Jos tahdot löytää Jumalan, etsi ensin seurakunta.

Kaunis lause, mutta mahdoton yhtälö. Tavallinen, uskosta osaton ihminen herää eräänä aamuna ja päättää siis:Tänään etsin seurakunnan. Onko uskottavaa?
Erityisesti lausahdus on erikoinen piirissä, jossa seurakunta on tullut automaattisesti kuin ensimmäiset kapalot, kun olet syntynyt sopivaan perheeseen.
No, oletetaan kumminkin, että joku herää ajattelemaan asioita ja avaa sanomalehden tutkiakseen hengellisiä ilmoituksia. Mistä hän tietää mihin pitäisi mennä, kun vielä ainoat oikeat seurakunnat eivät juurikaan tuhlaa rahojaan mainoksiin. Ihmisen pitäisi siis etsiä sitä seurakuntaa joka on niin kitsas ilmoittelemaan, ettei ilmoitusta löydy.

16

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      mitä siitä prilijeeraamisesta on sanottu jo aiemmin

    • Anonyymi

      Tuon sanotaan Lutherin sanoneen. Esikoislestadiolaiset eivät kuitenkaan Lutherista välitä pätkääkään. Tässä on jo siis jyrkkä ristiriita.JOkainen voi ihan itse tarkistaa miten Luther opetti Jumalan sanaa, ja verrata siihen miten esikoislestadiolaiset opettavat samasta sanasta. Hyvin vähän on yhteistä. Sen sijaan roomalaiskatolilaisuuden kanssa esikoislestadiolaisilla on paljonkin yhteistä, opetuksissa ja seurakuntamallissa. Mä sain lahjaksi esikoislestadiolaiselta saarnaajalta roomalaiskatolisen katekismuksen, muuten. Vihnekin tunsi hyvin tämän veljen.

      Tosiasiassa Kristus kutsuu sanansa ja Henkensä kautta syntistä yhteyteensä. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu. Seurakunnan tehtävä on julistaa Kristusta, ei suinkaan seurakuntaa. Esikoislestadiolaiset julistaa Kristuksen evankeliumin korostamisen sijaan tätä "äitiä". Myös vanhoillisilla on myös "Saara äiti" myytti. Samoin vanhoillisilla on pseudo- Jumalan valtakunta, joka tarkoittaa vanhoillislestadiolaista liikettä.

      Lestadiolaisuudessa on tämä perussyntinä, että vaimo, eli seurakunta on korotettu miehen eli Jeesuksen Kristuksen pääksi. Ja ongelmia on riittänyt koko liikkeen olemassaolon ajaksi. Jumala kun ei anna kunniaansa eikä valtaansa kenellekkään ihmiselle, eikä millekkään yhdistykselle maan päällä. Pyhä kolmiyhteinen Jumala on KAIKKIVALTIAS. Kaikki valta on siis Jumalalla.

      Room. 9:14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
      Room. 9:15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".


      ***) -> Room. 9:16
      Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo,
      eikä sen, joka juoksee,
      vaan Jumalan, joka on armollinen.

    • Anonyymi

      Raamatussa ei ole sellaista kehoitusta ollenkaan.

      siitä voi alkaa ongelman ratkomisen.

      • Anonyymi

        Mikä on kehoitus? Kehotuksesta olen kuullut puhuttavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kehoitus? Kehotuksesta olen kuullut puhuttavan.

        No nyt olet asian polttopisteessä, onneksi olkoon, löysit sen kuitenkin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt olet asian polttopisteessä, onneksi olkoon, löysit sen kuitenkin !

        Kiitos! Et kuitenkaan osannut tai vaivautunut vastaamaan.


    • Kristitty tarvitsee seurakuntaa elääkseen kristityn elämää - ainakin Jeesus niin opettaa ja opettaa myös missä on seurakunta. Seurakunta on siellä missä kaksi tai kolme kokoontuu hänen nimeensä, siellä Hän sanoo olevansa heidän keskellään.

      Näin Hän alla olevassa Matteuksen evankeliumin kohdassa opettaa. Hän näyttää opettavan myös, että seurakunta voisi olla aika pienikin - eikä sillä tarvitse olla isoja kirkkoja tai rukoushuoneita tms., koska Hän ei asu käsillä tehdyissä huoneissa.

      Matt.15-22.
      "Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin. Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.

      Totisesti: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte eli vapautatte maan päällä, on myös taivaassa päästetty eli vapautettu.

      "Minä sanon teille: mitä tahansa asiaa kaksi teistä yhdessä sopien maan päällä rukoilee, sen he saavat minun Isältäni, joka on taivaissa.

      Sillä missä kaksi tai kolme on koolla minun nimessäni, siellä minä olen heidän keskellään."

      Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?" "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa" , vastasi Jeesus.

    • Anonyymi

      Kyllähän nykyään netistä kaikkia etsitään. Mutta mitä luulet, mitä ihmiset ajatteletvat esikoislestadiolaisuudesta kun lukevat täältä kirjoituksia, joita on kirjoittanet sellaiset, jotka ovat kuuluneet esikoislestadiolaisuuteen, mutta eivät ole koskaan käsittäneet elävää uskoa.

      Jumala on ihmeellisesti johdattanut viime aikoinakin monia rukoushuoneelle. Näistä yksinäisillä ulkomaalaisilla ei ole ollut ketään, jotka olisivat sanoneet, että kuinka sinne menit. Ennen on ollut sellaisia useita, jotka ovat niin sanoneet. Monien vanhemmat tai puoliso ovat estäneet seuroihin menemisen. Eräs ihminen tuli kerran perumaan anteeksi anomisensa, mutta hänelle sanottiin, ettei sitä voi perua. MIkä täällä on anteeksi annettu, niin se on taivaassa anteeksi annettu.

      Monet ovat hakeneet oikeata seurakuntaa ja viimeisenä tulleet esikoislestadiolaisten rukoushuoneelle ja sanoneet, että tällaista olen hakenut.

      Kysymys ei ole rahojen tuhlauksesta. Jokainen voi levittää kutsua naapureille ja työtovereille, mutta jos ei ole Jumalan aika, niin esteitä löytyy. Netistä löytyy tosiaan kaikkien rukoushuoneiden osoitteet ja seurojen alkamisajat.

      • Anonyymi

        älä nyt viitsi enempää ainakaan kukaan ei tule lestalaisen käsien alle jos on vähänkin asioista perillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        älä nyt viitsi enempää ainakaan kukaan ei tule lestalaisen käsien alle jos on vähänkin asioista perillä.

        Tyhmyydeksi tuota ei voi sanoa, vaan hengelliseksi eksytykseksi. Jumalan sanan tuntemattomuudeksi.

        Kun lapsesta asti kuuntelee ja uskoo ihmisopeilla ja ihmiskäskyillä vääristeltyä evankeliumia, siitä muodostuu ihmiselle totuus, johon jää kiinni. Julistajat pelottelevat kuulijoitaan, että jos tästä lähdet, menet helvettiin.


      • Anonyymi

        Surullista on nähdä vuodesta toiseen täällä sitä, kun joku todiastelee uskoaan esikoislestadiolaisuuden oikeassa olemiseen kertomuksilla jostakin ulkomaalaisesta seurakuntaa etsivästä, joka on johdatettu viimeisenä paikkana esikoislestadiolaiselle rukoushuoneelle ja sanonut, että tällaista olen aina hakenut.

        Eikö hän ymmärrä, että miksi tuollaisia tarinoita kerrotaan? On kerrottu jo silloin kun olin nuori, 1960-luvulla.

        "Eräs ihminen tuli kerran perumaan anteeksi anomisensa, mutta hänelle sanottiin, ettei sitä voi perua. MIkä täällä on anteeksi annettu, niin se on taivaassa anteeksi annettu."
        Minkähän viisauden tuo tarina pitää sisällään? Minulle ei avautunut. Tarkoittiko "täällä" Esikoislestadiolaiset ry rukoushuonetta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmyydeksi tuota ei voi sanoa, vaan hengelliseksi eksytykseksi. Jumalan sanan tuntemattomuudeksi.

        Kun lapsesta asti kuuntelee ja uskoo ihmisopeilla ja ihmiskäskyillä vääristeltyä evankeliumia, siitä muodostuu ihmiselle totuus, johon jää kiinni. Julistajat pelottelevat kuulijoitaan, että jos tästä lähdet, menet helvettiin.

        Olen samaa mieltä, ei se ole tyhmyyttä.
        Älykäs ja monella muulla tapaa viisaskin voi joutua tuollaisen "joukko-opin" pauloihin.
        Niitä löytyy monenlaisia tästä maailmasta. Sellaisiakin, joihin ei edes lapsesta asti tuuditeta ja joissa kuitenkin uskotaan kyseinen "oppi" totuutena. (politiikka, ympäristö, eläimet, terveys yms.)

        Nuo joihin lapsesta asti saadaan opetettua ovat ehkä etulyöntiasemassa koukuttavuudessaan. Mutta niistäkin on mahdollisuus vapautua, ainakin vähän. Olen esimerkki sellaisesta. Siis vähän, mutta onneksi edes niin paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Surullista on nähdä vuodesta toiseen täällä sitä, kun joku todiastelee uskoaan esikoislestadiolaisuuden oikeassa olemiseen kertomuksilla jostakin ulkomaalaisesta seurakuntaa etsivästä, joka on johdatettu viimeisenä paikkana esikoislestadiolaiselle rukoushuoneelle ja sanonut, että tällaista olen aina hakenut.

        Eikö hän ymmärrä, että miksi tuollaisia tarinoita kerrotaan? On kerrottu jo silloin kun olin nuori, 1960-luvulla.

        "Eräs ihminen tuli kerran perumaan anteeksi anomisensa, mutta hänelle sanottiin, ettei sitä voi perua. MIkä täällä on anteeksi annettu, niin se on taivaassa anteeksi annettu."
        Minkähän viisauden tuo tarina pitää sisällään? Minulle ei avautunut. Tarkoittiko "täällä" Esikoislestadiolaiset ry rukoushuonetta?

        Olet olevinasi viisas, mutta olet kuitenkin tyhmä. Et tunne edes raamattua. Jeesus kiittää Isäänsä, että hän on salannut nämä viisailta ja toimellisilta. Jeesus sanoo:

        18. Totisesti sanon minä teille: kaikki, mitä te maan päällä sidotte, pitää myös oleman sidotut taivaissa: ja kaikki, mitä te päästätte maan päällä, pitää myös oleman päästetyt taivaassa.

        Paavali kirjoittaa:

        18. Älkään kenkään itseänsä pettäkö: jos joku teistä luulee itsensä viisaaksi tässä maailmassa, se tulkoon tyhmäksi, että hän viisaaksi tulis.
        19. Sillä tämän maailman viisaus on hulluus Jumalan tykönä. Sillä kirjoitettu on: hän käsittää taitavat heidän kavaluudessansa,
        20. Ja taas: Herra tietää viisasten ajatukset, että ne turhat ovat.
        21. Sen tähden älkään yksikään ihmisistä kerskatko; sillä kaikki ovat teidän omanne:


    • Anonyymi

      Sillä joukossa tyhmyys tiivistyy.

      • Anonyymi

        Jouko voisi tuollaisesta osoittelusta loukkaantua. Tunnen kuitenkin Joukon sen verran hyvin, että tiedän hänen ymmärtävän Sinunlaisiasi.

        Ei maar, kyllä asia juuri niin on, joukossa niin tapahtuu. Ainakin usein on tapahtunut. EI toki aina, on kai toisinkin tapahtunut? Mutta missä ja milloin, kuka tietää ja muistaa?


    • Anonyymi

      " ... jotka ovat kuuluneet esikoislestadiolaisuuteen, mutta eivät ole koskaan käsittäneet elävää uskoa."

      Tapahtuu juuri päinvastoin, henkilö joka on tullut tuntemaan Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisena Vapahtajanaan, päässyt uskon kautta vapauteen, iloon ja rauhaan, Jeesuksen Kristuksen täydellisellä vanhurskaudella puettuna, ei voi enään kuunnella niitä surkeita yrityksiä, joilla esikoislestadiolaiset yrittävät pitää uskottavina liikkeensä runsaat ihmisopit ja ihmiskäskyt, joilla he omaa vanhurskauttansa rakentavat ja hengellistä ylpeyttään pitävät yllä naamiona.

      Surullista katsella näitä viestejä täällä, jollaisilla itseänsä pettävät vuodesta toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe