä on pilkuntarkkaan selvitetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä kysyin sinulta. Kolmion määräys on totaalisesti muuttunut tuon mainitsemasi lisäyksen/muutoksen takia.
Ilman sitä merkki olisikin lähes sama kuin vanha.
No, ethän sinä minua usko, mutta uskoisitko edes komisariota, joka kertoo yhden asian niistä monista mikä on lisäyksen takia muuttunut.
http://www.satakunnanviikko.fi/teksti/karkikolmion-merkitys-laajeni-6.56.82752.b321e1f29e
Pst. ”periaatteessa tuo olisi tarkoittanut sitä että väistetään jo risteyksessä olevaa, eikä kääntymissuunnalla yms olisi väliä.”
Tämäkin on liian suppea näkemys.
Pst2. "pitää väistää suoraan tulevaa"
Käytä muotoa "vastaantulevaa". Kaikista muistakin suunnista voidaan ajaa suoraan.
***
Minusta näyttää, että kansanedustajia on harhautettu piilottamalla kärkikolmion lisäys hallituksen 100-sivuiseen lisäysten joukkoon ja selvittämättä esityksessä tarkkaan mikä vaikutus sillä on.
Kaikki muu esityksessä on pilkuntarkkaan selvitetty.Kun tuossa valtatien rampilta tulevalla ja huoltoaseman alueelta tulevalla on molemmilla kärkikolmio, niin sitten katsotaan seuraavaksi mitä väistämissäännöt sanovat. Niissä ainakin löytyy sellainen asia että:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
Huoltoaseman pihasta tuleva väistää aina muita, ellei 8 § edellytä jotakin muuta. Minun järkeni sanoo ainakin näin. Olenko muka väärässä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tuossa valtatien rampilta tulevalla ja huoltoaseman alueelta tulevalla on molemmilla kärkikolmio, niin sitten katsotaan seuraavaksi mitä väistämissäännöt sanovat. Niissä ainakin löytyy sellainen asia että:
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
2) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle kiinteistön pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, taikka tien ulkopuolelta;
Huoltoaseman pihasta tuleva väistää aina muita, ellei 8 § edellytä jotakin muuta. Minun järkeni sanoo ainakin näin. Olenko muka väärässä?"Olenko muka väärässä?"
Olet varmasti väärässä, ei nyt aleta taas vääntää olemattomasta.
Toki et ole yksin tulkintasi kanssa, vaan myös Rotta hengenheimolaisineen on sitä mieltä, että liikennesääntö ohittaa liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Olenko muka väärässä?"
Olet varmasti väärässä, ei nyt aleta taas vääntää olemattomasta.
Toki et ole yksin tulkintasi kanssa, vaan myös Rotta hengenheimolaisineen on sitä mieltä, että liikennesääntö ohittaa liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen.Eihän tuossa sellaista väitetty, että liikennesääntö ohittaa liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen, vaan mietittiin sitä, että jos molemmilla on kolmio, niin jos sen myötä ei saada eroa väistämiseen, niin katsotaan seuraavaksi liikennesääntöä. Näinkö ei kuulukaan tehdä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa sellaista väitetty, että liikennesääntö ohittaa liikenteenohjauslaitteella annetun määräyksen, vaan mietittiin sitä, että jos molemmilla on kolmio, niin jos sen myötä ei saada eroa väistämiseen, niin katsotaan seuraavaksi liikennesääntöä. Näinkö ei kuulukaan tehdä?
Ei kuulu tehdä, koska kolmiot eivät ole tasa-arvoisia keskenään silloin, kun joku kääntyy vasemmalle.
Vasemmalle kääntyvälle on sälytetty määräys *sisältyvänä merkkiin*, jolloin ei mennä liikenne-/yleissääntöihin hakemaan eroa, eli määräys menee yli kaikista yleissäännöistä.
Merkin määräys käskee väistämään kaikkia vastaantulevia ja samalla se poistaa vastaantulevalta rajoittimet mitä on 24 § 3. momentissa.
Lainlaatija on perustellut lisäystä selkeyttämään käännöksiä. Tuolle toimella on kaunis määritelmä "vilkas mielikuvitus". Laatijalla on ketunhäntä kainalossa.
Ilman lisäystä ajojärjestys olisi vasemmalle käännyttäessä kolmio kolmio ollut aivan selkeä sama kuten ennenkin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24
Tämä kirjoittelu on aika toivotonta, kun et usko edes satakuntalaista komisariota.
- Minä kysyin sinulta - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kuulu tehdä, koska kolmiot eivät ole tasa-arvoisia keskenään silloin, kun joku kääntyy vasemmalle.
Vasemmalle kääntyvälle on sälytetty määräys *sisältyvänä merkkiin*, jolloin ei mennä liikenne-/yleissääntöihin hakemaan eroa, eli määräys menee yli kaikista yleissäännöistä.
Merkin määräys käskee väistämään kaikkia vastaantulevia ja samalla se poistaa vastaantulevalta rajoittimet mitä on 24 § 3. momentissa.
Lainlaatija on perustellut lisäystä selkeyttämään käännöksiä. Tuolle toimella on kaunis määritelmä "vilkas mielikuvitus". Laatijalla on ketunhäntä kainalossa.
Ilman lisäystä ajojärjestys olisi vasemmalle käännyttäessä kolmio kolmio ollut aivan selkeä sama kuten ennenkin.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24
Tämä kirjoittelu on aika toivotonta, kun et usko edes satakuntalaista komisariota.
- Minä kysyin sinulta -Kysymyksen ydinasia on se että pitääkö laissa liikenteenohjauslaitteen kohdalla olla kaikki mahdollinen valmiina kerrottu? Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?
Jos homma toimii niin, että siirrytään liikenteenohjauslaitteen jälkeen katsomaan asiaa liikennesääntöjen osalta, niin sitten tuo kärkikolmiolle tullut lisäys on täysin turha. Jos taas liikenteenohjauslaitteen kohdalla pitää lukea kaikki vaadittava tieto, niin sitten ymmärrän tuon lisäyksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksen ydinasia on se että pitääkö laissa liikenteenohjauslaitteen kohdalla olla kaikki mahdollinen valmiina kerrottu? Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?
Jos homma toimii niin, että siirrytään liikenteenohjauslaitteen jälkeen katsomaan asiaa liikennesääntöjen osalta, niin sitten tuo kärkikolmiolle tullut lisäys on täysin turha. Jos taas liikenteenohjauslaitteen kohdalla pitää lukea kaikki vaadittava tieto, niin sitten ymmärrän tuon lisäyksen."Kysymyksen ydinasia on se että pitääkö laissa liikenteenohjauslaitteen kohdalla olla kaikki mahdollinen valmiina kerrottu?"
Ei pidä.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Käännyttäessä kolmion takaa kolmiot eivät ole tasa-arvoisia tuon jälkeenpäin tehdyn lisäyksen takia. Ei päästä siirtymään seuraavalle tasolle, kun määräys on jo merkissä.
Tämä on juoni lisäys ja saamieni tietojen perusteella ei edes kansanedustajille selvitetty mitä se oikein tarkoittaa/tulee merkitsemään. "Ketunhäntä kainalossa."
Tämä asia sivuutettiin parilla virkkeellä ( nekin sivuasiasta ), kun mm. kotihoidon pysäköinnistä on sivukaupalla selvitystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kysymyksen ydinasia on se että pitääkö laissa liikenteenohjauslaitteen kohdalla olla kaikki mahdollinen valmiina kerrottu?"
Ei pidä.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Käännyttäessä kolmion takaa kolmiot eivät ole tasa-arvoisia tuon jälkeenpäin tehdyn lisäyksen takia. Ei päästä siirtymään seuraavalle tasolle, kun määräys on jo merkissä.
Tämä on juoni lisäys ja saamieni tietojen perusteella ei edes kansanedustajille selvitetty mitä se oikein tarkoittaa/tulee merkitsemään. "Ketunhäntä kainalossa."
Tämä asia sivuutettiin parilla virkkeellä ( nekin sivuasiasta ), kun mm. kotihoidon pysäköinnistä on sivukaupalla selvitystä.Lisään vielä. Jos olisi kerrottu kansanedustajille, niin luulen, että lisäyksen esitys olisi oikopäätä hylätty.
Lisäys sotii ikiaikaista ja pyhää asiaa vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kysymyksen ydinasia on se että pitääkö laissa liikenteenohjauslaitteen kohdalla olla kaikki mahdollinen valmiina kerrottu?"
Ei pidä.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Käännyttäessä kolmion takaa kolmiot eivät ole tasa-arvoisia tuon jälkeenpäin tehdyn lisäyksen takia. Ei päästä siirtymään seuraavalle tasolle, kun määräys on jo merkissä.
Tämä on juoni lisäys ja saamieni tietojen perusteella ei edes kansanedustajille selvitetty mitä se oikein tarkoittaa/tulee merkitsemään. "Ketunhäntä kainalossa."
Tämä asia sivuutettiin parilla virkkeellä ( nekin sivuasiasta ), kun mm. kotihoidon pysäköinnistä on sivukaupalla selvitystä.Vaikea ulosanti sinulla ja sekoitat tuota lisäystä joka paikkaan.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Voit vastata kyllä tai ei. Kyse voi olla myös stop merkistä eikä pelkästään kärkikolmio. Älä koko aja sekoita tuota lisäystä joka vastaukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea ulosanti sinulla ja sekoitat tuota lisäystä joka paikkaan.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Voit vastata kyllä tai ei. Kyse voi olla myös stop merkistä eikä pelkästään kärkikolmio. Älä koko aja sekoita tuota lisäystä joka vastaukseen.Väität, että stop-merkin määräys jotenkin eroaa kärkikolmiosta. Perustelusi puuttuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikea ulosanti sinulla ja sekoitat tuota lisäystä joka paikkaan.
"Eikö liikenteenohjauslaitteiden kumotessa toisensa siirrytäkään katsomaan asiaa seuraavaksi väistämissääntöjen osalta?"
Voit vastata kyllä tai ei. Kyse voi olla myös stop merkistä eikä pelkästään kärkikolmio. Älä koko aja sekoita tuota lisäystä joka vastaukseen.Eipä sinun ulosanti kovinkaan loistavalta näytä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä sinun ulosanti kovinkaan loistavalta näytä
Ite oot ihan tyhmä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisään vielä. Jos olisi kerrottu kansanedustajille, niin luulen, että lisäyksen esitys olisi oikopäätä hylätty.
Lisäys sotii ikiaikaista ja pyhää asiaa vastaan."Lisäys sotii ikiaikaista ja pyhää asiaa vastaan."
En ole koskaan pyhää kirjaa lukenut,mutta rohkenen epäillä, ettei tuo ole bibliasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lisäys sotii ikiaikaista ja pyhää asiaa vastaan."
En ole koskaan pyhää kirjaa lukenut,mutta rohkenen epäillä, ettei tuo ole bibliasta.Heh-heh. Eipä tuossa sanottukaan mitään kirjasta vaan *asiasta*.
Ikiaikainen ja pyhä *asia* on ollut, että ajoradan ja tien ulkopuolelta tuleva väistää muuta liikennettä poikkeuksena pyörätieltä tuleva kääntyviä.
Nyt se on enää vain historian havinaa.......
Huima murros ansaitsee paikkansa sellaisten käsitteiden joukossa kuten "ennen sotaa" ja "sodan jälkeen". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väität, että stop-merkin määräys jotenkin eroaa kärkikolmiosta. Perustelusi puuttuu.
En väitä sellaista. Jos lukemisen ymmärtäminen on tuota tasoa, niin ei voi mitään.
- Anonyymi
Uusi - tieliikennelaki alkuperäisenä: B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa. Lisäkilpi H23.1 merkin yhteydessä osoittaa, että tietä risteää kaksisuuntainen pyörätie. Lisäkilpi H22.1 tai H22.2 merkin yhteydessä osoittaa kääntyvän suunnan, jonka ajoneuvoja ja raitiovaunuja ajoneuvon ja raitiovaunun on väistettävä. Lisäkilvellä H4 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä H5 varustettuna merkkiä voidaan käyttää merkin B6 ennakkomerkkinä.
Vanha - tieliikenneasetus: Merkki 231 Väistämisvelvollisuus risteyksessä
Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Liikenneympyrässä merkillä osoitetaan, että liikenneympyrään tulevan ajoneuvon on väistettävä liikenneympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Lisäkilvellä 815 varustettuna merkkiä voidaan käyttää ennakkomerkkinä. Lisäkilvellä 816 varustettuna sitä voidaan käyttää merkin 232 ennakkomerkkinä. Merkillä voidaan osoittaa myös tieliikennelain 14 §:n 3 tai 4 momentin mukainen väistämisvelvollisuus.
Uuden lain myötä hurrattiin, että nyt kolmio oikeasti tarkoittaa sitä mitä sen on toivottu tarkoittavan, eli väistetään kaikkia suuntia.
Nyt kun on lisätty seuraavaa: "Risteyksessä käännyttäessä on lisäksi noudatettava 24 §:n 2 momentissa säädettyä väistämisvelvollisuutta. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa."
...niin vesittääkö tämä asia nyt taas kaiken ja palataan jälleen siihen vaaran paikkaan että kolmio ei aina tarkoitakaan väistämistä? Viittaan tähän asiaan:
https://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/107940/Vaaran paikka kolmion takaa saakin ajaa ensin- Anonyymi
Tuossa TS:n 1. tilanteessa vihreä auto väistää punaista välittämättä mihin suuntaan vihreä menee.
2. tilanteessa punainen väistää vihreää riippumatta mihin suuntaan punainen menee. - Anonyymi
Tässä keskustelussa esille noussut asia ei tuossa TS:n kuvassa ole suoraan, vaan ensimmäisessä kuvassa pitäisi olla kolmio myös punaisella autolla. Sitten se vastaisi keskustelun aiheena ollutta haastetta.
- Anonyymi
Noh, kulman muutoksella niin, voisi viestittää vielä suunnat. Kylienhulluksi ei yleensä päästä.
- Anonyymi
Kannattaa unohtaa koko homma, ainakin pääkaupankisudulla.
Kolmio tarkoittaa, että on pysähdyttävä ja katsottava suuntaan jos toiseenkin. Ja sitten mennään liikenteestä huolimatta. Stop merkki vastaavasti kertoo, että on pysähdyttävä ja sitten mennään, tuli ketä tai mitä suunnasta jos toisestakin.
Liityttäessä pää- tai moottoritielle ei oikein tiedetä, että kuka väistää ketä tai mitä tai mitä sitten pitäisi tehdä. Kolmio ei taas kerro mitään. Sekaan vaan tai jarrut pohjaan.
Kaiken kruuna kielletty ajosuunta merkki, joka tarkoittaa, "pysäköinti kielletty".
Liikennevaloissa puolestaan on ainakin yksi valo liikaa. Jos keltainen välähtää, niin silloin jarrut pohjaan, jos jarru löytyy. muutoin mennään iloisesti turvallisesti risteyksen läpi.
Tervetuloa kehä kolmosen sisäpuolelle.
PS Suojateitä kannatta varoa....- Anonyymi
Unohtui tuosta edellisestä , että turvallisuusväliä kanttaa pitää koska eteesi tunkee kuitenkin pari ajoneuvoa hajuraon välillä ja sitten ennen peltipoliisia isketään jarrut päälle vähintäänkin mittarivirheen verran jos ei enemmänkin. Tietty joustavuus on hyve ennen törmäystä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1357415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654470Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen563500Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5083242Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972154Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361803Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja231777- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446