Tttuen vaatimus halvemmasta vuokra-asunnosta

Anonyymi

Minkä takia kyselevät tttuen hakijalta parin kk:n välein selvitystä halvemmasta vuokra-asunnosta? Olen jo niille lähettänyt kopion asunto hakemuksestani, mutta niile EI VAAN MENE PÄÄHÄN että sama hakemukseni on yhä voimassa, eikä täällä pikku paikkakunnalla ole vapaita vuokra-asuntoja, eikä halvempia ole täällä montaakaan edes olemasa, ja niissäkin asuu muita tttuen saajia. Mitä s**tanaa kela luulee voittavansa tälläisellä simputuksella. Kun ei ole asuntoja, niin ei ole, eikö se millään mene niitten päähän. Lisäksi mulla on yli 30 luottotieto merkintää, joten ei kukaan mulle uutta asuntoa vuokraa.

Nyt mietityttää viivästelevätkö he tttuki hakemukseni käsittelyssä. Voivatko he vaatia vielä lisää todisteita ettei ole asuntoa, tai siitä että olen hakenut sitä? Onko teiltä vaadittu muuta kuin kopio asuntohakemuksesta halvempaan? Minkäläisiin toimiin kela saattaa ryhtyä, tai mitä todisteita se voi vielä vaatia. Riittääkö niille v*tun m*lkeroille se että kerroin niille puhelimitse ettei ole tarjolla halvempaa, ja että lähetin jo niille tänä vuonna kopion asuntohakemuksestani?!!

Kellään kokemuksia?

N-from-here

34

247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hävytöntä ja julkeaa toimintaa näin kulkutautien ajalla kertakaikkiaan.

      • Anonyymi

        Pelkkää simputusta se on. Miten kela tälläisestä hyötyy kun kaikille tttuen hakijoille ei kuitenkaan riitä halvempia asuntoja pikkupaikkakunnallamme? Eikä tule riittämään koska niitä ei ole. Ja jos sattuisin ihmeenkaupalla saamaankin halvemman asunnon, niin sitten joku toinen tttuen hakija joutuu asumaan ns. liian kalliissa asunnossa, eli lopputulos on sama: osa eli sama määrä tttukilaisisia asuu kuitenkin kalliissa asunnossa ellei vaihda paikkakuntaa. Ihmiset vain joutuisi vaihtaa asuntoa ja lopputulos on sama.

        Sitä paitsi mielummin maksan sen ylimenevän 100 euroa sitten omasta pussistani, jos on pakko, kuin vaihdan yhtään mihinkään halpisasuntoon. Luuleeko kela tosiaan että ikinä alistun niitten asunnonvaihto suunnitelmiin. Miten tämä sitten sujuu käytännössä, kela maksaa 100 euroa vähemmän tttukea mulle? Eli heidän hyväksymien asumiskustannuksien mukaan tekisivät laskelmat tttuestani, jos sanon että maksan ylimenevän osan vuokrastani itse, omalla kustannuksellani (tmtuki asumistuki ovat tuoinani vähäinen osa-aikatyö palkka.

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkää simputusta se on. Miten kela tälläisestä hyötyy kun kaikille tttuen hakijoille ei kuitenkaan riitä halvempia asuntoja pikkupaikkakunnallamme? Eikä tule riittämään koska niitä ei ole. Ja jos sattuisin ihmeenkaupalla saamaankin halvemman asunnon, niin sitten joku toinen tttuen hakija joutuu asumaan ns. liian kalliissa asunnossa, eli lopputulos on sama: osa eli sama määrä tttukilaisisia asuu kuitenkin kalliissa asunnossa ellei vaihda paikkakuntaa. Ihmiset vain joutuisi vaihtaa asuntoa ja lopputulos on sama.

        Sitä paitsi mielummin maksan sen ylimenevän 100 euroa sitten omasta pussistani, jos on pakko, kuin vaihdan yhtään mihinkään halpisasuntoon. Luuleeko kela tosiaan että ikinä alistun niitten asunnonvaihto suunnitelmiin. Miten tämä sitten sujuu käytännössä, kela maksaa 100 euroa vähemmän tttukea mulle? Eli heidän hyväksymien asumiskustannuksien mukaan tekisivät laskelmat tttuestani, jos sanon että maksan ylimenevän osan vuokrastani itse, omalla kustannuksellani (tmtuki asumistuki ovat tuoinani vähäinen osa-aikatyö palkka.

        N-from-here

        Voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, jos kela tiputtaa toimeentulotukea liian korkeiden asumismenojen takia.

        https://stm.fi/toimeentulotuki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit hakea täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea, jos kela tiputtaa toimeentulotukea liian korkeiden asumismenojen takia.

        https://stm.fi/toimeentulotuki

        En todellakaan halua olla kunnan sossun kanssa missään tekemisissä, joten en hae muuta kuin kelasta tttukea. Joten siis maksan sen satkun sitten itse, jos ja kun on pakko.

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan halua olla kunnan sossun kanssa missään tekemisissä, joten en hae muuta kuin kelasta tttukea. Joten siis maksan sen satkun sitten itse, jos ja kun on pakko.

        N-from-here

        Heti alkaa savutaminen, kyttääminen ja asunnossa salaa ramppaaminenjis ei hae toimeentulotukea. Sairasta vallanhalua ja kateutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan halua olla kunnan sossun kanssa missään tekemisissä, joten en hae muuta kuin kelasta tttukea. Joten siis maksan sen satkun sitten itse, jos ja kun on pakko.

        N-from-here

        Tuossa on oikea asenne. Vain jaloin äänestämällä voi vaikuttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti alkaa savutaminen, kyttääminen ja asunnossa salaa ramppaaminenjis ei hae toimeentulotukea. Sairasta vallanhalua ja kateutta.

        Joo, mutta jokainen voi itse vaikuttaa omaan ajatteluun ja sitä kautta omaan mielen hyvinvointiin. Pitää opetella olemaan tarkkailematta ympäristöä. Pitää keskittyä omiin puhiin niin ettei kuule naapureita, ettei kuule porraskäytävää, ettei huomaa jos joku kyttää rappusilla... Savustaminen loppuu kun hyväksyy omat ratkaisut eikä koe tarpeelliseksi selvittää asioita toisille.

        Salaa asunnossa ramppaaminen loppuu kun hankkii verkosta muutamalla kympillä usb-porttiin liitettävän kameran, jossa on muistikortille tila ja liiketunnistus. Omani maksoi ehkä päälle 50 euroa.

        Aina kun lähtee ulos, laittaa nauhoittamaan liveä. Kun tulee ulkoa, muistikortti vaan tietokoneeseen ja koko tuntien nauhoituksen tsekkaus pikakelauksella. Ketään ei ole käynyt.

        Kun huomaa ettei kukaan käy, eikä tarvitse toisille perustella omia valintoja tai tekoja, elämä on vaan yksinkertaisesti helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heti alkaa savutaminen, kyttääminen ja asunnossa salaa ramppaaminenjis ei hae toimeentulotukea. Sairasta vallanhalua ja kateutta.

        Eikö muuten semmoinen ole kuin kotirauha? Ja koska kiinteistöyhtiöllähän, huoltomiehilläkin on avain, ja isännöinti päättää missä tapauksissa mennään kenenkään kotiin, niin mitenkähän Kela voi kytätä kenenkään kotia.
        Laitontahan se sitäpaitsi olisi. Joten joku nyt on kirjoittanut kyllä puuta heinää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö muuten semmoinen ole kuin kotirauha? Ja koska kiinteistöyhtiöllähän, huoltomiehilläkin on avain, ja isännöinti päättää missä tapauksissa mennään kenenkään kotiin, niin mitenkähän Kela voi kytätä kenenkään kotia.
        Laitontahan se sitäpaitsi olisi. Joten joku nyt on kirjoittanut kyllä puuta heinää.

        Kunhan kateus paskaa kirjotelleet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan kateus paskaa kirjotelleet

        Tuo kotirauha kyllä tarkoittaa sitä että koti on Kelan ulottumattomissa, saa laittaa hanttiin ihan fyysisesti jos yrittävät tulla sisälle.
        Minulle kävi ainkoinaan niin että oli vesivuoto asunnon alapuolella olevassa varastossa ja remonttimiehet oli käyneet sen vuoksi asunnossa ja olivat purkaneet kylppäristä seinääkin. Vaikka käynti oli sinänsä hyväkyttävä mutta ei olleet jättäneet mitään viestiä käynnistään ja eikä muutenkaan minulle oltu ilmoitettu mitenkään. Toki huomasin käynnin kun osa kylppärin seinää oli purettu. Olin muka vihainen tuosta viestin puuttumisesta kun soitin aamulla isännöitsijälle, asunnon kaikki putket uusittiin ja kylppärin seinä korjattiin, sain sitten vähän enemmän vuokranalennusta tuon puuttuneen käynti-ilmoituksen vuoksi. Alennuksen määrä oli niin suuri että alennus jaettiin kolmelle kuukaudelle, en tietenkään ilmoittanut mitään sossulle enkä Kelalle. Kiinni en jäänyt enkä jää koska tuo on vanha asia ja "rikosena" jo vanhentunut.


    • Anonyymi

      Ei Kela pakota ketään muuttamaan. Jos asumismenoja ei hyväksytä liian kalliiseen asuntoon, sitten maksaa itse ylimenevän osan. Itsellä kohta sama juttu edessä, tuli uhkaus jo, että ennen seuraavaa toimeentulotuki hakemusta olisi haettava halvempaa asuntoa. En aio hakea vaikka maksamista saattaa tulla satasen verran.

      • Anonyymi

        Halvempi tarkoittaa kalliimpaa ja pienenpää asuntoa plus muuttokuluja ei korvata kunnolla.


    • Anonyymi

      minä en enää mitään etsi perkele vaikka mikä mörkö tulis ulisemaan

      • Anonyymi

        Hauskasti sanottu 👍

        N-from-here


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hauskasti sanottu 👍

        N-from-here

        Onko ne muutot muka hauskaa paperi pyörittelyineen ?


    • Anonyymi

      Hallintolain 6:31§:n mukaan vastuu asian riittävästä selvityksestä on viranomaisella.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434#O2L6P31
      Toimeentuoyukilain 3:17§:n mukaan hakijan on annettava perustoimeentulotuen myöntämiseksi Kansaneläkelaitokselle kaikki tiedossaan olevat toimeentulotukeen vaikuttavat välttämättömät tiedot. Siis vain TIEDOSSAAN OLEVAT TIEDOT, eli asiakkaan ei tarvitse hankkia mistään tietoja vaan selvitysvelvollisuus on viranomaisella.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1997/19971412#L3P17

      Kela ulkoistaa tuo selvittämisvelvollisuutensa asiakkallee vaatimalla hankkimaan milloin mitäkin lippua ja lappua vaikka sen pitäisi itse ne hankkia. Kela kääntää tuossa todistustaakan toisin päin vaatimalla asiakasta todistamaan ettei kohtuuhintaista asuntoa löydy vaikka Kelan pitäisi todistaa se että löytyy.

    • Anonyymi

      Kelan virkailijat ovat talousrikollisia = kirjanpitorikollisia = vääristävät tuen hakijan tietoja täysin tietoisesti

    • Anonyymi

      Ei täydentävää toimeentulotukea saa liian kalliisiin vuokriin. Kokeillahan aina tietysti voi.

      • Anonyymi

        Ehkäisevä toimeentulotuki

        Ehkäisevän toimeentulotuen käsittelee kunta. Jos hakemus saapuu Kelaan, se ohjataan
        kuntaan. Ehkäisevä toimeentulotuki on kunnan myöntämä toimeentulotuen muoto, jota käytetään myös sosiaalityön välineenä. Kunta myöntää päättämiensä perusteiden mukaan ehkäisevää toimeentulotukea.

        Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää muun muassa tuensaajan aktivointia tukeviin toimenpiteisiin, asumisen turvaamiseksi, ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi sekä muihin tuensaajan omatoimistasuoriutumista edistäviin tarkoituksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkäisevä toimeentulotuki

        Ehkäisevän toimeentulotuen käsittelee kunta. Jos hakemus saapuu Kelaan, se ohjataan
        kuntaan. Ehkäisevä toimeentulotuki on kunnan myöntämä toimeentulotuen muoto, jota käytetään myös sosiaalityön välineenä. Kunta myöntää päättämiensä perusteiden mukaan ehkäisevää toimeentulotukea.

        Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää muun muassa tuensaajan aktivointia tukeviin toimenpiteisiin, asumisen turvaamiseksi, ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi sekä muihin tuensaajan omatoimistasuoriutumista edistäviin tarkoituksiin.

        En kyllä ymmärrä miten työtön tuella olava voisi velkaantua ?? Eikä siinä mihinkää aktivoiduta.


    • Anonyymi

      Etkä voi vaihtaa sitä kalliimpaan. Se on vaan niin vaikka röllit mitä väittäis

    • Anonyymi

      Mikäli nykyiseltä paikkakunnalta ei löydy tarpeeksi halpaa vuokra-asuntoa, niin sitten muutetaan paikkakunnalle, jossa niitä on. Sillä kun ei ole mitään merkitystä missä tukiloinen asuu, työssäkäyvän kunnollisen ihmisen kohdalla työpaikka asettaa rajoituksia.

      • Anonyymi

        Tässä taas unohtuu että työssäkäyväkin voi joutua anomaan tukia. Niin on monella


      • Anonyymi

        Muuta vaan yksinäs, "tukiloinen" päättää siitä millä paikkaunnalla asuu, et sinä.


      • Anonyymi

        Ei ole pakko muuttaa. Voi jäädä asumaan nykyiseen asuntoon, mutta toimeentulotukea ei myönnetä ylimenevälle osalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuta vaan yksinäs, "tukiloinen" päättää siitä millä paikkaunnalla asuu, et sinä.

        Aivan. ”Joku” on niin sairaalloisen vallanhaluinen, että haluaa kontrolloida missä kukakin asuu. Sairasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan. ”Joku” on niin sairaalloisen vallanhaluinen, että haluaa kontrolloida missä kukakin asuu. Sairasta.

        Ainoastaan hyvätuloinen , nyt ja aina tekee sitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan hyvätuloinen , nyt ja aina tekee sitä

        Osa saisi töitä vaikka heti, mutta asuvat kaukana työstä eikä kukaan voi pakottaa muuttamaan. Sitten työtä lähellä asuu työtön, jota ei työhön palkata. Sairasta. Työtä välttelevien takia moni joutuu työttömäksi ja työvoimaa huudetaan lisää ulkomailta.

        Olisi kohtuullista sallia vapaaehtoistyö ja yrittäjyys toimeentulotuella eläville, jotta he voisivat ilman sanktioita yrittää työlistää itsensä, jos ei muuten niin järjestämällä puiden halaus kursseja. Nyt osa työttömistä pidetään työttöminä ja osa ei edes viitsi muuttaa työn perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pakko muuttaa. Voi jäädä asumaan nykyiseen asuntoon, mutta toimeentulotukea ei myönnetä ylimenevälle osalle.

        Kertoisitko myös sen millä perusteella sanomasi tavalla voidaan tehdä?

        Perustuslaki antaa selkeästi kansalaiselle perusoikeuden valita itse asuinpaikkansa (sinun kivenkoloa ei siihen lasketa) ja tuo asuinpaikan valinta on siis perusoikeus eli ihmisoikeus,

        Perustuslaki määrää julkistavaltaa (kela, sosiaalit ja etc. etc.) turvaamaan ihmisoikeuden toteutumisen.

        Toimeentulolaki ei määrittele asumismenojen määrää, eikä myöskään laki yleisestä asumistuesta ja sen 9§ (laissa toimeentulotuesta) ja määritelmässä toimeentulotuella katettavat menot on asumisen kohdalla VIITE lakiin yleisestä asumistuesta AINOASTAA sen lain 9§, ei siis 10§ jossa on määritelmät vuokraan mihin saa asumistukea ja saman lain 9§ EI OLE viitettä 10§, vaan on toisin päin eli 10§ viitataan 9§, mutta on osiossa jossa määritellään yhtiövastikkeita, niin siellä on viite 9§.

        Koska laissa johon viitataan, ei ole viitettä samanlain 10§, niin ei voida käyttää silloin sitä, koska toisin päin ei voida tulkita ja tuossa 9§ on vain lakonisesti VUOKRA, vesimaksu 17,90/h ja lämmitysmenot,

        Että kertoisitko nyt täällä kaikille sen, minkä lain ja millä perusteella VOIDAAN JÄTTÄÄ vuokranmäärää maksamatta, kelan juoppoudenko perusteella?


    • Anonyymi

      Mitäpä siinä muuta kun maksaa ylimenevän osan itse, yksinkertaista. Toiselle halvemmalle paikkakunnalle muuton voi unohtaa, kun Kela ei myönnä vuokravakuutta jos haluaa muuttaa toiselle paikkakunnalle.

      • Anonyymi

        Mikäli on varaa maksaa itse osa vuokrasta tukielättinä, niin lasketaan tukia!

        Tomeentulotuki 300 euroon, niin muutto-/työhalut kasvavat!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli on varaa maksaa itse osa vuokrasta tukielättinä, niin lasketaan tukia!

        Tomeentulotuki 300 euroon, niin muutto-/työhalut kasvavat!!!!

        Työstä maksetaan aina TES-mukainen palkka. kaikki muu työ on orjuuttamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäli on varaa maksaa itse osa vuokrasta tukielättinä, niin lasketaan tukia!

        Tomeentulotuki 300 euroon, niin muutto-/työhalut kasvavat!!!!

        "Mikäli on varaa maksaa itse osa vuokrasta tukielättinä, niin lasketaan tukia!"
        Laske vaan jos pysty siihen, et pysty. Tuo vaatisi lain muutoksen ja nykyinen hallitus ei tule sellaista esitystä antamaan. Tukia pitäisi nostaa reilusti koska Europpan neuvoston ihmisoikeuskomitea on moittinut niitä jo monta kertaa liian pieniksi.

        "Tomeentulotuki 300 euroon, niin muutto-/työhalut kasvavat!!!!"
        Kyse ei ole muutto- eikä työhaluistakaan. Muuttopakko pitäisi säätä perustuslain säätämisjärjestyksessä ja sellaista enemmistöä ei ole että se onnistuisi. Työhaluja voisi lisätä sellaisilla töillä joista maksetaa sellaista palkkaa ettei tukia tarvitsisi hakea. Yhä suurempi joukko joutuu hakemaan tukia koska palkka ei riitä elämiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työstä maksetaan aina TES-mukainen palkka. kaikki muu työ on orjuuttamista.

        Vain poikkeuslaeissa jotka oli keväällä voimassa on työpakko jota ei kuitenkaan käytetty eikä poikkeuslaeissakaan voida velvoittaa tekemään työtä 9€ kulukorvauksella mutta jotkut virkanilkit kuvittelevat pystyvänsä niin tekemään normaalioloissakin. Tuo on mahdollistta vain siksi koska löytyy riittävästi hölmöjä jotka tuohon suostuvat.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe