Itsellä on alkanut viime aikoina olla sellaisia oireita, että krapulassa on alkanut kävellessä esiintyä katkokävelyä ja tunnetta siitä, että tasapaino pettäisi. Tämän vuoksi kävellessä joutuu välillä pysähtymään ja ottamaan tukea jostain, esimerkiksi seinästä. Pahimmat ovat avoimet paikat, jolloin mistään ei tarvittaessa saa tukea. Kun tarpeeksi saa kerättyä rohkeutta, lähden vain määrätietoisesti kävelemään ripeästi eteenpäin ja huomaan, etten kaatunutkaan.
Vaikka tunne tasapainon menetyksestä on voimakas, en kertaakaan ole kaatunut. Oireilu on voimakkain juuri ensimmäisenä krapulapäivänä, sen jälkeen oireilu lievittyy ja lopulta häviää kun on ollut usean päivän ilman alkoholia.
Luin katkokävelyn oireista. Toisin kuin tyypillisesti, oireisiini ei kuulu kivuntunnetta jaloissa. Voisiko olla niin, että ongelma liittyisi pikemminkin hermostoon kuin varsinaisesti itse jalkoihin?
Mistä itseasiassa on kyse ja mitä hoitokeinoja tähän on? Kyse mitä ilmeisimmin runsaan alkoholinkäytön seurauksista, jota on nyt korona-aikaa tullut käytettyä tavallista enemmän.
Katkonaista kävelyä ja tasapainon menettämisen tunnetta alkoholinkäytön jälkeen
10
3185
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole tullut mieleen jättää alkoholi pois ohjelmasta? Niin loppuisi krapulat ja krapulavaivat.
Jos kuitenkin krapula ja krapulahuimausta yllättäen tulisi, vaikka et ole juonut, mene ihmeessä lääkäriin. Voisi olla jotain vikaa aivoissa tai menierin tauti korvassa. - Anonyymi
On yksilöllistä ja geeneistä kiinni miten alkoholi vaikuttaa aivoihin. Toiset alkoholin suurkuluttajat pysyvät kohtalaisen skarppina vanhuuteen asti kun taas toisille alkaa jo nuorena tulla vakavia neorologisia oireita alkoholin takia.
Kannattaa lopettaa alkoholi kokonaan vielä kun oireet häviävät krapulan jälkeen. Alkoholi on jo vaurioittanut aivojasi. Pian katkokävely ja tasapainohäiriöt eivät ei enää häviä krapulan jälkeen. Sitten lähtee muisti ja kognitiiviset kyvyt.
Kannattaa varmaan kysyä tässä vaiheessa itseltä, että onko järkeä jatkaa alkoholin käyttöä?
Jos sen käytön tarkoitus on parantaa elämänlaatua, niin miten se parantaa elämänlaatuasi, että menetät tasapainoaistin, alat hoipertelemaan, menetät muistin ja kognitiiviset kyvyt jne. Toisinsanoen muutut eläväksi haamuksi toinen jalka haudassa.
Kannattaa miettiä miten elinvuotensa käyttää. Hoipertelevana dementikkona vai terveenä - Anonyymi
Mulla on hermostosairaus ja jos otan alkoholia niin mulla voimistuu sen jälkeen just noi samat oireet, että heittää sinne tänne ja jalat ei tahdo kunnolla toimia.
Siis saattaa johtua hermostosta mutta runsas alkon käyttö vaikuttaa myös pikkuaivoihin jotka ovat toisilla herkemmät kuin toisilla.
Alkoholin tehtyä tuhojaan siellä pikkuaivoissa niin varsinainen katkokävely johtuu siitä ( siis jos se on alkoholin aiheuttamaa ).
Katkokävelyä voi olla muidenkin sairauksien yhteydessä.
Itselläni todettiin ennen hermostosairautta ataktinen kävely, se taas ei johdu pikkuaivoista ja eroaa katkokävelystä askelpituuden ja -leveyden suhteen. - Anonyymi
Ehdottomasti kannattaa jatkaa alkoholinkäyttöä suositellun 17 päiväannoksen verran. Tulet huomaamaan että palstahäiriköinti, nakin tunkeminen donitsiin ja savet housuissa puiston penkillä öriseminen on parasta laatua olevaa elämää toisin kuin tylsä töissä käynti.
Asd- Anonyymi
Toi elämänvaihe on jo niin läpikäyty ajat sitten, enää en jaksa uutta kierrosta....
- Anonyymi
Itse kärsin rännin aikana ja erityisesti sen jälkeen ns. Ryyppymiehen u los teesta. Viimeksi istuin kello 4.30 päästämässä ensin valtavaa pihkatappia ja sen jälkeen litratolkulla polttavaa ripulisontaa. Sen jälkeen olin niin voipunut että nautin kunnon moukun laadukasta konjakkia yhden kylmän lonkeron ja jatkoin sitten uniani.
- Anonyymi
Katkokävelyn Suomenmestarista on tehty hyvänkuuloinen biisi. En löytänyt parempaa versiota:
https://www.youtube.com/watch?v=W7HOtOeVfXk - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katkokävelyn Suomenmestarista on tehty hyvänkuuloinen biisi. En löytänyt parempaa versiota:
https://www.youtube.com/watch?v=W7HOtOeVfXkMinusta on törkeää, että vittuilet rappioalkoholisteille suorastaan mauttomasti.
-Kuolema Kylmikselle Ry
- Anonyymi
Jos aloittaja, uskot että alkoholi on syynä katkokävelyysi ja huimaukseesi, niin sen saa kyllä kokeella selville. Kyse on ENMG-tutkimuksesta. Itse kävin siinä, eikä hermoissa ollut vikaa. Kuten sinä, minäkin ensiksi syytin alkoholinkäyttöäni kun ei muitakaan elintapavirheitä ole. Ei ole muissakaan kokeissa todettu että kyse olisi liiasta alkoholista, ei myöskään verenkierrossa eikä sokeriaineenvaihdunnassa löytynyt vikaa. Eikä korvissa, korvien väliä ei tutkittu. Niissäkin on oma testit, jotka sinun ehkä kannattaisi lääkärin pyytää määräämään otettavaksi.
Silti nuo samat oireet on, lisäksi vielä jalkojen kipu. En tiedä sinun alkoholin käyttöäsi, minulla on järjellisissä rajoissa, ei siis mitään huimaa.
Tutkimukset ovat kesken, teen nyt fyssarin ohjeistamia liikesarjoja. Laitoin tämän vain siksi, ettei ihan aina kyse ole alkoholista. On helppo aloittaa vaivan hakeminen alkoholista, lihavuudesta tai tupakoinnista, ja toki lääkäreitä moittimatta, jostakin on lähdettävä.- Anonyymi
Niin katkokävelyä ei ole, mutta ajoittain outoa kankeutta ja kömpelyyttä siinä kohdalla missä jalat liittyvät vartaloon, ovatko sitten nivuset.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1532984Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3702069- 411825
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii391796Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328975Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles112956Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53792