Teräspurjeveneet

Anonyymi

Olisi hyvä tietää miten teräspurjeveneet eroaa normaali lasikuituveneistä??
Itsellä ei mitään kokemusta teräsveneistä.

Kiinnostaisi joku Bruce Roberts ym.
Miten purjehtivat ja ovatko turvallisia tarkoitan, että AVS olisi suhteellisen hyvä luku.
Saa kommentoida ja antaa vinkkejä.
Kiitos.

40

932

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Välttämättä et huomaa eroa ulkomuodosta kauempaa katsoessasi. Jotkut teräsveneet ovat rungoltaan kauniisti kahteen suuntaa kaareutuvia ja toiset taas selvästi vain yhteen suuntaan kaarella olevista levystä hitsattuna (runko näyttää kantikkaalta). Tämä siis riippuen miten runko on suunniteltu ja rakennettu. Yhteen suuntaan levyn saat helpostikin kaarelle mutta kaksoiskaarevat pinnat vaativat levyjen muokkausta (pakottamista) ja siihen tarvittavat työvälineet.

      Valitettavasti terän on aika painavaa (tiheys 7.8kg/L) ja järkevän paksuisista levyistä kasattuna koko luokassa alle 40 jalkaa teräsveneet ovat yleensä hieman painavia verrattuna lujitemuoviveneisiin. Kolikon toinen puoli onkin luja, tukeva ja kulutuskestävä, mutta ruostuva rakenne.

      Teräsveneen kanssa korroosion kanssa joutuu meriympäristössä aina tekemisiin ja onkin vain ajan kysymys milloin ruostevanat koristavat kylkiä. Toisaalta pahasti ruostuneen rakenteen voi korjata hitsaamalla uutta teräslevyä syöpyneiden tilalle.
      Ylläpitoa ja huoltoa vaativat siis molemmat ja on kunkin henkilökohtainen päätös mitä seikkoja painottaa.
      kumpi sitten on parempi? Kukapa kertoisi sen.

      • Anonyymi

        Lujuus ja tukevuus eivät riipu käytetystä materiaalista, vaan mitoituksesta.
        Sellaisen saa niin teräksestä, alumiinista, lujitemuovista kuin puustakin. Ja kaikilla mainituilla materiaaleilla voi myös välttää lujuuden ja tukevuuden saavuttamisen. Teräksellä se onnistuu jo yhdellä mainituista syistä: liian ohuilla materiaalipaksuuksilla, liian harvalla tukivälillä, ja huonoilla hitsisaumoilla.
        Ei siis todellakaan pidä paikkaansa että kaikki teräsveneet olisivat lujia ja tukevia. Ammattilaisten tekemiä, suunnittelemia ja huoltamia laivojakin on katkennut aallokossa.
        Pienemmillä veneillä vakavammat seuraukset yleensä edellyttävät törmäystä johonkin, pelkän aallokon katkaisemista teräsveneistä en ole tietoinen, eikä siviilikäyttöön tehdyissä alumiinista tai lujitemuovista tehdyissäkään veneissä esiintyne kyseistä ongelmaa yhtään useammin.


    • Anonyymi

      "Kolikon toinen puoli onkin luja, tukeva ja kulutuskestävä, mutta ruostuva rakenne."

      Kuinka paljon tuohon voi vaikuttaa nykytekniikoilla. Eivätkö esimerkiksi Linssenit käy läpi melkoisen käsittelyn? Kauanko menee ennen kuin ne joutuu purkamaan ja kunnostamaan pohjiaan myöten?

      • Anonyymi

        Itsellä paljonkin kokemusta rautalaivoista. Teräspinnat jotka ovat meriveden kanssa tekemnisissä vaativat paljonhuoltoa. Iso pohjatyö ja todella kalliilla maalilla maalaaminen. Pienten alueiden korjaaminen on jatkuvaa ja hiekkapuhallus pohjamaali pintamaali on ehkä 5-10 vuoden välein riippuen omistajan laatuvaatimuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä paljonkin kokemusta rautalaivoista. Teräspinnat jotka ovat meriveden kanssa tekemnisissä vaativat paljonhuoltoa. Iso pohjatyö ja todella kalliilla maalilla maalaaminen. Pienten alueiden korjaaminen on jatkuvaa ja hiekkapuhallus pohjamaali pintamaali on ehkä 5-10 vuoden välein riippuen omistajan laatuvaatimuksista.

        Jos runko on Corten terästä, niin onko huolettomampi kuin muu rautabotski?

        Itseäni kiinnostaa rautapurkkari, mutta moni pelottelee sen suhteen, että ei kulje pikkutuulilla. On kai se niinkin, että vene sen mukainen, kuin on pääosin käyttöympäristö. Onko rautavenettä järkeä ostaa, jos saaristossa pitkälti liikkuu eikä alituiseen ylitä isompia avomerialueita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos runko on Corten terästä, niin onko huolettomampi kuin muu rautabotski?

        Itseäni kiinnostaa rautapurkkari, mutta moni pelottelee sen suhteen, että ei kulje pikkutuulilla. On kai se niinkin, että vene sen mukainen, kuin on pääosin käyttöympäristö. Onko rautavenettä järkeä ostaa, jos saaristossa pitkälti liikkuu eikä alituiseen ylitä isompia avomerialueita?

        Ei taida olla corten teräs veneessä juuri yhtään huolettomampi, koska rautaoksidi eli ruoste liukenee veteen eikä se muodosta stabiilia pintakerrosta kuten tapahtuu ruostumattomilla teräksillä (kromioksidi). Tästä syystä SSAB:n sivuilta löytyi seuraavat lainaukset:

        "Kun teräs altistuu kosteille ja kuiville olosuhteille, se alkaa aluksi hapettua samalla tavoin kuin tavallinen pehmeä teräs. Ajan myötä hapettuneesta pintakerroksesta kuitenkin muodostuu tiivis patinakerros, ja pinnan väri muuttuu alun punaruskeasta vaalean- tai tummanruskeaksi."

        "Jos olosuhteet ovat kuitenkin jatkuvasti joko kosteat tai kuivat, patinakerrosta ei muodostu, ja tästä syystä säänkestävää terästä ei tulisi esimerkiksi käyttää sisätiloissa."

        Ja vielä:

        " COR-TEN®-terästen maalipinta kestää tavallisesti kaksi kertaa pitempään kuin tavallisen teräksen maalipinta."

        Eli ilmeisesti maali pysyy hieman paremminkiinni, mutta teräs kuitenkin edelleen ruostuu lahjakkaasti, kuten muutkin normalit teräkset.

        Pertti Dunkeria vielä lopuksi lainatakseni koskaan ei venettä kannata tehdä itse tai edes ostaa. Mutta kuitenkin, kun sellaisen itsellesi tahdot, on kyse jo harrastuksesta ja silloin kannattuuden merkitys ja määritelmä muuttuukin jo oleellisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos runko on Corten terästä, niin onko huolettomampi kuin muu rautabotski?

        Itseäni kiinnostaa rautapurkkari, mutta moni pelottelee sen suhteen, että ei kulje pikkutuulilla. On kai se niinkin, että vene sen mukainen, kuin on pääosin käyttöympäristö. Onko rautavenettä järkeä ostaa, jos saaristossa pitkälti liikkuu eikä alituiseen ylitä isompia avomerialueita?

        Rauta-alusten aika on ohi jo melkein 100 vuotta sitten, ne niitattiin kasaan. Nykyään ne ovat teräksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauta-alusten aika on ohi jo melkein 100 vuotta sitten, ne niitattiin kasaan. Nykyään ne ovat teräksestä.

        Tuo oli aivan oleellinen tarkennus. Toivottavasti aloittaja ei erehdy tilaamaan rauta-alusta.
        Tietysti laivarauta voisi tulla kysymykseen, sillä siitä tehdyt alukset ovat tehty kellumaan.
        T. Laivarauta-alusten kattojärjestö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla corten teräs veneessä juuri yhtään huolettomampi, koska rautaoksidi eli ruoste liukenee veteen eikä se muodosta stabiilia pintakerrosta kuten tapahtuu ruostumattomilla teräksillä (kromioksidi). Tästä syystä SSAB:n sivuilta löytyi seuraavat lainaukset:

        "Kun teräs altistuu kosteille ja kuiville olosuhteille, se alkaa aluksi hapettua samalla tavoin kuin tavallinen pehmeä teräs. Ajan myötä hapettuneesta pintakerroksesta kuitenkin muodostuu tiivis patinakerros, ja pinnan väri muuttuu alun punaruskeasta vaalean- tai tummanruskeaksi."

        "Jos olosuhteet ovat kuitenkin jatkuvasti joko kosteat tai kuivat, patinakerrosta ei muodostu, ja tästä syystä säänkestävää terästä ei tulisi esimerkiksi käyttää sisätiloissa."

        Ja vielä:

        " COR-TEN®-terästen maalipinta kestää tavallisesti kaksi kertaa pitempään kuin tavallisen teräksen maalipinta."

        Eli ilmeisesti maali pysyy hieman paremminkiinni, mutta teräs kuitenkin edelleen ruostuu lahjakkaasti, kuten muutkin normalit teräkset.

        Pertti Dunkeria vielä lopuksi lainatakseni koskaan ei venettä kannata tehdä itse tai edes ostaa. Mutta kuitenkin, kun sellaisen itsellesi tahdot, on kyse jo harrastuksesta ja silloin kannattuuden merkitys ja määritelmä muuttuukin jo oleellisesti.

        Dunkerin suusta pääsi sammakoiden lisänä monta viisautta. Lausumasi yksi niistä.

        Harrastus ei ole mikään harrastus jos se ei vie kaikkea vapaa-aikaa ja kaikkea ylimääräistä rahaa. Tili/osinkopussin paksuudella ei tässä ole juurikaan merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rauta-alusten aika on ohi jo melkein 100 vuotta sitten, ne niitattiin kasaan. Nykyään ne ovat teräksestä.

        Miten määrittelet raudan ja teräksen eron?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten määrittelet raudan ja teräksen eron?

        Raudassa on yli 2,11 % hiiltä, teräksessä alle. Teräksessä hiili on tasaisesti jakautuneena, raudassa se muodostaa lisäksi erillisiä grafiittialueita. Tyypistä riippuen ne voivat olla vaikkapa:
        pallografiittirautaa, suomugrafiittivalurautaa, ym.
        Kts: https://fi.wikipedia.org/wiki/Valurauta
        Siinähän se kaikessa yksinkertaisuudessaan, toki lisääkin on aiheesta olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten määrittelet raudan ja teräksen eron?

        Lisäaineistuksissa. Laivassakin on useita teräslaatuja rungossa ja palkistoissa, kun vaaditaan eri ominaisuuksia.

        Kaikki ne näyttävät saman punertavanruskean ruosteisilta, mutta lujuuksissa suuria eroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäaineistuksissa. Laivassakin on useita teräslaatuja rungossa ja palkistoissa, kun vaaditaan eri ominaisuuksia.

        Kaikki ne näyttävät saman punertavanruskean ruosteisilta, mutta lujuuksissa suuria eroja.

        Lisäaineistuksella vaikutetaan teräs- tai rautatyyppien erotteluun toisistaan, ei raudan ja teräksen, mikä riippuu yksinomaan hiilipitoisuudesta. Hiili taas ei ole valurautaan lisätty lisäaine, vaan päinvastoin teräksestä poistettu aine.

        Kumpi tahansa raudasta ja teräksestä voi olla lujempi tuote tyypistä ja kuormitustapauksesta riippuen. Lujuuserot kummankin ryhmän sisällä ovat paljon suurempia kuin raudan ja teräksen lujuuserot staattisessa kuormituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla corten teräs veneessä juuri yhtään huolettomampi, koska rautaoksidi eli ruoste liukenee veteen eikä se muodosta stabiilia pintakerrosta kuten tapahtuu ruostumattomilla teräksillä (kromioksidi). Tästä syystä SSAB:n sivuilta löytyi seuraavat lainaukset:

        "Kun teräs altistuu kosteille ja kuiville olosuhteille, se alkaa aluksi hapettua samalla tavoin kuin tavallinen pehmeä teräs. Ajan myötä hapettuneesta pintakerroksesta kuitenkin muodostuu tiivis patinakerros, ja pinnan väri muuttuu alun punaruskeasta vaalean- tai tummanruskeaksi."

        "Jos olosuhteet ovat kuitenkin jatkuvasti joko kosteat tai kuivat, patinakerrosta ei muodostu, ja tästä syystä säänkestävää terästä ei tulisi esimerkiksi käyttää sisätiloissa."

        Ja vielä:

        " COR-TEN®-terästen maalipinta kestää tavallisesti kaksi kertaa pitempään kuin tavallisen teräksen maalipinta."

        Eli ilmeisesti maali pysyy hieman paremminkiinni, mutta teräs kuitenkin edelleen ruostuu lahjakkaasti, kuten muutkin normalit teräkset.

        Pertti Dunkeria vielä lopuksi lainatakseni koskaan ei venettä kannata tehdä itse tai edes ostaa. Mutta kuitenkin, kun sellaisen itsellesi tahdot, on kyse jo harrastuksesta ja silloin kannattuuden merkitys ja määritelmä muuttuukin jo oleellisesti.

        No niin, vinkki teräsvenettä miettivälle, Van De Stadt Sea Dog 29. Pyynti 7500 e. Moottori ja runko ilmeisesti kunnossa. Tosiostajan mahdollisuuksia parantaa se että toi on moottoriveneissä eikä purjeveneissä, toi ilmoitus. Monikaan ei oo huomannu.

        https://m.nettivene.com/moottorivene/van-de-stadt/821439


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä paljonkin kokemusta rautalaivoista. Teräspinnat jotka ovat meriveden kanssa tekemnisissä vaativat paljonhuoltoa. Iso pohjatyö ja todella kalliilla maalilla maalaaminen. Pienten alueiden korjaaminen on jatkuvaa ja hiekkapuhallus pohjamaali pintamaali on ehkä 5-10 vuoden välein riippuen omistajan laatuvaatimuksista.

        Venemestari-lehti teki taannoin laajan tutkivan artikkelin Linssen-veneiden valmistuksesta otsikolla "Linssenin laadun lähteillä". Tuo artikkeli löytyy vielä Venemestarin juttuarkistosta. Siinä käydään laajasti läpi myös pintakäsittelyn vaiheita, ja lopussa todetaan "Maalauksesta ei voi antaa mitään muuta arvosanaa kuin kiitettävä, sillä vikoja on vaikea löytää edes hakemalla. Itse asiassa moni lasikuituveneen valmistaja olisi, tai ainakin olisi syytä olla, kateellinen teräsveneiden tuoreen pinnan laadusta."
        Toki täytyy muistaa, että Linssen on teräsveneeksikin poikkeuksellisen korkealaatuinen, ja esimerkiksi itsetehdyillä teräsveneillä ei ole mitään mahdollisuutta päästä samaan pintakäsittelyn laatuun. Mutta kun Linssenistä puhutaan, alkuperäinen pinta kestää hyvänä kymmeniä vuosia, edellyttäen toki että mahdolliset kolhut käydään vuosittain läpi ja että pintaa muutenkin hoidetaan (pestään & vahataan) normaalin asianmukaisesti.


    • Anonyymi

      Eikö ne teräspurjeet ole kamalan painavat?

      • Anonyymi

        Kyllä, siksi valmistetaankin useinmiten purjeteräsveneitä, vaikka jotkut niitä teräspurjeveneiksi kutsuvatkin.
        Laivoissa on tietääkseni joskus käytetty myös teräspurjeita, tosin flettnerroottorin muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, siksi valmistetaankin useinmiten purjeteräsveneitä, vaikka jotkut niitä teräspurjeveneiksi kutsuvatkin.
        Laivoissa on tietääkseni joskus käytetty myös teräspurjeita, tosin flettnerroottorin muodossa.

        Millaista on purjeteräs?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaista on purjeteräs?

        Flettnerroottoreissa käytetty teräs on ollut joko ruostumatonta peltiä, tai galvanoitua peltiä maalattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Flettnerroottoreissa käytetty teräs on ollut joko ruostumatonta peltiä, tai galvanoitua peltiä maalattuna.

        Hyvää diskurssia troolarin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää diskurssia troolarin kanssa.

        On ehkä hyvä pitää nämä hörhöt näissä muutamissa ketjuissa, jotta saamme pitää toisissa asiallista keskustelua yllä.
        Jonkun on vain jaksettava pitää niille ”seuraa”.
        Suuri sääli etteivät enää viihdy noissa Kaunissaari jorinoissa.


    • Anonyymi

      Minulla ei hermo kestäisi teräsvenettä ja sitä jatkuvaa taistelua ruostetta vastaan. Jos olisi itse pakko alkaa rakentamaan metallivenettä niin materiaali olisi alumiini.

      • Anonyymi

        Valtamerillä monen hermo ei kestä mitään muuta vene materiaalia kuin teräs. Nukkuu paremmin kun tietää ettei osuma johonki vedessä olevaan upota. Mutta meillä Itämeren alueella ja saaristossa, mikä olisi perusteltu syy teräsveneen hankintaan? Asuminen talvet läpeensä veneessä. Muoviveneessä se ei onnistu. Sen lisäksi, halu ja kyky tehdä itse teräsvene, se voi olla jonkun peruste. Ja myös se, että haluaa ja voi. Sekin hyvä peruste teräsveneen valintaan.

        -Jipsu


      • Anonyymi

        Käsityksesi on väärä. Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu.

        Teräs on varmin yleisesti saatava materiaali purjeveneen runkoon, mutta sen käyttö on erittäin vähäistä ehkäpä juuri siksi, että sitä pelätään turhaan.

        Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä. Teräslevy kun ei eristä lämpöä juuri mitenkään.

        Jos teettäisin purjeveneen rungon teräksestä, voisi kannessa olla terästä vain kapeat reunasuikaleet. Niihin kiinnittäisin aina niin mukavan ja kauniin puukannen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsityksesi on väärä. Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu.

        Teräs on varmin yleisesti saatava materiaali purjeveneen runkoon, mutta sen käyttö on erittäin vähäistä ehkäpä juuri siksi, että sitä pelätään turhaan.

        Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä. Teräslevy kun ei eristä lämpöä juuri mitenkään.

        Jos teettäisin purjeveneen rungon teräksestä, voisi kannessa olla terästä vain kapeat reunasuikaleet. Niihin kiinnittäisin aina niin mukavan ja kauniin puukannen.

        "Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. --- Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä."

        Tässä se jo tulikin: naarmuja tulee veneeseen aina ja ei se maalin tarjoama suoja koskaan ole täydellinen joten näitä korjaamisia on vaikka kuinka 10 vuoden aikajänteellä. Siihen vielä päälle huono eristävyys niin ruostuu sisältäpäin myös...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. --- Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä."

        Tässä se jo tulikin: naarmuja tulee veneeseen aina ja ei se maalin tarjoama suoja koskaan ole täydellinen joten näitä korjaamisia on vaikka kuinka 10 vuoden aikajänteellä. Siihen vielä päälle huono eristävyys niin ruostuu sisältäpäin myös...

        Eipä niitä naarmuja tule juuri sen enempää kuin kippari antaa tulla. Teräsveneen pahin naarmuttaja on sen ruorissa samoin kuin auton naarmuttaja ratissa.

        Siteerattu kirjoitus kuvaili teräsveneen kunnossapitoa taisteluksi ruostetta vastaan. Sitä se ei kuitenkaan ole, vaan teräsvene pysyy täysin kohtuullisella työmäärällä vapaana ruosteesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsityksesi on väärä. Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu.

        Teräs on varmin yleisesti saatava materiaali purjeveneen runkoon, mutta sen käyttö on erittäin vähäistä ehkäpä juuri siksi, että sitä pelätään turhaan.

        Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä. Teräslevy kun ei eristä lämpöä juuri mitenkään.

        Jos teettäisin purjeveneen rungon teräksestä, voisi kannessa olla terästä vain kapeat reunasuikaleet. Niihin kiinnittäisin aina niin mukavan ja kauniin puukannen.

        " Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu."

        Mitähän ne hyvät aineet ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu."

        Mitähän ne hyvät aineet ovat?

        Nykyisin on niin hyviä epoksimaaleja, että ei ole ruoste samalla tavalla ongelma kuin 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin on niin hyviä epoksimaaleja, että ei ole ruoste samalla tavalla ongelma kuin 80-luvulla.

        "aivan vähästä edes naarmuunnu"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsityksesi on väärä. Jos teräsvene suojataan alun perin hyvin ja sen saamat kolhut ja naarmut korjataan yhtä hyvin, mitään sen kummempaa taistelua ruostetta vastaan ei tarvita. Eikä hyvillä aineilla suojattu teräsvene aivan vähästä edes naarmuunnu.

        Teräs on varmin yleisesti saatava materiaali purjeveneen runkoon, mutta sen käyttö on erittäin vähäistä ehkäpä juuri siksi, että sitä pelätään turhaan.

        Täällä pohjoisilla vesillä pitää teräsveneessä olla hyvä tuuletus ja helposti tyhjennettävä pilssi, sillä sen sisätiloissa on voimakkaampi kondensio kuin lasikuitu- ja puuveneessä. Teräslevy kun ei eristä lämpöä juuri mitenkään.

        Jos teettäisin purjeveneen rungon teräksestä, voisi kannessa olla terästä vain kapeat reunasuikaleet. Niihin kiinnittäisin aina niin mukavan ja kauniin puukannen.

        Ei kai siinä teräksessä oikein muita etuja ole kuin että siitä pystyy helposti itse tekemään ja korjaamaan. Lujitemuovi lienee vahvempikin suhteutettuna painoon.


    • Anonyymi

      Olisiko ne teräspurjeet ??? ;-)

    • Anonyymi

      Kyllä se repeää teräsvenekin merikontin kulmaan viittä solmua viistäessä.
      Muutaman millin teräslevy ei ole kovin kummoinen suoja, kun 8-10 tonnia painavalla veneellä osut viittä-kuutta solmua upoksissa olevaan konttiin.
      Eivät ne teräsveneet mitään sentin paksuisia ole....

      Ja alumiini on moisessa törmäyksessä aivan paperia.
      Ei, en sanonut betoniveneistä mitään :) hahahah!

      • Anonyymi

        No tottakai se repeää, kun sopivasti sihtaa vauhdilla kontin terävään kulmaan. Eihän sellaista törmäystä kestä mikään tunnettu runkomateriaali. Tällaisesta näkökulmasta tulee mieleen kauan sitten täällä samasta aiheesta käyty keskustelu, joka eskaloitui niin, että seuraava argumentti olisi ollut suunnilleen kestävyys ydinpommin räjähtäessä.


    • Anonyymi

      Itsekin miettinyt teräsveneen hankintaa.ulkopuolinen ruoste ei niinkään pelota koska se näkyy helposti ,mutta sisäpuolinen ruostuminen arveluttaa enemmän.tähän kysyisinkin
      Kokeneempien mielipidettä.mitä kannataa välttää?

    • Anonyymi

      Höh.
      Voihan sen teräspaatin sisäpuolen sinkitä. Itse asiassa vaikka uppokastaa koko rungon.
      Sisäpuoli ei muuten ruostu sen jälkeen ikinä.
      Ulkopuolta ei voi oikein muuten kestävästi suojata kuin laivamaaleilla.
      Eivät nekään sataprosenttista suojaa anna, mutta kai kymmenen vuoden uudelleenmaalausvälin

      • Anonyymi

        Pinkka ei riitä uuden hankintaan,joten kokemukset vanhemmilta käyttäjiltä kiinnostaa.vai onko Tosiaan niin että sisusta on purettava maalauksen takia kymmenen vuoden välein?
        tuskin sentään,mutta mistä erottaa hyvin tehdyn ja ns.meikatusta veneestä?
        T.epäröivä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinkka ei riitä uuden hankintaan,joten kokemukset vanhemmilta käyttäjiltä kiinnostaa.vai onko Tosiaan niin että sisusta on purettava maalauksen takia kymmenen vuoden välein?
        tuskin sentään,mutta mistä erottaa hyvin tehdyn ja ns.meikatusta veneestä?
        T.epäröivä

        Jos kokoluokka riittää, niin osta toi ja laita hienoksi. Tunnettu suunnittelija, vähän ajettu laadukas moottori, rullapurje, uuniliesi, läpeensä eristetty eli ei kondensoi ja tarkenee. Toi eristys, paljon mahdollista että uretaani ruiskutettu rakennusvaiheessa sisäpintaan, ja ne on tilattuja hommia urakoitsijoilta jotka eristää teollisuuden säiliöitä ym. Se uretaani on tiukkaa tavaraa, sitkeässä kiinni ja kovempi kuin mitkään purkkitavarat. Paljon veneitä ainakin eristetty tuolla tavoin.,jos hyvin käy niin toi olis eriste tossa.

        https://m.nettivene.com/moottorivene/van-de-stadt/821439


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pinkka ei riitä uuden hankintaan,joten kokemukset vanhemmilta käyttäjiltä kiinnostaa.vai onko Tosiaan niin että sisusta on purettava maalauksen takia kymmenen vuoden välein?
        tuskin sentään,mutta mistä erottaa hyvin tehdyn ja ns.meikatusta veneestä?
        T.epäröivä

        Jos runko pitää maalata sisältä, pitää sisustus, joka on veneissä tunnetusti lähes kokonaan runkoa vasten, purkaa pois. Hyvillä maaleilla, hyvällä tuuletuksella ja kuivana pysyvällä pilssillä lienee teräsruffin sisämaalausväli 30-40 vuotta.


    • Anonyymi

      Lasikuituvenettä ei tarvitse sen 50 vuoden käyttöiän aikana maalata sisäpuolelta kertaakaan.

      Miksi tapella teräksen kanssa, kun muovivene on paljon helpompi

      • Anonyymi

        No siinä on juuri ne asiat, että jos haluaa. Lisäksi voi olla maailman meret mielessä, ja talvehtiminen vedessä Suomessa ja isossa veneessä voi näin asua läpi vuoden myös Suomessa. Joku voi laittaa asunnon pois ja toimia tälleen. Itseä kiinnostaa teräsveneet mutten tiedä vielä varmaksi, että ostanko sellaista ikinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1676
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1391
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1222
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1086
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      849
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      186
      743
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      92
      717
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe