Marsut pelokkaita, mitä teen?

Anonyymi

Meille tuli tossa kolme päivää sitten kaksi 8-viikkoista naarasmarsua. He sopeutuvat aika hitaasti, edelleen juoksevat piiloon jos vähänkin liikun huoneessani (jossa he siis asuvat) ja uskaltavat kunnolla liikuskella vasta kun laitan valot pois...

Suurin ongelma siis tällä hetkellä se, etteivät marsut uskalla juuri syödä mitään, mitä niille tarjoan... heinä, vesi ja pelletit menee, mutta tuoreruoasta eivät ota palaakaan. En tiedä, mikä olisi järkevin tapa antaa heille C-vitamiini ja varmistaa, että saavat sen, kun esim kurkun päältä ei kelpaa?

Kysyisin myös, miten saisin kasvatettua luottamusta itseni ja marsujen välillä? Tällä hetkellä esim. tervetarkastukset menevät aika vaikeasti, kun eivät meinaa luottaa käteeni lähellään lainkaan ja näin ollen on vaikeaa saada otettua häkistä ulos syliin tarkistusta varten.

Jos kukaan kerkeää auttaa, olisi kiva :)

3

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos on ongelmia, niin ensisijaisesti pyydetään apua kasvattajalta, ei tuntemattomilta keskustelupalstalla. Mikset siis tehnyt kuten kuuluisi?

Tuliko sinulle tosiaan yllätyksenä, että saaliseläimen pieni poikanen on luonnostaan pelokas kaikkea uutta kohtaan? Marsujen asettuminen ja kesyyntyminen ottaa aikaa, joten jos on noin kova kiire, niin marsut eivät ehkä ole sinulle oikea laji. Ainakaan et ole yhtään tietoinen siitä, millainen elikko tuli hommattua, vaikka pitäisi olla.

C-vitamiinin tarjoilu tuoreruoan päällä ei ylipäätään ole koskaan paras ratkaisu. Maista sitä itse, niin tiedät miksi. Useimmat marsut eivät sitä meinaa alkuun syödä sitten millään, mikä jo yksistään voi olla syy sille, ettei tuoreruoka maistu. Paras tapa antaa c-vitamiini on ehdottomasti veden mukana. Sieltä se ei maistu ja tulee varmasti saatua päivittäin.

• Anonyymi

Ymmärsit selkeästi viestini väärin :)

Huolenani tässä olikin, että itse teen jotain väärin. Vaikka tiedän kyllä, että asia näin on, on ihanaa saada vahvistus joltain muulta että tämä käytös on normaalia ja kuuluu asiaan, eikä johdu mistään mitä minä itse teen.

Valitettavasti kasvattajalta kysyminen ei ole mahdollista, sillä marsut ovat tulleet eläinkaupasta, alunperin Ruotsista.

Ja kiitos vielä vesivinkistä, kokeilen kyllä ehdottomasti!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ymmärsit selkeästi viestini väärin :)

Huolenani tässä olikin, että itse teen jotain väärin. Vaikka tiedän kyllä, että asia näin on, on ihanaa saada vahvistus joltain muulta että tämä käytös on normaalia ja kuuluu asiaan, eikä johdu mistään mitä minä itse teen.

Valitettavasti kasvattajalta kysyminen ei ole mahdollista, sillä marsut ovat tulleet eläinkaupasta, alunperin Ruotsista.

Ja kiitos vielä vesivinkistä, kokeilen kyllä ehdottomasti!

Ymmärsin näemmä ihan oikein.

Et ole ottanut selvää siitä, millainen lemmikki marsu on, ja siksi et ole varma siitä, mikä on tai ei ole normaalia.

Olet myös tullut hankkineeksi elikkosi TUKUSTA, mikä on jokaiselle eläimistä oikeasti välittävälle ehdoton no-no. Kun elikkonsa hankkii epäilyttävistä paikoista, niin eihän oikein tekeminen ihan lähtökohtaisesti tietenkään onnistu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe